بهبود نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری

افزایش ترافیک سایت,بهبود کسب و کار,تبدیل بازدیدکننده به خریدار حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 18 امتیاز : 4.7]

یکی از دلایلی که باعث شکست در بهبود نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار می شود، عدم داشتن بینش عمیق است. متاسفانه اکثر مالکان کسب و کار گمان می کنند که تجزیه و تحلیل نمودارها و جداول، بینش کافی و لازم را به آنها ارائه می دهد، درحالیکه موضوع اصلی تجزیه و تحلیل ترافیک است که نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد. در واقع زمانیکه بینش و درک کافی وجود نداشته باشد، همچنان سوالاتی وجود خواهند داشت که نمی توان به آنها پاسخ روشن و واضحی داد.

این نکته را فراموش نکنید که تجزیه و تحلیل ترافیک تنها برای درک بازدیدکنندگان وب سایت با استفاده از میانگین ها، نمودارها و اقدامات صورت گرفته موثر خواهد بود، اما درک کافی نسبت به دلیل اعمالی که مخاطبان انجام می دهند را به شما نخواهد داد. در واقع با تجزیه و تحلیل متوجه می شوید که مثلا 45 درصد مخاطبان، سایت را ترک کرده اند اما هرگز متوجه دلیل ترک سایت توسط آنها نخواهید شد.

برای این که متوجه شوید چرا بازدیدکنندگان بدون خرید سایت شما را ترک می کنند، می توانید اقدام به ضبط اعمال آنها بکنید و یا نقشه های حرارتی براساس کلیکی که انجام می دهند ایجاد کنید. راه حل دیگر انجام آزمون کاربردپذیری راه دور یا به صورت محلی با استفاده از مشتریان بالقوه سایت می باشد. اما هیچکدام از این راه ها به اندازه ارتباط مستقیم با مخاطب مفید نخواهند بود.

دوستان عزیزم، برای آنکه بتوانید نتایج نزدیک به واقعیت در رابطه با دلایل ترک سایت توسط بازدیدکننده و عدم خرید توسط او را به دست بیاورید، باید از دو تکنیک استفاده کنید که هر دو مکمل یکدیگر خواهند بود.

  • تکنیک اول: نظرسنجی در وب سایت

استفاده از نظرسنجی یکی از بهترین روش ها برای آشنایی با عادات، رفتار و دلایل رفتار کاربران است. به همین دلیل معمولا سایت ها از تکنیک نظرسنجی استفاده می کنند. اما نکته مهم در استفاده از این تکنیک آن است که در هر نظرسنجی نباید بیش از یک سوال مطرح کنید و هر بار باید فقط در رابطه با یک بُعد از مسئله از کاربر سوال کنید. علاوه بر آن از صفحات پاپ آپ برای نظرسنجی استفاده نکنید تا موجب آزار و اذیت مخاطب نشوید، اجازه دهید مخاطب به میل خود در نظرسنجی شرکت کند.

در واقع این تکنیک مکمل تکنیک اول می باشد و باید در کنار نظرسنجی به کار گرفته شود. استفاده از Google Analytics به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از تجزیه و تحلیل های انجام شده و ارائه گزارش های مختلف، یک دید کلی را نسبت به بازدیدکنندگان سایت خود پیدا کنید. در واقع Google Analytics کمک خواهد کرد تا بتوانید نظرسنجی مناسب با رفتار کاربر را انجام دهید. به عنوان مثال اگر تعداد زیادی از کاربران بدون نتیجه خاصی سایت شما را ترک می کنند، باید یک نظرسنجی برای پیدا کردن دلیل این رفتار انجام دهید.

افزایش ترافیک سایت,بهبود کسب و کار,تبدیل بازدیدکننده به خریدار

معمولا 4 سوال رایج برای تحلیل رفتار کاربران مطرح می شود:

سوال اول: به چه دلیل از سایت بازدید کرده اید؟

یکی از سوالات پایه اما بسیار قدرتمند است که شما می توانید از بازدیدکنندگان سایت بپرسید. این سوال باعث هدفگیری بازدیدکنندگان جدید سایت و درک بیشتر رفتارهای آنها و میزان اثربخشی مدل بازاریابی می شود. معمولا برای این پرسش 4 جواب مطرح می شود که در ذیل مشاهده می کنید:

  • فقط می خواستم در مورد شما بیشتر بدونم
  • هدفم جستجو کلی در رابطه با خدمات و محصولات شما بود
  • به دنبال یک آیتم خاص می گشتم
  • برای خرید اومدم

همانطور که می بینید این سوال به شما کمک می کند تا دلیل ورود کاربر به سایت خود را متوجه شوید و با اهداف و مقاصد آنها آشنا شوید. در واقع این سوال کمک می کند که بتوانید متوجه چند درصد از مراجعان پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند و چند درصد از آنها با قصد خرید وارد سایت شما شده اند. این اطلاعات کمک می کنند تا بتوانید برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری برنامه مدون و بهتری را تدوین کنید تا بتوانید نرخ تبدیل را بهبود ببخشید.

سوال دوم: چرا سایت را ترک می کنید؟ (بدون انجام خرید یا ثبت نام)

این سوال به شما یک کمک بسیار بزرگ برای پیدا کردن نقاط ضعف وب سایت خواهد کرد. علاوه بر آن، باعث می شود که با بازدیدکنندگان خود بیشتر آشنا شوید و نسبت به رفتارها و نیازهای آنها آشنایی بیشتری پیدا کنید.

معمولا گزینه هایی که برای این سوال مطرح می شوند به شکل ذیل است:

  • جستجو کردم اما محصولی که به آن علاقه مند باشم رو پیدا نکردم
  • من نتونستم آیتمی رو که دنبالش بودم پیدا کنم
  • من آیتمی رو که دوست داشتم پیدا کردم اما الان آمادگی انجام خریدو ندارم
  • من نتونستم آیتمی رو که بهش علاقه مند هستم، خریداری کنم
  • اطلاعاتی رو که می خواستم پیدا نکردم

در واقع با مطرح کردن این سوال می توانید مشکلات سایت خود را به صورت مشخص و واضح شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنید تا بتوانید در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار موفق تر عمل کنید.

سوال سوم: به دنبال چه اطلاعاتی می گردید؟

این سوال به شما کمک می کند تا متوجه شوید اطلاعاتی که در سایت منتشر می کنید تا جه اندازه کامل، مفید و موثر بوده است. در واقع افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری وابسته به اطلاعاتی می باشد که در سایت منتشر می کنید. این اطلاعات معمولا در رابطه با نحوه فرآیند خرید، پرداخت پول، میزان امن بودن فرآیند خرید و قوانین حفاظت اطلاعات شخصی می باشد. البته گزینه های این سوال برخلاف سوالات قبلی الگوی خاصی ندارد و وابسته به کسب و کار شما خواهد بود. به عنوان مثال برای یک صرافی این گزینه ها در نظر گرفته شده است:

  • برای درک چگونگی فرآیند انتقال پول
  • برای درک میزان امن بودن فرآیند انتقال پول
  • برای درک نرخ تبادلات ارزی
  • سایر موارد

همانطور که می بینید اگر کاربر نتواند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند، به کسب و کار شما اعتماد نخواهد کرد و باعث می شود که شما در فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری با مشکل مواجه شوید.

سوال چهارم: آیا شما سایت ما را به دیگران پیشنهاد می دهید؟

این سوال کمک می کند تا شما به طور کلی از میزان رضایت کاربران از سایت با خبر شوید. همچنین می توانید متوجه این نکته شوید که آیا واقعا سایت شما به اندازه کافی مفید است و به تمام نیازها و انتظارات کاربران پاسخ می دهد یا خیر. در واقع می توانید با این سوال از میزان رضایت مندی کاربر در مواردی مثل تجربه کاربری، فرآیند خرید کالا، پاسخگویی به سوالات، مقالات منتشر شده و محصولات یا سرویس های ارائه شده، آگاه شوید.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. در واقع با استفاده از این سوالات می توانید در افزایش ترافیک سایت، بهبود نرخ تبدیل، بهبود کسب و کار، بهبود کمپین بازاریابی و بهبود تعامل با مخاطب بهتر از قبل عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *