به جهت احترام به درخواست های مکرر شما دوستان عزیزم، از امروز شروع میکنم به ارائه مراحلی منحصربفرد که به شما کمک میکند عوامل رتبه بندی گوگل و محل قرارگیری سایتتان در نتایج جستجو (SERP) را بشناسید و بر اساس آن ها تصمیم بگیرید که چطور باید به صفحه اول گوگل رسید. در این مقاله قصد داریم فاکتورهای صفحه در سئو را بررسی کنیم.
البته قبلا خیلی جامع تر به 200 فاکتور گوگل در بخش آموزش سئو اشاره کردم اما این سلسله مقالات سئو جدیدی که در زمینه فاکتورهای رنکینگ گوگل منتشر خواهد شد به روزتر بوده و یادگیری دقیق اینها در کنار توضیحات جامع قبلی بسیار کاربردی خواهد بود.
ما عوامل را به قطعات پازل مانندی تقسیم میکنیم که با چینش آنها در کنار یکدیگر نهایتا به شمایلی درست و کامل از رتبه بندی گوگل میرسیم. به نظر می رسد که صدها سیگنال وجود دارد و ما نمیتوانیم هرگز صددرصد از همه پارامترهای دخیل در ماجرا مطمئن باشیم. همچنین الگوریتم گوگل هر ساله هزاران بار تغییر میکند، بنابراین معیاری است که دائما در حال تغییر است اما ما سعی میکنیم با بهترین عملکرد همواره آپدیت و دقیق باشیم.
در بخش های بعدی بطور مفصل در خصوص عواملی چون محتوا، لینکها، یادگیری ماشین، گسترش سایت، دامنه، موبایل، سرعت و … که فاکتورهای صفحه در سئو هستند، صحبت خواهیم کرد. ابتدا اجازه دهید بطور ساده المانهایی که گوگل برای رنک دادن به صفحات شما استفاده میکند را با هم بررسی کنیم.
تگ عنوان
همانطور که در مقالات قبلی عنوان کرده ام، این تگ در سایت استفاده می شوند تا به گوگل و بازدیدکنندگان بگویند سایت شما بطور دقیق در چه موردی فعالیت می کند. طبق اعلام MOZ، تگ های عنوان یکی از مهمترین عوامل سئو صفحه بشمار میروند. در اینجا توضیحاتی در خصوص تاثیرگذاری آنها روی رنک صفحه شما ارائه خواهیم کرد :
- کلمات کلیدی که مایل هستید در آنها رنک پیدا کنید را در تگ عنوان قرار دهید.
- هر کلمه کلیدی که به تگ عنوان نزدیکتر باشد از اهمیت بیشتری برخوردار میشود و وزن بیشتری را دریافت میکند (منظورم دقیقا این است که عبارت کلیدی خود را در ابتدای عنوان قرار دهید).
کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه | نام تجاری
- تگ عنوان شما بایستی توسط کاربر انسانی نوشته شود. در نتیجه حسی منطقی در آن ایجاد میشود (بجای یک مشت کلمه کلیدی تولید شده توسط ربات!).
- تگ عنوان خود را در سراسر وبسایتتان تکرار نکنید چرا که میتواند تاثیری عکس داشته باشد (منظورم دقیقا این است که یک عنوان را حتی در بیش از یک صفحه استفاده نکنید).
عوامل مهمی که شاید جزو سیگنالهای اصلی بشمار نروند ولی تاثیر زیادی دارند:
مطمئن شوید که تگ عنوان شما حدود 50-60 کاراکتر باشد (شامل فاصله ها). تگی طولانی تر ممکن است توسط گوگل کوتاه شود. اگر کسی نام برند یا شرکت شما را نشنیده است (و جزئی از عبارات کلیدی مهم نیست) آن را در انتهای تگ عنوان قرار دهید.
حالا وقتشه! اینو بخون: تگ هدینگ چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
تگ های H1
تفاوت بین تگ H1 و تگ عنوان کاملا مشخص است: تگ عنوان در نتایج جستجو ظاهر می شود اما تگ H1 چیزی است که بازدید کنندگان در صفحه مشاهده می کنند. تیتر یا نام صفحه وب شما در اکثر اوقات به تگ H1 شما شکل می دهد.
در اینجا بایستی نسبت به بعضی موارد در تگ عنوان خود مطمئن شوید:
- کلمات کلیدی موردنظرتان بایستی در تگ H1 باشد.
- H1 شما می تواند متفاوت از تگ عنوان باشد. البته حتما نبایستی ایگونه باشد! بابت مشابه بودن تگ عنوان و H1 در یک صفحه وب جریمه نخواهید شد (البته اکثر CMS ها این مورد را بطور خودکار ایجاد میکنند)؛ اما تغییر کلمات کلیدی در هردو باعث میشود شانس شما در جستجوهای مختلف افزایش میدهد (اگر بدونید که الان چه نکته مهمی بهتون یاد دادم باور کنید حداقل تو ذهنتون هم که شده از امیر قمصری تشکر می کنید!!).
- فقط یک تگ H1 در هر صفحه استفاده نمایید. البته اگر از HTML5 استفاده نمایید در هر بخش میتوانید از تگ H1 متفاوتی استفاده کنید.
- بخش اصلی محتوای خود را با استفاده از تگ های H2 و H3 بشکنید، اما از آنها بطور منطقی و کم استفاده نمایید.
- تگ های H2 و H3 شما بایستی شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند. گرچه خودتان تکرار نمیکنید اما بازهم کلمات و عباراتی وجود دارند که امیدوار هستید در آنها رنک بیابید.
توضیحات متا
توضیحات متا (یا همان به قول امیر قمصری توضیحات سئو) پاراگرافی کوتاه از متن قرارداده شده در HTML (سورس) یک صفحه وب است که محتوای آن را توصیف میکند.
گوگل اعلام کرده است که توصیفات متا، سیگنالی برای رتبه بندی بشمار میروند. اما کیفیت توضیحات روی نرخ کلیک تاثیر میگذارند بنابراین بسیار مهم است در استفاده از این عنصر عاقلانه رفتار نمایید. ارسال خوانا و نسخه قابل فهم بسیار مهم است، چرا که توضیحات متا به مثابه آگهی تبلیغی برای صفحه موردنظر شما است.
توضیحات متا نباید بیش از 135-160 کاراکتر باشد.
توضیحات سئو را به هیچ عنوان کپی نکنید!
آدرس صفحه
برای بهینه سازی آدرس صفحات به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای صفحه، باید به نکات مهم زیادی توجه کنید. نکته مهمی که قبل از هر چیز باید بدانید، این است که آدرس صفحات بهتر است در بهترین حالت، کوتاه و شامل کلمه کلیدی صفحه باشد. این موضوع باعث می شود که روند کراول و ایندکس صفحات شما، بهبود پیدا کند.
در ادامه مهم ترین نکات برای بهینه سازی آدرس صفحات را با هم بررسی می کنیم:
- تا حد امکان از یک دامنه و زیر دامنه استفاده کنید
- آدرس صفحه باید خوانایی لازم را داشته باشد
- آدرس صفحه بهتر است که انگلیسی باشد. بات های گوگل، آدرس های انگلیسی را بهتر، کراول می کنند.
- کلمه کلیدی اصلی صفحه را در آدرس استفاده کنید
- از حروف اضافه مثل of – the – and – و… ترجیحا استفاده نکنید.
- طول آدرس صفحه هرچه کمتر باشد، بهتر است.
- ترجیحا بهتر است که یک عبارت در آدرس تکرار نشود. به عنوان مثال آدرس newseo.ir/seo-learning/seo-course/seo-technical استاندارد نیست و بهتر است که به این صورت باشد: newseo.ir/seo-learning/course/technical
- استفاده از هشتگ در آدرس صفحه ممنوع است.
سئو متن محتوا
متن محتوا یکی از مهم ترین بخش هایی است که در بهینه سازی باید به آن دقت کنید. نکات مهمی برای بهینه سازی متن محتوا وجود دارد که در ادامه برای شما شرح می دهیم.
ابتدا قصد داریم یک موضوع چالش برانگیز را برای شما بررسی کنیم:
چگالی کلمات کلیدی چیست و آیا فاکتورهای صفحه در سئو محسوب می شود؟
ما متن محتواهای صفحه را برای کلمه کلیدی های مختلف بهینه سازی می کنیم. به طور استاندارد هر صفحه باید شامل یک کلمه کلیدی هدف و چندین کلمه کلیدی مرتبط با هدف با اولویت های مختلف باشد. کلمه کلیدی هدف که برای یک صفحه تعیین می شود، معمولا عبارتی است که در بین عبارات جستجو شده در تحقیق کلمات کلیدی، بیشترین جستجو را داشته است. کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی هدف صفحه هم براساس میزان جستجو آن ها، اولویت بندی می شوند. هر عبارت که جستجو کمتری داشته اولویت کمتری دارد.
با توجه به این موضوع کلمات کلیدی باید با یک ساختار مشخصی در متن محتوا تکرار شوند. حالا درصد استفاده از یک عبارت کلیدی به نسبت تعداد کلمات کل محتوای یک صفحه سایت را چگالی یا تراکم کلمه کلیدی گویند. البته نیازی نیست که شما دقیقا این موضوع را بررسی کنید، اما باید کلمات کلیدی یک محتوا، با یک نسبت تقریبا مشخصی، تکرار شود.
بهترین حالت برای این تکرار کلمات کلیدی در یک محتوا، استفاده از ساختار 7-5-3-3-2 است. بدین شکل که کلمه کلیدی هدف برای یک محتوای 1500 کلمه ای 7 بار، کلمه کلیدی با اولویت دو 5 بار، کلمه کلیدی با اولویت سه 3 بار، کلمه کلیدی با اولویت چهار 3 بار، کلمه کلیدی با کمترین اولویت هم حداقل 2 بار تکرار شود.
1_صفحه یک محصول فروشگاهی تیتر ک h 1 تعریف شده هست از h2 هم عنوان فرعی انگلیسی هست . آیا قسمتی از توضیحات رو h2 کنیم خوبه احتیاجی نیست.
مورد دیگه که h1 رو فارسی و h2 رو داریم انگلیسی وارد میکنیم . آیا بهتر نیس h2 رو هم به فارسی برگردونیم چون بیشتر سرچ ها فارسی است یا همان طور انگلیسی بماند ؟
با سلام، پاسخ سوال شما در این مقاله وجود دارد. لطفا این مقاله را با مجدد و با دقت مطالعه نمایید. متشکرم
البته بابت این نکات کلیدی واقعا ازتون متشکرم.
حقیقتش شما تو سایت تون ریزترین نکات رو دارید میگید. چیزهایی که در سراسر وب کم پیدا میشه و من واقعا برام سوال بودن.
هیچ کاری نمیتونم بکنم و فقط میتونم از درگاه خداوند براتون آرزوی موفقیت کنم و انشالله همیشه سلامت و موفق باشید.
خیلی ممنون از مطالب خوبی که میگذارید
مرسی از توضیحاتتون.
من همه مقالات شما دنبال می کنم. این مطلب واقعا جالب بود. سپاسگزارم
سلام
این توضیحات را قبلا خواندم ولی این چیزی که باعث میشه نظر بدم اینه که به کاربران احترام میگذارید و سایتتون را همیشه بروز میکنید.
انشالا که همینطور بروز باشید و ما از اطلاعاتتون استفاده کنیم.
سپاس گذارم از شما…
درود و خداقوت
وقتتون خووش
یک سوال داشتم…برای موتورهای جست و جو Hidden بودن یا نبودن تاثیر گذار است؟؟ به طور مثال در هر صفحه از تگ H1 استفاده کنیم یک بار آن هم برای عنوان صفحه ولی این تگ Hidden باشد .
از شما سپاس گذارم
با سلام
Hidden کردن عناصر وب برای رباتهای جستجوگر گوگل مناسب نمیباشند.
با توجه به اهمیت زیاد تگ H1، نباید از این تگ به صورت Hidden استفاده شود.
آقا ممنون ولی واقعا من هیچی نفهمیدم!!! ….
* من هوشم افت کرده یا واقعا متن سخت بود؟
* میشه کمکم کنید چطور میتونم این ها رو اجرایی کنم؟
درود بر شما
متن سخت بود. با دقت بخوانید لطفا و چندین بار دور کنید
سلام و مرسی از اینکه مقالاتتون رو در اختیارمون میذارین واقعا عالی بود.
ازین به بعد پایه همه ی مقالاتتون هستم!
واقعا خیلی عالیه!
من هم از این قانون شما تو سایت ام پیروی میکنم :
کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه | نام تجاری
واقعا شما یک متخصص به معنای واقعی هستید. کلا مقالاتتون خیلی متفاوت از سایتهای دیگه ای هست که به نظرم فقط ادعای سئو کار بودن دارن. من که واقعا لذت می برم از مقالاتتون.
نکاتی که اشاره کردید خیلی خوب بود. مخصوصا توضیحات متا تگ و هدر ها که خیلی کامل و عالی بودن
سلام
این مقاله تون هم یاد آوری بود هم نکات جدید سئو .
مثل همیشه عالی بود .
ممنونم
سلام آقای قمصری
من چند بار به سایت شما اومدم و مقاله های شما رو خوندم
شما به نکاتی اشاره میکنید که من تو سایت بقیه سئوکارها ندیدم مثل :
“کلمه کلیدی ثانویه” و “کلمات و عباراتی وجود دارند که امیدوار هستید در آنها رنک بیابید” و از همه مهم تر فاکتور شماره 6 .
این ها نکاتی اند که ظرافت و هوشمندی شما رو تو علم سئو نشون میده .
بینهایت از شما ممنونم .