مهم ترین نشانه های قالب سئو شده وردپرس

قالب سئو شده, بهینه سازی قالب سایت, بهینه سازی سورس قالب

تا حالا از خود پرسیده‌اید نشانه های قالب سئو شده چیست؟ چطور باید قالب‌های سئو شده را تشخیص داد؟ قالب‌هایی که بهینه هستند چه نشانه هایی دارند؟ در این مطلب می‌خواهیم به سؤالاتی که پرسیده نمی‌شود پاسخ دهیم. قالب‌هایی که بهینه نیستند مانند رستوران‌هایی عمل می‌کنند که بهترین غذاها را دارند اما، دسترسی مشتریان به رستوران بسیار دشوار است. برای درک بهتر باید بررسی شود که قالب بهینه چه پارامترهایی دارد و چطور باید بهینه سازی قالب انجام شود.

مفهوم قالب سئو شده چیست؟

در زبان انگلیسی SEO مخفف Search Engine Optimization است. همچنین به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. بهتر است برای قالب‌های سئو شده، عبارت قالب بهینه شده به کار برد. مفهوم قالب سئو شده این است که سایت از نظر سرعت، رابط کاربری و قرارگیری کدها کاملاً بهینه‌شده باشد.

امروزه در بازارها قالب‌هایی تحت عنوان، قالب سئو شده قرار گرفته است که این موضوع درست نیست. باید بررسی شود که قالب های بهینه سازی شده چه پارامترهایی دارد، همچنین قالب باید در چه سطحی باشد که بتوان عنوان قالب سئو شده برای آن قرارداد؟ همراه باشید تا دلایل درست نبودن این موضوع بیان شود.

اشتباهی به نام قالب سئو شده

هنگام خرید قالب‌ سئو شده وردپرس، تصاویری از آنالیز GTmetrix یا Google PageSpeed قرارگرفته است. این تصاویر نشان می‌دهد که قالب از نظر سئو بهینه است. همان‌طور که در مفهوم قالب‌های سئو شده بررسی شد، تنها معیار بهینه بودن قالب، سرعت و امتیازهای دریافت شده توسط ابزارها نیست.

بسیار خوب است که بررسی کنیم چطور این فرایند صورت می‌گیرد. ابزارهای GTmetrix یا Google PageSpeed در خارج از ایران قرار دارند. همچنین‌هاست برخی از سایت‌ها هم در خارج از ایران قرار دارند. با ذکر یک مثال ادامه روند تجزیه‌وتحلیل ابزارها را بررسی خواهیم کرد.

فرض کنید میزبانی سایت (Host) شما در آلمان است و همچنین سروری که سایت شما را آنالیز می‌کند، در کانادا ( پیش‌فرض سایت GTmetrix) است. مسافت کانادا به آلمان با ایران به آلمان کاملاً متفاوت است. سرعتی که ابزارها به شما نمایش می‌دهد، از کانادا به آلمان است. کاربران سایت شما با اینترنت ایران به سرور آلمان متصل می‌شوند، در نتیجه این امتیازی که دریافت می‌شود، می‌تواند صحیح نباشد.

با توجه به توضیحات داده‌شده قالب‌هایی که توسط ابزارها آنالیز می‌شوند، بهینه بودن قالب را اثبات نمی‌کند. اما مزایای خوبی که این ابزارها دارند این است که به شما کمک می‌کنند سایت خود را بهینه کنید. در تجزیه‌وتحلیل‌ها می‌توانید خطاها و پیشنهاد‌های ابزارها را جدی بگیرید و در سایت خود استفاده کنید.

نشانه های قالب سئو شده, قالب بهینه سازی شده, نحوه بهینه کردن قالب

نشانه های قالب سئو شده چیست؟

هنگامی‌که یک سایت را بررسی می‌کنید، کدهایی که در View Source وجود دارند را باید آنالیز کنید و بهینه بودن قالب را بسنجید. برای درک بهتر که بتوانید قالب‌ها را آنالیز کنید و قالب مناسب و بهینه را انتخاب کنید، به چک‌لیست زیر دقت کنید.

  • کدهای inline Css نباید به‌صورت گسترده در سایت وجود داشته باشد.
  • با اینترنت ایران در هر منطقه‌ای باید سایت با سرعت مناسبی بارگذاری شود.
  • تگ‌های HTML بسیار شلوغ نباشند.
  • به دلیل اینکه صفحه سازها کدهای زیادی تولید می‌کنند، سعی کنید قالبی را انتخاب کنید که صفحات محصول، برگه‌ها، صفحات وبلاگ، دسته‌بندی‌ها، فوتر و هدر کاملاً کد نویسی شده باشد و توسط صفحه سازها ساخته نشده باشند.
  • قالب ظاهر مناسبی داشته باشد.

برای تکمیل چک‌لیست نیاز است که به مهارت کدنویسی مسلط باشید. بنابراین در ادامه چند چک‌لیست قرار داده‌شده است که می‌تواند در انتخاب قالب به شما کمک کند.

1-بهینه سازی سورس

بخش بهینه سازی سورس می‌تواند بیش از 70 درصد از سایت را بهینه کند. در بهینه سازی سورس باید کدهایی که در سایت شما نمایش داده می‌شود بهینه شوند. پارامترهای بسیار زیادی برای این بخش وجود دارد. همچنین ابزارهای آنالیز سایت به شما کمک می‌کنند سورس (Source) سایت خود را بهبود ببخشید. برای تبدیل قالب خود به یک قالب سئو شده و بهینه سازی سورس از چک‌لیست زیر استفاده کنید.

  • فایل‌های CSS و JS را فشرده (Minify) کنید.
  • فایل‌های CSS و JS را در مکان مناسب بارگذاری کنید.
  • کدهای Inline CSS و Inline JS را کامل از داخل سایت خارج کنید.
  • تعداد فایل‌های CSS و JS را کاهش دهید.
  • کلاس‌ها و اتربیوت (Attribute) های داخل کدهای CSS و JS را کوتاه بنویسید. (کاهش حجم نسبت کد به متن)
  • تگ‌های HTML مهم را در اولویت سایت قرار دهید.
  • تگ‌های HTML را مرتب کنید. ( به‌صورتی بهینه کنید که راحت بتوانید بخوانید)
  • در صورت نیاز تگ‌های HTML را Minify کنید.
  • نشانی لینک‌ها را تا حد امکان کوتاه کنید.
  • نسبت کد به متن را کاهش دهید.
  • در وردپرس افزونه‌ها و فایل‌های آن‌ها را مدریت کنید.

با استفاده از این چک‌لیست تا حدود بسیار زیادی سایت شما بهینه می‌شود. موارد گفته‌شده بسیار به بهبودی سایت شما کمک می‌کند. لازم به ذکر است بهینه سازی سورس سایت نیاز به تجربه دارد و امکان دارد با یک خطای بسیار کوچک در سرچ کنسول خطاهای بسیار زیادی را دریافت کنید. بنابراین دقت کنید از یک متخصص خبره برای این کار کمک بگیرید.

2-بهینه سازی سرعت

برای بهینه سازی سرعت سایت افزونه‌های بسیار زیادی برای وردپرس منتشرشده است که به افزونه‌ها نباید اعتماد کرد. وردپرس به شما کمک می‌کند سایت خود را بسازید. کدهای سایت شمارا تولید نمی‌کند. هنگامی که قالب جدید برای سایت خود تهیه می‌کنید، با استفاده از هوک و توابع وردپرس قالب توسط وردپرس خوانده می‌شود و از این طریق کدهایی که توسط طراح قالب نوشته‌شده است در سایت نمایش داده می‌شود. زیرا سرعت سایت به کدهایی که توسط شما نوشته‌شده است، بستگی دارد. برای بهبود سرعت سایت از چک‌لیست زیر استفاده کنید.

  • هاست با سرعت و امنیت مناسب تهیه کنید.
  • Gzip یا Brotli را در سایت خود فعال کنید.
  • برای فونت یا فونت آیکون‌ها از CDN استفاده کنید.
  • حجم فونت سایت را کاهش دهید.
  • حجم عکس‌های سایت را کم کنید.
  • کدهایی که در سایت کاربردی ندارند را حذف کنید بلکه زمانی برای بارگذاری آن‌ها در نظر گرفته نشود.
  • حجم کدها را کمتر کنید.
  • تعداد درخواست (Request) ها را کم کنید.
  • دیتابیس را بهینه کنید و حجم دیتابیس را کاهش بدید.

3-بهبود رابط کاربری

برخی از قالب‌ها بسیار شلوغ هستند و همچنین گزینه‌های بسیار زیادی را به کاربر نمایش می‌دهند. برخی از قالب‌ها همه‌کاره هستند و باید طبق حوزه کاری خود بهینه کنید. از یک متخصص UX کمک بگیرید تا سایت شمارا بهبود ببخشد.

کاربران شما هنگامی‌که وارد سایت شما می‌شوند باید با کاربردی‌ترین المان‌ها برخورد کنند و به کاربر حس خوب انتقال دهید. اگر قالب ازنظر رابط کاربری دچار مشکل باشد، کاربر تصمیم می‌گیرد که از سایت خارج شده و برای مشکلات خود سایت دیگری را انتخاب کند.

4-بهبود ظاهر سایت

بسیاری از سایت‌ها همچنان با پیشرفت فنّاوری، ظاهر بسیار نامناسبی را برای سایت خود انتخاب کرده‌اند. هنگامی‌که قالب تهیه می‌کنید به‌ظاهر سایت دقت کنید. کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، اگر ارتباط خوبی با سایت شما برقرار نکنند، می‌توانند تصمیم بگیرند برای همیشه سایت شمارا ترک کنند.

از رنگ‌بندی جذاب و به‌روز استفاده کنید. به‌طور مثال روی رنگ نارنجی از رنگ سیاه برای نوشته‌های خود استفاده نکنید. از یک کارشناس خبره Ui کمک بگیرید، تا سایت شمارا بهبود ببخشد.

المان‌های سایت خود را مدیریت کنید. قالبی را انتخاب کنید که در Mobile و Desktop کاملاً ریسپانسیو (Responsive) باشند. در صورت ریسپانسیو نبودن سایت در سرچ کنسول خطا دریافت می‌کنید. ریسپانسیو نبودن سایت برای کاربران ناخوشایند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود