روش تحلیل نقشه گرمایی سایت

heat map چیست,ابزار تصویرسازی از داده ها,انواع نقشه های گرمایی
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 4 امتیاز : 5]

نقشه گرمایی یا Heat Map سایت خود را چطور می توانیم تحلیل کنیم؟ 

این روز ها، بازاریاب ها تقریبا می توانند هر چیزی را اندازه گیری کنند و در نتیجه، این امکان بی سابقه را به ما می دهند تا به صورت کامل عملکرد فعالیت های بازاریابی اینترنتی خودمان را تحلیل و ارزیابی کنیم.

اما گاهی اوقات، ما ممکن است درگیر معیار هایی شویم که از نظر تئوری ارزشمند هستند، اما شاید خیلی نمی توانند دیدگاه های خوبی را برای ما فراهم کنند، مانند نرخ کلیک ها و بازدید های سایت. مثلا اگر میزان ترافیک ورودی شما خیلی بالا باشد، ممکن است موضوع نشان دهنده کیفیت تیترهای وبلاگ شما باشد اما الزاما نمی تواند مسیر سفر کلی بازدید کننده ها در وبلاگ شما و یا نحوه تعامل دقیق آن ها با وبسایت تان را نشان دهد.

خوشبختانه، ابزار تصویرسازی از داده ها وجود دارد که می تواند به شما نشان دهد کدام بخش های محتوای شما باعث مشارکت بیشتری در کاربر ها می شود و کدام بخش ها به این صورت عمل نمی کند. این ابزار با نام نقشه های گرمایی شناخته می شوند و آن ها می توانند داده ها و دیدگاه هایی را در اختیار شما قرار دهند که با استفاده از آن ها می توانید تجربه کاربری را بر روی نسخه های وبسایت خودتان بهینه سازی کنید و شرایط نرخ تبدیل سایت خودتان را به بهترین حالت برسانید.

در قسمت زیر ما می خواهیم انواع مختلف از نقشه های گرمایی که شما می توانید از آن ها برای بررسی عملکرد محتوای سایت تان استفاده کنید را بررسی کنیم و دیدگاه ها و اطلاعاتی که می توانید از آن ها به دست بیاورید را ارزیابی کنیم.

نقشه گرمایی یا heat map چیست؟

یک نقشه گرمایی (Heat Map)، تصویری از مشارکت بازدید کنندگان در یک صفحه بر روی وب سایت شما می باشد. این نقشه ها از طیف های رنگی مختلف استفاده می کنند که این طیف ها نشان می دهد کدام قسمت های صفحه شما نسبت به جلب توجه کاربر ها عملکرد بهتری داشته است. قسمت های داغ، بیشترین مقدار توجه را به خودشان جلب می کنند و قسمت های سرد، قسمت هایی هستند که کمترین توجه را به خودشان جلب می کنند.

انواع نقشه های گرمایی

سه نوع اصلی از نقشه های گرمایی وجود دارد: نقشه های اسکرول، نقشه های کلیک و نقشه های شناور. نقشه های گرمایی چه اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می دهند؟ 

هیت مپ اسکرول: این نقشه ها به شما نشان می دهد چه درصدی از بازدید کننده ها هر قسمت از صفحه وبسایت شما را اسکرول کرده اند. هر چه یک قسمت داغ تر باشد، یعنی این که بازدید کننده های بیشتری آن قسمت را بررسی کرده اند. این داده ها می تواند به شما کمک کند مشخص کنید که CTA ها و یا اطلاعات مهم صفحه وب سایت خودتان را باید در چه قسمتی قرار دهید. تغییرات ناگهانی در نقشه اسکرول شما همچنین می تواند به شما کمک کند مشخص کنید که کدام قسمت از صفحه وبسایت شما، توجه بازدید کننده را از دست داده است.

heat map چیست,ابزار تصویرسازی از داده ها,انواع نقشه های گرمایی

هیت مپ کلیک: نشان دهنده قسمت هایی از صفحه شما می باشد که بازدید کننده ها بیشترین کلیک را بر روی آن ها داشته اند. هر چه یک قسمت داغ تر باشد، یعنی این که بازدید کننده ها با تکرار بیشتری بر روی آن کلیک کرده اند. این داده ها به شما نشان می دهند که آیا کلیک کردن بر روی CTA های شما یا دیگر دکمه های سایت برای بازدید کنندگان اهمیت دارد یا خیر. همچنین این نقشه ها می توانند به شما نشان دهند که آیا المان هایی که خاصیت کلیک پذیری ندارند، به صورتی هستند که باعث گمراهی بازدید کننده ها شوند یا خیر.

تحلیل نقشه گرمایی,نقشه گرمایی سایت,نقشه های گرمایی سایت

هیت مپ شناور: نیز به شما نشان می دهند که بازدید کننده ها، مکان نمای موس خودشان را در زمان خواندن یک صفحه بیشتر در کجا قرار می دهند. هر چه یک قسمت داغ تر باشد، یعنی این که آن ها، آن قسمت از صفحه وب سایت شما را بیشتر نگاه کرده اند. این داده ها می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که بازدید کننده ها واقعا چطور در سایت شما ناوبری می کنند، در نتیجه می توانید المان های مهم را در جایی قرار دهید که بیشترین توجه ممکن از طرف بازدید کننده ها را دریافت کنند. شما همچنین می توانید مشخص کنید آیا المان های غیر ضروری به صورتی هستند که باعث گمراهی بازدید کننده ها می شوند یا خیر.

هیت مپ سایت,هیت مپ صفحات فرود

کدام نوع از محتوا، برای تحلیل نقشه گرمایی مناسب هستند؟

تحلیل کردن نقشه های گرمایی از هر نوع صفحه در وب سایت شما کار بسیار مفیدی است، اما متاسفانه این کار کافی نیست. موثر ترین روش برای استفاده از نقشه های گرمایی، تحلیل کردن صفحاتی است که بر روی نرخ تبدیل سایت شما بیشترین تاثیر را دارد: صفحه اصلی سایت، صفحات فرود و پست های وبلاگ که نرخ تبدیل بالایی دارند.

  • هیت مپ صفحه اصلی

صفحه اصلی شما در واقع مقدمه ای برای برند شما می باشد. در صورتی که شما به صورت دائم بررسی کنید که بازدید کننده ها در این صفحه در کدام قسمت ها بیشتر اسکرول می کنند و آیا آن ها وقت خودشان را بیشتر بر روی اطلاعات کلیدی سپری می کنند و بر روی CTA ها کلیک می کنند یا خیر، سپس شما متوجه میشوید که اطلاعات و المان های اصلی سایت را باید در کدام قسمت از صفحه اصلی خودتان قرار دهید تا به این روش، باعث شوید که bounce rate بازدید کننده ها کاهش پیدا کرده و نرخ تبدیل شما بهبود یابد.

  • هیت مپ صفحات فرود

صفحات فرود شما آخرین گام در تبدیل بازدید کننده ها به مشتری های تبدیل شونده می باشند. در صورتی که شما بتوانید رفتار بازدید کننده های خودتان را در این صفحات تحلیل کنید، می توانید صفحات فرود بهینه را برای ایجاد بیشترین مقدار از مشتری های تبدیل شونده، طراحی کنید.

  • هیت مپ پست های وبلاگ با تبدیل بالا

قرار گیری CTA های شما در پست های وبلاگ می تواند تا حد زیادی بر روی نرخ تبدیل آن ها تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، در HubSpot، حتی با وجود این که CTA های موجود در بنرهای انتهای پست ما به صورتی هستند که باعث مشارکت کاربر می شوند، اما ما متوجه شدیم که آن ها فقط بخش کوچکی از مشتری های تبدیل شونده را در وبلاگ ما ایجاد می کنند.

بعد از تحلیل نقشه های گرمایی خودمان، ما متوجه شدیم که CTA های موجود در انکر تکست های ما که به صورت هایپرلینک بعد از مقدمه پست درج شده اند، در واقع بیشتر مشتری های تبدیل شونده وب سایت ما را ایجاد می کنند زیرا بیشتر بازدید کننده ها CTA ها را در ابتدای پست میبینند و نه در انتهای پست.

مشارکت بازدید کننده ها را در اولویت قرار دهید، نه معیار های بیهوده

این که آیا تست های A/B را بر روی طراحی سایت انجام می دهید و یا به دنبال بهترین مکان برای استفاده از دکمه های فراخوان (call-to-action) در پست های وبلاگ هستید، نقشه های گرمایی سایت بهترین ابزار برای اندازه گیری میزان توجه و طراحی محتوایی است که بتواند با مخاطب شما ارتباط برقرار کند و آن ها را به مشتری های هدایت شونده و مشتری های نهایی تبدیل کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود