آموزش آنالیز اینستاگرام موضوع مهمی است که اگر در این شبکه اجتماعی پرمخاطب فعالیت دارید نباید از آن غافل شوید. یکی از بهترین روش های آنالیز اینستاگرام، ابزار خود اینستاگرام به نام Instagram Insights است. این ابزار برای پیج های شخصی فعال نیست و اگر قصد دارید به آن دسترسی پیدا کنید، باید حساب خود را به نوع تجاری و یا همان Business Profile تغییر دهید. در این مقاله سعی می کنیم چندین ابزار آنالیز اینستاگرام را معرفی کنیم و به طور خلاصه برخی ویژگی های آن را بیان کنیم.
موضوعاتی که در این مقاله بررسی می شود:
- چرا آنالیز اینستاگرام؟
- نحوه انجام تحلیل رقبا در اینستاگرام
- چرا باید از ابزار آنالیز و تحلیل رسانه های اجتماعی استفاده کرد؟
- معرفی 12 ابزار برتر آنالیز اینستاگرام
- راهنمای کار با ابزار آنالیز اینستاگرام Insight
- بخش audience ابزار آنالیز اینستاگرام Insight؛ شناخت دقیق کاربران پیج
- قابلیت های کاربردی بخش audience در Instagram Insights
- نحوه هدفگذاری با نتایج آنالیز اینستاگرام
- چگونه پیج اینستاگرامی خود را برای افزایش فالوور آنالیز کنیم؟
- چگونه به راحتی رقبای خود در اینستاگرام را پیدا کنیم؟
- پیدا کردن رقبای اینستاگرامی با ابزار Ingramer
این مقاله در حال بروز رسانی است. در نتیجه به موضوعات بیشتری پرداخته خواهد شد.
بهتر از قبل از معرفی ابزارها و راهنمای جامع تحلیل insghts اینستاگرام، به این سوال پاسخ دهیم که:
چرا آنالیز اینستاگرام؟
جدا از ماجرای سئو سایت که بسیار بسیار مهم است، در پاسخ به این سوال می توان گفت همین که متوجه شویم کدام عکس، ویدیو یا استوری، برای ما بازخورد بیشتری داشته، کافیست. اما آیا هدف ما از ارائه نکات آموزش آنالیز اینستاگرام همین است. صد در صد خیر، بلکه این تنها بخشی از هدف ماست. درک دقیق عملکرد محتوای شما (با ردیابی معیارهای کلیدی اینستاگرام در طول زمان) کلید توسعه یک استراتژی محتوا است که برای کسب و کار شما مفید باشد.
به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی لباس در اینستاگرام دارید و هدفتان رسیدن به فروش های بالای 10 میلیون در هفته است. برای اینکار یکی از مواردی که باید بررسی کنید، این است که عکس کالای شما با زمینه سفید، بازخورد بهتری دارد، یا زمینه مشکی، یا اینکه در طبیعت یا شهر. این کار ابزار تحلیل اینستاگرام است که با تحلیل رقبا و بررسی پست های شما تعیین می کند که به کدام شکل، محصول شما، باز خورد بهتری دارد. حال اینجاست که با نکات مهم آموزش آنالیز اینستاگرام می توانید بهترین ها را از آن خود کنید.
در نتیجه آنالیز اینستاگرام، مسیر موفقیت را با جزییات کامل به همراه پستی و بلندی های آن، به شما نشان می دهد
اگر هنوز مردد هستید که رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید یا نه، دلایل بیشتری برای انجام این کار برای شما عنوان می کنیم:
- آنالیزوتحلیل رقبا به شما امکان می دهد از برنامه های رقبا مطلع شوید و استراتژی خود را بهینه کنید.
- آنالیز و تحلیل رقبا در اینستاگرام شما را به طرف ایده های خلاقانه سوق می دهد که می توانید از آنها در کمپین های اینستاگرامی خود استفاده کنید.
- تجزیه وتحلیل رقبا اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد که باتوجه به آن درک می کنید، آیا هریک از تاکتیک های اجرا شده توسط رقبای شما تأثیر مثبتی روی روند رشد آنها داشته یا خیر.
- درمی یابید که رقبای شما روی کدام کانال ها یا مناطق در شبکه های اجتماعی، متمرکز شده اند و ایده های خوبی از استراتژی های آنها به دست آورید.
- عملکرد خود را در مقایسه با لیدرها و رهبران حوزه کسب وکار خود، بسنجید.
- اعتبار و شهرت خود را در بازار، افزایش دهید.
- استراتژی محتوای اینستاگرام خود را بهبود ببخشید.
- فرصت ها را شناسایی کرده و از آنها برای بهبود عملکرد خود نسبت به رقبا استفاده کنید.
اکنون که از علت و چرایی آنالیز و تحلیل رقبا در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی مطلع شدید، بهتر است بررسی کنیم که چگونه می توانید تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام را انجام دهید.
نحوه انجام تحلیل رقبا در اینستاگرام
به طور کلی 5 مرحله مهم برای تحلیل رقبای اینستاگرام، وجود دارد نباید از آن فراموش کنید:
- مرحله 1: رقبای خود را شناسایی کنید. برای شروع کار، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه کسی را می خواهید در اینستاگرام تجزیه وتحلیل کنید.
- مرحله 2: داده های مربوط به رقبا را جمع آوری کنید.
- مرحله 3: یک گزارش تنظیم کنید.
- مرحله 4: داده های خود را تجزیه وتحلیل کنید.
- مرحله 5: نتایج به دست آمده را مرور و پیاده سازی کنید.
چرا باید از ابزار آنالیز و تحلیل رسانه های اجتماعی استفاده کرد؟
- صرفه جویی در وقت: ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکه های اجتماعی در زمان بسیار کمتری و با دقت بسیار بالاتری، نسبت به روش های تجزیه وتحلیل به صورت دستی و سنتی، اطلاعات موردنیاز را به شما می رسانند. چه هدف تجزیه وتحلیل تک صفحه ای باشد و چه مقایسه عملکرد رقبای مختلف، این ابزارها برای انجام سریع این وظایف به خوبی مجهز شده اند.
- بدست آوردن اطلاعات بیش از نیاز شما: هنگام تجزیه وتحلیل دستی، محاسبه میزان تعامل یک صفحه خاص دردسرساز می شود. سیستم های عامل رسانه های اجتماعی، به شما اجازه نمی دهند میزان تعامل صفحه ای که متعلق به شما نیست را ببینید. خوشبختانه، ابزارهای آنالیز و تحلیل رقبا در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، این کار را بسیار عالی انجام می دهند!
- مشاهده آسان: با استفاده از این ابزارها، نیازی به تنظیم Excel یا Google Sheet برای جمع آوری اطلاعات ندارید. گزارش های تولید شده توسط این ابزارها، دارای نمایش تصویری بسیار خوبی از داده ها هستند که نه تنها مفید و کاربردی اند؛ بلکه پردازش داده ها را بسیار ساده تر می کنند.
معرفی 15 ابزار برتر آنالیز اینستاگرام
با توجه به نظرسنجی و بررسی وب سایت های بزرگ خارجی که در حوزه آنالیز شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، ما به 12 ابزار رسیدیم که می تواند قابلیت های موثری را برای شما داشته باشد. در معرفی این ابزارها با ما همراه باشید:
1- Instagram Insights (اینسایت اینستاگرام)
اولین ابزار آنالیز اینستاگرام که قصد معرفی آن را داریم، اینسایت اینستاگرام است.تمامی صفحات تجاری اینستاگرام به طور خودکار به این ابزار در خود اپلیکیشن اینستاگرام دسترسی پیدا می کنند. هنگامی که صفحه خود را از نوع شخصی به بیزینس تغییر دهید تغییرات زیادی را در پیج خود مشاهده خواهید کرد. برای تبدیل نوع حساب خود به تجاری، کافی است وارد تنظیمات شوید و از بخش Account گزینه Switch to Professional Account را بزنید و بعد از انتخاب دسته بندی و موضوع صفحه خود، اینستاگرام خود را با فیسبوک خود هماهنگ کنید.
شما می توانید از طریق صفحه خود، پست ها و یا استوری ها به Instagram Insights دسترسی پیدا کنید و آنالیز پیج اینستاگرام خود را انجام دهید. اینسایت اینستاگرام اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. یکی از این اطلاعات تعداد بازدیدکننده های پیج و یا پست ها است، همچنین به شما نیز می گوید از بازدیدکننده ها چند نفر شما را فالو کرده اند؛ این به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا پیج یا پست شما جذاب و ارزشمند بوده که باعث شود کاربران شما را دنبال کنند یا خیر.
بعد از اینکه حساب خود را به حساب بیزینسی تبدیل کردید، می توانید اطلاعاتی مانند شماره تلفن، ایمیل و یا موقعیت مکانی به پیج خود اضافه کنید. اینسایت اینستاگرام به شما کمک می کند تا ببینید چند نفر روی این اطلاعات کلیک کرده اند.
بعد از معرفی 12 ابزار برتر در حوزه آنالیز اینستاگرام، راهنمای کار با ابزار insight اینستاگرام را به طور کامل برای شما شرح می دهیم.
اینسایت اینستاگرام فقط برای مالک اصلی پیج و ادمین های دیگر قابل مشاهده است و شما اگر بخواهید آنالیز اینستاگرام را روی پیج رقبای خود انجام دهید این ابزار به شما کمکی نمی کند.
2- Later
تجزیه و تحلیل اینستاگرام نباید فقط اعداد ارقام باشد، که مدیر شبکه های اجتماعی به شما می دهند. آنالیز پیج اینستاگرام باید به شما راهی که توانایی اش را دارید، نشان دهد و همین طور به شما راهکاری که استراتژی شما را قوی تر و موثرتر، می کند، ارائه کند. حال بهتر است که این راهکارها را در قالب یک پنل کاربری به شما ارائه دهد. کاری که ابزار Later به عنوان ابزار تحلیل اینستاگرام، می کند، همین است.
شما در یک پنل کاربری، یک نمای کلی از آمار و ارقام، آماری از مخاطبان شما، عملکردی که پست های شما داشته اند، را بمشاهده خواهید کرد. در ادامه هر بخش را به شما معرفی می کنیم:
بخش نمای کلی (Overview): این بخش معیارها ی اصلی مانند تعداد پست ها، فالوورها و آمار impressions و همچنین پیشرفت و رشد شما در طول زمان را به شما نشان می دهد. همین طور برجسته ترین پست های شما نسبت به 30 پست گذشته تان را به نمایش می گذارد. این پنل و آمارهای آن، از بخش های رایگان این ابزار است.
بخش مخاطبان (Audience): در این بخش هرگونه اطلاعاتی را که در مورد کاربران خود بخواهید، می توانید پیدا کنید. این اطلاعات شامل تعداد، میانگین سنی، رفتار کاربران، موقعیت مکانی، زبان کاربران و … می باشد.
عملکرد پست ها(Post performance): در اینجا شما می توانید به اطلاعاتی اعم از تعداد کامنت ها، تعداد لایک و ویوها، تعداد موارد به اشتراک گذاشته شده، تعداد پست های ذخیره شده، دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید پست هایتان را بر اساس این فاکتورها، رتبه بندی کنید.
عملکرد استوری ها (Story Performance): همان طور که از نام آن پیداست، در این بخش می توانید استوری های خود را تجزیه تحلیل کنید و به اطلاعات مهمی دست پیدا کنید. در آموزش آنالیز اینستاگرام باید بدانید که این اعداد و ارقام در صورتی که با برنامه ریزی در جهت پیشرفت و رشد پیج، استفاده شوند، برای شما نتیجه خواهند داشت.
یکی از مفیدترین و منحصر به فردترین ویژگی آنالیز پیج اینستاگرام، تعیین بهترین زمان برای انتشار پست و استوری می باشد: این بخشی از پنل کاربری، بخش برنامه ریزی برای شماست و عملکرد گذشته شما را تجزیه و تحلیل می کند تا به شما بگوید چه زمانی پست های شما بهترین عملکرد را دارند.
3- HypeAuditor
HypeAuditor ابزار آنالیز اینستاگرام است و یک بانک اطلاعاتی گسترده می باشد که از هوش مصنوعی ساخته شده است و تقریبا ۳ میلیون پروفایل در اینستاگرام از آن استفاده کرده اند. یکی از ویژگی های خوب این ابزار این است که می تواند پیج های با فالوور واقعی را به راحتی از پیج هایی که فالوور فیک دارند متمایز کند. برای اینکه بتوانید قابلیت های بیشتری از HypeAuditor را مشاهده کنید نیاز است که در آن ثبت نام کنید.
آموزش آنالیز اینستاگرام با استفاده از این ابزار کار ساده ای است. این ابزار به پیج های مختلف، از ۱ تا ۱۰۰ نمره می دهد. نام این ویژگی در این ابزار AQS است. اگر AQS بالای ۷۰ بود خیالتان بابت آن پیج راحت باشد، زیرا این نشان دهنده این است که پیج مورد نظر فالوورهای باکیفیتی دارد.
4- Analisa
Analisa یک بستر بازاریابی تأثیرگذار است که به آنالیز اینستاگرام توجه دارد. Analisa نه تنها کلیه داده های مربوط به فعالیت اینستاگرام شما را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه آن را تجزیه و تحلیل نیز می کند تا به شما در درک بهتر معنی های اعداد کمک کند. Analisa خدمات رایگان ارائه کرده و بسیاری از داده های خام را در اختیار شما قرار می دهد. با این حال، اگر می خواهید تجزیه و تحلیل عمیق داشته باشید ، باید نسخه ویژه آن را خریداری کنید.
می توانید دو نوع گزارش را با Analisa دریافت کنید. گزارش Account می تواند تجزیه و تحلیل عمیق در مورد پروفایل و فعالیت یک پیج را ارائه دهد، در حالی که گزارش های Hashtag# می تواند برای نظارت بر کمپین ها استفاده شود. این ابزار اطلاعاتی از جمله نرخ لایک، نرخ کامنت و یا میانگین این ها را در اختیار شما قرار می دهد.
5- Iconosquare
Iconsquare به شما این امکان می دهد تا پست های جدیدتان را زمان بندی کنید، آنچه را که مردم در مورد صنعت یا برند شما می گویند را ردیابی کرده و آنالیز اینستاگرام خود را پیگیری کنید. همچنین این ابزار می تواند نحوه عملکرد استوری های اینستاگرام شما را نشان می دهد. می توانید از طریق هشتگ رقبای خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. آموزش آنالیز اینستاگرام از طریق Iconsquare کار پیچیده ای نیست و کافی است وارد سایت شوید و بعد از ثبت نام آدرس پیج خود را وارد کنید.
سلام ابزار insight خود اینستا فقط تعداد لایکو کامنت و سیو نشون میده تعداد بازدید و این که چند نفر از هشتگ یا اکسپلور دارید رو نشون نمیده این مشکل فقط برای منه یا جدیدا این طوری شده؟
درود. فکر می کنم باگه !
بسیار عالی
ممنون دوست عزیز
سلام
بابت انالیز ممنون ، می خواستم تست کنم ابزار , Iconosquare -later تو مرحله ساخت اکانت نیاز به اکانت اینستا شد ، من تازگی یه اکانت درست کردم ویادم رفته بود رمز چی گذاشتم ،روال فراموشی رمز رو انجام دادم با ارسال لینک بازیابی به ایمیل خودم ، وارد جیمیل شدم و روی لینکی که اومده بود کلیلک کردم با تعجب وارد اکانت کس دیگه ای شدم ، وارد پروفایل اکانت شدم دیدم تو قسمت ایمیل ، ایمیل من ثبت شده ، و شماره تلفنی که من اصلا نمی شناختم ، نمی دونم چرا طرف ایمیل منو وارد کرده بود و تو محدوده اکتیو بودن محل شیراز رو نشان میداد ، اومدم ایمیل رو پاک کنم بهم خطا داد و بهد اشتبا ها صفحه رو بستم ، البته قبلا چند بار به ایمیلم به اسم این اکانت ایمیل میومد منم فکر می کردم طرف درخواست دوستی داره اصلا توجه نمی کردم چی هست ، من قبلا اصلا اکانت اینستا نداشتم و تازگی اکانت ساختم ، چطوری میشه ایمیل کی دیگه رو تو پروفایل ثبت کرد؟ مبشه از اینستا بخوام این از این اکانت ایمیل من حذف بشه؟
من پیشنهاد میدم که بازیابی به روش شماره موبایل رو وارد کنید تا رمز جدید برای پیجتون بسازید
برای اینکه این ایمیل از اکانت شما پاک باشه می توانید گزارشش رو به عنوان report در اون پیجی که ایمیل شما هست، به اینستاگرام ارسال کنید
آیا insight اینستاگرام رشد فالوورها در مدت یکسال را نشان می دهد؟
با ابزار های معرفی شده هر پیجی که مربوط به دیگران هست را میتوان آنالیز کرد > کدامشان در بازه یکساله و بیشتر بهتر آمار می دهد؟
سلام دوست عزیز
ابزار Insights فقط رشد فالوور در مدت یک هفته رو به صورت درصدی و تعداد کاربر، نمایش میده.
ابزارهایی که به شما پیشنهاد کردیم برای آنالیز پیج های دیگه، فقط در حد بسیار کلی نشون میده، البته هیچ ابزاری به دقیق اطلاعات پیج های رقیب رو به شما نمیده. آنالیز رقبا زمانی به بهترین شکل انجام میشه که روی فعالیتشون نظارت داشته باشید و با داده هایی که این ابزارها و نظارت شما، بدست می آید، آنالیز رقبا، به بهترین شکل انجام میشه.
ابزار Later و HypeAuditor میتونه کاربرد بیشتری داشته باشه. ابزار HypeAuditor با سه میلیون کاربر، پرکاربردترین هست البته برای آنالیز دقیق تر بهتره که نسخه پولی اون یا همون عضویت ویژه اش رو خریداری کنید