آموزش تکنیک های بازاریابی محتوا

آموزش بازاریابی محتوا,استراتژی محتوا,بازاریابی محتوا

تکنیک های بازاریابی محتوا می تواند به موفقیت شما در کسب و کارهای اینترنتی کمک کند. امروزه بسیاری از برندها و کسب و کارهای موفق با انتشار محتوای یونیک و خاص از حرفه و شغل خود کاربران و مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کرده اند.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ و اینترنت این بسیار ضروری است که شما برای بازاریابی محتوا خود برنامه دقیقی داشته و بتوانید با محتوای مناسب و خاص، مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید. این روزها افراد زیادی به تبلیغات وب سایت ها در فضای مجازی توجه نمی کنند. بله درست متوجه شدید. تبلیغات دیگر مانند گذشته بازدهی مناسبی نخواهد داشت، مگر اینکه محتوای خاصی داشته و با تبلیغ این محتوا بتوانید به فروش مناسبی دست پیدا کنید.

جستجوی صوتی امروزه در حال رشد است. در حال حاضر 4 میلیون دستیار صوتی برای برطرف کردن نیاز های کاربران در جستجوها وجود دارد. این بدین معناست که فقط محتوای خاص می تواند برای کاربران جلب توجه کند. پس شما باید تمام انرژی خود را برای تولید محتوای با ارزش و درجه یک برای مخاطبان خاص خود بگذارید. البته ما در این مقاله سعی داریم شما را با تکنیک های بازاریابی محتوا بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید از مزایای بازاریابی محتوا در جهت پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید.

منظور از بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیند برنامه ریزی، ایجاد، توزیع، اشتراک گذاری و انتشار محتوا از طریق کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، وب سایت ها، پادکست ها، برنامه ها، بیانیه های مطبوعاتی، نشریات چاپی و… است. هدف از بازاریابی محتوا دستیابی به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری است.

سئو و بازاریابی محتوا هر دو با هم با هدف افزایش کاربران سایت و به دنبال آن، افزایش فروش وب سایت، فرآیند آن، اجرا می شود.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

محققین مجموعه نیوسئو به نقل از یک منبع آگاه در این زمینه (HubSpot) دریافتند که 70 درصد کمپانی ها، از بازاریابی محتوا برای توسعه و پیشرفت کسب و کار خود، استفاده می کنند.

بازاریابی محتوا بدین دلیل ارزشمند شده است:

  • به سرنخ ها و مشتریان بالقوه شما در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می کنید آموزش می دهد. طبق تحقیقات ما در سال 2024، 29 درصد از بازاریابان از یک وبلاگ یا وب سایت برای جذب و تبدیل کاربران و سرنخ ها به مشتری، استفاده می کنند.
  • تکنیک های بازاریابی محتوا نرخ تبدیل بالایی دارد و تعداد کاربران، فروش و درآمد سایت افزایش می دهد.
  • سئو سایت با بازاریابی محتوا عملا وب سایت را به درآمد می رساند
  • روابطی بین مشتریان و کسب و کار شما ایجاد می کند که منجر به افزایش وفاداری می شود و 30 درصد از بازاریابان، معمولا با این هدف محتوا را تولید می کنند تا ارزش برند را روز به روز افزایش دهند.
  • به مخاطبان شما نشان می دهد که چگونه محصولات و خدمات شما چالش های آنها را حل می کنند.
  • با رعایت تکنیک های بازاریابی محتوا به راحتی می توانید در کاربران خود، حس نیاز ایجاد کنید.

13 تا از مهم ترین تکنیک های بازاریابی محتوا

در ادامه به بررسی 13تا از مهم ترین تکنیک های بازاریابی محتوا که برای بسیاری کارساز بوده و توانسته اند از این طریق به سوی موفقیت و فروش بیشتر گام بردارند.

1) کشف حقایق بیشتر در مورد مخاطبان

زمانی که نمی دانید با چه کسانی و با چه خصوصیات اخلاقی در محتوای خود صحبت می کنید، هیچگاه نمی توانید محتوای با ارزش با بازدهی بالا تولید کنید. زمانی که بدانید برای چه کسانی تولید محتوا می کنید کار برای شما بسیار ساده می شود. از نظر ما اولین نکته در مفاهیم بازاریابی محتوا شناخت کامل مخاطبان خود است. به عنوان مثال شما قصد تولید محتوا در رابطه با خودرو را دارید. خب در این موضوع باید بدانید که خوانندگان این محتوا به تصاویر اهمیت بیشتری می دهند. در نتیجه اگر محتوا تصاویر کمتری داشته باشد هیچگاه بازدهی خاص خود را برای شما نخواهد داشته و نمی تواند انتظارات شما را براورده سازد.

در ادامه تکنیک های بازاریابی محتوا برای شناخت بهتر کاربران خود را به شما ارائه می دهیم:

استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای زیرمجموعه گوگل و مورد استفاده برای سئو و بهینه سازی سایت است که به شما نشان می دهد که چه افرادی بیشتر وب سایت شما را مورد بازدید قرار می دهند. از این طریق شما می توانید مخاطبان و کاربران خود را دسته بندی و برای آن تولید محتوا ارزشمند برای آن ها برنامه ریزی کنید.

پیدا کردن مخاطبانی که در پست های شما نظر می دهند

این موضوع می تواند به شما کمک بسیاری در این زمینه کند. شما با شناخت بهتر مفاهیم بازاریابی محتوا و بررسی این موارد می توانید دقیقا کاربران خود را بشناسید و نیازهای آن ها را بیابید. به عنوان مثال برای یک سایت خودرو با بررسی نظرات کاربران و بررسی اینکه چه کسانی برای محتوای شما نظر و پاسخ ارسال کرده اند، متوجه می شوید که آن ها به چه چیزهایی علاقه مند هستند.

ایجاد نظرسنجی برای کاربران

یکی از تکنیک های بازاریابی محتوا استفاده از ابزارهایی برای نظرسنجی است. از این طریق می توانید متوجه شوید که کاربران شما به چه زمینه هایی از محتوای شما علاقه بیشتری نشان می دهند.

در بخش نظرات پست ها با کاربران حرف بزنید

شما به راحتی می توانید در بخش نظرات پست ها و محصولات با کاربران ارتباط گرفته و اطلاعات بیشتری در مورد آن ها جمع آوری کرده و برای مطالبی که آن ها می خواهند، تولید محتوا کنید. این یک تکنیک بازاریابی محتوا موثر در این زمینه است.

در مجموع با ارتباط گرفتن با کاربران و مخاطبان خود و داشتن استراتژی بازاریابی محتوا، محتوایی ارزشمند و تاثیر گذار در راستا فروش بیشتر تولید کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در زمان کوتاهپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

2) هنر مصاحبه کردن با افراد با چاشنی خلاقیت در تولید محتوا

برای تولید یک محتوای شگفت انگیز، باید در زمینه کاری خود کارشناس و متخصص باشید. آیا منظور ما این است که برای نوشتن یک محتوای پزشکی باید دوره خاصی در دانشکده پزشکی بگذرانید؟

ضرورتا نه. شما زمانی که خلاقیت و هنر نویسندگی و تولید محتوا را داشته باشید، با اندکی اطلاعات می توانید مطالبی تولید که حتی پزشکان نیز از مطالعه آن لذت برده و آن را از کتاب های پزشکی مشهور نیز تاثیر گذارتر بدانند. اکنون می خواهیم یکی از تکنیک های بازاریابی محتوا که امروزه کاربرد زیادی داشته را برای شما شرح دهیم. در ادامه به 5 نکته مهم در تکنیک مصاحبه در بازاریابی محتوا را به شما نشان می دهیم:

  • برای مصاحبه آمادگی کامل داشته باشید: منظور از داشتن آمادگی کامل یعنی داشتن ایده و نظر برای مصاحبه با کاربران و مخاطبان است. قبل از اینکه با کارشناس موضوع خود ارتباط بگیرید، سعی کنید با جستجو زیاد در رابطه با موضوع مربوطه سوالاتی را برای خود مطرح کنید که بازدهی بیشتری بعد مصاحبه برای شما داشته باشد.
  • با پرسش سوالاتی با پایان باز، اطلاعات بیشتری از مخاطبان دریافت کنید: سوالات پایان باز سوالتی هستند که افراد را به چالش کشیده و باعث می شود که شما اطلاعات بیشتری به توانید از آن ها دریافت کنید. مثلا به جای پرسیدن اینکه “آیا حرفه شما می تواند برای کاربران شما کاربردی باشد؟ ” می توانید بپرسید که “چه دلایلی باعث شده که حرفه شما برای کاربران کاربردی باشد؟ ” فرق سوال اول و دوم در این است که شما با سوال دوم به پاسخ هر دو سوال خود رسیده اید و می توانید اطلاعات بیشتری از آن حرفه دریافت کنید.
  • مصاحبه خود را ضبط کنید: تنها نوشتن و یادداشت برداری برای شما کاربردی نیست. یکی از نکات مهم در مفاهیم بازاریابی محتوا این است که نباید از کوچک ترین اطلاعات دریافتی از مخاطب دریغ کرد. چون کوچک ترین موضوعات می تواند در بازاریابی محتوا به شما کمک بسیاری برساند.
  • از خواستن توضیحات بیشتر از افراد نترسید: برخی برای دریافت اطلاعات بیشتر از کارشناسان و افراد مهم در مصاحبه می ترسند. این می تواند برای شما در آینده خطرناک باشد. بله درست است. خطرناک. فرصت مصاحبه با برخی کارشناسان ممکن است دیگر هیچگاه برای شما اتفاق نیوفتد. پس از کمترین زمان ها برای مصاحبه بیشتر استفاده را ببرید.

آموزش بازاریابی محتوا,استراتژی محتوا,بازاریابی محتوا

3) هر محتوایی را برای هدف خاصی تولید کنید!

نوشتن محتواهای متنوع بدون داشتن هدف خاصی هیچگاه باعث پیشرفت برند شما نمی شود. شما دقیقا باید بدانید از محتوای تولیدی چه می خواهید؟ چه استراتژی بازاریابی محتوا می تواند برای شما کارساز باشد و می خواهید با آن استراتژی به چه هدفی برسید؟ این سوال ها می تواند کمک زیادی به شما در تعیین هدف کند. منظور ما از هدف این نیست که شما تعیین کنید که هدف شما از تولید محتوا فروش محصول شما باشد. شما می توانید با هدف های کوچک تر در این راستا به هدف بزرگ خود یعنی فروش بیشتر محصول یا خدمات دست پیدا کنید.

به عنوان مثال شما اگر قرار است برای سقف کاذب تولید محتوا کنید بهتر است هدف خود را بررسی انواع سقف ها بگذارید. از این رو می توانید اعتماد کاربران را جلب کنید. قطعا می دانید که تبلیغ زیاد چه در محتوا و چه در مکان های دیگر هیچ گاه بازدهی خوبی نداشته است. شما با داشتن اهداف درست در بازاریابی محتوا می توانید کاربران را مجاب به استفاده از خدمات خود کنید. این تکنیک های بازاریابی محتوا است که بسیاری با استفاده از آن توانسته اند مشتریان را به دوستداران دائمی خود تبدیل کنند.

4) مشتاق کردن کاربران برای بازدید محتوای تولید شده شما

هدف شما این است که در کنار رقابت به رقبای خود، کاربران را مشتاق به مطالعه مطالب و محتوای خود کنید. چگونه این اشتیاق را ایجاد می کنید؟ تنها با یک تولید محتوا ساده نمی توان به طور موفق در دنیا اینترنت کاربران را مشتاق به مطالعه محتوای خود کرد. خب در ادامه چگونگی تولید محتوا به صورت ویژه برای ایجاد اشتیاق در میان کاربران را برای شما شرح می دهیم:

  • تحلیل رقبا: این مورد بسیار اهمیت دارد. رقبای شما چه عملکردی دارند؟ چرا محتوای زومیت اینقدر برای کاربران جذاب است؟ چرا پست های دیجیاتو(یکی از بزرگترین سایت های تولید محتوای ایران) کامنت های زیادی دریافت می کند؟ با بررسی این موارد می توانید نحوه ایجاد اشتیاق برای کاربران را متوجه شوید.
  • تولید محتوای منحصر به فرد: محتوای منحصر به فرد همیشه بازدید به خصوص خود را دارد. قطعا شما نیز از اینکه یک مطلب را در چندین سایت با شیوه های نوشتاری مختلف مشاهده کنید، خسته می شوید. این محتوای تکراری هیچ جذابیت برای شما نخواهد داشت. اما فهم بهتر مفاهیم بازاریابی محتوا و تولید یک محتوای یونیک و منحصر به فرد می توانید کاربران زیادی را به سمت خود بکشانید.
  • سعی کنید سبک خاصی از تولید محتوا را برای خود تعیین کنید: اگر دقت کنید می بینید که وب سایت های بزرگ برای محتوای خود سبک خاصی را در نظر می گیرند. وب سایت های مانند زومیت، دیجی کالا و وب سایت های خارجی هر کدام سبک خاص خود را برای تولید محتوا دارند و سعی می کنند هیچگاه از آن چارچوب خارج نشوند. بر اساس مواردی که در تکنیک های بازاریابی محتوا در کتاب ها و مجلات قدرتمند خارجی آمده است، داشتن سبک شخصی در محتوا می تواند جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشد.

البته این نکته را در بازاریابی محتوا همیشه در نظر بگیرید که منحصر به فرد بودن زیادی همیشه باعث موفقیت و سبقت از رقبا نمی شود.

5) صرفه جویی در جستجوی کلمه کلیدی

کلمه کلیدی تنها فاکتور برای کسب جایگاه بهتر در گوگل و بهبود وضعیت سئو سایت نیست. کلمات کلیدی نقشی همانند ستون های محتوای شما را دارند. کلمه کلیدی در محتوا نقش ایجاد ارتباط بین محتوای شما با آنچه مردم در جستجوی آن هستند، را دارند. حال چگونه بهترین کلمات کلیدی که بیشترین نیاز مردم است را پیدا کنیم. در ادامه به طور مختصر به نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی که در تکنیک های بازاریابی محتوا تاکید ویژه ای به آن شده است می پردازیم:

  • کسب نتایج خوب با کلمات کلیدی طولانی: برای مثال به جای تولید محتوا برای کولر گازی بهتر است که برای کلمه کلیدی انواع کولر گازی یا چگونگی نصب کولر گازی تولید محتوا کنید تا بازدید سریع تر با بازدهی بهتری داشته باشید.
  • استفاده از کلمات کلیدی که رقابت کمتری برای آن وجود دارد، می تواند زود و سریع تر شما را به هدفتان نزدیک کند.
  • هیچ ایرادی ندارد که شما از کلمات کلیدی که جستجوی کمتری دارد، استفاده کنید. به هر حال برخی کلمات زمانی مورد جستجو قرار می گیرند. این بسیار مفید است که شما در آن کلمات کلیدی نفر اول باشید. از این طریق می توانید نتیجه مناسبی را کسب کنید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که از ابزارهایی مانند KWFinder و SEMrush برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. بهتر است که این نکته را یادآوری کنم که یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی محتوا تولید محتوایی بر اساس نیاز کاربران است که کلمه کلیدی در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

6) استفاده از تقویم تولید محتوا در راستای آینده نگری

قطعا شما دوست ندارید که یک روز صبح از خواب بیدار شده و ازاینکه برنامه و ایده ای برای تولید محتوا ندارید وحشت زده شوید. برای جلوگیری از این جریان می توانید از تقویم تولید محتوا که بسیاری از شرکت های بزرگ با آن به نتایج مطلوبی رسیده اند، استفاده کنید. این تقویم می تواند از تولید محتوای تکراری جلوگیری کند. شما با این تقویم همیشه ایده جدید برای تولید محتوا داشته و می توانید در راستای مفاهیم بازاریابی محتوا اهداف خود را جلو ببرید.

این مورد را نیز در نظر بگیرید که سوالی که از طرف مخاطبان شما که در پیج اینستاگرام یا توییتر پرسیده می شود، می تواند ایده ای برای تولید محتوای شما باشد.

7) داشتن مهارت بروزرسانی محتوا و گرفتن ایده از محتوای قدیمی

داشتن تکنیک های بازاریابی محتوا می تواند از هر جریان برای شما ایده جدیدی تولید کند. یعنی شما با داشتن این تکنیک ها می توانید به راحتی ایده تولید محتوا خلق کرده و محتوایی ناب و ارزشمند تولید کنید. یکی از این ایده ها بروز رسانی محتوای قدیمی وب سایت است. برخی از محتوای شما ممکن است پس از مدتی به دلیل شکوفایی ایده های جدید و بروز شدن تکنولوژی های روز دنیا، دیگر ارزشی برای مخاطبان نداشته باشد. شما می توانید با بروز رسانی این محتوا جانی دوباره به این محتوا بدهید.

همچنین ممکن است برخی از موضوعاتی که در محتواهای قدیمی به طور مختصر به آن پرداخته اید هنوز هم جای توسعه داشته و شما می توانید آن موضوع را به صورت کامل در قالب یک محتوای جدید به بپردازید.

از نظر بسیاری از نویسندگان و بزرگان دنیا دیجیتال مارکتینگ همیشه ایده های ناب برای تولید محتوا در بازاریابی محتوا وجود خواهد داشت.

بازاریابی محتوا چیست,بازاریابی محتوایی,تکنیک بازاریابی محتوا

8) بهینه سازی محتوا برای جستجوهای صوتی

همان طور که قبل در مزایای بازاریابی محتوا به آن اشاره شد، جستجوی صوتی امروزه توسط بسیاری از کاربران استفاده می شود. اگر محتوای شما برای جستجوی صوتی بهینه سازی نشده باشد، شانس شما برای قرار گیری در رتبه های اول نتایج جستجو کمتر می شود.

در ادامه به راهکارهایی برای بهینه سازی محتواها برای جستجوی صوتی می پردازیم:

  • به جای استفاده از عبارات، از سوالات در بهینه سازی جستجوی صوتی استفاده کنید؛ اکثر افراد در جستجوی پاسخ سوال خود به محتوای شما مراجعه می کنند، در نتیجه شما با قرار دادن سوالی برای جستجوی صوتی محتوای خود می توانید در راستای کسب رتبه و افزایش ترافیک طبیعی وب سایت قدم بردارید.
  • با جستجوی صوتی، کاربران دیگر نیازی به کلیک بر روی وب سایت برای یافتن پاسخ سوالاشان ندارند. گوگل پاسخی را برای آنها از طریق دستیار صوتی خود پیدا می کند. خبر خوب این است که پاسخ سوال آن ها از طریق وب سایت شما که گوگل به آن ها پیشنهاد می دهد، باشد. برای افزایش این شانس، محتوای خود را به سرتیترهای معنا دار با کلمات کلیدی مربوطه تنظیم کنید. بهینه سازی برای جستجوی صوتی می تواند سرمایه گذاری بزرگی در حوضه بازاریابی محتوا برای شما باشد. در آینده نه چندان دور در کشور ما استفاده از جستجوی صوتی رونق بسیاری خواهد گرفت و داشتن این قابلیت می تواند جذب ترافیک زیادی نسبت به دیگر رقبا برای شما داشته باشد.

9) استفاده از لینک دهی ها ایجاد ارتباطات قوی تر

لینک دهی ها برای محتوای شما بسیار مهم و ضروری است.

  • این جریان به گوگل نشان می دهد که هدف شما از این وب سایت چیست البته زمانی که شما از محتوا خود به برخی وب سایت های بزرگ لینک دهید. البته در بحث بهینه سازی سورس باید بدانید که لینک سازی داخلی و خارجی دارای نکات خاصی است و حتما برای لینک سازی، در نظر گرفتن این نکات بسیار اهمیت دارد.
  • در بحث لینک سازی داخلی نیز شما به گوگل نشان می دهید که کدام محتوا و صفحات شما برایتان بیشتر ارزشمند است.
  • با لینک سازی شما می توانید از کاربران خود بخواهید در راستای افزایش بازدید، از وبلاگ ها و صفحات اجتماعی شان به شما لینک دهند.

10) میزان موفقیت محتوا خود را بدست آورید

بعد از این که از تکنیک های بازاریابی محتوا و مفاهیم بازاریابی محتوا در راستای تولید مطالبی ارزشمند استفاده کردید، حال وقت آن رسیده که نتایج فعالیت های خود را بررسی کرده و میزان موفقیت خود را بسنجید.

در ادامه سه روش بسیار موثر برای ارزیابی موفقیت محتواهای تولیدی در راستای بازاریابی محتوا را به شما شرح می دهیم:

  • نرخ کلیک آدرس ایمیل: اگر کاربران با کلیک بر روی آدرس ایمیل شما سعی داشتند که با شما ارتباط بگیرند، باید بدانید که محتوای شما نظر آن ها را جلب کرده است. البته این مورد باید بررسی شود. ممکن است بیشتر ایمیل ها در قالب انتقادهایی از شما باشد.
  • بررسی Bounce Rate صفحات: بررسی نرخ پرش صفحات و یا بهتر است بگوییم درصد افرادی که با رجوع به محتوای شما سریع از آن خارج شده اند چقدر بوده و به چه دلیل این اتفاق افتاده است. نرخ پرش از صفحات می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید به صورت کامل بررسی شود. عموما محتوای تکراری یا محتوای نادرست رایج ترین دلایل بالا رفتن نرخ پرش وب سایت می باشد.
  • بررسی علاقه کاربران نسبت به بخش های مختلف محتوا: به نظر شما کاربران شما حوصله مطالعه مقدمه شما را دارند؟ آیا فقط سرتیترها برایشان جذاب است؟ تصاویر به چه میزان برای کاربران جذابیت دارد؟ آیا بخش جمع بندی آخر بیشترین جذابیت را برای کاربران دارد؟ این سوالات زمانی پاسخ داده می شود که شما به طور کامل با ابزارها و ایجاد نظرسنجی ها، این اطلاعات را از کاربران خود دریافت کنید.

11) در پی حل مشکل باشید

هنگامی که در حال تولید محتوا هستید، دو هدف اصلی را باید دنبال کنید یعنی آموزش و کمک به کسی برای حل یک مشکل به شما مراجعه می کند. درست است که هدف ایجاد سرنخ یا سوق دادن خوانندگان به سمت خرید است، اما شما همچنین باید نام برند تجاری خود را به عنوان یک منبع قابل اعتماد اطلاعات معرفی کنید. سپس، کاربران با مطالعه و بررسی محتواهای شما، به شما اعتماد کرده و خیلی ساده از یک کاربر عادی به مشتری شما تبدیل می شوند.

هر محتوایی که شما تولید می کنید باید از جنبه ای، پاسخ به سوالات کاربران باشد.

اینکه چرا باید فلان محصول را بخریم؟

فلان محصول چه کاربردی برای ما دارد؟

چرا این محصول فلان قدر گارانتی دارد؟

آیا می توانید فلان کار را با فلان محصول انجام دهیم؟

این ها تنها بخشی از سوالات کاربران است که باید در قالب یک یا چند محتوا، به آن ها پاسخ داده شود. سپس کاربر با بررسی این محتوا، چالش هایش برطرف شده و تصمیم می گیرد که خرید کنید. اینجاست که بازاریابی محتوا شروع شده و در کنار ارائه قیمتی کاملا رقابتی، می توانید کاربر را جذب کرده و محصول خود را به وی، بفروشید.

12) استفاده از مدل محتوای خوشه ای (پیلار کلاستر)

اگر می‌خواهید در زمان بهبود سئو و بهینه سازی محتواها، تجربه خواندن بهتری ایجاد کنید، محتوای خود را با استفاده از مدل خوشه ای سازماندهی کنید.

در این مدل، یک صفحه ستونی یا به اصطلاح پیلار، یک تاپیک چتری را پوشش می‌دهد، سپس صفحات کلاستر آن موضوع را کاملتر، توضیح می دهند. سپس از طریق لینک داخلی به صورت کاملا اصولی، به هم متصل می شوند.

به عنوان مثال شما خدمات آموزش طراحی سایت ارائه می دهید. برای این موضوع می توانید یک مدل محتوای خوشه ای با عنوان “راهنمای یادگیری طراحی سایت” ایجاد کنید. در این راهنمای به موضوعاتی اعم از نکات مهم برای طراحی UX و UI، کاربرد کدهای HTML و… بپردازید و از هر کدام از این موضوعات، به یک صفحه دیگر لینک داده و موضوع را به طور کامل در آن صفحه، آموزش دهید.

در تکنیک های بازاریابی محتوا، فراموش نکنید که هر تارگت خرید برای محتواها را به گونه ای ایجاد کنید کاربر را پشیمان از مراجعه به سایتتان نکنید.

13) تولید محتواهای آسمان خراش

یکی از مهم ترین تکنیک های بازایابی محتوا، تولید محتواهای آسمان خراش است. این موضوع برای همه صاحبان وب سایت ها و البته مدیران سئو، ثابت شده که محتواهای آسمان خراش، هم برای موتورهای جستجوگر مانند گوگل، جذاب است و هم برای کاربران هدف. من به عنوان یک کاربر عادی زمانی که به دنبال خرید لپ تاپ گیمینگ هستم، محتواهای آسمان خراش که لپ تاپ های مختلف را با هم مقایسه کرده و مزایا و معایب هر کدام را شرح داده و در آخر قیمت محصولات را نیز با هم مقایسه کرده، بسیار برایم جذاب و کاربردی است.

در نتیجه فراموش نکنید که حداقل 10 صفحه با محتوای آسمان خراش در سایت خود داشته باشید و آن را برای بازه های زمانی مختلف، بروز رسانی کنید. این محتوا هم راحت تر از دیگر محتواها در نتایج گوگل، رتبه بندی می شود و هم برای کاربران هدف شما جذاب است.

برای نوشتن محتواهای آسمان خراش باید دقت کنید که همه صفحه، از پاراگراف پر نشده باشد. شما برای این صفحات باید از انواع محتواها اعم از اینفوگرافیک، ویدیو، تصاویر برای بخش های مختلف و کاملا مرتبط با پاراگراف ها و… استفاده کنید. کاربران صفحات با محتواهای پاراگرافی پشت سر هم را نمی پسندند.

حال شاید برایتان سوال شود که استفاده از محتواهای آسمان خراش برای سایت، چه سودی در راستای بازاریابی محتوا دارد:

  1. محتواهای آسمان خراش بهتر و سریع تر،جلب اعتماد میکند.
  2. به وسیله محتواهای آسمان خراش، خیلی بیشتر و راحت تر می توانید کاربران را مجاب به خرید یا استفاده از خدمات خود، کنید.
  3. یک محتوای آسمان خراش کاربردی، می تواند مستقیما کاربر را به صفحه محصول برده و باعث شود که کاربر سریعا گزینه خرید محصول را کلیک کند.

فراموش نکنید که باید هر محتوای آسمان خراش با اصولی که در دوره های آموزش سئو به آن تاکید دارند، بهینه سازی شود.

انواع بازاریابی محتوا

برای شناخت کامل انواع بازاریابی محتوا می بایست، باید با انواع محتوا قابل ارائه در دنیای وب آشنا شوید. چون هر نوع محتوا، به گونه ای می تواند بازاریابی محتوایی را برای شما محقق کند. لیست زیر انواع بازاریابی محتوا است که در ادامه هر کدام را برای شما شرح می دهیم:

  1. بازاریابی محتوا آنلاین
  2. بازاریابی محتوا به وسیله شبکه های اجتماعی
  3. بازاریابی محتوا به وسیله اینفوگرافیک ها
  4. بازاریابی محتوا به وسیله وبلاگ ها
  5. بازاریابی محتوا به وسیله ویدیوها
  6. بازاریابی محتوا به وسیله پادکست ها
  7. بازاریابی محتوا به وسیله آگهی های پولی

این مقاله ادامه دارد…

2 نظر در مورد مقاله “ آموزش تکنیک های بازاریابی محتوا ” ثبت شده است
  1. چچیلاس

    سلام و وقت بخیر. مقاله جالب و کاملی بود. فکر می کنم برای پیدا کردن کلمات کلیدی علاوه بر ابزارهایی که گفتید ابزار دیگه ای به اسم کیورد پلنر تولز هم وجود داره که برای تحلیل کلمات کلیدی میشه ازش استفاده کرد.
    به نظرتون برای رسیدن به رتبه های بالای گوگل لینک سازی اهمیت بیشتری داره یا کیفیت محتوا؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز. طبعا هر دو. ببینید پروسه سئو و بهینه سازی سایت مجموعه ای از اقدامات هست که همگی باید با هم به جلو برن تا نتیجه مطلوب به دست بیاد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود