سئو معنایی یا سمانتیک سئو چیست؟

انواع سئو,انواع سئو سایت,سئو سمانتیک

تولید محتوای باکیفیت و مطابق با استانداردهای گوگل و نیازهای کاربر از اهمیت زیادی برای وب سایت ها، برخوردار است. سمانتیک سئو در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد. در حقیقت سئو معنایی به راه های اجرا شدن این استراتژی در سایت می پردازد که مطالب و محتوای یک صفحه و حتی مقاله به جای تمرکز بر یک کلمه کلیدی و تکرار آن مطالب کامل تر در مورد خود کلمه کلیدی و کلمات پیرامون آن بپردازد.

این موضوع به این دلیل است که موتورهای جستجو به جای اینکه فقط بر عنوان و کلمه کلیدی محتوا تمرکز کنند، کل مطالب تولید شده را مانند انسان بررسی می کنند تا به درک عمیق تری از مطلب برسند و با این کار بتوانند بهترین نتایج مرتبط با نیازهای کاربر را به او نشان دهند.

اما منظور از سمانتیک سئو چیست و چطور می توان محتوایی متناسب با مباحث سئو معنایی تولید کرد؟

چه مواردی در این زمینه مهم هستند؟

در ادامه ما به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از سمانتیک سئو (سئو معنایی) چیست؟

در ابتدا بهتر است به توضیح کامل تری از این موضوع بپردازیم که سئو معنایی یا سمانتیک سئو چیست در اصل سئو معنایی تمرین نوشتن محتوایی است که به جای تمرکز بر یک کلمه کلیدی، بر موضوعات مرتبط و پیرامون آن کلمه کلیدی تمرکز داشته باشد.

بطور مثال فرض کنید شما یک صفحه ای دارید که به بررسی این موضوع می پردازد که “ارز دیجیتال چیست؟”. بهترین کار این است که از ابتدا تاریخچه پول در دنیا و روندی که در طول تاریخ طی شده را بررسی کنید و اینکه چطور به ارز دیجیتال رسیدیم. بعد کامل توضیح دهید که ارز دیجیتال چیست؟ سپس مزیت ها و معایبی که دارند مورد بررسی قرار گیرند و حتی ساختار و نحوه سازوکار آن و تفاوتی که با پول های فیات دارند را به کاربر نشان دهید و در مرحله بعدی شیوه نگهداری و انتقال آنها را توضیح دهید و چند ارز دیجیتال مهم در بازار را معرفی کرده و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه دهید و در نهایت نحوه خرید و فروش آنها و مواردی که باید همه در این زمینه مراقب باشند را توضیح دهید.

این سبک نوشتن به بررسی تمامی موضوعات پیرامون کلمه کلیدی اصلی می پردازد و اطلاعات کاملی را به کاربر در مورد یک موضوع خاص نشان می دهد. موتورهای جستجو به این سبک از نوشتن امروزه امتیاز بهتری می دهند تا اینکه بخواهید فقط با تکرار کلمه کلیدی اصلی به رتبه گرفتن دست پیدا کنید.

چرا سمانتیک سئو مهم است؟

بعد از بررسی این موضوع که سمانتیک سئو چیست، حال به بررسی دلایل اهمیت این موضوع و نوشتن محتوا بر این اساس می پردازیم. در اصل دلیل اهمیت سمانتیک سئو به این خاطر است که قبلاً گوگل یک محتوا را 100 درصد بر اساس کلمه کلیدی آن بررسی می کرد.

بطور مثال اگر محتوایی در مورد خرید تتر می نوشتید و این کلمه را در عنوان ها و در داخل مطلب بارها و بارها به کار می بردید، با این کار به گوگل می گفتید که صفحه ما در مورد خرید تتر است و بر همین اساس در نتایج serp رتبه می گرفتید.

اما در سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار خود را معرفی کرد. این الگوریتم نحوه کار گوگل را بطور کلی تغییر داد و به جای اینکه در یک صفحه گوگل به کلمات کلیدی آن نگاه کند، با این الگوریتم کل موضوع صفحه سایت شما را می خواند و آن را درک می کند. (دقیقاً مانند یک انسان)

بنابراین اگر قبلاً موضوعی در مورد رژیم غذایی برای کاهش وزن را جستجو می کردید، گوگل نتایجی را نشان می داد که دقیقاً از این کلمه کلیدی چند بار استفاده کرده بودند. اما مرغ مگس خوار باهاش تر این حرفاست و در کنار اهمیت دادن به کلمات کلیدی به دنبال صفحاتی می گردد که بهترین مطلب ممکن در مورد رژیم غذایی برای کاهش وزن را نوشته باشند.

نکات مهم در رابطه با سئو معنایی

حال بعد از اینکه دانستید سمانتیک سئو چیست. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را در صفحات سایت خود پیاده کنید.

1. انتشار محتوای مرتبط با موضوع کسب و کار

امروزه نمی توانید با نوشتن 500 تا 1000 کلمه به صورت مختصر انتظار داشته باشید که در مقایسه با رقبا در رتبه های بالایی قرار بگیرید. در حقیقت باید درک کنید که نوشتن مطالب متناسب با سئو معنایی چقدر قدرتمند است. در حقیقت محتوای مرتبط با موضوع کسب و کار محتوایی است که بتواند کل موضوع را به طور عمیق پوشش دهد.

بطور مثال فرض کنیم شما می خواهید صفحه ای داشته باشید با عنوان سئو موبایل. در چنین شرایطی به جای نوشتن یک مطلب 1000 کلمه درباره این موضوع که سئو موبایل چیست و چه اهمیتی دارد. به بررسی کل موضوعات پیرامون این مطلب بگردید و از اهمیت آن گرفته تا راه های بهینه سازی و کارهای مربوط به سئو موبایل را بطور کامل توضیح دهید.

با این کار گوگل متوجه عمق و کیفیت محتوای شما می شود و رتبه بهتری را نصیب شما می کند. اما چطور می توانید این کار را انجام دهید:

2. سرتیترهای اصلی محتوای خود را مشخص کنید

در این بخش در کنار موضوع اصلی صفحه، تمام سرتیترهای فرعی که قرار است درباره مطلب گفته شود را در بر می گیرد. این بخش شامل عناوین اصلی مطالب مرتبط با موضوع اصلی می شود. چرا که گوگل درک می کند که محتوای شما مرتبط با موضوع اصلی است. سپس در قدم بعدی شروع کنید برای هر تیتر مطلبی مناسب بنویسید.

3. پاسخ به سوالاتی که اکثرا پرسیده می شود (People also Ask)

در ادامه مباحث ما پیرامون این موضوع که سمانتیک سئو چیست، همیشه بخشی با نام سوالات متداول را در مطالب خود به کار ببرید. امروزه حتی گوگل هم در برخی از نتایج در جستجو سوالاتی که اکثرا پرسیده می شوند را قرار می دهد. بنابراین زمانی که این سوالات را در محتوای خود قرار دهید، نه تنها کلمات کلیدی شما در این بخش قرار می گیرند و به سئو سایت شما کمک می کنند، بلکه سوالات متداول شما می توانند در نتایج جستجو هم دیده شوند.

این سوالات را می توانید خودتان مستقیماً جواب دهید و یا جواب آنها را بطور کامل در بخش هایی از متن خود قرار دهید.

4. بیشتر کردن تنوع کلمات کلیدی در صفحه

در ابتدا اصل بر این بود که در زمینه سئو یک سایت برای هر کلمه کلیدی یک صفحه جدا در نظر گرفته شود. یعنی شما با تکرار یک کلمه کلیدی در بخش های مختلف مقاله آن را از نظر سئو بهینه می کردید. بعد برای رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی مشابه قبلی باید صفحه جدیدی ایجاد می کردید و دوباره مطلبی برای آن می نوشتید که کلمه کلیدی اصلی چند بار در آن تکرار می شد.

این استراتژی برای مدتی جوابگو بود. اما امروزه دیگر کارایی ندارد. شما با جستجوی کلمات کلیدی مانند خرید تتر و خرید تتر در ایران به نتایج تقریباً یکسانی در گوگل دست پیدا می کنید و احتمالاً کلمات مشابه دیگری هم به این صورت وجود دارند. بنابراین باید کلمه کلیدی اصلی و کلمات مرتبط با آن را پیدا کرده و همه را در صفحه اصلی خود به کار ببرید.

انواع سئو,انواع سئو سایت,سئو سمانتیک

5. خودداری در استفاده از کلمات کلیدی طولانی

امروزه گوگل به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل را در یک دسته بندی قرار می دهد. بطور مثال دو کلمه نکات لینک سازی و تکنیک های لینک سازی هر دو دارای نتایج مشابهی در گوگل هستند و هر دو در زیر مجموعه موضوع اصلی لینک سازی قرار می گیرند.

بنابراین به جای بکار بردن تعداد زیادی کلمه کلیدی بلند و طولانی سعی کنید مطالبی درباره کلمات کلیدی مدیوم تیل بنویسید و وقتی کیفیت محتوای شما خوب باشد، برای کلمات کلیدی طولانی هم به راحتی رتبه بدست می آورید.

اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی همچنان در نزد گوگل اهمیت دارند و باید آنها را در بخش هایی مانند متا دیسکریپشن و عنوان های داخل مقاله و حتی داخل متن به کار ببرید. تنها تفاوت در این است که می توانید چندین کلمه کلیدی مرتبط را در یک صفحه به کار ببرید و در همه آنها رتبه بدست آورید.

6. تولید محتواهای آسمان خراش (طولانی)

تا به اینجا به شما درک کلی از موضوع سمانتیک سئو چیست؟ داده ایم. اگر واقعاً به استفاده از سئو معنایی برای وب سایت خود مصمم هستید، باید خود را به نوشتن محتواهای طولانی عادت دهید.

محتوای طولانی محتوایی است که 2 تا 5 هزار کلمه دارد. در این زمینه سعی کنید برای صفحات اصلی وب سایت خود مطابق با توضیحاتی که در زمینه سئو معنایی دادیم، یک محتوای کامل بنویسید. بطور مثال اگر کلمه آموزش ارز دیجیتال را در گوگل جستجو کنید، می بینید که رتبه های برتر در گوگل همگی دارای یک مطلب 5 تا ده هزار کلمه ای در صفحه موردنظر خود هستند. دلیل آن هم دقیقاً به این خاطر است که این حجم از مطالب می تواند بهتر به کاربر در درک ارزهای دیجیتال کمک کند.

در کل از انتشار محتواهای آسمان خراش یا طولانی در وب سایت خود نترسید. چرا که این مورد یک مزیت رقابتی بزرگ در سئو به شمار می رود. این را هم در نظر داشته باشید که محتوای نوشته شده باید یونیک، منحصر به فرد و مفید برای کاربران باشد تا بتواند به نتیجه گرفتن شما در گوگل کمک کند.

7. بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی مکالمه ای

آخرین نکته در رابطه با اینکه سمانتیک سئو چیست؟ این است که از کلمات کلیدی LSI یا مکالمه ای در محتوای خود استفاده کنید. بطور مثال برای یک کلمه کلیدی اصلی مانند خرید بیت کوین، کلماتی مانند خرید بیت کوین ارزان و یا بدون احراز هویت می توانند کلمات کلیدی LSI یا مکالمه ای در نظر گرفته شوند. این کلمات به درک بهتر گوگل از محتوای شما کمک می کند و همچنین به رتبه گرفتن شما در همان کلمات در گوگل کمک می کند.

نتیجه گیری

در این بخش به توضیح این موضوع پرداختیم که سمانتیک سئو چیست و چطور می توان در محتوا و نوشته های وب سایت خود سئو معنایی را به کار برد. در حقیقت باید بدانید که دنیای ما پیوسته در حال تغییر است و تغییرات جدید در زمینه سئو سایت هم مستثنی از این قضیه نیست.

بنابراین در این بین فردی موفق خواهد بود که با این تغییرات همگام باشد. سئو معنایی یا سمانتیک سئو یکی از اصلی ترین موضوعات در زمینه استراتژی های نوشتن محتوا برای صفحات سایت به شمار می ورد که باید به آن توجه خاصی داشته باشید. امیدواریم مطالبی که در این زمینه ارائه کردیم بتوانند به شما کمک نمایند. اگر نقطه نظر و یا پیشنهادی درباره این موضوع دارید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود