
تاثیر تجربه مولد جستجوی گوگل (SGE) Search Generative Experience هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. ویژگی جدید جستجوی هوش مصنوعی گوگل هنوز در مرحله آزمایش بوده، اما در حال حاضر سروصدای زیادی در دنیای سئو ایجاد کرده است.
اگر قابلیت SGE در دسترس تمامی کاربران قرار گیرد، در صفحه SERP در بالای نتایج جستجو کادر رنگارنگی را خواهید دید که به کلیک بر روی آن به مرتبط ترین و بهترین اطلاعات موردنیاز خود در همان صفحه دست پیدا خواهید کرد که حاوی عکس، متن و ویدیو خواهد بود و با کلیک بر روی آنها به صفحه موردنظر هدایت خواهید شد. حتی اگر سوالاتی از این هوش مصنوعی بپرسید، می تواند جواب های مناسبی در اختیار شما قرار دهد.
اگر می خواهید بدانید که google SGE چیست و چه تعداد از کلمات کلیدی پاسخ های SGE را تحریک می کنند و مباحث پیرامون آن، ما کامل شما را با این موضوع آشنا خواهیم کرد. در اصل این مقاله راهنمای google SGE خواهد بود و اینکه در دنیای سئو سایت چه کاربرد و تاثیری خواهد داشت.
google SGE چیست؟
احتمالاً این سوال برای افراد فعال در حوزه وب و مخصوصاً سئوکارها و سایر کاربران پیش آمده باشد که google SGE چیست؟
همانطور که می دانید دلیل محبوبیت موتور جستجوی گوگل در سراسر جهان بخاطر آپدیت های مداوم و بهینه کردن نتایج جستجو برای کاربران در طول زمان بوده تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنند. در همین راستا این روزها تکنولوژی با هوش مصنوعی گره خورده است و در حال ادغام با یکدیگر هستند.
گوگل هم در این راستا از قافله عقب نمانده و در آخرین آپدیت های مربوط به نتایج SERP قصد دارد از هوش مصنوعی استفاده کند. که به آن google SGE یا Search Generative Experience می گویند.
بنابراین google SGE به کاربران کمک خواهد کرد که در سریع ترین زمان و با یک نگاه کلی به موضوع موردنظر خود در نتایج جستجوی گوگل دسترسی داشته باشند و همچنین صفحاتی که بیشترین شباهت به جستجوی آنها را دارد را در سریع ترین زمان پیدا کنند. این قابلیت در ابتدا در اختیار کاربران کشورهای آمریکا، ژاپن و هند قرار خواهد گرفت و سپس کم کم کاربران دیگر در سراسر دنیا به آن دسترسی خواهند داشت.
راهنمای google SGE برای استفاده
در حال حاضر به طور مستقیم امکان استفاده از google SGE وجود ندارد. برای دسترسی به این بخش باید وارد بخش Search Labs در مرورگر کروم خود شوید. برای استفاده از این قابلیت تب جدیدی در کروم باز کنید و در قسمت چپ بالای صفحه اگر گزینه LABS را مشاهده کردید به این معنی است که راهنمای google SGE در دسترس شما هست. در غیر اینصورت باید منتظر بمانید تا در دسترس شما قرار گیرد. همچنین می توانید وارد وب سایت labs.google شوید و در آنجا ثبت نام خود را برای استفاده از این قابلیت انجام دهید که احتمالا در نوبت انتظار برای استفاده از این قابلیت قرار گیرید.
بررسی عملکرد فعلی google SGE
در مباحث پیرامون راهنمای google SGE بهتر است بدانید که در نتایج google SGE چند کیوورد قابل نمایش است؟ در حقیقت سوال مهم این است که google SGE چقدر تاثیرگذار است؟ بعد از بررسی های مداوم برای این مورد که google SGE برای 78 تا 80 درصد از کلمات کلیدی شما قادر به تولید و ارائه مطالب است.
بررسی میزان سازگاری نتایج google SGE
روش تولید و ارائه نتایج در google SGE در طول زمان برای کلمات کلیدی یکسان در حال تغییر است و می توان آنها را در سه دسته طبقه بندی کرد.
- دریافت نتیجه – کلمات کلیدی که به طور خودکار یک نتیجه SGE ایجاد می کنند. 47.70٪ از کلمات کلیدی در این دسته قرار می گیرند.
- پاسخ اجباری – کلمات کلیدی که می توانند نتیجه SGE ایجاد کنند، اما شما باید آن را درخواست کنید. 31.05٪ از کلمات کلیدی در این دسته قرار می گیرند.
- بدون پاسخ – کلمات کلیدی بدون نتیجه SGE که 21.25٪ از کلمات کلیدی پاسخ SGE نداشتند.
که البته داده های بالا برای شرایط فعلی google SGE هستند و با مرور زمان نتایج خیلی بهتر خواهند شد.
طول پاسخ های تولید شده توسط google SGE
در ادامه بررسی این موضوع که google SGE چیست؟ این موضوع اهمیت دارد که به طور متوسط، نتایج تولید شده توسط google SGE دارای پنج پاراگراف و 3334 کاراکتر هستند. اما به نظر می رسد که نتایج SGE به مرور زمان طولانی تر می شوند. در ژوئن 2023، SGE تنها سه پاراگراف متن را نمایش می داد و احتمال دارد با آپدیت های دیگر مطالب بیشتری را هم نمایش دهد.
تعداد منابع ذکر شده در google SGE
بهتر است بدانید که هر نتیجه google SGE نه تنها یک پاسخ را فهرست بندی می کند، بلکه به منابعی که برای تولید آن استفاده شده است، پیوندهایی نیز ارائه می کند. اگر در گوگل رتبه خوبی دارید، شانس بیشتری برای حضور در SGE دارید. در حال حاضر، حدود 57.1 درصد از منابع SGE در یک جستجوی ارگانیک در ده رتبه برتر قرار دارند. همچنین طبق تحقیقات، SGE به طور متوسط حدود هفت منبع را فهرست می کند. چیزی که با اطمینان می توانیم بگوییم این است که به نظر می رسد تعداد کلی وب سایت های مرتبط به عنوان منابع SGE در حال افزایش است. در ماه ژوئن به طور متوسط تنها 4 یا 5 نمایش داده می شدند و انتظار می رود در آینده این تعداد افزایش یابند.
راهنمای google SGE برای موضوعات مختلف
ما کلمات کلیدی جستجو شده را در گروه های موضوعی مختلف دسته بندی می کنیم. به این ترتیب، ما می آموزیم که google SGE در شرایط مختلف چه عملکردی از خود نشان می دهد که برخی از موارد را در ادامه ذکر کرده ایم:
- 92% از کوئری های سئو را پاسخ می ده
- 34 از کوئری های مرتبط با تجارت الکترونیک را با آن دریافت خواهید کرد.
- 92٪ احتمال پاسخ برای موضوعات دارای دو واژه
- کمترین پاسخ های ایجاد شده برای موضوعات مالی است که شامل 16% می شود.
آیا کیبوردهایی وجود دارند که برای آنها گوگل از SGE استفاده نکند؟
بله، اما تعداد این موضوعات زیاد نیست. در اصل google SGE برای درخواست های مربوط به موارد زیر غیرفعال است:
- کاهش وزن
- کووید
- اثرات جانبی
- برخی از داروهای خاص
در زیر برخی از نتایج راهنمای google SGE را می توانید برای نتایج انگلیسی مشاهده نمایید. چرا که این قابلیت هنوز برای زبان فارسی در دسترس نیست.
و مورد دیگر در این زمینه
تاثیر google SGE بر سئو به چه صورتی خواهد بود؟
تا اینجا فهمیدید که google SGE چیست؟ اما از آنجایی که این قابلیت گوگل هنوز در مرحله آزمایشی خود قرار دارد، نمی توان اظهار نظر دقیقی در مورد آن در زمینه سئو داشت. اما چیزی که مسلم است این است که احتمال محبوبیت آن توسط کاربران سراسر دنیا بالاست. در نهایت هدف تمامی آپدیت ها و تغییرات گوگل در این خلاصه می شود که نتایج SERP در گوگل در ساده ترین و بهترین حالت ممکن در اختیار کاربران در سراسر دنیا قرار گیرند.
اما می توان اینطور اظهار نظر کرد که google SGE می تواند اهمیت رتبه های برتر در گوگل را دو چندان کند. چرا که بیشتر اطلاعات و داده های خود را از نتایج برتر رتبه های جستجو برخواهد داشت و در اختیار کاربران قرار خواهد داد. بنابراین در چنین شرایطی سئو اهمیت خاصی پیدا خواهد کرد و صاحبان وب سایت ها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا بهترین رتبه ممکن را در صفحه اول گوگل به خود اختصاص دهند.
نتیجه گیری
در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که google SGE چیست. همانطور که گفتیم google SGE به هوش مصنوعی مولد گوگل در نتایج جستجو گفته می شود که به کاربران کمک خواهد کرد در سریع ترین زمان و با صرف کمترین وقت در همان صفحه جستجو به خلاصه مطلب و محتوایی که به دنبال آن هستند، دست پیدا کنند و بهترین منابع ارائه دهنده اطلاعات را در زمینه های مختلف در اختیار آنها قرار خواهد داد.
این قابلیت در حال حاضر در مرحله آزمایش بوده و در دسترس کاربران کشورهای آمریکا، ژاپن و هند قرار گرفته است و مسلماً با تکمیل و آپدیت مراحل بعدی در دسترس کشورهای بیشتری قرار خواهد گرفت. امیدواریم مطالب ما در زمینه راهنمای google SGE برای شما مفید بوده باشد.