مهم

اعتبار دامنه سایت چیست؟

اعتبار دامنه,اعتبار دامنه .ir,اعتبار دامنه سایت

اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی (Domain Authority) یک معیار در سئو است که تحت عنوان DA نیز شناخته می شود. اعتبار دامنه سایت یکی از فاکتورهایی است که جهت بررسی قدرت دامنه سایت درنظر گرفته می شود. این معیار توسط یکی از معتبر ترین وب سایت های فعال در حوزه سئو با نام MOZ ارائه شده است.

فاکتور “اعتبار دامنه” به صورت مستقیم از سمت گوگل ارائه یا تایید نشده است، اما از آنجا که این معیار توسط وب سایت قدرتمندی مانند MOZ ارائه شده، به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت یا کم اهمیت دانست.

پس از ارائه دامین آتوریتی توسط MOZ، وب سایت های دیگری نیز اقدام به ارائه موارد مشابهی کردند که برخی از آن ها موارد مناسبی هستند، اما تقریبا هیچ یک را نمی توان به اندازه اعتبار دامنه ای که MOZ ارائه می کند، معتبر دانست؛ بجز Domain Rating مربوط به وب سایت Ahrefs و Authority Score که توسط ابزارهای Semrush ارائه می شود. این موارد شبیه به دامین آتوریتی وب سایت MOZ هستند و مانند آن از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار می باشند.

در ادامه این بخش از آموزش سئو به توضیح در مورد شاخص های اعتبار سایت مانند اعتبار دامنه (DA) و Authority Score می پردازیم. این شاخص ها توسط پلتفرم هایی مثل Moz و Semrush برای ارزیابی کیفیت یک سایت نسبت به دیگر سایت ها ارائه شده اند. در ابتدا، این شاخص ها ممکن است مفید به نظر برسند و برخی از کاربران ممکن است آن ها را معیاری برای بهبود رتبه بندی سایت خود در موتور جستجو مانند گوگل بدانند. اما این واضح است که گوگل هیچ گاه از این شاخص ها در الگوریتم های جستجوی خود استفاده نمی کند.

تاثیر دامین آتوریتی در سئو چیست؟

طبق ادعای وب سایت MOZ، Domain Authority یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر نتایج جستجو ندارد. اما نمی توان این ادعا را به طور کامل قبول کرد؛ زیرا می دانیم که یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل جهت رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو، تعداد و کیفیت بک لینک هایی است که وب سایت ها دریافت کرده اند و از آن جا که مهمترین معیار افزایش اعتبار یک سایت، کمیت و کیفیت بک لینک های آن می باشد، نمی توان دامین آتوریتی را در سئو سایت و رتبه بندی وب سایت ها بی اثر دانست.

البته توجه داشته باشید که گوگل فاکتورهای بسیار زیادی را برای رتبه بندی سایت ها مورد بررسی قرار می دهد و صرفا بالاتر بودن رتبه دامین اتوریتی یک سایت از سایر رقبای خود، نمی تواند آن را در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج جستجو قرار دهد.

محاسبه دامین آتوریتی چطور انجام می شود؟

اعتبار دامنه,اعتبار دامنه .ir,اعتبار دامنه سایت

اعتبار دامنه سایت، با ارزیابی عوامل متعدد، از جمله تعداد بک لینک های وب سایت مدنظر (تعداد لینک هایی که از سایر سایت ها به سایت مدنظر داده شده اند) محاسبه می شود. همچنین میزان اعتبار وب سایت های مبداء این بک لینک ها، می تواند در افزایش اعتبار دامنه وب سایت مقصد لینک موثر باشد.

در مباحث مربوط به محاسبه دامین آتوریتی نکته جالب این است که به دلیل این که عدد مربوط به اعتبار دامنه عددی بین 1 تا 100 می باشد، اگر وب سایتی با اعتبار دامنه بالا، تعداد زیادی بک لینک دریافت کند، شاید تا حدودی افزایش اعتبار شامل حالش شود، اما اتفاق شاخص این است که دامین آتوریتی سایر وب سایت ها کاهش می یابد.

به عبارت دیگر اگر سایتی با رتبه دامین اتوریتی فرضا 87، یک میلیون بک لینک جدید دریافت نماید، اعتبار دامنه سایت مدنظر برای مثال به 88 افزایش یافته و اعتبار دامنه سایر سایت های هم موضوع آن کاهش می یابد. به همین دلیل است که افزایش اعتبار دامنه در اعداد کم (برای مثال از 10 به 20) بسیار راحت تر از افزایش این فاکتور در اعداد بالا (مثلا از 80 به 90) می باشد.

معیار محاسبه دامین آتوریتی

همانطور که حتما تا به اینجا متوجه شده اید، تنها معیار محاسبه دامین آتوریتی، بک لینک های یک سایت نیست. MOZ برای محاسبه اعتبار دامنه سایت ها از تکنولوژی ماشین لرنینگ (Machine learning) استفاده می کند. به عبارت ساده این تکنولوژی سایت های موفق را بررسی کرده و آن  ها را معیار سنجش سایر سایت ها قرار می دهد و بر اساس همین مقایسه، میزان DA یک سایت را مشخص می کند.

به طور کلی می توان گفت مهم ترین معیارهایی که ابزار MOZ جهت بررسی Domain Authority و تعیین آن مورد استفاده قرار می دهد، موارد زیر می باشند:

  • تعداد لینک های موثر و با کیفیت که به دامنه داده شده اند.
  • میزان محتوای با کیفیت که در سایت مدنظر قرار دارد.
  • سن دامنه و مدت زمانی که آن سایت در دسترس بوده است.
  • میزان ترافیکی که سایت دریافت می کند.

فهمیدن اعتبار دامنه سایت

جهت فهمیدن اعتبار دامنه سایت، استفاده از وب سایت MOZ بهترین روش محسوب می شود. MOZ ابزارهای زیادی را جهت بررسی فاکتورهای گوناگون از وب سایت ها در اختیار کاربرانش قرار می دهد که در برخی از آن ها می توانید در کنار سایر موارد، DA سایت را نیز مشاهده نمایید. برای فهمیدن اعتبار دامنه سایت، می توانید به ابزارهای زیر در وب سایت MOZ مراجعه کنید. در این ابزارها اعتبار دامنه .ir نیز قابل مشاهده است.

  • لینک اکسپلورر (Link Explorer)
  • اکستنشن مرورگر ماز بار (MozBar)
  • کیبورد اکسپلورر (Keyword Explorer)
  • کمپینز (Campaigns)
  • ماز ای پی آی (Moz API)

برای فهمیدن Domain Authority سایت، به طور مثال می توانید از ابزار Link Explorer سایت ماز با آدرس moz.com/link-explorer طبق تصویر زیر استفاده نمایید.

افزایش اعتبار دامنه,بررسی اعتبار دامنه,بررسی قدرت دامنه سایت

اعتبار دامنه خوب چقدر است؟

از آنجایی که رتبه دامین اتوریتی نشان دهنده پتانسیل و توانایی یک سایت برای رتبه بندی در حوزه رقابتی مربوط به آن سایت است، شما باید هنگام بررسی اعتبار دامنه، به امتیاز دامین آتوریتی سایت هایی توجه کنید که در صفحه نتایج جستجو با شما رقابت دارند و تلاش کنید اعتبار دامنه خود را از آن ها بیشتر کنید.

به دلیل این که رتبه دامین اتوریتی میزانی نسبی است، چیزی به نام امتیاز اعتبار دامنه خوب، متوسط یا بد وجود ندارد. به عبارت دیگر خوب، متوسط یا بد بودن اعتبار دامنه سایت در یک چهارچوب رقابتی خاص مشخص می شود.

پیام اصلی این بخش این است که هرچند شاخص های Domain Authority سایت می توانند ابزارهایی مفید برای اندازه گیری کیفیت سایت باشند، اما نباید به اشتباه فکر کرد که بهبود اعتبار دامنه به طور مستقیم بر رتبه بندی سایت در نتایج جستجو تاثیر می گذارد. در حقیقت، بهبود شاخص هایی مانند اعتبار دامنه لزوماً به افزایش رتبه سایت در گوگل نمی انجامد.

روش های افزایش اعتبار دامنه

اعتبار دامنه بر اساس معیارهای زیادی تعیین می شود، بنابراین تاثیرگذاری مستقیم روی آن عملی دشوار است. اما به طور کلی بهترین راه برای افزایش اعتبار دامنه، بهبود کلی سئو سایت با تمرکز ویژه بر کیفیت و کمیت بک لینک ها می باشد.

تغییرات در دامین آتوریتی

گاهی اوقات ممکن است پس از بررسی اعتبار دامنه سایت خود، با کاهش ناگهانی یا تدریجی دامین آتوریتی مواجه شوید یا این که پس از گرفتن بک لینک های زیادی و با کیفیت، افزایش خاصی در DA خود مشاهده نکنید. در ادامه مهمترین دلایل مربوط به هریک را بیان خواهیم کرد.

دلایل کاهش دامین آتوریتی

  1. سایت هایی که دارای اعتبار دامنه بسیار بالایی هستند، رشد کمی و کیفی زیادی در بک لینک های خود ایجاد کرده و روند مقیاس بندی را تحت تاثیر قرار داده اند.
  2. شما در پایین ترین بخش مقیاس بندی قرار دارید، بنابراین بیشترین تاثیر را از نوسانات دریافت خواهید کرد. (این مورد در ارتباط با افزایش DA نیز صدق می کند)
  3. بازسازی و بروزرسانی روش ها و معیارهای محاسبه دامین آتوریتی توسط MOZ.

دلایل عدم افزایش اعتبار دامنه

  1. بک لینک های با کیفیتی که اخیرا ایجاد کرده اید، هنوز در فهرست MOZ ثبت نشده است.
  2. مبداء هایی که از آن ها بک لینک دریافت کرده اید، در رتبه بندی گوگل نقشی ندارند و ایندکس نشده اند.
  3. درهمان بازه زمانی که بک لینک های زیاد و با کیفیت ایجاد کرده اید، رقبا عملکرد بهتری در سئو خارجی در مقایسه با شما داشته اند.

مشاهده تاریخچه اعتبار دامنه یک سایت

تاریخچه طولانی ای پشت ایده ی یک شاخص اعتبار دامنه سایت وجود دارد. مقاله ای از Search Engine Journal این تاریخچه را به خوبی توضیح داده است، بنابراین ما فقط در اینجا خلاصه ای از آن را بیان می کنیم.

به طور کلی، سال ها پیش (از سال 1999 به بعد) فرضیاتی در مورد برخی از اندازه گیری های کلی اعتبار دامنه سایت که ممکن است گوگل برای رتبه بندی استفاده کند شکل گرفت. این ایده با PageRank گوگل مرتبط شد.

همانطور که “باری شوارتز” در مقاله SEJ اشاره می کند، اعتبار دامنه (DA) برای سئوکاران بیشتر به عنوان یک ابزار عمومی برای سنجش کیفیت سایت ها استفاده می شود. این شاخص بر اساس بهترین فهم و تحلیل های سئوکاران از عواملی که بر کیفیت کلی سایت تأثیر می گذارند، ساخته شده است. این شاخص هیچ ارتباطی به فرمول های گوگل ندارد و در واقع، گوگل از این شاخص ها برای تعیین رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کند. بنابراین، نمی توان گفت که بهبود این شاخص ها به طور مستقیم باعث بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو می شود.

روش مشاهده و محاسبه اعتبار دامنه سایت

ابزارهای سئو سایت که از شاخص هایی مانند اعتبار دامنه استفاده می کنند، مجموعه ای از عواملی را تعریف کرده اند که به نظر آن ها می تواند بر توانایی رتبه بندی سایت ها تأثیر بگذارد. این عوامل بر اساس دانش صنعتی و تجربیات به دست آمده از تحلیل های مختلف شکل گرفته اند.

برخی افراد همچنین ممکن است درک نکنند که شاخص Domain Authority از گوگل نمی آید و گوگل از آن در هیچ یک از الگوریتم های رتبه بندی خود استفاده نمی کند.

در برخی مواقع وب سایت ها با اهداف مختلفی اقدام به استفاده از ترفندهایی می کنند که دامین آتوریتی سایت آن ها را به طور ناگهانی افزایش می دهد. اصطلاحا به این عمل “افزایش اعتبار دامنه به صورت فیک” گفته می شود. این کار ممکن است با اهدافی مانند فروش دامنه مدنظر با قیمت بیشتر یا افزایش قیمت رپورتاژ در سایت هایی که اقدام به انتشار رپورتاژ می کنند، انجام شود.

برای محاسبه اعتبار دامنه سایت روش دقیقی وجود دارد؟

روش دقیقی برای این که بتوانیم متوجه شویم دامین آتوریتی یک وب سایت به صورت طبیعی رشد داشته است یا خیر وجود ندارد. اما معمولا در روش های غیر طبیعی، رشد شدید و ناگهانی رتبه دامین اتوریتی مشاهده می شود. برای مشاهده روند سعودی یا نزولی اعتبار دامنه سایت، می توانید از ابزارهای آنلاین History of Domin Authority یا تاریخچه اعتبار دامنه استفاده نمایید. مانند ابزار وجود در آدرس:

websiteseochecker.com/check-history-of-domain-authority

در این ابزار، نموداری مانند تصویر پایین ارائه می شود که روند پیشرفت یا پسرفت DA یک سایت خاص را در حدود 3 سال اخیر به نمایش در می آورد. اگر در این نمودار، متوجه شدید که اعتبار یک دامنه در بازه زمانی کم افزایش چشم گیری داشته است، می توان احتمال داد که به صورت فیک اقدام به افزایش اعتبار دامنه سایت خود کرده است.

تاریخچه اعتبار دامنه,دامین آتوریتی,رتبه دامین اتوریتی

البته توجه داشته باشید که صرفا وجود رشد ناگهانی در این نمودار، دلیل بر فیک بودن اعتبار دامنه سایت مدنظر نمی باشد و ممکن است این رویداد در پی مواردی مانند کمپین های رپورتاژی سنگین شکل گرفته باشد.

در آخر پیشنهاد ما به شما این است که بجای داشتن حساسیت بیش از حد روی فاکتور دامین آتوریتی و این که مرتب به بررسی اعتبار دامنه سایت خود بپردازید، سعی کنید تمرکز خود را تا جای ممکن بر بهبود همه معیارهای سئو داخلی و خارجی قرار دهید. با این کار اعتبار دامنه شما نیز به تدریج و به صورت طبیعی افزایش خواهد یافت. فراموش نکنید که اعتبار دامنه سایت تنها یکی از معیارهای بررسی قدرت دامنه سایت می باشد.

حقیقت در مورد گوگل و اعتبار دامنه سایت

بدیهی است که گوگل مجموعه ای از عوامل دارد که برای تعیین اعتبار و کیفیت یک سایت و صفحات آن استفاده می کند. اما هیچ گاه تایید نشده که گوگل از یک شاخص اعتبار دامنه سایت واحد استفاده می کند.

زمانی که به اعتبار یک سایت می پردازیم، دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل (Search Quality Evaluator Guidelines) را در نظر می گیریم:

  1. اعتبار سازنده محتوا
  2. اعتبار خود محتوا
  3. اعتبار کل سایت

موتورهای جستجو به طور اساسی یک الگوریتم متفاوت برای هر جستجو اعمال می کنند، با عوامل و وزن های مختلف بر اساس نیت جستجو.

این بسیار مهم  است که بدانید چگونه برای هر جستجو که هدف گذاری می کنید رقابت کنید و برنده شوید (و چطور آن را پیگیری می کنید) تا اینکه یک عدد دلخواه در رابطه با این که سایت شما به طور کلی چقدر خوب یا بد است، داشته باشید.

نکات کلیدی در مورد اعتبار دامنه سایت

بسیاری از افراد باوجود تأکید گوگل و دیگر کارشناسان در مورد این که گوگل هیچ گاه از شاخص اعتبار دامنه یا هیچ شاخص واحد دیگری برای تعیین اعتبار سایت ها استفاده نمی کند، هنوز هم از این شاخص ها برای اهداف مختلف مانند فروش لینک، فروش دامنه، یا حتی فریب دادن دیگران استفاده می کنند. در حالی که اعتبار دامنه یا شاخص های مشابه، تنها اعدادی ساختگی هستند که ممکن است ارتباطی با عملکرد واقعی سایت نداشته باشند.

فهمیدن اعتبار دامنه سایت,محاسبه دامین آتوریتی

برخی ابزارهای سئو به کاربران این امکان را می دهند تا تصویری کلی از توانایی رتبه بندی سایت ها داشته باشند. برای درک بهتر گزارش های عملکرد سایت، ضروری است که به معنای دقیق اعداد و شاخص ها توجه کنید. خود این اعداد به تنهایی ممکن است نمایانگر عملکرد واقعی نباشند و تصمیم گیری صرفاً بر اساس آن ها می تواند گمراه کننده باشد. نکته مهم این است که تنها در صورتی از این شاخص ها استفاده کنید که بتوانید آن ها را به درستی تحلیل کنید و اقدامات لازم را بر اساس داده های واقعی و قابل اعتماد انجام دهید.

برخی شاخص ها فقط برای نمایش ظاهری طراحی شده اند و نمی توانند اطلاعات دقیقی درباره عملکرد سایت ارائه دهند. در چنین مواردی، تشخیص درست و تجربه در زمینه سئو بسیار اهمیت پیدا می کند. استفاده از گزارش های تحلیلی باید با درک عمیق و هدفمند همراه باشد تا بتواند در راستای بهبود واقعی عملکرد سایت مؤثر باشد.

آموزش سئو سایت می تواند به شما کمک کند تا شاخص های مختلف را بهتر درک کنید و بدانید کدام داده ها برای بهینه سازی واقعی سایت اهمیت دارند.

چگونه شاخص های اعتبار دامنه سایت بر رتبه بندی و کیفیت سایت تأثیر می گذارد؟

شاخص های اعتبار سایت در تعیین رتبه بندی و کیفیت کلی سایت اهمیت زیادی دارند. این شاخص ها، مانند اعتبار دامنه (DA) و نمره اعتبار (Authority Score)، میزان اعتبار و تأثیر یک سایت را در حوزه تخصصی خود نشان می دهند.

شاخص های اعتبار سایت تنها اعداد تصادفی نیستند؛ آن ها نتیجه ی ترکیب عوامل مختلفی هستند که شهرت یک سایت را می سازند. این عوامل شامل کیفیت محتوا، بک لینک ها، تعاملات کاربران و ارتباط با صنعت می شوند. شاخص اعتبار دامنه سایت معمولاً با پتانسیل رتبه بندی بهتر و افزایش دید در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) همبستگی دارد.

موتورهای جستجویی مانند گوگل منابع معتبر و قابل اعتماد را ارزش می دهند. وقتی یک سایت نمره اعتبار بالایی دارد، موتور جستجو احتمالاً آن را به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد در نظر می گیرد. در نتیجه، سایت در نتایج جستجو به طور برجسته تری قرار می گیرد و ترافیک ارگانیک بیشتری جذب می کند و حضور آنلاین آن تقویت می شود.

مفهوم شاخص اعتبار دامنه سایت با کیفیت محتوای سایت و تجربه کاربری ارتباط مستقیم دارد. سایت هایی که به طور مداوم محتوای ارزشمند، مرتبط و معتبر تولید می کنند، تمایل دارند بک لینک ها، اشتراک ها و تعاملات بیشتری جذب کنند. این چرخه مثبت شاخص اعتبار دامنه سایت را تقویت کرده و اطلاعات ارزشمندی را به کاربران ارائه می دهد.

برای صاحبان سایت ها و بازاریابان دیجیتال، درک دینامیک های شاخص های اعتبار دامنه سایت امری ضروری است.

تقویت اعتبار دامنه سایت و بهبود رتبه بندی و کیفیت

برای تقویت اعتبار سایت و در نتیجه بهبود رتبه بندی و کیفیت، روی گام های عملی گفته شده تمرکز کنید:

  • تولید محتوای با کیفیت: محتوای مفید، اصلی و معتبر تهیه کنید که نیازهای کاربران را برطرف کند.
  • ساخت بک لینک های با کیفیت: ارتباطات واقعی در صنعت خود ایجاد کنید تا بک لینک های با کیفیت به دست آورید.
  • تقویت تجربه کاربری: اطمینان حاصل کنید که رابط سایت شما بدون مشکل و کاربرپسند باشد و کاربران را به تعامل و اشتراک گذاری تشویق کند.
  • استفاده از اثبات اجتماعی: تأییدیه ها و نظرات کاربران را به نمایش بگذارید تا اعتبار و اعتبار خود را اثبات کنید.
  • نظارت و تنظیم استراتژی ها: به طور منظم شاخص های اعتبار سایت را پیگیری کرده، استراتژی ها را تنظیم کرده و رویکرد خود را بر اساس تحلیل داده ها اصلاح کنید.

اعتبار دامنه,اعتبار دامنه .ir,اعتبار دامنه سایت

شاخص های اعتبار دامنه سایت تأثیر زیادی بر رتبه بندی و کیفیت سایت دارند. با همراستاسازی استراتژیک تلاش ها با این شاخص  و تمرکز بر ارائه ارزش، صاحبان سایت ها می توانند مسیر را برای افزایش دیده شدن، اعتبار و رضایت کاربران هموار کنند.

مراحل بیشینه کردن تأثیر شاخص های اعتبار دامنه سایت

  1. مفاهیم بنیادی شاخص های اعتبار دامنه سایت و اهمیت آن ها را درک کنید.
  2. شاخص اعتبار سایت فعلی خود را از طریق ابزارهایی مانند Moz یا Semrush ارزیابی کنید.
  3. محتوای سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مفید، ارزشمند و معتبر است.
  4. فرصت هایی برای ایجاد محتوای جامع و تحقیق شده در مورد موضوعات مرتبط با صنعت خود شناسایی کنید.
  5. استراتژی ساخت لینک را توسعه دهید که بر بک لینک های با کیفیت و مرتبط تمرکز دارد.
  6. رابطه هایی با سایت های معتبر دیگر برقرار کنید برای همکاری های احتمالی.
  7. عناصر داخلی صفحه مانند تگ های عنوان، توضیحات متا و هدرها را برای سئو سایت بهینه کنید.
  8. تجربه کاربری را از طریق ناوبری شهودی و صفحات سریع بارگذاری شده بهبود دهید.
  9. کاربران را از طریق عناصر تعاملی و گزینه های اشتراک گذاری اجتماعی به تعامل تشویق کنید.
  10. از اثبات اجتماعی مانند نظرات کاربران و تأییدیه ها برای ایجاد اعتبار استفاده کنید.
  11. به طور منظم شاخص های اعتبار سایت را پیگیری کرده و پیشرفت ها را در طول زمان ارزیابی کنید.
  12. رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و استراتژی محتوا را بر اساس ترجیحات کاربران تنظیم کنید.
  13. با تغییرات الگوریتم موتور جستجو به روز باشید و استراتژی ها را متناسب با آن ها تطبیق دهید.
  14. محتوا و تجربه کاربری سایت خود را به طور مداوم اصلاح و بهینه کنید.
  15. با تأثیرگذاران در صنعت خود همکاری کنید تا اعتبار سایت خود را تقویت کنید.
  16. در بحث ها و انجمن های آنلاین مرتبط شرکت کنید تا رهبری فکری خود را ثابت کنید.
  17. کمپین های outreach برای کسب بک لینک های با کیفیت از منابع معتبر انجام دهید.
  18. اسکیما مارک آپ را پیاده سازی کنید تا دیده شدن در موتور جستجو و اعتبار شما بهبود یابد.
  19. تصمیم گیری مبتنی بر داده را با تجزیه و تحلیل معیارهای عملکرد سایت انجام دهید.
  20. متعهد به ارائه ارزش و ارتباط به مخاطبان خود باشید تا رشد پایدار در اعتبار دامنه سایت، رتبه بندی سایت و کیفیت کلی را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود