مهم

اعتبار دامنه سایت چیست؟

اعتبار دامنه,اعتبار دامنه .ir,اعتبار دامنه سایت

اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی (Domain Authority) یک معیار در سئو است که تحت عنوان DA نیز شناخته می شود. اعتبار دامنه سایت یکی از فاکتورهایی است که جهت بررسی قدرت دامنه سایت درنظر گرفته می شود. این معیار توسط یکی از معتبر ترین وب سایت های فعال در حوزه سئو با نام MOZ ارائه شده است.

فاکتور “اعتبار دامنه” به صورت مستقیم از سمت گوگل ارائه یا تایید نشده است، اما از آنجا که این معیار توسط وب سایت قدرتمندی مانند MOZ ارائه شده، به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت یا کم اهمیت دانست.

پس از ارائه دامین آتوریتی توسط MOZ، وب سایت های دیگری نیز اقدام به ارائه موارد مشابهی کردند که برخی از آن ها موارد مناسبی هستند، اما تقریبا هیچ یک را نمی توان به اندازه اعتبار دامنه‌ای که MOZ ارائه می کند، معتبر دانست؛ بجز Domain Rating مربوط به وب سایت Ahrefs و Authority Score که توسط ابزارهای Semrush ارائه می شود. این موارد شبیه به دامین آتوریتی وب سایت MOZ هستند و مانند آن از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار می باشند.

تاثیر دامین آتوریتی در سئو چیست؟

طبق ادعای وب سایت MOZ، Domain Authority یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر نتایج جستجو ندارد. اما نمی توان این ادعا را به طور کامل قبول کرد؛ زیرا می دانیم که یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل جهت رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو، تعداد و کیفیت بک لینک هایی است که وب سایت ها دریافت کرده‌اند و از آن جا که مهمترین معیار افزایش اعتبار دامنه یک سایت، کمیت و کیفیت بک لینک های آن می باشد، نمی توان دامین آتوریتی را در سئو سایت و رتبه بندی وب سایت ها بی اثر دانست.

البته توجه داشته باشید که گوگل فاکتورهای بسیار زیادی را برای رتبه بندی سایت ها مورد بررسی قرار می دهد و صرفا بالاتر بودن رتبه دامین اتوریتی یک سایت از سایر رقبای خود، نمی تواند آن را در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج جستجو قرار دهد.

محاسبه دامین آتوریتی چطور انجام می شود؟

اعتبار دامنه,اعتبار دامنه .ir,اعتبار دامنه سایت

اعتبار دامنه سایت، با ارزیابی عوامل متعدد، از جمله تعداد بک لینک های وب سایت مدنظر (تعداد لینک هایی که از سایر سایت ها به سایت مدنظر داده‌ شده‌اند) محاسبه می شود. همچنین میزان اعتبار دامنه وب سایت های مبداء این بک لینک ها، می تواند در افزایش اعتبار دامنه وب سایت مقصد لینک موثر باشد.

در مباحث مربوط به محاسبه دامین آتوریتی نکته جالب این است که به دلیل این که عدد مربوط به اعتبار دامنه عددی بین 1 تا 100 می باشد، اگر وب سایتی با اعتبار دامنه بالا، تعداد زیادی بک لینک دریافت کند، شاید تا حدودی افزایش اعتبار دامنه شامل حالش شود، اما اتفاق شاخص این است که دامین آتوریتی سایر وب سایت ها کاهش می یابد.

به عبارت دیگر اگر سایتی با رتبه دامین اتوریتی فرضا 87، یک میلیون بک لینک جدید دریافت نماید، اعتبار دامنه سایت مدنظر برای مثال به 88 افزایش یافته و اعتبار دامنه سایر سایت های هم موضوع آن کاهش می یابد. به همین دلیل است که افزایش اعتبار دامنه در اعداد کم (برای مثال از 10 به 20) بسیار راحت تر از افزایش این فاکتور در اعداد بالا (مثلا از 80 به 90) می باشد.

همانطور که حتما تا به اینجا متوجه شده‌اید، تنها معیار محاسبه دامین آتوریتی، بک لینک های یک سایت نیست. MOZ برای محاسبه اعتبار دامنه سایت ها از تکنولوژی ماشین لرنینگ (Machine learning) استفاده می کند. به عبارت ساده این تکنولوژی سایت های موفق را بررسی کرده و آن  ها را معیار سنجش سایر سایت ها قرار می دهد و بر اساس همین مقایسه، میزان DA یا همان اعتبار دامنه یک سایت را مشخص می کند.

به طور کلی می توان گفت مهم ترین معیارهایی که ابزار MOZ جهت بررسی اعتبار دامنه و تعیین آن مورد استفاده قرار می دهد، موارد زیر می باشند:

  • تعداد لینک های موثر و با کیفیت که به دامنه داده شده‌اند.
  • میزان محتوای با کیفیت که در سایت مدنظر قرار دارد.
  • سن دامنه و مدت زمانی که آن سایت در دسترس بوده است.
  • میزان ترافیکی که سایت دریافت می کند.

فهمیدن اعتبار دامنه سایت

جهت فهمیدن اعتبار دامنه سایت، استفاده از وب سایت MOZ بهترین روش محسوب می شود. MOZ ابزارهای زیادی را جهت بررسی فاکتورهای گوناگون از وب سایت ها در اختیار کاربرانش قرار می دهد که در برخی از آن ها می توانید در کنار سایر موارد، DA سایت را نیز مشاهده نمایید. برای فهمیدن اعتبار دامنه سایت، می توانید به ابزارهای زیر در وب سایت MOZ مراجعه کنید. در این ابزارها اعتبار دامنه .ir نیز قابل مشاهده است.

  • لینک اکسپلورر (Link Explorer)
  • اکستنشن مرورگر ماز بار (MozBar)
  • کیبورد اکسپلورر (Keyword Explorer)
  • کمپینز (Campaigns)
  • ماز ای پی آی (Moz API)

برای فهمیدن اعتبار دامنه سایت، به طور مثال می توانید از ابزار Link Explorer سایت ماز با آدرس moz.com/link-explorer طبق تصویر زیر استفاده نمایید.

افزایش اعتبار دامنه,بررسی اعتبار دامنه,بررسی قدرت دامنه سایت

اعتبار دامنه خوب چقدر است؟

از آنجایی که رتبه دامین اتوریتی نشان دهنده پتانسیل و توانایی یک سایت برای رتبه بندی در حوزه رقابتی مربوط به آن سایت است، شما باید هنگام بررسی اعتبار دامنه، به امتیاز دامین آتوریتی سایت ‌هایی توجه کنید که در صفحه نتایج جستجو با شما رقابت دارند و تلاش کنید اعتبار دامنه خود را از آن ها بیشتر کنید.

به دلیل این که رتبه دامین اتوریتی میزانی نسبی است، چیزی به نام امتیاز اعتبار دامنه خوب، متوسط یا بد وجود ندارد. به عبارت دیگر خوب، متوسط یا بد بودن اعتبار دامنه سایت در یک چهارچوب رقابتی خاص مشخص می شود.

روش های افزایش اعتبار دامنه

اعتبار دامنه بر اساس معیارهای زیادی تعیین می شود، بنابراین تاثیرگذاری مستقیم روی آن عملی دشوار است. اما به طور کلی بهترین راه برای افزایش اعتبار دامنه، بهبود کلی سئو سایت با تمرکز ویژه بر کیفیت و کمیت بک لینک ها می باشد.

تغییرات در دامین آتوریتی

گاهی اوقات ممکن است پس از بررسی اعتبار دامنه سایت خود، با کاهش ناگهانی یا تدریجی دامین آتوریتی مواجه شوید یا این که پس از گرفتن بک لینک های زیادی و با کیفیت، افزایش خاصی در اعتبار دامنه خود مشاهده نکنید. در ادامه مهمترین دلایل مربوط به هریک را بیان خواهیم کرد.

دلایل کاهش دامین آتوریتی

  1. سایت هایی که دارای اعتبار دامنه بسیار بالایی هستند، رشد کمی و کیفی زیادی در بک لینک های خود ایجاد کرده و روند مقیاس بندی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.
  2. شما در پایین ترین بخش مقیاس بندی قرار دارید، بنابراین بیشترین تاثیر را از نوسانات دریافت خواهید کرد. (این مورد در ارتباط با افزایش DA نیز صدق می کند)
  3. بازسازی و بروزرسانی روش ها و معیارهای محاسبه دامین آتوریتی توسط MOZ.

دلایل عدم افزایش اعتبار دامنه

  1. بک لینک های با کیفیتی که اخیرا ایجاد کرده‌اید، هنوز در فهرست MOZ ثبت نشده است.
  2. مبداء هایی که از آن ها بک لینک دریافت کرده‌اید، در رتبه بندی گوگل نقشی ندارند و ایندکس نشده‌اند.
  3. درهمان بازه زمانی که بک لینک های زیاد و با کیفیت ایجاد کرده‌اید، رقبا عملکرد بهتری در سئو خارجی در مقایسه با شما داشته‌اند.

مشاهده تاریخچه اعتبار دامنه یک سایت

در برخی مواقع وب سایت ها با اهداف مختلفی اقدام به استفاده از ترفندهایی می کنند که دامین آتوریتی سایت آن ها را به طور ناگهانی افزایش می دهد. اصطلاحا به این عمل “افزایش اعتبار دامنه به صورت فیک” گفته می شود. این کار ممکن است با اهدافی مانند فروش دامنه مدنظر با قیمت بیشتر یا افزایش قیمت رپورتاژ در سایت هایی که اقدام به انتشار رپورتاژ می کنند، انجام شود.

روش دقیقی برای این که بتوانیم متوجه شویم دامین آتوریتی یک وب سایت به صورت طبیعی رشد داشته است یا خیر وجود ندارد. اما معمولا در روش های غیر طبیعی، رشد شدید و ناگهانی رتبه دامین اتوریتی مشاهده می شود. برای مشاهده روند سعودی یا نزولی اعتبار دامنه سایت، می توانید از ابزارهای آنلاین History of Domin Authority یا تاریخچه اعتبار دامنه استفاده نمایید. مانند ابزار وجود در آدرس:

websiteseochecker.com/check-history-of-domain-authority

در این ابزار، نموداری مانند تصویر پایین ارائه می شود که روند پیشرفت یا پسرفت اعتبار دامنه یک وب سایت خاص را در حدود 3سال اخیر به نمایش در می آورد. اگر در این نمودار، متوجه شدید که اعتبار یک دامنه در بازه زمانی کم افزایش چشم گیری داشته است، می توان احتمال داد که به صورت فیک اقدام به افزایش اعتبار دامنه سایت خود کرده است.

تاریخچه اعتبار دامنه,دامین آتوریتی,رتبه دامین اتوریتی

البته توجه داشته باشید که صرفا وجود رشد ناگهانی در این نمودار، دلیل بر فیک بودن اعتبار دامنه سایت مدنظر نمی باشد و ممکن است این رویداد در پی مواردی مانند کمپین های رپورتاژی سنگین شکل گرفته باشد.

در آخر پیشنهاد ما به شما این است که بجای داشتن حساسیت بیش از حد روی فاکتور دامین آتوریتی و این که مرتب به بررسی اعتبار دامنه سایت خود بپردازید، سعی کنید تمرکز خود را تا جای ممکن بر بهبود همه معیارهای سئو داخلی و خارجی قرار دهید. با این کار اعتبار دامنه شما نیز به تدریج و به صورت طبیعی افزایش خواهد یافت. فراموش نکنید که اعتبار دامنه سایت تنها یکی از معیارهای بررسی قدرت دامنه سایت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود