اگر کسب و کار اینترنتی خود را به تازگی شروع کرده اید و به دنبال ابزارهایی هستید که با کمک آنها به رشد و توسعه کسب و کار خود سرعت بخشید، ما در نیوسئو به شما ابزارهایی برای بازاریابی اینترنتی معرفی می کنیم که قابل استفاده بر روی پلتفرم ها و سرویس های اینترنتی هستند.
اما اگر بودجه محدودی دارید و نمیدانید بر روی کدام ابزار باید سرمایه گذاری کنید، یا اگر می خواهید بدون صرف هزینه زیاد بازاریابی دیجیتال خود را رونق بخشید، چگونه می توانید گزینه مطلوب را انتخاب کنید؟
در طی چند مقاله بهترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی را به شما معرفی خواهیم کرد که با کمک آنها می توانید در هر زمینه ای، کسب و کار خود را رونق بخشید: از ایمیل گرفته تا رویدادها، از محتوا تا شبکه های اجتماعی.
ابزارهای بازاریابی و فروش :
- Hubspot:
این ابزار، ابزاری مناسب برای بازاریابی درونگرا (inbound marketing) است که بسیاری از ویژگی های آن نیز رایگان می باشد. نرم افزارهای فروش رایگان آن، به شما این امکان را می دهند که قالب های ایمیل و متن تبلیغاتی آماده بسازید و آنها را با Gmail و Outlook یکپارچه کنید یا ایمیل های خود را زمان بندی کنید.
Hubspot همچنین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM را نیز شامل می شود که قابلیت یکپارچه شدن با Hubspot را هم دارد. اگر می خواهید این نرم افزار را ارتقاء بدهید، بهتر است بدانید که نسخه Pro آن از قیمت 50$ به صورت ماهیانه شروع می شود.
- Sniply:
این یک ابزار بسیار جالب است که با آن می توانید دکمه های فراخوان یا CTA) calls to action) بسازید و آنها را به محتوایی که منتشر می کنید بیافزایید. اگر صفحه شما از فریم ها پشتیبانی می کند، می توانید CTA های منحصر به فرد ساخته و آن ها را به صفحات خود اضافه کنید. این فراخوان ها را تنها افرادی قادر هستند ببینند که به لینک شما دسترسی داشته باشند.
- SumoMe:
SumoMe نیز مجموعه قدرتمندی از ابزارهای بازاریابی را در خود دارد، اعم از تحلیلگر محتوا، جعبه پیام های دریافتی ایمیل، فرم برقراری ارتباط، منتشر کننده تصویر و غیره. ورژن رایگان این ابزار به تمامی اپلیکیشن های SumoMe دسترسی می دهد و بسیاری دیگر از ویژگی های تست A/B در نسخه Pro این ابزار در دسترس است که قیمت آن از 20$ ماهانه آغاز می شود.
- Ampervize:
اگر نمی دانید با کدام ابزار بازاریابی دیجیتال باید کار خود را شروع کنید، دریافت گزارشی رایگان از Ampervize می تواند به کمک شما بیاید. بسته به پاسخ هایی که به چند سوال ساده درباره کسب و کار خود می دهید، این ابزار گزارش مناسبی از ارائه دهندگان خدمات مناسب شما، و حوزه های بازاریابی که بهترین نتیجه ها را برای شما دارند ارائه می دهد.
- Cyfe:
این ابزار یک داشبورد تمام و کمال برای مدیریت آنلاین کسب و کارهای شماست. می توانید همه چیز ، از ابزارهای تبلیغات تا پلتفرم های وبلاگ نویسی، ابزارهای ایمیل، سئو سایت و شبکه های اجتماعی را در یک ابزار کنترل کنید. ورژن رایگان این ابزار تا 5 ویجت دارد. می توانید با هزینه 19$ در ماه نیز این ابزار را به نسخه پیشرفته آپگرید نمایید.
ابزارهای ایمیل مارکتینگ :
از این ابزارها در حوزه ی بازاریابی از طریق ایمیل استفاده می شود.
- Boomerang:
Boomerang یک اپلیکیشن رایگان برای Gmail، Outlook و Android است که تعداد زیادی از ابزارهای مدیریت ایمیل را نیز شامل می شود. این اپلیکیشن به سادگی با inbox شما یکپارچه شده و می توانید از ویژگی هایی مانند زمان بندی ایمیل ها، رسیدها و دنبال کردن یادآورها استفاده کنید.
من همیشه از این اپلیکیشن برای زمان بندی ایمیل ها و خواندن رسیدهایم استفاده می کنم و البته به تازگی Boomerang ویژگی های پیشرفته دیگری را نیز برای کسب و کار معرفی کرده است. این ویژگی دستیار AI می باشد که به شما برای ساخت ایمیل های عالی کمک می کند.
- Mailchimp:
احتمالا تا به حال در مسافرت های خود با میل چیمپ (MailChimp) برخورد کرده اید. این اپلیکیشن بسیار محبوب است.
استفاده از نرم افزار mailchimp برای 2000 مشترک و 12000 ایمیل در ماه کاملا رایگان می باشد. این اپلیکیشن یک گزینه کاربردی و ساده برای کسب و کارهای کوچک و گروه هایی است که می خواهند خبرنامه داشته باشند و در آن از فرم های منحصر به فردشان استفاده کنند. با استفاده از این نرم افزار می توانید اطلاعات رایگانی جهت چگونگی نظارت بر ایمیل مارکتینگ در کسب و کار خود به دست آورید.
- KLAVIYO:
این ابزار نیز برای ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین ویژگی این ابزار استفاده از پلن های a و b جهت تست، جداسازی و … جهت ارسال و دریافت ایمیل می باشد.
Klaviyo نیز یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ است که به شما کمک می کند ایمیل های هدف دار و مشخصی بفرستید. این نرم افزار برای 250 مخاطب و ارسال 500 ایمیل رایگان است. حساب کاربری رایگان این نرم افزار، ابزار تست A/B، یکپارچه سازی، تقسیم بندی و ایمیل ساز سازگار با drag-and-drop را نیز ارائه می دهد.
- Structured Data Markup Helper:
Schema.org نوعی نشانه گذاری داده های ساختار یافته است که می توانید آن را به ایمیل های درون Gmail اضافه کنید و از ویژگی های بازاریابی آن بهره مند شوید. اگر تا به حال چیزی تحت عنوان داده ساختار یافته Schema.org نشنیده اید، یا دقیق نمی دانید که منظور از آن چیست، می توانم مختصر و مفید بگویم که: Schema.org نتیجه همکاری میان Google ،Microsoft ،Yandex و Yahoo است که زبان یا نشانه گذاری جهانی ساختند که هر موتور جستجویی قادر به فهم آن باشد.
داده های Schema.org به شکل کدی است که آن را به شکل یک برچسب به وب سایت خود اضافه می کنید و با آن عناصر مختلفی مانند تصاویر، اسامی، آدرس ها، دستورالعمل ها، نظرسنجی ها و غیره را به موتور جستجو معرفی می کنید.
با این کار به موتور جستجو کمک می کنید که محتوای شما را بخوانند و از آن اطلاعات مرتبط را بیرون کشیده و در نتایج جستجو نمایش دهند. اما علاوه بر صفحات وب، می توانید نشانه گذاری های Schema.org را به ایمیل های خود نیز بیافزایید. همچنین می توانید از آن برای ساخت Rich Pins در Pinterest استفاده کنید و به این ترتیب ارتباط بهتری با کاربر برقرار نمایید.
استفاده از Schema.org برای ایمیل ها، ابتکار گوگل بود و به همین دلیل نیز منطقی است که تنها برای حساب های کاربری Gmail قابل استفاده باشد.
گوگل گفته است که با کمپانی Schema.org همکاری داشته تا این داده ها را برای دیگر سرویس های ایمیل نیز قابل استفاده کنید. تا به این شکل دیگر مشتریان نیز بتوانند بهره وری کامل از این داده ها را داشته باشند. اما به نظر می رسد هنوز محقق نشده و در دست اقدام است.
Structured Data Markup Helper گوگل، تمامی کارهای سخت برنامه نویسی را برای شما انجام می دهد و شما تنها کافیست که بخش های مرتبط ایمیل ها را پررنگ کنید و آن را نشانه گذاری نمایید.
- Hiver:
Hiver ابزاری برای ایمیل است که به شما کمک می کند با استفاده از حساب های کاربری به اشتراک گذاشته شده، بهتر بتوانید کار کنید. عملیات نظارت، دسترسی به صندوق ایمیل ها، نوشتن یادداشت، اطلاع دادن ایمیل ها به اعضای گروه و نشانه گذاری کارهای انجام شده از جمله کارهای قابل انتظار از این ابزار می باشد. ورژن رایگان این ابزار تا 3 کاربر را پشتیبانی می کند. می توانید این ابزار را با 6$ در ماه آپگرید کنید تا بتوانید آن را در تیم های بزرگتری نیز استفاده کنید.
- Sendpulse:
SendPulse پلتفرم پیام رسان یکپارچه شده ای برای بازاریابان است که از چندین متد متفاوت پشتیبانی می کند. برای مثال، ایمیل، sms و اعلان های وب. ورژن رایگان این پلتفرم به شما امکان ارسال 15000 ایمیل به 2500 مشترک واحد در هر ماه را می دهد و دسترسی کامل به ویژگی های پیشرفته را نیز ارائه می دهد.
بخش اول مقاله به پایان رسید. همانطور که متوجه شدید در قسمت اول ابزارهای بازاریابی اینترنتی برای بهبود بازاریابی و فروش و نیز انجام بهتر ایمیل مارکتینگ را معرفی کردم.
بازاریابی محتوا :
در این بخش ابزار بازاریابی محتوا را معرفی می کنم.
- Apester:
Apester یک ابزار مفید و رایگان برای تولید محتوای تعاملی است. به وسیله این ابزار می توانید آزمون های تعاملی آنلاین ایجاد کنید.
- Picktochart:
یک ابزار بسیار محبوب و آسان برای ساخت اینفوگرافیک همراه با تمامی امکانات لازم در خصوص ایجاد انواع محتوای بصری مانند پوستر ها، عکس ها و … می باشد. کار با این ابزار از طریق drag-and-drop و بسیار ساده می باشد و با آن می توانید کارهایی بسیار جذاب و حرفه ای بسازید.
- Canva:
Canva یکی دیگر از پلت فرم های ایجاد محتوای بصری می باشد. ابزار Canva به شما کمک می کند تا تصاویری جذاب برای همه چیز از گرافیک رسانه های اجتماعی گرفته تا آگهی ها، عکس های وبلاگی و کارت ویزیت ایجاد کنید.
- Listly:
یک پلت فرم عالی، سرگرم کننده و رایگان برای به اشتراک گذاری انواع لیست ها است. لیست های شما میتواند شامل هر موضوعی باشد مانند فیلم، تکنولوژی، علمی، بازاریابی. سایر کاربران نیز می توانند لیست های شما را دنبال کنند و به موارد مورد علاقه خود رای دهند.
- Triberr:
Triberr یک پلت فرم اشتراک گذاری محتوا است. به طور مثال اگر شما تولیدکننده محتوا یا وبلاگ نویس هستید، می توانید از این پلت فرم برای به اشتراک گذاری مطالبتان برای سایر تولیدکنندگان محتوا استفاده کنید. همچنین می توانید با این ابزار گروه هایی برای کسب و کار خود مانند گروه های لینکدین ایجاد کنید.
اگر شما مدیر کسب و کار هستید، می توانید Triberr را برای انجام تبلیغات بازاریابی تاثیرگذار استفاده کنید. همچنین با این ابزار می توانید یک کمپ بازاریابی با امکاناتی از قبیل تنظیم بودجه، برنامه ریزی، هدف گذاری، کنترل پروژه و … ایجاد کنید.
شبکه های اجتماعی :
گروه بعدی ابزار بازاریابی آنلاین به ابزارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی تعلق دارد.
- SocioBoard:
یک پلت فرم جهت مدیریت رسانه های اجتماعی با هدف کمک و پشتیبانی از مشتری، بازاریابی تعاملی و برندسازی می باشد.
از این ابزار می توانید در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام ، لینکدین، فیسبوک و توییتر استفاده کنید.
نسخه رایگان این پلت فرم به شما این امکان را می دهد که از یک داشبورد مرکزی بتوانید تمامی شبکه های اجتماعی مورد نیاز خود را مدیریت نمایید.
همچنین این نسخه دارای سیستم مدیریت مشتری و ابزارهایی قدرتمند برای گزارش دهی می باشد.
- Hootsuite:
ابزاری قدرتمند در جهت مدیریت رسانه های اجتماعی می باشد و امکاناتی از قبیل مدیریت، هماهنگی شبکه های اجتماعی، برنامه ریزی و زمانبندی پست ها ، تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی، مدیریت زبانه ها و منوها را دارد.
نسخه رایگان این نرم افزار قابلیت مدیریت اتصال سه حساب کاربری را به شما می دهد.
- TweetReach:
ابزار TweetReach برای تحلیل و دسترسی به هر نوع نام کاربری، هشتگ یا کلمه کلیدی مناسب است. این ابزار می تواند تاثیرات بازاریابی را بسنجد و بگوید تا به حال چند حساب کاربری را بدست آورده است.
ورژن رایگان این ابزار تنها اسکرین شاتی از 100 توییت گذشته را ارائه می دهد. بنابراین برای در دست داشتن تحلیل های بهتر، باید با استفاده از یکی از گزینه های پولی، ابزار خود را آپگرید کنید. علاوه بر این می توانید در طی زمان، با در دست داشتن چند اسنپ شات، تحلیل سطحی از بازاریابی خود را انجام دهید.
- SocialMention :
با استفاده از ابزار socialmention می توانید هر کلمه، هشتگ یا عبارتی را جستجو کنید تا ببینید مردم در چه فضاهای مجازی از آن استفاده می کنند. این ابزار برای نظارت بر هشتگ یک کمپین یا برند در شبکه های اجتماعی بسیار کارآمد است. چرا که می تواند وبلاگ ها، بوک مارک ها، تصاویر و ویدئوها را نیز در نظر بگیرد. همچنین می توانید ببینید آیا افراد از نام شما در جهت منفی یاد می کنند یا در جهت مثبت، آیا به طور مداوم از شما صحبت می کنند یا نه.
- Simply measured:
این پلت فرم نیز به صورت رایگان حساب های کاربری شما در شبکه های اجتماعی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و گزارش آن را در اختیار شما می گذارد. از این ابزار می توانید در فیسبوک، گوگل پلاس و توئیتر استفاده کنید.
بازاریابی ویدئویی :
در این بخش به بهترین ابزار بازاریابی ویدئویی اشاره می کنم.
- Wistia:
Wistia یک سرویس هاست ویدئو بسیار قدرتمند جهت سرویس دهی به کسب و کار اینترنتی شماست. پلت فرم آنالیزی دقیق از تجزیه و تحلیل های فضای سایبری، نمودارهای تعاملی و نقشه های حرارتی را در اختیار شما قرار می دهد.
- Powtoon :
از این نرم افزار برای ساخت و بازاریابی ویدئویی، اینوگرافیک متحرک و حتی watermark کردن ویدئو ها یا کلیپ های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
این نرم افزار رایگان بوده و به شما اجازه می دهد تا ظرف مدت 5 دقیقه ویدئو خود را در فضای مجازی بارگذاری کنید.
- WeVideo:
WeVideo یک ابزار ویرایش و ساخت کلیپ به صورت آنلاین با قابلیت ذخیره سازی ابری می باشد که می توانید کلیپ و ویدئو ها را در مدت زمان کوتاهی watermark و با کیفیت 720P در فضای مجازی منتشر کنید.
رویدادها:
- Eventbrite:
Eventbrite یک پلتفرم بسیار موثر و کاربردی برای میزبانی و مدیریت رویدادها است که به شما اجازه می دهد رویدادی را بسازید، شرکت کنندگان را دعوت کنید، بلیط ها و ثبت نام ها را مدیریت کنید و رویداد خود را به سمع و نظر مخاطبان بیشتری برسانید. ثبت رویداد برای رویدادهایی که شرکت در آنها رایگان می باشد، هزینه را در پی ندارد. اما رویدادهایی که هزینه دارند، برای ثبتشان باید مبلغ کمی بپردازید که می توانید این مبلغ را جزئی از مبلغ ثبت نام برای شرکت کنندگان قرار دهید.
- Lanyrd:
Lanyrd یک پلتفرم گسترده برای کشف رویدادهای تخصصی است. Lanyrd برای تبلیغ رویدادها، یافتن رویدادهای حرفه ای، برگزاری آنها و انجام کار هماهنگی رویدادها مناسب است. با این پلتفرم، شرکت کنندگان می توانند ویدئوها، اسلایدها و پادکست های خود را پس از برگزاری رویداد با هم به اشتراک بگذارند. همچنین به افرادی که قادر به شرکت در رویدادها نیستند، این قابلیت را می دهد که از راه دور در رویدادها شرکت کنند.
- Slideshare:
Slideshare یک ابزار مکمل برای هر رویدادی بوده و یکی از ساده ترین راه ها برای ذخیره و به اشتراک گذاری اسلاید ارائه ها پس از رویداد است. همچنین این ابزار، یک پلتفرم عالی برای دستیابی به مخاطبان هر کسب و کاری می باشد.
- Appsgeyser:
AppsGeyser ابزاری رایگان می باشد که با استفاده از آن می توانید به سادگی یک اپلیکیشن اندروید بسازید. استفاده از این ابزار برای هر کسی ممکن بوده و و برای مدیریت رویداد و ارتباط با مخاطب و به روز نگه داشتن مخاطب، بدون صرف هزینه زیاد بسیار مناسب است.
- Hellosign :
HelloSign ابزاری است که به شما برای عقد قراداد رویدادها کمک می کند (و عقد قراردادهای دیگر) و به وسیله آن می توانید با 20 نفر قرارداد را به صورت الکترونیکی امضا کنید. این ابزار از رمزنگاری SSL، برای امن نگه داشتن سندها استفاده می کند و نسخه ای را با ایمیل به هر کسی که سندی را امضا کرده است می فرستد. ورژن رایگان این ابزار تنها محدود به 3 سند در ماه از طرف یک فرستنده است. ورژن پولی این ابزار نیز از قیمت 13$ در ماه شروع می شود. این ابزار 30 روز استفاده رایگان دارد.
ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت:
دوستان من، با توجه به رقابتی بودن بازاریابی اینترنتی، این روزها برای هر کسب و کار اینترنتی شناخت تعاملات کاربران با سایت ها جهت برنامه ریزی مفید و افزایش ترافیک ورودی به سایت، بسیار مهم و ضروری است. در بازاریابی آنلاین، جذب مخاطبان هدف به نحوی که وفاداری مداوم در مشتریان ایجاد شود بسیار مهم و حیاتی می باشد. اما چطور برای کاربرانی که شناختی از آن ها نداریم برنامه ریزی کنیم؟ با توجه به این که اصلی ترین مشکل سایت های اینترنتی عدم شناخت رفتار کاربران، عدم اطلاع از نوع محتوای محبوب در بین آن ها و عدم اطلاع از نقاط ضعف و قوت می باشد، برای رفع این مشکل در ابتدا لازم است مجموعه ای از داده های مناسب جهت آنالیز و تحلیل به منظور بهبود کسب و کارمان جمع آوری نماییم.
- Google Analytics:
Google Analytics ابزاری است که داشتن آن از ملزومات است و از بهترین ویژگی های آن نیز می توان به رایگان بودن آن اشاره کرد. این ابزار که متعلق به گوگل است، به شما دیدگاه خوبی درباره ترافیک سایت، میزان بازدید صفحات، دموگرافیک ها، سئو، شبکه های اجتماعی و بسیاری اطلاعات دیگر می دهد.
برای اطلاع از مفاهیم Google Analytics و نحوه تنطیم آن در وبسایت خود، می توانید به مقاله آموزش گوگل آنالیتیک سری بزنید.
- BuzzSumo:
Buzzsumo یک ابزار تحلیل محتواست که با استفاده از آن می توانید اشتراک گذاری محتوای خود را در دامنه های مختلف مشاهده کنید. با استفاده از این ابزار همچنین می توانید محتوایی که از بقیه معروف تر است و بیشتر از بقیه منتشر شده است را مشاهده نمایید و همچنین میتوانید ببینید که کدام شبکه ها بیش از بقیه محتوای شما را جذب کرده اند. با آپگرید کردن این نرم افزار به نسخه پیشرفته، می توانید بک لینک های خود را نیز ببینید و متوجه شوید که دقیقا چه کسی محتوای شما را منتشر کرده است.
- Bitly:
Bitly یک ابزار رایگان برای نظارت و کوتاه سازی لینک ها است که بر ترافیک و ارجاعات با لینک های خاصی نظارت می کند و اطلاعات تحلیلی شامل کلیک ها، وب سایت های ارجاع دهنده، فعالیت در طول زمان معین و غیره ارائه می کند. از این ابزار به طور گسترده در میان ناشران و کسب و کارها استفاده می شود. این ابزار مجهز به یک سیستم برچسب زنی ساده است که با استفاده از آن می توانید بر روی لینک هایی که از پرتال ها و شرکت های بازاریابی مختلف می گیرید نظارت کنید.
- Quill Engage:
Quill Engage ابزاری است که به شما گزارشی روان از داده های Google Analytics، به زبان انگلیسی می دهد. بنابراین اگر با داده ها و شماره ها و عبارات فنی که گوگل آنالیتیک به شما ارائه داده است گیج شده اید، می توانید از این ابزار و گزارش های رایگان آن استفاده کنید. ورژن رایگان این ابزار، برای یک حساب گوگل آنالیتیک، گزارش تهیه می کند که می توانید این گزارش ها را به صورت ماهیانه و هفتگی دریافت نمایید.
- SimilarWeb و GetHoneybadger
SimilarWeb ابزاری کاربردی برای نظارت بر روی رقبا است. با استفاده از این ابزار رایگان می توانید مشخصات هر وب سایتی از جمله وضعیت رنک جهانی آن، رنک آن در کشوری که برایش بهینه شده، و رنک وب سایت در دسته بندی خاص را مشاهده نمایید. علاوه بر این می توانید به ویژگی هایی مانند ترافیک ورودی به وب سایت از هر کشور و منبع، جستجوها و ترافیک ارجاع داده شده و غیره دسترسی داشته باشید.
همچنین می توانید عملکرد وب سایت خود را با سایت های رقبای خود مقایسه کنید و خود را ارزیابی نمایید.
می توانید از افزونه Gethoneybadger در کروم نیز استفاده کنید تا تنها با یک کلیک وضعیت هر وب سایتی را مشاهده نمایید. Gethoneybadger از SimilarWeb برای تحلیل وب سایت ها استفاده می کند و تحلیل وب سایت را در پنجره کوچکی در گوشه صفحه نمایش می دهد.
این بخش از سلسه مقالات معرفی ابزارهای بازاریابی اینترنتی نیز به پایان رسید. امیدوارم این مقاله به خصوص بخش معرفی ابزار تحلیل سایت مورد توجه شما دوستان عزیزم قرار گرفته باشد.