۵ نوع بک‌ لینک بی‌ کیفیت در سال ۲۰۲۳

آموزش بک لینک سازی,آنالیز بک لینک,ایجاد بک لینک

بک لینک بی کیفیت از جمله عواملی است که می تواند به سئو شما ضربه بزند و اعتبار سایت شما را کاهش دهد. ایجاد بک لینک برای یک سایت کمک می کند تا دامنه مخاطبان شما از محدوده صفحات سایتتان فراتر رفته و در صفحات خارجی گسترش پیدا کند. اما برای ایجاد بک لینک های مفید و باکیفیت لازم است به خوبی با استراتژی لینک سازی آشنا باشید. در غیر اینصورت با استفاده از بک لینک های مخرب آسیب زیادی به ترافیک سایت شما وارد می شود که جبران کردن آن به زحمت زیادی نیاز دارد.

در ادامه این مطلب قصد داریم ۵ نوع بک لینک بی کیفیت در سال ۲۰۲۳ را معرفی کنیم تا با شناخت آن ها از کاهش رتبه صفحات خود در نتایج گوگل، جلوگیری کنید.

بک لینک خوب در مقابل بد؟! چرا این موضوع اینقدر مهم است؟

بک لینک درواقع به لینک هایی گفته می شود که کاربران سایت های دیگر را به وب سایت شما هدایت می کند. این کار نوعی تبلیغ در صفحات خارجی محسوب می شود که تاثیرات مفیدی بر افزایش بازدید و ترافیک سایت دارد.

از آنجا که بک لینک به طور مستقیم با اعتبار صفحه شما ارتباط دارد، باید در انتخاب سایتی که می خواهید از آن بک لینک بگیرید، دقت کافی داشته باشید. اما سوال اصلی این است که بک لینک خوب و بد چه تفاوتی دارند و چرا این مسئله تا این حد اهمیت دارد؟

پیش از هر چیز باید بدانید که موتور جستجو چطور سایت ها را اولویت بندی می کند و بر اساس چه معیارهایی یک وب سایت را معتبر می داند؟

در حقیقت گوگل برای رتبه بندی سایت ها به ارزش محتوایی آن ها توجه می کند. هر چقدر که مطالب یک سایت برای مخاطب مفید بوده و او را به پاسخ سوال خود برساند، اعتبار سایت بالاتر می رود. با این تعریف واضح است که بک لینک گرفتن از سایت های معتبر، نتایج بهتری برای سئو سایت شما خواهد داشت.

به عبارت دیگر، گوگل تمرکز اصلی خود را بر تجربه کاربری یک سایت و میزان رضایتمندی مشتریان از آن قرار می دهد و از این ملاک برای تعیین خوب و بد استفاده می کند. اگر می خواهید بک لینک های معتبر و سودمند به دست آورید، باید به سراغ سایت های مفید و قابل اعتماد بروید. تشخیص این موضوع چندان سخت نیست و شما می توانید با تجزیه و تحلیل یک وب سایت متوجه شوید که آیا به قوانین موتور جستجو پایبند است یا خیر.

۵ نوع بک لینک بی کیفیت در سال 2023

الگوریتم های گوگل برای رنکینگ سایت ها به طور مداوم تغییر می کند و ملاک های جدیدی را برای رتبه بندی آن ها در نظر می گیرد. اگرچه در گذشته اهمیت بک لینک ها به اندازه امروز، نبوده است، اما در حال حاضر می بینیم که بک لینک های باکیفیت سئو سایت را بهبود می بخشند. برعکس این مسئله نیز صادق است و یک بک لینک بی کیفیت می تواند تمام زحمات شما را به باد دهد.

با اینحال اگر پیش از این در سایت خود از بک لینک های بی کیفیت استفاده کردید، نیازی نیست نگران باشید، چون خوشبختانه راه هایی برای شناسایی بک لینک مخرب وجود دارد. شما می توانید لینک های سایت خود را پاکسازی کرده و با کمک مطالب آموزش ساخت بک لینک، لینک های جدید و باکیفیت‌تری را جایگزین کنید.

۵ تا از بک لینک های مخرب که قطعا به زیرساخت سایت شما، آسیب می رساند را معرفی می کنیم:

1. لینک از سایت های اسپم

بک لینک اسپم اولین نوع بک لینک مخرب است که باید نسبت به آن هوشیار باشید؛ چرا که استفاده از بک لینک اسپم می تواند سئو سایت شما را به کلی تضعیف کند. دریافت بک لینک از سایت های هرزنامه که محتوای غیرقانونی یا مطالب غیراخلاقی منتشر می کنند، منجر به کاهش ترافیک و رتبه سایت شما خواهد شد؛ از همین رو پیش از اینکه به یک سایت اعتماد کرده و برای ایجاد بک لینک اقدام کنید، پیشنهاد می شود محتوای آن وب سایت و وضعیت ترافیک و عمر دامنه آن را با دقت بررسی کنید؛ همچنین سایت هایی که هشدار ویروس یا بدافزار دارند، به هیچ وجه مورد مناسبی برای ساخت بک لینک نیستند و آسیب زیادی بر اعتبار سایت شما وارد می کنند.

برای بررسی کیفیت بک لینک های سایت خود می توانید از ابزارهای مختلفی از جمله سرچ کنسول استفاده کنید و بعد از پیدا کردن لینک های مخرب در سایت خود، پاکسازی را شروع کنید.

اگرچه معمولا یک یا دو لینک هرزنامه ضرر چندانی به سئو سایت شما وارد نخواهد کرد، اما برای اینکه کاملا از این بابت مطمئن باشید، پس از شناسایی بک لینک های بی کیفیت، با مدیر آن وب سایت تماس بگیرید و درخواست حذف بک لینک را مطرح کنید. در نهایت با استفاده از ابزار Disavow کنسول جستجوی گوگل، امکان درخواست حذف لینک های مخرب وجود دارد.

آموزش بک لینک سازی,آنالیز بک لینک,ایجاد بک لینک

2. بک لینک های پولی

اعتماد به سایت هایی که به صورت رایگان بک لینک ایجاد می کنند، ممکن است خطراتی در پی داشته باشد، اما به این معنا نیست که لینک های پولی همواره قابل اعتماد هستند. به طور کلی باید گفت کیفیت هر بک لینک را از طریق تحقیق و بررسی مستقیم محتوای آن سایت می توان مشخص کرد. در گذشته مدیران سایت ها بر این باور بودند که برای پیشرفت کسب وکار خود ناچار هستند هزینه ای را صرف ایجاد بک لینک کنند و به همین دلیل برای مدتی لینک های پولی محبوبیت زیادی داشتند.

امروزه توصیه می شود به طور مداوم از بک لینک پولی استفاده نکنید، زیرا گاهی منابع این لینک ها مشکوک هستند و به کارخانه های لینک سازی یا مزارع لینک برمی گردند.

به خاطر داشته باشید سئو مفهومی است که نتایج آن در طول زمان پدیدار می شود و هرگز نمی توان یک سایت را در عرض چند روز یا چند هفته ارتقا داد؛ بنابراین وب سایت هایی که ایجاد بک لینک با اثر فوری و بهبود ترافیک سریع را پیشنهاد می کنند، چندان قابل اطمینان به نظر نمی رسند.

موتور جستجوی گوگل در زمینه رتبه بندی سایت ها کاملا هوشمندانه عمل می کند و به خوبی بک لینک خوب را از بد تشخیص می دهد. پس بهتر است برای افزایش ترافیک سایت خود عجله نکنید و بدانید که کیفیت لینک ها از کمیت آن ها مهم تر است.

3. بک لینک مطبوعاتی

ایجاد بک لینک از وب سایت های مطبوعاتی یکی از شیوه هایی است که احتمال دارد سئوکاران از آن استفاده کنند. با اینحال طبق گفته های جان مولر، موتور جستجوی گوگل معمولا لینک های مطبوعاتی را نادیده می گیرد و به عنوان بک لینک های باکیفیت شناسایی نمی کند.

اگرچه نمی توان گفت مدیران سایت ها باید لینک های مطبوعاتی را به کلی کنار بگذارند، زیرا هنوز هم می توان با ایجاد محتوای خبری جذاب آن ها را در اختیار سایت های خبری و مطبوعاتی گذاشت و از این طریق بازدید سایت را افزایش داد.

در ضمن همانطور که پیش تر اشاره شد محدود بودن تعداد بک لینک های سایت مبدا بسیار حائز اهمیت است. سایت های خبری معمولا مملو از لینک های خارجی مختلف به سایت های مختلف هستند. همین موضوع باعث می شود که این لینک ارزش چندانی نداشته باشد، هر چه قدر هم اعتبار و بازدید آن سایت خبری زیاد باشد.

در نتیجه اگر استراتژی شما برای ساخت بک لینک، فقط گرفتن بک لینک از سایت های خبری است، باید این استراتژی را تغییر دهید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش ساخت بک لینکپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

4. پیوندهای نامربوط

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان بک لینک بی کیفیت به آن اشاره کرد، لینک هایی هستند که از وب سایت های غیرمرتبط با حوزه فعالیت شما گرفته می شوند (همانند بک لینک سایت های خبری). ایجاد بک لینک از سایت هایی که ارتباطی با کسب و کار شما ندارند نه تنها سودمند نیست، بلکه باعث سردرگمی مخاطبان می شود. در مقابل ساخت بک لینک در صفحاتی که به موضوع کاری شما نزدیک هستند، اثرگذاری بیشتری برای شما دارند.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه لباس مردانه دارید، تبلیغ آن در سایتی که مربوط به خرید و فروش حیوانات خانگی است، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. در واقع نکته اساسی این است که محل درست ساخت بک لینک را تشخیص دهید، در غیراینصورت اقدام به ایجاد یک بک لینک مخرب کرده اید که جذابیتی هم برای کاربران ندارد.

استفاده از بک لینک های نامرتبط موتور جستجو را راجع به کلمات کلیدی سایت شما گیج می کند و موجب می شود ارزش کلمات کلیدی که برای کسب و کارتان مهم هستند، کاهش بیابد.

اگر بک لینک هایی با موضوعات بی ربط را به کار برده باشید، موتور جستجو ممکن است بر آن مفهوم متمرکز شود و محتوای اصلی شما، اهمیت خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بهتر است بک لینک های سایت خود را به مسیر درست برگردانید و با وب سایت هایی که مرتبط با حوزه کاری خودتان، همکاری کنید.

5. بک لینک نظرات وبلاگ

ایجاد بک لینک نظرات وبلاگ تا چند سال پیش توسط مدیران سایت ها محبوب بود اما امروزه این شیوه اعتبار خود را از دست داده و تاثیر زیادی بر بهینه سازی سایت ندارد. استفاده متعادل از لینک های نظرات از دیدگاه گوگل مشکلی ندارد و صاحبان وب سایت ها می توانند با اظهارنظر در مورد یکی از پست های سایت یا اضافه کردن لینکی به وبلاگ، این نوع بک لینک را ایجاد کنند. اما درصورتی که این نوع بک لینک بی کیفیت را به عنوان استراتژی لینک سازی اصلی خود در نظر بگیرید، ممکن است با کاهش رتبه سایت مواجه شوید.

بک لینک,بک لینک اسپم,بک لینک بی کیفیت

نتیجه گیری

بک لینک بی کیفیت شامل لینک های قدیمی یا لینک هایی از سایت های هرزنامه است که توسط موتور جستجو شناسایی شده و رتبه شما را در نتایج گوگل پایین می آورد. به همین دلیل است که مدیران سایت ها و بازاریابان دیجیتال باید به بک لینک ها توجه ویژه ای داشته باشند تا با پیامدهای منفی بک لینک مخرب روبرو نشوند.

سایت هایی که از نظر گوگل اعتبار پایینی دارند و محتوای مفیدی را به کاربر ارائه نمی دهند، گزینه خوبی برای ایجاد بک لینک نیستند، زیرا به شهرت وب سایت شما نیز لطمه می زنند؛ بنابراین بهتر است برای شناسایی سایت های معتبر به تجزیه و تحلیل رقبا بپردازید یا اگر فرصت این کار را ندارید، از سئوکار متخصصی که آموزش سئو را گذرانده است، کمک بگیرید.

لینک بیلدینگ یا ایجاد لینک های خارجی یکی از مهم ترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال است که امروزه تقریبا همه سایت ها از آن بهره می برند. ایجاد بک لینک موجب می شود نام تجاری شما در محتوای سایت های دیگر نیز قرار بگیرد و به گروه جدیدی از مخاطبان نمایش داده شود.

به این ترتیب بک لینک می تواند موتور جستجو را متقاعد کند که شما یک کسب و کار معتبر هستید که در ارتباط با بازار هدف خود فعالیت می کنید. با اینحال مثل همه استراتژی های سئو، در ایجاد بک لینک نیز باید مراقب ریسک های احتمالی باشید و از عواملی که مانع رتبه گیری سایت شما می شوند، اجتناب کنید. بک لینک بی کیفیت یکی از این عواملی است که ارزش و شهرت سایت شما را کاهش داده و به ترافیک سایتتان آسیب می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود