
به جهت احترام به درخواست های مکرر شما دوستان عزیزم، از امروز شروع میکنم به ارائه مراحلی منحصربفرد که به شما کمک میکند عوامل رتبه بندی گوگل و محل قرارگیری سایتتان در نتایج جستجو (SERP) را بشناسید و بر اساس آن ها تصمیم بگیرید که چطور باید به صفحه اول گوگل رسید.
البته قبلا خیلی جامع تر به 200 فاکتور گوگل در بخش آموزش سئو اشاره کردم اما این سلسله مقالات سئو جدیدی که در زمینه فاکتورهای رنکینگ گوگل منتشر خواهد شد به روزتر بوده و یادگیری دقیق اینها در کنار توضیحات جامع قبلی بسیار کاربردی خواهد بود.
ما عوامل را به قطعات پازل مانندی تقسیم میکنیم که با چینش آنها در کنار یکدیگر نهایتا به شمایلی درست و کامل از رتبه بندی گوگل میرسیم. به نظر می رسد که صدها سیگنال وجود دارد و ما نمیتوانیم هرگز صددرصد از همه پارامترهای دخیل در ماجرا مطمئن باشیم. همچنین الگوریتم گوگل هر ساله هزاران بار تغییر میکند، بنابراین معیاری است که دائما در حال تغییر است اما ما سعی میکنیم با بهترین عملکرد همواره آپدیت و دقیق باشیم. در بخش های بعدی بطور مفصل در خصوص عواملی چون محتوا، لینکها، یادگیری ماشین، گسترش سایت، دامنه، موبایل، سرعت و … صحبت خواهیم کرد. ابتدا اجازه دهید بطور ساده المانهایی که گوگل برای رنک دادن به صفحات شما استفاده میکند را با هم بررسی کنیم.
فاکتور صفحه : 1-10
تگ عنوان
همانطور که در مقالات قبلی عنوان کرده ام، این تگ در سایت استفاده می شوند تا به گوگل و بازدیدکنندگان بگویند سایت شما بطور دقیق در چه موردی فعالیت می کند. طبق اعلام MOZ، تگ های عنوان یکی از مهمترین عوامل سئو صفحه بشمار میروند. در اینجا توضیحاتی در خصوص تاثیرگذاری آنها روی رنک صفحه شما ارائه خواهیم کرد :
- کلمات کلیدی که مایل هستید در آنها رنک پیدا کنید را در تگ عنوان قرار دهید.
- هر کلمه کلیدی که به تگ عنوان نزدیکتر باشد از اهمیت بیشتری برخوردار میشود و وزن بیشتری را دریافت میکند (منظورم دقیقا این است که عبارت کلیدی خود را در ابتدای عنوان قرار دهید).
کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه | نام تجاری
- تگ عنوان شما بایستی توسط کاربر انسانی نوشته شود. در نتیجه حسی منطقی در آن ایجاد میشود (بجای یک مشت کلمه کلیدی تولید شده توسط ربات!).
- تگ عنوان خود را در سراسر وبسایتتان تکرار نکنید چرا که میتواند تاثیری عکس داشته باشد (منظورم دقیقا این است که یک عنوان را حتی در بیش از یک صفحه استفاده نکنید).
عوامل مهمی که شاید جزو سیگنالهای اصلی بشمار نروند ولی تاثیر زیادی دارند:
مطمئن شوید که تگ عنوان شما حدود 50-60 کاراکتر باشد (شامل فاصله ها). تگی طولانی تر ممکن است توسط گوگل کوتاه شود. اگر کسی نام برند یا شرکت شما را نشنیده است (و جزئی از عبارات کلیدی مهم نیست) آن را در انتهای تگ عنوان قرار دهید.
تگ های H1
تفاوت بین تگ H1 و تگ عنوان کاملا مشخص است: تگ عنوان در نتایج جستجو ظاهر می شود اما تگ H1 چیزی است که بازدید کنندگان در صفحه مشاهده می کنند. تیتر یا نام صفحه وب شما در اکثر اوقات به تگ H1 شما شکل می دهد.
در اینجا بایستی نسبت به بعضی موارد در تگ عنوان خود مطمئن شوید:
- کلمات کلیدی موردنظرتان بایستی در تگ H1 باشد.
- H1 شما می تواند متفاوت از تگ عنوان باشد. البته حتما نبایستی ایگونه باشد! بابت مشابه بودن تگ عنوان و H1 در یک صفحه وب جریمه نخواهید شد (البته اکثر CMS ها این مورد را بطور خودکار ایجاد میکنند)؛ اما تغییر کلمات کلیدی در هردو باعث میشود شانس شما در جستجوهای مختلف افزایش میدهد (اگر بدونید که الان چه نکته مهمی بهتون یاد دادم باور کنید حداقل تو ذهنتون هم که شده از امیر قمصری تشکر می کنید!!).
- فقط یک تگ H1 در هر صفحه استفاده نمایید. البته اگر از HTML5 استفاده نمایید در هر بخش میتوانید از تگ H1 متفاوتی استفاده کنید.
- بخش اصلی محتوای خود را با استفاده از تگ های H2 و H3 بشکنید، اما از آنها بطور منطقی و کم استفاده نمایید.
- تگ های H2 و H3 شما بایستی شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند. گرچه خودتان تکرار نمیکنید اما بازهم کلمات و عباراتی وجود دارند که امیدوار هستید در آنها رنک بیابید.
توضیحات متا
- توضیحات متا (یا همان به قول امیر قمصری توضیحات سئو) پاراگرافی کوتاه از متن قرارداده شده در HTML (سورس) یک صفحه وب است که محتوای آن را توصیف میکند.
گوگل اعلام کرده است که توصیفات متا، سیگنالی برای رتبه بندی بشمار میروند. اما کیفیت توضیحات روی نرخ کلیک تاثیر میگذارند بنابراین بسیار مهم است در استفاده از این عنصر عاقلانه رفتار نمایید. ارسال خوانا و نسخه قابل فهم بسیار مهم است، چرا که توضیحات متا به مثابه آگهی تبلیغی برای صفحه موردنظر شما است.
توضیحات متا نباید بیش از 135-160 کاراکتر باشد.
توضیحات سئو را به هیچ عنوان کپی نکنید !
در مقاله بعدی در یکی دیگر از سیگنال های رنکینگ گوگل صحبت خواهیم کرد.
قسمت بعدی سرفصل فاکتورهای رنکینگ گوگل :
فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت دوم : کلمات کلیدی
سلام آقای قمصری
من چند بار به سایت شما اومدم و مقاله های شما رو خوندم
شما به نکاتی اشاره میکنید که من تو سایت بقیه سئوکارها ندیدم مثل :
“کلمه کلیدی ثانویه” و “کلمات و عباراتی وجود دارند که امیدوار هستید در آنها رنک بیابید” و از همه مهم تر فاکتور شماره 6 .
این ها نکاتی اند که ظرافت و هوشمندی شما رو تو علم سئو نشون میده .
بینهایت از شما ممنونم .
سلام
این مقاله تون هم یاد آوری بود هم نکات جدید سئو .
مثل همیشه عالی بود .
ممنونم
نکاتی که اشاره کردید خیلی خوب بود. مخصوصا توضیحات متا تگ و هدر ها که خیلی کامل و عالی بودن
واقعا شما یک متخصص به معنای واقعی هستید. کلا مقالاتتون خیلی متفاوت از سایتهای دیگه ای هست که به نظرم فقط ادعای سئو کار بودن دارن. من که واقعا لذت می برم از مقالاتتون.
من هم از این قانون شما تو سایت ام پیروی میکنم :
کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه | نام تجاری
ازین به بعد پایه همه ی مقالاتتون هستم!
واقعا خیلی عالیه!
سلام و مرسی از اینکه مقالاتتون رو در اختیارمون میذارین واقعا عالی بود.
آقا ممنون ولی واقعا من هیچی نفهمیدم!!! ….
* من هوشم افت کرده یا واقعا متن سخت بود؟
* میشه کمکم کنید چطور میتونم این ها رو اجرایی کنم؟
درود بر شما
متن سخت بود. با دقت بخوانید لطفا و چندین بار دور کنید
درود و خداقوت
وقتتون خووش
یک سوال داشتم…برای موتورهای جست و جو Hidden بودن یا نبودن تاثیر گذار است؟؟ به طور مثال در هر صفحه از تگ H1 استفاده کنیم یک بار آن هم برای عنوان صفحه ولی این تگ Hidden باشد .
از شما سپاس گذارم
با سلام
Hidden کردن عناصر وب برای رباتهای جستجوگر گوگل مناسب نمیباشند.
با توجه به اهمیت زیاد تگ H1، نباید از این تگ به صورت Hidden استفاده شود.
سپاس گذارم از شما…
سلام
این توضیحات را قبلا خواندم ولی این چیزی که باعث میشه نظر بدم اینه که به کاربران احترام میگذارید و سایتتون را همیشه بروز میکنید.
انشالا که همینطور بروز باشید و ما از اطلاعاتتون استفاده کنیم.
من همه مقالات شما دنبال می کنم. این مطلب واقعا جالب بود. سپاسگزارم
مرسی از توضیحاتتون.
خیلی ممنون از مطالب خوبی که میگذارید
البته بابت این نکات کلیدی واقعا ازتون متشکرم.
حقیقتش شما تو سایت تون ریزترین نکات رو دارید میگید. چیزهایی که در سراسر وب کم پیدا میشه و من واقعا برام سوال بودن.
هیچ کاری نمیتونم بکنم و فقط میتونم از درگاه خداوند براتون آرزوی موفقیت کنم و انشالله همیشه سلامت و موفق باشید.
1_صفحه یک محصول فروشگاهی تیتر ک h 1 تعریف شده هست از h2 هم عنوان فرعی انگلیسی هست . آیا قسمتی از توضیحات رو h2 کنیم خوبه احتیاجی نیست.
مورد دیگه که h1 رو فارسی و h2 رو داریم انگلیسی وارد میکنیم . آیا بهتر نیس h2 رو هم به فارسی برگردونیم چون بیشتر سرچ ها فارسی است یا همان طور انگلیسی بماند ؟
با سلام، پاسخ سوال شما در این مقاله وجود دارد. لطفا این مقاله را با مجدد و با دقت مطالعه نمایید. متشکرم