ضروری

آموزش سئو و استراتژی Answer Box گوگل

Answer Box گوگل,featured snippet,استراتژی Answer Box گوگل حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 13 امتیاز : 5]

در این مقاله آموزش سئو سایت قصد دارم استراتژی Answer Box گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت را برای شما دوستان نیوسئو شرح دهم.

دوستان عزیزم، برای صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل، انقلاب بزرگی در راه است.

صفحه نتایج یا SERP گوگل با اضافه شدن featured snippet جدیدی به نام Answer Box رو به رو شده است. از زمان رونمایی این ویژگی، اسنیپت Answer Box مورد توجه بوده است. البته سال 2016 که برندها واقعا شروع به استفاده از آن کردند، این ویژگی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

برای آنکه درک بهتری از نحوه استفاده کسب و کارها از این ویژگی داشته باشید، بهتر است بگویم که در مواردی دیده شده است که رنک آنها برای برخی کلمات کلیدی 6-4 برابر رشد داشته و همین هم باعث اختصاص Answer Box به این سایت ها شده است.

همانطور که همه ما می دانیم، گوگل تلاش می کند هدف از جستجو را بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده و مدل های رفتاری مرتبط، تفسیر کند. در این مدل، گوگل نتیجه مرتبط با جستجوی کاربر را انتخاب کرده و آن را در SERP در قالب بخش های برجسته ای به نام Answer Box نمایش می دهد.

گوگل خیلی از اوقات ویژگی ها، ابداعات و آپدیت های الگوریتم را تنها آزمایش می کند و کسی هم نمی داند این موارد همیشگی خواهد بود یا خیر. اما آیا Answer Box گوگل ماندنی است؟!

در حال حاضر تمام نشانه ها می گویند بله! حداقل اینکه حق اختراع Answer Box به نام گوگل ثبت شده است. این بدین معناست که وقت گذاشتن برای طراحی استراتژی جهت گرفتن این Answer Box ها کاملا ارزشش را دارد.

چرا به دست آوردن Answer Box در گوگل اهمیت دارد؟

برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا پرسیده شود: چرا رنک گرفتن طبیعی اهمیت دارد؟

رنک گرفتن وب سایت، به افزایش کلیک های کاربران کمک می کند که به آن “click-throughs” نیز گفته می شود. این معیار با نام CTR یا نرخ کلیک اندازه گیری می شود. رنک بالاتر به معنی CTR بالاتر است، که منجر به افزایش ترافیک وب سایت می شود.

موقعیت answer box بالای تمام موقعیت های رنک است و در حال حاضر نیز عنوان “رنک صفر” را دارد. پس در حال حاضر چه چیزی بهتر از رنک اول گوگل است؟ رنک صفر!

اگر هنوز هم قانع نشده اید، می توانیم به سراغ تحلیل داده ها برویم. به طور متوسط، Google Answer Box حدودا 32.3 درصد CTR دارد.

این بدین معناست که برای عبارت های مشخصی در جستجوی طبیعی، به طور تقریبی 32 درصد از سهم بازار را یا برای خود نگه می دارید یا آن را از دست می دهید. قطعا، 32 درصد سهم زیادی است.

آیا با حضور Answer Box رنک اول هنوز هم رنک اول است؟

پاسخ کوتاه: خیر. بر اساس چندین تحلیل داده ای که بر روی چند مجموعه کلمات کلیدی صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که بدون حضور answer box، رنک 1 طبیعی به طور متوسط 25درصد CTR دارد (البته سایت های برند و سایت های بدون برند CTRهای متفاوتی نیز دارند).

اما وقتی Answer Box برای کلمه کلیدی مشابه وجود داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ داده های ما نشان می دهد که به طور متوسط وقتی Answer Box داشته باشیم، CTR متوسط برای کلمه کلیدی مشابه در رنک 1، به حدودا 18% می رسد.

با نگاه به جدول زیر، می توانیم متوجه شویم که اگر 6 کلمه کلیدی که مثال زده ایم، افت رنک نداشته باشند (رنک 1 خود را حفظ کنند)، اما AnswerBox نداشته باشند، CTR مربوط به آنها به سرعت افت می کند.

اما زمانی که صاحب answer box می شوند، CTR آنها مجدد به جایگاه اولیه باز می گردد و نسبت به CTR عادی رنک اول حدودا 35-30% نیز بیشتر است. این رفتار درباره هردو مجموعه کلمات کلیدی برند و غیر برند، مشاهده می شود.

در اینجا ثابت می شود که بدست آوردن رنک 1 به اندازه گرفتن answer box اهمیت دارد.

Answer Box گوگل,featured snippet,استراتژی Answer Box گوگل

5 گام ساده برای بهبود استراتژی Answer Box گوگل

فکر نمی کنم دیگر نیازی به ارائه دلیل برای اثبات اهمیت این featured snippetها باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که برندها چطور می توانند استراتژی ای پیاده سازی کنند که به این نتایج دسترسی داشته باشند.

در این بخش می خواهیم یک استراتژی ساده 5 مرحله ای به شما معرفی کنیم:

گام اول: تشخیص عبارات کلیدی مناسب و صحیح

اولین مرحله از این برنامه این است که بدانیم بیشتر برای کدام کلمات کلیدی احتمال گرفتن Answer Box هست. ابتدا می توانید با کلمات کلیدی که برای آنها رنک طبیعی گرفته اید شروع کنید، صرف نظر از اینکه چه رنکی داشته باشید.

پس از آن از یک ابزار (SEMrush یا ALPS) استفاده کنید. این ابزار به شما می گوید کدام کلمات کلیدی شما مستعد برای گرفتن featured snippet هستند. اگر نسبت به جایگاه خود خیلی کنجکاو هستید، می توانید این داده ها را با داده های سال پیش خود مقایسه کنید و ببینید جایگاه طبیعی و استعداد شما برای باکس پاسخ گوگل یا Answer Box چقدر ارتقاء پیدا کرده است. در این صورت شاید جواب برخی سوال های خود را پیدا کرده و بفهمید که برای مثال چرا کاهش ترافیک را تجربه کرده اید.

پس از دسته بندی داده های وب سایت خود، به شما پیشنهاد می کنم همین کار را برای رقبای خود نیز انجام بدهید. همه این اطلاعات کاملا عمومی هستند، پس احساس گناه نداشته باشید و اگر کسی این کار را برای وب سایت شما نیز انجام داد زیاد تعجب نکنید.

با مقایسه داده های سایت خود با رقیبان، می توانید درک بهتری از رقابت خود داشته باشید. با همین ابزارها می توانید تحلیل دیگری انجام دهید تا ببینید رقبای شما برای کدام کلمات کلیدی Answer Box گرفته اند که شما هنوز برای این کلمات موفق به دریافت آن نشده اید. ما این داده ها را برای ربع چهارم ماتریس اولویت بندی نگه می داریم.

گام دوم: ماتریس 2×2 اولویت بندی

گام دوم اولویت بندی و دسته بندی کردن تمام این داده هاست. به منظور انجام این کار، استفاده از ماتریس 2×2 ساده را پیشنهاد می کنم. به منظور دریافت Answer Box گوگل، باید چگالی و ارتباط مطالب خود را بالا ببرید.

برای اولین مولفه ماتریس، به تمامی کلمات کلیدی که در حال حاضر جزو 5 رنک طبیعی و بالا هستند، توجه کنید. این بدین معناست که صفحه وب شما برای این کلمات کلیدی، سیگنال های چگالی خوبی دارد.

دومین مولفه، کلمات کلیدی فیلتر شده با بالاترین حجم و چگالی ترکیبی است (بالاترین تاثیر بر روی ترافیک، بسته به حجم). این بدین معناست که اگر شما برای عبارت های کلیدی با حجم بالای خود، یک answer box به دست آورید، بیشترین ترافیک را به وب سایت خود هدایت می کنید. هرچند، با سیگنال های مرکب چگالی، باید برای این صفحات و برای عبارت های کلیدی، چگالی بسازید.

سومین مولفه عبارت های کلیدی هستند که سیگنال های چگالی رنک 5 به بالا داشته باشند و یا اینکه نتیجه اول، با حجم های ترکیبی باشند. این بدین معناست که باید رنک صفحه و ارتباط آن را به جستجوهای انجام شده بالا ببرید.

در آخر، مولفه نهایی کلمات کلیدی رقیبانتان هستند که در بالا از آنها صحبت کردیم (صفحات جدی، حجم جدید). اینها کلمات کلیدی هستند که محتوایی برای آنها ندارید و رنکی هم برایشان نگرفته اید. که البته همین به معنای فرصت تازه ایست.

باکس پاسخ گوگل,رتبه کلمه کلیدی در گوگل,سئو سایت

گام سوم: وقت خطر کردن است!

قسمت جالب ماجرا تازه شروع می شود. استفاده از تمام این کلمات کلیدی و دریافت answer box یک چیز است اما مهم تر از آن دانستن این است که این کلمات کلیدی چرا برای گوگل مهم هستند.

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردم، گوگل سعی در تفسیر هدف شما دارد و می خواهد بفهمد که شما واقعا به دنبال چه چیزی هستید. بنابراین اگر answer box، پاسخی را به شما می دهد، شما باید بفهمید که سوال چه بوده است. به منطقه خطر خوش آمدید!

هرچند، این کار کمی دور از ذهن است. چرا که شما باید با سعی و خطا متوجه شوید که گوگل به چه سوال هایی پاسخ می دهد و بعد اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما هم به همین سوالات پاسخ می دهد. این مسئله مستقیما به تجربه کاربری بر می گردد.

گام چهارم: عناصر پاسخ – گسترش محتوای درون صفحه

در مقالات گذشته در رابطه با محتوا و کیفیت محتوا بارها مطالبی را در سایت نیوسئو منتشر کردم. اما در این گام اهمیت این مسئله بررسی می شود. گوگل با استفاده از الگوریتمی می تواند “عناصر پاسخ” را محاسبه کرده و نمره متناظر آن را نمایش دهد.

به بیانی ساده تر، این بدین معناست که اگر وب سایتی، با یک پاراگراف متن، پاسخی مستقیم به یک سوال بدهد، برای آن نمره می گیرد.

اگر وب سایت B هم پاسخ همین سوال مشابه را بدهد، اما عناصر پاسخ بیشتری از جمله نمودار، جدول، گراف و غیره را در پاسخ خود داشته باشد، وب سایت B نمره بیشتری را برای عناصر پاسخ دریافت می کند.

به علاوه، اگر وب سایت B گسترده شود و پاسخ سوالات محدوده سوال اصلی را نیز در خود داشته باشد، در این صورت نه تنها عناصر پاسخ بیشتری را در خود دارد، بلکه تجربه کاربری قوی تری نیز ارائه داده است. فراموش نکنید گوگل هرچیزی که به نفع کاربر باشد را می پسندد.

برای کمک به درک این مسئله، اینجا چند مثال از انواع مختلف answer box را نشان داده ایم که می توانید عناصر پاسخ مختلفی که در آنها آورده شده است را ببینید.

ورژن متنی:

صفحه نتایج گوگل

ورژن Bullet (موردی):

Answer Box گوگل,featured snippet,استراتژی Answer Box گوگل

ورژن تصویری:

Answer Box گوگل,featured snippet,استراتژی Answer Box گوگل

ورژن جدولی:

Answer Box گوگل,featured snippet,استراتژی Answer Box گوگل

گام پنجم: درک نقش چگالی: آیا باید رنک اول باشم؟

چگالی یا رنک صفحه چه نقشی را ایفا می کند؟ آیا فقط رنک اول می تواند Answer Box به خود اختصاص دهد؟ خیر.

تا به حال دیده ام که وب سایت هایی حتی با رنک 5 نیز در SERP گوگل، Answer Box را به خود اختصاص داده اند. برای گرفتن Answer Box، باید علاوه بر تمامی نکات سئو که باید رعایت کنید، سیگنال های چگالی و مرتبط بودن محتوا نیز باید با هم هماهنگ باشند.

بنابراین صفحه شما باید از چگالی کافی برخوردار باشد تا محتوای مرتبط و قوی شما را به خوبی به گوگل نشان دهد، اما این بدین معنی نیست که الزاما اگر رنک اول باشید، Answer Box به شما اختصاص پیدا می کند!

به نظر من، اینکه گوگل به جای غول رنک یک، Answer Box را در اختیار وب سایتی که محتوای مرتبط تر و بهتری دارد قرار می دهد، بسیار زیباست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *