آموزش سئو داخلی (ویژه مبتدیان)

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

بخش آموزش سئو مبتدی در نیوسئو، شامل مطالب آموزنده در رابطه با سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت می باشد. با استفاده از تمام بازخوردها و نظراتی که شما تاکنون در بخش های طرح کلی، بخش یک، بخش دو و بخش سه در اختیار ما قرار داده اید، واقعا مشتاق هستیم تا نظرات شما را در رابطه با این بخش هم بشنویم. چه چیزی واقعا برای شما مفید است؟ فکر می کنید چه چیزی در این آموزش ها کم است؟ این فصل از سری مقالات آموزش رایگان سئو سایت را هم بخوانید و نظرات و افکار خودتان را با ما در میان بگذارید!

آموزش بهینه سازی داخلی

از جستجوی کاربران استفاده کنید تا پیام خودتان را بسازید!

حالا که می دانیم کاربران هدف ما چگونه جستجو می کنند، زمان آن رسیده که به مبحث بهینه سازی داخلی بپردازیم، یعنی ساختن صفحات وب به صورتی که سوالات جستوگران را پاسخ دهد. سئو داخلی ابعاد مختلفی دارد و از مرز محتوا هم فراتر می رود و شامل موضوعاتی مانند schema و متا تگ ها می باشد که ما این موضوعات را به صورت کامل در بخش بعدی در فصل بهینه سازی فنی، بررسی می کنیم. خب الان وقت آن رسیده که قلم نویسندگی تان را بردارید؛ زمان آن رسیده که محتوای خودتان را بسازید!

تولید محتوای جدید

در فصل آخر، ما روش هایی را آموختیم تا با استفاده از آن ها مشخص کنیم که مخاطبین هدف ما چگونه به دنبال محتوای ما می گردند. حالا، زمان آن رسیده است که این آموخته ها را در عمل به کار بگیریم. در قسمت زیر، یک طرح کلی برای استفاده از جستجوی کلمات کلیدی را مشاهده می کنید:

  1. کلمات کلیدی خودتان را پیدا کنید و آن ها را در گروه های مشابه از نظر موضوع و هدف جستجو، دسته بندی کنید. این گروه ها نشان دهنده صفحات شما هستند و در واقع برای ایجاد صفحات مختلف ما از گروه کلمات کلیدی، و نه از هر کلمه کلیدی به صورت مجزا، استفاده می کنیم.
  2. در صورتی که هنوز این کار را انجام نداده اید، SERP را برای هر کلمه کلیدی با گروه کلمات کلیدی بررسی کنید تا مشخص کنید که چه نوع و قالبی از محتوا را باید داشته باشید. بعضی از مشخصه های مهم در صفحات رتبه بندی شده، شامل موارد زیر می باشد:
    • آیا این صفحات پر از عکس و ویدئو هستند؟
    • محتوا حالت طولانی دارد یا خلاصه و کوتاه است؟
    • آیا این محتوا به صورت لیست بندی شده می باشد یا دارای پاراگراف های متنی می باشد؟
  1. از خودتان بپرسید که من چه چیزی را می توانم ارائه کنم که صفحه من، نسبت به صفحات دیگری که برای کلمه کلیدی مد نظر رتبه خوبی دارند، عملکرد بهتری داشته باشد؟

بهینه سازی داخلی، به شما این امکان را می دهد تا جستجوی مرتبط به سایت خودتان را به محتوایی تبدیل کنید که مخاطبین عاشق آن شوند. فقط مراقب باشید از روش های کم ارزش و ضعیفی استفاده نکنید که به جای کمک کردن به سئو صفحه شما، به آن آسیب می زنند!

انواع محتوای کم ارزش برای سئو سایت

محتوای وبسایت شما باید به صورتی باشد که به سوالات جستجوگران پاسخ بدهد، بتواند آن ها را به خوبی در سایت تان هدایت کند، و به آن ها کمک کند تا هدف سایت شما را به خوبی درک کنند. محتوایی که ایجاد می کنید تنها نباید به این هدف باشد که در جستجو رتبه بالایی را به دست بیاورید. رتبه بندی فقط یک ابزار برای رسیدن به هدف اصلی است، یعنی کمک کردن به جستجوگران. اگر ما اصل قضیه را فراموش کنیم، احتمالا دچار مشکل استفاده از روش های ضعیف و کم ارزش می شویم که به محتوای ما آسیب می زنند.

بعضی ازاین روش ها را در بخش دوم به شما معرفی کردیم اما از نظر مرور این موارد، می خواهیم بعضی از روش های کم ارزش را که نباید در زمان ایجاد محتوای بهینه شده برای موتور جستجو از آن ها استفاده کنید، به صورت دقیق بررسی کنیم.

    1. محتوای ضعیف

در حالی که بسیاری از وبسایت ها یک صفحه منحصر به فرد را برای موضوعات مختلف ارائه می کنند، یکی از استراتژی های قدیمی این بود که برای هر تکرار از کلمات کلیدی یک صفحه ایجاد می شد تا بتوان برای عبارات پر جستجو، بتوان به رتبه 1 رسید.

به عنوان مثال، مثلا اگر کار شما فروش لباس عروس بود، شما می توانستید برای شنل عروس، لباس عروس، شنل های عروسی، و لباس های عروسی و کلمات کلیدی مشابه یک صفحه مجزا ایجاد کنید در حالی که همه این صفحات در اصل یک مطلب را ارائه می کرد. یک روش مشابه برای کسب و کار های محلی هم این بود که صفحه های مختلف از محتوا برای هر شهر و یا منطقه ایجاد می شد. این “صفحات جغرافیایی” معمولا محتوای مشابه یا محتوای بسیار شبیه به یکدیگر داشتند و فقط تنها چیزی که در این صفحات متفاوت بود، نام شهر یا منطقه بود.

روش هایی مانند این موارد، قطعا برای کاربران خیلی مفید نبود، پس قصد انتشار این صفحات چه بود؟ گوگل در گذشته مثل الان خوب و هوشمند نبود و نمی توانست روابط بین کلمات و عبارات (یا همان معنی شناسی) را درک کند. بنابراین اگر شما می خواستید مثلا برای “شنل عروس” رتبه 1 را داشته باشید اما فقط یک صفحه در رابطه با “لباس های عروسی” داشتید، احتمالا به موفقیت نمی رسیدید و مجبور بودید صفحات خودتان را بیشتر کنید.

این کار باعث شد یک خروار صفحه بی کیفیت با محتوای ضعیف در وبسایت ها ایجاد شود و گوگل هم متوجه این موضوع شد. به همین دلیل در سال 2011 با یک به روز رسانی با نام Panda این مشکل را رفع کرد. این الگوریتم به روز رسانی شده، صفحه هایی که محتوای آن ها ضعیف می باشد را جریمه می کند، که همین موضوع باعث می شود که صفحات با کیفیت بالا بتوانند در SERP ها به رتبه بندی بالا دست پیدا کنند. گوگل امروز هم هنوز صفحاتی که کیفیت محتوای آن ها پایین می باشد را همواره کاهش رتبه می دهد و صفحه هایی که کیفیت محتوای آن ها بالا می باشد را ارتقا می دهد.

گوگل به صراحت مشخص کرده که شما باید یک صفحه جامع در رابطه با یک موضوع خاص ارائه کنید، نه این که صفحات متعدد با محتوای ضعیف را برای هر کدام از کلمات کلیدی خودتان ایجاد کنید.

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

  1. محتوای تکراری

همانطور که معلوم است، “محتوای تکراری” به محتوایی اشاره دارد که به صورت مشترک بر روی دامنه های مختلف و یا در صفحه های مختلف در یک دامنه وجود دارد. “محتوای دزدیده شده” یک مرحله از محتوای تکراری فراتر می رود. محتوای دزدیده شده، یعنی استفاده بارز و بدون اجازه از محتوای سایت های دیگر. این روند می تواند شامل دریافت محتوا و نشر مجدد آن درست مثل قبل، یا با اندکی اصلاح، بدون اضافه کردن ارزش یا محتوای اصلی به آن می باشد.

محتوای اتوماتیک,محتوای تکراری,محتوای ضعیف

در خیلی از شرایط، دلایل منطقی و درستی برای استفاده از محتوای تکراری در داخل یک دامنه یا بین دامنه های مختلف وجود دارد، به همین دلیل گوگل همه سایت ها را تشویق می کند تا از تگ rel=canonical استفاده کنند و در زمان استفاده از محتوای تکراری، مرجع اصلی محتوا را هم مشخص کنند. در حالی که نیازی نیست شما خیلی تخصصی این تگ را بشناسید، مهم ترین موضوع این است که محتوای شما باید از نظر شیوه بیان و ارزش اطلاعاتی، منحصر به فرد باشد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: روش تشخیص محتوای تکراریپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

  1. پنهان کاری یا کلاکینگ

کلاکینگ چیست؟ یکی از اصول اولیه دستورالعمل های موتور جستجو این است که شما باید همان محتوایی که به کاربر انسانی ارائه می کنید را به خزنده های موتور جستجو هم ارائه کنید. این یعنی که شما هیچ وقت نباید یک متن را در کد HTML وبسایت خودتان پنهان کنید به صورتی که کاربر عادی نتواند آن را ببیند.

زمانی که وبسایتی این قانون را نقض کند، موتور جستجو این کار را به عنوان “کلاکینگ” در نظر می گیرد و مانع این می شود که وبسایت خطاکار، در نتایج جستجو رتبه ای دریافت کند. پنهان کاری یا کلاکینگ را می توان به روش های مختلف انجام داد و دلایل آن بسیار متنوع می باشد و گاهی دلایل آن منفی و گاهی مثبت است. در قسمت زیر، ما یک نمونه را مشاهده می کنیم که در آن، محتوایی که Spotify به کاربر ارائه می کند، نسبت به محتوای ارائه شده به گوگل متفاوت است.

هنگام جستجو برای ارکستر فیلارمونیک سازهای ملی، کاربران با صفحه ورود به سیستم در Spotify مواجه می شوند:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

نسحه ذخیره شده گوگل از صفحه Spotify که در موتورهای جستجو ارائه می شوند:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

  1. تکرار کلمات کلیدی یا Keyword stuffing

اگر تا به حال پیش نیامده کسی به شما بگوید که “باید x بار کلمات کلیدی اصلی را در این صفحه تکرار کنید”، قطعا صفحاتی را دیده اید که کلی کلمات کلیدی در آن گنجانده شده است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر چندین بار یک کلمه کلیدی را در صفحه ای قرار دهند، به صورت خودکار برای آن کلمه کلیدی رتبه دریافت می کنند. اگرچه گوگل به دنبال ذکر کلمات کلیدی و مفاهیم مرتبط با آن در صفحه های شما می گردد، اما حقیقت این است که صفحه شما باید فراتر از صرفا ذکر کلمه کلیدی، ارزش خاصی را ایجاد کند. اگر قرار باشد که صفحه شما برای کاربران مفید و ارزشمند باشد، نوشتار آن نباید به صورتی باشد که انگار یک ربات آن را نوشته است، به همین دلیل شما باید به صورتی از عبارات و کلمات کلیدی استفاده کنید که حالت طبیعی داشته باشد و برای خواننده های آن محتوا، قابل درک باشد.

در قسمت زیر ما صفحه ای را می بینیم که کلمات کلیدی به صورت مکرر در صفحه قرار گرفته است و از یک روش قدیمی استفاده می کند. درشت کردن تمام کلمات کلیدی هدف! واقعا که روش بی فایده ای است!

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

  1. محتوای اتوماتیک

قطعا یکی از بدترین حالت های محتوای بی کیفیت، محتوای تولید شده به صورت خودکار یا محتوایی است که به صورت خودکار یا با برنامه نویسی ایجاد شده است و هدف آن دست کاری رتبه بندی های جستجو است نه کمک به کاربران. گاهی شما محتوایی را می بینید که اصلا معنی درست حسابی ندارد و کاملا مشخص است که این محتوا به صورت خودکار تولید شده است. مثلا می بینید که کلمات فنی زیادی در محتوا وجود دارد اما این کلمات به زور توسط یک برنامه کنار هم قرار گرفته اند نه توسط یک انسان.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه پیشرفت یادگیری ماشینی، باعث شکل گیری حالت های پیچیده از محتوای خودکار شده است که به مرور زمان پیشرفت می کند. احتمالا به همین دلیل، دستور کار کیفی گوگل برای محتوای تولید شده به صورت خودکار (Google’s quality guidelines on automatically generated content) به صورتی تدوین شده است که گوگل به صورت خاص آن دسته از محتوای خودکار را مضر می شناسد که تنها به منظور دستکاری رتبه بندی های جستجو تولید می شوند، نه همه انواع محتوای تولید شده به صورت خودکار.

خب پس حالا چه کار کنیم؟ 10 برابر بیشتر تلاش کنید!

هیچ “معجون جادویی” برای به دست آوردن رتبه های برتر در نتایج جستجو وجود ندارد. گوگل صفحه هایی را به صورت برتر، رتبه بندی می کند که پاسخی برای سوالات جستجوگران داشته باشند. در موتور جستجوهای امروزی، تنها اگر صفحه شما محتوای تکراری نداشته باشد، اسپم نداشته باشد و یا سالم باشد، نمی تواند به رتبه برتر در صفحات جستجو دست پیدا کند. صفحه شما باید ارزش مفیدی برای جستجوگران داشته باشد و نسبت به صفحات دیگری که گوگل برای پاسخ به عبارات جستجو شده ارائه می کند، بهتر باشد. در قسمت زیر یک فرمول ساده برای تولید محتوا را مشاهده می کنید:

  • به دنبال عبارات کلیدی بگردید که می خواهید صفحه شما بر اساس آن ها رتبه بندی شود.
  • مشخص کنید که کدام صفحات در حال حاضر، رتبه بالایی برای آن عبارات کلیدی دارند.
  • مشخص کنید که این صفحات چه کیفیت هایی دارند
  • محتوایی را ایجاد کنید که نسبت به آن صفحات برتر باشد.

ما می خواهیم این محتوا را، محتوای ده برابری (10x content) بنامیم! اگر شما در رابطه با عبارت کلیدی مد نظر خودتان، صفحه ای را ایجاد کنید که نسبت به صفحات موجود در نتایج جستجو ده برابر بهتر باشد، گوگل به این خاطر به شما پاداش می دهد و حتی بهتر از آن، با این روش شما باعث می شوید که افراد دیگر از لینک این صفحه در وبسایت های خودشان استفاده کنند! ایجاد کردن یک محتوای ده برابری کار سختی است، اما باعث می شود که شما ترافیک ارگانیک خوبی را به دست بیاورید.

فقط به یاد داشته باشید، هیچ فرمول جادویی برای تعداد لغات در یک صفحه وجود ندارد. هدف ما باید این باشد که محتوای ارائه شده مطابق با هدف جستجوی کاربر باشد. بعضی از عبارات جستجو شده را می توان به راحتی در 300 کلمه پاسخ داد اما گاهی بعضی از عبارات جستجو شده نیازمند 1000 کلمه پاسخ کافی می باشند!

پارت دوم

 

در این قسمت آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته، به ادامه مبحث آموزش سئو داخلی سایت می پردازیم. در قسمت قبل به معرفی انواع محتوای کم ارزش برای سئو سایت و روش تولید محتوای جدید به کمک جستجوی کاربران پرداختیم. اما نکته حرفه ای که در این زمینه میتوان مطرح کرد این است که نیازی نیست همه چیز را از نو شروع کنید!

اگر شما محتوایی را از قبل روی سایت خودتان دارید، می توانید با ارزیابی صفحاتی که هم اکنون ترافیک ارگانیک خوبی را در سایت شما ایجاد می کنند و نرخ تبدیل آن ها خوب است، زمان زیادی را ذخیره کنید. این محتوا را بر روی پلتفرم های مختلف دوباره نشر دهید تا بتوانید بازدید سایت خودتان را افزایش دهید. در طرف دیگر، بررسی کنید کدام محتوا عملکرد خوبی ندارد و آن را تنظیم کنید. این اصلاحات خیلی بهتر از این است که کار تولید محتوا را از اول شروع کنید.

NAP برای کسب و کارهای محلی

اگر شما یک کسب و کار محلی دارید که به صورت حضوری با مشتریان خودتان رابطه دارید، مطمئن شوید که نام کسب و کار، آدرس و شماره تلفن (یا مشخصات NAP) به صورت صحیح و ثابت در تمام محتوای سایت شما وجود داشته باشد. این اطلاعات معمولا در فوتر یا هدر وبسایت کسب و کارهای محلی دیده می شود، همچنین در صفحه “تماس با ما” هم این اطلاعات وجود دارد. همچنین شما می توانید با استفاده از طرح کسب و کار محلی (local business schema)، این اطلاعات را نمایش دهید. داده های ساختار یافته و Schema را به صورت دقیق، در قسمت “کد” از همین بخش بررسی می کنیم.

اگر کسب و کار شما در مکان های مختلف اجرا می شود، بهترین کار ایجاد صفحات منحصر به فرد و بهینه شده برای هر مکان می باشد. به عنوان مثال، یک کسب و کار که در سیاتل، تاکوما و بلویو فعالیت می کند، باید برای هر کدام از این موارد یک صفحه در نظر بگیرد:

example.com/seattle

example.com/tacoma

example.com/bellevue

هر کدام از این صفحه ها باید به صورت منحصر به فرد برای همان مکان بهینه سازی شود، مثلا صفحه سیاتل باید دارای محتوای منحصر به فردی باشد که مرتبط با مکان سیاتل، لیست NAP های سیاتل و حتی قدردانی ویژه از مشتریان سیاتل می باشد. در صورتی که شما ده ها، صد ها و یا هزاران مکان مختلف را برای کسب و کار خودتان دارید، استفاده از ویجت مکان یابی فروشگاه (store locator widget) یکی از بهترین گزینه ها برای کسب و کار شما می باشد.

سئو محلی در مقایسه با سئو سایت های بین المللی

به یاد داشته باشید که تمام کسب و کارها در یک سطح محلی و در واقع مطابق با آن در زمینه سئو محلی فعالیت نمی کنند. بعضی از کسب و کار ها می خواهند مشتریانی در سطح ملی (مثلا در سطح ایالات متحده) و بعضی از آن ها می خواهند مشتریانی از کشورهای مختلف داشته باشند (سئو سایت های بین المللی). مثلا شما Moz را در نظر بگیرید. محصول نرم افزارهای سئو، فقط برای مکان خاصی ارائه نشده است در حالی که یک کافی شاپ برای محل خاصی خدمات رسانی انجام می دهد در نتیجه مشتریان باید به آن مکان بروند تا بتوانند از قهوه های آن ها لذت ببرند.

در این حالت، کافی شاپ ها باید وبسایت شان را برای مکان فیزیکی خودشان بهینه سازی کنند در حالی که هدف نرم افزارهای سئو در سایت Moz، مخصوص یک مکان خاص مثلا سیاتل نیست بلکه می تواند به کشورهای دیگر نیز خدمت رسانی کند.

این که شما چطور سایت خودتان را بهینه سازی کنید تا حد زیادی مبتنی بر مخاطبین شما می باشد، در نتیجه شما باید مطمئن شوید که در زمان ایجاد محتوای وبسایت خودتان، این مخاطبین را هم در نظر داشته باشید.

امیدوارم بعد از وظیفه سخت اما پر فایده ایجاد کردن یک صفحه با محتوای ده برابر بهتر از صفحه رقبا، هنوز حوصله و انرژی کافی داشته باشید زیرا چند گام دیگر مانده تا صفحه شما کامل شود! در بخش بعدی، ما در رابطه با دیگر روش های بهینه سازی داخلی ضروری برای صفحات سایت صحبت می کنیم موضوع نام گذاری و سازمان دهی محتوا را هم بررسی می کنیم.

سایر روش های بهینه سازی داخلی سایت

آیا برای ایجاد سرتیتر پاراگراف ها می توانم فقط سایت فونت را افزایش دهم؟

چگونه می توانم نام و توصیفی که برای صفحه من در نتایج جستجو نشان داده می شود را کنترل کنم؟

بعد از خواندن این بخش، شما دیگر المان های مهم بهینه سازی داخلی را یاد می گیرید که به موتور های جستجو کمک می کند تا محتوای ده برابری که ساخته اید را درک کند. پس با نیوسئو همراه باشید!

  • تگ های هدر

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

تگ های هدینگ، المان های HTML هستند که برای مشخص کردن تیترهای صفحه شما استفاده می شوند. مهم ترین تگ هدر که با نام H1 شناخته می شود، برای نام صفحه به کار می رود. این تگ به صورت زیر می باشد:

<h1>Page Title</h1>

همچنین سایر تگ های هدر هم وجود دارند که به صورت تگ های H2 تا H6 شناخته می شوند، اما نیازی نیست که از همه این تگ ها در یک صفحه استفاده شود. سلسله مراتب این تگ ها از نظر اهمیت، از H1 تا H6 حالت نزولی دارد.

هر صفحه باید یک تگ H1 منحصر به فرد داشته باشد که موضوع اصلی صفحه را مشخص می کند و معمولا به صورت خودکار، این تگ بر اساس عنوان صفحه ایجاد می شود. عنوان اصلی صفحه یا تگ H1، باید شامل عبارت یا کلمه کلیدی اصلی باشد. شما نباید از این تگ های هدر برای نشان دادن المان هایی به جز تیتر ها، مثلا دکمه های مسیریابی در سایت یا شماره تلفن، استفاده کنید. شما باید از تگ های هدر برای معرفی محتوای پیش روی کاربر استفاده کنید.

مثلا صفحه زیر که در رابطه با یک تور گشت و گذار در کوپنهاگ است را در نظر بگیرید:

<h1>Copenhagen Travel Guide</h1>

<h2>Copenhagen by the Seasons</h2>

<h3>Visiting in Winter</h3>

<h3>Visiting in Spring</h3>

موضوع اصلی این صفحه در تگ H1، یعنی تگ اصلی معرفی شده است و هر کدام از تگ های بعدی نیز برای معرفی موضوعات فرعی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مثال، تگ H2 نسبت به تگ H1 جزییات بیشتری دارد و تگ H3 نسبت به تگ H2 جزییات بیشتری از موضوع را بیان می کند. این مثال، فقط یک نمونه از روش ساختار استفاده از این تگ ها می باشد.

با وجود این که ممکن است موتورهای جستجو از عباراتی که در تگ های هدر قرار می دهید استفاده کنند تا رتبه صفحه شما را مشخص کنند، اما این موضوع نباید باعث شود که به این تگ های هدر بیش از حد بها بدهید! این ها تنها یک بخش از عوامل گسترده ای هستند که در سئو داخلی سایت موثر اند و معمولا تاثیر آن ها مثل تاثیر بک لینک ها یا کیفیت محتوا نمی باشد، بنابراین وقتی که می خواهید این تیتر بندی ها را انجام دهید بهتر است که تمرکز تان بر روی بازدید کننده های سایت و فایده محتوا برای آن ها باشد.

  • ایجاد لینک های داخلی سایت

در قسمت های قبل سری آموزش سئو مبتدی، ما نشان دادیم که قابل رویت بودن سایت برای خزنده های موتور جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. بخشی از این قابلیت مرتبط با ساختار لینک های داخلی سایت می باشد. وقتی که شما در وبسایت خودتان، لینک یک صفحه را در قسمت های مختلف قرار می دهید، با این کار به خزنده های موتور جستجو کمک می کنید تا صفحات مختلف سایت شما را پیدا کنند، ارزش خالص لینک (link equity) را به صفحه های دیگر سایت خودتان منتقل می کنید و به بازدید کننده ها کمک می کنید تا به راحتی در سایت شما مسیر یابی کنند.

اهمیت و ساختار لینک های داخلی سایت کاملا مشخص است، اما گاهی ممکن است اجرای این تکنیک به صورت عملی کمی گیج کننده باشد.

  • قابلیت دسترسی لینک

لینک هایی که فقط نیازمند یک کلیک هستند (مانند لینک های مسیر یابی بالا به پایین برای پیمایش صفحه) معمولا از چشم خزنده های موتور جستجو دور می مانند، به همین دلیل اگر شما فقط از همین نوع لینک ها برای ایجاد ارتباط بین صفحه های داخلی سایت خودتان استفاده می کنید، احتمالا برای این که صفحات سایت تان ایندکس شود با مشکل رو به رو می شوید. بهتر است به جای استفاده از لینک هایی که به صورت مستقیم در صفحه در دسترس هستند، از گزینه های دیگر استفاده کنید.

  • متن لینک یا انکر تکست

 انکر تکست (Anchor text)، متنی است که شما به صفحه های خودتان لینک می کنید. در قسمت زیر، شما می توانید ببینید که یک هایپرلینک در HTML، همراه با یک انکر تکست و بدون آن، به چه صورت می باشد:

<a href="http://www.domain.com/"></a>

<a href="http://www.domain.com/" title="Keyword Text">Keyword Text</a>

مثلا در قسمت های مختلف آموزش های همین سایت دیده اید که بعضی از کلمات با رنگ آبی نوشته شده اند و شما می توانید با کلیک کردن بر روی این کلمات، به یک لینک دیگر بروید و مطلبی را مطالعه کنید.

انکر تکست ها، در رابطه با محتوای صفحه نشانه هایی را در اختیار موتور جستجو قرار می دهد. به عنوان مثال، من اگر با استفاده از انکر تکست “یادگیری سئو”، یک لینک به یکی از صفحات سایت خودم ایجاد کنم، این انکر تکست به خوبی به موتور جستجو نشان می دهد که صفحه هدف، صفحه ای است که افراد با استفاده از آن می توانند مطالب سئو را بیاموزند. البته باید حواستان باشد که بیش از حد از این انکر تکست ها استفاده نکنید. استفاده مکرر از لینک های داخلی با انکر تکست دارای کلمات کلیدی، می تواند این پیام را به موتور جستجو القا کند که شما می خواهید رتبه بندی های صفحات را دستکاری کنید. به همین دلیل بهتر است که از این انکر تکست ها، در حالت خیلی طبیعی استفاده کنید نه به صورت مکرر.

  • تعداد لینک های داخلی

در Webmaster Guidelines گوگل، گفته شده که ما باید “تعداد لینک های موجود در یک صفحه را به یک مقدار معقولانه، محدود کنیم، (نهایتا چند هزار لینک)”. این موضوع یکی از دستور کار های فنی گوگل است و خیلی ارتباطی با دستور کار کیفی محتوا ندارد. به همین دلیل داشتن لینک های داخلی بسیار زیاد به خودی خود چیزی نیست که گوگل به خاطر آن شما را جریمه کند، اما بر روی ارزیابی کیفی گوگل نسبت به صفحه شما تاثیر می گذارد.

هر چه تعداد لینک های یک صفحه بیشتر باشد، ارزش خالصی که آن لینک می تواند در صفحه مقصد ایجاد کند کمتر می شود. یک صفحه، ارزش خالص کافی برای تعداد لینک محدودی دارد.

به همین دلیل می توان گفت که سعی کنید تنها زمانی از لینک ها استفاده کنید که به آن ها نیاز دارید! شما می توانید با مطالعه مقاله زیر، اطلاعات بیشتری در رابطه با ارزش لینک ها به دست بیاورید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش ساخت لینک های داخلیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

جدا از انتقال ارزش و اعتبار بین صفحه ها، شما می توانید از لینک ها استفاده کنید تا به کاربران خودتان در امر مسیریابی در سایت، کمک کنید. اگر شما کاری انجام دهید که برای جستجوگران خودتان خوب و مفید باشد، قطعا برای موتور جستجو هم خوب و مفید خواهد بود. تعداد زیادی از لینک ها نه تنها باعث می شود که اعتبار لینک ها کم شود، بلکه میتواند موجب گیج شدن کاربر شود. فقط تصور کنید اگر یک جستجو کننده وارد صفحه ای شود که ظاهری این چنینی دارد، چه حسی به او دست می دهد:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

این متن نه تنها کلی لینک اضافی دارد، بلکه خواندن آن دشوار است و انگار معنی درست و حسابی هم ندارد (که همین موضوع ممکن است باعث شود گوگل آن را به عنوان “محتوای ضعیف” در نظر بگیرد). شما بیشتر باید بر روی کیفیت محتوای خودتان تمرکز کنید و به کاربران خودتان کمک کنید تا در سایت، مسیر یابی کنند و احتمالا نیازی نیست خیلی خودتان را درگیر لینک های متعدد کنید.

  • تغییر مسیر یا ریدایرکت

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

حذف کردن و نام گذاری مجدد صفحه ها، یکی از کار های رایج است اما در صورتی که شما یک صفحه را جابجا می کنید، حتما باید لینک هایی که به این URL می روند را اصلاح کنید! حداقل، شما باید مطمئن شوید که مجدد این URL ها را به مکان جدید، ریدایرکت کرده اید و اگر ممکن بود، باید تمام لینک های داخلی به آن URL را در منابع مختلف به روز رسانی کنید تا کاربران و خرنده های موتور جستجو مجبور نباشند که تمام لینک های جدید تغییر مسیر یافته را طی کنند و به صفحه مقصد خودشان برسند. در صورتی که تصمیم شما این باشد که فقط دوباره لینک ها را مسیر دهی کنید، حواستان باشد که زنجیره ریدایرکت شما خیلی طولانی نشود (گوگل می گوید که “از زنجیره ریدایرکت طولانی جلوگیری کنید … تعداد مسیردهی های ریدایرکت را کوتاه نگاه دارید و در حالت ایده آل، طول آن ها بین سه تا پنج مسیر باشد”).

نمونه هایی از زنجیره ریدایرکت:

 example.com/location1  >> example.com/location2 >> example.com/location3

 

یک زنجیره بهتر و کوتاه تر می تواند به صورت زیر باشد:

example.com/location1 >> example.com/location3

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

 

بهینه سازی تصاویر

تصاویر، مقصر اصلی صفحات کند وبسایت ها هستند! بهترین روش حل این مشکل، فشرده کردن تصاویر می باشد. در حالی که هیچ سایز استانداردی وجود ندارد که بتوان برای فشرده سازی تصاویر از آن استفاده کرد، اما تست کردن گزینه های مختلف مانند فشرده سازی تصاویر برای وبسایت، تغییر سایز تصاویر و ابزار فشرده سازی مانند Optimizilla ،ImageOptim برای مک (و یا نمونه های جایگزین برای ویندوز) و همچنین ارزیابی بهترین روش ها متناسب با وبسایت خودتان، از جمله روش های مفید می باشد.

یکی دیگر از روش های بهینه سازی تصاویر (و بهبود سرعت وبسایت) انتخاب کردن قالب مناسب برای تصاویر می باشد.

انتخاب فرمت های تصویری:

  • در صورتی که تصویر شما نیازمند انیمیشن است، از GIF ها استفاده کنید.
  • در صورتی که نیازی به تصاویر با تفکیک بالا ندارید، از JPEG استفاده کنید (و تنظیمات فشرده سازی مختلف را تست کنید)
  • اگر لازم است که تصاویری با تفکیک بالا داشته باشید، از PNG استفاده کنید.
  • اگر تصویر شما رنگ های زیادی دارد، از PNG-24 استفاده کنید.
  • اگر تصویر شما رنگ زیادی ندارد، از PNG-8 استفاده کنید.

روش های مختلفی وجود دارد که بتوان بازدید کننده ها را در یک صفحه با سرعت بارگذاری پایین نگاه داشت. مثلا می توان از تصاویری ایجاد کرد که زمان باز شدن تصویر، یک باکس رنگی و یا یک نسخه تار با تفکیک پایین از تصویر را نشان می دهد تا بازدید کننده حس کند که تصاویر به سرعت بارگذاری می شوند. ما این گزینه ها را در بخش 5، با جزییات بیشتری بررسی می کنیم.

تصاویر بند انگشتی یا Thumbnail ها را فراموش نکنید!

تصاویر بند انگشتی (به خصوص برای سایت های فروشگاهی) می تواند تا حد زیادی باعث کند شدن سرعت صفحه شوند. شما باید این تصاویر را به صورت مناسب بهینه سازی کنید تا سرعت صفحه خودتان را بهبود بخشید و بتوانید بازدید کننده های تایید صلاحیت شده را حفظ کنید.

متن جایگزین یا Alt text

متن های جایگزین در تصاویر، یکی از مهم ترین نکات و اصول در زمینه دسترسی به وبسایت می باشد و از طریق واسط های خواننده صفحه (بیان خودکار متن از روی صفحه به صورت صوتی) برای کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که از نظر بینایی مشکل دارند. شما باید از متن های جایگزین برای تمام تصاویر خودتان استفاده کنید تا کسی که از نظر بینایی مشکل دارد، بتواند مفهوم تصویر نشان داده شده در صفحات شما را درک کند.

خزنده های موتور جستجو هم می توانند متن های جایگزین تصاویر شما را بررسی کنند تا آن ها را بهتر درک کنند و همین موضوع باعث می شود از نظر فراهم کردن متن تصاویر برای موتور جستجو، مزیت مهمی برای شما ایجاد شود. حتما مطمئن شوید که متن جایگزین (Alt) شما برای افراد قابل درک باشد و از تکرار کلمات کلیدی به منظور تاثیر بر روی موتور جستجو، اجتناب کنید.

یک نمونه بد :

<"img data-src="grumpycat.gif" alt="grumpy cat, cat is grumpy, grumpy cat gif>

یک نمونه خوب :

<"img data-src="grumpycat.gif" alt="A black cat looking very grumpy at a big spotted dog>

نقشه سایت تصاویر را ارائه کنید

برای این که مطمئن شوید گوگل می تواند تصاویر شما را کراول و ایندکس کند، یک نقشه سایت تصاویر را در حساب Google Search Console خودتان وارد کنید. این کار به گوگل کمک می کند تا تصاویری را پیدا کند که پیش از این برایش قابل رویت نبوده است.

 

پارت سوم

 

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

سئو داخلی، یکی از مباحث مهم آموزش سئو مبتدی می باشد. در قسمت های قبل به مباحثی چون تولید محتوا، سئو محلی، لینک های داخلی، تگ های هدینگ و بهینه سازی تصاویر پرداختیم. برای یادگیری نکات مهم در این مباحث این مقاله را مطالعه نمایید:

آموزش سئو مبتدی – بهینه سازی داخلی

در ادامه این مقاله به سایر مباحث مهم سئو داخلی می پردازیم:

فرمت بندی برای خوانایی و featured snippet ها

شاید صفحه شما حاوی بهترین محتوا باشد که در رابطه با موضوعی منتشر شده است، اما اگر شما فرمت بدی برای محتوای خودتان انتخاب کرده باشید، ممکن است مخاطب شما هرگز این محتوا را نخواند! در حالی که هیچ روشی وجود ندارد که تضمین کنیم بازدید کننده ها محتوای ما را می خوانند، اما اصولی وجود دارد که می تواند خوانایی محتوای ما را بهبود بخشد. از جمله:

  • سایز و رنگ متن – از متونی که سایز فونت آن ها بسیار کوچک است استفاده نکنید. گوگل پیشنهاد می کند که از متن هایی با سایز بیشتر از 16 استفاده کنید تا در زمان استفاده از موبایل توسط کاربران، نیازی به زوم کردن و درشت کردن صفحه نباشد. رنگ متن نسبت به پس زمینه سایت هم باید به صورتی باشد که خواندن متن راحت باشد. اطلاعات بیشتر در رابطه با متن را می توان در قسمت دستور کار دسترسی به وبسایت (اصول دسترسی به وبسایت توسط گوگل) مشاهده کرد.
  • تیتربندی ها – اگر شما با تیترهای مناسب محتوای خودتان را تقسیم بندی کنید، خواننده ها بهتر می توانند مطلب شما را درک کنند. مخصوصا اگر محتوای شما طولانی باشد و کاربر به دنبال اطلاعات خاصی در صفحه باشد، این تیتربندی ها به شدت می تواند به او کمک کند.
  • نقاط Bullet – این نقاط گلوله ای bullet که برای لیست بندی بسیار عالی هستند، می توانند به کاربر کمک کنند تا اطلاعات را به صورت سطحی بررسی کنند و اطلاعات مورد نیاز خودشان را پیدا کنند.
  • تفکیک پاراگراف ها – تقسیم بندی مناسب متن سایت در پاراگراف های مختلف باعث می شود که جذابیت متن بیشتر شود و بازدید کننده ها تشویق شوند که قسمت های بیشتری از صفحه شما را مطالعه کنند.
  • پشتیبانی از رسانه ها – در صورت امکان، تصاویر، ویدئو و ویجت هایی را در صفحه خودتان قرار دهید تا محتوای شما را کامل کند.
  • استفاده از متن درشت و ایتالیک برای تاکید بیشتر- قرار دادن متن های درشت یا ایتالیک می تواند باعث شکل گیری تاکید بیشتر شود، بنابراین شما باید تنها در شرایط استثنا از آن ها استفاده کنید نه به صورت متداول. استفاده مناسب از این فرمت ها، می تواند نکات مهم را به کاربران نشان دهد.

مشخص کردن فرمت محتوا می تواند به صفحات شما کمک کند تا در Featured snippet ها قرار بگیرد، منظور همان کادر بالای نتایج جستجوی ارگانیک یا نتایج بالاتر از رنک یک گوگل است.

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

هیچ کد خاصی وجود ندارد که شما بتوانید به صفحه خودتان اضافه کنید تا در این قسمت نمایش داده شوند، همچنین نمی توانید این جایگاه را با پول بخرید، بلکه درک هدف عبارت جستجو شده به شما کمک می کند محتوای خودتان را به صورتی تهیه کنید تا در این نتایج Featured snippet ها قرار بگیرند. به عنوان مثال، اگر شما می خواهید برای عبارت کلیدی “کیک در مقایسه با پای” رتبه دریافت کنید، می توانید یک جدول در محتوای خودتان قرار دهید و مزیت های کیک را در یک ستون و مزیت های پای را در ستون دیگر نمایش دهید. در صورتی که می خواهید برای عبارت کلیدی “بهترین رستوران ها در پورتلند که امتحان کردنشان ارزش دارد” رتبه بندی شوید، بهتر است که محتوای خودتان را به صورت لیست های گلوله ای bullet ارائه کنید؛ زیرا احتمالا گوگل هم برای این عبارت جستجو، به دنبال یک لیست می گردد.

تگ های عنوان

تگ عنوان صفحه، یک المان توصیفی HTML است که عنوان یک صفحه خاص وب سایت را مشخص می کند. آن ها در تگ head هر صفحه قرار می گیرند که به صورت زیر می باشند:

<head>

  <title>Example Title</title>

<head/>

هر کدام از صفحات وب سایت شما باید یک تگ عنوان خاص و توصیفی داشته باشد. چیزی که شما در این تگ قرار می دهید، در نتایج جستجو هم نشان داده می شود، البته در بعضی از موارد، گوگل نحوه نمایش تگ های عنوان صفحات شما را در نتایج جستجو اصلاح می کند.

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

همچنین در سربرگ مرورگر ها هم این تگ عنوان نشان داده می شود.

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

یا حتی هنگامی که شما لینک صفحه خود را در وب سایت های دیگر به اشتراک می گذارید نیز، تگ عنوان صفحه شما نمایش داده می شود:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

تگ عنوان صفحه شما نقش بسیار مهمی در درک اولیه افراد نسبت به وب سایت شما دارد و یکی از مهمترین ابزارها برای جذب جستجو کننده ها به صفحه تان نسبت به دیگر نتایج SERP می باشد.

هرچه تگ عنوان سایت شما قانع کننده تر باشد و اگر رتبه بالایی در نتایج جستجو در گوگل داشته باشید، بازدید کننده های بیشتری به وب سایت شما جذب می شوند. این موضوع نشان می دهد سئو سایت فقط مرتبط با موتورهای جستجو نیست، بلکه شما باید تجربه کلی کاربر را هم در نظر بگیرید.

چه چیزی باعث می شود یک تگ عنوان، موثر و قوی باشد؟

  • استفاده از کلمات کلیدی: اگر از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحه خودتان استفاده کنید، هم به موتور جستجو و هم به کاربر کمک می کنید تا بهتر متوجه شوند که چه محتوایی در صفحه شما وجود دارد. همچنین هر چه این کلمه کلیدی به ابتدای تگ عنوان صفحه شما نزدیک تر باشد، احتمال این که کاربر عنوان صفحه شما را بخواند (و در بهترین حالت، بر روی آن کلیک کند) و صفحه شما رتبه بالاتری بگیرد، بیشتر خواهد شد.
  • طول: به صورت میانگین، موتورهای جستجو 50 تا 60 کاراکتر اول (تقریبا 512 پیکسل) از تگ عنوان را در نتایج جستجو نشان می دهند. اگر تگ عنوان شما بیشتر از این تعداد کاراکتر مجاز در SERP ها باشد، علامت “…” در انتهای نام صفحه از جایی که قطع شده، نشان داده می شود. اگر چه بهتر است که شما هم نامی با 50 تا 60 کاراکتر را انتخاب کنید، اما هرگز به خاطر کوتاه کردن نام صفحه، کیفیت آن را کاهش ندهید. اگر نمی توانید کاراکتر های عنوان صفحه خودتان را به کمتر از 60 کاراکتر کاهش دهید بدون این که کیفیت آن کاهش پیدا کند، بهتر است بدون آسیب زدن به خوانایی آن، از تعداد کاراکتر های بیشتری استفاده کنید (که قطعا تصمیم منطقی همین است!)
  • برند سازی: در Moz، ما دوست داریم که تگ های عنوان صفحات را همراه با ذکر نام برند تمام کنیم زیرا این موضوع باعث ارتقای آگاهی نسبت به برند می شود و باعث می شود کسانی که با نام Moz آشنا هستند، نرخ کلیک بیشتری را برای صفحات ما ایجاد کنند. گاهی اوقات بهتر است که نام برند خودتان را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید، مثلا برای صفحه اصلی سایت خودتان اما حواستان باشد که هدف شما دریافت رتبه برای چه کلماتی است و بعد از مشخص کردن این کلمات، آن ها را به ابتدای تگ عنوان خودتان نزدیک کنید.

متا دیسکریپشن (Meta descriptions)

مانند تگ عنوان، متا دیسکریپشن نیز، المان های HTML هستند که محتوای صفحه شما را توصیف می کنند. این تگ ها هم در تگ < head > قرار دارند، مثل زیر:

<head>

  <".meta name="description" content="Description of page here>

<head/>

چیزی که شما در این دیسکریپشن قرار می دهید، به صورت زیر در نتایج جستجو نشان داده می شود:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

البته در بسیاری از موارد، گوگل یک بخش متفاوتی از متن را، مبتنی بر عبارت جستجو شده توسط کاربر، انتخاب می کند و آن را در صفحه نتایج نشان می دهد.

مثلا اگر شما عبارت “یافتن بک لینک ها” را جستجو کنید، گوگل این متا description را ارائه می کند زیرا به نظر با موضوع جستجو شده ارتباط بیشتری دارد:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

در حالی که متا description اصلی برای این صفحه، به صورت زیر است:

آموزش بهینه سازی داخلی,آموزش تخصصی سئو,بهینه سازی داخلی

گاهی این روش به شما کمک می کند تا تگ meta description را برای جستجوهای خاص، بهبود دهید. اما، این موضوع نباید باعث شود شما بیخیال نوشتن یک متا تگ description برای صفحه شوید. چرا که این دیسکریپشن ها نقش بسیار بسیار مهمی دارند.

چه چیزی یک متا تگ دیسکریپشن خوب و قوی را ایجاد می کند؟

همان چیز هایی که باعث می شود تگ های عنوان تاثیر خوبی داشته باشند، برای متا تگ description هم صدق می کنند. البته گوگل می گوید متا دیسکریپشن نیز مانند تگ های عنوان در رتبه بندی تاثیری ندارد، اما این تگ ها برای افزایش نرخ کلیک سایت بی نظیر هستند.

  • ارتباط: متا دیسکریپشن ها باید ارتباط بالایی با محتوای صفحه شما داشته باشند، به نوعی شما باید مهم ترین مفاهیم موجود در صفحه تان را در این توصیفات به صورت خلاصه بیان کنید. شما باید اطلاعات کافی به کاربر بدهید که متوجه شود چیزی که در صفحه شما می بینند ارتباط کافی با سوال آن ها دارد یا خیر. همچنین اطلاعاتی که ارائه می کنید نباید آن قدر زیاد باشد تا کاربر برای درک پاسخ سوال خودش، نیازی به کلیک کردن روی سایت شما نداشته باشد.
  • طول: موتورهای جستجو معمولا متا دیسکریپشن را در حدود 300 کاراکتر قطع می کنند. بهترین کار این است که متا دیسکریپشن شما بین 150 تا 300 کاراکتر داشته باشد. در بعضی از SERP ها، می بینید که گوگل فضای بیشتری را به توصیفات بعضی از صفحه ها می دهد. این موضوع معمولا برای صفحه هایی اجرا می شود که درست زیر نتایج جستجوی Featured snippet ها قرار دارند.

ساختار URL ها

نام گذاری و سازمان دهی صفحه خودتان

 URL ها (Uniform Resource Locator)، مکان ها یا آدرس های محتوای موجود در وبسایت می باشند. درست مانند تگ های عنوان و متا دیسکریپشن، موتور های جستجو URL ها را هم بر روی SERP نشان می دهند، در نتیجه نام گذاری و فرمت URL ها هم می تواند بر روی نرخ کلید کاربران تاثیر داشته باشد. نه تنها جستجوگران از آن ها استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند که بر روی کدام صفحه کلیک کنند، بلکه URL ها توسط موتور جستجو برای ارزیابی و رتبه بندی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

نام گذاری شفاف صفحه

موتورهای جستجو می خواهند که برای هر صفحه از وبسایت شما، یک URL مجزا وجود داشته باشد تا بتوانند صفحه شما را در نتایج جستجو نشان دهند، اما ساختار و نام شفاف برای URL ها هم بسیار مفید می باشد زیرا افراد با استفاده از URL ها می توانند مشخص کنند که محتوای آن ها در چه زمینه ای است. مثلا دو نمونه URL زیر را در نظر بگیرید. کدام یک شفاف تر است؟

example.com/desserts/chocolate-pie

یا

example.com/asdf/453?=recipe-23432-1123

کاربران معمولا بر روی URL هایی کلیک می کنند که از روی آن ها بتوانند محتوای داخل صفحه را درک کنند و احتمالا بر روی URL هایی که آن ها را گیج می کند، کلیک نمی کنند.

سازمان دهی صفحات

اگر شما در وبسایت خودتان در رابطه با موضوعات مختلف صحبت می کنید، شما باید سازمان دهی خوبی برای صفحات خودتان داشته باشد. به عنوان مثال:

example.com/commercial-litigation/alimony

برای این سایت قضایی، بهتر بود که موضوع نفقه (alimony) را تحت “/family-law/” (دعاوی خانوادگی) قرار دهند نه این که آن را در دسته بندی بی ربط “/ commercial-litigation/” (قوانین تجاری) قرار دهند.

پوشه هایی که شما محتوای خودتان را در آن قرار می دهید هم می تواند نشانه نوع و یا موضوع محتوا باشد. به عنوان مثال، URL های تاریخ دار نشان می دهند که محتوای آن ها، نسبت به زمان متغیر می باشد. در حالی که این روش نام گذاری برای سایت های خبری مناسب است، URL های تاریخ دار برای محتوای ثابت می تواند باعث شود که کاربر ها به سمت آن URL نروند، زیرا ممکن است از نظر آن ها، تاریخ آن محتوا گذشته باشد. به عنوان مثال :

example.com/2015/april/what-is-seo/

در مقایسه با

example.com/what-is-seo/

به دلیل این که موضوع “سئو چیست؟”، از نظر زمانی هیچ محدودیتی ندارد، بهتر است که آن را بر روی یک URL بدون تاریخ نشان دهیم در غیر این صورت ممکن است محتوای شما تاریخ گذشته به نظر برسد.

همانطور که می بینید، نام صفحات شما و پوشه بندی محتوا برای سازمان دهی صفحات یکی از مهم ترین گام ها برای شفاف سازی موضوعاتی است که در اختیار کاربران و موتورهای جستجو قرار می گیرد.

طول URL ها

با وجود این که هیچ الزامی وجود ندارد که ساختار URL های شما کاملا یک سطحی باشد، بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی نرخ کلیک کاربران نشان می دهد که وقتی قرار بر مقایسه بین یک URL و یک URL کوتاه تر مطرح شود، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند که URL کوتاه تر را انتخاب کنند. مانند تگ های عنوان و متا دیسکریپشن که خیلی طولانی هستند، URL های طولانی نیز معمولا با علامت “…” قطع می شوند. به یاد داشته باشید که داشتن یک URL توصیفی اهمیت دارد، بنابراین اگر کاهش طول URL شما باعث کاهش قابلیت توصیف آن می شود، اصلا طول آن را کوتاه نکنید.

xample.com/services/plumbing/plumbing-repair/toilets/leaks/

در مقایسه با

example.com/plumbing-repair/toilets/

اگر بتوانید طول URL های خودتان را کوتاه کنید، مثلا با استفاده از کلمات کمتر در نام صفحه و حذف کردن پوشه های فرعی غیر ضروری، در این صورت کپی و جایگذاری URL شما ساده تر می شود و نرخ کلیک آن هم بیشتر می شود.

کلمات کلیدی در URL ها

اگر صفحه شما یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص را هدف گرفته است، مطمئن شوید که این کلمه در URL شما وجود دارد. البته نباید فقط به هدف ارتقای سئو، کلمات کلیدی زیادی را در URL خودتان تکرار کنید. باید مراقب تکرار کلمات کلیدی در پوشه بندی های فرعی هم باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است به صورت طبیعی از کلمات کلیدی در نام صفحات خودتان استفاده کرده باشید، اما اگر این صفحات در پوشه های دیگری قرار گرفته باشند که آن ها هم برای همان کلمه کلیدی بهینه سازی شده اند، URL شما ممکن است به نظر پر از کلمات کلیدی باشد.

برای اطلاع از میزان تاثیرگذاری کلمات کلیدی شما در URL صفحات سایت تان، حتما این ویدئو آموزشی امیر قمصری را تا انتها ببینید:

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: تاثیر کلمات کلیدی در urlپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مثال زیر را مشاهده کنید:

example.com/seattle-dentist/dental-services/dental-crowns

 

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در URL ها ممکن است از نظر موتور جستجو، شبیه اسپم یا دستکاری سئو به نظر برسد. اگر مطمئن نیستید که آیا میزان استفاده از کلمات کلیدی در URL خودتان بیش از حد است یا خیر، کافی است که خودتان را جای کاربر بگذارید و از خودتان بپرسید “آیا این URL طبیعی به نظر می رسد؟ آیا من به عنوان کاربر بر روی این URL کلیک می کردم؟”

URL های ایستا (استاتیک)

بهترین URL ها، آن هایی هستند که انسان بتواند به راحتی آن ها را بخواند به همین دلیل شما باید تا حد امکان از پارامتر ها، اعداد و نشانه های کمتری استفاده کنید. شما می توانید از تکنولوژی هایی مانند mod_rewrite برای Apache و ISAPI_rewrite برای مایکروسافت استفاده کنید تا URL های دینامیک مانند نمونه زیر را به URL های استاتیک و قابل خواندن تبدیل کنید:

http://moz.com/blog?id=123

که می توان آن را به صورت زیر تبدیل کرد:

https://moz.com/google-algorithm-change

استفاده از dash برای تفکیک کلمات

همه نرم افزارهای وبسایت نمی توانند تفکیک کننده هایی مانند (_)، علامت مثبت (+) و یا فضای خالی را به درستی تفسیر کنند. همچنین وقتی که کلمات بدون تفکیک در یک URL نوشته شده باشند، موتورهای جستجو هم نمی توانند کلمه ها را از هم تفکیک کنند (مثلا، example.com/optimizefeaturedsnippets). به همین خاطر بهتر است شما از کاراکتر dash (-) برای تفکیک کلمات در URL ها استفاده کنید.

اصلاح کننده های جغرافیایی در URL ها

بعضی از کسب و کار های محلی، عبارات هایی که محل فیزیکی و یا حوزه خدماتی آن ها را مشخص می کنند، از URL خودشان حذف می کنند زیرا فکر می کنند که موتورهای جستجو خودشان می توانند مکان و حوزه خدماتی آن ها را تشخیص دهند. بر عکس، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که محتوای وبسایت های کسب و کار محلی، URL ها و دیگر اقلام موجود در صفحات سایت های آن ها به صورت دقیق نام شهر، نام محل و دیگر توصیف های مکانی را ذکر کنند. ما باید به مشتریان و موتورهای جستجو اجازه دهیم که دقیقا مکان ما و حوزه خدمات ما را مشخص کنند و فقط اتکا به مکان فیزیکی کافی نمی باشد.

پروتکل ها : HTTP در مقایسه با HTTPS

یک پروتکل که به صورت “HTTP” یا “HTTPS” می باشد، قبل از نام دامنه شما نمایش داده می شود. گوگل پیشنهاد می کند که تمام URL ها، یک پروتکل امن (حرف “S” در انتهای HTTPS نشان دهنده کلمه secure به معنی امن می باشد) را داشته باشند. برای مطمئن شدن از این که URL ها از پروتکل https به جای http استفاده می کنند، ما باید تاییدیه SSL (لایه سوکت های امن یا Secure Sockets Layer) را دریافت کنیم. تاییدیه های SSL برای رمز نگاری داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها تضمین می کنند که هر داده ای که بین سرور وبسایت و مرورگر کاربر تبادل می شود، ایمن و خصوصی می باشد. از ژولای 2018، گوگل کروم برای تمام سایت های HTTP، اخطار “نا ایمن یا not secure” را نشان می دهد و همین موضوع باعث می شود که این سایت ها در نظر کاربران غیر قابل اعتماد باشند و در نتیجه آن ها این وبسایت ها را ترک می کنند.

اگر تا الان ما را دنبال کرده اید، به شما تبریک می گوییم زیرا نصف راه راهنمای های ما در آموزش سئو مبتدی را تاکنون پیموده اید! تا الان، ما یاد گرفتیم که موتورهای جستجو چگونه یک محتوا را کراول، ایندکس و رتبه بندی می کنند و متوجه شدیم که چگونه می توانیم کلمات کلیدی مد نظرمان را پیدا کنیم و حالا، شما استراتژی های بهینه سازی داخلی را آموختید که به کاربران و موتور جستجو کمک می کند تا صفحات وبسایت شما را پیدا کنند. خب حالا کمر بندهایتان را سفت ببندید چون می خواهیم در بخش بعدی به دنیای اعجاب انگیز سئو فنی سفر کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود