روش های بازاریابی اینترنتی | 9 راهکار اساسی

افیلیت مارکتینگ,اینفلوئنسر مارکتینگ,بازاریابی ایمیلی

آیا انواع مختلف روش های بازاریابی اینترنتی را می دانید و اینکه به چه صورت می تواند در کسب و کار شما کمک کنند؟ در هر موضوعی برای ارتقا کسب و کار، از استراتژی های بازاریابی اینترنتی به عنوان موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش های تبلیغ شرکت و تولید آگهی ها یاد می شود. قبل از اینکه روش هایی را برای کمک به تجارت خود به کار بگیرید، باید این را بدانید که هر کدام شامل چه مواردی هستند و چه پیشنهادی دارند. برای کمک به شما در شروع بازاریابی آنلاین تجارت خود، در این مطلب 9 روش برای بازاریابی اینترنتی آورده ایم.

اگر برایتان سوال است، چگونه بازاریابی اینترنتی کنیم؟ در ادامه به شما پاسخ داده ایم.

ابتدا بیایید به این سوال پاسخ دهیم:

منظور از بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی، روشی از بازاریابی است که به طور کامل وابسته به اینترنت است و در بستر آن انجام می شود. این روش در اکثر موارد برای تبلیغ محصولات و خدمات و برندسازی استفاده می شود. مهم ترین اصل در این نوع بازاریابی، رضایت مشتری است.

در اکثر مواقع مشتریان بالاترین اهمیت را برای کسب و کار دارند. از این رو بسیار اهمیت دارد، رفتار مشتری را بشناسیم. اگر برای کسب و کار خود از وبسایت استفاده می کنید، توسط ابزار گوگل آنالیتیکس می توانید به راحتی رفتار کاربران خود را آنالیز کنید.

مزایای بازاریابی آنلاین چیست؟

در ادامه مزایای انواع روش بازاریابی دیجیتال را با هم بررسی می کنیم:

  • به راحت ترین شکل ممکن می توانیم، رفتار مشتریان را بررسی کنیم
  • هزینه بسیار پایین
  • مشتریان هدف

به صورت دقیق تر موضوعات بالا را بررسی خواهیم کرد:

بررسی راحت‌تر رفتار و نیاز مشتریان

دنیای اینترنت بسیار قدرتمند است. از این رو ابزارهای بسیار زیادی به ما می دهد که بتوانیم رفتار مشتریان خود را بررسی کنیم. برای مثال هنگامی که مشتری وارد سایت می شود، چه صفحاتی را باز می کند، کدام مطالب ما را می خواند و چه مدتی در آن زمان سپری می کند.

فاکتورهای بالا را شما می توانید، بررسی کنید و طبق آن محتوای کاربرپسند تولید کنید.

افیلیت مارکتینگ,اینفلوئنسر مارکتینگ,بازاریابی ایمیلی

هزینه بسیار پایین

در انواع روش های بازاریابی که وجود دارد، نوع اینترنتی آن بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر است. چرا که بسیاری از هزینه های شما را کاهش می دهد، در نهایت بازدهی بیشتری برای شما به همراه دارد.

به مثال زیر دقت کنید:

  1. شما بنر می سازید، با هزینه بسیار زیادی آن را در نقطه شلوغ شهر قرار می دهید، در نهایت شاید 2000 هزار نفر آن را مشاهده کنند. (بازاریابی سنتی)
  2. محتوای تبیلغاتی آماده می کنید و در شبکه های اجتماعی محبوب آن را قرار می دهید. با صرف بودجه مشابه مورد بالا، نزدیک به 20000 هزار نفر آن را مشاهده می کنند.

دو مثال بالا به صورت کامل مشخص می کند، که هزینه که برای بازاریابی دیجیتال صورت می گیرد، بسیار هدفمند تر و مقرون به صرفه تر است.

مشتریان هدف

در بازاریابی آنلاین شما می توانید، مشتریان خود را دسته بندی کنید و برای هرکدام پیشنهادهای جذاب و منحصر به فردی ارائه دهید.

برای دسته بندی مشتریان خود حتما به این نکات توجه کنید:

  • سن
  • منطقه جغرافیای
  • جنسیت

با توجه آن برای هرکدام محصول مورد نظر را قرار دهید. شما اگر مشتری خود را بشناسید، به راحتی می توانید به آن محصول بفروشید.

9 راهکار اساسی در بازاریابی اینترنتی

در ادامه سعی داریم 9 راهکار اساسی برای بهبود بازاریابی اینترنتی برای شما بررسی کنیم. این روش های جدید هر کدام به نحوی در فروش شما از طریق اینترنت اثرگذار است:

1- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)|Search Engine Optimization  

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو، فرآیند بهینه وب سایت شما به صورت رایگان و با استفاده یک سری روش ها انجام می شود.

سئو از عوامل سئو داخلی (محتوا، ساختار و کاربر پسندی) و عوامل سئو خارجی (لینک های سایت های دیگر، اشتراک های اجتماعی) تشکیل شده است.

استراتژی های SEO شامل تنظیم عناصر خاصی در وب سایت شما هستند، بنابراین با اطمینان از اینکه وب سایت شما بهترین تجربه کلی را برای بازدیدکنندگان دارد، از قوانین گوگل پیروی می کنند. در صورتی که نکات و تکنیک هایی که در دوره های آموزش سئو به شما شرح می دهند را بدانید به سادگی می توانید بهترین درآمدها را برای حوزه کاری خود، رقم بزنید.

2- بازاریابی موتور جستجوگر (SEM)| Search Engine Marketing

بازاریابی موتور جستجو یا SEM فرآیند استفاده یکسری امکاناتی که گوگل در اختیار ما قرار داده است.

در گذشته، SEM به عنوان یک چتر استفاده می شد که شامل جستجوگرها می شد. با گذشت زمان و همزمان با پیشرفت صنعت بازاریابی دیجیتال، اصطلاح SEM برای هر دو نوع روش های بازاریابی اینترنتی متوقف شد و معمولاً منحصراً به فعالیتهای جستجوی پولی اشاره می کند (با توجه به Search Engine Land).

بازاریابی اینترنتی,بازاریابی محتوا,بازاریابی وابسته

3- پرداخت با هر کلیک یا پرداخت (PPC)| Pay Per Click

بازاریابی PPC را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: جستجوی پولی و بازاریابی اجتماعی پولی.

تبلیغات در موتورهای جستجو یا سیستم عامل های اجتماعی منتشر می شوند و شرکت ها هر بار که بر روی تبلیغات آنها کلیک می شود هزینه دریافت می کنند.

Google AdWords محبوب ترین پلت فرم جستجوی پولی است و پس از آن Bing Ads، تبلیغات جستجو را نیز در یاهو ارائه می دهد. بازاریابی جستجو شامل تبلیغات اجتماعی، نمایشگر، موبایل است.

فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر پلتفرم ها اجتماعی ارائه تبلیغات خود را گسترش داده و دستیابی به نمایش پست های بازاریابی را دشوارتر کرده اند. در نتیجه، در این شبکه های اجتماعی درصد بالاتری از بودجه های هزینه شده برای تبلیغات PPC را تشکیل می دهد. استراتژی های PPC می توانند باعث افزایش چشمگیر و کوتاه مدت در دید و فروش شوند.

4- بازاریابی محتوا| Content Marketing

Moz تعریف بازاریابی محتوا را ایجاد کرد و توزیع محتوای ارزشمند مرتبط، برای برقراری ارتباط با مشتریان و دستیابی به اهداف بازاریابی شما به خوبی می داند.

روش های بازاریابی محتوا به جای فروش، ارائه محتوایی که به شما آموزش می دهد، سرگرم می کند یا به طریقی دیگر به مشتریان ارزش می بخشد، به منظور جذب و حفظ مخاطبان خاص مورد نظر برقراری ارتباط با مشتریان است.

تولید محتوا، شامل هر قالب اطلاعاتی است که به صورت آنلاین می باشد. مانند وبلاگ ها، فیلم ها، پادکست ها، اینفوگراف ها، پست های رسانه های اجتماعی و موارد دیگر منتشر می شود.

محتوای با کیفیت بالا در انواع اصلی روش های بازاریابی آنلاین از جمله سئو، PPC، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل و غیره نقش دارد.

5- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی (SMM)|Social media marketing

بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده از سیستم عامل ها و وب سایت های رسانه های اجتماعی برای ارتقا کسب و کارو تجارت شما و ارتباط با مشتریان است.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی لزوما باعث فروش نمی شود. اما باعث شناخت و جلب اعتماد کاربران بسیار موثر است.

6- بازاریابی ایمیلی| Email marketing

بازاریابی از طریق ایمیل یکی از مقرون به صرفه ترین انواع روش های بازاریابی دیجیتال است. از ایمیل معمولاً به عنوان جایگزین پیام برای بازاریابی پست الکترونیکی نام برده می شود، زیرا می توانید با خبرنامه، تبلیغات یا یادآوری از طریق ایمیل مستقیماً به یک شبکه گسترده از مشتریان در یک لحظه دسترسی پیدا کنید.

 بازاریابی از طریق ایمیل می تواند با استفاده از اطلاعات جمعیتی و سایر اطلاعات برای تقسیم بندی لیست ها و دستیابی به بهترین نتیجه ، به طور خاص هدف گذاری شود.

روش های بازاریابی اینترنتی

7- اینفلوئنسر مارکتینگ| Influencer marketing

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از جدیدترین روش های بازاریابی اینترنتی است.اما انتظار می رود که در سال های آتی محبوبیت بیشتری پیدا کند.

برای تأثیر محصولات یا خدمات شرکت شما به افراد تأثیرگذار (دارای روابط اجتماعی قوی) پرداخت می شود. وقتی اینفلوئنسرها را پیدا می کنید که مطابق با ارزشهای کسب و کار شما هستند و با مشتریان شما روابط قوی دارند، این روش های بازاریابی اینترنتی می تواند برای برخی از کسب و کار ها بسیار موثر باشد.

8- بازاریابی وابسته| Affiliate Marketing

بازاریابی وابسته به فرآیند بدست آوردن پورسانت از طریق تبلیغ یا تبلیغ محصولات یا خدمات سایر شرکتها گفته می شود.

بازاریابی وابسته اغلب شامل تبلیغ یک محصول از طریق یک وبلاگ یا ویدیو یا نمایش تبلیغات در وب سایت شما است. شما برای هر فروش از طریق لینک های خود پرداختی دریافت می کنید.

9- اعتبار بازاریابی کسب و کار| Reputation marketing

اعتبار بازاریابی کسب و کارها شامل استفاده از، رسانه های اجتماعی و مکان های بررسی مشتری برای ایجاد درک مثبت از یک کسب و کار است.

ارجاع و بازبینی آنلاین در صنایع خاصی از جمله صنعت گردشگری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بازاریابی معتبر شامل ایجاد یک برند متمایز، تشویق مشتری برای ارسال نظر و پاسخ سریع برای حل نگرانی یا شکایت مشتری در رسانه های اجتماعی و سایت است.

اکنون که درک بهتری از انواع مختلف راهکارهای بازاریابی اینترنتی دارید  و جواب پرسش چگونه بازاریابی اینترنتی کنیم را گرفتید. تمام این 9 مورد را برای کسب و کار خود به کار ببرید. سایت های مختلف ابزار های زیادی در اختیار شما قرار داده اند که می توانید از این امکانات استفاده کنید.

انواع روش های بازاریابی در دنیای اینترنت

بازاریابی اینترنتی، روش های مختلفی دارد که اگر شما با آن آشنا باشید، به راحتی می توانید آن را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید یا بهترین و مناسب ترین آن را انتخاب کنید. 3 روش بازاریابی دیجیتال موارد زیر هستند:

  • بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ)
  • بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)
  • بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

در ادامه هر کدام از این موارد را به طور کامل بررسی می کنیم:

بازاریابی ویروسی

همانطور که از اسم آن مشخص است، این نوع بازاریابی به خاصیت ویروس اشاره دارد از فردی به فردی دیگر انتقال پیدا می کند. اگر محصول خوبی برای عرضه داشته باشید، کالای شما از یک نفر به نفر دیگر تبلیغ می شود، بدون آنکه شما در جریان باشید.

بازاریابی ویروسی یا تبلیغات دهان به دهان به راحتی این امکان را به شما می دهد که با ارائه محصول و خدمات باکیفیت مشتریان زیادی را جذب کنید. در این فرایند افراد تشویق می شوند، محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی کنند.

این روش بدین صورت است که شما باید یک محتوا یا محصول را به گونه ای معرفی کنید که کاربر تحت تاثیر آن قرار بگیرید (تفاوتی ندارد که از چه لحاظ تحت تاثیر قرار بگیرد). معمولا زمانی که کاربران تحت تاثیر یک موضوعی قرار بگیرند، قطع به یقین آن را با دیگران به اشتراک می گذارند.

به عنوان مثال یک محصول خاص که تقریبا هیچ فروشگاهی آن را ندارد یا خدماتی که تقریبا نیاز بیشتر کاربران هدف شماست. اگر خدمات یا محصول شما بدین صورت باشد، قطعا دست به دست می چرخد و بدون هیچ هزینه خاصی، مشتریان و کاربران ثابتی جذب شما می شوند.

بازاریابی ایمیلی

بسیاری از مشتریان به صورت مداوم ایمیل خود را چک می کنند، اگر شما آدرس ایمیل آن ها را پیدا کنید، به راحتی می توایند برای آنان پیام های جذاب ارسال کنید که در آن کسب و کار و خدمات خود را معرفی کنید.

فرآیند بالا اگر به درستی اجرا شود، قطعا می تواند فروش را در کسب و کار شما چند برابر کند.

ایمیل مارکتینگ پیشینه دور و درازی دارد. شخصی به نام گری توئرک حدود 45 سال پیش با ارسال ایمیلی به صورت انبوه برای 400 نفر توانست فروش 13 میلیون دلاری را در آن زمان برای خود رقم بزند.

شاید با خود بگویید که این روش قدیمی شده است اما این بستر جز در دسترس ترین بخش های دنیای وب است و با سرعت بالا در حال ارائه خدمات ارسال نامه به صورت الکترونیکی می باشد. در صورتی که بدانید چطور و با چه لحنی ایمیل ارسال کنید که ایمیل شما جذاب به نظر برسد و منجر به فروش شود.

بازاریابی چریکی

بازاریابی است که هدف آن ایده های خلاقانه و جدید است، استراتژی آن طوری چیده می شود که با صرف بودجه کم، بالاترین نتایج را بدست آورید. دقت کنید این نوع بازاریابی چون با شیوه های خلاقانه ای شکل می گیرد، ممکن است در بعضی موارد نتایج مورد نظر را بدست نیاورید.

این نوع بازاریابی اغلب برای کسب و کار های کوچک ایده آل است که در ابتدای کار از پس هزینه های بسیار زیاد تبلیغ برنمی آیند و می توانند با پیاده سازی ایده های خلاقانه راه صد ساله را در چند ماه طی کنند.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود