توضیحات متا یک ویژگی HTML است که می تواند یک خلاصه کوتاه از یک صفحه وب سایت را ارائه نماید. این بخش به کاربران کمک می کند تا قبل از کلیک بر روی لینک سایت شما، اطلاعاتی مختصر درباره محتوای صفحه داشته باشند. این توصیف معمولاً در قسمت <head>
کد HTML صفحه قرار می گیرد و موتورهای جستجو از آن برای نمایش توضیحات مختصر درباره محتوای صفحه در نتایج جستجو استفاده می کنند. نوشتن یک توضیحات متا خوب می تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش ترافیک وب سایت کمک کند. موتورهای جستجو٬ مانند گوگل٬ معمولا متا دیسکریپشن را در نتایج جستجو نمایش می دهند.
مثال:
نمونه کد:
<meta name="description" content="سئو سایت و آموزش سئو سایت دو مرحله مهم از خدمات سئو سایت می باشد که در نیوسئو .علاوه بر بهبود سئو سایت به آن ها هم پرداخته می شود. سئو سایت فروشگاهی هم بسیار مهم است" />
تاثیر متا توضیحات در سئو
متا تگ توضیحات بر خلاف تصور بسیاری از کارشناسان سئو، یکی از مهمترین بخش های تولید و سئو محتوا می باشد. به همین علت است که می گوییم بهینه سازی متا دیسکریپشن پر اهمیت می باشد و باید چک لیست بهینه سازی متا تگ توضیحات را داشته باشید. همانطور که پیشتر به شما توضیح دادم، این تگ شامل خلاصه ای از کل صفحه بوده و گوگل انتظار دارد عبارات کلیدی مهمی که در این صفحه وجود دارد را در قالب یک جمله 160 کاراکتری ارائه کنید.
البته هرگز فراموش نکنید که هیچ الزامی برای استفاده از کلمات کلیدی در دیسکریپشن نیست. اما اگر کلمه کلیدی اصلی را در توضیحات به کار نبرید گوگل نمی تواند تشخیص دهد کلید واژه اصلی شما چیست علاوه بر آن باید کلمه کلیدی های دیگر خود را نیز به کار ببرید جوری که جمله ای معنادار و جذاب نوشته شود.
بهترین روش های سئو متا توضیحات
meta description مانند یک نسخه تبلیغاتی جذاب از محتوا عمل می کند. این تگ باعث می شود که کاربر از SERP (صفحه نتایج جستجو) به سمت وب سایت شما کشیده شود. در نتیجه این بخش، برای بازاریابی جستجوی شما اهمیت بسیار زیادی دارد. تولید توضیحات جذاب و قابل مطالعه (جمله ای معنادار)، با استفاده از عبارات کلیدی مهم می تواند باعث افزایش نرخ کلیک برای یک صفحه شود.
برای بهینه سازی نرخ کلیک در صفحه نتایج موتور جستجو، ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که گوگل و موتورهای جستجوی دیگر کلمات کلیدی را در زمان تطابق با عبارات جستجو، در توضیحات به صورت درشت نمایش می دهند. تغییر ظاهری در متا توضیحات به ما می گوید که حتما از عبارات کلیدی مهم در متا توضیحات استفاده کنید.
اگرچه متا دیسکریپشن به طور مستقیم بر رتبه بندی تأثیر نمی گذارد، اما با بالا بردن نرخ کلیک (CTR) می تواند به صورت غیر مستقیم به بهبود رتبه بندی سایت شما کمک نماید.
متا توضیحات نسخه جذاب و خلاصه کل محتوا می باشد. پس برای تبلیغ محتوای خود وقت بگذارید و متا توضیحات جذاب و کاملی بنویسید.
گاهی می توان متا توضیحات ننوشت
براساس صحبت هایی که تا الان باهم داشتیم منطقی است که تمامی صفحات سایت متا توضیحات داشته باشند. ما نباید اینکار را به موتورهای جستجو واگذار کنیم. اما گاهی شرایط به نحو دیگری می باشد و می توانید از قانون عمومی زیر استفاده کنید تا توضیحات متا را خودتان بنویسید.
حتما از خودتان می پرسید چه زمانی این اتفاق می افتد؟ همراه من باشید تا این مسئله را بررسی کنیم.
در صورتی که صفحه مد نظر شما یک تا سه عبارت کلیدی با جستجوی بالا را هدف قرار داده باشد، سعی کنید متا دیسکریپشن را خودتان نوشته تا کاربران صفحه شما را نسبت به صفحه های دیگر ترجیح دهند. اما در صورتی که صفحه شما یک کلمه کلیدی طولانی (بیشتر از سه کلمه) را هدف گرفته باشد٬ گاهی کار عاقلانه این است که اجازه دهید موتورهای جستجو متا توضیحات را برای شما ایجاد کنند. دلیل این موضوع کامل ساده می باشد، زمانی که موتورهای جستجو متا توضیحات را ایجاد می کنند، آن ها همیشه کلمات کلیدی و عباراتی را نمایش می دهند که کاربر آن ها را جستجو کرده است.
یک اخطار برای حذف عمدی تگ متا توضیحات: اگر تگ متا دیسکریپشن در صفحه وب شما وجود نداشته باشد، سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، هنگام اشتراک گذاری لینک صفحه شما، اولین متن موجود در صفحه را به عنوان توضیحات نمایش می دهند که ممکن است دقیق یا مناسب نباشد و تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان ایجاد نکند. بنابراین بهتر است همیشه از متا دیسکریپشن مناسب و جذاب در صفحات وب خود استفاده کنید.
حواستان باشد: موتورهای جستجو همیشه از meta description شما استفاده نمی کنند
در بعضی از موارد، موتورهای جستجو ممکن است جدا از چیزی که شما در HTML صفحه تعریف کرده اید٬ متا توضیحات دیگری را استفاده کنند. به صورت دقیق نمی توان پیش بینی کرد که در چه شرایطی این اتفاق می افتد. این اتفاق معمولا در شرایطی رخ می دهد که گوگل احساس می کند متا توضیحات موجود به صورت مناسب به عبارت جستجوی کاربر پاسخ نداده و در نتیجه یک چکیده از صفحه هدف را پیدا می کند که تطابق بهتری را با عبارت جستجو داشته باشد.
آنقدر اهمیت دارد که مجددا بگویم:
هدف کلی متا دیسکریپشن این است که افراد را ترغیب کند تا بر لینک صفحه سایت شما کلیک کنند. به زبانی دیگر، توضیحات متا یکی از عوامل اصلی هستند که نرخ کلیک را ایجاد می کنند و کلیک های کاربران موتورهای جستجو را به سایت شما اختصاص می دهند.
بر اساس گفته های موتورهای جستجو، توضیحات متا به طور مستقیم به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته نمی شود و تاثیری در رتبه سایت شما نخواهد داشت. گوگل نیز در الگوریتم رتبه بندی صفحات سایت خود، meta description را به عنوان یک فاکتور رنکینگ نمی شناسد.
اما نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که شما با استفاده از توضیحات متا در سایت خود، می توانید به شکل غیر مستقیم بر روند سئو سایت خود تاثیر بگذارید. همانطور که گفته شد، توضیحات متا، نرخ کلیک سایت شما را افزایش می دهد. نرخ کلیک یکی از شاخصه های بسیار مهم در زمینه بهینه سازی سایت است که گوگل از آن برای رتبه بندی صفحات سایت های مختلف نهایت استفاده را می کند.
در نتیجه، شما می توانید با به کارگیری نکات و اصول نحوه نوشتن توضیحات متا، نرخ کلیک یا CTR را بهبود داده و به سبب آن، افزایش رتبه سایت خوبی داشته باشید. به هر حال هنگامی که کاربران بیشتری بر لینک سایت شما کلیک کنند، گوگل متوجه می شود که شما محتوایی ارزشمند را در صفحه خود قرار داده اید و به همین دلیل رنک مناسبی برای شما در نظر خواهد گرفت. در نتیجه، بهینه سازی توضیحات متا در وردپرس یا هر پلتفرم دیگری، دقیقا به اندازه بهینه سازی عنوان های شما اهمیت دارد.
یک توضیحات متا خوب چه ویژگی هایی دارد؟
1- تعداد کارکترها باید 155 و در برخی موارد بیشتر می باشد
متا دیسکریشن در تعداد کاراکتر محدودیتی ندارد و هیچ زمان نمی شود یک طول متن دقیق برای توضیحات متا در سایت ارائه کرد. کوتاه بودن و یا بلندی این قطعه از متن بستگی به مفهومی دارد که شما می خواهید به کاربران مورد نظر انتقال دهید. گوگل معمولا بین 155 تا 160 کاراکتر از آن ها را نمایش می دهد. به همین دلیل بهتر است طول این تگ را در همین حدود حفظ کرده و در عین حال، تگ هایی را نوشت که اطلاعات خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهند.
همیشه در نظر داشته باشید که طول توضیحات متا بر اساس شرایط تغییر می کند ولی چیزی که اهمیت دارد ارائه ارزش و بالا بردن نرخ کلیک می باشد.
2- سبک نوشتاری باید جذاب و محرک باشد
همانطور که عنوان سایت شما باید مخاطب را جذب خود کند، توضیحات متا در سایت نیز باید چنین ویژگی مهمی داشته باشند. اگر قصد دارید که ساختاری برای متا دیسکریپشن خود در نظر بگیرید که حالت دعوت نامه ای داشته باشد، باید بگوییم که یک اشتباه بزرگ در نحوه نوشتن توضیحات متا خود مرتکب شده اید. معمولا متن هایی که ساختاری این چنینی دارند، برای افراد کسل کننده بوده و نمی توانند آن ها را ترغیب برای ورود به سایت کنند.
3- دارای یک call-to-action مناسب باشد
Call-to-action مفهومی است که معادل دقیق فارسی نمی توان برای آن در نظر گرفت. این عبارت یعنی شما در ذهن کاربر یک احساس نیاز ایجاد کرده و او را ترغیب می کنید تا کاری که شما می خواهید را انجام دهد. این مورد جزو نکات مهم توضیحات متا در سایت بوده و انجام آن می تواند به سایت های فروشگاهی کمک بسیار زیادی بکند.
4 – عبارات کلیدی اصلی را در خود جای داده باشد
اگر کلمه کلیدی جستجو شده با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن توضیحات متا و برجسته کردن آن در نتایج جستجو دارد. این امر سبب می شود تا شما در روند لینک سازی سایت خود نیز بهبود پیدا کنید و حتی در برخی موارد تعداد لینک های دریافتی بیشتر از تعداد بازدیدها می شود.
5 – نشان دهنده مشخصات اصلی باشد
فرض کنید شما در صفحه سایت خود، قصد فروش یک محصول را دارید. در نتیجه وجود یکسری مفاهیم و مشخصات محصول مورد نظر در توضیحات متا، می تواند اطلاعات بسیار خوبی در اختیار کاربر قرار بدهد. کاربری که این اطلاعات را مدنظر داشته باشد، سریعا بر لینک سایت شما کلیک خواهد کرد.
6- مطابقت با متن محتوا
این مسئله ای بسیار مهم در آموزش Meta Description بوده و به شکل قابل توجهی می تواند رتبه و در نهایت سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما متا دیسکریپشن سایت خود را به گونه ای بنویسید که کاربران را فریب بدهد تنها برای اینکه وارد سایت شما بشوند و در عین حال هیچ محتوای مرتبطی با توضیحات متا خود نداشته باشید، گوگل این تکنیک را به عنوان سئو کلاه سیاه شناسایی می کند. بعد از اینکه گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری متوجه فعالیت های فریب دهنده شما در این زمینه بشود، نه تنها هیچ رتبه ای برای صفحات سایت شما در نظر نخواهد گرفت بلکه سایت شما دچار جریمه های بسیار سنگین خواهد شد.
7 – نوشتن توضیحات متا منحصر به فرد
همانگونه که در تمامی محتوا نباید از محتوای تکراری استفاده کنید٬ متا توضیحات نیز از این قانون مستثنا نیست! برای هر محتوا باید توضیحات متا منحصر به فرد بنویسید. سعی کنید متا توضیحات را به صورت دستی نوشته و از تمامی عبارات کلیدی مهم مد نظرتان استفاده کنید. یکی از بخش های مهم تحلیل سئو سایت بررسی کیفیت متا توضیحات می باشد که باید از هر نظر و حتی طول این متا تگ بررسی شود.
اگر به نکات دیسکریپشن نویسی دقت نداشته باشید و برای چندین صفحه خود توضیحات متا مشابه تولید کنید، شما در واقع به تجربه کاربری توجه نکرده اید. تجربه کاربری برای گوگل اهمیت زیادی دارد و اکثر اوقات، آن دسته از سایت هایی که بهترین تجربه کاربری را فراهم نموده اند، توانسته اند بهترین رنک ها را برای صفحات خود دریافت کنند.
امیدواریم که با استفاده از این مقاله آموزش meta description بتوانید بهترین توضیحات متا در سایت را برای خود ایجاد کنید و به واسطه آن روند کلی سئو سایت خود را بهبود بخشید.
8 – عدم استفاده از نشانه های نقل قول
هر زمانی که نشانه های نقل قول در HTML برای متا دیسکریپشن مورد استفاده قرار می گیرد٬ گوگل دیسکریپشن را در قسمت نشان نقل قول حذف می کند. برای این که این مشکل ایجاد نشود، بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید، حذف کردن تمام کاراکترهای غیر الفبایی از متا دیسکریپشن ها می باشد. در صورتی که نشان های نقل قول در متا دیسکریپشن شما اهمیت زیادی دارد٬ می توانید از HTML Entities به جای نشان نقل قول استفاده کنید تا دیسکریپشن شما به صورت کامل نمایش داده شود.
آیا متا توضیحات شما به اندازه کافی خوب هستند؟
اگر پاسخ شما به این سوال منفی است قطعا فرصت زیادی را از دست داده اید. زیرا در خصوص ایجاد تگ متا دیسکریپشن خوب، شرکت ها و وب سایت های بسیاری هستند که تلاش های فراوانی کرده اند تا توصیف های خوبی را ایجاد کنند که بتوانند به صورت گسترده باعث افزایش نرخ کلیک از موتورهای جستجو شوند.
در ادامه این مقاله از آموزش سئو سایت نیوسئو می خواهیم به 9 مورد از انواع متا توضیحات بپردازیم که باعث می شود شما کلیک بیشتری را به دست بیاورید.
برای هر کدام، من یک مثال نیز به شما ارائه می کنم تا به خوبی متوجه شوید که یک تگ متا دیسکریپشن خوب چیست و چه چیزی باعث بهبود آن ها می شود.
حتما لازم نیست که شما یکی از این روش ها را انتخاب کنید. شما می توانید یک بعد خاص از آن ها را در نظر بگیرید؛ مثل نوشتن تگ متا Description که متمرکز بر روی «دعوت به اقدام یا CTA» می باشد. سپس چیزی به آن اضافه کنید که شبیه کلمات قدرت و یا USP می باشد.
-
شفافیت در متا توضیحات
تگ های متا دیسکریپشن باید شفاف باشند و جستجوگر باید بداند که قرار است به چه محتوایی برسد. به صورت کلی، اگر متا توضیحات شما باعث ابهام در افراد شود، قطعا بر روی سایت شما کلیک نمی کنند.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
متا توضیحات به صورت دقیق نشان می دهد که پست در رابطه با چه چیزی است. این تگ کاملا نشان می دهد که مخاطب هدفش چه کسانی هستند؛ یعنی در این تگ مشخص شده که ورزشکاران معمولی هدفش هستند نه بدن سازانی که حرفه ای کار می کنند. همچنین در این تگ به صورت شفاف نشان داده شده است این سایت چه مزایایی را می تواند برای جستجوگر ارائه کند؛ یعنی در meta description نوشته شده «وزنتان را کاهش دهید، قوی تر شوید و بهتر زندگی کنید».
فضا برای بهبود در این متا
در تصویر بالا قسمت دوم از تگ تایتل (بعد از ویرگول)، مشابه با جمله دوم در متا دیسکریپشن می باشد. در صورتی که این دو مورد نسبت به هم متفاوت باشند شرایط بهتر شده و باعث می شود که اطلاعات یا مزایای بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرد.
تگ تایتل نیز به نظر یک کلمه کلیدی عمومی مثلا «کاهش وزن» را هدف گرفته است؛ در نتیجه بهتر است از یک کلمه کلیدی خاص تر در این قسمت استفاده شود.
-
متا توضیحات USP محور
unique selling point به معنی نقطه فروش منحصر به فرد یک شرکت می باشد. این نقطه فروش چیزی است که باعث می شود محصولات آن ها نسبت به محصولات مشابه متفاوت باشد. USP می تواند مبتنی بر ارزش افزوده، کیفیت، سرویس، سرعت، ویژگی های پیشرفته و یا هر چیز دیگری باشد که باعث تفاوت می شود.
استفاده از USP می تواند برای صفحه اصلی سایت بسیار مفید باشد. زیرا در این صفحات متا دیسکریپشن باید منحصر به فرد باشد تا باعث جذب مخاطب شود.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
Zappos به خاطر پشتیبانی بسیار خوب از مشتریانش معروف می باشد. در آمریکا، معمولا به عنوان استاندارد طلایی برای کسب و کار آنلاین در نظر گرفته می شود. در این جا، Zappos از طریق USP های قوی متعدد، نشان می دهد که خدمات انتقال و مرجوعی رایگان، قابلیت مرجوعی کالای یک ساله و خدمات رسانی 24/7 (تمام وقت) را به مشتریان خودش ارائه می کند.
کلمه «افسانه ای» که در دیسکریپشن این سایت مشاهده می کنید، بر روی این موضوع تاکید دارد که Zappos چقدر نسبت به خدمات مشتریان خودش اهمیت می دهد و تلاش دارد تا به بهترین نحو این موضوع را نشان دهد.
فضا برای بهبود در این متا
این موضوع کمی ظریف می باشد اما خب نوشتن دیسکریپشن با حروف تماما بزرگ به همراه علامت تعجب های مکرر می تواند کمی تو ذوق بزند. این سبک نوشتاری بیشتر باعث می شود که نوعی حس سختی در خواننده شکل بگیرد؛ نه حس بزرگی و یا حرفه ای بودن شرکت.
-
متا توضیحات سوال محور
افراد معمولا به دلیل یافتن پاسخ برای سوالات خودشان از موتورهای جستجو استفاده می کنند. در نتیجه ما هم می توانیم با پرسیدن یک سوال در متا توضیحات، به آن ها کمک کنیم تا چیزی که می خواهند را پیدا کنند.
وقتی که من به دنبال ایده ای خوب می گردم که در بیشتر زمینه ها مفید باشد، معمولا از دیسکریپشن های سوال محور استفاده می کنم.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
در صورتی که فردی به دنبال نکات سئو باشد، می توانید بپرسید آیا علاقه دارد که در رابطه با سئو اطلاعات بیشتری به دست بیاورد یا خیر. این موضوع باعث می شود که یک پاسخ مثبت شکل بگیرید. احتمال این که آن ها با خودشان بگویند نه٬ خیلی کم است! استفاده از تاریخ «در سال 2019» در این دیسکریپشن نیز نشان می دهد که توصیه های ارائه شده به روز هستند. مهمترین معیارها برای آن ارائه شده است که نشان می دهد این مقاله بر روی نکاتی تمرکز دارد که مطابق با آخرین نگرش ها در صنعت سئو می باشند.
فضا برای بهبود در این متا
مجدد نکته ظریفی برای بهبود وجود دارد. URL و نشان تاریخ که دقیقا قبل از این تگ متا دیسکریپشن دیده می شود سال «2018» می باشد. اگر کمی در این زمینه فکر کنید کاملا واضح است که علت این مشکل چیست. این پست در انتهای سال 2018 منتشر شده است که در رابطه با گرایش های موجود در سال 2019 بوده است. به همین دلیل ممکن است که جستجوگری که خیلی سریع نتایج را بررسی می کند، کمی دچار ابهام شود.
-
متا توضیحات هدف محور
در بعضی از موارد، ممکن است تاکید بر روی هدفی که پشت وبسایت شما قرار دارد مناسب باشد. این هدف می تواند یک ارزش عملیاتی خاص و یا یک روش عملی بسیار عالی باشد که باعث تمایز شما می شود. این کار باعث شده که انگیزه بیشتری برای جستجوگر ایجاد شود تا سایت شما را در مقایسه با سایت دیگران بررسی کند.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
TOMS این توضیحات ساده، کوتاه و شفاف را ارائه می کند. هدف آن ها سود نیست بلکه می خواهند به دیگران کمک کنند. حتی در صورتی که جستجوگر تا حالا در رابطه با آن ها و سیاست های «یک به یک» چیزی نشنیده باشد، کاملا از زمینه و آیکن ® مشخص است که این یک سیاست شناخته شده و ثبت شده می باشد.
فضا برای بهبود در این متا
در واقع در این description کاملا مشخص نیست که TOMS چه چیزی می فروشد. آن ها به عنوان یک شرکت فروشنده کفش کار خودشان را شروع کردند و هر جفت کفشی که می فروختند، مطابق با آن یک جفت کفش به کودکی می دادند که نیازمند بود. حالا آن ها کیف و عینک می فروشند اما این موضوع از تگ متا دیسکریپشن بالا مشخص نیست.
-
متا توضیحات با تمرکز بر روی CTA
ارائه کردن CTA در تگ description ممکن است غیر عادی باشد اما برای بسیاری از محصولات باعث می شود که تفاوت بسیار خوبی ایجاد شود. یک دعوت به اقدام شفاف باعث می شود که جستجوگر نه فقط بر روی لینک شما کلیک کند بلکه وقتی به سایت شما می آیند، کار خاصی که مد نظر شماست را هم انجام می دهند.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
نکته خوب call to action شفاف است و از طریق عباراتی مانند «دانلود نسخه کامل»، « شروع دوره رایگان» و موارد دیگر در متن نشان داده شده است و به خصوص کلمه «رایگان» مورد تاکید زیادی قرار گرفته است.
فضا برای بهبود در این متا
جمله دوم از تگ متا دیسکریپشن خیلی عمومی است؛ «تصویر، عکس، کارهای سه بعدی و موارد دیگر». با در نظر داشتن این که Adobe یک برند خیلی معروف می باشد، بهتر است آن ها کمی تلاششان را بیشتر کرده تا با اضافه کردن کلمات قدرتمند بیشتر، باعث جذابیت تگ خودشان شوند.
-
توضیحات متا پیشنهاد محور
این نوع از دیسکریپشن ها می تواند یک سوال یا یک نکته کنجکاو کننده را با یک پیشنهاد خاص ترکیب کند تا خواننده ها بر روی سایت کلیک کنند.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
همانطور که ما در قسمت های قبلی دیدیم، شروع کردن با یک سوال باعث می شود که یک پاسخ مثبت در ذهن جستجوگران ایجاد شود. پیشنهادی که در این قسمت ارائه شده است بسیار خوب است. پیشنهاد یک هتل چهار ستاره فقط به قیمت شبی 21 یورو! این مورد شامل جزییاتی است که باعث می شود خواننده به سمت کلیک کردن بر روی سایت جذب شود.
فضا برای بهبود در این متا
شاید من کمی سخت گیر باشم زیرا به نظر من، دیسکریپشن ها باید محدود باشند و همه شان نباید به «…» ختم شوند. اما بعضی از سئوکاران معتقد هستند که این روش باعث می شود که افراد برای کلیک کردن بر روی سایت جذب شوند. شما می توانید از یک ابزار سئو استفاده کرده تا محتوای متا را از نظر قدرت و طول٬ ارزیابی کنید و ببینید که عملکرد آن به چه صورت است.
-
متا توضیحات با تمرکز بر روی کلمات قدرتمند
تمرکز بر روی کلمات قدرت مانند «باور نکردنی»، «قوی»، «راز آلود»، «جدید» و غیره، می تواند به شما کمک کند تا کاری کنید تگ متا دیسکریپشن شما برجسته باشد. وب سایت Smart Blogger دارای لیست گسترده ای از کلمات قدرتمند می باشد که می توانید از آن ها استفاده کنید. البته باید حواستان باشد که زیاده روی نکنید؛ چراکه این کار باعث می شود که دیسکریپشن شما طبیعی به نظر نرسد.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
کلمه «رایگان» و «تخصصی» در این قسمت باعث می شود که توجه جلب شود. «رایگان» همیشه انگیزه خوبی ایجاد می کند و «تخصصی» نیز نشان می دهد توصیه های ارائه شده در این سایت ارزشمند هستند و فراتر از موارد اولیه می باشند. در جمله ی نهایی، واژه ی «کامل» نیز باعث می شود که جستجوگر احساس کند دیگر نیازی به منبع دیگری ندارد و می تواند نیاز خودش را از سایت شما رفع کند.
فضا برای بهبود در این متا
جمله «توصیه های حرفه ای کامل خودتان را دریافت کنید»، شاید یکم عجیب به نظر برسد. بیشتر انگار برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده است نه برای افراد. به نظر من جملاتی مانند «ما سرویس مشاوره حرفه ای کامل آنلاین هستیم» و یا «از سرویس مشاوره حرفه ای کامل آنلاین استفاده کنید» بهتر می باشد.
-
متا توضیحات با تمرکز بر روی کارکترهای خاص
استفاده از نشانه و شکلک در متا دیسکریپشن گاهی می تواند باعث جذابیت بصری دیسکریپشن شما شود. بر اساس برند شما، این کار می تواند ارزش بسیار زیادی را ایجاد کند. به عنوان مثال، در صورتی که شما می خواهید خیلی سر زنده به نظر برسید و یا مثلا برندی هستید که با نوجوانان سر و کار دارید، می توانید از المان های «بامزه» استفاده کنید.
البته در نظر داشته باشید که جستجوگر ها ممکن است نسبت به نشانه ها و شکلک ها واکنش منفی داشته باشند و آن ها را به عنوان یک کار غیر حرفه ای و یا حتی اسپمی در نظر بگیرند.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
تیک های سبز که در قسمت بالا مشاهده می کنید باعث می شود که توجه خواننده جذب شده و آن ها به لیست بندی شما توجه کنند. این کار باعث می شود که نکات اصلی مانند «بهترین معامله»، «کمترین قیمت ها» و «بیشترین صرفه جویی» کاملا پیش چشم جستجوگر قرار بگیرد.
فضا برای بهبود در این متا
این تگ بیشتر به صورت عمومی نوشته شده است. زیرا eBay به صورت خودکار این تگ را بر اساس قوانین خودش ایجاد کرده است. می توان دقیقا از همین تگ برای صفحه های دیگر نیز استفاده کرد و صرفا کافی است که نام محصول عوض شود.
-
متا توضیحات متمرکز بر روی راه حل
روش نهایی برای تگ های متا دیسکریپشن نیز تمرکز بر روی راه حل یا اثبات خودتان به جستجوگر می باشد. این نوع از دیسکریپشن باعث می شود فرد مطمئن شود که چیز با ارزشی را از سایت به دست می آورد و یا در بعضی از موارد، می تواند به محتوا یا محصول خوبی برسد.
در این متا چه عملکرد خوبی دارد
این تگ با یک سوال شروع شده است که باعث شکل گیری یک پاسخ مثبت در ذهن خواننده می شود. این سوال که «شما می خواهید در رابطه با فلان چیز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید؟»٬ باعث می شود که فرد کنجکاو شده و سپس یک USP نیز ارائه می شود. مثلا «سریعترین روش تمرین برای فلان چیز» که در واقع به خواننده نشان می دهد روش ارائه شده نسبت به روش های مشابه سریعتر می باشد.
فضا برای بهبود در این متا
کلمه «بهترین روش تفریح» که در لینک بالا دیده می شود، به نوعی شفافیت کمی دارد و بیشتر مثل یک شعار می باشد. شاید خیلی از افراد اصلا منظور این کلمه را متوجه نشوند. در نتیجه بهتر است از عبارتی با شفافیت بیشتر در این قسمت استفاده شود که مخاطبین هدف٬ به خوبی آن را درک کنند.
چک لیست بهینه سازی متا تگ توضیحات
- کلمات کلیدی: مهمترین کلمات کلیدی صفحات وب را در متا تگ دیسکریپشن بیاورید. اگر کلمات جستجو شده در اسنیپت (snippet) وجود داشته باشند، موتورهای جستجو معمولاً آنها را bold می کنند.
- نوشتن متن های با معنی و قابل خواندن: این کار کاملاً ضروری است. پر کردن متا تگ توضیحات با عبارات کلیدی فراوان روش خوبی نیست و مخاطبان فکر می کنند محتویات سایت شما اسپم است. مطمئن شوید که متا تگ توضیحات مثل جملات طبیعی و غیر ماشینی (نوشته شده توسط انسان) به نظر برسد.
- متا تگ توضیحات را مانند یک آگهی تبلیغاتی برای صفحه وب خود در نظر بگیرید: تا حد امکان متا تگ توضیحاتی بنویسید که مرتبط با موضوع بوده و توجه مخاطب را جلب کنند. توضیحات باید حتماً با محتوای صفحه مطابقت داشته و البته تا آنجا که ممکن است جذاب هم باشند.
- اندازه: تگ meta description نباید از 135 تا 160 کاراکتر طولانی تر باشند (البته گوگل اخیراً اسنیپت های طولانی تر را هم آزمایش می کند) عبارات کلیدی مهم را نزدیک به قسمت ابتدایی قرار دهید.
- متا تگ دیسکریپشن را کپی نکنید: این متا تگ سئو هم باید مثل تگ عنوان (title tag)، برای هر صفحه متفاوت از صفحات دیگر نوشته شوند. گوگل ممکن است شما را به خاطر کپی کردن و داشتن تعداد زیادی تگ description تکراری جریمه کند.
- شاید بتوانید از ریچ اسنیپت ها (rich snippet) استفاده کنید: به کمک نشانه گذاری schema می توان اجزای مختلفی به اسنیپت ها اضافه کرد تا جذاب تر شوند (مثلاً امتیازدهی ستاره ای یا star ratings، رتبه بندی توسط مشتریان، اطلاعات محصول، مقدار کالری و …)
به دلیل ظهور قابلیت هایی مانند answer box گوگل و carousel گوگل، امروزه حتی شاهد SERP هایی با متا توضیحات بسیار کمتر هستیم.
اجازه دهید با چند مثال، بهترین شیوه نوشتن متا تگ دیسکریپشن در سال 2018 را بررسی کنیم.
تگ meta description خوب، معمولاً درباره اطلاعاتی که در تگ عنوان وجود دارد توضیحات بیشتری ارائه می کنند و هدف آن ترغیب کاربر برای کلیک کردن است. متا تگ description ممکن است محتوای صفحه مربوطه را برای کاربر شرح دهند:
گاهی اوقات هم توضیحات کلی تری درباره سایت ارائه می دهند:
و در مورد محصولی از یک برند خاص، ممکن است شامل توضیحاتی کلی درباره آن برند باشند:
تگ meta description را معمولاً به صورت متن خاکستری که در صفحه نتایج جستجو، زیر URL نمایش داده می شود می بینیم. هنگام به اشتراک گذاری صفحات در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک هم تگ meta description ظاهر می شوند.
در ضمن می توان تگ meta description را اختصاصاً برای فیس بوک یا توییتر بهینه سازی کرد (به ترتیب با استفاده از نشانه گذاری Open Graph و یا Twitter Cards).
تا همین اواخر، روش کار استاندارد گوگل این بود که محدودیتی نسبتاً قابل پیش بینی برای طول متا تگ description در نظر بگیرد. ولی حالا دیگر چنین قانونی وجود ندارد:
در SERP های فوق (برای عبارت “best baby led weaning foods”) متا توضیحاتی برای Netmums به طول حدود 330 کاراکتر می بینیم و توضیحات کوتاهتری هم هستند که کم و بیش همان طول کلاسیک 135 تا 160 کاراکتر را دارند.
از این مثال ها می توانیم نتیجه بگیریم که الگوریتم گوگل مفید بودن متا تگ description را ارزیابی می کند، و اگر احتمال بدهد که یک متا توضیح می تواند پاسخی برای سؤال کاربر داشته باشد، مقدار بیشتری از آن را نمایش خواهد داد.
در مثال های بالا نتیجه مربوط به Mother & Baby را هم مشاهده می کنیم که نویسنده آن را بر اساس همان محدودیت 135 تا 160 کاراکتری نوشته است. به نظر من Mother & Baby در بین تگ meta description بالا بیشتر از همه متقاعد کننده هست و بیش از سایر مثال ها وسوسه ام می کند که رویش کلیک کنم. ولی در کل این صفحه نتایج به وضوح نشان می دهد که در حال حاضر بازاریابان می توانند گزینه توضیحات طولانی تر را هم امتحان کنند.
تفاوت بین موبایل و دسکتاپ
اما در مورد نتایج جستجو در تلفن های همراه که صفحه نمایش کوچکتری دارند، آیا گوگل درباره طول متا تگ description سخت گیرتر است؟ آیا می توان مطمئن بود که موتور جستجو می خواهد بیشتر فضای موجود را به لینک ها و عناوین اختصاص دهد؟
بیایید همان نتایج جستجوی بالا را با نحوه نمایش آنها در SERP های تلفن همراه مقایسه کنیم.
پاسخ کوتاه این است: حداقل در مورد این جستجوی خاص، بین صفحه نمایش موبایل و دسکتاپ تفاوت زیادی در نحوه نمایش متا تگ description توسط گوگل وجود ندارد.
البته باید توجه داشت که بررسی ما فقط شامل جستجوی یک عبارت، در یک حوزه خاص، و فقط در چند پلتفرم (تلفن همراه و دسکتاپ) است؛ ولی با همه اینها می تواند بسیار کمک کننده باشد. دو مورد از متا تگ توضیحاتی که در SERP های دسکتاپ بیشترین اندازه را داشتند، در تلفن همراه نیز همان اندازه را دارند.
در مورد Mother & Baby (که خیلی خوب هم نوشته شده) تنها چند کاراکتر (شامل کلمات “finger friendly. Say no more, we’ve got all the answers, including”) حذف شده است. با مطالعه کد منبع می توانیم بهتر به نحوه کار گوگل پی ببریم.
در این مورد، گوگل درباره حذف قسمت انتهایی متا تگ توضیحات نشانه گذاری شده بسیار هوشمندانه عمل می کند تا کفه ترازو به سمت قسمتی از متن صفحه باشد که تعدادی کلیدواژه را در بر دارد. این کار هم در دسکتاپ، و هم با شدت کمی بیشتر در تلفن های همراه انجام می شود.
اما قانون کار به این سادگی نیست که بگوییم در تلفن همراه توضیحات باید کوتاه تر باشند. همانطور که در مثال های قبلی دیدیم، اگر متا تگ description برخی عبارات کلیدی مرتبط را در بر داشته باشند و یا بتوانند به سؤال کاربر پاسخ دهند، گوگل حتی در تلفن همراه هم اسنیپت های طولانی تری را نمایش خواهد داد.
متا تگ description در عصر rich features
مشخص است که توانایی گوگل در تشخیص هدف کاربران دائماً در حال بهبود است.
الگوریتم گوگل قبل از تصمیم گیری درباره اینکه چه مقدار از طول اسنیپت توضیحات را نمایش دهد، درباره هدف کاربر قضاوت می کند. اما این امکان هم وجود دارد که تصمیم بگیرد rich feature های زیادی را در SERP بگنجاند: answer box گوگل، نمودارهای حاوی اطلاعات و همچنین برخی اجزا در داخل و اطراف خود تگ meta description، مثلاً امتیازدهی ستاره ای و …
همانطور که چندی پیش در مقاله ای درباره دیده شدن (visibility) در SERP های امروز توضیح داده ایم، نمایش این rich feature ها توسط موتور جستجو بستگی به کیفیت نشانه گذاری محتوای شما دارد.
نکته جالب توجه این است که هنوز هم تگ meta description اهمیت فوق العاده ای برای تمام rich feature های موجود در SERP ها دارند. در واقع با توجه به تمایل گوگل به نمایش توضیحات طولانی تر، حتی می توانیم بگوییم که توضیحات 300 کاراکتری که خوب طراحی شده باشند هم می توانند دیده شدن و نیز نرخ کلیک (CTR) شما را بهبود بخشند.
گوگل هر روز هوشمندتر می شود، اما زمانی بهترین کارایی را خواهد داشت که محتوای ما به خوبی نوشته و نشانه گذاری شده باشد. رمز موفقیت در تعادل مناسب است، یعنی مطمئن شوید که نشانه گذاری تان توجه اسپایدرها (spiders) را به سمت اطلاعات مرتبط در صفحه شما جلب می کند و تگ description تان برای کاربر مفید است.
قضاوت نهایی با گوگل است و شاید بر اساس هدف کاربر، به این نتیجه برسد که بخش های دیگری از محتوای سایت مفید تر است، و در نتیجه یک اسنیپت اصلاح شده را برای تجربه کاربری بهتر نمایش دهد.