شبکه PBN چیست؟

Private Blog Networks,شبکه PBN,شبکه PBN چیست

شبکه PBN چیست؟ این سؤال برای بسیاری از افرادی که به حوزه سئو سایت و بک لینک سازی وارد می شوند مطرح شده که گاها هم می تواند چالش برانگیز باشد، ما در این مقاله قصد داریم سؤال PBN چیست را به طور کامل توضیح دهیم اما نکته بسیار مهمی را باید قبل از آن بیان کنیم، شما باید قبل از هرچیز بدانید که PBN همانند یک شمشیر دولبه است که هم می تواند در مبارزه و رقابت جان شما را نجات دهد و سبب پیروزی شود، هم اگر به خوبی استفاده از آن را بلد نباشید، ممکن است صدمات بزرگی را به شما وارد سازد.

ایجاد لینک ها یک تکنیک و تاکتیک مهم در SEO است. لینک های معتبر، مجاز و صحیح در رشد رنکینگ وبسایت شما و افزایش بازدید ارگانیک وبسایتتان نقش اساسی را ایفا می کنند. باید بدانید گرفتن بک لینک کار چندان ساده ای نیست؛ البته چنانچه شما بک لینک را مطابق ضوابط گوگل دریافت کنید!

خیلی از سئوکاران برای دریافت بک لینک جهت افزایش رتبه سایت خود، از دستورالعمل هایی خلاف ضوابط گوگل استفاده می کنند. یکی از آن اعمالی که آن ها انجام می دهند، ایجاد شبکه PBN است. برای اینکه متوجه شوید شبکه PBN چیست؛ حتما در ادامه با ما همراه شوید.

Private Blog Networks یا همان شبکه PBN چیست؟

Private Blog Networks,شبکه PBN,شبکه PBN چیست

شبکه PBN مجموعه ای از چندین وبلاگ و وب سایت فرعی است که ظاهراً مستقل و اصلی هستند و هرکدام کار خود را انجام می دهند، همانند یک وبسایت مستقل تولید محتوا یونیک و باکیفیت می کنند، حتی ممکن است از سایت های دیگر جهت افزایش رتبه بک لینک بگیرند (خریداری کنند)، ممکن است تبلیغ سایر سایت ها و مشاغل را تقبل کنند، حتی ممکن است محصولی را هم به فروش برسانند، اما هدف اصلی از ایجاد آن ها مسئله ای به غیر از موارد ذکر شده بوده است، هدف اصلی از ایجاد این شبکه این بوده که ابتدا در گوگل رنک بگیرند سپس به گونه ای نامحسوس برای یک وب سایت اصلی لینک سازی کنند تا موجب ارتقاء جایگاه آن وب سایت بشوند.
همانطور که احتمالاً تا الان متوجه شده اید، این یک روش لینک سازی غیرطبیعی است که در قالب روش طبیعی در آمده، تا اینجا ماجرا همه چیز روشن و ساده به نظر می رسد، حتی شاید فکر کنید راحت ترین راه بک لینک سازی همین باشد، اما اصلاً این طور نیست، همانطور که بارها و بارها در وبسایت نیوسئو ذکر شده، گوگل را به این راحتی ها نمی توان گول زد. گوگل هم برای شناسایی این شبکه های لینک سازی غیرطبیعی، روش هایی دارد.

سئوکاران از شبکه PBN به عنوان روشی برای لینک سازی خارجی بهره می برند که کاملا بر روی آن تسلط داشته باشند. به این معنا که در روش های کلاه سفید ساخت بک لینک، افراد شخص ثالث هستند که به صورت خود جوش و بدون هماهنگی با وب سایت های مبدا و گرفتن ارتباط با آنها بر ساخت بک لینک ها اقدام می کنند و این امر از منظر گوگل ارزش محتوا لینک داده شده را می رساند پس رتبه آن سایت و صفحه را ارتقاء می بخشد. در این حالت خود شخص سئوکار مستقیما توانایی کنترل لینک ها را ندارد.

بنابر همین دلایلی که خدمت شما عرض کردیم PBN ها اغلب بر روی وب سایت هایی با دامنه های منقضی شده ساخته می شوند که از قبل دارای رنک و یک سری بک لینک هایی بودند و گوگل آن دامنه را یک دامنه خوب تلقی می کند. در نتیجه با خریداری اینگونه دامنه ها و پیوستن آن به شبکه PBN این روند ادامه پیدا می کند. معمولا هم محتوای جدیدی به این دامنه ها اضافه می کنند تا از نظر PageRank هم تایید شده باشند.

همانطور که گفته شد گوگل برای شناسایی شبکه PBN روش هایی دارد، سئوکاران کلاه سیاه نکات مهم این روش های شناسایی PBN را می دانند؛ در نتیجه سعی می کنند که ردپایی از خود برای گوگل بر جای نگذارند تا گوگل متوجه لینک سازی غیرطبیعی و دستکاری آن ها در نتایج جستجو خود نشود.

شبکه پی بی ان,شبکه پی بی ان چیست,شبکهpbn

زیرا هر وب سایتی که از روش های غیرطبیعی جهت دستکاری و تغییر در جایگاه وب سایت ها در صفحه نتایج جستجو گوگل استفاده کند یا به عبارت دیگر بخواهد الگوریتم های گوگل را دور بزند، از نظر گوگل مستحق جریمه است، برخی از روش هایی که سئو کاران کلاه سیاه برای مخفی کردن شبکه PBN خود از گوگل می کنند به شرح زیر است:

  • هاستینگ هایی که برای دامنه ها PBN استفاده می کنند، گوناگون است
  • دامنه هایشان را با رجیسترکننده های گوناگون ثبت می کنند
  • از دامنه هایی با پسوندهای گوناگون بهره می برند
  • از مضامین و تم های گوناگون استفاده می کنند

از نکات مهم شبکه PBN که باید بدانید این است که درست است ما از واژه «شبکه» استفاده می کنیم؛ اما باید سعی کرد تا سایت های این شبکه، مستقل به نظر برسند به همین دلیل عملیات لینک سازی به گونه ای است که فقط اجزاء شبکه به وب سایت اصلی لینک می دهند، نه بک لینکی بین اجزاء شبکه وجود دارد، نه از وبسایت اصلی به اجزاء شبکه بک لینک داده می شود، این گونه رابطه بین وبسایت اصلی با شبکه مخفی می شود.

اکنون که پاسخ این سوال که شبکه PBN چیست را متوجه شدید؛ تنها به این روش فکر کنید که شما در هر لحظه که اراده کنید، می توانید پیوندها و لینک هایی را با انکرتسکت مدنظر خودتان به وب سایت اصلی یا صفحه ای از آن که نیاز به تقویت دارد بدهید و موجب ارتقا آن شوید. خیلی عالی به نظر می رسد؛ درست است؟ باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید! چراکه روش PBN، نقض آشکار قوانین گوگل است و در صورت متوجه شدن گوگل، وب سایت شما با جریمه ای سنگین و حتی حذف از نتایج جستجو رو به رو خواهد شد.

PBN دستور العمل های کیفیت گوگل را نقض می کند

نکات مهم شبکه PBN

استفاده از PBN به عنوان تکنیکی برای لینکسازی به هیچ وجه توصیه نمی شود. چراکه اگر به راهنمای گوگل در خصوص لینک ها نگاهی بیندازیم با این متن رو به رو می شویم:

هر لینکی که به هدف دست کاری در رتبه صفحه یا رتبه وب سایت شما ساخته می شود؛ ممکن است بخشی از اعمالی باشند که نقض آشکار قوانین و دستورالعمل های گوگل محسوب می شوند. این موضوع، هر اقدامی در جهت دست کاری لینک های داخلی و لینک های خارجی وب سایت شما را شامل می شود.

از این رو باید بگوییم که شبکه PBN کاملا در حوزه ی همین اعمال ممنوعه قرار می گیرند. به این دلیل که دقیقا به هدف دستکاری رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج گوگل، لینک هایی از سوی نمایندگان شما (وب سایت های دیگر و به واسطه خودتان) به سایت اصلی شما داده می شود.

مسئله این است که اگر تا به اینجا پاسخ سوال شبکه PBN چیست را کاملا درک کرده باشید؛ متوجه خواهید که شد که این روش کاملا یک تاکتیک نادرستی در سیستم گوگل محسوب می شود. اگر به ادامه دستورالعمل گوگل نگاهی بیندازیم با جملات زیر رو به رو می شویم:

بهترین راه برای جلب توجه سایت های دیگر در جهت  ایجاد لینک های با کیفیت و مرتبط با وب سایت شما، ایجاد محتوای بی نظیر، منحصر به فرد و مرتبط است که می تواند به طور طبیعی در جامعه اینترنت محبوبیت پیدا کند. خلق محتوای خوب نتیجه خوبی دارد؛ هرچه محتوای مفیدتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که شخص دیگری آن محتوا را برای خوانندگان خود ارزشمند بداند و به آن لینک دهد.

لینک های شبکه PBN کاملا مصنوعی هستند و فقط در جهت رشد غیرطبیعی و دستکاری رتبه بندی وب سایت شما در نتایج گوگل ساخته می شوند. همچنین این لینک ها در محتوای خوب و منحصر به فردی جای ندارند. بنابراین اینگونه لینک سازی ها در طولانی مدت نه تنها نتایج خوبی را در پی نخواهند داشت بلکه ممکن است باعث افت رتبه وب سایت شما بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود