مهم

چگونه اعتبار دامنه سایت را افزایش دهیم

اعتبار دامنه (authority),اعتبار دامنه سایت,اعتبار دامنه وب سایت

اعتبار دامنه سایت یا همان دامین آتوریتی (domain authority)، یکی از مهمترین معیارهای بررسی وضعیت سئو سایت می باشد. در این مقاله سوالات متداول سئو، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چطور می توانیم اعتبار دامنه (DA) سایت خود را افزایش دهیم؟

نکته کوتاه که در ابتدا می خواهم به شما بگویم این است که صرفا برای تعیین اعتبار دامنه (authority)، خودتان را درگیر نکنید. بررسی اعتبار دامنه سایت در زمان مقایسه اعتبار کلی تان (در بیشتر موارد ارزش کلی لینک ها) نسبت به دیگر سایت ها و تعیین توانایی رقابتتان، اهمیت پیدا می کند. شما باید لینک های واقعی به دست بیاورید که باعث جذب ترافیک شود و این موضوع باعث بهبود اعتبار دامنه و رتبه بندی شما می شود.

قبل از مطالعه ادامه این مقاله مهم و ارزشمند به مقاله اعتبار دامنه مراجعه کنید تا اول با معنای کلی اعتبار دامنه سایت آشنا شده و روش های پیداکردن آن را یاد بگیرید و سپس به مطالعه ادامه این صفحه بپردازید.

قطعا شما می دانید که Moz اخیرا زمان، تحقیقات و هزینه زیادی را برای مفهوم جدید و بهبود یافته اعتبار دامنه صرف کرده است؛ مگر اینکه اصلا اهل موضوعات سئو و موتورهای جستجو نبوده باشید. افرادی که از اعتبار دامنه (DA) استفاده می کنند، به صورت طبیعی می خواهند شاخص خودشان را بهبود بخشند و این سوالی است که قبول داریم که گاهی از آن اجتناب کرده ایم؛ زیرا مانند هر معیار دیگری، اگر DA خارج از زمینه خودش استفاده شود و یا به صورت مجزا از بقیه موارد در نظر گرفته شود، می توان از آن سوء استفاده کرد.

قصد من این بود که یک پست آموزشی را ارائه کنم، اما ادامه ی این مقاله بیشتر مثل مقاله های سوالات متداول یا FAQ می باشد.

چرا شما باید جهت افزایش دامنه اتوریتی اقدام کنید؟

این ممکن است شبیه یک سوال عجیب از طرف کارمند شرکتی باشد که اعتبار دامنه سایت را ایجاد کرده است. واقع مهمترین سوالی است که می توانم بپرسم این است که هدف نهایی شما چیست؟ بررسی اعتبار دامنه سایت به صورتی طراحی شده که شاخص موفقیت می باشد؛ اما خودش نمی تواند باعث موفقیت شود. DA توسط گوگل مورد استفاده قرار نمی گیرد و تاثیر مستقیم بر روی رتبه بندی شما ندارد. تنها افزایش دامین اتوریتی صرفا به منظور افزایش دامین اتوریتی، قطعا کار بیهوده ای است.

خب پس ما نباید خواستار DA بالایی باشیم؟

می دانم که احتمالا شما اندکی گیج شده اید. اگر من قرار بود که تعیین اعتبار دامنه را به راحتی توضیح بدهم، می گفتم که DA شاخص ارزش کلی لینک های شما می باشد. در صورتی که تمام شرایط را به صورت مشابه در نظر بگیریم، DA بالا قطعا بهتر از DA پایین است و اگر شما تلاش کنید که DA بالایی داشته باشید قطعا کار درستی است، اما DA بالا به خودی خود نباید هدف شما باشد.

خب پس domain authority بی مصرف است؟

خیر؛ بلکه درست مثل هر معیار دیگری شما نمی توانید بی پروا و خارج از زمینه از DA استفاده کنید. اما پاسخ کوتاه ما به این صورت است که DA می تواند به شما کمک کند تا توانایی رقابت خودتان را به خوبی درک کنید. سئو هوشمند به این هدف نیست که منابع خودتان را برای کلمات کلیدی بیهوده صرف کنید. بلکه باید درک کنید که در واقع شما از نظر رقابت، چه شانسی دارید. دانستن این که DA شما مثلا 48 است به خودی خود فایده ای ندارد. اما اگر بدانید که DA شما 48 است و سایت هایی که با آن ها رقابت دارید دارای DA از 30 تا 45 هستند، این موضوع می تواند بسیار مفید باشد. به صورت مشابه، دانستن این که رقبای شما دارای DA بالاتر از 80 هستند، می تواند باعث شود که شما هزینه و پول بسیار زیادی صرفه جویی کنید.

اما گوگل می گوید DA واقعی نیست!

این موضوع یک پست وبلاگ (و یا ده ها پست وبلاگ) نیاز دارد، اما من می خواهم در چند نکته آن را خلاصه کنم. نخست، مسئولین گوگل و گفته های آن ها این عبارت را به صورت بسیار محدود تعریف می کنند. چیزی که گوگل گفته است این است که آن ها از اعتبار در سطح دامنه برای رتبه بندی استفاده نمی کنند. خب ما فرض می کنیم در نگاه اول این موضوع درست است. آیا شما باور دارید که یک صفحه بر روی یک دامنه کم اعتبار (مثلا DA=25) دارای شانس برابر رتبه بندی با یک صفحه در دامنه ای با اعتبار بالا (DA=75) می باشد؟ قطعا نه؛ زیرا هر دامنه از ارزش لینک های داخلی خودش به صورت کلی بهره می برد که توسط لینک ها به هر صفحه منتقل می شود. خواه شما این تاثیر کلی را به صورت یک معیار منفرد اندازه بگیرید یا خیر، باز هم این معیار وجود دارد.

بگذارید یک سوال دیگر از شما بپرسم. شما چطور می توانید قابلیت رقابت یک صفحه جدید را ارزیابی کنید که هیچ اعتبار صفحه (و یا PageRank یا هر معیار دیگری که گوگل استفاده می کند) را ندارد؟ این سوال بخش بزرگی از علت وجود اعتبار دامنه سایت را توضیح می دهد. برای کمک به شما به منظور درک توانایی تان از نظر رقابت برای عباراتی که هنوز آن ها را هدف نگرفته اید و محتوایی که هنوز ننوشته اید، این معیار می تواند بسیار مفید باشد.

نکات مهم افزایش domain authority یا بالا بردن اتوریتی سایت

اعتبار دامنه (authority),اعتبار دامنه سایت,اعتبار دامنه وب سایت

من فرض می کنم که شما تمام اخطارهای مرا خوانده اید و آن ها را جدی گرفته اید. شما می خواهید اعتبار دامنه خودتان را بهبود بخشید. زیرا این بهترین معیار اعتباری است که در اختیار دارید و اعتبار به صورت عمومی چیز خوبی است. هیچ راز جادویی برای بهبود عواملی که باعث شکل گیری DA می شوند وجود ندارد بلکه چند نکته اصلی در این زمینه دیده می شود:

  1. لینک هایی با اعتبار سایت بالا به دست بیاورید

می دانم که این نکته شوکه کننده است اما کل قضیه همین است. لینک هایی که از سایت هایی با اعتبار بالا و صفحاتی که هنوز قدرت رتبه بندی بالایی دارند به دست می آیند، باعث می شوند که اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما هم بیشتر شود. حتی در صورتی که شما بخواهید نسبت به DA چشم پوشی کنید، می دانید که لینک هایی که اعتبار بالایی دارند، مزیت خوبی هستند. به دست آوردن آن ها خودش به تنهایی مستلزم هزاران پست است و توضیحات زیادی لازم دارد.

  1. لینک های اسپم کمتری بگیرید

شاخص DA جدید ما از نظر کاستن لینک های بد عملکرد بسیار خوبی دارد؛ زیرا گوگل هم همین گونه است. در نظر داشته باشید که کلمه “بد” در این قسمت به معنی لینک هایی با اعتبار کم نیست. کاملا طبیعی است که شما لینک هایی از دامنه ها و صفحه های کم اعتبار داشته باشید و در بسیاری از موارد این لینک ها برای جستجو کننده ها مفید و مرتبط می باشد. شاخص اسپم Moz کاملا پیچیده می باشد اما درست مثل ما انسان ها، متوجه می شود که چه زمانی یک سایت از لینک های کم کیفیت با ارتباط محدود استفاده می کند. در نتیجه بهتر است این کار را متوقف کنید.

  1. لینک های جذب کننده ترافیک به دست بیاورید

شاخص جدید DA ما همچنین این موضوع را در نظر می گیرد که آیا لینک ها از سایت های قانونی با ترافیک واقعی به دست آمده است یا خیر، زیرا این موضوع یک سیگنال مهم از نظر کاربرد لینک ها می باشد. این که شما از DA به صورت منظم استفاده می کنید یا خیر شاید خیلی مهم نباشد. زیرا می دانید که جذب لینک هایی که باعث افزایش ترافیک شما می شوند بسیار مهم می باشد و نشان دهنده ارتباط موضوعی برای جستجوها بوده و باعث بهبود رتبه بندی شما می شود. همچنین شما نباید به هر قیمتی دنبال لینک باشید. اگر لینکی به دست بیاورید که هیچ ترافیکی برای سایت شما ایجاد نمی کند، این لینک کاملا بی فایده است و احتمالا توسط معیارهای اعتبار ما و گوگل، این لینک به شمار نخواهد آمد.

شما نمی توانید به صورت جعلی، اعتبار واقعی فراهم کنید

درست مانند هر معیاری که مبتنی بر سیگنال های خارج از کنترل ما می باشد، از نظر تئوری می توان اعتبار دامنه وب سایت را دست کاری کرد. اما سوال ما این است : چرا؟ اگر شما از DA استفاده می کنید تا لینک های DA 10 را به مقدار 1 دلار بفروشید، لینک های DA 20 را به مقدار 2 دلار و لینک های DA 30 را به مقدار 3 دلار بفروشید، خواهشا به خاطر تمام مقدسات این کار را متوقف کنید! (و بله تقریبا من این کلمات را در چندین مکاتبه ایمیل مشاهده کرده ایم). اگر شما این لینک ها را می خرید، لطفا این پول را بر روی یک چیز مفید تر مثل ساندویچ هزینه کنید چون قطعا این لینک ها برای شما ارزشی نخواهند داشت.

تلاش کنید و سعی کنید اعتباری واقعی ایجاد کنید که مطابق با معیار های Moz و گوگل باشد. در کوتاه مدت این کار دشوار است اما این تلاش در بلند مدت بسیار موثر خواهد بود. از تعیین اعتبار دامنه سایت استفاده کنید تا متوجه شوید امروز در چه شرایط و زمینه ای می توانید با هزینه ای معقولانه رقابت داشته باشید و سرمایه گذاری های خودتان را به بیشترین بازده برسانید. نگذارید که این معیار، برای شما به یک معیار بیهوده تبدیل شود.

ادامه…

اعتبار صفحه سایت

اعتبار صفحه سایت یکی از مهمترین عواملی است که در رتبه بندی صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل اهمیت زیادی دارد. همین موضوع باعث می شود تا ارزش بالایی برای سئو نیز پیدا کند. گوگل به طور کلی همیشه بعد از اینکه اعتبار صفحه سایت را مشخص کرد و به طور دقیق این موضوع برایش مشخص شد، رنک مناسبی  برای آن در نظر می گیرد.

گوگل برای اینکه کیفیت کلی و اعتبار صفحات سایت های مختلف را اندازه گیری کند، در واقع از نیروی انسانی کمک می گیرد. به همین منظور گوگل افرادی را استخدام کرده است که با عنوان امتیازدهندگان کیفیت جستجو شناخته می شوند. کیفیت صفحه سایت یا PQ در واقع درجه ای است که توسط امتیازدهندگان کیفیت جستجو در نظر گرفته می شود که در واقع هدف اصلی از این امر فهمیدن این است که یک صفحه سایت مورد نظر تا چه حدی توانسته است به هدف برسد.

هدف از محتوا، تخصص نویسنده، لینک ها و بسیاری از موارد دیگر، در مورد ارزیابی اعتبار صفحه سایت نقش موثری دارند. در نتیجه در این مقاله آموزش سئو مهمترین عواملی که فاکتورهایی که کیفیت و اعتبار یک صفحه سایت را نشان می دهد، بررسی خواهیم کرد.

هدف صفحه سایت

هدف صفحه سایت در واقع دلیل اصلی است که صفحه مورد نظر ایجاد شده است. در واقع یک صفحه می تواند برای یک هدف واحد و یا برای چندین هدف مختلف ایجاد شده باشد. این اهداف هم می توانند به صاحب وب سایت آسیب های جدی وارد کرده و هم می توانند که درآمد خوبی برای او به وجود بیاورند.

در نتیجه، گوگل برای اعتبارسنجی وب سایت، اولین کاری که انجام می دهد درک هدف صفحه برای پاسخ به جستجوی کاربران است. گوگل جستجوی معنایی خود را برای درک معنای کامل کلمات موجود در جستجوی کاربران مورد استفاده قرار می دهد و آن ها را با صفحاتی که کیفیت و اعتبار آن ها را مورد بررسی قرار داده است، تطابق می دهد.

گوگل بعد از شناسایی دقیق هدف واقعی جستجوگر، بهترین پاسخ ها را به کاربر ارائه می دهد. هدف صفحه شما باید با هدف واقعی جستجوگر مطابقت داشته باشد. سایت های مختلف اهداف مختلفی دارند؛ از این رو شناسایی هدف واقعی صفحه اهمیت زیادی دارد.

برخی از اهداف مشترک که در برای ارزیابی اعتبار صفحه سایت های مختلف مهم است در زیر برای شما ارائه کرده ایم:

  • صفحه اصلی یک وب سایت خبری برای به اشتراک گذاشتن اخبار با مردم است.
  • صفحه دسته بندی پورتال خرید برای فروش محصولات به مردم.
  • یک سایت شخصی برای آگاهی دادن به کاربران در مورد ویژگی ها و جوانب مثبت و منفی محصول.
  • یک صفحه چگونه به کاربران کمک می کند تا به پاسخ پرسش مورد نظر خود برسند.
  • ویدئویی که برای آموزش دادن به مردم در مورد مسائل مختلف.
  • وجود صفحه دسته بندی یک وب سایت نرم افزاری برای اینکه مردم بتوانند یک نرم افزار خاص را دانلود کنند.

وقتی صفحه ای را ایجاد می کنید، باید در نظر داشته باشید که هدف کاربر دقیقا چیست. بعد از آن باید هدف صفحه سایت خود را شناسایی کرده و از خود بپرسید که آیا این صفحه من پاسخ مناسبی به نیاز کاربران می دهد یا خیر. در این صورت است که می توانید یک سنجش اعتبار سایت موفقی داشته باشید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش افزایش رتبه گوگل طی یک ماهپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

میزان تخصصی بودن، اعتبار و قابل اعتماد بودن صفحه

EAT مفهومی است که در سئو سایت جایگاه مهمی دارد. صفحاتی که بتوانند نسبت درستی از تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد داشته باشند، می توانند که در اعتبارسنجی وب سایت گوگل، عملکرد موفقیت آمیزی از خود ارائه کنند.

در زمینه سنجش و ارزیابی اعتبار صفحه سایت، متخصص بودن نویسنده مطلب تاثیر بسیار زیادی دارد. طبیعتا یک نویسنده یک تجربه و تخصص کمی دارد، نمی تواند مطالبی تولید کند که ارزش بسیار زیادی داشته باشند.

در مورد اعتبار و ارزش باید بگوییم که طبیعتا آن دسته از مطالب علمی که از وب سایت ناسا منتشر شده اند و یا از آن به عنوان منبع استفاده کرده اند، اعتبار صفحه سایت را افزایش می دهند.

نکته دیگری که امتیازدهندگان کیفیت جستجو به آن توجه می کنند، قابلیت اعتماد مطالب است؛ آن ها باید بدانند که سایتی که مقاله ای تولید می کند، آیا معتمد می باشد یا خیر. طبیعتا صفحه سایتی که این سه مورد را داشته باشد، برای به نمایش در آمدن در رتبه های برتر SERP ها، اولویت بالاتری نسبت به رقبایش دارد.

کیفیت محتوای اصلی صفحه سایت

هنگامی که در مورد ارزیابی اعتبار محتوای یک صفحه سایت حرف می زنیم، باید به موارد زیر که گوگل اهمیت ویژه ای به هر کدام از آن ها می دهد، توجه داشته باشیم:

  • خطاهای املایی، نگارشی و مرتبط با قواعد دستور زبان نباید وجود داشته باشد.
  • محتوا باید به شکل واضح و جامع نوشته باشد ( در این زمینه محتواهای طولانی موفق ترند).
  • اطلاعات ارائه شده باید کاملا صحیح و واقعی باشند.
  • نحوه بیان اطلاعات باید مناسب باشد.
  • محتوای سایت های فروشگاهی باید به راحتی در دسترس کاربرانی که می خواهند خریدی را انجام دهند، قرار بگیرد.
  • EAT در مورد محتوا نیز صدق می کند.

ارائه اطلاعات واضح و رضایت بخش در سایت

اعتبارسنجی وب سایت

هر وب سایت موجود در گوگل باید اطلاعات واضحی درمورد اینکه چه کسی مسئول اطلاعات موجود در وب سایت است به همراه جزئیاتی مانند آدرس دفتر و سایر اطلاعات تماس با آن ها در اختیار کاربران قرار بدهد.

داشتن کلیه اطلاعات تماس برای اعتبار صفحه سایت مهم بوده و به معتمد بودن سایت می افزاید. برای وب سایت هایی که مستقیما با سلامت انسان ها سر و کار دارند، ارائه اطلاعات دقیق بسیار ضروری است.

برای وب سایت های فروشگاهی، اضافه کردن شماره پشتیبانی از این جهت اهمیت دارد که به کاربران کمک می کند تا مشکلاتشان را برطرف کنند. بنابراین، اطلاعات تماس به همراه شماره پشتیبانی مشتری یا چت های پرسش و پاسخ آنلایندر اعتبارسنجی سایت جایگاه ویژه ای دارند. در نتیجه، بسته به اهداف وب سایت خود و نحوه عملکرد و فعالیت هایتان، باید اطلاعات مربوطه را اضافه کنید.

شهرت وب سایت

گوگل با استناد به اینکه مطالب یک سایت منبع چه کسانی هستند و یا اینکه بقیه افراد چه مطالبی در مورد وب سایت مورد نظر ارائه می کنند، اعتبار و کیفیت آن را ارزیابی می کند. به طور کلی شهرت وب سایت و در برخی موارد برند آن، می تواند در زمینه بهینه سازی صفحات، نقش مهمی داشته و فعالیت های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در آخر نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قصد کسب رنک های برتر در صفحات نتایج جستجوی گوگل را دارید، به هیچ وجه نباید از اعتبار صفحه سایت غافل شوید. بنابراین باید عواملی که در بالا ارائه شد را به خوبی درک کرده و تمامی آن ها را در روند فعالیت های خود پیاده سازی کنید. مطمئنا اگر بتوانید عملکرد خوبی در مورد آن ها داشته باشید، گوگل برای صفحات شما رتبه بسیار بالایی در نظر خواهد گرفت.

4 نظر در مورد مقاله “ چگونه اعتبار دامنه سایت را افزایش دهیم ” ثبت شده است
  1. مجید

    دلیل اینکه من این عنوان رو سرچ کردم و محتوای شما رو خوندم این بود که همکارم کل نتایج سئو رو با اتوریتی دامنه یا بقول شما DA میسنجه و هر چی میشه میگه شما بک لینک نزدید یا اصلا کار نکردید در حالیکه مقاله شما بدین شکل تویح نمیده مهم هست ولی نکته اصلی سئو نیست با تشکر از توضیحات خوبتون


    • ناظر سایت

      درود بر شما
      خوشحالیم که چالش ذهنیتون رفع شد


  2. محسن

    خیلی ممنون بابت مقاله خوب و مفیدتون


  3. سوله ایران

    من قبلا دنبال Domain Authority بالا بودم ولی با خوندن این مقاله برام مهم نیست البته همین الان از رقبام بالا ترم
    ممنون از مقاله خوبتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود