CTA یا کال تو اکشن چیست؟

CTA چیست,جملات دعوت به اقدام,جملات کال تو اکشن

اگر شما هم به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ علاقه مند باشید احتمالا در محتواهای آموزش سئو با اصطلاح CTA یا کال تو اکشن مواجه شده اید و برایتان سوال پیش آمده است که کال تو اکشن چیست؟ به عبارت ساده می توان گفت مفهوم CTA  یا کال تو اکشن، به معنای دعوت از مخاطبان سایت برای انجام یک عمل پیشبینی شده است.

فرض کنید شما بازاریاب یک فروشگاه اینترنتی هستید و می خواهید مطلبی راجع به یکی از محصولات فروشگاه بنویسید. پس از اینکه توضیحاتی در مورد ویژگی های محصول، کارکردها و خصوصیات آن بیان کردید، برای ترغیب مشتری به خرید از فروشگاه شما باید قادر باشید، او را برای انجام این کار متقاعد کنید.

متقاعد کردن افراد مستلزم آگاهی از ترفندهای کال تو اکشن است و فاکتورهای متعددی را در بر می گیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با کال تو اکشن، نحوه اجرای صحیح CTA و نمونه های کال تو اکشن در بازاریابی دیجیتال آشنا شویم.

کال تو اکشن چیست؟

یکی از اهداف مهم در دیجیتال مارکتینگ تولید یک محتوای جذاب برای مخاطب است تا در انتها بتوانیم از او بخواهیم اقدامی را انجام دهد. در واقع تمام فعالیت های تبلیغاتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام می دهیم با هدف تشویق مشتری به انجام کار مورد نظر ماست. این کار می تواند خرید از سایت، سفارش محصول، شرکت در یک رویداد، پر کردن یک فرم و مواردی از این قبیل باشد. به همین خاطر در محتوای خود می توانیم از اشکال مختلفی از جملات کال تو اکشن استفاده کنیم.

CTA مخفف Call To Action به معنای فراخوان برای یک اقدام یا درخواست اقدام است که استفاده از آن مزایای زیادی برای سئو سایت دارد.

در هر محتوا می توان از یک یا چند کال تو اکشن به صورت های مختلف استفاده کرد و روش های خلاقانه ای را به کار برد تا مخاطب برای انجام آن اقدام، مشتاق شود. برای طراحی یک CTA موثر و جذاب روش های مختلفی وجود دارد و باید به مسائلی مثل شکل ظاهری، رنگ بندی، نحوه نگارش جمله، محل قرارگیری کال تو اکشن و… توجه شود.

چرا کال تو اکشن اینقدر مهم است؟

پس از پاسخ به این سوال که کال تو اکشن چیست باید سراغ این مسئله برویم که استفاده از CTA چه مزایایی دارد؟

علت اینکه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بر کارکردهای CTA تاکید دارند، در واقع باید گفت هدف بازاریابان معمولا مواردی از جمله جذب مشتری، افزایش فروش، معرفی برند و دسترسی اجتماعی را شامل می شود. به همین جهت از راهکارهای بازاریابی مختلفی استفاده می کنند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. یکی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای جذب مخاطبان، این است که آن ها را متقاعد کنیم، یک اقدام را به طور داوطلبانه انجام دهند.

به عنوان مثال هنگامی که کاربری وارد سایت شما شده و مطالب آن را مطالعه می کند، باید در نهایت به این نتیجه برسد که خرید از این سایت یا ثبت نام در این اپلیکیشن به سود او خواهد بود؛ بنابراین با این روش مشتریان اطلاعات خود از قبیل شماره تماس را در اختیار شما قرار می دهند و شما می توانید آن ها را به لیست مشتریان خود اضافه کنید.

با برانگیختن حس کنجکاوی افراد و مشتاق کردن آن ها برای انجام دادن یک عمل، به سادگی می توانید از همکاری داوطلبانه افراد در جهت پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید.

CTA چیست,جملات دعوت به اقدام,جملات کال تو اکشن

انواع کال تو اکشن در سئو سایت

با دقت در اطراف خود می توانید متوجه شوید که ما در واقعیت و زندگی روزمره نیز دائما با جملات کال تو اکشن برخورد داریم.

به عنوان مثال زمانی که وارد مکان های عمومی می شویم، عباراتی مبنی بر رعایت بهداشت یا عدم استفاده از دخانیات را مشاهده می کنیم؛ همچنین بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر همگی نوعی کال تو اکشن برای خرید یک محصول معین یا ثبت نام در یک اپلیکیشن هستند. این موارد نمونه هایی از شگردهای اقناعی برای هدایت مخاطب به سوی یک عمل خاص است.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی از جملات دعوت به اقدام مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک متناسب با موضوع و چارچوب های ویژه ای هستند. مهم ترین انواع کال تو اکشن در زیر قید شده اند:

1- PPC یا پرداخت به ازای کلیک

در این نوع دکمه های کال تو اکشن هر بار که یک کاربر روی عبارت «تبلیغ» کلیک کند، باید هزینه ای به گوگل بپردازید. این فراخوان پرداخت به صورت برچسب روی SERP ظاهر می شود و نمایانگر نتیجه یک جستجوی پولی است.

کال تو اکشن در این حالت فضای بیشتری برای ابرداده ها و پیوندهای HTML دارد. به این معنا که مخاطب از طریق جستجو در مرورگر وارد صفحه مربوط به آن اقدام نمی شود، بلکه از طریق سایت شما و کلیک روی لینکی که قرار داده شده است، به انجام دادن آن کار می پردازد.

2- بیشتر بخوانید

در انتهای هر مطلب می توانید یک سری محتوای پیشنهادی را با قرار دادن دکمه «بیشتر بخوانید» به مخاطب پیشنهاد کنید.

به عنوان مثال اگر در صفحه خود مقاله ای با موضوع کال تو اکشن چیست و چه مزایایی دارد، منتشر کرده اید، در پایان صفحه یا حتی در بین متن می توانید برخی مقالات مرتبط را معرفی کرده و مخاطب را برای مطالعه آن ها ترغیب کنید. به این ترتیب کاربر را برای کسب اطلاعات بیشتر در آن زمینه به یک مطلب دیگر ارجاع می دهید.

این روش قابلیت استفاده گسترده ای دارد و شما می توانید با ربط دادن چندین مطلب از صفحات مختلف سایت خود، آن ها را به یکدیگر لینک دهید. در چنین حالتی لازم نیست مخاطب برای مطالعه مقاله پیشنهاد شده آن را در مرورگر جستجو کند، بلکه تنها با یک کلیک مستقیم به آن مطلب ارجاع داده می شود. اغلب کاربران برای صرفه جویی در زمان خود از این شیوه استقبال می کنند.

3- توضیحات متا

توضیحات مختصری که معمولا چند جمله ابتدایی سایت شما را در بر می گیرد، می تواند به عنوان یک کال تو اکشن عمل کند. به این صورت که کاربر با مطالعه توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل تصمیم می گیرد که روی سایت شما کلیک کند یا از آن عبور کند.

بنابراین علاوه بر انتخاب یک سر تیتر جذاب و واضح، نوشتن متن باکیفیت در مقدمه مطالب سایت شما می تواند باعث شود که کاربر مفید بودن وب سایت شما را تشخیص داده و روی آن کلیک کند.

زمانی که شما بدانید cta چیست و شناخت نسبی از سئو داشته باشید، متوجه خواهید شد که می توانید توضیحات متا هر صفحه را با الگو سئو محتوا، بهینه سازی کنید و از نمونه های کال تو اکشن در بخش توضیحات متا، استفاده کنید.

4- ثبت نام در سایت

با استفاده از نمونه های کال تو اکشن به شیوه صحیح می توانید مخاطب را قانع کنید که اطلاعات خود را در سایت شما وارد کرده و ثبت نام کند. برای اینکه کاربران با تمایل خودشان به سمت انجام این کار بروند، لازم است مزایای ثبت نام در سایت را به آن ها گوشزد کنید یا جایزه ای در نظر بگیرید؛ همچنین می توانید با بیان این نکته که ثبت نام در سایت می تواند به افزایش کیفیت خدمات کمک کند، مخاطبین را برای این عمل مجاب نمایید.

پیچیده بودن یا طولانی بودن مراحل ثبت نام یکی از عواملی است که افراد را از این کار منصرف می کند. پس توصیه می شود از فرم های آسان و فرآیندهای کم دردسر، برای ثبت نام کاربران کمک بگیرید.

کال تو اکشن,کال تو اکشن چیست,نمونه کال تو اکشن

5- مزایای رایگان

مشتریان و کاربرانی که وارد سایت شما می شوند، باید از هر لحاظ نسبت به این فروشگاه آنلاین اعتماد کنند تا تصمیم به خرید بگیرند. برای اینکه رضایت مشتریان را جلب کرده و آن ها را برای سفارش محصول از سایت خود تشویق کنید، می توانید برخی خدمات رایگان را در اختیار آن ها قرار دهید.

این خدمات ممکن است اشتراک رایگان در ماهنامه، اعلان محصولات جدید یا دریافت تخفیف با ثبت نام در سایت باشد؛ همچنین می توانید برای فروش کتاب یا مقاله و محتواهای آموزشی، قسمتی از آن را به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید تا با اطمینان بیشتری حاضر به خرید آن محصول شود.

ارائه اطلاعات کامل راجع به یک محصول، شانس خرید آن توسط مشتری را افزایش می دهد؛ زیرا افراد در هنگام خرید اینترنتی کمی محافظه کارتر می شوند و نسبت به هر شک و تردیدی درمورد خرید محصول حساس هستند.

6- ارسال رایگان

هزینه ارسال در خریدهای اینترنتی گاهی به یک مانع تبدیل می شود که فرد را از سفارش دادن آن محصول منصرف می کند؛ بنابراین شما می توانید از یک کال تو اکشن جذاب استفاده کنید تا مشتری برای انجام یک خرید به صرفه تر اقناع شود.

به عنوان مثال می توانید برای خریدهای بالای ۳۰۰ هزار تومان ارسال رایگان در نظر بگیرید (به عنوان یک نمونه کال تو اکشن، دیجی کالا برای خریدهای بالای 500 هزار تومان، ارسال رایگان را برای کاربران در نظر می گیرد).

در نتیجه با قرار دادن چنین پاداش ظریفی، مخاطب برای بهره مندی از این امتیاز مایل خواهد شد که خرید خود را به میزان مشخص شده برساند. نهایتا این روش CTA همزمان برای فروشنده و مشتری منفعت خواهد داشت.

همان طور که می بینید، اگر دقیقا بدانید مزایای cta چیست، به سادگی می توانید با تکنیک های آن، درآمدهای هنگفتی را از آن خود کنید.

7- پشتیبانی آنلاین

وجود یک بخش چت آنلاین به مشتری کمک می کند تا سوالات احتمالی خود راجع به محصول و شیوه ثبت سفارش را مطرح کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کند. این نوع از CTA بسیار رایج بوده و معمولا در اغلب سایت ها با دکمه پشتیبانی مواجه می شویم.

پشتیبانی حرفه ای و سریع به مخاطب باعث تعامل بیشتر فروشنده و خریدار می شود و در نهایت او را تبدیل به یک مشتری ثابت و وفادار برای فروشگاه شما خواهد کرد. این همان cta کاربردی است که کاربر را مجاب به خرید می کند.

8- ترغیب به یادگیری

آموزش دادن به مشتریان یک راه عالی برای جذب آن ها است که می تواند موجب افزایش فروش سایت شما شود. محتواهای آموزشی توجه افراد زیادی را به سوی خود جلب می کند و از حس اشتیاق آن ها به یادگیری می توان برای استراتژی CTA  نیز کمک گرفت.

به این معنا که می توانید افراد را برای استفاده از محتواهای آموزشی سایت خود تشویق کنید که در وب سایت ثبت نام کنند یا با انتشار نمونه ای از مطالب آموزشی، آن ها را برای خرید ادامه آن ترغیب کنید.

این تکنیک کال تو اکشن برای سایت های فروش آنلاین و ارائه خدمات نیز کارگشا خواهد بود. به عنوان مثال می توانید در رابطه با محصولاتی که به فروش می رسانید، مطالب آموزشی و علمی نیز منتشر کنید و از طریق پیوندها از کاربر بخواهید به صفحه فروش مراجعه کند.

9- اشتراک گذاری

دکمه اشتراک گذاری مطلب جزو نمونه های کال تو اکشن پرکاربرد است که می تواند منجر به افزایش ترافیک و بازدید سایت شود. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که هیچ سایتی را نمی بینید که از دکمه اشتراک گذاری استفاده نکرده باشد. البته باید توجه کنید درصورتی کاربران مایل به اشتراک گذاری مطالب سایت شما خواهند بود که کیفیت بالایی داشته باشد.

بنابراین چنانچه محتوای باکیفیتی منتشر کنید، ایجاد کال تو اکشن اشتراک گذاری می تواند اثر آن را چندین برابر کند. درک این موضوع که کال تو اکشن چیست و در چه انواعی می تواند به کار گرفته شود چندان دشوار نیست اما خلاقیت بازاریاب برای استفاده درست و به جا باعث می شود نتیجه مطلوبی به دست آورد. در غیر این صورت صرف استفاده از CTA های متعدد و بی ربط به هم، کمکی به سئو سایت نخواهد کرد.

بهترین استراتژی ها برای کال تو اکشن چیست؟

در پاسخ به این سوال که « cta چیست؟ » گفتیم مجموعه روش هایی است که نهایتا منجر به تشویق کاربر برای انجام عمل مدنظر ما می شود. اما موضوع مهم دیگر اینجاست که برای موثر واقع شدن کال تو اکشن استفاده از کدام استراتژی مناسب تر است و چه استراتژی می تواند موفقیت ما را تضمین کند؟

برای اینکه نتایج خوبی از اعمال CTA در صفحه خود مشاهده کنید، پیشنهاد می کنیم مطالب مرتبط با هم را در یک دسته قرار دهید. به عنوان مثال اگر CTA شما راجع به آموزش تولید محتوا است، آن را در یک مقاله مرتبط با تولید محتوا یا سئو قرار دهید. همچنین کال تو اکشن های خرید محصول می توانند در لا به لای متن هایی به کار روند که به آن محصول اشاره می کند.

نمونه های کال تو اکشن

نحوه نوشتن CTA + نمونه های کال تو اکشن

پس از اینکه متوجه شدیم کال تو اکشن چیست، نوبت به استفاده عملی از آن می رسد. به طور کلی روش های مختلفی برای نوشتن کال تو اکشن وجود دارند که بازاریاب ها با گذراندن دوره آموزش سئو می توانند بر آن ها مسلط شوند.

قاعده اصلی که در نوشتن کال تو اکشن باید به آن پایبند بمانید این است که با مخاطب خود صادق باشید؛ اگر می خواهید شخص به عضویت سایت شما در بیاید یا یک محتوای آموزشی را مطالعه کند و این کار برای او هزینه دارد، مطمئن شوید که او را قبل از کلیک کردن نسبت به هزینه ها مطلع کرده اید.

فریبکاری و پنهان کردن واقعیت ها نه تنها مردم را به انجام اقدام علاقه مند نمی کند بلکه اعتماد آن ها را از سایت شما سلب خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین راه های نوشتن کال تو اکشن را به همراه چند نمونه جملات کال تو اکشن شرح می دهیم.

تجزیه و تحلیل رقبا

یک راهکار عالی برای اینکه متوجه شوید مخاطبان با چه CTA هایی جذب می شوند این است که خود را جای آن ها قرار دهید. به عنوان یک کاربر معمولی گردشی در سایت های رقیب بزنید و ببینید نحوه فراخوان برای اقدام را چطور انجام می دهند.

با این کار می توانید از کال تو اکشن های یک سایت الهام بگیرید و آن را در صفحه خود شبیه سازی کنید. همچنین ممکن است هنگام تجزیه و تحلیل رقبا، جای خالی یک نوع خاص از کال تو اکشن را احساس کنید. پس دست به کار شوید و استراتژی CTA ابتکاری خود را خلق کنید.

نمونه های کال تو اکشن برخی سایت های بزرگ:

دیجی کالا: نظر واقعی بنویس و جایزه ببر (کال تو اکشن برای افزایش نظرات مربوط به محصولات دیجی کالا)

تکنولایف: ارسال لوازم خانگی رایگان شد (کال تو اکشن برای افزایش فروش لوازم خانگی)

بانک دی: انتخاب با شماست! نرخ تسهیلات، مدت اقساط، مبلغ اقساط (کال تو اکشن برای ثبت نام کاربران جهت استفاده از خدمات تسهیلات بانکی)

استفاده از جملات احساسی

بار احساسی واژگان را نادیده نگیرید و از آن ها برای ایجاد اشتیاق، حس نیاز، کنجکاوی و علاقه در افراد بهره بگیرید. اگر محصولی را ارائه می دهید که انجام کارهای منزل را آسان می کند، از مشکلاتی که تمیزکاری خانه به همراه دارد صحبت کنید.

روی نقاط درد و نیازهای افراد تمرکز کنید تا بتوانید آن ها را متقاعد کنید محصول یا خدمات شما واقعا نیاز آن ها را برطرف کرده یا مشکلی از آن ها را حل می کند. پس از اینکه احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دادید و او تمایل درونی به انجام اقدام مورد نظر شما پیدا کرد هدف کال تو اکشن شما محقق شده است.

ایجاد حس فوریت

استفاده درست از کال تو اکشن هایی که حس فوریت را در افراد ایجاد می کند، مستلزم این است که بازاریاب به خوبی بداند که CTA چیست. در حقیقت کال تو اکشن قصد دارد افراد را برای انجام دادن یک اقدام ترغیب کند اما باید مراقب باشید که چطور این استراتژی را به کار می بندید زیرا امکان دارد از کال تو اکشن های نابجا نتیجه عکس دریافت کنید.

دکمه های کال تو اکشن با اخبار کذب آثار مخربی بر سئو سایت شما خواهد داشت. در عوض می توانید از جملاتی مثل «فرصت استثنایی»، «از دست ندهید»، «تنها ۲ عدد موجود است» و مواردی از این قبیل استفاد کنید؛ این جملات باعث می شود کاربر به این باور برسد که با کلیک نکردن روی این CTA واقعا فرصتی را از دست داده است.

سخن پایانی

افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند ممکن است با این سوال مواجه شوند که CTA چیست. در این مطلب تلاش کردیم تعریف کاملی از این مفهوم ارائه دهیم و به معرفی چند روش برای به کارگیری کال تو اکشن بپردازیم. استفاده از کال تو اکشن به صورت اصولی و درست می تواند تاثیر مفیدی بر رتبه سایت گذاشته و آن را از لحاظ سئو ارتقا دهد.

کال تو اکشن باید دارای ویژگی های ظاهری جذاب و متن مناسبی باشد که مخاطب را به سمت اقدامی که می خواهید انجام دهد، ترغیب کند. بنابراین اگر تمایل دارید رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بالا ببرید و به میزان مطلوبی از ورودی دست پیدا کنید، تاثیر CTA را نادیده نگیرید. اگرچه باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که استفاده نابجا یا فریبکارانه از کال تو اکشن می تواند تاثیر عکس داشته و اعتماد کاربران را خدشه دار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود