راهنمای جامع الگوریتم پنگوئن گوگل

آپدیت پنگوئن,الگوریتم پنگوئن,الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل یکی از بزرگترین بروز رسانی هایی بود که این موتور جستجو در الگوریتم رتبه بندی خود، آن را ایجاد کرد. قبل از معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل در سئو به صورت کامل، بهتر است یک پیش زمینه درباره اینکه الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و دقیقا از کجا آمده است، در ذهن خود داشته باشید.

مقدمه ای درباره بروز رسانی پنگوئن گوگل

در سال 2012، گوگل رسماً “بروزرسانی الگوریتم WebSpam” را راه اندازی کرد که این بروز رسانی به طور خاص لینک های اسپم و روش های لینک سازی دستکاری شده را مورد هدف قرار داد.

این بروز رسانی WebSpam بعدها با عنوان بروز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل شهرت پیدا کرد (به این دلیل که Matt Cutts در توییتی، از عنوان پنگوئن برای این بروز رسانی استفاده کرد). با این حال هنوز به طور رسمی مدرکی وجود ندارد که این عنوان از کجا به دست آمده است. بروز رسانی پاندا توسط یک مهندس گوگل که درگیر با این قضیه بود، به دست آمده است. احتمال می رود عنوان الگوریتم پنگوئن گوگل نیز به همین صورت ایجاد شده باشد.

قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم لینک های یک صفحه، در تعیین امتیاز آن هنگام کراول کردن، ایندکس کردن و تجزیه و تحلیل سایت توسط ربات گوگل، نقش تاثیرگذاری را ایفا می کرد. این بدان معناست که وقتی به SERP ها برای مشاهده پاسخ پرسش خود مراجعه می کردیم، برخی از وب سایت ها که کیفیت پایین و مطالب کمتری داشتند، در موقعیت ها و رتبه های برتری دیده می شدند و سایت های معتبر و با ارزش در رنک های پایین تر قرار گرفته بودند.

چرا بروز رسانی پنگوئن امری ضروری بود؟

مبارزه گوگل با پایین بودن کیفیت وب سایت ها از بروز رسانی پاندا شروع شد و الگوریتم پنگوئن در واقع به این قضیه پر و بال داد تا بهترین نتایج در SERP ها به نمایش در بیایند. Matt Cutts در کنفرانسی در سال 2012 در مورد معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل اعلام کرد که هدف اصلی این بروز رسانی، این بود که تکنیک های سئو کلاه سیاه که در مورد لینک سازی و محتواها انجام می شوند، به طور کلی کارکرد و اثربخشی خود را از دست بدهند.

آپدیت پنگوئن,الگوریتم پنگوئن,الگوریتم پنگوئن گوگل

با درک بهتر و پردازش انواع لینک هایی که وب مسترها به دست آورده بودند، بروز رسانی پنگوئن در تلاش بود تا لینک های طبیعی، معتبر و مرتبط در عملیات لینک سازی به سایت های هدف داده بشوند و تمامی لینک های دستکاری شده و اسپم به طور کلی از بین بروند.

البته الگوریتم پنگوئن گوگل تنها با لینک های ورودی یک سایت سر و کار دارد. چیزی که برای گوگل اهمیت دارد در واقع این است که چه نوع لینک هایی به سایت های دیگر داده شده اند. این موتور جستجو کاری با لینک هایی که از بیرون به یک سایت داده می شوند، ندارد و جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل را برای سایت مبدا در نظر نمی گیرد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو کلاه سیاه و تکنیک های خطرناک آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

ممکن است هنوز به طور کامل متوجه نشده باشید که الگوریتم پنگوئن گوگل چیست دقیقا چه کاری انجام می دهد. همانطور که مشاهده کردید، این بروز رسانی، برای اولین بار در 24 April سال 2012 در الگوریتم رتبه بندی گوگل ایجاد شد. هدف این بروز رسانی، بالا بردن رتبه های سایت های با ارزش بود. در تمامی مقاله های معتبر که به موضوع الگوریتم پنگوئن گوگل چیست پرداخته اند، این اصل اشاره شده است که این بروز رسانی در واقع دو فاکتور رتبه بندی بسیار مهم را تحت تاثیر قرار می دهد:

ساختار لینک ها

ایجاد، خرید و فروش لینک های بی کیفیت و اسپم اولین مسئله ای است که Google Penguin Algorithm با آن مقابله می کند. در گذشته بسیاری از سایت ها با استفاده از این تکنیک ها و همچنین کامنت های دستکاری شده، اعتبار کسب و کار خود را افزایش می دادند. طبیعتا این مسئله برای کاربران ضررهای زیادی را به دنبال داشت.

نحوه کاربرد کلمات کلیدی

پر کردن یک صفحه سایت با تعداد زیادی از کلمات کلیدی در گذشته می توانست رتبه سایت شما را به خوبی افزایش دهد. همچنین بسیاری از وبمسترها برای عبارت های کلیدی رنک می گرفتند که محتواهای آن ها ارتباطی با عبارت کلیدی مورد نظر نداشت. بعد از بروز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل، تنها وب سایت هایی می توانند به رتبه های برتر برسند که به کلمات کلیدی را به صورت بهینه در متن محتوا به کار ببرند و در عین حال محتواهایی با کیفیت برای کاربران ارائه کنند.

اگر درک کرده باشید که الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه کاری انجام می دهد، مطمئنا متوجه شده اید که بعد از این بروز رسانی، بیشتر تکنیک های سئو سایت نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و اثربخشی خود را از دست دادند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

چگونگی شناسایی جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست,بروزرسانی پنگوئن,بروزرسانی پنگوئن گوگل

در مرحله اول، درک تمایز بین جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل و مجازات دستی برای لینک های غیرطبیعی از اهمیت زیادی برخودار است. به طور خلاصه، پنگوئن یک فیلتر برای SERP های گوگل است که همواره برای همه وب سایت ها اعمال می شود. این در حالی است که کارکنان گوگل به طور دستی برای برخی از لینک ها، جریمه هایی را در نظر می گیرند.

این مجازات های دستی ممکن است نتیجه گزارش کاربران باشند؛ به این صورت که سایت مورد نظر در حال استفاده از لینک های دستکاری شده است. همچنین پیش بینی می شود که گوگل، برخی از کسب و کارها را بیش از سایرین، تحت نظر داشته باشد.

برای شناسایی جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل باید از حساب کاربری سرچ کنسول خود استفاده کنید. اگر شاهد افت رتبه و ترافیک شدیدی بودید و مطمئن هستید که روند لینک سازی و تولید محتوای شما مطابق با اصول سئو سایت می باشد، به احتمال زیاد شما دچار پنالتی یا جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل شده اید.

روش های مقابله با پنالتی پنگوئن گوگل

برای برطرف جریمه های اینچنینی نباید به صورت دستی از گوگل بخواهید که تجدیدنظر در مورد وب سایت شما داشته باشد. شما باید عامل هایی که سبب بروز پنالتی پنگوئن گوگل شده اند را شناسایی و مرتفع کنید. خرنده های گوگل هنگامی که دوباره برای کراول کردن وب سایت شما فعالیت کنند، متوجه این تغییرات می شوند و در نهایت جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل در سئو را که بر وب سایتتان وارد شده است را از بین می برند. همانطور که در قسمت الگوریتم پنگوئن گوگل چیست مطالعه کردید، لینک ها هدف اصلی این بروز رسانی الگوریتم گوگل می باشند. در نتیجه، سه تکنیک کلی در این زمینه وجود دارد که در ادامه آن ها را برای شما بیان کرده ایم:

  • حذف لینک های غیرطبیعی که بر آن ها کنترل دارید؛ از جمله لینک های غیرطبیعی ایجاد شده توسط خودتان یا آن دسته از لینک هایی که سبب شده اید که در سایت های دیگر قرار بگیرند.
  • رد کردن لینک های اسپمی که نمی توانید آن ها را کنترل کنید.
  • بهینه سازی مجدد محتواهای وب سایت خود و اطمینان حاصل کردن از نحوه پخش شدن عبارات کلیدی مرتبط در آن ها.

بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل

از زمانی که الگوریتم پنگوئن در سال 2012 راه اندازی شد، گوگل تعدادی بروز رسانی برای این الگوریتم در نظر گرفت. در ادامه این محتوا قصد داریم تک تک بروز رسانی، تغییرات ایجاد شده و… را برای شما شرح دهیم:

پنگوئن گوگل ورژن 1.1 (26 مارچ 2012)

این تغییری در خود الگوریتم نبود، بلکه اولین به‌روزرسانی داده‌های درون آن بود. در این بروز رسانی، وب‌سایت‌هایی که در ابتدا تحت تأثیر راه‌ اندازی این بروز رسانی قرار گرفته‌اند و در پاکسازی لینک های پروفایلی آن ها فعال بوده‌اند، مقداری بهبود یافته‌اند، در حالی که سایر وب‌ سایت‌هایی که در اولین بار توسط پنگوئن جریمه نشدند، در این بروز رسانی با جریمه گوگل، روبرو شدند.

پنگوئن گوگل ورژن 1.2 (5 اکتبر 2012)

این بروز رسانی از نوع data refresh بود و بیشتر روی کلمات کلیدی زبان انگلیسی اثرگذار بود و روی سایت های بین المللی و سایت های ایرانی، خیلی اثرگذار نبوده است. 

پنگوئن گوگل ورژن 2.0 (22 می 2013)

این نسخه از نظر فنی پیشرفته‌تر از بروز رسانی های انجام شده تا اینجای کار بود و به طور کلی نحوه تأثیر الگوریتم پنگوئن بر نتایج جستجو را تغییر داد. پنگوئن 2.0 حدود 2.3 درصد از جستجوها در زبان انگلیسی و همچنین سایر زبان ها را به تناسب تحت تأثیر قرار داد.

همچنین این اولین به‌روزرسانی پنگوئن بود که عمیق‌تر از صفحه اصلی وب‌سایت‌ها و صفحات دسته‌بندی به بررسی سایت ها پرداخت و لینک های اسپم را در جستجوهای عمیق تری، پیدا کرد.

پنگوئن گوگل ورژن 2.1 (4 اکتر 2013)

تنها بروزرسانی پنگوئن 2.0 (2.1) در 4 اکتبر همان سال انجام شد و حدود 1% از کلمات کلیدی را تحت تاثیر قرار داد. در حالی که هیچ توضیح رسمی از سوی گوگل برای این بروز رسانی وجود نداشت، داده‌ها نشان می‌دهند که به‌روزرسانی داده‌های 2.1 همچنین بر میزان عمق نگاه پنگوئن به یک وب‌سایت و کراول عمیق‌تر و تجزیه و تحلیل بیشتر در مورد اینکه آیا لینک های اسپم وجود دارد یا خیر، پیشرفت کرده است.

پنگوئن گوگل ورژن 3.0 (17 اکتر 2013)

یکی از بزرگترین بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل در سئو، بروز رسانی نسخه 3 بود و به کسانی که تحت تأثیر به‌روزرسانی‌های قبلی قرار گرفته‌اند اجازه داد که داده های خود را بازیابی و فعالیت خود برای صفحات جریمه شده را از سر بگیرند. در مقابل آن، کسانی که همچنان از ساخت لینک های اسپم دست برنداشتند و از بروز رسانی های قبلی این الگوریتم، به گونه ای فرار کردند، در این بروز رسانی اصطلاحا اسیر شدند.

پیر فار، کارمند Google، این موضوع را از طریق ایمیی در پروفایل Google+ (که اکنون این شبکه اجتماعی منسوخ شده است) خود تأیید کرد و همچنین تاکید کردند که این بروزرسانی به‌طور کامل «چند هفته» طول می‌کشد. فار همچنین اظهار داشت که این بروز رسانی کمتر از 1٪ از جستجوهای انگلیسی زبان را تحت تأثیر قرار داده است.

پنگوئن گوگل ورژن 4.0 (23 سپتامبر 2016)

تقریباً دو سال پس از بروزرسانی نسخه 3.0، آخرین به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن انجام شد. بزرگترین تغییر با این بروز رسانی، این بود که پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی هسته گوگل شد. هنگامی که یک الگوریتم فراتر می رود و به بخشی از هسته تبدیل می شود، به این معنی نیست که عملکرد الگوریتم تغییر کرده یا ممکن است دوباره به شدت تغییر کند. این بدان معناست که درک گوگل از الگوریتم تغییر کرده است، نه خود الگوریتم.

در حال حاضر همزمان با هسته، الگوریتم پنگوئن گوگل وب سایت ها و لینک ها را در زمان درست ارزیابی می کند. این بدان معنی است که شما می توانید (به طور منطقی) تأثیرات آنی لینک سازی یا اصلاح لینک سازی ها خود را ببینید. پنگوئن جدید همچنین در اجرای جریمه های مبتنی بر لینک دست بسته نبود بلکه خود لینک ها را بی ارزش کرد. این در تضاد با بروز رسانی های قبلی پنگوئن است.

همانطور که گفته شد، جریمه های الگوریتمی مربوط به بک لینک ها هنوز وجود دارد. داده‌های منتشر شده توسط متخصصان سئو (به عنوان مثال، مایکل کوتام) و همچنین مشاهده کاهش رتبه‌بندی الگوریتمی از طریق فایل‌های Disavow پس از Penguin 4.0، این باور را تقویت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود