سئوکار کیست و چه وظایفی دارد؟

سئو کار سایت,سئو کار کیست,سئوکار

سئوکار کسی است که وب سایت ها را جهت نمایش بیشتر در نتایج موتور های جستجو بهینه سازی می کند. به عبارت دیگر او می داند چگونه ترافیک بیشتری را برای یک وب سایت، از طریق موتور های جستجو جذب کند. سئوکار سایت، جایگاه سایت را بر اساس فاکتورهای موتورهای جستجو، برای کلمات مربوط به موضوعات مدنظر، در صفحات نتایج موتورهای جستجو ارتقاء می دهد.

معنی سئوکار چیست؟

همانطور که می دانید موتورهای جستجو می خواهند بهترین نتیجه ممکن را در پاسخ به جستجوی کاربرانشان به آن ها ارائه کنند؛ به همین دلیل صفحات مختلف وب سایت ها را بر اساس معیارهای مختلف بررسی کرده و برای آن صفحات مطابق با عبارات کلیدی مربوطه، امتیاز و رتبه تعیین می کنند.

بنابراین هر وب سایتی که بتواند بیشتر از سایرین خود را با معیار های موتورهای جستجو مطابق سازد، شانس بیشتری برای نمایش در رتبه های برتر نتایج جستجو و درنتیجه افزایش ورودی ارگانیک خواهد داشت.

یک سئوکار سایت با تمامی معیارهایی که موتورهای جستجو جهت امتیاز دهی به سایت ها بکار می برند آشنایی دارد و می تواند با انجام تغییرات روی سایت، آن را مطابق با آن معیارها بهینه سازی کند و رتبه و جایگاه سایت را در صفحه نتایج جستجو (SERP) افزایش دهد.

مهارت های لازم برای سئوکار

برخی از افراد گمان می کنند کارشناس سئو فقط یک محتوا نویس است و متاتگ های HTML سایت را بهینه سازی می کند، درصورتی که این یک باور اشتباه است و یک سئوکار به مهارت های زیادی نیاز دارد تا بتواند وظایفش را نحو به احسن انجام دهد.

در واقع بهترین سئوکاران افرادی هستند که در زمینه های مختلف بازاریابی دیجیتال مهارت داشته باشند. مهارت های اصلی سئو مانند تولید و سئو محتوا و سایر مهارت های بازاریابی دیجیتال مانند نوشتن و طراحی وب نیز از مهارت های لازم برای یک سئو کار محسوب می شوند.

برخی از مهارت های کلیدی سئوکار ها:

  • یافتن کلمات کلیدی با حجم جستجو بالا
  • آشنایی با زبان HTML
  • سئو محتوا (کجا و چگونه کلمات کلیدی را به محتوا اضافه کنیم)
  • توانایی طراحی محتوای تصویری (عکس و ویدیو)
  • توانایی نوشتن محتوای تبلیغاتی
  • مشخص کردن صفحات کلیدی و لینک سازی برای آن ها
  • درک کافی از ساختار سایت و سئو فنی
  • آشنایی با الگوریتم های موتورهای جستجو و تغییرات آن ها
  • توانایی کار با ابزار های تحلیل سئو مانند سرچ کنسول

شرح وظایف سئوکار

سئو کار سایت,سئو کار کیست,سئوکار

شرح وظایف سئوکار بسته به اینکه فرد برای یک آژانس بازاریابی دیجیتال کار می کند یا به صورت فریلنسری روی یک پروژه کار می کند متفاوت است، اما وظایف سئوکار سایت در اکثریت قریب به اتفاق پست های کارشناس سئو به شرح زیر است:

  • تدوین استراتژی تولید محتوا مطابق با استراتژی های بازاریابی شرکت، برای قرار گیری در نتایج برتر موتورهای جستجو.
  • تحقیق کلمات کلیدی مطابق با استراتژی های تعیین شده.
  • تعیین اهدافی که نشان دهنده بهبود فعالیت های بازاریابی باشند.
  • ارتباط موثر با سایر متخصصان بازاریابی برای همسو کردن اهداف.
  • ایجاد محتوای جذاب و با کیفیت، از جمله پست های وبلاگ و لندینگ پیج ها.
  • بروزرسانی محتواهای وب سایت.
  • لینک سازی داخلی و خارجی مناسب.
  • تحلیل عملکرد وب سایت در سئو از طریق سرچ کنسول و سایر ابزار های سئو.
  • ارائه توصیه های فنی سئو سایت به توسعه دهندگان وب سایت.

منظور از تولید محتوا چیست؟

اولین چیزی که در تبلیغات یا صفحات مختلف مشاهده می کنید، محتوای آن صفحات است. در حقیقت به هر جایی که نگاه کنید با محتوایی روبرو میشوید که کسی آن را خلق کرده است. نوشته های پشت پاکت ماکارونی، نوشته های رو تی شرتی که پوشیده اید، نوشته های خبری که در تلویزیون زیرنویس می شوند، عکس ها و ویدئوهایی که در اینستاگرام مشاهده می کنید، همه محتوا هستند.

بنابراین تولید محتوا یعنی آماده کردن محتوایی برای نمایش و عرضه به بازدیدکنندگان تا این مخاطبان با مشاهده آن محتوا، منظور صاحبان صفحه از ساخت آن صفحات را درک کنند.

تولید محتوا در مورد کسب و کارها می تواند به معنای ایجاد خبرنامه، مطالب بازاریابی دیجیتالی، بروشور، آیتم های دیداری یا شنیداری، مقالات، گزارشات و بسیاری از مظالب دیگر باشد.

یکی از مهم ترین موارد برای بهینه سازی یک سایت، محتوا است. 90 درصد سئو یعنی بهینه سازی محتوای یک سایت. در نتیجه لازم دانستیم که در کنار شرح شغل سئوکار، تولید محتوا را نیز برای شما شرح دهیم.

یک سئو کار باتجربه یک کارشناس تولید محتوا خبره نیز می باشد. برای این بهتر این جمله را درک کنید، سرفصل بعدی را بخوانید.

ارتباط شغل کارشناس سئو و تولید محتوا

همان طور که می دانند پایه و اساس موفقیت در سئو، ارائه محتوا درجه یک و کاربردی است. در نتیجه یک کارشناس سئو بهتر است یک کارشناس تولید محتوا نیز باشد.

منظور از تولید کننده محتوا، کسی است که محتوای جذاب و سرگرم کننده و با کیفیت برای مخاطبان تولید می کند. به عبارت دیگر منظور از کارشناس تولید محتوا، کارمندی است که اطلاعات مورد نظر خود را در قالبی سرگرم کننده یا آموزشی، شکل می دهد و سپس آن را از طریق رسانه های مختلف دیجیتال یا سنتی برای عموم عرضه می کند.

کارشناس تولید محتوا می تواند اطلاعات را در اشکال و اندازه های مختلف تولید کرده و به طرق مختلف در اختیار مخاطبان قرار دارد، اما چیزی که باید به خاطر داشته باشیم این است که نکته مهم نه قالب عرضه اطلاعات، بلکه اطلاعاتی است که عرضه می شود.

اکنون که به صورت اجمالی با تولید محتوا و کارشناسان این زمینه آشنا شدیم، به سراغ موضوع مهم بعدی، یعنی مهارت های کارشناس تولید محتوا می رویم. با بررسی این مهارت ها بهتر ارتباط بین سئو و تولید محتوا را متوجه می شوید و به نتیجه خواهید رسید که یک سئوکار حرفه ای چرا باید یک کارشناس تولید محتوا باتجربه نیز باشد.

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به کارشناس سئو محتوا

بله. درست متوجه شدین، ترکیب این دو حوزه کاری را می توان با عنوان کارشناس سئو محتوا، معرفی کرد. فردی که می خواهد یک سئوکار حرفه ای باشد، باید یک کارشناس سئو محتوا نیز باشد.

برای تبدیل شدن به کارشناس سئو محتوا نیز باید مهارت های یک کارشناس تولید محتوا را بدانید. به همین خاطر در ادامه می خواهیم مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا را شرح دهیم.

داشتن مجموعه ای از مهارت ها و توانمندی ها، پیش نیاز لازم برای تولید محتوای با کیفیت مورد نیاز از سوی کارشناس تولید محتوا است. در ادامه تعدادی از مهمترین و مفیدترین این مهارت ها را معرفی می کنیم.

پژوهش: توانایی و مهارت بالایی در زمینه تحقیق و پژوهش، یکی از مهارت های اصلی مورد نیاز این کارشناسان برای این است که بتوانند به آخرین و به روز ترین اطلاعات مرتبط با یک موضوع خاص و همچنین لینک های مرتبط با این اطلاعات دست پیدا کنند.

نویسندگی: شاید مهمترین مهارت مورد نیاز افراد فعال در حوزه تولید محتوا، به خصوص محتواهای نوشتاری، مهارت نویسندگی است. توانایی تهیه متن هایی با تمرکز بر روی کلید واژه ها یا عبارت های کلیدی، یک مهارت مهم در بهینه سازی موتور های جستجو و موفقیت راهبردهای بازاریابی است.

تدوین: یکی دیگر از مهارت های اصلی مورد نیاز برای کارشناس تولید محتوا موفق، مهارت تدوین است. این مهارت به این کارشناسان اجازه می دهد تا محتوای خود را به صورت موفق در رسانه ها و پلتفرم های مختلف وارد کنند.

تصویربرداری: تصاویر چه در قالب عکس چه در قالب ویدئو، نه تنها ابزار قدرتمندی برای تقویت یک محتوای نوشتاری هستند، بلکه در بسیاری از رسانه ها به عنوان قالب اصلی ارائه محتوا عمل می کنند. به همین دلیل است که آشنایی با اصول تصویربرداری و مهارت در آن، یکی از عوامل موفقیت در تولید محتوا است.

گرافیک: یکی دیگر از مهارت های بسیار سودمند برای یک کارشناس تولید محتوا، مهارت استفاده از ابزارهای گرافیکی است. این مهارت بر نمایش واقعی محتوای تولیدی در صفحات وب تاثیر مستقیم دارد.

مهارت های برنامه ریزی: موفقیت در تولید محتوا، نیازمند برنامه ریزی است. بر خلاف بسیاری دیگر از روش های بازاریابی، موفقیت در تولید محتوا و دستیابی به نتایج ملموس نیازمند زمان و پافشاری است.

به عبارت دیگر، تولید کننده محتوا باید محتوا را به گونه ای تولید کند که با راهبرد درازمدت تناسب داشته باشد. تهیه یک راهبرد درازمدت موفق هم نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی است.

چگونه سئوکار شویم؟

سئوکار بودن مستلزم این است که به طور مداوم مهارت های خود را بروز کنید و از پیشرفت های تکنولوژی همیشه مطلع باشید. شما می توانید این کار را با خواندن وبلاگ های سئو، بازاریابی اینترنتی و اطلاع از تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو، به ویژه الگوریتم های گوگل انجام دهید. همچنین باید زمان و انرژی خود را برای ایجاد استراتژی های لینک سازی، سرمایه گذاری کنید.

در ادامه روش هایی که می توانید از طریق آن ها به یک سئوکار ماهر تبدیل شوید را ذکر خواهیم کرد:

توسعه مهارت ها

سئوکار یعنی چه؟,شرح وظایف سئوکار,معنی سئوکار

تبدیل شدن به متخصص سئو در حالت ایده آل به دو چیز نیاز دارد: مهارت تولید محتوا و مهارت تحلیلی. اکثر متخصصان سئو امروزه یکی از آن ها را دارند و دیگری را توسعه می دهند. کارشناسان سئو نویسندگان ماهر و خلاقی هستند. برای کسانی که در حرفه سئو هستند داشتن پیشینه نویسندگی قوی، مفید است؛ زیرا بهینه سازی محتوا به گونه ای که گوگل و مخاطبان آن را درک کنند نیاز به خلاقیت دارد.

درک عملکرد موتورهای جستجو

همانطور که گفته شد موتورهای جستجو برای رتبه بندی و امتیاز دادن به صفحات مختلف وب، الگوریتم هایی دارند. شما باید جهت سئوکار سایت شدن با الگوریتم های مختلف و نحوه عملکرد آن ها آشنا شوید و بدانید چه مواردی را مثبت و چه مواردی را منفی در نظر می گیرند.

علاوه بر آن سه مفهوم مهم درمورد عملکرد موتورهای جستجو وجود دارند که شما باید در مورد آن ها تحقیق کرده و اطلاعات کافی را به دست آورید:

  1. Crawl: به خزیدن ربات های موتورهای جستجو جهت بررسی محتوا گفته می شود.
  2. index: به قرار گیری محتوای یک سایت در فهرست دیتابیس گوگل جهت نمایش به کاربران گفته می شود.
  3. Page Rank: ارزش یک صفحه بر اساس معیارهایی که موتورهای جستجو به آن ها اهمیت می دهند.

آشنایی با ابزارهای سئو سایت

وظایف سئوکار سایت

ابزارهای زیادی برای سئوکاران وجود دارند که برخی از آن ها بسیار کاربردی می باشند. بهترین این ابزارها توسط گوگل ارائه می شوند، مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس که بهتر است هر سئوکار با نحوه کار کردن با این ابزار ها و استخراج و تحلیل اطلاعاتی که توسط آن ها ارائه می شوند آشنایی کامل داشته، بخصوص تسلط بر سرچ کنسول مهارتی بسیار مهم برای یک سئوکار سایت محسوب می شود.

وب سایت هایی مانند MOZ و Ahref نیز ابزارهای بسیار کاربردی ای را برای سئوکاران ارائه می دهند که می توانید از برخی از آن ها اطلاعات بسیار مفیدی را به دست آورید. برای مثال، از ابزار site explore موجود در سایت ahref می توانید بک لینک هایی که به سایت شما داده شده اند را به همراه آدرس سایت منبع و انکر تکست آن لینک ها مشاهده کنید.

 

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود