اولویت های بازاریابی شبکه های اجتماعی – تاثیرگذاری بر مخاطب

اولویت های بازاریابی,اینفلوئنسر مارکتینگ,بازاریابی اینترنتی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 2 امتیاز : 5]

اولویت های بازاریابی شبکه های اجتماعی در بخش قبل، به مبحث افزایش مخاطبین پرداختیم در اینجا قصد داریم اولیت مهم بعدی یعنی تاثیرگذاری بر مخاطب را مطرح کنیم.

کارهای دیگری که برای انتشار محتوا می توانید انجام دهید

می دانم! این که ستون های ارزشمندی (high-value columns) در سایت های بزرگ داشته باشید هیجان انگیز است، اما همه سایت های رسانه ای اصلی، چنین امتیازی را به شما نمی دهند. فرض کنیم می خواهید در سه سایت برتر حوزه خود، ستون داشته باشید. در این صورت احتمالا وضعیت زیر را خواهید داشت:

 اولویت های بازاریابی,اینفلوئنسر مارکتینگ,بازاریابی اینترنتی

همچنین ممکن است سایت های رسانه ای اصلی داشته باشید که نتوانید به گرفتن ستون یا نشر محتوا در آنها فکر کنید. اما، آیا می توانید با نویسندگان و ویراستاران این سایت ها ارتباط برقرار کنید؟ آیا آنها وقتی به موضوعی مرتبط با شما برخورد کردند، به سراغ شما خواهند آمد؟ آیا آنها مایل به انجام مصاحبه با شما هستند؟

داشتن برنامه حساب شده برای ساخت چنین رابطه هایی، از ملزومات هر استراتژی جذب و تاثیرگذاری (reach and influence strategy) است. برخی از گام های کلیدی برای انجام این کار عبارت اند از:

  • از برترین روابط مورد هدف خود لیست تهیه کنید.
  • سعی کنید از شبکه های اجتماعی و آدرس ایمیل آنها، اطلاعات به دست آورید
  • مطالعه کنید و ببینید که موضوع آنها درباره چیست و مهم ترین مسئله برای آنها چیست
  • فعالانه، مطالب مرتبط آنها را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
  • با آنها از طریقی ارتباط برقرار کنید که به نفعشان باشد. با این نشان می دهید داشتن ارتباط با شما به نفع آنهاست
  • از شرکت های ارائه خدمات پولی در شبکه های اجتماعی استفاده کنید و آنها را در بهترین محتوای خود تبلیغ کنید
  • برای دست یابی به موقعیتی جهت ملاقات حضوری آنها، برنامه ریزی کنید

از تمامی این تاکتیک ها برای پیاده سازی نقشه خود استفاده کنید و خود را به شکل یک کسب و کار موفق در بازار نشان دهید. همچنین نشان دهید که تمایل دارید هرجا لازم بود به آنها کمک کنید.

نقش اینفلونسرها (The role of influencers)

هر فرد رسانه ای (Media People) در حوزه خودش یک اینفلونسر است. آنها در جاهای دیگری، مانند شبکه های اجتماعی نیز حضور دارند و در هر بازاری، چند اینفلونسر به این شکل وجود دارد. با استفاده از این نوع اینفلونسرها می توانید چند تاکتیک دیگر را نیز اجرایی کنید، برای مثال:

  1. با آنها مصاحبه کنید و نتیجه را در سایت خود منتشر کنید
  2. به آنها مبلغی پرداخت کنید تا محتوا شما را در شبکه های اجتماعی خود اشتراک گذاری کنند
  3. به آنها مبلغی پرداخت کنید تا برای شما مطلب بنویسند (و از آنها بخواهید مقاله شما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند)
  4. از آنها بخواهید بیشتر به شما کمک کنند و سخنگوی شما باشند
  5. راهی برای همکاری در پروژه ها پیدا کنید و سپس هر دو طرف نتایج را نشر دهید و تبلیغ کنید
  6. یا اینکه، همکاری محدودتری در پروژه ها داشته باشید

ارزش کاری که اینجا انجام می دهید بسیار شبیه به کار وبلاگ نویس های اصلی و رسانه هاست. ارتباط و همکاری شما با آنها، موجب ارتقاء کیفیت و ارزش کاری که به صورت آنلاین انجام می دهید می شود. مسئله مشابهی درباره رسانه ها هم صدق می کند. در رسانه ها چند اینفلونسر با نفوذ قابل توجه وجود دارد. نقطه جالب این است که تنها بخشی از افرادی که آنها بر رویشان تاثیر می گذارند، با افرادی که تحت نفوذ رسانه هستند همپوشانی دارند:

بازاریابی شبکه های اجتماعی,تاثیرگذاری بر مخاطب,شبکه های اجتماعی پولی

اگر قادر به برقراری ارتباط با چندتا از ده اینفلونسر برتر(غیر از رسانه ها) هستید، دسترسی به مخاطبین بیشتری خواهید داشت و می توانید بر روی آنها تاثیرگذاری داشته باشید.

 شبکه های اجتماعی ارگانیک

شبکه اجتماعی یک راه عالی برای ساخت ارتباط مستقیم با وبلاگ نویس ها، رسانه ها، اینفلونسرها و دسترسی به مشتری هدف است. کسب و کارهای بسیار زیادی، به شبکه های اجتماعی نگاه ویژه و خاصی دارند. آن ها یا بر روی ارسال پیام های تبلیغاتی از طریق شبکه های اجتماعی خود تمرکز می کنند و یا اینکه بر روی اهداف سطحی کار می کنند؛ مثلا افزایش تعداد لایک ها یا دنبال کننده ها.

اگر به دنبال افزایش تعداد مخاطبین خود و اثرگذاری بیشتر بر روی آنها هستید، بهتر است با استفاده از شبکه های اجتماعی به قدرت و نفوذ بیشتر برسید. حتی امروزه، در دنیایی که پلتفرم های اجتماعی اصلی مثل فیسبوک، دسترسی آزاد به محتوا را محدود می کنند، هنوز هم می توان با ارسال محتوای ارزشمند در چنین پلتفرم هایی، چیزهای زیادی به دست آورد. قبل از هرچیز بدانید که تمام پلتفرم های رسانه اجتماعی دسترسی آزاد را محدود نمی کنند و گروه های بسیاری هنوز در دسترس هستند. دوم اینکه، می توانید از این محتوا به عنوان یک “کارت اعتباری” برای ساخت روابط خود با اینفلونسرها در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. وقتی اینفلونسرها، پروفایل شما را بررسی کنند، محتوای شما رزومه ی شما را به آنها ارائه می دهد و آنها متوجه می شوند که شما ارزش همکاری را دارید.

اما هیچ چیز تا ابد رایگان نخواهد ماند، بنابراین راهی برای انتقال روابطی که در سایت های شبکه های اجتماعی می سازید به دیگر پلتفرم ها پیدا کنید.

شبکه های اجتماعی طبیعی,نقش اینفلونسرها

یک راه برای انجام این کار، اشتراک گذاری محتوایی است که در سایتتان منتشر شده است. بعد از آن نیز باید راهی پیدا کنید که مردم تشویق شوند در خبرنامه و اپلیکیشن شما ثبت نام کنند. همچنین می توانید راه دیگری نیز برای همراه کردن افراد با خودتان پیدا کنید. به طور کلی می خواهم بگویم، ارتباط خود را در سطح همان شبکه های اجتماعی رها نکنید، و کاملا هم به آن پلتفرم متکی نباشید.

شبکه های اجتماعی پولی

موقعیت های زیادی در دنیای شبکه های پولی برای شما فراهم است که ارزش امتحان کردن را دارند. برخی پلتفرم ها مانند فیسبوک، گزینه های بی نظیری پیشنهاد می کنند که با استفاده از آن ها می توانید موقعیت خود را ارتقا بخشید. آیا لیستی از ایمیل 10000 نفر دارید؟ فقط تصور کنید تبلیغات فیسبوکی که انجام می دهید را تمام این مخاطبین شما ببینند. عالی به نظر می رسد، مگر نه؟

شما واقعا می توانید این کار را انجام دهید، اما تنها نکته مهم این است که آدرس ایمیلی که در دست دارید، باید دقیقا همان آدرس ایمیلی باشد که آنها برای ساخت حساب فیسبوک خود استفاده کرده اند. طبق تجربه ما، همین نکته می تواند لیست شما را نصف کند، اما باز هم این کار ارزش بالایی دارد.

راه های موثر دیگری نیز برای استفاده از پلتفرم های پولی اجتماعی موجود هستند، اما نکته کلیدی مهم این است که زمان خود را برای پلتفرم درست سرمایه گذاری کنید. شرکت های زیادی هستند که به سراغ تبلیغات شبکه های اجتماعی می روند، چند روش را امتحان می کنند، می خواهند سریع نتیجه بگیرند، اما چون نمی شود پا پس می کشند. باید صبر داشته باشید تا بهترین گزینه های مورد نظر خود را بشناسید و بر روی این گزینه ها کار کنید.

برای انجام این کار، باید مدتی بر روی ROI نه چندان عالی سرمایه گذاری کنید، تا داده های کافی برای تحقق اهداف خود در دست داشته باشید. اگر این کار را انجام دهید، می توانید بازار خوبی برای خودتان درست کنید، چرا که رقبای شما احتمالا مایل نیستند به خودشان انقدر زحمت بدهند!

یکی از روش هایی که به شما برای بیشتر کردن مخاطبین و تاثیرگذاری شما بر روی آنها کمک می کند، این است که لیستی از وبلاگ نویس ها، رسانه ها، اینفلونسرها بسازید و بعد تبلیغات خود را تنها بر روی همین لیست متمرکز کنید. با این روش می توانید محتوای خود را به مهم ترین افراد نشان دهید.

خلاصه

هدفتان را بر روی بیشتر کردن مخاطبین و تاثیرگذاری بیشتر بگذارید. فرقی نمی کند که برند شما چقدر بزرگ باشد، چرا که در دنیایی زندگی می کنید که هیچ چیز قطعی نیست. اگر وابستگی زیادی به نتایج جستجوی طبیعی در گوگل دارید، بدانید که مفهوم جعبه جستجو (Search Box) در پنج سال آینده از بین خواهد رفت. یا اینکه، اگر وابستگی زیادی به افرادی دارید که به فروشگاه واقعی شما می آیند، زمان آن رسیده که تغییرات عظیم فعالیت های آنلاین را متوجه شوید. تغییرات بیشتری هم حتما به وجود خواهند آمد، اما هیچ کس از شکلی که در آینده به خود خواهد گرفت مطمئن نیست.

بهترین صلاحی که در این دنیای متغیر دارید، مخاطب پرشوری است که به سراغ شما می آید، به شما وفادار است و شما نیز راه های ارتباطی مستقیم بسیاری با آنها دارید. این مخاطبین را بسازید و آن ها را زیاد کنید.

اگر چنین کاری بکنید، دیگر مهم نیست که چه تغییراتی در آینده پیش خواهد آمد. شما در مسیر رشد و شکوفایی خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *