کیورد مپینگ چیست؟

keyword mapping,آموزش کیورد ریسرچ,تحقیق کلمات کلیدی

یکی از سوالات متداول کارشناسان سئو در زمان تحقیق کلمات کلیدی برای سایت، این است که منظور از کیورد مپینگ چیست و در کل چه اقداماتی را کیورد مپینگ می نامند.

محتوای یک سایت بخش عمده صفحات آن را تشکیل می دهد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به کارگیری درست استراتژی های محتوا سبب می شود مشتریان بیشتری را جذب کنید، ترافیک سایت خود را افزایش دهید، به رتبه بهتری دست پیدا کنید.

به همین منظور در این مطلب قصد داریم یکی از مفیدترین استراتژی های سئو را با هم مرور کنیم. کیورد مپینگ یا نقشه کلمات کلیدی شما را برای استفاده از بهترین و قدرتمند ترین کلمات کلیدی آماده می کند. با کمک کیورد مپینگ می توانید با سایر وب سایت ها رقابت کنید و در کلمات کلیدی که با کسب و کار شما مرتبط هستند رتبه کسب کنید.

منظور از کیورد مپینگ چیست؟

کیورد مپینگ یک استراتژی کاربردی در سئو است که به مدیر سایت کمک می کند صفحات خود را متناسب با هدف کلمات کلیدی بهینه کند. کاربران اینترنت با جستجوی کلمات کلیدی قصد دارند به مطالب مفید و مرتبط با آن موضوع دست پیدا کنند. به همین خاطر موتور جستجو در همه وب سایت ها به دنبال این کلمات می گردد و اگر عبارات کلیدی را در سایت شما پیدا نکند، احتمال اینکه به عنوان نتایج مربوط با آن کلمه نمایش داده شوید، بسیار کم است. همین مسئله اهمیت استفاده از کلمات کلیدی را به خوبی نمایان می سازد و سئوکارها را وادار می کند که برنامه دقیق و منظمی برای به کارگیری کلیدواژه ها داشته باشند.

هدف از کیورد مپینگ، تطبیق کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه از سایت و درج تصمیمات خود در نقشه سئو سایت است. بدین ترتیب شما یک نقشه جامع از آنچه که باید برای بهینه سازی صفحات خود انجام دهید، در دسترس دارید و می توانید طبق آن پیش بروید.

تهیه نقشه کلمات کلیدی باعث می شود هیچ کلمه کلیدی را فراموش نکنید و از امتیاز همه کلیدواژه ها در محتوای خود بهره مند شوید.

چرا کیورد مپینگ برای سئو مهم است؟

در تعریفی که ارائه شد پی بردیم که کیورد مپینگ چیست. اما سوال بعدی که احتمالا برای شما هم پیش آمده این است که کیورد مپینگ چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

در پاسخ باید گفت نقشه کلمات کلیدی برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به شما کمک می کند ساختار و محتوای صفحات خود را بهینه کنید. با به کار بردن کلمات کلیدی محبوب و پرکاربرد، شانس بیشتری برای رتبه بندی توسط گوگل خواهید داشت.

البته در صورتی که گوگل کلمات کلیدی را در چندین صفحه از سایت شما پیدا کند که هدف یکسانی دارند، آن ها را به عنوان صفحات تکراری تلقی می کند. در این حالت همنوع خواری کلمات کلیدی (Cannibalization) منجر به کاهش رتبه سایت شما می گردد.

همه این موارد ضرورت استفاده از استراتژی کیورد مپینگ را به خوبی نشان می دهد؛ در نتیجه با به کارگیری نقشه سایت می توانید شکاف محتوایی سایت خود را شناسایی کنید و برای همه کلمات کلیدی که مرتبط با کار شما هستند، محتوا تولید کنید.

نحوه انجام کیورد مپینگ

انجام کیورد مپینگ ممکن است کمی زمان بر باشد اما در نهایت می توانید مطمئن باشید که تاثیر آن را بر سئو سایت خواهید دید. داشتن یک نقشه کلمات کلیدی که به شکل صحیح تنظیم شده باشد، شما را برای اقدامات بعدی آماده می کند. برای شروع کیورد مپینگ از راهنمای گام به گام زیر استفاده کنید:

مرحله اول: اولین کاری که باید انجام دهید، این است که کلمه کلیدی اصلی که هدف محتوای شما را تعریف می کند، پیدا کنید. به این کلیدواژه، کلمه کلیدی اصلی گفته می شود که در مراحل بعدی از آن برای دستیابی به گروه های بزرگتری از کیوردها استفاده می کنیم.

به عنوان مثال برای یک فروشگاه اینترنتی موبایل، کلمه کلیدی اصلی سایت می تواند “قیمت موبایل” یا “خرید گوشی موبایل” انتخاب شود.

مرحله دوم: با کمک ابزارهای مختلفی که برای شناسایی کلمات کلیدی وجود دارد، می توانید به تعداد بی شماری از کلمه ها دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافی است کلمه کلیدی اصلی را در آن وارد کنید و منتظر بمانید تا همه کلیدواژه های مرتبط با آن به شما نمایش داده شود. از جمله ابزارهای محبوب برای این کار می توان به keywordtool.io و پیشنهاد کلمه کلیدی گوگل (google suggest) را معرفی کرد.

به عنوان مثال برای کلمه کلیدی اصلی “خرید گوشی موبایل” در ابزار keywordtool.io، پیشنهادات زیر نمایش داده می شود:

keyword mapping,آموزش کیورد ریسرچ,تحقیق کلمات کلیدی

مرحله سوم: پس از اینکه کلمات کلیدی را جمع آوری کردید نوبت به سازماندهی آن ها می رسد. کلیدواژه ها را بر اساس اینکه چه هدفی دارند و به چه سوالاتی پاسخ می دهند، دسته بندی کنید.

هر گروه از کلمات کلیدی باید شامل یک کلمه کلیدی اصلی و تعدادی کلمات کلیدی ثانویه باشد. گروه بندی کلمات کلیدی باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین صفحات شده و ساختار صفحات را برای کاربران و خزنده های گوگل، منظم تر جلوه می دهد.

به عنوان مثال برای دسته بندی کلمات کلیدی حوزه خرید موبایل، بهتر است که کلمات کلیدی که شامل برند هستند را در دسته های جداگانه قرار دهید. همچنین کلمات کلیدی که مربوط به قیمت هستند، نیز بهتر است در یک دسته جداگانه قرار بگیرد.

مرحله چهارم: در این مرحله لازم است ترسیم نقشه کلمات کلیدی خود را شروع کنید. برای این کار ابتدا سلسله مراتب منطقی سایت خود را رسم کنید. سپس به ترتیب باید سراغ هر یک از صفحات بروید تا کلمات کلیدی آن ها را بهینه کنید.

مرحله پنجم: برای هر صفحه از سایت، یک کلمه کلیدی اصلی را در نظر بگیرید. سعی کنید این کلمه را در بخش های مختلف صفحه مثل عنوان، توضیحات متا، هدرها و سایر عناصر به کار بگیرید.

مرحله ششم: سپس برای آن صفحه کلمات کلیدی ثانویه را تعریف کنید. بعد از اینکه این کار را برای همه صفحات سایت انجام دادید، لازم است اطمینان حاصل کنید که شباهت زیادی بین صفحات وجود ندارد.

مرحله هفتم: ممکن است برای برخی از صفحات، هیچ گروهی از کلمات کلیدی را پیدا نکنید که کاملا با آن محتوا مرتبط باشند؛ همچنین امکان دارد برای رتبه گرفتن روی یک سری از کلمات کلیدی، هیچ محتوایی تولید نکرده باشید. در این حالت شما با شکاف محتوایی مواجه هستید و باید برای تولید محتوای جدید و بهینه سازی مطالب قبلی اقدام کنید.

مرحله هشتم: نقشه کلمات کلیدی شما اکنون آماده است. می توانید یادداشت هایی مربوط به امور فنی، تصاویر یا تعداد کلمات را نیز به آن اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید همانطور که سایت شما به طور مداوم آپدیت می شود و محتواهای جدیدی را منتشر می کنید، باید نقشه کلمات کلیدی را نیز به روزرسانی کنید. این کار از ایجاد صفحات تکراری و محتواهای مشابه جلوگیری می کند.

چگونه از نقشه کلمات کلیدی خود به طور موثر استفاده کنیم؟

اکنون که متوجه شدیم کیورد مپینگ چیست و چگونه باید نقشه کلمات کلیدی را تنظیم کنیم، زمان استفاده از آن می رسد. هنگامی که نقشه کلمات کلیدی را برای همه کلیدواژه های مرتبط تکمیل کردید، باید از آن برای بهینه سازی سایت خود بهره بگیرید. در زیر چند راهکار برای استفاده موثر از نقشه کلمات کلیدی ذکر شده است:

  • مطمئن شوید که در هر صفحه از سایت، کلمات کلیدی اصلی و ثانویه ای که در نقشه تعیین کرده بودید استفاده شده است. مهم ترین اولویت، بهینه سازی صفحات موجود است که نسبت به تولید محتوای جدید، زمان کمتری از شما می گیرد.
  • کلیدواژه ها را در برچسب عنوان، توضیحات متا و تگ H1 استفاده کنید. کلمات کلیدی ثانویه باید به طور یکسان در سراسر متن به کار بروند.
  • شکاف محتوا را با ایجاد صفحات جدید پر کنید. دسته هایی از کلمات کلیدی که با هیچ یک از صفحات سایت شما مرتبط نیستند، شناسایی کنید و از آن ها برای ایجاد یک محتوای تازه استفاده کنید. محتوای شما باید باکیفیت بوده و متناسب با نیازهای کاربران تهیه شود.
  • در هنگام تولید محتوا یا ایجاد صفحات جدید، تحلیل و بررسی سایت های رقیب را فراموش نکنید. این کار به شما کمک می کند بدانید که مخاطبان دقیقا به دنبال چه چیزهایی هستند و از چه کلماتی برای جستجو کردن آن مطالب استفاده می کنند؛ همچنین با شناسایی نقص ها و کاستی های رقیب، می توانید از بروز آن ها در صفحات خود جلوگیری کنید.
  • لینک سازی داخلی و انتخاب درست انکرتکست را در محتواهای خود جدی بگیرید. انکرتکست به متنی گفته می شود که حاوی لینک های داخلی یا خارجی به صفحات دیگر است. موتور جستجو از انکرتکست استفاده می کند تا بفهمد که صفحات لینک شده درباره چه موضوعی هستند؛ بنابراین هنگام ایجاد لینک های داخلی باید به نقشه کلمات کلیدی خود توجه کنید و متن را بر اساس کیوردها بهینه نمایید.
  • بعد از اینکه با کمک کیورد مپینگ اقدام به بهینه سازی محتوای صفحات خود کردید، رتبه بندی گوگل سایتتان را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که استراتژی اثربخش بوده یا خیر.
  • هر بار که محتوای جدیدی را روی سایت منتشر کردید یا برخی از صفحات را بهینه سازی کردید، وضعیت را در نقشه کلمات کلیدی ثبت کنید. با انجام این کار می توانید برای انجام به روزرسانی ها برنامه زمانی مشخصی داشته باشید. همچنین اطلاع داشتن از کلمات کلیدی که قبلا استفاده شده اند باعث می شود از مشکل صفحات تکراری جلوگیری کنید.
  • برای اینکه فرصت های جدید را از دست ندهید، توصیه می شود هر سه ماه یکبار مجددا اقدام به تحقیق کلمات کلیدی کرده و نقشه کلمات کلیدی را با آخرین تغییرات کلیدواژه ها هماهنگ کنید.

نتیجه گیری

زمانی که کاربران اینترنت عبارتی را در گوگل جستجو می کنند، موتور جستجو تمام صفحاتی را که حاوی این کلیدواژه ها هستند، اسکن می کنند. در نهایت بر اساس کیفیت محتوا و موارد دیگری از قبیل سئو داخلی، مفیدترین مطالب به کاربر نمایش داده می شوند. با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت مهم ترین مسئله ای که سبب رتبه گیری سایت ها می گردد، توجه به ساختار و کیفیت محتوا است. هنگامی که محتوای شما غنی از کلمات کلیدی باشد خزیدن و درک کردن آن برای ربات های گوگل آسان تر شده و امتیاز بیشتری دریافت می کنید. به همین منظور در این مطلب در خصوص اینکه کیورد مپینگ چیست و چطور بر سئو سایت تاثیر می گذارد صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود