آموزش نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی

نو ایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی با توابع وردپرس

نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی سودمند است یا خیر؟ آیا ایندکس کردن دسته‌بندی‌ها به رشد سایت کمک می‌کند؟ چطور می‌توان صفحات فرعی دسته بندی ها را نوایندکس کرد؟ در ابتدای راه‌اندازی سایت این دسته از سؤالات بسیار پرسیده می‌شود. در ادامه آشنا خواهید شد که کجا و با چه استراتژی، از دسته‌بندی‌ها در سایت خود استفاده کنید.

نحوه صحیح ایندکس کردن دسته بندی ها

در علم پزشکی برای بهبود بیماران از یک نسخه برای تمامی بیماران استفاده نمی‌شود. همچنین در دنیای زیبای سئو (SEO) یک نسخه برای تمامی سایت‌ها استفاده نمی‌شود. در سرتاسر جهان سایت‌های مختلفی وجود دارد که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. حوزه‌های مختلف، مشتریانی با ویژگی‌های مختلفی دارند. بنابراین نمی‌توان برای تمامی سایت‌ها از یک نسخه استفاده کرد.

در سایت‌های فروشگاهی پیشنهاد می‌شود که از دسته‌بندی‌ها به‌درستی استفاده شود. دسته بندی، یکی از عوامل تعیین‌کننده موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی است. هنگامی‌که کاربر برای خرید محصول به دسته‌بندی رجوع می‌کند، می‌تواند گزینه‌های بیشتری را مشاهده کند و قدرت انتخاب بیشتری داشته باشد. بنابراین نرخ تبدیل فروش در دسته بندی ها بیشتر است.

نو ایندکس کردن دسته بندی ها, قرار دادن تگ نو ایندکس در دسته بندی ها

در سایت‌های آموزشی، مطالب و محصولات نسبت به دسته بندی ها اولویت بیشتری دارند. کاربرانی که به دنبال دریافت آموزش هستند، کاملاً هدفمند جستجو می‌کنند. در نتیجه بهتر است باقدرت بیشتری مطالب و محصولات آموزشی را سئو کنید.

هنگامی‌که تصمیم گرفته‌اید از دسته بندی ها استفاده کنید، بهتر است براساس یک استراتژی مناسب، دسته بندی ها را ایندکس کنید. بهبود بخش تکنیکال دسته بندی ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا، وجود مشکل در بخش تکنیکال می‌تواند اثر فاکتورهای بعدی را کمتر کند.

بخش زیادی از سایت‌های موجود در جهان از وردپرس استفاده می‌کنند. در تمام صفحات فرعی دسته بندی های وردپرس، تگ Index قرار گرفته است. ربات موتورهای جستجوگر می‌توانند صفحات فرعی دسته بندی ها را Crawl و درنهایت ایندکس کنند؛ با ایندکس شدن صفحات فرعی به خطاهای Duplicate Content (محتوای تکرای) و Cannibalization (رقابت کلمات کلیدی با یکدیگر) ممکن است، برخورد کنید. برای جلوگیری از هرگونه خطای مربوط به دسته بندی ها بهتر است، اقداماتی که در ادامه گفته شده است را انجام دهید.

ممکن است صفحات فرعی، در تمامی سایت‌ها ایندکس نشوند. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

چرا دسته بندی ها باید نو ایندکس شوند؟

اجباری به noindex کردن صفحات فرعی نیست. اما، هنگامی‌که تعداد محتوا یا محصولات در یک دسته بندی بیشتر می‌شود، صفحات فرعی مربوط به یک دسته بندی هم بیشتر می‌شود. به آدرس زیر دقت کنید:

www.newseo.ir/seo-learning/page/2

آدرس بالا صفحه دوم دسته بندی آموزش سئو سایت نیوسئو است. صفحات فرعی این دسته بندی به بیش از 80 صفحه رسیده‌ است. در صورت نو‌ایندکس نکردن این صفحات، تمامی صفحات فرعی با صفحه اول رقابت می‌کنند. بهتر است برای درک بیشتر، این موضوع را به زبان ساده بررسی کنیم.

مثال اول: «هنگامی‌که موتور جستجوگر صفحه اول دسته‌بندی را Crawl می‌کند، مطلب شماره یک را در دیتابیس خود ذخیره می‌کند. بعد از مدتی که مطالب بیشتر شدند، مطلب شماره یک به صفحه دوم دسته بندی انتقال داده می‌شود و در Crawl صفحه دوم، مجدد مطلب شماره یک مشاهده می‌شود. بنابراین صفحه دوم دسته‌بندی، به‌عنوان محتوای تکراری شناخته می‌شود و با تکرار بیش‌ازحد این موضوع، سایت شما از سمت موتورهای جستجوگر جریمه می‌شود.»

مثال دوم: «هنگامی‌که صفحه اول دسته بندی و صفحات فرعی آن ایندکس می‌شوند؛ تمامی صفحات دارای عنوان و توضیحات یکسانی هستند. در این شرایط تمامی صفحات مربوط به دسته بندی، با یک کلمه کلیدی در حال رقابت هستند. به‌اصطلاح به این موضوع کنیبالیزیشن گفته میشود.»

مثال‌های گفته‌شده به‌ندرت رخ می‌دهد. اما همان یک یا چند بار می‌تواند آسیب جدی به سایت وارد کند. همان‌طور که گفته شد پیشگیری از درمان بهتر است. راه‌حل مناسب برای این موضوع، کاری که Newseo انجام داده است، نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی است.

اشتباه مرگبار: تگ کنونیکال را برای صفحات فرعی به صفحه اول دسته بندی قرار ندهید.

آموزش نو ایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی ها

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید؛ باید به کدنویسی زبان PHP و هسته وردپرس مسلط باشید. در این آموزش از افزونه Yoast SEO استفاده‌شده است.

کدهای زیر را در فایل Functions.php قرار دهید. فایل Functions در برخی از قالب‌ها توسط ماژول و نرم‌افزار ionCube کدگذاری شده است. بنابراین بهتر است از پشتیبان قالب یا طراح سایت، مسیر فایل توابع قالب خود را درخواست کنید.

برای استفاده از کدها باید مهارت‌های لازم را داشته باشید. حتماً قبل از هر تغییری از فایل Functions.php پشتیبان (Backup) تهیه کنید.

function yoast_seo_robots_remove_subpage( $robots ) {
if ( is_paged()) {
return false;}
else {
return $robots;}}
add_action('wpseo_robots', 'yoast_seo_robots_remove_subpage', 1);
add_action( 'wpseo_googlebot', 'yoast_seo_robots_remove_subpage', 1 );
add_action( 'wpseo_bingbot','yoast_seo_robots_remove_subpage', 1 );
remove_filter( 'wp_robots', 'wp_robots_max_image_preview_large' );
add_action('wp_head', 'robot_meta_subpage_fix', 1);
function robot_meta_subpage_fix() {
if(is_paged()) {
echo "< meta name='robots' content='noindex, follow'/ >", "\n"; }}

لازم به ذکر است، دستورات بالا کاملاً در چندین سایت بررسی شده است و جای نگرانی وجود ندارد. اگر با زبان PHP و توابع هسته وردپرس آشنا نیستید، لطفاً به یک کدنویس بسپارید تا کدها را در سایت شما قرار دهد. در هنگام استفاده از کد فاصله میان > و عبارت meta برداشته شود تا کد به درستی در header سایت اجرا شود.

کدهای بالا را بدون هیچ‌گونه تغییری می‌توانید در کنار توابع سایت خود قرار دهید. لازم به ذکر است، دستورات بالا کاملاً در چندین سایت بررسی شده است و جای نگرانی وجود ندارد. اگر با زبان PHP و توابع هسته وردپرس آشنا نیستید لطفاً به یک کدنویس بسپارید تا کدها را در سایت شما قرار دهد.

با درج کدها در مرحله اول متاتگ Robots، از صفحات فرعی دسته بندی ها حذف می‌شود و در مرحله دوم متاتگ Robots با مقدارهای جدید که Noindex و Follow هستند درج می‌شود.

تغییر عنوان و توضیحات صفحات فرعی دسته بندی ها

افزونه‌های سئو برای این موضوع قابلیت خوبی را ارائه داده‌اند؛ با استفاده از متغیرها می‌توان برای صفحات فرعی، شماره صفحات را اضافه کرد. با انجام این اقدام صفحات فرعی دیگر عنوان و توضیحات یکسانی ندارند.

در افزونه‌های سئو بخشی با نام متغیر (variable) وجود دارد. با استفاده از منبع‌هایی که سازنده افزونه در اختیار شما قرار داده است، می‌توانید متغیر، مربوط به شماره صفحه را پیدا کنید.

استفاده از متغیر ها و قرار دادن شماره صفحه در یواست سئو

در افزونه یوآست سئو متغیر %%page%% در صفحات فرعی کاربرد دارد. هنگامی‌که به صفحات فرعی رجوع کنید، در بخشی که از متغیر استفاده شده است عبارتی مانند: «صفحه 2 از 83» مشاهده می‌شود.

با استفاده از این متغیر می‌توانیم از یکسان بودن عنوان و توضیحات جلوگیری کنیم. همچنین افزونه یوآست سئو این امکان را به شما داده است که متغیرهای جدید و سفارشی‌سازی شده را اضافه کنید.

سؤالات متداول

چرا نباید صفحات فرعی ایندکس شوند؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شد؛ اگر صفحات فرعی ایندکس شوند امکان اینکه جریمه Duplicate Content دریافت کنید، بسیار زیاد است. همچنین هنگامی‌که می‌خواهید صفحات دسته بندی را سئو کنید، صفحات فرعی با صفحه اول در نتایج جستجو رقابت می‌کنند و بنابراین صفحات با مشکل کنیبالیزیشن روبه‌رو می‌شوند. با توجه به دلایل گفته‌شده می‌توان بهتر انتخاب کرد که صفحات فرعی ایندکس شوند یا خیر.

صفحات فرعی دسته بندی ها ایندکس شده‌اند؛ چکار باید کرد؟

هنگامی‌که از دستورات بالا استفاده کردید و صفحات را Noindex کردید؛ می‌توانید صفحات فرعی را از نتایج جستجو حذف نمایید. چون صفحاتی که نوایندکس شده‌اند، دارای محتوا هستند و نمی‌توان ریدایرکت 301 برای آن‌ها در نظر گرفت.

کلام آخر

مشکلی برای ایندکس کردن صفحه اول دسته بندی ها وجود ندارد. همچنین اگر به‌صورت صحیح، سئو شده باشند بسیار سودمند خواهد بود. اما، نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی ها باید انجام شود و نیازی بر ایندکس شدن آن‌ها نیست. همچنین برای جلوگیری از هرگونه خطایی مبتنی بر خطاهای کنونیکال بهتر است که برای تمام صفحات عنوان و توضیحات اختصاصی قرار دهید.

17 نظر در مورد مقاله “ آموزش نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی ” ثبت شده است
  1. سعید سلطانی

    سلام واقعا ممنون از سایت بسیار خوبتون، مطالب عالی هست


    • سیدمجتبی پورموسوی

      ممنون از حمایت شما دوست عزیز


  2. مصطفی

    با سلام
    لطفا کد رو بررسی کنید دوتا تگ متا ایجاد میکنه فالو و نوفالو


    • امیر قمصری

      درود
      چشم


  3. احسان پورتاک

    فکر کنم توی کد بالا فقط اینقسمت باید نوشته بشه

    function yoast_seo_robots_remove_subpage( $robots ) {
    if ( is_paged()) {
    return false;}
    else {
    return $robots;}}
    add_action(‘wpseo_robots’, ‘yoast_seo_robots_remove_subpage’, 1);
    add_action( ‘wpseo_googlebot’, ‘yoast_seo_robots_remove_subpage’, 1 );
    add_action( ‘wpseo_bingbot’,’yoast_seo_robots_remove_subpage’, 1 );
    remove_filter( ‘wp_robots’, ‘wp_robots_max_image_preview_large’ );
    add_action(‘wp_head’, ‘robot_meta_subpage_fix’, 1);

    زمانی که کد رو کامل مینویسی 2 تا تگ robots اضافه میشه
    ولی کد بالا یک تگ robots اضافه میکنه


  4. Mohi

    سلامی دوباره در مورد حرف شما که گفتین صفحات باید زیاد باشه ما وب سایتمون بیشتر از ۱۰۰ صفحه هست
    از کجا باید مشخص کنیم که صفحه اول ایندکس شه اما ۲ تا ۱۰۰ نو ایندکی ولی فالو باشن


    • سیدمجتبی پورموسوی

      این موضوع یک کد دستوری داره
      باید از برنامه نویس بخواهید که کد دستوری این جریان را در سورس کد، براتون بنویسه


  5. علیرضا ابراهیمی

    سلام. اگر میشه کد مخصوص افزونه رنک مث رو هم بنویسید. چون ما یواست نداریم


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سلام
      در بروز رسانی های بعدی، حتما این مورد رو هم بررسی می کنیم


  6. Mohi

    سلام خیلی ممنونم ولی یک سوال برام پیش اومده برگه های دو الی آخر رو از کجا میشه تو یواست نو ایندکس کرد ولی صفحه اول نو ایندکس نشه چون وب سایت ما به این صورت هست
    صفحه اول mydomain که صفحه اصلی سایت من میشه ولی میریم صفحه دوم
    mydomain/page2
    که این صفحات میخوام نو ایندکس شن ولی وقتی من نو ایندکس میکنم صفحه اصلی هم نو ایندکس میشه چه جوری میشه استثنا گذاشت؟ ممنون بابت مقاله خوبتون


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سلام
      ممنون از همراهی شما
      نکته مهمی که باید قبل از نوایندکس کردن صفحات فرعی دسته بندی ها، بدونین این هست که اگر تعداد صفحات فرعی بسیار زیادی (مثلا یک صفحه دسته بندی محصولات بالای 20 صفحه فرعی داشته باشه) دارید، باید این کار انجام بشه
      برای 4 تا یا مثلا 7 صفحه، این جریان خیلی اولویت نداره


  7. فاطمه

    سلام وقت بخیر
    ۱) صفحه محصولاتم به صورت (بارگذاری بیشتر) هست و صفحه بندی ۱و ۲ و… نیست بازهم این (بارگذاری بیشتر )صفحه فرعی ایجاد میکند ؟

    ۲)من از رنک مث استفاده میکنم ، اگر این کد ها رو قرار بدم مشکلی ندارد؟

    ۳) یوآست رایگان را نصب منم و این صفحات را نو ایندکس کنم و در پایان حذف کنم افزونه رو؟
    تشکر


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      پاسخ سوال اول: بله صفحات فرعی ایجاد میکنه
      پاسخ سوال دوم: خیر. مشکلی پیش نمیاد
      پاسخ سوال سوم: میتونید این کار رو انجام بدین


  8. علی

    سلام وقت بخیر
    من افزونه رنک مث دارم با این افزونه هم میشه صفحات فرعی را نو ایندکس کرد؟ کاشکی راهی باشه تا مجبور به خریدن دوباره افزونه نشم .ممنون میشم جواب بدین بنظرم همه افزونه یوآست ندارم برای این هم راهی بگید


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      نیازی به خرید افزونه نیست
      افزونه یوآست در نسخه رایگان، امکان نو ایندکس کردن رو به شما میده


  9. حسنی

    سلام. وقتتون بخیر
    کد بالا را در فایل Functions.php در پنل ووردپرس قرار دادم اما صفحات فرعی دسته بندی ها همچنان index هست. قالب فلت سام استفاده میکنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.


    • ناظر سایت

      درود دوست عزیز
      پیشنهاد میدم از افزونه یوآست استفاده کنید و اون دسته بندی رو نوایندکس کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود