چت بات چیست و چگونه ساخته می شود

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 4.3]

چت بات چیست؟ ربات های چت (chatbots) سرویسی هستند که با یک سری قوانین مشخص و به کمک هوش مصنوعی طراحی می شوند و کاربران از طریق یک رابط چت با آن ارتباط برقرار می کنند. چت بات ها از سال 2017 برای کسب و کارهای اینترنتی بیش از پیش محبوب شده اند. به همین دلیل در شرکت هایی مانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت بر روی این تکنولوژی سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام شده است.

به همین منظور در این پست قصد دارم نکات کلیدی آموزش ساخت چت بات را با شما دوستان عزیز در میان بگذارم. در واقع این مقاله یک راهنمای سریع برای ساخت ربات چت می باشد.

شناخت بازدیدکنندگان و مخاطبان

قبل از شروع به طراحی و ساخت چت بات، این مسئله بسیار ضروری است که متوجه شوید چه افرادی از ربات چت شما استفاده خواهند کرد و چه اطلاعاتی در رابطه با آن ها دارید. هر ابزار تجزیه و تحلیلی که بتواند به شما در رابطه با بازدیدکنندگان و مخاطبان، اطلاعات و آگاهی بدهد برای این مرحله بسیار مفید است.

به عنوان مثال؛ یک سایت آژانس مسافرتی از بانک اطلاعاتی تهیه شده در زمان ثبت نام کاربران در ساخت چت بات استفاده کرده است.

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات

انتخاب لحن گفتگوی مناسب

چت بات های مکالمه ای از تن صدای طبیعی برای انجام گفتگو استفاده می کنند. توجه داشته باشید که تن صدای انتخابی بسیار به ماهیت کسب و کار شما وابسته است. به عنوان مثال، چت باتی که برای یک استودیو موزیک طراحی شده دارای تن صدای نسبتا آرام می باشد و شامل پیام خوشامدگویی است:

چت بات چیست,ربات چت,ساخت چت بات

در مثالی دیگر یک چت بات شرکت هواپیمایی را می بینید که به شما اجازه چک کردن جزئیات برنامه پرواز را می دهد و دارای لحنی حرفه ای تر و رسمی تر است:

طراحی چت بات,طراحی و ساخت چت بات,نکات مهم در ساخت چت بات

استفاده از تن صدای مناسب، به تعیین شخصیت و سبک مکالمه ربات کمک می کند و می توانید تصویری بهتر از برند خود ارائه نمایید.

مشخص کردن اهداف

درست مانند زمانی که برای طراحی سایت و یا بازاریابی شبکه های اجتماعی اهداف مشخصی دارید، باید اهداف خود را از ساخت چت بات نیز مشخص کنید. لیست زیر اهدافی است که به طور معمول در طراحی و ساخت چت بات مورد استفاده قرار می گیرد:

  • ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری
  • ارائه پاسخ سریع برای سوالات متداول
  • برندسازی به صورت دیجیتال
  • بهبود کسب و کار با استفاده از پیشنهادات ویژه

تهیه نقشه راه توسعه

قبل از طراحی و ساخت چت بات، یک نقشه راه برای چت بات خود تهیه کنید. این نقشه راه باید شامل تمامی مراحل ساخت، نحوه طراحی و ارائه محتوا و نحوه توسعه و بهبود چت بات باشد. در واقع این مرحله یک سیستم بسیار قوی برای طراحی و توسعه چت بات به شما ارائه می دهد و از سردرگمی جلوگیری می کند. علاوه بر آن، سرعت توسعه چت بات را بهبود می بخشد.

مشخص کردن میزان آزادی عمل

این موضوع بسیار حیاتی است که مشخص کنید برای ارائه پیشنهاد به کاربران چقدر آزادی عمل خواهید داشت. بسیاری از چت بات ها با ارائه یک سری سوالات محدود، از وقوع احتمالی خطاها و یا عدم درک چت بات جلوگیری می کنند.

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات

هرچند چت بات های دیگری هم هستند که از سوالات باز پشتیبانی می کنند و با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی به کاربران پاسخ می دهند. البته این کار ریسک بروز خطا را بیشتر می کند اما یک تجربه کاربری مناسب و همه جانبه را ارائه خواهد داد.

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات

محتوا همچنان پادشاه است

هرچند که هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی و دیگر تکنولوژی ها نقش بسیار مهم و پر رنگی در ساخت چت بات ها دارند، اما همچنان حیات و مرگ چت بات شما در گرو محتوای باکیفیت و مرتبط است. مانند زمانی که می خواهید برای وبسایت یا شبکه اجتماعی خود محتوایی تولید کنید این چند سوال ساده را از خود بپرسید:

  • چه کسانی بازدید کنندگان شما هستند؟ چه چیزهایی درباره آن ها می دانید؟
  • چه کاری را می خواهید بازدید کنندگان شما از طریق چت بات ها انجام بدهند؟ چه کارهایی را می توان با چت بات ها انجام داد؟
  • چه منطقه جغرافیایی توسط چت بات پوشش داده خواهد شد؟ این مسئله از آن جهت مهم است که باید مسائل فرهنگی بازدیدکنندگان و نیز بومی سازی را برای تولید محتوا در نظر بگیرید.
  • اگر قرار است چت بات به مشتریان به صورت 24 ساعته خدمت رسانی کند، آیا بازدیدکنندگان شما می توانند از راه های ارتباطی دیگر مانند فرم های آنلاین با شما تماس بگیرند؟ 
  • اما مهمترین سوال، چرا شما می خواهید چت بات بسازید؟ آیا برای تعامل بیشتر با مخاطب است؟ آیا مخاطبان از آن استفاده خواهند کرد؟

ماشین یا انسان؟

باید برای استفاده از چت باتی که شامل یک سطحی از صمیمیت است و معمولا از مکالمه انسانی در آن استفاده می شود، جوانب احتیاط را رعایت کرد.

توصیه می کنم که حتما از همان ابتدا برای مخاطبان خود این موضوع را روشن کنید که آن ها در حال تعامل با یک ماشین هستند. این مسئله کمک می کند که بتوانید انتظارات را مدیریت کنید و میزان شفافیت را بالا ببرید.

چت بات ها می توانند بعضی مواقع واکنش های احساسی غیر منتظره ای از طرف مخاطب دریافت کنند. بنابراین برای این مواقع می توانید از جمله های احساسی آماده برای پاسخ گویی استفاده کنید.

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات

استفاده از زبان پردازش طبیعی، گویش انسانی و محتوای احساسی در ساخت چت بات به خصوص در برنامه های مشاوره ای بسیار مفید و موثر است. زیرا مخاطب فراموش می کند که در حال صحبت با یک ربات است و بیشتر حس گفتگو با یک انسان را پیدا خواهد کرد.

قابلیت ها

چت بات ها در حال حاضر توانایی های زیر را دارند:

  • گالری تصاویر
  • محتوای ویدئویی
  • نمایش به روزرسانی های پست های بلاگ و اخبار جدید
  • یکپارچه سازی با سرویس وب از طریق رابط های برنامه کاربردی
  • بدست آوردن مخاطب جدید

همچنین در آینده نزدیک انتظار می رود که قابلیت های دیگری نیز به چت بات ها توسط فیسبوک و سایر برنامه ها اضافه شود تا کاربرد چت بات در حوزه عملیات بانکی و تجارت الکترونیک بالاتر برود.

هرگز از اطلاعات سوء استفاده نکنید

برای کمک به جلب اعتماد کاربران در حد قابل قبول از اسم کوچک آن ها برای برقراری تعامل استفاده کنید.

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات

به هر حال، استفاده و نمایش سایر اطلاعات کاربر از پروفایل شخصی او کاری نامناسب و تهاجمی شناخته می شود و باید از این کار جلوگیری کنید.

اگر شما از چت بات ها برای بدست آوردن اطلاعات استفاده می کنید، باید این موضوع را کاملا روشن کنید که از این اطلاعات چگونه استفاده خواهید کرد. همچنین باید صراحتا این موضوع را بیان کنید که اطلاعات در اختیار یک فرد یا نرم افزار دیگر قرار نخواهد گرفت. می توانید از چت بات خود یک لینک به بخش قوانین حفاظت اطلاعات شخصی در سایت خود بدهید تا کاربر با مطالعه آن برای در اختیار گذاشتن اطلاعات خود، تصمیم گیری کند.

رعایت احتیاط لازم

هر چند چت بات ها ماهیتی غیر رسمی دارند، اما باید در ارائه مشاوره و اطلاعات احتیاط لازم را رعایت کنید تا با چالش های قانونی مواجه نشوید. به این دو مثال توجه کنید:

چت بات خدمات مالی: باید مشخص کنید که هر آمار و اطلاعات و پیشنهادی که مطرح می کنید جنبه رسمی ندارند و بهتر است که با یک متخصص امور مالی مشورت شود.

چت بات خدمات پزشکی: هر چند که ممکن است از روی نشانه ها و علائمی که کاربر مطرح می کند بتوان بیماری او را حدس زد، اما باید به او تذکر بدهید که برای تشخیص دقیق تر، بهتر است که با یک متخصص پزشکی مشورت کند.

تجزیه و تحلیل داده های کاربران

چت بات ها آنالیز بسیار دقیقی بر روی داده های کاربری انجام می دهند. مانند اطلاعات جمعیتی کاربران، تعداد پرس و جوی انجام شده و … بنابراین شما می توانید این اطلاعات را مورد بررسی دقیق تر و کامل تر قرار دهید و از آن ها برای شناسایی نحوه رفتار کاربران و نیز حفظ و بازگرداندن دوباره کاربران استفاده کنید.

بیش از حد بلند پرواز نباشید

چت بات ها برای سرویس دهی به مخاطبان در مقیاس کوچک کاربرد دارند. بنابراین مراقب باشید که در طراحی چت بات پیچیدگی آن را بیش از حد نکنید. علاوه بر آن، کاربران از گوشی های تلفن همراه برای کار با چت بات ها استفاده می کنند و فضای کمی در اختیار دارند. بنابراین درخواست های خود را تا جای امکان ساده و کوتاه نگه دارید تا کاربران با مشکل مواجه نشوند.

شوخ طبعی می تواند کمک کند

چت بات های موفق گاهی اوقات از طنز ظریف و یک تن صدای آرام و نرم برای ایجاد یک رابطه دوستانه با مخاطب استفاده می کنند. این کار بخصوص زمانی که همه چیز به طور کامل و درست کار نمی کند بسیار کمک کننده است. زیرا باعث کاهش حس سرخوردگی خواهد شد.

هر چند که همه چیز به کسب و کار شما وابسته است. به عنوان مثال استفاده از حس شوخ طبعی و تن صدای نرم و غیر رسمی برای چت بات های مد و فشن مناسب هستند. اما بر عکس آن حس شوخ طبعی و تن صدای نرم و غیر رسمی برای چت بات های مشاوره مالی، حقوقی و یا پزشکی مناسب نیست و نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین با توجه به فرهنگ های مختلف کاربران، استفاده از حس شوخ طبعی برای همه افراد مناسب نیست و باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

حس ظرافت و زیبایی را از دست ندهید یا حداقل جذاب باشید

چت بات ها هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و نیازمند این هستند که مسائل فنی بیشتری در طراحی و توسعه چت بات ها در نظر گرفته شود. بنابراین در صورت مواجه با خطا بهتر است از حس زیبایی شناسی و ظرافت برای انتقال آن به کاربر استفاده کنید تا کمتر با خطر کنار گذاشته شدن از سوی او مواجه شوید.

آموزش ساخت چت بات,بازاریابی اینترنتی,چت بات

چت بات را تست کنید

همه ما می دانیم که هوش مصنوعی ممکن است غیر قابل پیش بینی رفتار کند. بنابراین این موضوع بسیار مهم و حیاتی است که چت بات خود را با سناریوهای مختلف و ممکن مورد آزمایش قرار دهید. برای آزمایش، استفاده از دستگاه های مختلف مانند کامپیوترهای رومیزی و موبایل ها به شدت توصیه می شود.

 بعد از این که خطاها و باگ های چت بات را پیدا کردید، آن را در اختیار تیم توسعه و طراحی خود قرار دهید تا آن ها را رفع کنند. از این طریق می توانید یک تجربه بهتر و مفیدتری از کار با چت بات را به مخاطبان ارائه دهید.

چت بات را بروز نگه دارید

بروز رسانی مداوم محتوای چت بات ها بسیار مهم و ضروری است و میزان اهمیت آن با بروز رسانی مطالب وبسایت برابر است. زیرا اگر کاربر به دنبال راه ارتباطی برای تماس با شما باشد و با اطلاعات از رده خارج یا لینک خراب مواجه شود، باعث می شود که اعتمادش را نسبت به شما از دست بدهد و دیگر به شما اعتماد و اطمینان نداشته باشد.

ترویج و تبلیغ چت بات

هنگامی که از نحوه عملکرد چت بات خود به خوبی مطمئن شدید و همه چیز به خوبی پیش رفت، نوبت آن است که چت بات خود را با استفاده از وبسایت و کانال های رسانه های اجتماعی تبلیغ و ترویج کنید و آن را به کاربران معرفی کنید.

دوستان عزیزم، چت بات ها به زودی در حوزه بازاریابی اینترنتی و به ویژه موبایل مارکتینگ جایگاه بسیار مهمی را پیدا خواهند کرد و نمی توان استفاده از آن ها را نادیده گرفت. در شبکه های اجتماعی به ویژه فیسبوک، رباتهای مسنجر بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به نظر می رسد که این دستیاران هوشمند در بهبود کسب و کار و بازاریابی و فروش، حضوری فعال و پر رنگ داشته باشند.

نکات مهم در ساخت چت بات ها را به شما دوستان عزیز معرفی کردم. امیدوارم این مقاله نیز مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما دوستان عزیز می توانید نظرات و سوالات خود را در رابطه با این مقاله مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *