بازاریابی تبدیلی به مواردی اشاره دارد که سبب می شوند یک مشتری بالقوه پس از مواجه شدن با یک پیشنهاد، آن را بپذیرد و عملیات خرید یا هر عمل دیگری که به عنوان هدف تعریف شده است را انجام دهد. به عبارت دیگر هدف این نوع بازاریابی تبدیل مخاطبان بازدید کننده به مشتری می باشد.
این سبک از بازاریابی، تحت عنوان بازاریابی نرخ تبدیل نیز شناخته می شود که نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد هر کسب و کاری دارد. به همین دلیل ما تصمیم گرفته ایم مقاله ای درباره بازاریابی تبدیلی تهیه کنیم تا شما با استفاده از مطالب آن، در مسیر افزایش فروش کسب و کار خود، بیش از پیش موفق باشید.
بازاریابی تبدیلی یعنی چه؟
برای تعریف بازاریابی تبدیلی، ابتدا باید منظور از تبدیل را توضیح دهیم. تبدیل زمانی اتفاق می افتد که یک بازدید کننده وب سایت، هدف تعیین شده برای صفحه ای که از آن بازدید می کند را انجام دهد، مانند پر کردن یک فرم یا خرید یک محصول. درصد کل بازدیدکنندگانی که تبدیل می شوند یا به عبارت دیگر هدف مدنظر را تکمیل می کنند، نرخ تبدیل نامیده می شود. بسته به اهداف سایت یا کسب و کار شما، انواع اهداف ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- فروش آنلاین
- ثبت ایمیل
- تکمیل فرم
- دانلود فایل
- ثبت نام در خبرنامه
- کلیک بر روی تبلیغات
- بازدید از یک صفحه خاص
- شرکت در وبینار
- و…
مثال برای بازاریابی تبدیلی
تبدیل همانند قرار دادن آخرین تکه پازل و تکمیل تصویر آن می باشد. برای این که بهتر درک کنید بازاریابی تبدیلی چیست، فرض کنید یک وب سایت فروشگاهی دارید و یک کارمند هنگام استراحت از فروشگاه آنلاین شما بازدید می کند. او چندین محصول را در سبد خرید قرار می دهد اما قبل از تکمیل خرید خود، متوجه می شود زمان استراحتش به پایان رسیده و بدون پرداخت، خرید را رها می کند.
پس از اتمام ساعت کاری هنگامی که او در منزل خود در حال استراحت است، یک ایمیل با عنوان “وای! خریداتو جا گذاشتی” برای او ارسال می شود و او را کنجکاو می کند تا ایمیل را بخواند. در آن ایمیل به او یادآوری می شود که سبد خرید خود را رها کرده و اگر همین الان پرداخت خود را تکمیل کند، می تواند از ارسال رایگان محصولات یا کد تخفیف بهره مند شود. این ایمیل موجب می شود تا او مجددا از وب سایت بازدید کرده و عملیات خرید را تکمیل کند.
مطلب ذکر شده در بالا مثال بازاریابی تبدیلی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان پرداخت کننده می باشد. زیبایی تبدیل ها در این است که هدف آن ها را در نهایت شما تعیین خواهید کرد! تبدیل به معنی انجام هر کاری که می خواهید بازدیدکننده وب سایت شما انجام دهد، می باشد. حتی اگر به خرید و پرداخت منتهی نشود. برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)، استفاده از بازاریابی تبدیلی گزینه بسیار مناسبی می باشد.
استراتژی های بازاریابی تبدیلی
امروزه، داشتن وب سایتی که ترافیک زیادی داشته باشد، کافی نیست. شما باید کاری کنید تا بازدیدکنندگان محصولات شما را بخرند و از خدماتتان استفاده کنند. همچنین باید به صورت مدام بازگردند و از وب سایت شما مجددا بازدید کنند. به عبارت دیگر، وب سایت شما باید بتواند بازدیدکنندگان خود را تبدیل کند. اما انجام دادن این کار ها، به سادگی گفتنشان نیست!
در ادامه مهمترین استراتژی های بازاریابی تبدیلی را ذکر خواهیم کرد که می توانند نقش بسزایی در رشد نرخ تبدیل و افزایش درآمد وب سایت شما داشته باشند.
ایجاد پاپ آپ های هوشمند
ثابت شده است که پاپ آپ های هوشمند به طور قابل توجهی ایمیل های ثبت شده توسط کاربران را افزایش می دهند و نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی را بهبود می بخشند. برخی از پرکاربردترین پاپ آپ ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد:
- پاپ آپ تاخیری: این نوع پاپ آپ، پس از گذراندن مدت زمان مشخصی توسط کاربر در سایت، ظاهر می شود.
- پاپ آپ ورودی: این نوع از پاپ آپ ها، بلافاصله بعد از ورود کاربر به سایت ظاهر می شوند. پاپ آپ ورودی باید یک پوشش شفاف، فونت خوانا و طراحی ساده، به همراه CTA (فراخوان عمل) واضح داشته باشد. اما فراموش نکنید که باید در استفاده از پاپ آپ های ورودی مراقب باشید، زیرا اگر به صورت اشتباه درج شوند، می توانند منجر به کاهش نرخ تبدیل، افزایش نرخ بازگشت، و کاهش درآمد شوند.
- پاپ آپ خروجی: این پاپ آپ ها زمانی که بازدیدکننده اقدام به ترک سایت می کند، ظاهر می شوند. می توان از آن ها برای جلب توجه مشتری با معاملات لحظه آخری، تبلیغات و تخفیف ها استفاده کرد.
- پاپ آپ فرم ثبت نام: معمولا از این موارد برای تشویق بازدیدکنندگان به دریافت محتوای رایگان مانند کتاب های الکترونیکی، نرم افزار و … استفاده می شود.
بسته به اهداف و مقاصد کسب و کار، می توانید پاپ آپ ها را برای هدف قرار دادن بازدیدکنندگانی که از یک کانال ارتباطی و منبع خاص وارد وب سایت شما می شوند، تنظیم کنید. همچنین می توانید زمان نمایش پاپ آپ و نوع بازدیدکنندگان را کنترل کنید.
ایجاد ویدیو جذاب برای برند
یک ویدیوی چند دقیقه ای می تواند داستان یا پیامی را بهتر از یک صفحه پر از بلوک های متنی، بیان کند. ترکیب ویدیوها و پست های وبلاگ می تواند نرخ تبدیل را به طور چشم گیری بهبود بخشد. احتمال این که مصرف کنندگان، هدف مدنظر را تکمیل کنند، پس از تماشای یک ویدیو، بسیار بالاتر خواهد بود.
توسط ویدئو ها می توانید تنها در عرض چند دقیقه، کاربردها، ویژگی ها، مزایا و تفاوت خود را با رقبای خود توضیح دهید. همچنین می توانید نظرات مشتریان را به ویدئو اضافه کرده تا افزایش نرخ تبدیل به شکل بهتری رخ دهد. استفاده از ویدئو ها یکی از روش های ساده اما پربازده بازاریابی تبدیلی می باشد.
استفاده از محتوای تعاملی در ایمیل
ایمیل همچنان ابزاری قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل است. اما با وجود انبوه ایمیل هایی که صندوق ورودی مشتریان شما را پر کرده اند، چگونه می توانید ایمیل های خود را متمایز کنید؟ یکی از روش ها برای این کار این است که کلیک ایمیل های خود را با محتوای تعاملی افزایش دهید.
برای مثال می توانید از آزمون ها استفاده کنید. مردم آزمون ها را دوست دارند و شما می توانید با قرار دادن آزمون های پیشنهادی در ایمیل های خود، از این موضوع استفاده کنید. همچنین می توانید جوایز و مشوق هایی را از طریق ایمیل ارائه دهید که در آن مشتری هنگام خرید از سایت شما، کد تخفیف یا برخی موارد دیگر را مانند ارسال رایگان، دریافت کند.
از ایمیل های بازاریابی نیز می توان برای افزایش رضایت و تعامل مشتری، از طریق تعبیه نظرسنجی های تعاملی، استفاده کرد. در حالی که همه مایل به پر کردن فرم نیستند، اگر بتوانید این فرآیند را سرگرم کننده کنید، بازخورد ارزشمندی دریافت خواهید کرد که به شما این امکان را می دهد تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهید. استفاده از ایمیل های تعاملی نیز یکی از استراتژی های موثر بازاریابی نرخ تبدیل می باشد.
استفاده از چت آنلاین
وجود یک ویژگی چت آنلاین در سایت شما به مشتریان این امکان را می دهد که پاسخ های فوری برای سوالات و نگرانی های خود دریافت کنند. اما جدا از خدمات مشتری، چت آنلاین می تواند منجر به افزایش سرنخ فروش و نرخ تبدیل شود. برای اجرای هرچه بهتر بازاریابی نرخ تبدیل، وجود سیستم چت آنلاین در سایت، ضروری می باشد.
استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی
پیش بینی می شود تعداد کاربران گوشی های هوشمند تا سال 2022 به بیش از 2.87 میلیارد نفر برسد. در سال 2017، بیش از 2 میلیارد نفر به نوعی از تجارت الکترونیک در تلفن همراه، استفاده کردند. 78٪ از افراد ترجیح می دهند خرید های اینترنتی خود را با استفاده از یک برنامه تلفن همراه انجام دهند.
اپلیکیشن های فروشگاهی تنها 20% نرخ رها کردن سبد خرید را دارند، در حالی که این میزان برای دسکتاپ و سایت 68% می باشد؛ زیرا استفاده از برنامه های موبایل نسبت به سایت ها راحت تر است، سریع تر بارگیری می شوند و افرادی که برنامه شما را باز می کنند معمولاً آماده خرید هستند.
اما جدای از آن، می توانید بر اساس اطلاعاتی که مشتریانتان در برنامه ارائه می کنند، پیشنهادات مرتبط را نیز ارائه دهید. این امر به شما اجازه می دهد تا تبلیغات و سایر مواردی را که احتمال می دهید برای آن ها مهم هستند یا نیاز دارند، به آن ها نمایش دهید. استفاده از برنامه های موبایلی برای فروشگاه آنلاین، یک استراتژی فوق العاده در بازاریابی تبدیلی است.
تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار
یکی دیگر از استراتژی های کلیدی بازاریابی تبدیلی استفاده از مشتریان وفادار است. این نوع از مشتریان، مشتریان عادی نیستند، بلکه طرفداران برند، محصول و خدمات شما هستند. این افراد می توانند از طریق تبلیغات دهان به دهان و رسانه های اجتماعی در مورد کیفیت بالای محصول و خدمات شما، مطالبی را به اشتراک بگذارند و از برند شما حمایت کنند.
مشتریان وفادار نه تنها خودشان به صورت مداوم از شما خرید می کنند، بلکه می توانند مشتریان بالقوه بیشتری را با برند کسب و کار شما آشنا سازند و سرنخ های فروش مناسبی را برای شما فراهم آورند.
جمع بندی
اکنون که وب سایت خود را ساخته اید، ابتدا باید ترافیک آن را از روش های مختلف از جمله سئو افزایش دهید، سپس از روش های مختلف مخاطبان را تشویق کنید تا در خبرنامه شما ثبت نام کنند، محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند و مطمئن شوید که آن ها باز هم به وب سایت شما باز خواهند گشت. با استفاده از نکات این مقاله، موقعیت بهتری برای افزایش نرخ تبدیل و کاهش نرخ بازگشت سایت خود خواهید داشت.