سئو تجارت الکترونیک چیست؟

سئو تجارت الکترونیک,نقش سئو در تجارت الکترونیک

یکی از مهم ترین عوامل کسب موفقیت در کسب و کارهای آنلاین، آشنایی با انواع تکنیک های سئو برای جذب مشتریان است. به همین دلیل اگر مدیران وب سایت ها قصد جدی برای پیشرفت و ارتقای سایت خود دارند، باید زمان کافی برای بهینه سازی صفحات سایت صرف کنند. سئو تجارت الکترونیک به طور تخصصی به ارائه روش هایی برای افزایش فروش، رقابت با سایر فروشندگان و رتبه گیری سایت می پردازد و استراتژی های گوناگونی را برای دستیابی به موفقیت فروشگاه های آنلاین معرفی می کند. در ادامه این مطلب در خصوص نقش سئو در تجارت الکترونیک و نکات مربوط به بهینه سازی وب سایت های فروشگاهی، بررسی شده است.

بخش اول: سئو تکنیکال

یکی از بخش های سئو که اغلب افراد مبتدی درباره آن نگران هستند، بخش فنی سایت است. از آنجا که بی نقص بودن زیرساخت های سایت نقش بسیار مهمی در سئو تجارت الکترونیک دارد، نباید از آن غافل شد. امنیت سایت جزو مواردی است که می تواند اعتماد کاربران را نسبت به صفحه شما جلب کند.

اگر در نوار جستجو نماد قفل را در کنار نام سایت خود مشاهده می کنید، به این معناست که اطلاعات مخاطبان شما از قبیل نام، آدرس و رمز کارت اعتباری آن ها از سرقت توسط هکرها مصون خواهد بود؛ بنابراین وجود نماد قفل به معنای استفاده وب سایت شما از پروتکل HTTPS است که از سال ۲۰۱۴ به عنوان یک عامل جزئی در رتبه بندی گوگل نقش دارد.

ویژگی هایی از قبیل جستجو آسان در بین صفحات سایت و بهره مند شدن از لینک های داخلی در وب سایت، کمک می کند تا کاربران تجربه بهتری داشته و به سادگی به مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. برای این کار می توانید صفحات دسته بندی اصلی را ایجاد کنید و از کلمات کلیدی که افراد جستجو می کنند، برای معرفی و توصیف محصولات خود استفاده کنید.

با کمک این استراتژی کاربران تنها با چند کلیک به صفحه محتوایی که به دنبال آن هستند هدایت می شوند. علاوه بر این دسته بندی و فیلتر کردن محصولات مختلف باعث می شود موتور جستجوی گوگل به سادگی آن ها را تفکیک کند و به درستی در نتایج جستجو نمایش دهد.

چک لیست اصول مهم سئو تکنیکال برای سایت های فروشگاهی و به اصطلاح تجارت الکترونیک مواردی است که در ادامه لیست می کنیم:

  1. بررسی گواهینامه ssl و وضعیت http سایت
  2. بررسی ساختار کلی سایت و بهینه سازی آن
  3. ناوبری اصولی برای سایت

در تصویر زیر ساختار کلی سایت های فروشگاهی را مشاهده می کنید:

سئو تجارت الکترونیک,نقش سئو در تجارت الکترونیک

بخش دوم: تحقیق کلمات کلیدی

مهم ترین هدف صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه های آنلاین این است که با معرفی برند خود بتوانند در جذب مشتریان به نحو موفقی عمل کنند و به افزایش فروش برسند. به همین خاطر بازاریابان دیجیتال مارکتینگ نباید نقش سئو در تجارت الکترونیک را دست کم بگیرند.

از جمله مواردی که همواره در مطالب آموزش سئو مشاهده می کنیم، تاثیر کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت و افزایش بازدید است. در تجارت الکترونیک نیز کلمات کلیدی به همین شکل باعث ارتقای رتبه سایت و بالا رفتن ترافیک می شوند.

نکته مهم درباره کلیدواژه ها این است که باید منطبق بر شیوه جستجوی مشتریان باشد نه بر اساس دیدگاه تخصصی فروشنده. احتمال دارد افراد مختلف یک محصول را با عناوین و عبارت های متفاوتی جستجو کنند. متن وب سایت شما باید به نحوی طرح ریزی شود که تا جای ممکن این کلمات کلیدی را در بر گیرد؛ همچنین برای دقیق تر بودن کلمه کلیدی می توانید، از یک عبارت چند کلمه ای که توصیف بیشتری راجع به محصول ارائه می کند (کلمات کلیدی طولانی) استفاده کنید.

حال که متوجه شدید نقش سئو سایت در تجارت الکترونیک چیست، قصد داریم یک چک لیست اصولی برای تحقیق کلمات کلیدی سایت های فروشگاهی، برای شما آماده کنیم:

  1. پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با زیر دسته (sub-category) (به عنوان مثال برای یک سایت فروشگاهی موبایل، ساب کتگوری ها می تواند برندهای مختلف، یا هر دسته بندی دیگر باشد)
  2. پیدا کردن کلمات کلیدی محصولات پرفروش و پرمخاطب
  3. پیدا کردن کلمات کلیدی Lsi و طولانی برای تولید محتوا بخش بلاگ

بخش سوم: سئو داخلی

سئو تجارت الکترونیک تاثیر زیادی از سئو درون صفحه می پذیرد و بهینه سازی و کدنویسی صحیح می تواند باعث رتبه گیری یک وب سایت شود. به عنوان مثال به کار بردن توضیحات متا، تگ های عنوان و برچسب H1 در متن یکی از روش های منطقی برای بهینه سازی سایت به شمار می رود. اگر شما هم تمایل دارید میزان ترافیک و فروش سایت خود را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم با فیلتر صفحات داخلی خود مطالب سایت را بر اساس ترافیک ارگانیک از بالا به پایین مرتب کنید.

صفحات محصول و دسته بندی محصولات اصولا حاوی متن کوتاهی بوده یا کاملا بدون محتوا هستند؛ برای بهره گیری هرچه بیشتر از نقش سئو در تجارت الکترونیک، توصیه می شود توضیحات مختصری را در صفحات محصول جای دهید تا گوگل بتواند آن صفحه را بهتر شناسایی و درک کند. در این متن می توانید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید و مطالب مفید و توصیفی را در خصوص محصول بنویسید.

چک لیست اصولی سئو داخلی برای سایت های فروشگاهی، عبارت اند از:

  1. بهینه سازی محتواهای بخش بلاگ با کلمات کلیدی طولانی مرتبط با محصولات
  2. بهینه سازی محتوای محصولات با کلمات کلیدی پیدا شده در بخش قبل
  3. بهینه سازی دسته بندی ها (ساب کتگوری ها)
  4. لینک سازی داخلی اصولی

بخش چهارم: ساخت بک لینک

به دست آوردن لینک برای فروشگاه های آنلاین ممکن است کمی دشوار باشد؛ اما با این حال هنوز هم می توانید از تاثیر بک لینک ها بر سئو سایت خود بهره مند شوید.

بهترین تاکتیک برای کسب بک لینک هایی با اعتبار بالا این است که از استراتژی های ارگانیک استفاده کنید. به این معنا که می توانید با افزایش کیفیت محتوای سایت خود، وبلاگ های دیگر را تشویق کنید تا به سایت فروشگاه آنلاین شما لینک دهند.

این روش ساده باعث معرفی محصولات شما به کاربران در سطح گسترده تری می شود و ترافیک سایت را بالا می برد.

بخش پنجم: نکات طلایی سئو تجارت الکترونیک

تا اینجا با اصلی ترین مفاهیم یعنی نقش سئو در تجارت الکترونیک آشنا شدیم، اما هنوز هم اقداماتی وجود دارند که می توانند موجب جذب مشتری و بالا رفتن ترافیک سایت شما شوند. یکی از این اقدامات، ایجاد محتوای مبتنی بر محصول است. نوشتن مقالاتی در خصوص یک محصول خاص، بررسی مزایا و معایب آن، نحوه استفاده از محصول یا مقابله با مشکلات احتمالی آن می تواند نظر مخاطبان را جلب کند.

از آنجا که یک متن مبتنی بر محصول نوشته اید امکان این را خواهید داشت که در داخل متن خود به صفحه آن محصول یا محصولات مشابه لینک دهید. برای نوشتن مطلب مفیدتر و مطابق با اصول سئو، پیشنهاد می کنیم حتما در مورد کلمات کلیدی مرتبط با آن محصول جستجو کنید.

علاوه بر این موارد، باید از تاثیر طراحی وب بر سئو تجارت الکترونیک نیز آگاه باشید. هنگامی که کاربر روی سایت شما کلیک می کند، اولین چیزی که توجه او را جلب خواهد کرد، ساختار کلی صفحه و نظم و ترتیب آن است؛ بنابراین با استفاده از ابزارهایی مثل صفحات تعاملی، نمادهای داخلی، لینک ها و نمادها می توانید به کاربر کمک کنید تا به سادگی محصول موردنظر خود را پیدا کرده و برای خرید آن اقدام کند.

سازگاری صفحه سایت با موبایل، رعایت سلسله مراتب محتوا و سرعت سایت از دیگر فاکتورهایی است که روی تجربه کاربری مطلوب تر تاثیر می گذارد. اگر فرصت کافی برای اعمال همه اقدامات لازم بر وب سایت خود را ندارید می توانید از یک سئوکار و کارشناس محتوا کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای مخاطب به اندازه کافی جذابیت دارد.

نتیجه گیری

سئو تجارت الکترونیک یکی از عرصه هایی است که حرفه سئو و بهینه سازی سایت در آن ورود کرده و به نقش آفرینی می پردازد. مانند همه فعالیت هایی که در بستر اینترنت انجام می گیرند، اداره یک سایت فروشگاه آنلاین هم نیازمند اطلاع از آخرین روش های رتبه گیری در گوگل و جذب مخاطب است. شاید به همین دلیل باشد که بازاریابان موفق عمدتا کسانی هستند که در دوره آموزش سئو شرکت نموده و فوت و فن های کار با موتور جستجو را آموخته اند.

در واقع برای ارتقای سایت و کسب بازدید بیشتر استراتژی های متفاوتی می توانند به کار گرفته شوند که در این مطلب تلاش کردیم مهم ترین آن ها را شرح دهیم. با استفاده از این تاکتیک ها می توانید صفحات سایت خود را با جدیدترین تغییرات الگوریتم موتور جستجو هماهنگ کرده و از رقبای خود پیشی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود