وظایف مدیر سئو چیست؟

کارشناس ارشد سئو,مدیر سئو,مدیر سئو سایت

یکی از سوالات مهم کاربران حوزه سئو این است که دقیقا وظایف مدیر سئو چیست؟

اگر بخواهید سئو یک سایت را انجام دهید و کاری کنید در رتبه های بالای گوگل بر اساس یکسری کلمات کلیدی نمایش داده شود، متوجه می شوید که کارهای زیادی باید در این زمینه صورت گیرند. بطور مثال، نیازمند فرد یا افرادی هستید که کار تولید محتوا را انجام دهند. در کنار آن، افرادی باید بر روی مباحث سئو خارجی و لینک سازی کار کنند. همچنین کارهای مربوط به بارگذاری محتوا و رفع ایرادات فنی سایت هم از جمله مواردی هستند که باید در برنامه خود آنها را مدنظر داشته باشید.

در چنین شرایطی هماهنگی بین افراد تولید کننده محتوا و سایر کارهایی که باید توسط افراد دیگر بر روی سایت انجام شود، به فردی خبره و ماهر نیاز دارد که به او مدیر سئو می گویند. اما به راستی وظایف مدیر سئو چیست؟ و به چه کسی مدیر سئو می گویند؟ چطور می توان به یک مدیر سئوی توانمند و خبره تبدیل شد؟ در این بخش شما را با صفر تا صد این موضوع آشنا خواهیم کرد.

مدیر سئو کیست؟

در ابتدا قبل از بررسی وظایف مدیر سئو، بهتر است شما را با این موضوع آشنا کنیم که مدیر سئو کیست؟ در واقع، همانطور که از نام آن پیداست، مدیر سئو به فردی گفته می شود که توانایی مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای یک یا چند پروژه سئو را داشته باشد و بتواند با ایجاد هماهنگی در بین بخش های مختلف، آن پروژه را به نتایج و اهداف مورد نظر برساند. بنابراین یک مدیر سئو نه تنها باید بر اصول پایه و اساسی سئو تبحر کافی را داشته باشید، بلکه باید توانایی مدیریت افراد و حس مسئولیت پذیری برای به نتیجه رساندن برنامه هایی که متقبل شده است را، داشته باشد. با این تعریف نمی توان هر شخصی که در زمینه مباحث سئو دارای اطلاعات تخصصی است را، مدیر سئو نامید.

مدیر سئو می تواند یک فرد درون سازمانی در یک کسب و کار باشد و یا فردی باشد که پروژه را از بیرون هدایت کند. نکته مهمی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید، این است که در یک پروژه مربوط به سئو، مدیر سئو در رأس آن قرار دارد و تعیین افراد مناسب برای انجام مباحث مختلف سئو و نظارت منظم بر روند رشد پروژه، بر عهده مدیر سئو می باشد.

چرا به مدیر سئو نیاز داریم؟

احتمالاً به عنوان صاحب یک کسب و کار در زمان طراحی سایت افرادی به شما بگویند که به یک مدیر سئو سایت نیاز دارید. در چنین شرایطی، این سوال برای شما پیش می آید که چرا به یک مدیر سایت نیاز خواهید داشت. در ادامه، دلایل ضرورت و اهمیت داشتن یک مدیر سئو را برای شما بازگو خواهیم کرد.

1- هماهنگی بین افراد درگیر در فرآیند سئو

در مقدمه به طور خلاصه به این موضوع اشاره کردیم که انجام فرایند سئو بر روی یک سایت، نیازمند کارهای مختلفی است.

بطور مثال، افرادی باید مشغول تولید محتوا برای سایت باشند. در کنار آن، بررسی کیفیت محتوا و رفع ایرادات مربوطه و بارگذاری محتوا بر سایت می تواند توسط افراد دیگری انجام شود. در کنار این موارد، گاهی نیازمند لینک سازی خارجی برای بهبود رتبه سایت خواهید بود که این کار را فردی که در این زمینه مهارت دارد، باید انجام دهد. در کنار همه این موارد باید استراتژی مناسبی برای انجام کارهای سئو هم قبل از همه کارها در نظر گرفته شود.

استارت و هماهنگی این موارد، جزء وظایف یک مدیر سئو می باشد. بنابراین، اگر مدیر سئو در یک پروژه نباشد، هماهنگی بین این بخش ها صورت نخواهد گرفت و پروژه به درستی پیش نخواهد رفت.

2- پیش بینی آخرین تغییرات در الگوریتم های موتورهای جستجو

معمولاً، هر چند ماه یک بار شاهد آپدیت های گوگل در زمینه سئو و الگوریتم های مربوطه هستیم. این آپدیت ها گاهی اوقات باعث ارتقاء رتبه های سایت و اکثراً باعث از دست دادن رتبه هایی می شود که مدت ها برای بدست آوردن آنها تلاش کرده ایم.

در چنین شرایطی، به یک مدیر سئو نیاز دارید تا از این تغییرات آگاهی پیدا کرده و راهکارهای لازم برای همسو شدن با تغییرات جدید در قوانین گوگل را وضع نماید. این کار را طراح سایت و یا تولیدکننده محتوا به هیچ وجه نمی تواند انجام دهد و بهترین شخص خود مدیر سئو می باشد.

3- افزایش ترافیک هدفمند به وب سایت

یکی دیگر از مهم ترین دلایل نیاز به مدیر سئو این است که بتوانید ترافیک هدفمند بیشتری را به سمت سایت خود جذب نمایید. در نتیجه، این کار میزان فروش شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. این کار نیازمند انجام کارهای مهمی مانند تولید محتوای جدید یا آپدیت محتوای قدیمی و یا انتشار رپورتاژ در یک وب سایت خوب و یا رفع ایرادات فنی مانند سرعت سایت و غیره می باشد. مدیر سئو با تحلیل و آنالیز سایت، به این مورد دست پیدا می کند.

4- ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو

در نهایت، شما به یک مدیر سئو نیاز دارید، چرا که می خواهید در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل در بهترین رتبه ها حضور داشته باشید. به نظر شما بدون حضور یک فرد متخصص در مجموعه خود به این هدف دست پیدا خواهید کرد؟ مسلماً هیچوقت با وجود رقبای سرسخت بازار، این مورد اتفاق نخواهد یافت. بنابراین شما اهداف، جایگاه و انتظارات خود را در یک بازه زمانی مشخص به مدیر سئو خواهید گفت و او برای دستیابی به آنها، باید بهترین برنامه لازم را اتخاذ نماید.

کارشناس ارشد سئو,مدیر سئو,مدیر سئو سایت

چک لیست وظایف مدیر سئو

تا به اینجا، حدوداً با مدیر سئو آشنایی پیدا کردید. در این بخش قصد داریم مهم ترین وظایف مدیر سئو را برای شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید یک مدیر سئو شوید، این موارد به شما کمک خواهند کرد نقاط ضعف خود را در زمینه مباحث سئو شناسایی کرده و در سریع ترین زمان، برای دستیابی به این جایگاه خودتان را آماده نمایید.

1) تحلیل کلی وب سایت و تعیین کلمات کلیدی وب سایت

شاید یکی از مهم ترین مواردی که در زمینه شروع کار بروی مباحث سئوی یک وب سایت باید در نظر گرفت، انتخاب دقیق کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار می باشد. وقتی شما بر روی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان و بر اساس نتایج روز کاربرها کار کنید، در سریع ترین زمان ترفیک زیادی را به سمت سایت خود جذب خواهید نمود. این کار جزو وظایف مدیر سئو سایت می باشد که در شروع کار باید آن را انجام دهد.

2) تعیین استراتژی کلی سئوی سایت

سئوکارهای مختلف با استراتژی مختلفی کارهای مربوط به سئوی سایت را انجام می دهند. بطور مثال، تمرکز برخی از سئوکارها بیشتر بر تولید محتوای سایت می باشد. برخی دیگر بیشتر بر سئوی خارجی و انتشار رپورتاژ و بک لینک زدن به سایت تمرکز می کنند. برخی ما بین این دو مورد را در نظر می گیرند. اینکه یک وب سایت با چه استراتژی باید فرایند سئو را انجام دهد و به نتیجه برساند، جزو وظایف مدیر سئو می باشد.

3) ساخت تقویم محتوایی

اینکه تولیدکنندگان محتوا باید بر روی چه موضوعاتی کار کنند و در چه مواردی شروع به تولید محتوا نمایند را، مدیر سئو تعیین خواهد کرد. در اصل، عنوان مقالاتی که باید نوشته شده و در سایت منتشر شوند را مدیر سئو ابتدا تعیین کرده و سپس آنها را به تولیدکننده های محتوا تحویل می دهد تا شروع به نوشتن مباحث مربوط به آنها نمایند. همچنین مدیر سئو شروع به ایجاد یک تقویم محتوایی خواهد نمود تا بر اساس آن، بطور منظم محتوای یک وب سایت آپلود و منتشر شود. چرا که نظم در فعالیت های سئو در نزد گوگل از اهمیت خاصی برخوردار است.

4) ارائه مشاوره و آموزش

یکی دیگر از وظایف مدیر سئو دادن مشاوره در زمینه های مختلف مربوط به سئوی سایت به افراد درگیر در پروژه برای انجام بهتر کارها می باشد. همچنین در صورت نیاز بر اساس تغییرات روز در مباحث سئو، باید شروع به آموزش افراد درگیر در پروژه های خود نماید. البته این را هم در نظر داشته باشید که این کار زمانی به درستی انجام خواهد شد که مدیر سئو بر تمامی فرایندهای مربوط به سئوی سایت نظارت داشته باشد و بداند چه افرادی درگیر در پروژه هستند. با این کار می تواند تشخیص دهد چه افرادی وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند و به آنها در انجام صحیح کارها با دادن مشاوره و یا آموزش دادن کمک نماید.

5) آنالیز مداوم فعالیت های صورت گرفته روی سایت

در نهایت از مهم ترین وظایف مدیر سئوی سایت را می توان تجزیه و تحلیل کارهایی دانست که در زمینه سئو در حال انجام هستند. این کار می تواند به صورت برنامه های سه ماه و تقسیم آن به برنامه ماهانه و هفتگی صورت گیرد. با تجزیه و تحلیل درست، او به این مورد آگاه می شود که انجام کارهای مربوط به سئو، توسط سایر افراد به درستی انجام می شود یا خیر.

حال شاید از خود بپرسید که چطور متوجه این موضوع خواهد شد؟ در جواب باید گفت اگر چنانچه میزان ترافیک سایت و رتبه هایی که دارد، رو به رشد بودند، نشان دهنده انجام کارها به صورت صحیح می باشد. در غیر این صورت، باید ایرادات ممکن را پیدا کرده و آنها را رفع نماید.

6) اشراف به سئو تکنیکال

یکی دیگر از مهم ترین وظایف مدیر سئوی سایت، داشتن تخصص و تبحر در زمینه مباحث فنی سایت می باشد. دلیل این کار این است که در کنار تولید محتوای یونیک و کار بر سئوی خارجی سایت، گوگل به رسپانسیو بودن و سرعت سایت و سایر موارد فنی آن هم اهمیت زیادی می دهد. بنابراین، چنانچه وب سایتی در این زمینه ایراد داشته باشد، به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نخواهد کرد. بنابراین بررسی سایت از این نظر، جزو کارهای مهمی است که یک مدیر سایت باید در نظر داشته باشد.

7) مسئولیت پذیر بودن و برنامه ریزی دقیق

در کنار مباحث مربوط به سئو، مدیر سئوی سایت باید دارای خصوصیت های دیگری نیز باشد. از مهم ترین آنها می توان به مسئولیت پذیر بودن در قبال پروژه هایی اشاره کرد که در حال کار کردن بر روی آنهاست. همچنین امکان دارد یک مدیر سئو بطور همزمان بر روی چند پروژه کار کند، در چنین شرایطی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا بتواند همزمان همه آنها را به درستی مدیریت نماید.

مدیریت سئو,مدیریت سئو چیست,وظایف کارشناس سئو

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به مدیر سئو

برای تبدیل شدن به یک مدیر سئوی سایت موفق، باید مهارت های خاصی را در خود پرورش دهید که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

تخصص در زمینه های مربوط به سئو

یک مدیر سئوی موفق باید در ابتدا یک سئوکار موفق باشد. به این صورت که در تمامی مباحث مربوط به سئو دارای تخصص و مهارت باشد. چرا که در یک پروژه مربوط به سئو، در نهایت تمامی مباحث به او ختم می شوند. در چنین شرایطی اگر دانش و تخصص کافی نداشته باشد، قادر نخواهد بود تمامی کارها را به درستی پیش ببرد. این مورد را مانند یک مربی ورزشی در نظر بگیرید که خود زمانی بطور حرفه ای در آن حوزه مشغول فعالیت بوده است. بنابراین اگر دوست دارید به یک مدیر سئو تبدیل شوید، در قدم اول در مباحث مربوط به سئو به تخصص کافی برسید.

مهارت های مدیریتی

حقیقت این است که مهارت های مربوط به سئو به تنهایی از شما یک مدیر سئوی موفق نمی سازد. شما باید مهارت های مدیریتی خوبی مانند برقراری ارتباط درست با دیگران، مهارت های سخنوری و غیره را در خود پرورش دهید. چرا که گاهی ممکن است در یک یا چند پروژه سرپرستی چندین فرد با شما باشد. در چنین شرایطی باید بتوانید به درستی با آنها ارتباط برقرار کرده و به بهترین شکل ممکن آنها را وادار به انجام وظایفشان نمایید.

نتیجه گیری

تبدیل شدن به یک مدیر سئوی موفق می تواند تأثیر بسزایی بر میزان درآمد و موفقیت شما در زندگی داشته باشد. به شرطی که بتوانید کارهای لازم در این زمینه را به درستی انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم شما را با وظایف مدیر سئو و مباحث پیرامون آن آشنا سازیم. امیدواریم مباحث مطرح شده در این بخش به شما کمک کنند تا به یک مدیر سئوی موفق تبدیل شوید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مدیر سئو با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود