ضروری

راهنمای بهبود رتبه سایت پس از افت رتبه در گوگل

افت رتبه سایت,افت رتبه سایت در گوگل,افت شدید رتبه سایت

آیا تاکنون افت رتبه سایت خود را در گوگل تجربه کرده اید؟ هنگام افت شدید رتبه سایت چه کارهایی را باید انجام دهید؟ دلایل کاهش رتبه سایت چیست؟ چه تکنیک هایی جهت جلوگیری از افت رتبه سایت در گوگل وجود دارد؟ در این مقاله تخصصی آموزش سئو، قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم:

حدود چند هفته پیش، رتبه بندی صفحات یکی از بخش های اصلی سایت من به صورت میانگین در یک روز، یک جایگاه کاهش داشته است. من نزدیک به هفت سال است که تا الان در زمینه سئو فعالیت داشتم، اما هنوز گاهی مثل مرغ پر کنده این سو و آن سو می دویدم و نمی توانستم اشتباهات خودم را شناسایی کنم. خیلی جاها بود که ممکن بود اشتباه رخ داده باشد. آیا من یا تیم من بدون آگاهی منجر به کاهش ارزش لینک های داخلی شده بودیم؟ آیا ما لینک از دست داده بودیم؟ آیا یکی از به روز رسانی های همیشگی گوگل باعث شده بود رتبه ما تحت تاثیر قرار بگیرد؟

از همان زمانی که رتبه ما در یک گروه از صفحات کاهش پیدا کرد، من فرض کردم که احتمالا مشکل باید مرتبط با سایت ما و یا ساختار صفحات ما باشد (که نبود). من یک روز کامل را هدر دادم و موضوعات سئو فنی را بررسی کردم. زمانی که متوجه خطای خودم شدم، تصمیم گرفتم که یک مقاله راهنما بنویسم تا دفعه بعدی حتما بتوانم تحقیقات خودم برای شناسایی مشکل را به صورت موثر انجام دهم و همچنین شما دوستان هم می توانید از مزیت های این راهنما بهره مند شوید.

اول، مطمئن شوید که واقعا در رتبه بندی شما تغییری ایجاد شده است.

بسیار خب، من باید با این موضوع بحث را شروع کنم؛ قبل از این که با سر بدویم به سمت مشکل، اول باید مطمئن شویم که واقعا مشکلی ایجاد شده است و رتبه بندی ما تغییر کرده است. ممکن است ابزار پیگیری رتبه بندی شما، به درستی مکان شما را در صفحه جستجو شناسایی نکرده باشد و یا مثلا از یکی از آزمایش ها یا شخصی سازی های رتبه بندی گوگل استفاده کرده باشد.

شما باید مشخص کنید که:

  • آیا ترافیک ارگانیک صفحه های تحت تاثیر، کاهش پیدا کرده است؟
  • ما کارمان را در رابطه با ترافیک ارگانیک شروع می کنیم چون این پارامتر، قابل اعتماد ترین داده ای است که شما در رابطه با سایت خودتان دارید. سرچ کنسول گوگل و نرم افزارهای مشاهده رتبه کلمه کلیدی سایت در گوگل تلاش می کنند تا فعالیت های گوگل را تحت نظر داشته باشند؛ همچنین ابزار تحلیل وب سایت شما نیز شمار کاربر ها را در نظر میگیرد.
  • ترافیک ارگانیک صفحات آسیب دیده را هفته به هفته قبل و بعد از کاهش رتبه بررسی کنید و حتما روز های مشابه از هفته های مختلف را نیز با یکدیگر مقایسه کنید.
  • آیا میزان افت مشاهده شده، نسبت به تغییرات هفته به هفته به صورت محسوس بیشتر است؟
  • آیا این افت در تعطیلات آخر هفته ایجاد شده است؟ آیا دلیل خاصی وجود دارد که باعث این افت حجم جستجو شده باشد؟
  • آیا سرچ کنسول گوگل، افت رتبه مشابه را تایید می کند؟
  • از قسمت Search Analytics سرچ کنسول گوگل استفاده کنید تا کلیک ها، تاثیرات ایجاد شده روی سایت، جایگاه میانگین برای یک کلمه کلیدی خاص، صفحه و یا ترکیبی از این موارد را مشاهده کنید.
  • آیا GSC نشان می دهد که مشابه با ابزار ردیابی رتبه بندی شما، واقعا یک افت رتبه بندی ایجاد شده است؟ (حتما با استفاده از کلمات کلیدی مشخص، گزارش های سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید).
  • آیا نرم افزار ردگیری رتبه بندی شما، نشان می دهد که یک افت رتبه پایدار وجود دارد؟
  • من پیشنهاد می کنم که رتبه بندی خودتان را برای کلمات کلیدی مهم به صورت روزانه پیگیری کنید تا متوجه شوید که در چند روز متوالی، آیا کاهش رتبه بندی شما به صورت پیوسته می باشد یا خیر.
  • اگر دنبال ابزاری می گردید که به شما در این کار کمک کند، پیشنهاد من قطعا getstat.com می باشد.

اگر که شما مشاهده می کنید ابزار پیگیری رتبه بندی نشان می دهد که رتبه بندی شما کاهش یافته است اما ترافیک و میزان کلیک ها در گزارش های GSC هنوز سر جای خودشان هستند، یک بار دیگر همه چیز را بررسی کنید و سعی کنید هول نکنید. من بار ها دیده ام در بسیاری از این موارد دیده ام که این نوسان ها طبیعی هستند و نیاز نیست که برای همه آن ها اقدام خاصی انجام دهید.

اما اگر که در رتبه بندی شما واقعا تغییری ایجاد شده است، وقت آن رسیده که این راهنما را مطالعه کنید.

مشخص کنید مشکل کجاست

  1. آیا گوگل الگوریتم هایش را به روز رسانی کرده است؟

گوگل حداقل روزی یک بار الگوریتم های خودش را به روز رسانی می کند و بیشتر مواقع، این کار را در خفا انجام می دهد. خبر خوب این است که یک گروه از سئو کاران وجود دارند که به صورت اختصاصی، این تغییرات را مستند سازی می کند.

  • آیا مقاله یا وبلاگی مرتبط با سئو وجود دارد که وقتی تغییری در الگوریتم های گوگل به وجود آمد، در رابطه با آن توضیح ارائه کند؟
    • MozCast
    • Search Engine Land
    • Search Engine Watch
  • آیا دوست و آشنای فعال در زمینه سئو دارید که متوجه این تغییرات شده باشند؟ نکته حرفه ای : سعی کنید همیشه با سئو کارانی که سایت هایی مشابه با شما دارند یا در صنعتی مشابه با شما فعالیت دارند، آشنا شوید. واقعا از نظر من، صحبت کردن با دیگر سئو کاران در رابطه با تست های مختلف برای ارزیابی این تغییرات، به شدت مفید و موثر می باشد.

خب اگر مشکل شما با به روز رسانی های الگوریتم های گوگل است…

خبر بد این است که اگر گوگل الگوریتم های خودش را به روز رسانی کرده است، شما هم باید روش سئو خودتان را تغییر دهید تا بتوانید خودتان را با این تغییرات تطبیق دهید.

حتما موضوعات زیر را در نظر بگیرید:

  • گوگل دقیقا چه چیز هایی را جریمه می کند؟
  • چرا گوگل این تغییرات را ایجاد کرده است؟
  • نمی خواهم خیلی از روش خودم تعریف کنم، اما به نظر من بهترین روش برای اجتناب از جریمه شدن بر اساس الگوریتم های گوگل این است که استراتژی های سئو خودتان را مطابق با اهداف گوگل تنظیم کنید.

حرکت بعدی شما، توسعه یک استراتژی است تا بتوانید خودتان را از آسیب این جریمه های گوگل دور کنید و حداقل کاری کنید که سایت شما دوباره توسط الگوریتم های گوگل جریمه نشود.

  1. آیا سایت شما لینک از دست داده است؟

شما می توانید گزارش های مرتبط با لینک های از دست رفته تان را با استفاده از سایت های Ahrefs یا Majestic به دست بیاورید. این ابزار، معروف ترین ابزار شمارنده لینک هستند و شاخص های آن ها به صورت روزانه، آپدیت می شود.

  • آیا به صورت گسترده در سایت، لینک ها از دست رفته اند؟
  • آیا یک کاهش لینک محسوس برای یک صفحه یا گروهی از صفحات که کاهش رتبه داشته اند، شکل گرفته است؟
  • شما باید Screaming Frog را بر روی سایت خودتان اجرا کنید تا مشخص کنید که کدام صفحه ها به صورت داخلی به صفحات آسیب دیده، لینک شده اند. شمار لینک های داخلی برای صفحاتی که فاصله شان تا صفحات تحت تاثیر تنها یک لینک می باشد را بررسی کنید.
  • آیا یک کاهش لینک محسوس برای لینک های ورودی به صفحه یا صفحاتی که کاهش رتبه داشته اند ایجاد شده است؟
  • از ابزار Ahrefs یا Majestic استفاده کنید تا سایت هایی که به صفحات تحت تاثیر لینک شده اند را پیدا کنید.
    • آیا این سایت ها هم با کاهش لینک رو به رو شده اند؟
    • آیا این سایت ها اخیرا خودشان را به روز رسانی کرده اند؟ آیا URL های این سایت ها، ساختار مسیریابی آن ها و یا محتوای داخل صفحات شان تغییری کرده است؟

در صورتی که مشکل سایت شما مرتبط با لینک ها می باشد…

راه حل این مشکل، این است که مشخص کنید کدام لینک ها را از دست داده اید و علت آن چه بوده است تا بتوانید دوباره این لینک ها را به دست بیاورید و یا آن ها را با لینک های دیگر، جایگزین کنید.

  • آیا می توانید دوباره لینک ها را باز گردانید؟
  • آیا با مالک سایتی که لینک ها را در اختیار شما قرار داده است رابطه ای دارید؟ از آنها بخواهید که به شما کمک کنند.
  • آیا این لینک ها در طول به روز رسانی سایت از دست رفته اند؟ شاید این موضوع تصادفی بوده است. بررسی کنید که آیا مالک سایت می تواند این لینک ها را دوباره برای شما قرار دهد یا خیر.
  • آیا این لینک ها، با لینک هایی از یک منبع دیگر جایگزین شده اند؟ این منبع جدید را بررسی کنید؛ شما چگونه می توانید لینک های خودتان را نسبت به لینک های موجود بهبود دهید؟ محتوای خودتان را به روز رسانی کنید و با مالک سایت ارتباط برقرار کنید تا در صورت امکان به شما کمک کنند.
  • آیا می توانید تیم داخلی خودتان را قانع کنید تا در لینک های جدید سرمایه گذاری کنند تا بتوانید خیلی سریع آن ها را جایگزین لینک های قدیمی کنید؟
  • به مدیران خودتان نشان دهید که کاهش شمار لینک ها چگونه بر روی رتبه بندی شما تاثیر می گذارد و از آنها درخواست کنید منابعی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید لینک های جدید را جایگزین لینک های از دست رفته بکنید.
  • اگر شما خودتان لینک هایی که حالا از دست رفته است را ایجاد کرده بودید این موضوع اندکی پیچیده می شود. در این صورت، مطمئن شوید که این دفعه، از استراتژی مناسب استفاده کنید تا لینک هایی با ماندگاری بیشتر را ایجاد کنید.
  1. آیا شما صفحات آسیب دیده را تغییر دادید؟

اگر شما یا تیم شما اخیرا صفحه هایی که با افت رتبه رو به رو شده اند را تغییر داده اید، گوگل ممکن است فکر کند که این صفحات دیگر مانند قبل، مرتبط با کلمات کلیدی هدف نیستند و در نتیجه رتبه آن ها را کاهش می دهد.

  • آیا شما URL ها را تغییر داده اید؟
  • URL ها را به هیچ وجه تغییر ندهید. URL ها برای گوگل مانند مدارک هویت می باشند؛ یک URL جدید یعنی یک صفحه کاملا جدید حتی اگر محتوای صفحه دقیقا مانند قبل باشد.
  • آیا کلمه کلیدی هدف از تیتر های صفحه، تگ های H1 یا H2 حذف شده است؟
  • آیا تراکم کلمات کلیدی برای کلمه کلیدی هدف شما، نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است؟
  • آیا گوگل می تواند تمام محتوای این صفحه را بخواند؟
  • با جستجوی cache:www.yourdomain.com/your-page، کش های گوگل را ارزیابی کنید تا متوجه شوید گوگل  چه بخش از محتوای شما را می بیند.
  • آیا گوگل می تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد؟ سرچ کنسول گوگل را ارزیابی کنید تا گزارش های مرتبط با سرور و خزنده های موتور جستجو را مشاهده کنید.

اگر مشکل سایت شما مرتبط با تغییرات صفحات می باشد …

خبر خوبی برایتان داریم! شما میتوانید سایت را به حالت قبلی بازگردانید و ترافیک از دست رفته را دوباره به دست بیاورید.

  • در صورتی که شما URL ها را تغییر داده اید، ببینید آیا می شود دوباره آن ها را به حالت قبل بازگردانید یا خیر. در صورتی که این امکان وجود ندارد، مطمئن شوید که حتما URL قبلی با ریدایرکت 301 به URL جدید منتقل شده باشد.
  • در صورتی که شما متن روی صفحه را تغییر داده اید، سعی کنید دوباره آن را به حالت قبلی باز گردانید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. این موضوع را به تیم توسعه خودتان منتقل کنید (من خیلی وقت ها دیده ام که تیم های توسعه، تاثیر سئو را نادیده می گیرند، اما مشکل “ربات های گوگل که نمی توانند محتوای صفحه را بخوانند”، یک مشکل کاملا جدی و موثر می باشد).

ادامه…

افت رتبه سایت در گوگل

افت رتبه سایت در گوگل یکی از اصلی ترین و رایج ترین مشکلاتی است که صاحبان وب سایت ها در زمینه سئو سایت دارند. معمولا افراد هنگامی متوجه افت رتبه سایت در گوگل می شوند که بعد از چند روز، به دنبال سایت خود در صفحات نتایج جستجو می گردند، اما متوجه می شوند که رتبه قبلی خود را از دست داده و به رنک های پایین تری انتقال داده شده اند.

در بیشتر موارد امکان دارد که بتوانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید اما برخی از موقعیت ها از توانایی شما خارج بوده و طبیعتا نمی دانید که دلایل اصلی افت رتبه سایت در گوگل چه مواردی بوده اند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که هر زمان رتبه سایت شما کاهش پیدا کرد، به هیچ وجه نباید نگران شده و دست به کارهای غیر عقلانی بزنید. در اولین مرحله باید بررسی کنید آیا به طور کلی از روش های صحیح سئو سایت استفاده کرده اید یا خیر. البته طبیعتا این یک موقعیت چالش برانگیز خواهد بود، اما باید بدانید که به معنای پایان دنیا نیست!

معمولا دو دلیل کلی برای پایین آوردن رتبه سایت توسط گوگل وجود دارد:

  • گوگل سایت شما را جریمه کرده است و یا در واقع پنالتی شدن سایت در گوگل برای شما اتفاق افتاده است.
  • وب سایت به طور کلی دارای مشکلاتی است که موجب افت رنک در گوگل شده است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت سایت و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا متوجه شوید که چه چیزی در مورد حضور سایت شما در SERP ها مشکل دارد و باید مرتفع شود. در ادامه این مقاله دلایل افت رتبه سایت در گوگل که اهمیت زیادی داشته و معمولا در بین صاحبان وب سایت های مختلف رایج هست را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش کنسول جستجو گوگل برای مبتدیانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

 جریمه شدن توسط گوگل به صورت دستی یا الگوریتمیک

 پنالتی شدن سایت در گوگل در واقع یک مشکل بسیار بزرگ برای تمامی کسب و کارهای آنلاین است. این مورد معمولا به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و علتش هم این است که گوگل الگوریتم رتبه بندی خود را بروز رسانی کرده و در نتیجه صفحات سایت شما با این الگوریتم بروز رسانی شده گوگل، تطابق نخواهند داشت. بنابراین افت رتبه سایت در گوگل برای بیشتر صفحات شما اتفاق می افتد.

البته دقت داشته باشید که مورد بالا، جزو جریمه های الگوریتمیک گوگل محسوب می شود. پنالتی شدن سایت در گوگل به صورت دستی به این صورت است که یک کارمند این شرکت صفحه سایت شما را به صورت دستی کراول کرده و آن را جزیمه می کند. این مورد معمولا به خاطر وجود شکایت هایی از عملکرد سایت شما اتفاق می افتد و یا اینکه اهداف شما با اهداف گوگل مغایرتی داشته باشند.

حال مسئله ای که وجود دارد این است که چگونه می توان جریمه های گوگل را شناسایی و مرتفع کرد. برای این کار پیشنهاد می کنیم که حتما یک حساب Google Search Console داشته باشید و قسمت مربوط به اخطارهای آن را مورد بررسی قرار داده و مشکلات سایت خود را حل کنید.

سایت شما توسط رقبایتان افت رنک پیدا کرده است

این مورد، برخلاف مشکلی که در بالا آن را مورد بررسی قرار دادیم، با افت رنک کمتری همراه است. طبیعی است که وقتی رقیب شما فعالیت های بهتری برای بهبود رتبه سایت خود انجام دهد و از استراتژی های سئو سایت مناسبی استفاده کند، رنک بالایی از گوگل دریافت خواهد کرد.

بنابراین شما همیشه باید عملکرد رقبای خود را تحت نظر داشته و برای هر کدام از آن ها برنامه ریزی های جداگانه ای داشته باشید. به این صورت می توانید متوجه شوید که رقبایتان از چه استراتژی هایی برای بهبود رتبه سایت استفاده می کنند که مطمئن هستید برای صفحات سایت شما مضر بوده و یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد.

بهتر است که استراتژی های بازاریابی محتوای آن ها را در اولویت قرار دهید. چراکه محتوای مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی بر محتوای سایت بگذارد. در نتیجه اگر نمی خواهید که اقدامی جهت پایین آوردن رتبه سایت داشته باشید، بهتر است که از استراتژی های بازاریابی محتوایی استفاده کنید که بسیار خلاقانه و کاربردی باشند.

افت رتبه به واسطه مشکلات مربوط به سئو داخلی نامناسب

اگر شما از روش ها و تکنیک هایی استفاده کنید که مناسب برای سئو داخلی سایت نمی باشند، پایین اورن رتبه سایت تنها یکی از عواقب آن می باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات اینچنینی باید از کلاس های آموزش سئو مناسب استفاده کنید و استراتژی های آن ها را در روند فعالیت های خود پیاده سازی کنید.

ممکن است که لینک سازی شما ساختار خوبی نداشته و یا اینکه شما دارای لینک های داخلی مناسبی نباشید. با استفاده از کنسول جستجوی گوگل به راحتی می توانید این لینک های سایت خود را شناسایی کرده و برای تصحیح آن ها در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید.

افت رتبه سایت به دلیل از دست دادن لینک ها

این مورد، هم می تواند تاثیر زیادی بر افت رتبه سایت شما بگذارد و هم می تواند که باعث سقوط سایت شما به اندازه دو جایگاه در SERP ها شود. برای بررسی این مورد هم می توانید از Google Search Console استفاده کنید. اگر مشاهده کردید که در 90 روز گذشته با از دست دادن لینک، رتبه شما هم افت کرده است، طبیعتا این مورد در اولویت دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد.

علت بروز چنین مشکلی این است که کیفیت عملکرد شما به شدت کاهش پیدا کرده و از استراتژی های صحیح در روند فعالیت های خود استفاده نمی کنید. شما می توانید با استفاده از استراتژی های لینک سازی مناسب و یا با به کار گیری اصول لینک سازی طبیعی، این مشکل را برای همیشه از بین ببرید.

زمان زیادی از بروز رسانی الگوریتم گوگل نگذشته باشد

اینکه برخی از صفحات سایت شما بعد از بروز رسانی الگوریتم گوگل، افت رنک داشته باشند، امری بسیار طبیعی است. این مشکل می تواند تاثیری کمی بر افت رتبه سایت شما گذاشته و یا اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای شما بشود.

نکته مهمی که باید همیشه آن را در نظر داشته باشید این است که فعالیت های شما برای سئو سایت باید همیشه از حدیدترین و بروز ترین اصول آموزش سئو الهام گرفته باشند. در غیر این صورت با یک بروز رساتی الگوریتم گوگل، ممکن است صفحات سایت شما به طور کلی حضور خود در SERP ها را از دست بدهند.

دلایل افت رتبه سایت در گوگل

سایت های خبری بسیار زیادی در زمینه سئو سایت وجود دارند که شما می توانید با پیگیری مقاله های آن ها، از بروز رسانی های گوگل مطلع شده و مانع پایین آوردن رتبه سایت شما توسط گوگل شوید. واضح است که اگر با این روش به جلو بروید، گوگل ارزش بسیار زیادی برای سایت شما در نظر خواهد گرفت.

Google Flux یا شار گوگل

Google Flux یا شار گوگل یکی از دلایل افت رتبه سایت در گوگل می باشد که اهمیت بسیار زیادی داشته و در واقع شما نیز خیلی نمی توانید بر روی آن تاثیر بگذارید؛ چراکه این مسئله بسیار غیرقابل پیش بینی و بی ثبات است و به همین دلیل علائم خاصی برای شناسایی آن وجود ندارد.

برای اینکه متوجه شوید آیا Google Flux باعث شده است که رتبه سایت شما کاهش پیدا کند یا خیر، بهتر است که فاکتورهای زیر را بررسی کنید و اگر هیچ مشکلی برای تمامی آن ها نداشته باشید، مطمئنا افت رتبه شما به واسطه Google Flux اتفاق افتاده است:

  • هیچ مشکلی از نظر سئو در صفحه مورد نظر وجود نداشته باشد.
  • لینک سازی بدون مشکل اتفاق افتاده باشد.
  • مشکلی از طرف رقبایتان برای سایت شما ایجاد نشده باشد.
  • گوگل الگوریتم خود را بروز رسانی نکرده باشد.

هیچ روشی وجود ندارد که شما بتوانید با شار گوگل مقابله کنید. تنها کافی است که چند روزی صبر کرده و منتظر بمانید تا رتبه سایت شما دوباره به وضعیت اصلی خود بازگردد.

در آخر باید بگوییم که برای اینکه به یک صاحب وب سایت قدرتمند تبدیل شوید، باید همیشه از بروز ترین دوره های آموزش سئو استفاده کرده و همچنین مطالعات خود در مورد بهبود رنک سایت را متوقف نکنید. به این صورت همیشه می توانید رتبه های برتر صفحات نتایج جستجو را از آن خود کنید.

ادامه…

جلوگیری از افت رتبه سایت,دلایل افت رتبه سایت در گوگل,دلایل کاهش رتبه سایت

آیا می دانید وقتی که محتوای شما می تواند در نهایت خود را به صفحه اول گوگل برساند و ترافیک زیادی به خود جذب کند چه پیروزی بزرگی به دست می آید؟ متاسفانه باید بگوییم که هیچ کس از افت رتبه در گوگل به صورت ناگهانی مصون نیست. مسئله این است که دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد و شاید در نگاه اول خیلی مشخص نباشد.

در این مطلب، می خواهیم ببینیم دلایل افت ناگهانی رتبه بندی به چه صورت است و چطور می توان این مشکل را رفع کرد.

نوک کوه یخی!

متاسفانه هیچ راه حلی نیست که بگوییم می توان از آن برای تمام مشکلات استفاده کرد به خصوص وقتی بحث، بحث سئو باشد. زمانی که شما با یک کاهش در رتبه بندی یا ترافیک رو به رو می شوید، فقط نوک قله یخی را می بینید! در نتیجه باید آماده باشید تا موضوعات بسیار زیادی را بررسی کنید تا بتوانید ریشه مشکل را پیدا کنید.

کاهش رتبه سایت در گوگل,کاهش رتبه گوگل,مشاهده رتبه سئو سایت

نکته: درصدهای اختصاص یافته در گراف بالا از مشاهدات فردی به دست آمده است.

در این تصویر رایج ترین دلایل برای این مشکل را ارائه کرده ایم. حالا می خواهیم این پارامترها را بررسی کنیم تا ببینیم که درصورت افت رتبه بندی یا ترافیک در وب سایت، چطور می توانید مشکل را رفع کنید.

تست الگوریتم ها برای افت رتبه سایت در گوگل

در ابتدا، شما باید SERP ها را بررسی کنید. اگر شما تنها کسی نباشید که دچار این مشکل شده است چطور؟ این تغییر ناگهانی در چندین سایت می تواند زمانی رخ بدهد که گوگل الگوریتم های خودش را تست می کند. در این مورد، اصلا نیازی نیست که شما کار خاصی انجام دهید زیرا رتبه بندی شما خیلی سریع به حالت قبلی خودش باز می گردد.

در صورتی که شما رتبه بندی خودتان را با استفاده از Serpstat بررسی کنید، می توانید جایگاه رقبای خودتان را هم بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند که متوجه شوید که آیا SERP ها اخیرا تغییرات زیادی داشته است یا خیر. لحظه ای که شما یک پروژه جدید را ایجاد می کنید، این ابزار پیشینه صد تغییر اصلی در رتبه بندی را برای کلمه کلیدی شما بررسی می کند. نمودار Storm در این قسمت نشان دهنده تاثیر تغییراتی است که در نتایج جستجو ایجاد شده است.

افت رتبه سایت,افت رتبه سایت در گوگل,افت شدید رتبه سایت

در این جدول، شما می توانید ببینید که مثلاً برای کلمه کلیدی «“cakes for dad» شاخص نمودار Storm در 21 ام مارس خیلی بالا بوده است. حالا می خواهیم به 10 جایگاه اول نگاه کنیم که در این تاریخ تغییر کرده است.

افت رتبه سایت,افت رتبه سایت در گوگل,افت شدید رتبه سایت

این گراف نشان دهنده ی یک افت و خیز ناگهانی بوده که در بیشتر جایگاه ها ایجاد شده است. در چند روز، تمام این رتبه بندی ها دوباره به حالت اولیه خودشان بازگشته بودند.

این نمونه به ما نشان می دهد که وقتی شما یک افت ناگهانی در رتبه بندی جستجوی خودتان مشاهده می کنید، اول باید کل SERP را تحلیل کنید. در صورتی که یک شاخص بالای این چنینی وجود داشت، فقط باید صبر کنید.

در صورتی که جایگاه رقبای خود را هم بررسی کردید و هیچ تغییری در آن ها مشاهده نکردید، گام های بعدی را در نظر بگیرید.

موضوعات فنی

سئو فنی بر روی نحوه کراول روبات ها و ایندکس شدن سایت شما تاثیر دارد. با وجود این که شما وب سایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کرده اید، هر دفعه که فایل یا صفحه ای را اضافه کرده و یا حذف می کنید، مشکلاتی ایجاد می شوند. در نتیجه، شما همیشه باید نسبت به موضوعات فنی سئو آگاه باشید. با استفاده از ابزار URL Inspection، می توانید ببینید که موتورهای جستجو وب سایت شما را چطور می بینند.

عوامل اساسی که بر روی رتبه بندی شما موثر هستند شامل موارد زیر است:

1.سربار در سرور

در صورتی که سرور شما برای افزایش ناگهانی آماده نشده باشد، می تواند باعث شود که سایت شما تنها در چند دقیقه از دسترس کاربران خارج شود. برای رفع این مشکل، شما می توانید یک CDN به وب سایت خود اضافه کرده و یا محتوای خودتان را کش کنید، یک تعدیل کننده بار را اجرا کنید و یا از هاستینگ های ابری استفاده کنید.

2.سرعت صفحه

هر چه فایل ها، تصاویر و پاپ آپ هایی که به محتوای خود اضافه می کنید بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بارگذاری صفحات مورد نیاز است. سرعت صفحه نه تنها یک عامل رتبه بندی بوده بلکه بر روی تجربه کاربری نیز تاثیر دارد. برای بررسی سریع مشکلات، می توانید  PageSpeed Insights را بررسی کنید. برای افزایش سرعت وب سایت، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • حداقل کردن درخواست های HTTP و یا حداقل کردن یا ترکیب کردن فایل ها
  • استفاده از بارگذاری های غیر همزمان برای CSS و فایل های جاوا اسکریپت
  • کاهش بارگذاری های جاوا اسکریپت
  • حداقل کردن زمان برای بایت اول
  • کاهش زمان پاسخ سرور
  • فعال کردن کشینگ در مرورگر
  • کاهش سایز تصویر
  • استفاده مجدد از CDN
  • بهینه سازی تحویل CSS
  • اولویت بندی محتوایی که نیمه بالای صفحه قرار دارند (بارگذاری تنبل)
  • کاهش تعداد پلاگین های مورد استفاده در وب سایت
  • کاهش ریدایرکت و اسکریپت های خارجی
  • نظارت بر سرعت صفحات موبایل

3.  ریداریکت ها

این مشکل یکی از رایج ترین دلایل از دست رفتن رتبه بندی است. زمانی که شما به یک سرور جدید می روید و یا ساختار سایت خود را تغییر می دهید، هیچ وقت نباید ریدایرکت 301 را فراموش کنید. در این صورت، موتورهای جستجو نمی توانند صفحات جدید شما را ایندکس کنند و یا بخاطر محتوای تکراری، سایت شما را جریمه هم می کنند.

شناسایی کردن خطاهای سایت می تواند کار بسیار دشواری باشد به خصوص اگر این خطا فقط در یک صفحه وجود داشته باشد. ارزیابی کردن هر صفحه زمان بر است. همچنین در صورتی که شما یک کسب و کار خاص داشته باشید٬ این کار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. برای تسریع فرآیند شناسایی این خطاها، می توانید از ابزار مختلف سئو و ابزار ارزیابی سایت مانند Serpstat، OnCrawl و ابزارهای دیگر استفاده کنید.

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه

آیا شما کلمات کلیدی درست را مورد استفاده قرار می دهید؟ در صورتی که در زمان جمع آوری کردن کلمات کلیدی هدف جستجوی کاربر را در نظر نگرفته اید، ممکن است این موضوع باعث مشکل شده باشد. حتی در صورتی که سایت شما برای این عبارات جستجو مدت زمانی رتبه بندی خوبی داشته است؛ گوگل قطعاً با درک هدف جستجویتان، رتبه بندی شما را تغییر می دهد.

در اینجا دو نمونه را ارائه می کنیم تا این موضوع را بهتر درک کنید.

مورد اول

یک وب سایت از یک مدرسه تابستانی آکسفورد وجود دارد که با نام “oxford-royale.co.uk” نمایش داده می شود. این سایت شامل هیچ توصیف کاملی نیست بلکه تنها صفحات سرویس رسانی را نشان می دهد. زمانی که گوگل نخست این سایت را با هدف اطلاع رسانی، برای جستجو رتبه بندی کرده بود، متخصص های سئو متوجه شدند که ترافیک سایت کاهش یافته است. سپس آن ها متون بیشتری را به صفحات سرویس اضافه کردند و توانستند مشکل را رفع کنند.

مورد دوم

این مورد برای یک شرکت تحویل گل رخ داد. این وب سایت برای عبارات تراکنشی رتبه بندی شده بود و مشکلی وجود نداشت. سپس گوگل تصمیم گرفت که بهتر است این سایت با هدف اطلاع رسانی برای جستجو نیز رتبه بندی شود. برای بازیابی رتبه بندی سایت، متخصص های سئو مجبور شدند که کلمات کلیدی با هدف جستجوی تراکنشی را به این سایت اضافه کنند؛ مانند «سفارش»، «خرید» و کلمات این چنینی.

برای جمع آوری کردن کلمات کلیدی که دقیقاً مطابق با اهداف کسب و کار شما باشد، شما می توانید از KWfinder استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرده و برای آن رتبه بندی شوید.

افت رتبه سایت,افت رتبه سایت در گوگل,افت شدید رتبه سایت

محتوای منقضی شده

این پاراگراف خیلی توضیح زیادی نمی خواهد. در صورتی که محتوای شما تازه و به روز نباشد، افراد مدت زیادی در سایت شما نمی مانند. علاوه بر این، محتوای قدیمی نمی تواند موجب کسب لینک و اشتراک گذاری شود. تمام این ابعاد میتواند دلیل خوبی باشد که جایگاه شما در موتور جستجو کاهش پیدا کند.

یک روش ساده برای رفع این مشکل وجود دارد. شما باید به صورت منظم محتوای خود را به روز رسانی کرده و برای آن تبلیغات مناسب انجام دهید تا ترافیک از دست ندهید. گرایش ها همیشه در حال تغییر هستند. در صورتی که مثلاً شما یک راهنمای جامع در رابطه با یک موضوعی خاص ارائه کرده اید، قطعاً این راهنما نباید قدیمی شود. به جای ایجاد کردن مکرر راهنمای جدید، باید راهنما و داده های قبلی خودتان را به روز رسانی کنید.

لینک های از دست رفته

همه می دانند که مجموعه لینک های شما یکی از مهمترین بخش های سئو سایت شماست. مالکین وب سایت تلاش می کنند تا لینک های با کیفیت را برای محتوای جدید ایجاد کنند. حتی زمانی که می توانید تعداد زیادی بک لینک به دست بیاورید، باز هم باید مجموعه لینک های خود را همیشه تحت نظارت داشته باشد.

برای کشف این که آیا مجموعه لینک شما در هفته های قبل تحت تاثیر تغییر قرار داشته یا خیر، می توانید از Moz و یا Majestic استفاده کنید. این ابزارها باعث می شوند اطلاعات خوبی در رابطه با لینک های از دست رفته و یا به دست آمده در دوره انتخاب شده کسب کنید.افت رتبه سایت,افت رتبه سایت در گوگل,افت شدید رتبه سایت

در صورتی که متوجه شدید که لینک منابع قوی و مورد اعتماد را از دست داده اید، باید تلاش کنید دلایل این مشکل را پیدا کنید. در صورتی که لینک های شما خراب شده اند، تلاش کنید که آن ها را تعمیر کنید. در صورتی که مالکین وب سایت لینک شما را اتفاقی حذف کرده اند (مثلاً، در زمان به روز رسانی وبسایت های خودشان)، از آن ها بخواهید که لینک ها را بازیابی کنند. در صورتی که آن ها این کار را به عمد انجام داده اند، دیگر باید به دنبال لینک های جدیدی باشید.

تجربه کاربری ضعیف

User experience یکی از مهم ترین موضوعات برای رتبه بندی سایت شماست. در صورتی که رتبه بندی سایتتان در ابتدا بالا باشد اما موتور جستجو بفهمد که شما مطابق با انتظارات کاربران نیستید، در این صورت رتبه بندی شما قطعاً کاهش شدید پیدا می کند.

موتور جستجو معمولاً مبتنی بر معیارهایی مانند کلیک ورودی، زمان سپری شده در روی صفحه، بانس ریت، تعداد بازدیدها و عوامل دیگر ارزیابی خودش را انجام می دهد. به همین دلیل شما همیشه باید قوانین زیر را در زمان بهینه سازی سایت در نظر داشته باشید:

  1. ارائه متادیتا مرتبط

به دلیل این که متا دیتا برای ایجاد کردن Snnipet ها مورد استفاده قرار می گیرد، باید شامل توصیف های مرتبط با محتوای شما باشد. نخست، در صورتی که این متا دیتا به اندازه کافی جذاب نباشد، نرخ کلیک و ورود به سایت شما کم خواهد بود. در طرف دیگر، در صورتی که snnipetهای شما تطابق کافی با محتوای شما نداشته باشد، بانس ریت سایت شما افزایش خواهد یافت.

  1. ایجاد کردن یک ساختار محتوای موثر

کاربران باید به راحتی اطلاعات ضروری را از محتوای شما به دست بیاورند. بیشتر بازدید کننده ها به ساختار محتوا توجه می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا باید محتوای شما را مطالعه کنند یا خیر.

شما باید متن را در چندین پاراگراف دسته بندی کرده و ایده های اصلی را در تیترهای فرعی، مشخص کنید. این گام به شما کمک می کند تا بتوانید بازدید کننده هایی که به دنبال پاسخ سوالات خودشان می گردند را به سایت خودتان جذب کنید.

  1. اجتناب از طراحی ها و پاپ آپ های پیچیده

محتوا تنها چیزی نیست که مخاطب شما به دنبال آن می گردد. افراد ممکن است به دلیل رنگ های تند (منظور انتخاب رنگ سایت است) و یا تبلیغات پاپ آپ نیز سایت شما را ترک کنند. شما باید طراحی های مناسب و ساده ارائه کرده و پنجره هایی که ممکن است باعث ناراحتی مخاطب شوند را حذف کنید.

رقابت با وبسایت های دیگر

در صورتی که هیچ کدام از گام هایی که در قسمت بالا گفتیم موثر نبود چه؟ ممکن است این موضوع نشان دهنده این باشد که رتبه بندی شما به دلیل رقابت و عملکرد بهتر سایت های دیگر کاهش یافته باشد. شما باید همیشه مراقب تغییرات در جایگاه های SERP ها و کسانی که در آن عملکرد بهتری از شما دارند، باشید.

شما می توانید استراتژی های رقبای خودتان را با استفاده از Serpstat و یا Moz نیز بررسی کنید. با این ابزار، شما می توانید منابع بک لینک ها، کلمات کلیدی که سایت های دیگر برای آن رتبه بندی شده اند، محتوای برتر و یا موارد دیگر را بررسی کنید. این گام به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی برای بهبود استراتژی های خودتان به دست آورید.

هیچ وقت دست از ردیابی سایت خود بر ندارید

شما نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی ممکن است دچار افت رتبه بندی می شوید. همیشه باید به دنبال منبع مشکل باشید قبل از این که ترافیک و نرخ تبدیل سایت کاهش پیدا کند. در نتیجه، همیشه باید جایگاه خود را پیگیری کرده و آماده باشید تا نسبت به تغییرات، خیلی سریع واکنش نشان دهید.

2 نظر در مورد مقاله “ راهنمای بهبود رتبه سایت پس از افت رتبه در گوگل ” ثبت شده است
  1. فاطمه

    سلام مقاله جالبیه ، خوشحالم با سایتتون آشنا شدم و می تونم مطالب مفیدی در مورد سئو یادبگیرم. من یه سوال ازتون دارم که شاید زیاد ربطی به این مطلب هم نداشته باشه، میزان درامد شخص از نوشتنم مقاله یا تولید محتوا برای یه سایت مربوط به کار سئو چقدر هست و به چه عواملی بستگی داره؟ ممنون میشم اگر به جای جواب کلی مبالغ واقعی که الان تو کشورمون پرداخت میشه برای این کار رو بفرمایید.حداقل ها و حداکثرها رو. تشکر


    • امیر قمصری

      درود بر شما دوست عزیزم

      بین 1 میلیون تا 14 میلیون در ماه. دقت بفرمایید که انواع تولید محتوا بسیار زیاد هستند و باید دقیق روند ان را بررسی فرمایید و البته من و همکارانم همواره در خدمت شما هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود