راهنمای جامع و فوق العاده تگ های canonical

canonical تگ چیست,canonical در وردپرس,آدرس های canonical

تگ های canonical نقش موثری در سئو سایت دارند. شما باید به خوبی درک کنید که canonical تگ چیست و چه کاربرد هایی می تواند داشته باشد. همچنین باید بیاموزید که چگونه می توان با استفاده از آن از ایجاد محتوای تکراری برای صفحات سایت جلوگیری کرد.

تگ کنونیکال چیز جدید نیست؛ بلکه از سال 2009 تا کنون وجود داشته است. در واقع گوگل، مایکروسافت و یاهو برای ایجاد این نوع از تگ ها با یکدیگر متحد شدند. مسئله ای که وجود دارد این است که برخی سوال می کنند که آیا این تگ ها کاربرد خاصی نیز دارند و آیا می توانند در سئو سایت تاثیرگذار باشند؟ در ادامه این مقاله، به خوبی پاسخ این سوالات را متوجه خواهید شد.

Canonical تگ چیست؟

قبل از بیان هر نکته ای، شما باید به خوبی بدانید که canonical تگ چیست. این تگ قطعه ای از کد HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری و مشابه تعریف می کند. به عبارت دیگر، اگر شما محتوایی مشابه در URL های مختلف داشته باشید، می توانید از تگ های canonical برای مشخص کردن نسخه اصلی استفاده کرده و در واقع به گوگل اعلام کنید که کدام محتوا باید ایندکس شود.

یک تگ کنونیکال چه ظاهری دارد؟

برچسب های canonical از نحو ساده و مداوم استفاده می کنند و در قسمت  <head>یک صفحه وب قرار می گیرند. در ادامه تگ canonical که توسط سایت Ahrefs به کار برده شده است را مشاهده می کنید:

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/sample-page/” />

در پایین توضیح داده ایم که هر کدام از قسمت های اصلی این تگ، به زبان ساده چه معنایی دارند:

  • Link rel= “canonical”: یعنی لینکی که در این تگ وجود دارد، نسخه اصلی و کانونی می باشد.
  • href=”https://example.com/sample-page/” /: نسخه اصلی مورد نظر را در این URL می توان پیدا کرد.

چرا تگ های کنونیکال برای سئو سایت اهمیت دارند؟

همانطور که ماهیت کلی این تگ ها را می دانید، آن ها باعث جلوگیری از بروز یک محتوای تکراری در صفحات یک سایت می شوند. گوگل به هیچ عنوان علاقه ای ندارد که در یک سایت محتوایی تکراری و یا مشابه را مشاهده کند. علت این است که گوگل در این صورت نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام صفحه را باید ایندکس کند. همچنین مشکلاتی در زمینه به نمایش در آوردن محتوای این صفحات در نتایج جستجو به وجود می آید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: تاثیرگذارترین راهکارهای سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

زیاد بودن تعداد محتواهای کپی شده می تواند بر روی کراول شدن صفحات سایتتان تاثیر مخربی بگذارد. یعنی که گوگل از دست از تلف کردن وقت برای پیدا کردن محتوای اصلی مدنظر شما بر می دارد. در این حالت، تگ کنونیکال به کمک شما می آید؛ به این صورت که به گوگل اعلام می کند که کدام صفحه باید کراول و ایندکس شده و برای رتبه بندی در نتایج جستجو، از آن استفاده شود.

همچنین گوگل اعلام کرده است که اگر canonical tag در سایتی مشاهده نشود، آن ها خود تصمیم می گیرند که کدام محتوای شما را برای ایندکس شدن در نظر بگیرند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که گوگل در تمامی اوقات از دستورالعمل بالا پیروی نمی کند. در واقع دیده شده است که در برخی از موارد با اینکه تگ های canonical مشخص شده بودند، اما باز هم گوگل URL دیگری را برای نمایش دادن در نتایج جستجوی خود انتخاب کرده است. این امر ممکن است دلایل مهم زیادی داشته باشد؛ مثل عملکرد خوب صفحه مورد نظر و یا بالا بودن ارزش محتوای آن.

معیار گوگل برای تشخیص محتوای تکراری چیست؟

اینکه شما در سایت خود یک متن یک محتوا را چندین مرتبه منتشر نکرده باشید، یعنی که شما دارای duplicate content نمی باشید. اما مسئله ای که وجود دارد این است که خزنده های گوگل، URL ها را مورد بررسی قرار داده و کراول می کنند نه محتوای صفحات را.

به زبانی دیگر، اگر شما دو محتوای تقریبا مثل هم را در دو URL متفاوت جای دهید، گوگل ممکن است آن را به عنوان یک محتوای تکراری در نظر نگیرد. به این موارد، URL های پارامتری گفته می شود.

نکات اساسی برای پیاده سازی تگ های canonical

canonical تگ چیست,canonical در وردپرس,آدرس های canonical

Canonicals به راحتی قابل اجرا هستند. ما چهار روش مختلف برای انجام این کار را مورد بررسی قرار می دهیم. اهمیتی ندارد که از چه روشی برای پیاده سازی تگ های canonical استفاده می کنید؛ بلکه چیزی که مهم است این است که تمامی این روش ها به خوبی بیاموزید.

قانون اول: از URL های مطلق و مستقیم استفاده کنید

جان مولر اعلام کرده است که بهتر است از URL نسبی با عنصر لینک rel = “canonical”  استفاده نکنید. او همچنین گفته است که پیشنهاد می کند از URL هایی استفاده کنید که به خوبی تفسیر کننده باشند.

در نتیجه شما برای پیاده سازی این برچسب ها، باید از ساختار زیر استفاده کنید:

<link rel = “canonical” href = ” https://example.com/sample-page/ ” />

قانون دوم: از URL های کوچک استفاده کنید

از آنجا که Google ممکن است URL های بزرگ و کوچک را به عنوان دو آدرس اینترنتی متفاوت در نظر بگیرد، بهتر است ابتدا مطمئن شوید که URL های کوچک را روی سرور خود وارد کرده و سپس از URL های کوچک تگ های canonical استفاده کنید.

قانون سوم: از نسخه صحیح دامنه سایت خود استفاده کنید

اگر دامنه را به SSL تغییر داده اید، اطمینان حاصل کنید که از هیچ نشانی اینترنتی غیر SSL در تگ های کنونیکال خود استفاده نکنید. انجام این کار می تواند منجر به سردرگمی و نتایج غیر منتظره شود.

قانون چهارم: از تگ canonical  مرجع استفاده کنید

جان مولر در این زمینه اعلام کرده است که با اینکه اجباری در مورد این موضوع وجود ندارد، اما باز هم پیشنهاد می شود که از برچست های کنونیکال مرجع استفاده کنید. در صورتی که مطمئن نیستید که کارکرد یک تگ کنونیکال مرجه چگونه است، باید بدانید که این یک برچسب است که در یک صفحه وجود داشته و به خود آن صفحه اشاره می کند. به عنوان مثال، اگر  URL عبارت https://example.com/sample-page باشد، برچسب canonical آن به صورت زیر می باشد:

<link rel = “canonical” href = “https://example.com/sample-page” />

قانون پنجم: در هر صفحه باید تنها یک تگ canonical باشد

بر اساس نکات آموزش استفاده از تگ canonical، اگر شما در یک صفحه سایت خود از چندین تگ canonical استفاده کنید، گوگل به همه آن ها بی اعنتایی می کند و در نتیجه این امر باعث می شود که شما دو محتوای شبیه به هم و در واقع کپی شده در سایت خود داشته باشید.

امیدواریم که با مطالعه دقیق این مقاله آموزش استفاده از تگ canonical، توانسته باشید که اهمیت و کاربرد این برچسب ها را به خوبی درک کرده باشید. همچنین توجه داشته باشید که این مقاله قطع به یقین بروز خواهد شد؛ در نتیجه بهتر است برای بروز بودن اطلاعات خود، همیشه سعی کنید به مطالعه این مقاله آموزش استفاده از تگ کنونیکال بپردازید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود