الگوریتم Page Layout چیست؟

Page Layout,اعلامیه های گوگل,الگوریتم page layout

الگوریتم Page Layout یا همان الگوریتم صفحه بندی همانند سایر الگوریتم های گوگل در راستای هدف اصلی این شرکت طراحی شده و آن هدف هم چیزی نیست جز جلب رضایت کاربر و بهبود تجربه کاربری، نه تنها گوگل بلکه هر بیزینس دیگری برای بقا و پیشرفت باید به دنبال جذب رضایت کاربران باشد و بکوشد تا به بهترین شکل و کمترین زمان ممکن نیاز کاربرانش را برطرف کند. الگوریتم صفحه بندی گوگل هم یکی از اقداماتی است که گوگل که در راستای ارزش دادن به وقت و حقوق کاربرانش انجام داده است.
بعضی صفحات دارای تبلیغات بیش از حد در بالای صفحه هستند طوری که پس از لود شدن آن صفحات، تبلیغات آن ها باعث می شود کاربر برای رسیدن به محتوای اصلی دچار مشکل شود و اسکرول کند، این صفحات توسط الگوریتم Page Layout جریمه می شوند.

در اعلامیه ای که توسط گوگل برای الگوریتم صفحه بندی در سال 2012 ارائه شد آمده است:
“کاربران تمایل دارند سریعاً محتوا را مشاهده کنند نه این که با پیمودن تعداد زیادی تبلیغ در پی آن بگردند.
اگر روی یک وب سایت کلیک کنید و قسمتی از آن وب سایت که ابتدا مشاهده می کنید یا محتوای اصلی قابل مشاهده زیادی در بالای صفحه نداشته باشد، یا بخش بزرگی از صفحه را به تبلیغات اختصاص داده باشد، چندان تجربه کاربری خوبی ندارند و چنین سایت هایی در آینده رتبه بالایی نخواهند داشت.”

Page Layout,اعلامیه های گوگل,الگوریتم page layout

در این بیانیه، به تبلیغاتی که باعث اختلال در دسترسی کاربر به محتوا می شود تأکید شده است، نه هر نوع تبلیغی.

در ادامه این بیانیه آمده است:
“ما شکایاتی از کاربران شنیده ایم که اگر روی نتیجه ای کلیک کنند و پیدا کردن محتوای واقعی مشکل باشد، از این تجربه راضی نیستند…”

الگوریتم صفحه بندی,الگوریتم گوگل,جریمه Page Layout

در این بیانیه بلافاصله پس از توضیح مطلب بالا، به این موضوع اشاره شده است که تبلیغات در بالای صفحه امری طبیعی است و اگر بیش از حد نباشد ایرادی ندارد.

“ما درک می کنیم که قرار دادن تبلیغات در بالای صفحه برای بسیاری از وب سایت ها رایج است. این تبلیغات اغلب عملکرد خوبی دارند و به ناشران کمک می کنند تا از محتوای آنلاین درآمد کسب کنند.
این تغییر الگوریتمی بر سایتهایی که تبلیغات را در حد معمول قرار می دهند، اثری نمی گذارد، اما بر سایت هایی که در بارگذاری تبلیغ در بالا صفحه زیاده روی می کنند یا پیدا کردن محتوای اصلی و واقعی را در صفحات دشوار می کنند تاثیر گذار است.”
Page Layout,اعلامیه های گوگل,الگوریتم page layout
پس می توان نتیجه گرفت تبلیغات در حد معمول از سمت گوگل و الگوریتم Page Layout موجب جریمه نمی شود.

جان مولر (یکی از مدیران ارشد گوگل) به سوال یکی از کاربران در توییتر که در مورد تعداد قابل قبول تبلیغ در بالای صفحه بود، این گونه پاسخ داد:
“به طور کلی موضوع تعداد تبلیغ نیست.
بلکه بیشتر این است که کاربران هنگام بازدید از صفحه ای بتوانند محتوای موردنظر خود که آن را جستجو کرده بودند پیدا کنند”(2020/03/12 مصادف با 1398/12/22)

Page Layout,اعلامیه های گوگل,الگوریتم page layout

این پاسخ جان مولر، پس از هشت سال از بیانیه گوگل، موجب می شود ما درک بهتری از الگوریتم Page Layout داشته باشیم، به گفته او این الگوریتم بر روی تبلیغات متمرکز نیست بلکه موضوع اصلی، دسترسی بدون مشکل و آسان کاربر به محتوایی است که انتظار دیدنش را دارد.
به نظر می رسد منظور مولر این است که الگوریتم صفحه بندی صرفا تبلیغات را شمارش نمی کند و هدف اصلی سهولت در یافتن محتوایی است که کاربران انتظار آن را دارند.
پس بهتر است بجای اهمیت دادن به تبلیغات زیاد در بالای صفحه، بر دسترسی راحت کاربر به محتوا تمرکز کنید.

 

اگر توسط الگوریتم Page Layout جریمه شدیم، چه کنیم؟

Page Layout,اعلامیه های گوگل,الگوریتم page layout

به ندرت پیش می آید که وب سایتی توسط این الگوریتم جریمه شود، اما اگر به هر دلیلی این اتفاق برای شما رخ داد، ابتدا باید موارد موجود در بالای صفحه وب سایت خود و سایر مواردی که ممکن است باعث اثرات منفی در تجربه کاربری شود را بررسی کنید و اگر بر اساس موارد گفته شده ایرادی وجود داشت، آن ها را اصلاح کنید، دقت کنید برای این امر باید ابعاد نمایشگر کاربرانتان را هم مدنظر قرار دهید، همچنین ممکن است دلیل جریمه شدن توسط این الگوریتم حجم بالای تصاویر باشد پس از استاندارد بودن حجم تصاویر صفحه هم اطمینان حاصل کنید، سپس بعد از برطرف کردن مواردی که سبب جریمه شدند، باید منتظر شوید صفحه شما مجدداً ایندکس شود، می توانید از طریق Request Indexing سرچ کنسول هم اقدام کنید، خوشبختانه در حال حاضر و برخلاف سابق، برای رفع جریمه الگوریتم ها نیازی نیست تا بروزرسانی آن ها صبر کنید، با ایندکس مجدد، در صورت برطرف شدن ایرادات، جریمه هم برطرف می شود.

ممکن است بعضی افراد همچنان بگویند توضیحات گوگل راجع به الگوریتم Page Layout گنگ و مبهم است و بخواهند برای تعداد تبلیغات و پیکسل های اشغال شده توسط آن ها حدومرز تعیین کنند ولی واقعیت این است که در بحث دسترسی آسان کاربر به محتوا، هیچ چیز مبهمی وجود ندارد.

سئو به ندرت گنگ و مبهم می شود:
برخی از سئو کاران، علاقه دارند ریاضیات و اعداد و ارقام را به الگوریتم‌ها اضافه کنند، درصد مجاز و حد مرز تعیین کنند، اما در هر صورت، درصد و اعداد تقریباً همیشه حدسی و بر اساس موارد مثالی و توصیفی هستند، که خیلی قابل اعتماد نیستند.

2 نظر در مورد مقاله “ الگوریتم Page Layout چیست؟ ” ثبت شده است
  1. مصطفی صابری

    سلام
    در مواردی که یک صفحه دسته بندی را برای یک کلمه کلیدی سئو می کنیم، به عنوان مثال صفحه دسته محصول انگشتر عقیق یک سایت فروش انگشتر را برای کلمه انگشتر عقیق سئو کرده و مطالبی را در آن قرار می دهیم. عموماً این مطالب در انتهای صفحه و زیر محصولات قرار می گیرد. آیا این امر شامل جریمه این الگوریتم می شود؟


    • ناظر سایت

      درود بر شما دوست عزیز
      خیر این مورد باعث جریمه شدن نمی شوند. همانطورکه در انتهای مقاله اشاره کردیم، خیلی کم پیش می آید که سایتی توسط این الگوریتم جریمه شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود