ضروری

راهنمای بهبود رتبه سایت پس از افت رتبه در گوگل

افت رتبه سایت,افت رتبه سایت در گوگل,افت شدید رتبه سایت حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 11 امتیاز : 4.6]

آیا تاکنون افت رتبه سایت خود را در گوگل تجربه کرده اید؟ هنگام افت شدید رتبه سایت چه کارهایی را باید انجام دهید؟ دلایل کاهش رتبه سایت چیست؟ چه تکنیک هایی جهت جلوگیری از افت رتبه سایت در گوگل وجود دارد؟ در این مقاله تخصصی آموزش سئو، قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم:

حدود چند هفته پیش، رتبه بندی صفحات یکی از بخش های اصلی سایت من به صورت میانگین در یک روز، یک جایگاه کاهش داشته است. من نزدیک به هفت سال است که تا الان در زمینه سئو فعالیت داشتم، اما هنوز گاهی مثل مرغ پر کنده این سو و آن سو می دویدم و نمی توانستم اشتباهات خودم را شناسایی کنم. خیلی جاها بود که ممکن بود اشتباه رخ داده باشد. آیا من یا تیم من بدون آگاهی منجر به کاهش ارزش لینک های داخلی شده بودیم؟ آیا ما لینک از دست داده بودیم؟ آیا یکی از به روز رسانی های همیشگی گوگل باعث شده بود رتبه ما تحت تاثیر قرار بگیرد؟

از همان زمانی که رتبه ما در یک گروه از صفحات کاهش پیدا کرد، من فرض کردم که احتمالا مشکل باید مرتبط با سایت ما و یا ساختار صفحات ما باشد (که نبود). من یک روز کامل را هدر دادم و موضوعات سئو فنی را بررسی کردم. زمانی که متوجه خطای خودم شدم، تصمیم گرفتم که یک مقاله راهنما بنویسم تا دفعه بعدی حتما بتوانم تحقیقات خودم برای شناسایی مشکل را به صورت موثر انجام دهم و همچنین شما دوستان هم می توانید از مزیت های این راهنما بهره مند شوید.

اول، مطمئن شوید که واقعا در رتبه بندی شما تغییری ایجاد شده است.

بسیار خب، من باید با این موضوع بحث را شروع کنم؛ قبل از این که با سر بدویم به سمت مشکل، اول باید مطمئن شویم که واقعا مشکلی ایجاد شده است و رتبه بندی ما تغییر کرده است. ممکن است ابزار پیگیری رتبه بندی شما، به درستی مکان شما را در صفحه جستجو شناسایی نکرده باشد و یا مثلا از یکی از آزمایش ها یا شخصی سازی های رتبه بندی گوگل استفاده کرده باشد.

شما باید مشخص کنید که:

  • آیا ترافیک ارگانیک صفحه های تحت تاثیر، کاهش پیدا کرده است؟
  • ما کارمان را در رابطه با ترافیک ارگانیک شروع می کنیم چون این پارامتر، قابل اعتماد ترین داده ای است که شما در رابطه با سایت خودتان دارید. سرچ کنسول گوگل و نرم افزارهای مشاهده رتبه کلمه کلیدی سایت در گوگل تلاش می کنند تا فعالیت های گوگل را تحت نظر داشته باشند؛ همچنین ابزار تحلیل وب سایت شما نیز شمار کاربر ها را در نظر میگیرد.
  • ترافیک ارگانیک صفحات آسیب دیده را هفته به هفته قبل و بعد از کاهش رتبه بررسی کنید و حتما روز های مشابه از هفته های مختلف را نیز با یکدیگر مقایسه کنید.
  • آیا میزان افت مشاهده شده، نسبت به تغییرات هفته به هفته به صورت محسوس بیشتر است؟
  • آیا این افت در تعطیلات آخر هفته ایجاد شده است؟ آیا دلیل خاصی وجود دارد که باعث این افت حجم جستجو شده باشد؟
  • آیا سرچ کنسول گوگل، افت رتبه مشابه را تایید می کند؟
  • از قسمت Search Analytics سرچ کنسول گوگل استفاده کنید تا کلیک ها، تاثیرات ایجاد شده روی سایت، جایگاه میانگین برای یک کلمه کلیدی خاص، صفحه و یا ترکیبی از این موارد را مشاهده کنید.
  • آیا GSC نشان می دهد که مشابه با ابزار ردیابی رتبه بندی شما، واقعا یک افت رتبه بندی ایجاد شده است؟ (حتما با استفاده از کلمات کلیدی مشخص، گزارش های سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید).
  • آیا نرم افزار ردگیری رتبه بندی شما، نشان می دهد که یک افت رتبه پایدار وجود دارد؟
  • من پیشنهاد می کنم که رتبه بندی خودتان را برای کلمات کلیدی مهم به صورت روزانه پیگیری کنید تا متوجه شوید که در چند روز متوالی، آیا کاهش رتبه بندی شما به صورت پیوسته می باشد یا خیر.
  • اگر دنبال ابزاری می گردید که به شما در این کار کمک کند، پیشنهاد من قطعا getstat.com می باشد.

اگر که شما مشاهده می کنید ابزار پیگیری رتبه بندی نشان می دهد که رتبه بندی شما کاهش یافته است اما ترافیک و میزان کلیک ها در گزارش های GSC هنوز سر جای خودشان هستند، یک بار دیگر همه چیز را بررسی کنید و سعی کنید هول نکنید. من بار ها دیده ام در بسیاری از این موارد دیده ام که این نوسان ها طبیعی هستند و نیاز نیست که برای همه آن ها اقدام خاصی انجام دهید.

اما اگر که در رتبه بندی شما واقعا تغییری ایجاد شده است، وقت آن رسیده که این راهنما را مطالعه کنید.

مشخص کنید مشکل کجاست

  1. آیا گوگل الگوریتم هایش را به روز رسانی کرده است؟

گوگل حداقل روزی یک بار الگوریتم های خودش را به روز رسانی می کند و بیشتر مواقع، این کار را در خفا انجام می دهد. خبر خوب این است که یک گروه از سئو کاران وجود دارند که به صورت اختصاصی، این تغییرات را مستند سازی می کند.

  • آیا مقاله یا وبلاگی مرتبط با سئو وجود دارد که وقتی تغییری در الگوریتم های گوگل به وجود آمد، در رابطه با آن توضیح ارائه کند؟
  • آیا دوست و آشنای فعال در زمینه سئو دارید که متوجه این تغییرات شده باشند؟ نکته حرفه ای : سعی کنید همیشه با سئو کارانی که سایت هایی مشابه با شما دارند یا در صنعتی مشابه با شما فعالیت دارند، آشنا شوید. واقعا از نظر من، صحبت کردن با دیگر سئو کاران در رابطه با تست های مختلف برای ارزیابی این تغییرات، به شدت مفید و موثر می باشد.

خب اگر مشکل شما با به روز رسانی های الگوریتم های گوگل است…

خبر بد این است که اگر گوگل الگوریتم های خودش را به روز رسانی کرده است، شما هم باید روش سئو خودتان را تغییر دهید تا بتوانید خودتان را با این تغییرات تطبیق دهید.

حتما موضوعات زیر را در نظر بگیرید:

  • گوگل دقیقا چه چیز هایی را جریمه می کند؟
  • چرا گوگل این تغییرات را ایجاد کرده است؟
  • نمی خواهم خیلی از روش خودم تعریف کنم، اما به نظر من بهترین روش برای اجتناب از جریمه شدن بر اساس الگوریتم های گوگل این است که استراتژی های سئو خودتان را مطابق با اهداف گوگل تنظیم کنید.

حرکت بعدی شما، توسعه یک استراتژی است تا بتوانید خودتان را از آسیب این جریمه های گوگل دور کنید و حداقل کاری کنید که سایت شما دوباره توسط الگوریتم های گوگل جریمه نشود.

  1. آیا سایت شما لینک از دست داده است؟

شما می توانید گزارش های مرتبط با لینک های از دست رفته تان را با استفاده از سایت های Ahrefs یا Majestic به دست بیاورید. این ابزار، معروف ترین ابزار شمارنده لینک هستند و شاخص های آن ها به صورت روزانه، آپدیت می شود.

  • آیا به صورت گسترده در سایت، لینک ها از دست رفته اند؟
  • آیا یک کاهش لینک محسوس برای یک صفحه یا گروهی از صفحات که کاهش رتبه داشته اند، شکل گرفته است؟
  • شما باید Screaming Frog را بر روی سایت خودتان اجرا کنید تا مشخص کنید که کدام صفحه ها به صورت داخلی به صفحات آسیب دیده، لینک شده اند. شمار لینک های داخلی برای صفحاتی که فاصله شان تا صفحات تحت تاثیر تنها یک لینک می باشد را بررسی کنید.
  • آیا یک کاهش لینک محسوس برای لینک های ورودی به صفحه یا صفحاتی که کاهش رتبه داشته اند ایجاد شده است؟
  • از ابزار Ahrefs یا Majestic استفاده کنید تا سایت هایی که به صفحات تحت تاثیر لینک شده اند را پیدا کنید.
    • آیا این سایت ها هم با کاهش لینک رو به رو شده اند؟
    • آیا این سایت ها اخیرا خودشان را به روز رسانی کرده اند؟ آیا URL های این سایت ها، ساختار مسیریابی آن ها و یا محتوای داخل صفحات شان تغییری کرده است؟

در صورتی که مشکل سایت شما مرتبط با لینک ها می باشد…

راه حل این مشکل، این است که مشخص کنید کدام لینک ها را از دست داده اید و علت آن چه بوده است تا بتوانید دوباره این لینک ها را به دست بیاورید و یا آن ها را با لینک های دیگر، جایگزین کنید.

  • آیا می توانید دوباره لینک ها را باز گردانید؟
  • آیا با مالک سایتی که لینک ها را در اختیار شما قرار داده است رابطه ای دارید؟ از آنها بخواهید که به شما کمک کنند.
  • آیا این لینک ها در طول به روز رسانی سایت از دست رفته اند؟ شاید این موضوع تصادفی بوده است. بررسی کنید که آیا مالک سایت می تواند این لینک ها را دوباره برای شما قرار دهد یا خیر.
  • آیا این لینک ها، با لینک هایی از یک منبع دیگر جایگزین شده اند؟ این منبع جدید را بررسی کنید؛ شما چگونه می توانید لینک های خودتان را نسبت به لینک های موجود بهبود دهید؟ محتوای خودتان را به روز رسانی کنید و با مالک سایت ارتباط برقرار کنید تا در صورت امکان به شما کمک کنند.
  • آیا می توانید تیم داخلی خودتان را قانع کنید تا در لینک های جدید سرمایه گذاری کنند تا بتوانید خیلی سریع آن ها را جایگزین لینک های قدیمی کنید؟
  • به مدیران خودتان نشان دهید که کاهش شمار لینک ها چگونه بر روی رتبه بندی شما تاثیر می گذارد و از آنها درخواست کنید منابعی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید لینک های جدید را جایگزین لینک های از دست رفته بکنید.
  • اگر شما خودتان لینک هایی که حالا از دست رفته است را ایجاد کرده بودید این موضوع اندکی پیچیده می شود. در این صورت، مطمئن شوید که این دفعه، از استراتژی مناسب استفاده کنید تا لینک هایی با ماندگاری بیشتر را ایجاد کنید.
  1. آیا شما صفحات آسیب دیده را تغییر دادید؟

اگر شما یا تیم شما اخیرا صفحه هایی که با افت رتبه رو به رو شده اند را تغییر داده اید، گوگل ممکن است فکر کند که این صفحات دیگر مانند قبل، مرتبط با کلمات کلیدی هدف نیستند و در نتیجه رتبه آن ها را کاهش می دهد.

  • آیا شما URL ها را تغییر داده اید؟
  • URL ها را به هیچ وجه تغییر ندهید. URL ها برای گوگل مانند مدارک هویت می باشند؛ یک URL جدید یعنی یک صفحه کاملا جدید حتی اگر محتوای صفحه دقیقا مانند قبل باشد.
  • آیا کلمه کلیدی هدف از تیتر های صفحه، تگ های H1 یا H2 حذف شده است؟
  • آیا تراکم کلمات کلیدی برای کلمه کلیدی هدف شما، نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است؟
  • آیا گوگل می تواند تمام محتوای این صفحه را بخواند؟
  • با جستجوی cache:www.yourdomain.com/your-page، کش های گوگل را ارزیابی کنید تا متوجه شوید گوگل  چه بخش از محتوای شما را می بیند.
  • آیا گوگل می تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد؟ سرچ کنسول گوگل را ارزیابی کنید تا گزارش های مرتبط با سرور و خزنده های موتور جستجو را مشاهده کنید.

اگر مشکل سایت شما مرتبط با تغییرات صفحات می باشد …

خبر خوبی برایتان داریم! شما میتوانید سایت را به حالت قبلی بازگردانید و ترافیک از دست رفته را دوباره به دست بیاورید.

  • در صورتی که شما URL ها را تغییر داده اید، ببینید آیا می شود دوباره آن ها را به حالت قبل بازگردانید یا خیر. در صورتی که این امکان وجود ندارد، مطمئن شوید که حتما URL قبلی با ریدایرکت 301 به URL جدید منتقل شده باشد.
  • در صورتی که شما متن روی صفحه را تغییر داده اید، سعی کنید دوباره آن را به حالت قبلی باز گردانید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. این موضوع را به تیم توسعه خودتان منتقل کنید (من خیلی وقت ها دیده ام که تیم های توسعه، تاثیر سئو را نادیده می گیرند، اما مشکل “ربات های گوگل که نمی توانند محتوای صفحه را بخوانند”، یک مشکل کاملا جدی و موثر می باشد).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *