آموزش سئو برای جستجوی صوتی

آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

جستجوی صوتی هم اکنون گسترش فراوانی داشته است. حتی در حال حاضر، این ویژگی در حال توسعه می باشد. سوال اینجاست : شما چطور میتوانید جستجوی صوتی سایت خودتان را بهینه کنید؟ دقیقا این چیزی است که قرار است در این بخش یاد بگیرید. نکات آموزش سئو جستجوی صوتی، برای قرار گرفتن در رتبه بندی نتایج جستجوی صوتی را در 6 بخش مختلف در اینجا مطرح کرده ایم:

  • بخش اول : انقلابی در جستجوی صوتی
  • بخش دوم : سئو در دنیای جستجوی صوتی
  • بخش سوم، جستجوی کلمات کلیدی به صورت صوتی
  • بخش چهارم، بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی
  • بخش پنجم : نکات و استراتژی های پیشرفته برای جستجوی صوتی
  • بخش ششم : مورد پژوهی های سئو در جستجوی صوتی

بخش اول : انقلابی در جستجوی صوتی

بعضی افراد می گویند ما در دل ” انقلاب جستجوی صوتی” هستیم. آیا این موضوع حقیقت دارد یا فقط یک اغراق است؟ بیایید در کنار آموزش سئو جستجوی صوتی، نگاهی به آمار جدید داشته باشیم: 

  • حدود ۲۰.۵٪ از کاربران اینترنت در سراسر جهان از جستجوی صوتی استفاده می کنند.

  • ۵۸٪ از بزرگسالان جوان (۲۵ تا ۳۴ سال) روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند.

  • ۶۵٪ از افراد بین ۲۵ تا ۴۹ سال حداقل یک بار در روز با دستگاه های دارای قابلیت صوتی تعامل دارند.

  • این آمارها نشان می دهند که استفاده از جستجوی صوتی در بین گروه های سنی مختلف در حال افزایش است، اما ارقام دقیق ممکن است بسته به منبع و روش تحقیق متفاوت باشند.

    20% از تمام جستجوهای موبایل در گوگل با استفاده از جستجوی صوتی انجام شده است

    از سال 2008 تاکنون، جستجوی صوتی بیش از 35 برابر رشد داشته است. بر اساس آمار، یک تصویر کاملا شفاف و مشخص جلوی ما شکل می گیرد. جستجوی صوتی “اتفاق بزرگ پیش روی ما” نیست! بلکه این اتفاق بزرگ از قبل رخ داده است و ما واقعا در دل آن قرار داریم.

    وقتی که شما اندکی موضوع را دقیق تر بررسی کنید، اوضاع جالب تر از این هم می شود.

    25% تمام جستجوهای دسکتاپ در ویندوز 10، نیز از طریق جستجوی صوتی انجام شده است. این آمار نشان دهندهٔ روند رو به رشد استفاده از جستجوی صوتی در دسکتاپ ها است. با توجه به افزایش استفاده از دستیارهای صوتی مانند کورتانا در ویندوز 10 و محبوبیت روزافزون جستجوی صوتی، این درصد احتمالاً در حال افزایش است.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    در نتیجه، جستجوی صوتی نه تنها در دستگاه های موبایل، بلکه در دسکتاپ ها نیز به طور قابل توجهی در حال گسترش است. این آمار واقعا باعث شگفتی من شد. بر خلاف باور عموم، جستجوی صوتی فقط برای دستگاه های موبایل کاربرد ندارد. بیشتر افراد حالا با اسپیکر های هوشمند و کامپیوتر های دسکتاپ خودشان حرف می زنند. 65% از کسانی که از سیستم های Google Home یا Amazon echo استفاده می کنند، گفته اند که “واقعا بدون این تکنولوژی ها نمی توانند زندگی کنند”!

    اسپیکر های هوشمند حالا مثل یک یخچال، به ضروریات خانه تبدیل شده اند، همه خانه ها یکی از این اسپیکر ها را دارند و هر چه افراد بیشتر از این اسپیکر های هوشمند استفاده می کنند، سئو کار ها هم باید سعی کنند خودشان را با این تکنولوژی ها تطبیق دهند (در این رابطه در بخش سوم اطلاعات بیشتری قرار گرفته است). شما به زودی خواهید دید که این گرایش، بر روی نحوه بهینه سازی محتوا برای سئو هم تاثیر خواهد گذاشت. حالا، شاید با خودتان بگویید که :

    چرا جستجوی صوتی این قدر سریع دارد پیشرفت می کند؟

    جستجوی صوتی در سال ۲۰۲۵ دیگر یک «روند آینده» نیست؛ بلکه به بخشی جدایی ناپذیر از رفتار دیجیتال کاربران تبدیل شده است. سه عامل اصلی در رشد سریع و گسترده آن نقش داشته اند:​

    سرعت بالاتر نسبت به تایپ

    طبق گزارش Bing، جستجوی صوتی ۳.۷ برابر سریع تر از تایپ کردن است. این سرعت بالا باعث می شود کاربران سریع تر به پاسخ های خود برسند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند. در نتیجه، تمایل به استفاده از صدا به جای تایپ افزایش یافته است.

    محبوبیت در میان کاربران موبایل

    جستجوی صوتی برای کاربران موبایل بسیار مناسب است. در واقع، نزدیک به ۶۰٪ از کاربران موبایل حداقل گاهی از جستجوی صوتی استفاده می کنند. این ویژگی به ویژه در شرایطی که دست ها مشغول یا در حال حرکت هستند، مفید واقع می شود.

    راحتی و سهولت استفاده

    راحتی استفاده از جستجوی صوتی یکی دیگر از عوامل کلیدی رشد آن است. در یک نظرسنجی، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که ترجیح می دهند از جستجوی صوتی استفاده کنند تا مجبور نباشند چیزی را تایپ کنند. این نشان دهنده تمایل کاربران به روش های ساده تر و سریع تر برای دسترسی به اطلاعات است.

    بخش دوم : سئو سایت در دنیای جستجوی صوتی

    همانطور که مشخص شد، جستجو کردن با صوت، نسبت به جستجو با تایپ بسیار متفاوت می باشد. به صورت خاص، جستجوی صوتی باعث می شود که :

    • نحوه جستجوی افراد تغییر کند.
    • زمان جستجوی افراد تغییر کند.
    • و سوژه جستجوی افراد هم تغییر کند.

    در این بخش از آموزش سئو جستجوی صوتی، ما این تغییرات را به صورت دقیق بررسی می کنیم و به این موضوع خواهیم پرداخت که این تغییرات چه تاثیری بر روی سئو وب سایت ها می گذارند.

    •  تغییر نحوه جستجوی افراد با جستجوی صوتی

    جستجوی صوتی نحوه جستجوی افراد را به دو صورت اصلی، تغییر می دهد:

    1. جستجوها طولانی تر می شوند
    2. جستجوها بیشتر حالت محاوره ای پیدا می کند.

    ما در این مقاله از آموزش های سئو نیوسئو، هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد. مهندس های Bing متوجه شده اند که کلمات کلیدی جستجوی صوتی به صورت محسوس نسبت به کلمات کلیدی جستجوی تایپی، طولانی تر هستند.

    سئو و جستجوی صوتی,نتایج جستجوی صوتی,نحوه جستجوی افراد

    همچنین جستجوی های صوتی نه فقط طولانی تر بلکه محاوره ای تر هستند و خیلی شبیه به ” زبان کامپیوتری” نیستند. به بیان دیگر : جستجوها شبیه مکالمه های روزمره افراد می شود.

    (در حقیقت، گوگل بیان کرده است که 70% از جستجوهای انجام شده بر روی Google Assistant، “یک  زبان طبیعی” دارد).

    به عنوان مثال، شما می خواهید یک قهوه را به روش سرد در خانه دم کنید. چند سال پیش، شما احتمالا کلمات کلیدی کوتاهی را در گوگل جستجو می کردید مثلا به صورت “نحوه درست کردن قهوه سرد”. اما وقتی که شما می خواهید همین جستجو را به صورت صوتی انجام دهید، قطعا عبارت جستجوی شما بسیار متفاوت خواهد بود.

    به صورت خاص، عبارت جستجوی شما طولانی تر می شود. شما همچنین از یک زبان طبیعی و انسانی تر برای جستجو استفاده می کنید.

    مثلا : “هی گوگل، چطور میشه یک قهوه سرد رو تو خونه درست کرد؟” قطعا کاملا واضح است که این روش جستجو بر روی نحوه یافتن کلمات کلیدی و سئو داخلی صفحات، تاثیر زیادی دارد.

    در بخش سوم و چهارم از آموزش سئو جستجوی صوتی، به شما نشان می دهم که چگونه می توانید خودتان را با این تغییرات، تطبیق دهید. اما الان، می خواهیم حالت دومی که جستجوی صوتی از طریق آن بر روی سئو تاثیر دارد را دقیق تر بررسی کنیم.

    • جستجوی صوتی و تغییر مکان و زمان جستجوی افراد

    به دلیل این که جستجوی صوتی کار راحتی است، افراد در مکان ها و زمان هایی می توانند از آن استفاده کنند که شاید پیش از این نمی توانستند. در حقیقت، گوگل گزارش داده است که جستجو برای مکان های نزدیک من ( جستجوهای near me now) در طول سال های اخیر، 150% افزایش پیدا کرده است.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    و این جستجوها در جاهایی انجام شده است که واقعا پیش از این کاربرها خیلی از نظر مکانی، در آن شرایط جستجوی اینترنتی انجام نمی داده اند…

    یک نظر سنجی نشان داد که افراد نسبت به سال گذشته، حالا تمایل بیشتری دارند تا در مکان های عمومی ( مانند رستوران، باشگاه، … و حتی در دستشویی های عمومی!) از جستجوی صوتی استفاده کنند.

    جستجوی صوتی و تغییر نحوه دریافت نتایج توسط افراد

    گوگل به آرامی، از یک موتور جستجو در حال تبدیل شدن به یک “موتور پاسخگویی” می باشد.

    در واقع، به لطف ویژگی های صفحات SERP مانند گراف دانش و یا پاسخ های ویژه (Featured Snippets)، تعداد کلیک های ارگانیک به مقدار 37% کاهش یافته است.

    چرا؟ چون شما دیگر نیازی ندارید که از یک سایت بازدید کنید تا به پاسخ خودتان برسید. جواب شما درست در نتایج جستجو دیده می شود.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    همچنین گوگل از همین تکنولوژی های پاسخ محور برای ارائه نتایج جستجوی صوتی بهره می برد. به عنوان مثال، شما می خواهید بدانید در یک سیب چند کالری وجود دارد. قبلا، شما چیزی مانند این عبارت ” کالری های سیب” … را جستجو می کردید و باید 10 نتیجه مختلف را برای رسیدن به پاسخ، بررسی می کردید.

    اما حالا با جستجوی صوتی، شما می توانید تنها در چند ثانیه، پاسخ را به صورت صوتی دریافت کنید.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    البته، قطعا هنوز بسیاری از جستجوهای صوتی با استفاده از اپلیکیشن گوگل انجام می شود (و یا شما با استفاده از صوت خودتان، چیزی را بر روی تلفن “تایپ ” کرده و جستجو می کنید) این یعنی که هنوز هم گاهی شما با استفاده از جستجوی صوتی، همان ده لینک آبی را در صفحه نتایج جستجو مشاهده می کنید. اما این روش ها کم کم محبوبیت خودشان را از دست می دهند و جستجوی صوتی کاملا جای آن ها را می گیرد.

    در واقع، حتی وقتی که شما 10 لینک آبی را از جستجوی صوتی به دست می آورید، گوگل معمولا قسمت Featured Snippet را برای شما می خواند.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    خب، این تغییرات برای سئو کاران و تولید کنندگان محتوا، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

    • تولید محتوا برای نمایش در جستجوی صوتی

    محتوای ما، باید به سوالات افراد پاسخ مستقیم ارائه کند. در غیر این صورت، شما به سختی می توانید محتوای خودتان را به گوش افراد برسانید. با وجود این موضوع، نیازی نیست نگران باشید. من دقیقا در بخش 4 و 5 از آموزش سئو جستجوی صوتی، به شما نشان می دهم که چگونه محتوای خودتان را از نظر صوتی، بهینه سازی کنید. اما اول، باید به شما نشان دهم که چگونه باید کلمات کلیدی را با در نظر داشتن جستجوی صوتی پیدا کنید.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    در سلسله مقالات آموزش سئو سایت برای جستجوی صوتی، در قسمت قبل به مبحث انقلاب جستجوی صوتی پرداختیم و از سرعت پیشرفت آن و اهمیت سئو در جستجوی صوتی صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم بتوانیم شما را در یافتن عبارت کلیدی مرتبط به حوزه کسب و کارتان که در جستجوهای صوتی زیاد تکرار می شود یاری کنیم و بتوانید محتوایی تولید کنید که با آن در صدر نتایج جستجوی صوتی قرار گیرید.

    بخش سوم : جستجوی کلمات کلیدی صوتی

    در این بخش از آموزش سئو جستجوی صوتی، می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه می توانید در دنیای جستجوی صوتی، کلمات کلیدی مد نظر خودتان را پیدا کنید. به صورت ویژه،  می خواهیم به شما سه استراتژی عملی آموزش بدهیم که با استفاده از آن، بتوانید کلمات کلیدی جستجوی صوتی مد نظر خودتان را پیدا کنید.

    خب پس بریم که کلی مطلب برای شما آماده کردم!

    • کلمات کلیدی با زبان طبیعی

    به دنبال کلمات کلیدی با “زبان طبیعی” باشید. همانطور که در بخش دوم مطرح کردیم، جستجوهای صوتی بیشتر حالت زبان طبیعی و محاوره ای دارند نه حالت متنی و تایپی. خب کلمات کلیدی تایپی بیشتر حالت کلمات زیر را دارند:

     رژیم غذایی، ورزشکار

    اما حالا کلمات کلیدی زیر، کم کم جایگزین این کلمات شده اند:

    اگر ورزشکار باشیم، چطور می توانیم از رژیم غذایی استفاده کنیم؟

    و وقتی که شما می خواهید کلمات کلیدی خودتان را ارزیابی کنید، باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید. بیشتر افراد تلاش می کنند تا لیست کلمات کلیدی خودشان را تنها بر اساس عوامل زیر گسترش دهند:

    • حجم جستجو
    • CPC
    • گرایش های فصلی

    اما به لطف جستجوی صوتی گوگل، شما باید بررسی کنید که آیا کلمه کلیدی مد نظر شما، حالت محاوره ای هم دارد یا خیر.

    به بیان دیگر:

    کلماتی که حالت طبیعی دارند، باعث می شوند که با افزایش حجم جستجوی صوتی، حجم جستجوی شما هم افزایش پیدا کند. (حالت برعکس این شرایط هم درست می باشد؛ در صورتی که کلمات کلیدی شما خیلی حالت طبیعی نداشته باشد، در این شرایط، افراد کمی برای کلمات کلیدی شما جستجو می کنند).

    • استفاده از کلمات کلیدی بلند

    خیلی هم از کلمات کلیدی بلند اجتناب نکنید! بسیاری از افراد، کاملا از کلمات کلیدی بلند اجتناب می کنند. چرا؟ پاسخ خیلی ساده است: افراد بسیار کمی، این کلمات را جستجو می کنند.

    اما مادامی که افراد بیشتری با استفاده از جستجوی صوتی گوگل، عبارات مد نظر خودشان را جستجو می کنند، طول کلمات کلیدی “طبیعی” بیشتر و بیشتر می شود:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    بنابراین خیلی نگران این موضوع نباشید که کلمات کلیدی که محتوای خودتان را برای آن ها بهینه کرده اید طولانی هستند. شما می توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید که طول آن ها بیش از 5 کلمه است. حالا برای این که بحثمان شفاف شود:

    • شما نباید کل صفحه خودتان را حول کلمات کلیدی بسیار بلند، بهینه سازی کنید.
    • بلکه، شما باید این کلمات کلیدی را در قسمت های مختلف محتوای خودتان با هدف مشخص، استفاده کنید.

    شما همچنین در بخش 4 آموزش سئو جستجوی صوتی خواهید دید که اگر گوگل کلمات کلیدی را در هر قسمتی از محتوا ببیند، از آن به عنوان یک جستجوی صوتی استفاده می کند.

    • استفاده از کلمات کلیدی سوالی

    در سال ۲۰۲۵، جستجوی صوتی به طور قابل توجهی بر نحوهٔ استفاده کاربران از موتورهای جستجو تأثیر گذاشته است.یکی از تغییرات مهم، افزایش استفاده از کلمات کلیدی سؤالی و محاوره ای است.طبق گزارش Invoca، تقریباً ۲۰٪ از تمام جستجوهای صوتی با مجموعه ای از ۲۵ کلمه کلیدی آغاز می شوند که عمدتاً شامل کلمات سؤالی مانند «چگونه» و «چه چیزی» هستند

    اما حالا احتمالا دیگر این گونه نیست که آیفن خودتان را از جیبتان در بیاورید و بگویید : ” هی گوگل! … سئو”. به جای این عبارت، احتمالا شما با استفاده از جستجوی صوتی، سوالی را از گوگل می پرسید: ” من چطور می توانم رتبه سایت خودم را در گوگل افزایش دهم؟”

    چرا کلمات کلیدی سؤالی اهمیت دارند؟

    با افزایش استفاده از دستیارهای صوتی مانند Google Assistant و Siri، کاربران تمایل دارند سؤالات خود را به صورت محاوره ای مطرح کنند. به جای جستجوی عباراتی مانند «سئو»، کاربران می پرسند: «چگونه می توانم رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهم؟» این تغییر در رفتار کاربران، نیاز به بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی سؤالی را افزایش داده است.

    ابزارهای پیشنهادی برای یافتن کلمات کلیدی سؤالی

    AnswerThePublic: این ابزار با جمع آوری سؤالاتی که کاربران در گوگل می پرسند، به شما کمک می کند تا محتوایی مطابق با نیازهای مخاطبان خود ایجاد کنید. در سال ۲۰۲۵، این ابزار با به روزرسانی های جدیدی مانند بهبود فیلترها و افزایش قابلیت های گزارش گیری، کارایی بیشتری یافته است .​

    BuzzSumo’s Question Analyzer: این ابزار سؤالات مطرح شده در سایت هایی مانند Quora، Reddit و Amazon را جمع آوری می کند و به شما امکان می دهد تا موضوعات پرطرفدار را شناسایی کرده و محتوای خود را بر اساس آن ها بهینه سازی کنید

    بخش چهارم: بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی

    در این بخش، شما یاد می گیرید که چگونه محتوای خودتان را برای جستجوی صوتی، بهینه سازی کنید. برای شما خبر های خیلی خوبی هم داریم : اصلا نیازی نیست که کلا سایت خودتان را زیر و رو کنید! در حقیقت، شما می توانید با چند تغییر کوچک و آموزش سئو جتسجوی صوتی، سایت خودتان را برای سئو جستجوی صوتی آماده کنید.

    • درج جواب های مختصر و دقیق در محتوا

    پیش از این، یکی از جامع ترین مطالعات درباره عوامل رتبه بندی در جستجوی صوتی انجام شد. یافته ها همچنان معتبر هستند و حتی با رشد جستجوی صوتی در سال ۲۰۲۵، اهمیت آن ها بیشتر شده است.

    یکی از مهم ترین نتایج این مطالعه این بود که گوگل ترجیح می دهد به جستجوهای صوتی با پاسخ های کوتاه و دقیق، در حدود ۲۹ کلمه، پاسخ دهد. به عنوان مثال، پاسخ Google Home به عبارت «آیا انجیر برای شما خوب است؟» شامل یک پاسخ طبیعی و دقیق در قالب ۲۸ کلمه بود.

     

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    نکته کلیدی: سعی کنید بخشی از محتوای خود را به پاسخ های کمتر از ۳۰ کلمه اختصاص دهید که مستقیماً و بدون حاشیه به سوالات رایج پاسخ می دهند.

    البته طبیعی است که شما نمی توانید کل مقاله را فقط در ۳۰ کلمه خلاصه کنید. اما:

    • از جعبه های پاسخ (Answer Boxes) یا بخش های خلاصه درون محتوا استفاده کنید.
    • با زیرعنوان های سؤال محور و پاسخ های خلاصه زیر آن ها، شانس خود را برای دیده شدن در جستجوی صوتی افزایش دهید.
    • حتماً از زبان طبیعی و دقیق استفاده کنید.
    • ساخت صفحه FAQ برای جستجوی صوتی

    صفحه سوالات رایج جستجوی صوتی ایجاد کنید. صفحات FAQ یا سوالات رایج، بهترین گزینه برای جستجوی صوتی هستند. چرا؟؟ خب، همانطور که پیش از این گفتم، کلمات کلیدی پرسشی نسبت به قبل افزایش یافته اند. شما هم مشاهده کردید که گوگل تمایل دارد تا پاسخ هایی سی کلمه ای به کاربر های خودش ارائه کند.

    صفحه های FAQ هر دوی این ویژگی ها را دارد. یعنی هم به قالب جستجوهای پرسشی پاسخ می دهد و هم پاسخ های کوتاه ارائه می کنند.

    احتمالا به همین دلیل است که نتایج جستجوی صوتی، با احتمال 1.7 در مقایسه با نتایج جستجوی دسکتاپ، از صفحه FAQ می آیند.

    به عنوان مثال، اگر شما در جستجوی صوتی خود بپرسید “درخواست برای بیمه خودرو به چه صورت است؟”، در اینجا پاسخ به صورت زیر است:

    کاملا مشخص است که گوگل پاسخ جستجوی صوتی را بیشتر از صفحه FAQ به دست آورده است:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    و این فقط برای یک کلمه کلیدی می باشد. صفحه های FAQ می توانند برای صد ها عبارت جستجوی صوتی متفاوت، رتبه بندی شوند.

    • بهینه سازی سایت برای Featured Snippet ها

    برای پاسخ های ویژه (Featured Snippets) بهینه سازی کنید. قرار گرفتن در قسمت پاسخ های ویژه، مثل این است که یک کد تقلب برای جستجوی صوتی وارد کنید.

    در حقیقت، 40.7% از پاسخ های جستجوی صوتی، از قسمت Featured Snippet به دست می آید. به عنوان مثال، اگر شما با استفاده از اپلیکیشن گوگل آیفون برای این عبارت جستجو کنید که “آیا آب سرد برای سگ ها بد است؟”، پاسخ زیر به شما ارائه می شود:

     

     

    و اگر شما به نتایج جستجو نگاهی بیندازید، شما می توانید ببینید که گوگل فقط قسمت Featured Snippet را برای شما می خواند:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    این موضوع را در نظر داشته باشید:

    رسیدن به قسمت Featured Snippet برای نتایج جستجوی گوگل هوم و الکسا، اهمیت بیشتری دارد. چرا؟ این دستگاه ها فقط یک پاسخ را در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین اگر شما در قسمت Featured Snippet قرار نداشته باشید، دیگر برای این دستگاه ها قابل رویت نخواهید بود.

    • تولید محتوا با زبان طبیعی

    محتوای خودتان را به زبان طبیعی بنویسید. جستجوهای صوتی زبانی طبیعی دارند و خیلی مثل زبان های کامپیوتری و رباتیک نیستند. شما هم باید محتوای خودتان را به همین روش تهیه کنید. به این صورت، وقتی کسی عبارت زیر را جستجو می کند: “شما چطور می توانید در اینستاگرام به یک نفر پیام دایرکت بفرستید؟” گوگل تلاش می کند تا در محتوای شما، قسمتی را پیدا کند که با این سوال تطابق داشته باشد:

    مثلا محتوای شما باید جمله ای داشته باشد که به این لحن نوشته شده باشد : “خب، شما احتمالا از خودتان می پرسید چطور می شود به یک نفر در اینستاگرام پیام دایرکت فرستاد؟”

    اگر شما از لحنی کامپیوتری و روباتیک استفاده کرده باشید، مثلا به این صورت که “نحوه ارسال پیام دایرکت در اینستاگرام”، در این صورت از نظر گوگل محتوای شما تطابقی با سوال ندارد.

    کلمات کلیدی طولانی را در محتوایی که حالت طولانی دارد، قرار دهید

    بله، جستجوی صوتی در گوگل احتمالا نسبت به جستجوی کلمات کلیدی به صورت محسوس، طولانی تر می باشد. اما این بدین معنی نیست که شما باید 1000 صفحه را حول 1000 عبارت جستجوی صوتی مختلف، بهینه سازی کنید.

    در واقع، یکی از جالب ترین یافته ها در مطالعه عوامل رتبه بندی در جستجوی صوتی، نشان داد که کمتر از 2% از تمام نتایج جستجوی صوتی، کلمه کلیدی مد نظر را دقیقا در تگ عنوان صفحه خودشان داشتند.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    در واقع، گوگل به جای این که صرفا به دنبال کلمات کلیدی در محتوا یا تگ عنوان صفحه شما باشد، تلاش می کند که پاسخ را از داخل صفحه شما بیرون بکشد. حتی اگر آن پاسخ تنها بخش کوچکی از محتوای شما را ایجاد کرده باشد، باز هم گوگل سعی می کند آن را پیدا کند.

    از این بخش آموزش سئو جتسجوی صوتی می توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از کلمات کلیدی طولانی را در محتوای خودتان قرار دهید. وقتی که شما این کار را انجام دهید، یک صفحه شما می تواند برای عبارات جستجو شده صوتی مختلف، رتبه بندی شود.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    آموزش سئو سایت برای جستجوی صوتی را با معرفی کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوا در جستجوی صوتی مطرح نمودیم. در اینجا قصد داریم شما را با استراتژی های سئو برای جستجوی صوتی آشنا کنیم.

    بخش پنجم: استراتژی های سئو پیشرفته در جستجوی صوتی

    ما در این بخش از آموزش سئو جستجوی صوتی، می خواهم به شما نکات و استراتژی های پیشرفته سئو در جستجوی صوتی را آموزش دهیم.

    بنابراین اگر می خواهید در زمینه جستجوی صوتی حرفه ای شوید، قطعا توصیه های عملی که در این بخش ارائه شده، برای شما خیلی مفید خواهد بود. پس بیایید کار را شروع کنیم.

    • کلمه های “پر کننده” در کلمات کلیدی پرسشی 

    از کلمه های “پر کننده” در کلمات کلیدی پرسشی استفاده کنید. کلمات پر کننده، کلمه هایی هستند که افراد به صورت عادی در کلام روزمره خودشان از آنها استفاده می کنند تا در زمان صحبت کردن، زمان بیشتری برای فکر کردن داشته باشند. این کلمه ها می تواند شامل “من”، “فکر می کنم”، “اگر اینطور باشد…” و بسیاری کلمات دیگر هستند که نقش کلیدی ایفا نمی کنند و فقط جمله را تکمیل می کنند.

    پیش از این دیدید که کلمات کلیدی پرسشی در حال افزایش می باشند. مهم ترین علت این موضوع هم افزایش جستجوهای صوتی می باشد.

    وقتی که شما کلمات کلیدی خودتان را برای سوالات بهینه سازی می کنید، حتما از کلمات “پر کننده” هم استفاده کنید. چرا؟

    خب، Purna Virji یکی از فعالان در شرکت Bing می گوید که:

    هر چه تطابق بیشتری بین سوال و محتوای شما وجود داشته باشد، احتمال این که محتوای شما در جستجوی صوتی دیده شود بیشتر است؛ در جستجوی صوتی کلماتی مانند “یک” ، “من”، “برای” و … به وفور دیده می شود پس بهتر است شما هم از این کلمات بهره ببرید.

    • سطح نگارش محتوا

    سطح نگارش محتوای شما، باید متناسب با قدرت درک متن فردی با سواد کلاس نهم (یا کمتر) باشد. به صورت عادی، نتایج جستجوهای صوتی در سطح درک متن فردی با سواد کلاس نهم نوشته شده است.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    به همین دلیل، شما هم نباید از کلمه های خیلی تخصصی و یا عجیب و غریب در محتوای خودتان استفاده کنید.

    ( راستش را بخواهید، شما هر جوری که شده باید تلاش کنید محتوایتان زبان ساده ای داشته باشد. اما همیشه به یاد داشته باشید که نوشتن محتوا به صورت شفاف و بدون ابهام هم به شما کمک می کند تا رتبه بندی جستجوی صوتی خودتان را بهبود بخشید)

    • بهبود سرعت سایت

    سرعت سایت خودتان را بهبود بخشید. سرعت بارگذاری نتایج جستجوی صوتی 3.8 برابر سریعتر از وبسایت معمولی شما است.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    در نتیجه، شما باید تا حد امکان بارگذاری سایت خودتان را سریع تر کنید. ( به خصوص که حالا به روز رسانی Google’s Speed هم ارائه شده است). همین موضوع باعث می شود که ما هم مجبور باشیم سرعت سایتمان را بهبود دهیم.

    • افزایش اعتبار دامنه

    اعتبار دامنه خودتان را افزایش دهید. آیا می دانستید سایت هایی که کلی لینک در آنها وجود داشته باشد، در جستجوی صوتی رتبه بندی بهتری را دریافت می کنند؟ بله، درست است. در حقیقت، میانگین (Domain Rating (DR سایت Ahrefs برای یک نتیجه جستجوی صوتی، تقریبا 77 می باشد.(که این عدد، مقدار بالایی است).

    و بر خلاف سئو متداول، اعتبار یک صفحه، یکی از سیگنال های رتبه بندی مهم برای جستجوی صوتی نمی باشد و اعتبار دامنه اهمیت بیشتری نسبت به اعتبار یک صفحه دارد.

    این داده ها از مطالعه ما در رابطه با جستجوی صوتی به دست آمده است. در نتیجه باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که شاید با جمع آوری اطلاعات بیشتر، نتیجه گیری ما تغییر کند.

    اما نظریه تیم نیوسئو این است:

    • بسیاری از نتایج جستجوی صوتی در واقع فقط یک نتیجه تکی را ارائه می کنند.
    • گوگل باید بداند که پاسخی که به مخاطب ارائه می دهد، از یک منبع قابل اعتماد به دست آمده است.
    • گوگل به پاسخی نیاز دارد که از یک دامنه با اعتماد و اعتبار بالا به دست آمده باشد.
    • اعتبار دامنه بیشتر اهمیت دارد نه اعتبار صفحه.

    سخن آخر این است که:

    اگر شما می خواهید در جستجوی صوتی رتبه بندی خوبی داشته باشید، تمرکز خودتان را بر روی افزایش اعتبار دامنه قرار دهید. وقتی که شما این کار را انجام دهید، گوگل از سایت شما به عنوان یک منبع معتبر استفاده می کند. حتی زمانی که صفحات سایت شما لینک های زیاد و در نتیجه اعتبار زیادی نداشته باشند، باز هم گوگل از آن برای ارائه نتایج جستجوی صوتی بهره می برد.

    • محتوای طولانی تر = ترافیک بیشتر

    محتوای طولانی تر، ترافیک بیشتر در جستجوی صوتی را پدید می آورد. شما شاید شنیده باشید که میانگین شمار لغات در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل تقریبا 1900 کلمه است:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    اما نکته ای که شاید از آن مطلع نباشید، این است که صفحه های نتایج جستجوی صوتی معمولا طولانی تر هستند (حدود 2300 کلمه).

     

    اگر بخواهم دقیق تر بگویم؛ فکر نمی کنم که الگوریتم های گوگل برای محتوای طولانی امتیاز ویژه ای در نظر بگیرد. بلکه این فقط بازی اعداد است، یعنی صفحه ای که محتوای آن طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای تطابق با عبارات جستجو شده صوتی دارد.

     

    • بهینه سازی محتوا برای جستجوهای Near Me

    محتوای خودتان را برای جستجوهای “… Near Me” بهینه سازی کنید. قبل از گسترش جستجوی صوتی، جستجوی “محلی” به معنی جستجو در شهر و استان بود. حالا با مرور زمان، جستجوی صوتی از “شهر …” به “خیابان …” تبدیل شده است! یعنی شما می توانید دقیقا اطراف خیابان خودتان به دنبال چیزی که می خواهید بگردید. (که بیشتر آن، به لطف گسترش جستجوهای “Near Me” بوده است).

    بنابراین اگر شما یک کسب و کار محلی دارید، باید سعی کنید محتوای خودتان را نسبت به عباراتی که کاربران جستجوی صوتی استفاده می کنند، بهینه سازی کنید. به عنوان مثال، یک روز من دنبال جایی برای خرید سالاد میگشتم. اتفاقی متوجه شدم که نزدیک پارک ملت هستم. به همین دلیل من از Google app استفاده کردم و برای عبارت مقابل جستجو کردم : “سالاد نزدیک پارک ملت”. سپس من یک لیست از مکان های فروش سالاد نزدیک به پارک ملت به دست آوردم.

     

    کسب و کار هایی که محتوای خودشان را بر اساس کلماتی مانند “نزدیک Fenway” یا “اطراف Fenway” بهینه سازی کنند، احتمالا بهترین رتبه بندی برای جستجوهای محلی را به دست می آورند. (این یعنی که مشتری های بیشتری هم به سمت آن ها جذب می شوند).

    • رتبه بندی فایل های ویدئویی

    در نتایج جستجو، برای فایل های ویدئویی هم رتبه بندی می شوید. حتما اخیرا متوجه شده اید که گوگل جدیدا از یک ویژگی رونمایی کرده است که با نام پاسخ ویژه ویدئویی یا “Video Featured Snippets” شناخته می  شود. همانطور که می بینید، این یک نتیجه ویدئویی است.

    اما به جای این که در نتایج جستجو، یک لینک به یوتیوب ارائه شود، گوگل بخشی از ویدئو که مرتبط با جستجوی شما می باشد را از آن ویدئو استخراج کرده و به شما ارائه می کند.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    و بر اساس تست های غیر رسمی، این نوع از نتایج ویدئویی بیشتر در نتایج عبارات جستجو شده ای که زبان طبیعی تر و محاوره ای تر دارند، ارائه می شود. (همان زبانی که افراد در جستجوهای صوتی بیشتر از آن استفاده می کنند)

    مثلا نمونه زیر، کاملا نشان می دهد که منظور من چیست. فرض میکنیم شما می خواهید ویدئو تان در یوتیوب رتبه بندی شود. بنابراین شما باید به دنبال توصیه های سئو ویدئو بگردید.

    اگر شما از صفحه کلید استفاده کنید و عبارتی مانند “youtube seo” را در گوگل جستجو کنید، پنج ویدیوی اول را در نتایج مشاهده می کنید.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    حالا ببینید وقتی شما همین جستجو را با کلمات کلیدی با زبان طبیعی انجام دهید چه اتفاقی می افتد: “چطور می توانم برای ویدئو ام در یوتیوب، رتبه بندی شوم؟”

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    خب حالا شما یک پاسخ ویژه ویدئویی دریافت می کنید.

    مطلب این است که: ویدئو یکی از بخش های مهم استراتژی گوگل برای پاسخ به عبارات جستجو شده صوتی می باشد.

    بنابراین اگر شما می خواهید محتوایتان به کاربران جستجوی صوتی ارائه شود، باید بتوانید از نظر ویدئو هایتان هم در گوگل، رتبه بندی شوید.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

     در قسمت قبل با استراتژی های سئو برای جستجوی صوتی آشنا شدیم. در ادامه آموزش سئو جستجوی صوتی، قصد داریم شما را با 3 پژوهش آشنا کنیم که بدانید کدام معیارهای سئو سایت شما برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی موثر می باشد.

    بخش ششم : مورد پژوهی درباره سئو جستجوی صوتی

    در این بخش، شما نتایج واقعی از نمونه های جستجوی صوتی را مشاهده می کنید. همچنین من هر صفحه را به صورت کامل تجزیه می کنم تا متوجه شوید که چرا یک صفحه، در جستجوی صوتی عملکرد خوبی داشته است. به این روش، شما می توانید از همین استراتژی ها برای سایت خودتان بهره ببرید.

    مثال اول : “کلمات کلیدی کانال های بازاریابی چه هستند؟”

    در اوایل همین سال، من The YouTube Marketing Hub را منتشر کردم. وقتی که من برای این بخش از سایت محتوا می نوشتم، همیشه حواسم بود که این محتوا برای جستجوی صوتی هم بهینه باشد. به صورت خاص، من بخش کوچکی را در بالای تمام صفحات، به FAQ اختصاص دادم و این کار حسابی جواب داد!

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    وقتی که شما برای عبارت “توصیف یک کانال یوتیوب چیست؟” جستجوی صوتی انجام می دهید، این پاسخ را از گوگل دریافت می کنید:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    خب حالا می خواهیم به صورت دقیق بررسی کنیم که چه عواملی، باعث شده که این نتیجه خوب به دست بیاید:

    اول، پاسخ ارائه شده توسط گوگل، یک قسمت از بخش کوچک FAQ می باشد. همانطور که پیش از این نشان دادم، گوگل عاشق این است که نتایج جستجوی صوتی را از صفحات FAQ به دست بیاورد.

     

    سپس، پاسخی که در سایت من وجود دارد، در قسمت پاسخ های ویژه (Featured Snippet) هم دیده می شود:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    سوم اینکه، سطح درک متن مورد نیاز برای پاسخی که من به این سوال داده ام، در حد سواد کلاس نهم می باشد، که این موضوع با بیشتر نتایج جستجوی صوتی تطابق دارد.

    در نهایت، اعتبار دامنه سایت Backlinko عدد 85 است که این مقدار، از میانگین 77 که برای جستجوی صوتی مورد نیاز است، بیشتر می باشد.

     

    دوباره به این نکته اشاره می کنم که اعتبار صفحه به نظر تاثیر زیادی بر روی سئو جستجوی صوتی، ندارد.

    خب حالا نگاهی به یک مورد دیگر می اندازیم …

    مثال دوم: “بهترین روش برای پوست کندن سیر چیست؟”

    در این جا سوالی مطرح می شود “”بهترین روش برای پوست کندن سیر چیست؟” این پاسخ، از سایت Lifehacker به دست می آید:

    این مورد، یکی از مواردی است که گوگل هنوز 10 لینک آبی را در نتایج برای شما نمایش می دهد.

    اما بر خلاف مجموعه های متداول نتایج جستجو، گوگل به شما یک نتیجه خاص را نشان می دهد و می گوید : “این پاسخ و اطلاعات از سایت Lifehacker به دست آمده است”.

    خب چه چیزی باعث شده که این صفحه بتواند برای این کلمه کلیدی صوتی، رتبه بندی شود؟

    اول از همه، اعتبار سایت Lifehacker واقعا بالاست (اعتبار دامنه 91).

    همچنین سرعت بارگذاری این صفحه مثل نور سریع است (از Google PageSpeed Insights، نمره 97 از 100 گرفته است).

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    همچنین، این پاسخ به صورتی نوشته شده است که درک آن راحت می باشد (سطح درک متن این پاسخ، در حد کلاس هفتم می باشد).

    در نهایت، پاسخ به این سوال در قسمت Featured Snippet هم مشاهده می شود و همین موضوع باعث می شود که احتمال رتبه بندی این پاسخ در جستجوی صوتی افزایش پیدا کند:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    خب حالا یک مثال دیگر می زنیم و کار را تمام می کنیم.

    مثال سوم: “ما چطور می توانیم به Google Keyword Planner دسترسی پیدا کنیم؟”

    اخیرا من، راهنمای جامع خودم در این زمینه را به روز رسانی کردم تا بتوان با استفاده از آن، بیشترین بهره را از The Google Keyword Planner به دست آورد.

    به صورت ویژه، من چند بخش خلاصه را هم به این محتوا اضافه کردم تا برای قسمت Featured Snippet یا نتایج جستجوی صوتی، به من کمک کند.

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    و در کمال اطمینان، صفحه من رتبه 1 جستجوی صوتی این عبارت را به دست آورد: “چطور می توانیم به Google Keyword Planner دسترسی پیدا کنیم”. خب حالا می خواهیم ببینیم چرا محتوای من رتبه یک را در این قسمت به دست آورده است. اول از همه، نرخ اعتبار دامنه Backlinko، عدد 85 می باشد که این موضوع قطعا به ما کمک می کند. اما لینک ها، به اندازه قالب و زبان محتوا (از نظر شیوه بیان)، اهمیت ندارند.

    ( زیرا 3 مورد از 10 نتیجه در صفحه اول، از سایت خود گوگل یعنی Google.com هستند که قطعا اعتبار دامنه اش خیلی بالا می باشد!)

    دوم، حتی با وجود این که راهنمای نوشته شده در این مقاله، یک موضوع فنی دارد اما من سعی کردم نگارش آن برای همه قابل درک باشد:

    آموزش سئو,بهینه سازی محتوا,جستجوی صوتی

    (دقیقا به همان روشی که سعی می کنم Google Keyword Planner را به مادر بزرگم که هیچ از تکنولوژی سر در نمی آورد، توضیح دهم!)

    در حقیقت، سطح نگارش این صفحه در حد سواد کلاس هشتم می باشد. در نهایت، شمار لغات صفحه من، 2497 کلمه می باشد.

     

    میانگین شمار کلمات صفحات نتایج جستجوی صوتی حدود 2300 کلمه است، بنابراین محتوای این صفحه از نظر طول محتوا برای سئو جستجوی صوتی، تقریبا در حالت “ایده آل” قرار دارد.

    جمع بندی نهایی: چطور برای جستجوی صوتی سئو کنیم؟

    سئو جستجوی صوتی، یعنی بهینه سازی محتوا برای سوال هایی که کاربران با لحن آمیانه می پرسند. برای موفقیت در این نوع سئو، باید محتوا را طوری بنویسید که هم ساده، هم واضح و هم سریع الوصول باشد. براساس بررسی ها و نمونه های واقعی، مهم ترین نکات برای بهینه سازی جستجوی صوتی عبارت اند از:

    • از سوال و جواب استفاده کنید: وجود بخش FAQ یا پاسخ به سوالات پرجستجو در متن، شانس حضور در جستجوی صوتی را بالا می برد.
    • در Featured Snippet ظاهر شوید: گوگل معمولاً پاسخ های صوتی را از همین قسمت انتخاب می کند.
    • نگارش را ساده نگه دارید: سعی کنید سطح متن در حد کلاس ۷ تا ۹ باشد؛ طوری که برای همه قابل فهم باشد.
    • محتوای شما باید کامل و خلاصه گو باشد: هم طول مناسب داشته باشد (حدود ۲۳۰۰ کلمه) و هم خلاصه هایی برای پاسخ سریع داشته باشد.
    • سرعت سایت و اعتبار دامنه اهمیت دارند: اما زبان و ساختار محتوا، مهم ترین فاکتور در جستجوی صوتی است.

    با رعایت این اصول، می توانید محتوایی تولید کنید که هم برای کاربران مفید باشد و هم برای گوگل، گزینه ای ایده آل برای پاسخ به سوالات صوتی.

    حالا نوبت شماست

    دوست دارم که به من بگویید:

    کدام تکنیک از راهنمایی که امروز مطالعه کردید را می خواهید اول از همه امتحان کنید؟

    آیا می خواهید کلمات کلیدی پرسشی بیشتری را هدف بگیرید؟

    یا شاید هم می خواهید اول صفحه های FAQ را منتشر کنید؟

    در هر صورت، نظرات خودتان را در قسمت زیر، به ما هم بگویید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود