ضروری

نکات مهم در طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی,استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی,بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اکثر بازاریابان و مالکان کسب و کار تصور می کنند که بازاریابی در شبکه های اجتماعی یعنی تولید محتوا، آماده سازی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی مختلف، در حالی که این نگرش نادرست است.

در واقع زمانی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما موفق و موثر است که بتوانید با مخاطب هدف خود در سطح بسیار عمیق تری ارتباط برقرار کنید و به او ارزش دهید.

بنابراین اگر می خواهید در عرصه کسب و کار خود در بین رقبا توان رقابت داشته باشید و به موفقیت برسید، به این نکات در طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی توجه کنید.

خودتان را بشناسید

متاسفانه اکثر بازاریابان یک اصل بسیار اساسی در بازاریابی شبکه های اجتماعی را نادیده می گیرند. آن چیزی نیست جز درک و شناخت از شرکت، نقاط ضعف و قوت آن و جایگاه شرکت در بازاریابی.

اگر با خودتان صادق باشید و آنچه که واقعیت است در مورد خود قبول کنید، می توانید به موفقیت در این عرصه برسید. موارد زیر می تواند به شما در شناختن خودتان کمک کند:

  • مشخص کردن هدف و قصد خود از حضور در شبکه های اجتماعی
  • مشخص کردن مخاطبان هدف
  • مشخص کردن مواردی که مخاطبان هدف شما نسبت به آن ها محتاط هستند
  • مشخص کردن اینکه در چه موردی دانش و آگاهی زیادی دارید
  • چه نوع محتوایی با شخصیت، فرهنگ و توانایی تیم کاری شما مطابقت دارد

زمانی که به تمام این موارد پی بردید، قادر خواهید بود که یک استراتژی و برنامه ریزی موفق برای بازاریابی شبکه های اجتماعی و محتوای خود تدوین کنید. اما بدون توجه به این نکات تلاش شما در بازاریابی بی ثمر خواهد بود و تنها موفقیت رقیب خود را خواهید دید.

فراتر از موضوع “شناختن خود”، شما قدرت درک و همپوشانی بین نقاط قوت خود و آنچه که مخاطبان هدف شما می خواهند و انتظار دارند را پیدا خواهید کرد.

طراحی محتوا

بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به تمامی جنبه های کسب و  کار اهمیت بدهد. در عمل، شما باید یک روند و ساختار برای ارائه خدمات و محصولات خود داشته باشید. در امور مالی، باید دارای یک برنامه جامع سالیانه با بررسی روزانه و هفتگی برای اطمینان از موفقیت داشته باشید. در فروش، باید دارای هدف باشید. همچنین باید برنامه های اجرایی و بازرسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود را تدوین کنید.

بنابراین برای رسیدن به موفقیت، نیازمند طرح و برنامه روشن به همراه اهداف و استراتژی مشخص هستید. پس قبل از انجام هر کاری از جمله سرمایه گذاری و استخدام نیرو برای شبکه های اجتماعی، ابتدا ساختار، برنامه سالیانه و اطلاعات روشن که نشان دهنده معیارهای سنجش عملکرد شما در شبکه های اجتماعی است را تهیه کنید.

در طراحی محتوا شما باید به نکات زیر دقت کنید:

  • تهیه یک نقشه سالانه برای تولید محتوا
  • مشخص کردن فرمت و ساختار محتوا
  • نحوه توزیع و انتشار محتوا
  • نحوه هدایت محتوا به اهداف فروش
  • چگونگی اثرگذاری محتوا بر روی مخاطب

صرف نظر از جزئیات تصمیم گیری شما در رابطه با موارد بالا، اگر یک طرح تولید محتوا همراه با اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید خیلی سریع و موثر در مورد نحوه عملکرد خود در رسانه های اجتماعی و محتوای منتشر شده قضاوت کنید.

این نکته باید کلید سرمایه گذاری و ساختار تصمیم گیری شما باشد. بنابراین از سنجش کورکورانه و حدس زدن در رابطه با عملکرد خود دست بردارید. 

تعامل با مخاطب به شکل صحیح

زمانی که کاربران در پست های فیسبوک یا توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی نظری می دهند، حتما به آن اهمیت دهید. یکی از رازهای بزرگ موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی، داشتن نگاه صحیح به تعامل اجتماعی و در نظر گرفتن آن به عنوان یک فرصت استثنایی برای اثرگذاری بر روی مخاطب است.

این نکته نیازمند صرف زمان و خلاقیت برای پیدا کردن روش های منحصر به فرد برای تعامل با کاربران جهت رسیدن به بازدهی مطلوب است.

روش هایی مانند ارسال هدیه از طریق ایمیل و یا ارسال پیام مستقیم در رابطه با مطلبی که مرتبط به پروفایل مخاطب است، می تواند مفید باشد. صرف زمان برای ایجاد و ارسال یک پیام شخصی به مخاطب می تواند به برندسازی و مطرح شدن برند شما در بین آن ها موثر باشد.

استفاده از LinkedIn sales navigator

در مدل فروش B2B در شبکه های اجتماعی، شما باید بتوانید با افراد و شرکت های تصمیم گیر در زمینه کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید. پیدا کردن این افراد می تواند کاری سخت باشد. اما با استفاده از ابزار LinkedIn sales navigator، شما می توانید به حجمی شگفت انگیز از این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

استفاده از این ابزار، اطلاعاتی را در رابطه با افراد حاضر در کمپین ها که می خواهید به آن ها خدمات و محصولات خود را بفروشید ارائه می دهد. همچنین می توانید افرادی را که اخیرا شغل خود را به حوزه مرتبط با کسب و کار شما تعییر داده اند، پیدا کنید. علاوه بر آن از طریق این ابزار به حساب های کاربری این افراد در شبکه های اجتماعی دیگر دسترسی خواهید داشت و می توانید به دیدگاه های ارزشمند در زمینه بازاریابی B2B در شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنید.

استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی,استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی,بازاریابی در شبکه های اجتماعی

گروه های فیسبوکی

گروه های فیسبوکی در تاکتیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی نادیده گرفته شده است. این گروه ها می توانند عملکرد شما در شبکه های اجتماعی و بازده کسب و کارتان را بهبود دهند. اگر شما از روش بازاریابی B2B استفاده می کنید، با ساخت گروه می توانید با متخصصان و شرکت های فعال در کسب و کار خود ارتباط موثر داشته باشید و خدمات و محصولات را به آن ها بفروشید.

نکته کلیدی آن است که مخاطبان را با محصولات خود تطبیق بدهید. بنابراین ایجاد گروه های فیسبوکی و تولید و گزینش محتوای باکیفیت کمک می کند که بتوانید این مخاطبان را شناسایی کنید و آن ها را تشویق به مطالعه محتوا کنید.

البته من هم مثل شما می دانم که با توجه به فیلتر بودن فیسبوک در ایران این شبکه اجتماعی کمتر مورد توجه است اما با همین وضعیت هم فیسبوک همیشه فیسبوک است …

و در ادامه، شما باید پست هایی شامل چند سوال برای پرسیدن از مخاطبان هدف ایجاد کنید. سپس در این گروه ها حضوری فعال داشته باشید و با کاربران به صورت آنلاین گفت وگو کنید. همچنین از بازاریابی ویدئویی برای جذب و جلب کاربران گروه استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که بازاریابان موفق به دیدگاه های مخاطبان هدف خود توجه می کنند.

نکته بسیار مهم این است که در این گروه ها نباید در همان ابتدا و سریعا به سراغ فروش محصول بروید. شما باید ابتدا اعتبار و اعتماد خود را نزد کاربران بالا ببرید و نظر آن ها را نسب به خدمات و محصولات خود جلب کنید. همیشه بر روی برقراری ارتباط موثر که برای کاربران شما ارزشمند است تمرکز کنید.

تبلیغات در فیسبوک

بازاریابی از طریق گروه های فیسبوکی مقداری طولانی است. اما شما می توانید با استفاده از تبلیغات در فیسبوک میزان کاربران خود را افزایش دهید و بیشتر در دسترس آن ها قرار بگیرید. البته برای پیدا کردن یک تاکتیک موثر برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی باید به یک فرد خبره در بازاریابی اینترنتی مراجعه کنید. زیرا روش های تبلیغات در فیسبوک اکثرا نیازمند هزینه است و برای برنامه ریزی و کنترل بودجه نیازمند مشورت با یک فرد خبره خواهید بود.

شما از تبلیغات در اینستاگرام هم می توانید به بهترین نحو استفاده کنید و تاثیراتی به مراتب بهتر از فیسبوک (در ایران) ببینید ولی در هر حال نکات بالا همیشه باید رعایت و بررسی شوند.

سنجش موفقیت

شما باید بدانید که چه محتوایی عملکرد خوبی در شبکه های اجتماعی داشته و به بهبود استراتژی شما کمک کرده است.

این نکته کمک می کند که محتواهایی که بیشتر مورد علاقه و توجه مخاطبان هستند را نیز به راحتی شناسایی کنید. تا برای سال جدید بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید این نوع از محتویات قرار دهید و استراتژی را بر مبنای آن تنظیم کنید.

استفاده از تماس سرد

یکبار در سال، به سراغ بانک اطلاعاتی مشتریان خود بروید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. از آن ها درخواست کنید تا شما را در توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کنند و نظر خود را نسب به پست ها و مقالات شما در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

زمانی که این درخواست را از مشتریان خود داشته باشید به این نکته پی خواهید برد که چه تعداد قابل توجهی از آن ها در شبکه های اجتماعی شما را دنبال نمی کنند که باعث شگفتی شما خواهد شد. بنابراین با برقراری تماس سرد با آن ها می توانید مشتریان خود را به یک عضو فعال در گروه های خود تبدیل کنید.

درخواست از مخاطب و مشتری کلید زندگی در شبکه های اجتماعی و رشد در آن ها است. اگر شما یک مدیر یا بازاریاب B2B باشید، برقراری ارتباط با رقبا و جذب آن ها می تواند شهرت کسب و کار شما را در محیط آنلاین بهبود دهد. همچنین اگر یک بازاریاب B2C باشید، یک تماس تلفنی با مخاطب می تواند به شما نسبت به برقراری یک تعامل عالی کمک کند. 

در این مقاله به نکات مهم در طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی پرداختم. امیدوارم با استفاده از این نکات بتوانید در شبکه های اجتماعی موفقیت بیشتری را به دست بیاورید.

2 نظر در مورد مقاله “ نکات مهم در طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی ” ثبت شده است
  1. خدمات شبکه

    خیلی مطلب خوبی بود. ممنون از به اشتراک گزاری.


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. سپاس


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود