آموزش تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی,آموزش شبکه های اجتماعی,استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موضوع مهمی است که یادگیری و پیاده سازی آن برای مشاغل و موفقیت آن ها چه از طریق اینترنت و چه غیر آن، ضروری است. این واقعیتی است که امروز در آن زندگی می کنیم. شبکه های اجتماعی و تجارت غیر قابل تفکیک هستند. هم اکنون در سراسر جهان حدود ۳٫۲ میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، این یعنی بیش از ۴۲ درصد جمعیت جهان! و این رقم هر روز بیشتر می شود و دانستن تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز مهم تر می شود.

فیسبوک در صدر شبکه های اجتماعی قرار دارد و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی است. اما این اشتباه را نکنید که شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر و اینستاگرام در کسب و کار شما تاثیر ندارد.

انتخاب بسترهای مناسب برای شبکه های اجتماعی شما بسیار مهم است. توجه داشته باشید که هرکدام از این شبکه های اجتماعی، مجموعه بی نظیری از مخاطبان را دارند که می توانید از آن بازاریابی کنید.

برای مثال، اگر مخاطبان شما بالای ۴۰ سال و فوق حرفه ای ها هستند، ممکن است پینترست (Pinterest) برای شما مناسب نباشد اما شاید لینکدین (LinkedIn) راه حل شما باشد.

در این مقاله سعی داریم ۱۰ تکنیک بازاریابی شبکه های اجتماعی که هزینه ای برای شما ندارند را به شما بگوییم تا از آن ها استفاده خوبی کنید.

۱- با محتوای باکیفیت شروع کنید

اگر تصمیم به رفتن به این مسیر گرفتید، نمی توانید اشتباه کنید. برای بازاریابی آنلاین محتوای با کیفیت بسیار مهم است. در مورد تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز همین موضوع صادق است.

اطمینان حاصل کنید که مطالب بسیار خوبی در وبلاگ و وب سایت خود بطور مداوم قرار می دهید. شما می توانید مطالب وبلاگ خود را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید! این به شما کمک می کند تا محتوای خود را دوباره هدفمند کنید تا از این امر بیشتر استفاده کنید. همچنین این امر باعث می شود که تعداد افراد زیادی محتوای شما را ببینند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش تولید محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

۲- از فیلم ها استفاده کنید

یکی دیگر از موارد عالی در مورد تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی، محتوای ویدئویی است. طبق آمار و نتایج، مشاغلی که از فیلم استفاده کرده اند، بسیار مفید و موثر واقع شده و کاربران این نوع محتوا را خیلی دوست دارند. در واقع از ۴ شغلی که از محتوای ویدئویی استفاده کرده اند، ۳ شغل گفته اند که این امر به آنها در افزایش فروش کمک کرده است.

چه نوع فیلم هایی برای این منظور مناسب هستند؟

فیلم هایی که محصولات یا خدمات شما را برجسته می کنند عالی هستند. فیلم هایی نظیر فیلم های آموزشی بسیار مناسب هستند. مخاطبان شما به طور خودکار به آنها علاقمند خواهند شد و سپس می توانند از آنها نیز یاد بگیرند.

به آن ها بیاموزید یا داستانی را برای آنها بگویید. البته داستان باید در مورد برند شما باشد. داستان چگونگی شروع نام تجاری، مبارزات و چالش هایی که برای رفع آن لازم بود را بگویید.

محتوای ویدئویی نسبت به سایر محتواها، مقدار کلیک و توجه بیشتری دارد، لذا سعی کنید حتما آن را در لیست تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی خود قرار دهید.

۳- از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید

ممکن است با خود بگویید که ایمیل مارکتینگ چه ربطی به تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی دارد، اما ایمیل مارکتینگ و یا همان بازاریابی ایمیل هنوز معتبر است! در واقع به قدری معتبر است که بتوان آن را تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی گنجاند. نزدیک به ۹۰ درصد از بازاریابان دیجیتال معتقدند بازاریابی از طریق ایمیل در فروش موثر است.

دو روش وجود دارد که می توانید از طریق ایمیل در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود به کار بگیرید. اگر یک لیست ایمیل موجود دارید، از آن استفاده کنید و خبرنامه ها را ارسال کنید. به کاربران خود بگویید که چگونه و کجا می توانند شما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند.

یا می توانید از شبکه های اجتماعی خود برای افزودن کاربرانتان به لیست ایمیل های خود استفاده کنید. با این کار می توانید ایمیل کاربران شبکه های اجتماعی خود را نیز داشته باشید و از طریق ایمیل نیز با آنها در ارتباط باشید. اگر مخاطب هدف جوان تری داشته باشید، این امر بسیار موثر است.

نکته دیگر این است که این استراتژی خواستار صبر است. نباید بلافاصله پس از عضویت کاربران، ایمیل های زیادی برای آنها ارسال کنید.

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی,آموزش شبکه های اجتماعی,استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

۴- بر روی فیسبوک تمرکز کنید

نمی توان در مورد تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی صحبت کرد بدون اینکه در مورد فیسبوک چیزی نگفت. چطور میتوان وقتی فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است و بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد راجب آن صحبت نکرد. تقریبا ۶۰ درصد از مصرف کنندگان در تصمیمات خرید خود تحت تأثیر شبکه های اجتماعی قرار می گیرند، فیسبوک ۴۴ درصد از اینها را شامل می شود.

شاید فیسبوک به دلیل فیلتر بودن در ایران نسبت به سایر شبکه های اجتماعی کاربر کمتری (در ایران) داشته باشد، اما هنوز هم کاربران فعال زیادی دارد و برای کسب و کارهایی که به صورت بین المللی نیز کار می کنند یک شبکه اجتماعی عالی و موثر است. بنابراین سعی کنید حتما در این شبکه اجتماعی مهم فعالیت کنید.

۵- ارسال پیام خصوصی

همه دوست دارند یک پیام شخصی دریافت کنند و شما نیز باید از آن استفاده کنید. امروزه مشتریان این کار را خیلی دوست دارند و احساس خوبی به آنها دست می دهد. با ارسال پیام شخصی به آنها، ارتباط فوری برقرار کنید و احساس خوشایندی در آنها ایجاد کنید.

اگر برند شما بتواند این ارتباط را برقرار کند، آنگاه شما از رقبایی که این کار را انجام نمی دهند یک قدم جلوتر هستید. بنابراین این موضوع را حتما درنظر داشته باشید و به تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی خود اضافه کنید.

۶- پخش زنده

ممکن است اینطور برداشت کنید که این همان استفاده از فیلم و محتوای ویدئویی است، همینطور است اما یک تفاوت بزرگ دارد. شبکه های اجتماعی زیادی مانند فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و بسیاری شبکه های اجتماعی دیگر، امکان پخش زنده و مستقیم را به شما می دهند. این یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی است که هم رایگان است و هم مزایای زیادی دارد.

اول از همه، شما به صورت مستقیم و زنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنید و آنها فرصت دارند تا در زمان واقعی با شما ارتباط برقرار کنند. شما نیز فرصتی دارید که در هنگام تماشای ارائه شما، به آنها در مورد برندتان بگویید.

هنگامی که مخاطبانتان شما را ببینند، با شما ارتباط برقرار می کنند و این باعث متمایز شدن شما و رقبایتان خواهد شد. هرچه آن ها بیشتر با شما ارتباط داشته باشند، به شما و برند شما بیشتر اعتماد خواهند کرد.

۷- نظرات کاربران

یکی از کارهایی که کاربران قبل از خرید انجام می دهند، بررسی نظرات است. بررسی نظرات به کاربران درباره خرید یک محصول یا خدمات، اطلاعات سریع، بی طرفانه و قابل اطمینان ارائه می دهد. کاربران اعتماد بسیار زیادی به نظرات دارند و شما نیز در صورت نادیده گرفتن آن به مشکل برخواهید خورد. سعی کنید از مشتریان خود نظرات مثبت و مفیدی کسب کنید. هرچه نظرات مثبت تری کسب کنید، محبوبیت بیشتری در کار خود پیدا خواهید کرد. و هرچه محبوبیت بیشتری کسب کنید، فروش محصولات شما بیشتر می شود.

یک راه تضمین شده برای به دست آوردن نظرات مثبت این است که به سادگی از مشتریان دائمی خود بخواهید تا برای شما بنویسند. یا می توانید با تشویق و قرار دادن هدایا و جوایزی از کاربران خود بخواهید تا برای شما بنویسند. یکی از مشوق هایی که می توانید قرار دهید، ارائه تخفیف است. ممکن است ساده به نظر برسد اما برای مشتریانتان جذاب است. نظرات کاربران یکی از مهم ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی,تکنیک های شبکه های اجتماعی,مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی

۸- از اینفلوئنسر ها کمک بگیرید

امروزه اینفلوئنسرها بسیار زیاد شده اند. شما می توانید با بررسی و مکاتبه با آنها، از آنها بخواهید تا درباره کسب و کار شما صحبت کنند و برند شما را معرفی کنند. بازاریابی اینفلوئنسر و یا همان influencer marketing به یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی مورد استفاده در مشاغل، به ویژه در صنعت تجارت الکترونیک تبدیل شده است. به این دلیل که اینفلوئنسرها معمولا شخصیت های شناخته شده ای هستند که توسط افراد زیادی در شبکه های اجتماعی دنبال می شوند. افراد مشهور، ستاره های شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسان مشهور برخی از بهترین تاثیر گذاران هستند. هر کدام از آنها دارای طرفدارانی هستند، به همین دلیل در وهله اول بسیار تاثیرگذار هستند.

۹- ایجاد اینفوگرافیک

یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی، استفاده از اینفوگرافیک است. از اینفوگرافیک ها استفاده کنید زیرا هم چشم نواز هستند و هم آموزنده. تنها چالش واقعی شما در مورد انتخاب این است که خودتان این کار را انجام دهید یا یک طراح را استخدام کنید تا آن را برای شما ایجاد کند. اینفوگرافیک در آموزش سئو نیز نکات مربوط به آن گفته می شود و تاثیر غیر مستقیم و خوبی در بحث بهینه سازی سایت نیز دارد.

با اینفوگرافیک ها کارهای متنوعی می توانید انجام دهید و خلاقیت خود را پیاده سازی کنید. مثلا می توانید به مخاطبان خود از طریق اینفوگرافیک ها به صورت تصویری آموزش دهید. این کار هم برای آنها جذاب است و هم باعث اشتراک گذاری محتوای شما خواهد شد. این کار یکی از تکنیک های ساده و ارزان بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

۱۰- از پست های قدیمی خود استفاده مجدد کنید

اگر محتوای سریع و ارزان بخواهید در شبکه های اجتماعی خود قرار دهید، یکی از بهترین روش ها، استفاده از مقاله های قدیمی وبلاگ خود است. لازم است به این نکته حتما توجه داشته باشید، تمام مخاطبانتان پست های قدیمی شما را ندیده اند و نیازی هم نبوده تا این کار را انجام دهند. بنابراین اگر از آنها استفاده مجدد کنید، این احتمال وجود دارد که مخاطبان جدیدتان آنها را کشف خواهند کرد.

حتی شما می توانید با استفاده از مطالب قدیمی خود، یک کتاب الکترونیکی ایجاد کنید و آن را در اختیار کاربران خود قرار دهید. یا برخی از محتوای قدیمی خود را به یک سری آموزش های جدید تبدیل کنید و به کاربران خود ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود