کنونیکال سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

Canonical چیست,اعلام محتوای تکراری در تگ کنونیکال,تکنیک استفاده از تگ کنونیکال

کنونیکال سئو یک مقدار برای ویژگی rel تگ link، در زبان HTML است که جهت اعلام محتوای تکراری به گوگل استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است محتوای برخی از صفحات در وب سایت شما، بسیار مشابه و نزدیک به هم باشند. در این مواقع برای جلوگیری از رقابت آن صفحات در نتایج موتور های جستجو (کنیبالیزیشن) و پیشگیری از جریمه های احتمالی گوگل بابت این موضوع، باید از canonical استفاده شود.

Canonical چیست؟

اگر در سایت خود صفحه ای دارید که توسط چندین URL قابل دسترسی است، یا صفحات مختلف با محتوای مشابه در سایت شما وجود داشته باشند، از دید گوگل این صفحات کپی و تکراری می باشند.

گوگل یکی از این URL ها را به عنوان نسخه اصلی و متعارف انتخاب می کند و آن را می خزد (بررسی می کند) و سایر URL ها به عنوان موارد تکراری در نظر گرفته می شوند، در اولویت کمتری قرار می گیرند و کمتر خزیده می شوند.

حال اگر به گوگل نگویید کدام آدرس اینترنتی اصلی شماست و کدام صفحات فرعی می باشند، خود گوگل یکی از آن صفحات را به عنوان صفحه اصلی و مرجع انتخاب خواهد کرد، یا ممکن است آن ها را با ارزشی یکسان ببیند که منجر به جریمه و کنیبالیزیشن شود.

صفحه متعارف چیست؟

Canonical چیست,اعلام محتوای تکراری در تگ کنونیکال,تکنیک استفاده از تگ کنونیکال

URL اصلی و متعارف، نشانی اینترنتی صفحه‌ای است که گوگل فکر می‌کند منبع اصلی برخی از صفحات شماست که محتوای بسیار مشابهی به آن دارند.

وقتی ربات های گوگل یک سایت را ایندکس می کنند، سعی می کنند محتوای اصلی هر صفحه را تعیین کنند. اگر این ربات ها چندین صفحه را در یک سایت پیدا کنند که محتوای یکسانی داشته باشند، صفحه ای را که فکر می کنند کامل ترین و مفیدترین است به عنوان صفحه اصلی و متعارف انتخاب می کنند و آن را به طور منظم می خزند و به منظور کاهش بار خزیدن گوگل در سایت شما، موارد تکراری کمتر خزیده می شوند.

حال شما می توانید در صورت وجود صفحاتی با محتوای یکسان یا بسیار مشابه در وبسایتتان، با استفاده از کنونیکال به گوگل بگویید کدام صفحه از نظر شما صفحه اصلی می باشد و سایر صفحات به عنوان صفحات فرعی در نظر گرفته شوند.

انتخاب صفحه کنونیکال توسط گوگل

گوگل صفحه کنونیکال یا همان اصلی را بر اساس معیار هایی انتخاب می‌کند. برای مثال، بررسی می کند که آیا صفحه از طریق HTTP یا HTTPS ارائه می‌شود، کیفیت صفحه چه میزان می باشد، URL در نقشه سایت وجود دارد یا خیر و… .

حال هرگونه برچسب‌گذاری rel=canonical توسط شما، فقط می‌تواند ترجیح شما را به گوگل نسبت به این انتخاب نشان دهد، اما ممکن است گوگل به دلایل مختلف صفحه‌ای متفاوت از صفحه کنونیکال شما را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کند.

گوگل از صفحات متعارف به عنوان منابع اصلی برای ارزیابی محتوا و کیفیت آن استفاده می کند. معمولا این صفحات اصلی و متعارف هستند که در نتایج جستجو قرار می گیرند، مگر اینکه یکی از موارد تکراری صراحتاً برای یک کاربر مناسب تر باشد.

به عنوان مثال، اگر کاربر از دستگاه تلفن همراه استفاده کند، احتمالاً نتیجه جستجو صفحه ای است که با موبایل سازگاری بیشتری داشته باشد، حتی اگر صفحه دسکتاپ به عنوان کنونیکال انتخاب شده باشد.

فراموش نکنید که ما هیچگاه نمی توانیم به ربات های گوگل فرمان قطعی دهیم، بلکه با قرار دادن مواردی فقط می توانیم آن ها را راهنمایی کنیم و به آن ها پیشنهاد دهیم. دقیقا مانند استفاده از کنونیکال سئو.

متا تگ canonical

باید بدانید عبارت “متا تگ canonical” که توسط برخی از افراد استفاده می شود، عبارتی اشتباه است. کنونیکال، تگ یا متا تگ نمی باشد بلکه همانطور که گفته شد، یک مقدار (Value) برای صفت (Attribute) rel، در تگ link موجود در زبان HTML است و به شکل زیر می توان از آن استفاده کرد:

استفاده از کنونیکال سئو

<“link rel=”canonical” href=”https://example.com>

کد بالا باید در سورس صفحات فرعی که محتوای تکراری دارند قرار بگیرد و در قسمت href باید آدرس صفحه اصلی و متعارف را درج کنید. (بجای https://example.com)

کنونیکال صفحات با زبان های مختلف

تگ کنونیکال,تگ کنونیکال canonical,کنونیکال سئو

نسخه‌ های زبان های مختلف یک صفحه تنها در صورتی تکراری در نظر گرفته می‌شوند که محتوای اصلی آن ها به یک زبان باشد، یعنی اگر فقط هدر، فوتر و سایر متن‌های غیر اصلی ترجمه شده باشد، اما متن بدنه در هر دو صفحه با زبانی یکسان باشند، صفحات تکراری محسوب می شوند.

اما اگر متن اصلی این صفحات با زبانی متفاوت از یکدیگر باشد، محتوای آن ها تکراری شناخته نشده و نیاز به استفاده از کنونیکال برای آن ها نیست.

دلایل رایج وجود صفحات تکراری در سایت

  • برای پشتیبانی از چند نوع دستگاه مختلف
  • برای فعال کردن URLهای پویا
  • نوعی پیکر بندی خاص در سیستم های مدیریت محتوا
  • کپی کردن تمام یا بخشی از محتوای سایتی دیگر (در این صورت نیز باید به صفحه مرجع موجود در سایت دیگر، کنونیکال داده شود)

دلایل استفاده از کنونیکال سئو

دلایل متعددی وجود دارد که موجب می شوند در مجموعه ای از صفحات تکراری یا مشابه، یک مورد از آن ها را به عنوان صفحه اصلی و متعارف انتخاب کنید:

  • برای مشخص کردن صفحاتی که می‌خواهید افراد در نتایج جستجو ببینند.
  • برای انتقال و ادغام سیگنال های ارزیابی صفحه‌ی صفحات فرعی به صفحه اصلی و متعارف.
  • برای ساده کردن معیارهای ردیابی یک محصول یا موضوعی خاص که چندین صفحه به آن اختصاص داده شده اند.
  • اطمینان حاصل کردن از نمایش URL ترجیحی شما در صفحه نتایج جستجو، هنگامی که محتوای آن را در دامنه های دیگر نیز منتشر می کنید.
  • برای جلوگیری از افزایش زمان خزیدن در صفحات تکراری.
  • اعلام محتوای تکراری به گوگل.

ادامه…

تگ های canonical

تگ های canonical نقش موثری در سئو سایت دارند. شما باید به خوبی درک کنید که canonical تگ چیست و چه کاربرد هایی می تواند داشته باشد. همچنین باید بیاموزید که چگونه می توان با استفاده از آن از ایجاد محتوای تکراری برای صفحات سایت جلوگیری کرد.

تگ کنونیکال چیز جدید نیست؛ بلکه از سال 2009 تا کنون وجود داشته است. در واقع گوگل، مایکروسافت و یاهو برای ایجاد این نوع از تگ ها با یکدیگر متحد شدند. مسئله ای که وجود دارد این است که برخی سوال می کنند که آیا این تگ ها کاربرد خاصی نیز دارند و آیا می توانند در سئو سایت تاثیرگذار باشند؟ در ادامه این مقاله، به خوبی پاسخ این سوالات را متوجه خواهید شد.

Canonical تگ چیست؟

قبل از بیان هر نکته ای، شما باید به خوبی بدانید که canonical تگ چیست. این تگ قطعه ای از کد HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری و مشابه تعریف می کند. به عبارت دیگر، اگر شما محتوایی مشابه در URL های مختلف داشته باشید، می توانید از تگ های canonical برای مشخص کردن نسخه اصلی استفاده کرده و در واقع به گوگل اعلام کنید که کدام محتوا باید ایندکس شود.

یک تگ کنونیکال چه ظاهری دارد؟

برچسب های canonical از نحو ساده و مداوم استفاده می کنند و در قسمت  < head > یک صفحه وب قرار می گیرند. در ادامه تگ canonical که توسط سایت Ahrefs به کار برده شده است را مشاهده می کنید:

<link rel="canonical" href="https://example.com/sample-page/" />

در پایین توضیح داده ایم که هر کدام از قسمت های اصلی این تگ، به زبان ساده چه معنایی دارند:

  • Link rel= “canonical”: یعنی لینکی که در این تگ وجود دارد، نسخه اصلی و کانونی می باشد.
  • href=”https://example.com/sample-page/” /: نسخه اصلی مورد نظر را در این URL می توان پیدا کرد.

چرا تگ های کنونیکال برای سئو سایت اهمیت دارند؟

همانطور که ماهیت کلی این تگ ها را می دانید، آن ها باعث جلوگیری از بروز یک محتوای تکراری در صفحات یک سایت می شوند. گوگل به هیچ عنوان علاقه ای ندارد که در یک سایت محتوایی تکراری و یا مشابه را مشاهده کند. علت این است که گوگل در این صورت نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام صفحه را باید ایندکس کند. همچنین مشکلاتی در زمینه به نمایش در آوردن محتوای این صفحات در نتایج جستجو به وجود می آید.

زیاد بودن تعداد محتواهای کپی شده می تواند بر روی کراول شدن صفحات سایتتان تاثیر مخربی بگذارد. یعنی که گوگل از دست از تلف کردن وقت برای پیدا کردن محتوای اصلی مدنظر شما بر می دارد. در این حالت، تگ کنونیکال به کمک شما می آید؛ به این صورت که به گوگل اعلام می کند که کدام صفحه باید کراول و ایندکس شده و برای رتبه بندی در نتایج جستجو، از آن استفاده شود.

همچنین گوگل اعلام کرده است که اگر canonical tag در سایتی مشاهده نشود، آن ها خود تصمیم می گیرند که کدام محتوای شما را برای ایندکس شدن در نظر بگیرند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که گوگل در تمامی اوقات از دستورالعمل بالا پیروی نمی کند. در واقع دیده شده است که در برخی از موارد با اینکه تگ های canonical مشخص شده بودند، اما باز هم گوگل URL دیگری را برای نمایش دادن در نتایج جستجوی خود انتخاب کرده است. این امر ممکن است دلایل مهم زیادی داشته باشد؛ مثل عملکرد خوب صفحه مورد نظر و یا بالا بودن ارزش محتوای آن.

معیار گوگل برای تشخیص محتوای تکراری چیست؟

اینکه شما در سایت خود یک متن یک محتوا را چندین مرتبه منتشر نکرده باشید، یعنی که شما دارای duplicate content نمی باشید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که خزنده های گوگل، URL ها را مورد بررسی قرار داده و کراول می کنند نه محتوای صفحات را.

به زبانی دیگر، اگر شما دو محتوای تقریبا مثل هم را در دو URL متفاوت جای دهید، گوگل ممکن است آن را به عنوان یک محتوای تکراری در نظر نگیرد. به این موارد، URL های پارامتری گفته می شود.

نکات اساسی برای پیاده سازی تگ های canonical

آموزش استفاده از تگ های کنونیکال

Canonicals به راحتی قابل اجرا هستند. ما چهار روش مختلف برای انجام این کار را مورد بررسی قرار می دهیم. اهمیتی ندارد که از چه روشی برای پیاده سازی تگ های canonical استفاده می کنید؛ بلکه چیزی که مهم است این است که تمامی این روش ها به خوبی بیاموزید.

قانون اول: از URL های مطلق و مستقیم استفاده کنید

جان مولر اعلام کرده است که بهتر است از URL نسبی با عنصر لینک rel = “canonical”  استفاده نکنید. او همچنین گفته است که پیشنهاد می کند از URL هایی استفاده کنید که به خوبی تفسیر کننده باشند.

در نتیجه شما برای پیاده سازی این برچسب ها، باید از ساختار زیر استفاده کنید:

قانون دوم: از URL های کوچک استفاده کنید

از آنجا که Google ممکن است URL های بزرگ و کوچک را به عنوان دو آدرس اینترنتی متفاوت در نظر بگیرد، بهتر است ابتدا مطمئن شوید که URL های کوچک را روی سرور خود وارد کرده و سپس از URL های کوچک تگ های canonical استفاده کنید.

قانون سوم: از نسخه صحیح دامنه سایت خود استفاده کنید

اگر دامنه را به SSL تغییر داده اید، اطمینان حاصل کنید که از هیچ نشانی اینترنتی غیر SSL در تگ های کنونیکال خود استفاده نکنید. انجام این کار می تواند منجر به سردرگمی و نتایج غیر منتظره شود.

قانون چهارم: از تگ canonical  مرجع استفاده کنید

جان مولر در این زمینه اعلام کرده است که با اینکه اجباری در مورد این موضوع وجود ندارد، اما باز هم پیشنهاد می شود که از برچست های کنونیکال مرجع استفاده کنید. در صورتی که مطمئن نیستید که کارکرد یک تگ کنونیکال مرجع چگونه است، باید بدانید که این یک برچسب است که در یک صفحه وجود داشته و به خود آن صفحه اشاره می کند. به عنوان مثال، اگر  URL عبارت https://example.com/sample-page باشد، برچسب canonical آن به صورت زیر می باشد:

<link rel = "canonical" href = "https://example.com/sample-page" />

قانون پنجم: در هر صفحه باید تنها یک تگ canonical باشد

بر اساس نکات آموزش استفاده از تگ canonical، اگر شما در یک صفحه سایت خود از چندین تگ canonical استفاده کنید، گوگل به همه آن ها بی اعنتایی می کند و در نتیجه این امر باعث می شود که شما دو محتوای شبیه به هم و در واقع کپی شده در سایت خود داشته باشید.

امیدواریم که با مطالعه دقیق این مقاله آموزش استفاده از تگ canonical، توانسته باشید که اهمیت و کاربرد این برچسب ها را به خوبی درک کرده باشید. همچنین توجه داشته باشید که این مقاله قطع به یقین بروز خواهد شد؛ در نتیجه بهتر است برای بروز بودن اطلاعات خود، همیشه سعی کنید به مطالعه این مقاله آموزش استفاده از تگ کنونیکال بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود