سئوی منفی چیست و تکنیک های مقابله با آن

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

سئوی منفی چیست و دقیقا چه ماهیتی دارد، یکی از چالش برانگیزترین سوالاتی است که وبمسترها برایشان به وجود می آید. ممکن است شما هم شنیده باشید که برخی اعتقاد دارند سئوی منفی به طور کلی وجود ندارد و امکان استفاده از تکنیک های آن نیز امری ناشدنی است یا ممکن است که در برخی موارد، هجوم لینک های اسپم به وب سایت خود را به سئوی منفی نسبت داده باشید. با صرف نظر از اینکه چه چیزهایی در مورد اینکه سئوی منفی چیست شنیده اید، ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم به طور کامل توضیح دهیم که سئوی منفی چیست، چه ماهیتی دارد و اینکه آیا به طور کلی کسی از آن استفاده می کند یا خیر.

حالا وقتشه!   اینو بخون: سئو کلاه سیاه و تکنیک های خطرناک آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

سئو منفی چیست؟

اینکه بخواهیم تعریف دقیقی برای اینکه سئو منفی چیست برای شما ارائه کنیم، طبیعتا کار آسانی نیست.؛ زیرا همانطوری که در ابتدای این مقاله برای شما بیان کردیم، هنوز هم شک های زیادی در مورد ماهیت سئوی منفی وجود دارد که ارائه یک تعریف خاص برای آن را کاری سخت می کند. با این حال یک تعریف کلی از این مفهوم را برای شما بیان می کنیم:

به هرگونه اقدامی که برای تخریب یک وب سایت و افت رنک آن انجام می شود را سئوی منفی یا negative seo می گویند.

دقت داشته باشید که سئوی منفی همیشه نتیجه فعالیت های رقبای شما نیست که در برای افت رنک شما انجام می شود؛ این تصوری است که بیشتر افراد دارند. عوامل زیادی وجود دارند که سئوی منفی در مورد وب سایت شما رخ می دهد.

سئوی منفی چه زمانی اتفاق می افتد؟

سئو منفی هنگامی اتفاق می افتد که یک فرد یا یک شرکت قصد این را دارد که رنکی که شما برای یک عبارت کلیدی خاص به دست آورده اید را از بین ببرد. این امر ممکن است که در هر زمانی اتفاق بیافتد؛ ممکن است که یک تازه کار یا یک کسب و کار با تجربه اینترنتی باشید.

میزان استفاده از سئو منفی در بین سایت ها چقدر است؟

گوگل سعی کرده است تا شرایط را به شکلی در بیاورد تا سئوی منفی به نتیجه نرسد. به این صورت که اگر شما بخواهید از تکنیک های سئو منفی برای کنار زدن رقبای خود استفاده کنید، این امر نیاز به زمان، منابع و توانایی بسیار زیادی دارد.

در مورد اینکه احتمال رخ دادن سئوی منفی در مورد وب سایت شما چقدر می باشد، مطالعات زیادی انجام شده است. بر اساس این تحقیقات، حمله کردن یک وب سایت رقیب به وب سایت شما، به ندرت رخ می دهد. چراکه بیشتر وب سایت ها تمایل دارند از تکنیک هایی برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنند که تداوم بیشتری داشته باشند. بیشتر جملاتی که در قالب سئو منفی به وب سایت شما می شود، ممکن است یک رفتار طبیعی کاربران باشند و ارتباطی به سئوی منفی نداشته باشند.

در این مورد شما وظیفه دارید تا فعالیت های خود را به شدت بهبود دهید. بر اساس آمارهایی که برای بررسی میزان استفاده از تکنیک های سئو منفی صورت گرفته اند، بیشتر افراد در شناسایی این دسته از تکنیک ها، اشتباه می کنند.

اگر بیشتر لینک هایی که وب سایت شما داده شده اند، بد و نا مناسب باشند، در این صورت احتمال مشاهده سئو منفی در وب سایت به شدت افزایش پیدا می کند. در بین این لینک هایی که به وب سایت شما داده می شوند، آن لینک هایی که سبب افت رتبه کلی وب سایت شما می شوند، جزو سئوی منفی به شمار خواهند رفت.

یکی دیگر از اقداماتی که گوگل برای مقابله با سئو منفی انجام داده، این است که به آن دسته از لینک هایی که ناخواسته که به مرور زمان برای وب سایت شما ایجاد می شوند، بی اعتنایی می کند و آن ها را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در سیستم رتبه بندی، در نظر نمی گیرد. همچنین سایت شما را به خاطر وجود لینک های ناخواسته، جریمه نمی کند.

آن دسته از لینک های بد و بی ارزشی که از وب سایت هایی می آیند که شما هیچ زمان با آن ها همکاری نکرده اید، مورد توجه گوگل قرار نمی گیرند و این موتور جستجو شما را برای آن جریمه نمی کند.

به طور کلی هرچه وب سایت شما قدرتمندتر شده و لینک های بیشتری به وب سایت شما داده بشود، گوگل تاثیر لینک های بر ارزش را در روند سئو سایت شما، کم رنگ تر خواهد کرد. در ادامه این مقاله بررسی می کنیم که شرایط دیگر رخ دادن سئوی منفی چیست و چگونه می شود با آن ها مقابله کرد.

تصورات غلط درباره سئوی منفی

آموزش سئو منفی,سئو منفی,سئو منفی چیست

اگر تصور می کنید که وب سایت شما توسط تکنیک های سئوی منفی مورد حمله قرار گرفته است، یکسری نکته مهم وجود دارد که بهتر است توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید. 3 اشتباه رایج در مورد سئو منفی وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  • یک وب سایت هک شده
  • لینک هایی که ضرری به شما نمی رسانند
  • لینک هایی که برای کمک به شما ایجاد شده اند

در ادامه، این سه مورد را تک به تک مورد بررسی قرار می دهیم:

  • شناسایی وب سایت هک شده

اگر وب سایت شما از صفحات نتایج جستجوی گوگل به کلی ناپدید شده است و به تازگی نیز متوجه یکسری لینک های مشکوک شده اید، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که با خود بگویید یک شخص خاص به دنبال تخریب کسب و کارتان است.

نکته اینجا است که آن لینک هایی که شک شما را برانگیخته بودند، ممکن است به طور کلی ارتباطی با افت رنک شدید وب سایتتان نداشته باشند. احتمالا مشکل از هک شدن وب سایتتان می باشد و به همین دلیل گوگل تصمیم می گیرد تا وب سایت هک شده را از نتایج جستجوی خود حذف کند تا به صورت ناخودآگاه دیگر وب سایت ها نیز تحت تاثیر قرار ندهد.

برای بررسی هک شدن وب سایت خود باید سرچ کنسول سایت خود را بررسی کنید و دنبال اخطاری در مورد هک شدن وب ساییتان بگردید. گوگل نیز مقاله های زیادی در جهت آگاه سازی افراد برای جلوگیری از هک شدن وب سایتشان ارائه کرده است که می توانید برای افزایش اطلاعات خود از آن ها استفاده کنید.

  • لینک های بی ضرر

همانطور که در بالاتر نیز بیان کردیم، لینک های اسپمی که از سایت های غریبه به وب سایت شما داده می شوند، یک امر طبیعی به شمار می روند. اگر این لینک ها انکر تکست اسپم واری نداشته و برای تعداد بسیار زیادی به شما لینک داده باشند، خطری برای شما نخواهند داشت. این لینک ها برای گوگل هیچ ارزشی ندارند؛ پس لازم نیست به اشتباه تصور کنید که دچار تکنیک های سئوی منفی شده اید.

با این حال ممکن است که وجود این لینک ها موجب نارضایتی شما بشود یا اینکه تصور کنید که این موارد در آینده سبب آسیب رسیدن به وب سایت شما می شوند. اگر جزو این افراد هستید، پیشنهاد می کنیم لینک های اسپمی که به شما داده می شوند را disavow کنید. با مراجعه به این لینک از گوگل، می توانید اطلاعات مناسبی در مورد رد کردن این دسته از لینک ها کسب کنید. در شناسایی و جداسازی لینک های اسپم باید دقت زیادی داشته باشید؛ چراکه disavow کردن آن دسته از لینک هایی که ارزش بالایی دارند، می تواند آسیب های جدی و اساسی به رنک و ترافیک وب سایت شما وارد کند.

  • لینک هایی که برای کمک به شما ایجاد شده اند

این مورد بیشتر از موارد قبلی در بین وب سایت های مختلف دیده می شود. به طور کلی وقتی که سایت جریمه می شود و تعداد زیادی لینک اسپم نیز به آن داده می شود، بیشتر وبمستران تصور می کنند که مورد حمله رقبایشان قرار گرفته اند و بگویند که ما درخواستی برای دریافت این لینک ها نداشتیم. البته ممکن است که درخواست دریافت لینک داده باشند اما متوجه آن نشده اند. به هر حال در بسیاری از موارد، شاهد خرید لینک توسط وبمسترهای مختلف هستیم. آن ها این کار را به این دلیل انجام می دهند تا رنک صفحات خود را ارتقا دهند و نکته ای که وجود دارد این است که از عواقب خرید لینک آگاه نیستند.

خریدن لینک برای وب سایت می تواند موجب بروز مشکلات اساسی بشود. یکی از کارهایی که برای جلوگیری از این بروز چنین مشکلاتی باید بکنید، این است که از طرف قرارداد خود بخواهید تا روش لینک سازی خود را به طور واضح برای شما شرح دهند. در این صورت شما متوجه می شوید که استراتژی لینک سازی آن ها به شما ضرر می رساند یا خیر.

تشخیص تکنیک های سئو منفی

تشخیص و شناسایی تکنیک های سئو منفی واقعی می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. اگر 3 مورد بخش قبل را مورد بررسی قرار دادید و متوجه شدید که شرایط وب سایت شما شامل هیچ کدام از آن موارد نمی شود، این می تواند نشان دهنده این باشد که سایت شما دچار تکنیک های سئو منفی رقبایتان شده است.

در این مرحله، به جای پرسیدن سوالاتی در مورد اینکه علت بروز این دسته از اتفاقات چیست، باید خود را برای مرتفع کردن مشکلات به وجود آمده آماده کنید. با توجه به مقالات مرتبط با سئوی منفی چیست، به این نکته مهم می رسیم که جلوگیری از بروز این نوع مشکلات، می تواند یک سپر مناسب برای رنک و ترافیک وب سایتتان در مقابل تکنیک های سئوی منفی باشد.

تکنیک های مقابله با سئوی منفی چیست؟

اگر به خوبی درک کرده باشید که سئوی منفی چیست، اکنون وقت آن است که از تکنیک هایی استفاده کنید تا با استفاده از آن ها، از آسیب هایی که سئو منفی به کسب و کار شما وارد می کند، جلوگیری کنید.

  • شناسایی لینک های مضر

قدم اول شما در زمینه مقابله با سئوی منفی، باید این باشد که لینک های مضر را شناسایی کنید. به هر حال اگر از طرف گوگل جریمه شده باشید یا اینکه رقبایتان به وب سایت شما حمله کرده باشند، شانس اینکه لینک های زیادی به وب سایت شما داده شده باشد، بسیار زیاد است.

با یک جستجوی ساده، می توانید ابزارهای بررسی وضعیت لینک سازی وب سایت خود را شناسایی کنید. همچنین می توانید با مراجعه به حساب گوگل سرچ کنسول خود، وضعیت لینک ها را مورد تحلیل قرار دهید و آن دسته از لینک هایی که مشکلی برای وب سایت شما به وجود آورده اند را سریعا از بین ببرید.

  • درخواست حذف بک لینک های بی ارزش

گوگل از تمامی وبمسترها این انتظار را دارد که از وب سایت های مقصد، درخواست حذف لینک های بی ارزش را کنند. در این زمینه کافی است از طریق ایمیل، درخواست خود را به صاحب وب سایتی که به شما لینک داده است، بیان کنید و از او بخواهید تا لینک مورد نظر را حذف کند.

  • ساخت و بارگذاری یک فایل disavow

اگر دو مراحل بالا را انجام دادید و نتوانستید تمامی لینک های بی ارزش را که به وب سایت شما داده شده اند، حذف کنید، می توانید یک فایل disavow ایجاد کنید. دقت داشته باشید که از این کار را به درستی انجام ندهید، ممکن است به وب سایت خود آسیب های اساسی وارد کنید.

  • درخواست تجدید نظر از گوگل

اگر وب سایت شما جریمه شده است، بهترین کار این است که از گوگل بخواهید در مورد وب سایت شما تجدید نظری داشته باشد. بررسی فایل disavow توسط گوگل زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. بعد از اینکه این مرحله توسط گوگل به پایان رسید، شما تازه باید آماده باشید مراحل آخر بررسی وب سایت شما صورت بگیرد.

به دلیل طولانی بودن این پروسه، پیشنهاد نیوسئو به شما این است که از گوگل درخواست تجدید نظر برای افت رنکی که داشته اید، بکنید. در موارد بسیاری شاهد بوده ایم که این امر، کارکرد خوبی داشته است. با مراجعه به بخش درخواست تجدید نظر گوگل، می توانید مراحل ارسال درخواست تجدید نظر از گوگل را مشاهده کنید و در مورد آن اقدام مناسب و به موقعی انجام دهید.

سخن پایانی

امیدواریم که با استفاده از این مطلب، توانسته باشید به خوبی درک کنید که سئوی منفی چیست و به چه دلایلی اتفاق می افتد. اگر به خوبی ماهیت این مفهوم را درک کرده باشید، مطمئنا استفاده از تکنیک های مقابله با آن، کار دشواری برای شما نخواهد بود.

یک نظر در مورد مقاله “ سئوی منفی چیست و تکنیک های مقابله با آن
  1. محمد

    ممنون مطلب مفیدی بود . لطفا برای تفاوت سئوی کلاه سیاه و همین سئوی منفی که توضیح دادین یک محتوای دیگه هم منتشر کنین


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود