آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

Google PageSpeed ​​Insights,Google PageSpeed ​​Insights چیست,آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

یکی از عوامل بسیار مهمی که روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر می گذارد، سرعت بارگذاری سایت است. اگر زمان بارگذاری و لود شدن سایت شما زیاد طول بکشد، به احتمال زیاد بسیاری از مخاطبان خود را از دست خواهید داد و از رقبا عقب می مانید. ما در این مقاله قصد داریم به عنوان آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights تمامی نکات و موارد مهم در راستای استفاده از این ابزار را برای شما شرح دهیم.

ارزیابی سرعت سایت از طریق وارد شدن به سایت با موبایل و دسکتاپ، نتیجه دقیقی را به شما ارائه نمی دهد؛ زیرا سرعت و کیفیت اینترنت در شرایط مختلف و دستگاه های گوناگون ممکن است متفاوت باشد.

در نتیجه نیاز است که در قالب آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights تمامی بخش های این ابزار بسیار کاربردی بررسی و نکات مهم استفاده از آن شرح داده شود.

Google PageSpeed ​​Insights چیست؟

Google PageSpeed ​​Insights یک ابزار رایگان و پرکاربرد است که توسط گوگل ارائه شده و به شما کمک می کند تا سرعت بارگذاری سایت خود در دستگاه های مختلف را اندازه گیری کنید.

این ابزار سرعت صفحات وب را در دستگاه موبایل و دسکتاپ تجزیه و تحلیل کرده و امتیاز بین ۰ تا ۱۰۰ به شما می دهد. هرچه این نمره بیشتر باشد، به معنای این است که سایت شما با سرعت و کارایی بیشتری بهینه شده است.

با مطالعه آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights قادر خواهید بود سرعت سایت خود را بهبود ببخشید و تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان خود فراهم کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: Core Web Vitals چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نحوه استفاده از ابزار Google PageSpeed ​​Insights

استفاده از ابزار Google PageSpeed ​​Insights بسیار ساده است. اگرچه باید توجه داشته باشید که در حال حاضر با آی پی ایران نمی توانید وارد گوگل پیج اسپید شوید و باید با استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی (فیلترشکن)، وارد این ابزار شوید.

در ادامه برای تجزیه و تحلیل سرعت سایت، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- وارد Google PageSpeed ​​Insights شده و آدرس سایت خود را وارد کنید. تا زمانی که کار تحلیل ابزار تمام شود، منتظر بمانید.

Google PageSpeed ​​Insights,Google PageSpeed ​​Insights چیست,آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

2- بعد از اتمام فرآیند تجزیه و تحلیل، امتیازی که سایت شما در نسخه موبایل و دسکتاپ دریافت می کند، قابل مشاهده است. همچنین می توانید پیشنهاداتی برای بهبود سرعت بارگذاری صفحه را خواهید دید.

3- با کلیک روی آیتم مشخص شده در تصویر زیر، امتیاز این ابزار از میزان سرعت بارگزاری صفحات در مرورگر موبایل و تحلیل آن را می بینید.

ابزار google pagespeed insights,گزارش ابزار Google pagespeed insights

4- با کلیک روی آیتم مشخص شده در تصویر زیر، امتیاز این ابزار از میزان سرعت بارگزاری صفحات در مرورگر دسکتاپ و تحلیل آن را می بینید.

Google PageSpeed ​​Insights,Google PageSpeed ​​Insights چیست,آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

5- بخش پیشنهادات (OPPORTUNITIES)  زمان تقریبی که هرکدام از آن ها ذخیره می کنند را  می بینید. با در نظر داشتن این اطلاعات می توانید بهترین تغییرات را در اولویت قرار دهید و زمان بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

Google PageSpeed ​​Insights,Google PageSpeed ​​Insights چیست,آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

6- بخش DIAGNOSTICS عیب یابی های ابزار را نشان می دهد. شما در این بخش متوجه می شوید که سورس سایت شما برای بهینه سازی و افزایش سرعت بارگزاری صفحات، چه مشکلاتی دارد.

Google PageSpeed ​​Insights,Google PageSpeed ​​Insights چیست,آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

نحوه درک و بررسی گزارش ابزار Google pagespeed insights

تا اینجا به خوبی فهمیدیم که ابزار Google PageSpeed ​​Insights چیست و چطور باید از آن استفاده کنیم.

ممکن است بعد از دریافت گزارش از این ابزار، برخی اصطلاحات فنی شما را سردرگم کند. اما نگران نباشید؛ با کمک راهنمای زیر می توانید به راحتی گزارش سرعت سایت را تفسیر کنید:

  • فاکتور LCP: این فاکتور مخفف عبارت Largest contentful paint است و میزان سرعت بارگذاری بزرگترین محتوا در صفحه را نشان می دهد.
  • فاکتور CLS: این فاکتور مخفف عبارت Cumulative layout shift است، به معنی تغییر چیدمان جمعی که به اندازه گیری ثبات بصری و میزان حرکت محتوای صفحه در حین بارگذاری اختصاص دارد.
  • فاکتور FID: این فاکتور مخفف First input delay است که تاخیر در اولین ورود کاربر را محاسبه کرده و امتیاز تعامل صفحه شما را نشان می دهد.

Google PageSpeed ​​Insights,Google PageSpeed ​​Insights چیست,آموزش ابزار Google PageSpeed ​​Insights

نحوه اثرگذاری امتیاز ابزار Google pagespeed insights بر سئو

امتیاز به دست آمده در ابزار Google PageSpeed ​​Insights به طور مستقیم روی رتبه سایت شما تاثیر نمی گذارد. به عبارت دیگر، گوگل از این ابزار برای سنجش و رتبه بندی سایت شما استفاده نمی کند. اما امتیازی که صفحات سایت شما در ابزار Google PageSpeed ​​Insights دارد، می تواند شما را برای بهبود سئو سایت کمک کند.

مواردی از جمله تجربه کاربری و سرعت بارگذاری صفحات فاکتورهای بسیار مهمی هستند که باید با اصول سئو، بهینه سازی می شوند. این فاکتورها سبب افزایش ترافیک و ارتقای رتبه سایت شما خواهند شد؛ بنابراین امتیاز ابزار Google PageSpeed ​​Insights از این طریق بر سئو سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.

سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از عواملی است که گوگل از آن برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. این مسئله یک ویژگی فنی محسوب می شود و عوامل مختلفی موجب کاهش یا افزایش سرعت سایت می شوند.

نحوه افزایش امتیاز ابزار Google pagespeed insights

ابزار Google PageSpeed ​​Insights پس از تحلیل سرعت سایت شما روی موبایل و دسکتاپ، برخی پیشنهادات را برای بهبود سرعت صفحه ارائه می کند. با اینحال ممکن است درک برخی از این اصطلاحات برای افرادی که تجربه کار سئو ندارند، مشکل باشد؛ به همین خاطر در زیر به توضیح برخی از این پیشنهادات برای افزایش امتیاز گوگل پیج اسپید می پردازیم:

Eliminate Render-Blocking Resources

یکی از پیشنهاداتی که احتمالا در ابزار Google PageSpeed ​​Insights مشاهده خواهید کرد، حذف کردن منابعی است که رندر را مسدود می کنند. این منابع از بارگیری سریع صفحه جلوگیری می کنند و به سرعت سایت شما لطمه می زنند، بنابراین باید آن ها را شناسایی و حذف کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • در قسمت پیشنهادات ابزار گوگل پیج اسپید، گزینه PSI را پیدا کرده و روی فلش کنار آن کلیک کنید.
  • لیست منابع مسدودکننده در پنجره ای که باز می شود، قابل مشاهده هستند. در این مرحله باید منابعی را که برای عملکرد سایت ضروری نیستند، حذف کنید.

Reduce Server Response Time

مشاهده پیشنهاد کاهش زمان پاسخ سرور به این معناست که دریافت محتوای صفحه برای مرورگر به کندی صورت می گیرد. درواقع هنگامی که موتور جستجو بیش از ۶۰۰ میلی ثانیه منتظر می ماند، یعنی زمان پاسخ سرور در سایت شما بالا است. برای کاهش این فاکتور می توانید یکی از راهکارهای زیر را اجرا کنید:

  • از یک سرویس میزبانی وب که سرورهای سریع تری را ارائه می دهد، استفاده کنید.
  • برنامه سرور را برای آماده سازی سریع تر بهینه کنید.
  • به سیستم های پایگاه داده با سرعت بیشتر مهاجرت نمایید.
  • برای داشتن حافظه بیشتر، سخت افزار سرور خود را ارتقا دهید.

Properly Optimize Your Images

درصورتی که تصاویر صفحات حجم زیادی داشته باشند، سرعت بارگذاری صفحه را کاهش خواهند داد؛ بنابراین احتمالا در ابزار Google PageSpeed ​​Insights با توصیه بهینه سازی تصاویر مواجه می شوید.

در بخش پیشنهادات این ابزار می توانید ببینید که کدام تصاویر باعث کندشدن سرعت صفحه می شوند. سپس قادر خواهید بود با فشرده کردن تصاویر به کمک برنامه هایی مانند TinyPNG یا ShortPixel قبل از آپلود در سایت، آن ها را بهینه سازی کنید.

محبوب ترین ابزاری که به شما در تجزیه و تحلیل سرعت سایتتان کمک می کند، ابزار Google PageSpeed ​​Insights است، در نتیجه بهتر است که تمامی خطاها و پیشنهادات را به خوبی در ذهن خود بسپارید و در راستای بهینه سازی سرعت سایت خود، از آن بهره مند شوید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود