Core Web Vitals چیست؟

Core Web Vitals,Core Web Vitals چیست,آنالیز سرعت سایت

قطعا برای بسیاری از کاربران این سوال ایجاد شده که Core Web Vitals چیست و این مورد چه تاثیری روی سئو سایت و البته سرعت بارگزاری صفحات می گذارد؟ 

Core Web Vitals یکی از جدیدترین عوامل رتبه بندی سایت ها توسط گوگل است که به تازگی وارد الگوریتم های موتور جستجو شده است؛ به همین دلیل برای اینکه کسب و کار خود را بروز نگه دارید و از پیشرفت های حوزه سئو عقب نمانید، لازم است اطلاعات کافی راجع به این مفهوم داشته باشید.

هسته حیاتی وب (Core Web Vitals) به فاکتورهایی گفته می شود که با تجربه کاربری صفحه و رضایت بازدیدکنندگان ارتباط دارد. با شناخت این عناصر می توانید از آن ها برای بهبود رتبه سایت خود کمک بگیرید و با جلب رضایت مخاطبان، توجه موتور جستجوی گوگل را به خود معطوف کنید.

برای آشنایی با شاخص های حیاتی وب و تاثیر آن روی سئو تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید.

شاخص های حیاتی وب Core Web Vitals چیست؟

Core Web Vitals یا شاخص های حیاتی وب که با شکل اختصاری CWV نیز شناخته می شود، یکی از فاکتورهایی است که با بررسی تجربه کاربری سایت بر رتبه گیری آن تاثیر می گذارد. هسته های حیاتی وب شامل چندین عنصر هستند که همگی بر تجربه کاربری سایت تمرکز دارند. در واقع گوگل با ابداع این ابزار تلاش می کند بفهمد که کاربران اینترنت زمانی که وارد یک سایت می شوند، چه تجربه ای دارند و با چه مشکلاتی مواجه هستند.

موتور جستجو از طریق معیارهای Core Web Vitals که شامل فاکتورهایی مثل سرعت صفحه، تعامل کاربر، ترتیب چیدمان گروهی و تاخیر ورودی اول است، را برای امتیاز دادن به یک وب سایت به کار می گیرد. این تعریفی ساده از مفهوم شاخص های حیاتی وب یا Core Web Vitals است که به خوبی اهمیت آن را در سئو و افزایش ترافیک سایت نشان می دهد.

چرا Core Web Vitals مهم است؟

در حالی که بسیاری از وبمسترها و سئوکارها به استفاده از کلمات کلیدی در مطالب سایت اهمیت زیادی می دهند، موتور جستجوی گوگل به عواملی مثل سرعت بارگذاری صفحه، نرخ پرش، کاربری آسان و سازگاری با موبایل نیز می پردازد و سایت ها را بر این اساس رتبه بندی می کند.

از آنجا که گوگل قصد دارد Core Web Vitals را به عنوان یکی از فاکتورهای رسمی برای اولویت بندی سایت ها اعلام کند، به همه مدیران سایت ها پیشنهاد می شود که تاکتیک های مربوط به آن را بیاموزند تا بتوانند با تحلیل Core Web Vitals سئو سایت خود را بهبود بخشند.

عوامل بسیاری وجود دارند که بر افزایش ترافیک سایت تاثیر می گذارند و به کارگیری هسته حیاتی گوگل قرار نیست مانند یک معجزه رتبه سایت شما را ناگهان چندین برابر کند. به طور کلی ویژگی همه فعالیت های سئو این است که نتایج آن ها به مرور زمان به دست می آیند. با اینحال اگر بدانید Core Web Vitals چیست و چه کاربردی دارد، در کنار سایر استراتژی های سئو می توانید زمان دستیابی به هدف افزایش ترافیک سایت را کوتاه تر کنید.

اهمیت Core Web Vitals در سئو از آن جهت است که امروزه الگوریتم های گوگل هوشمندتر از گذشته شده اند و به جای اینکه تمام تمرکز خود را بر کلمات کلیدی و لینک های یک صفحه قرار دهند، تلاش می کنند تا سایت ها را بر اساس کیفیت محتوای آن ها و کاربری آسان برای مشتریان اولویت بندی کنند؛ به همین دلیل کسانی که قصد دارند کسب و کار اینترنتی خود را توسعه دهند، باید با اصول طراحی سایت مطابق با نیاز کاربران آشنا باشند.

عواملی مثل سازگاری با موبایل، امنیت صفحه، دسته بندی و استفاده از تگ های مختلف، همگی عناصری هستند که با ترکیب آن ها می توان تجربه بهتری را برای مخاطبان سایت فراهم کرد. داده های Core Web Vitals در بخش «Experience» در ابزار Google Search Console قابل مشاهده است و شما می توانید از این طریق عملکرد خود را ارزیابی کنید.

Core Web Vitals,Core Web Vitals چیست,آنالیز سرعت سایت

3 نوع Core Web Vitals مهم و اساسی

زمانی که با بررسی سرچ کنسول متوجه شوید که Core Web Vitals چیست، با سه عنصر اصلی این بخش مواجه می شوید. هسته حیاتی وب یا Core Web Vitals از سه عنصر اساسی تشکیل شده است که مجموعه آن ها امتیاز کلی کاربری سایت را نشان می دهد.

صاحبان کسب و کارهای اینترنتی می توانند با آگاهی از این عناصر تجربه کاربری صفحه خود را بررسی و اندازه گیری کنند تا برای بهبود سئو سایت و رفع نقص ها اقدام کنند.

قطعا در تست سرعت سایت با ابزارهایی مانند Gtmetrix یا Pagespeed insights با این سه عنصر و داده های آن ها، روبرو شده اید. در ادامه این سه عنصر مهم را برای شما شرح می دهیم تا در زمان بررسی سرعت سایت خود، داده ها را بهتر تحلیل کنید.

تحلیل Core Web Vitals,تست سرعت سایت,سرعت سایت

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP که در ترجمه فارسی «بزرگ ترین رنگ محتوا» نامیده می شود، به مدت زمان بارگذاری بزرگترین عنصر محتوایی صفحه اشاره دارد. به عبارت دیگر زمانی که از هنگام کلیک کاربر روی لینک تا بارگذاری کامل صفحه طول می کشد، تاثیر مهمی در رضایت کاربر خواهد داشت. چه بسا بسیاری از افراد به دلیل سرعت بارگذاری پایین یک صفحه، از ورود به آن، صرف نظر می کنند و این می تواند موجب افزایش نرخ پرش آن وب سایت شود؛ بنابراین هرچه میزان LCP کمتر باشد، زمان کمتری برای لود شدن کامل صفحه صرف می شود.

داده های مربوط به LCP توسط مرورگر کروم جمع آوری می شوند، با اینحال شما می توانید گزارش این فاکتور را در کل سایت خود مشاهده کنید. برای دیدن این گزارش و دریافت لیست URLهای خوب و بد، کافی است از ابزار سرچ کنسول یا ابزارهای تست سرعت سایت، کمک بگیرید. استاندارد مورد قبول گوگل برای شاخص LCP مدت زمانی بین ۲.۵ الی ۴ ثانیه است. در نتیجه اگر قصد تحلیل Core Web Vitals را دارید، این بازه عددی را نباید فراموش کنید.

First Input Delay (FID)

یکی دیگر از عناصر موجود در Core Web Vitals که درباره مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد تعامل کاربر صحبت می کند، عنصر FID است. FID یا تاخیر ورودی اول، زمانی که کاربر برای تعامل واقعی با صفحه شما نیاز دارد را اندازه گیری می کند.

شاخص FID به خصوص برای سایت هایی که صفحه ای را تحت عنوان صفحه ورود یا صفحه ثبت نام در نظر گرفته اند، اهمیت زیادی دارد. در این صفحات لازم است کاربر فعالیتی مثل وارد کردن ایمیل، انتخاب یک گزینه از منو، کلیک روی یک لینک و… را انجام دهد.

مدت زمانی که کاربر برای انجام این تعاملات صرف می کند، ابزار سرچ کنسول ثبت و گزارش نویسی می شود. هرچه طول این زمان کمتر باشد و کاربر بتواند با سهولت وارد سایت شود، اثر مثبتی بر تجربه کاربری صفحه خواهد داشت.

برای بهبود این شاخص در سایت بهتر است جاوا اسکریپت را به حداقل برسانید، چرا که تعامل کاربران با صفحه در هنگامی که جاوا اسکریپت در حال بارگیری است، غیرممکن به نظر می رسد. علاوه بر این می توان با استفاده از کش مرورگر، سرعت ورودی اول را افزایش داد و به صفحه کمک کرد تا بارگیری جاوا اسکریپت را زودتر به پایان برساند.

Cumulative Layout Shift (CLS)

شاخص دیگری که اهمیت زیادی در Core Web Vitals دارد، تغییر چیدمان صفحه یا CLS است. این عامل نشان می دهد که یک وب سایت در طول زمانی که کاربر داخل سایت است، چندبار دچار پرش می شود. CLS که اصطلاحا به آن پایداری بصری نیز گفته می شود، باید تا جای ممکن در پایین ترین مقدار حفظ شود؛ زیرا بالا بودن پرش صفحه در حین بازدید باعث می شود رضایت کاربر به شدت کاهش یابد.

تصور کنید در داخل یک سایت هستید و می خواهید روی یکی از گزینه ها کلیک کنید اما ناگهان صفحه دچار تغییر چیدمان شده و اشتباهی روی مورد دیگری کلیک می کنید؛ همچنین زمانی را تصور کنید که در حال خرید از یک فروشگاه اینترنتی هستید. سایت دچار پرش شده و در تغییر چیدمان صفحه متوجه می شوید تمام محصولاتی که به سبد خرید خود اضافه کردید، از دست رفته است و باید مجددا آن ها را انتخاب کنید.

این اتفاق در خیلی از سایت ها می افتد و کاربران را آزار می دهد؛ زیرا باید بیشتر از حالت معمول زمان صرف کنند تا بالاخره صفحه به ثبات بصری رسیده و بتوانند دقیقا موردی که می خواهند را در چیدمان جدید سایت پیدا کنند.

اگر می خواهید رضایت کاربران را جلب کنید و پایداری صفحه خود را به نرخ مطلوبی برسانید، باید بدانید تحلیل Core Web Vitals چیست و چگونه انجام می گیرد. در بخش آموزش سرچ کنسول گوگل دوره جامع آموزش سئو، می توانید به راحتی تمامی این موضوعات را بیاموزید.

نتیجه گیری

موتور جستجوی گوگل همواره تجربه کاربری و رضایت مخاطب از صفحات سایت را جزو عوامل مهم در رتبه بندی سایت ها در نظر می گرفت. به تازگی اعلام شده است که گوگل قصد دارد این عامل را به طور رسمی تحت عنوان Core Web Vitals به فهرست ملاک های رتبه بندی سایت ها اضافه کند؛ به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان سایت ها و سئوکارها به فکر افتاده اند تا با شرکت در دوره آموزش سئو به مهارت کافی در زمینه Core Web Vitals (هسته حیاتی گوگل) برسند و از رقبای خود سبقت بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود