سئو خارجی سایت یا Off-page Seo چیست و چرا اهمیت دارد

آموزش سئو off page,بهینه سازی خارجی سایت,تفاوت سئو on page و off page

سئو سایت به دو دسته کلی تقسیم می شود؛ On-page Seo و Off-page seo. بسیاری از کاربران گوگل تصور می‌کنند که سئو خارجی سایت تنها مرتبط با فعالیت هایی است که در خصوص لینک سازی انجام می شود. اما به این نکته هم دقت داشته باشید که سئو خارجی، در واقع چیزی بیشتر از لینک سازی است.

برای درک بهتر این موضوع در این مقاله ما به بررسی دقیق تر Off-page Seo می پردازیم و سعی می کنیم متوجه شویم که چرا در اکثر کسب و کارهای اینترنتی موفق، از آن استفاده می شود.

سئو خارجی سایت چیست

به مجموعه فعالیت های گفته می شود که در خارج از وب سایت برای تقویت و بهبود رنک در موتورهای جستجو انجام می شود. درست است که لینک سازی بخش بسیار بزرگی از آن می باشد، اما فاکتورهای بسیار زیادی در سئو خارجی وجود دارد که زیادی اهمیت دارند.

مقایسه سئو داخلی و خارجی سایت

اولین موردی که در این زمینه باید به آن اشاره کنم این است که در بهینه سازی داخلی سایت شما کنترل بسیار زیادی بر روی فعالیت های خود دارید؛ در صورتی که در مورد بهینه سازی خارجی سایت این قضیه صدق نمی کند.

به عنوان مثال، اگر به یکی از صاحبان وب سایت های بهتر از خود درخواست بدهید که می خواهید به محتوای سایت شما لینک بدهند، این پروسه در واقع مربوط به سئو خارجی سایت می باشد. به این علت که هنوز مشخص نیست در انتها، بهبودی در رتبه سایت شما ایجاد می شود یا خیر.

یا اگر شما تصاویر وب سایت خود با استفاده از جدیدترین استراتژی های آموزش سئو بهینه سازی کنید، آنگاه این فعالیت شما جزو بهینه سازی داخلی سایت یا On-page Seo محسوب می شود؛ چرا که به طور مستقیم در بهبود عملکرد سایتتان موثر بوده است.

بنابراین اگر هر کجا احساس کردید که نمی دانید فعالیت شما مربوط به بهینه سازی داخلی یا خارجی سایت می باشد، بهتر است قبل از هر اقدامی از خود بپرسید که تا چه حدی بر روند این فعالیت ها کنترل و تسلط دارید.

علت اهمیت سئو خارجی

گوگل از فاکتورهای بسیار زیادی برای رتبه‌ بندی و خارجی سایت استفاده می کند. برای اینکه تصمیم بگیرد آیا به آن ها رتبه و رنک بهتری بدهد یا خیر. لینک سازی تنها یکی از این فاکتورها است و فاکتورهای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد.

فاکتورهای تشخیص لینک های مرتبط با off page seo

بک لینک ها شاید معروف ترین لینک هایی باشند که در ارتباط با بهینه سازی خارجی سایت می باشند. علت این است که جستجو گوگل بر اساس PageRank شکل گرفته است. الگوریتم پیج رنک به بررسی کیفیت و کمیت بک لینک های وب سایت هتای مختلف می پردازد.

برخی از متخصصین سئو، PageRank را یک مفهوم قدیمی و از کار افتاده می دانند. اما این در صورتی است که گوگل اعلام کرده است که پیچج رنک هنوز هم به عنوان یک شاخص مهم در حال فعالیت می باشد. به احتمال زیاد به همین دلیل ما بین تعدادreferring domains  (وب سایت های منحصر به فرد) که به یک صفحه وب و رتبه های آن اشاره دارد ، چنین ارتباط واضحی می بینیم.

تعداد referring domains

داشتن تعداد بیشتری لینک از سمت وب سایت های منحصر به فرد (referring domains)، نه تنها باعث افزایش رنک سایت شما می شود، بلکه می تواند مقدار قابل توجهی ترافیک ارگانیک برای وب سایتتان جذب کند. برای فهمیدن اینکه چه تعدای بک لینک برای وب سایت شما وجود دارد، پیشنهاد می کنیم که از  Ahrefs’ Site Explorer یا free backlink checker استفاده کنید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: 7 تکنیک سئو خارجی برای افزایش بازدید و شهرت وب سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

اعتبار لینک

همه لینک هایی که ساخته می شوند مناسب نمی باشند؛ بلکه این کیفیت هر کدام از آن ها است که اهمیت زیادی دارد. در واقع نکته ای که اهمیت دارد این است که PageRank با استفاده از این فاکتور، فعالیت می کند. در نتیجه هرچه اعتبار صفحاتی که به آن ها لینک می شود بیشتر باشد، اعتبار صفحاتی که پروسه لینک سازی را انجام می دهند نیز به همان میزان افزایش پیدا می کند. به زبان ساده تار بخواهیم بگوییم مورد بالا یعنی اینکه هر چه لینک که قرار هست ارجاع داده شود از صفحه سایت معتبرتری باشد، بسیار ارزش بیشتری دارد.

حال سوالی که ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که چگونه میزان اعتبار یک صفحه سایت را انداه بگیریم؟

گوگل در سال های گذشته امتیازهای PageRank را به صورا عمومی نشان می داد. اما از سال 2016  به بعد از ادامه دادن این قضیه منصرف شد. حال با توجه به این که نمی توانیم امتیاز پیج رنک را مشاهده کنیم، بهتر است از یک سری ابزارهایی استفاده کنیم که برای اندازه گیزی اعتبار سایت های مختلف به کار برده می شود. به عنوان مثال ابزار UR می تواند URL مدنظ  شما را از صفر تا صد، امتیاز بدهد.

آموزش سئو off page,بهینه سازی خارجی سایت,تفاوت سئو on page و off page

لینک های dofoloow و nofollow

گوگل برای لینک هایی که از تگ های nofollow برای آن ها استفاده شده است، امتیاز PageRank در نظر نمی گیرد.در تیجه بهتر است از لینک های dofollow برای بهینه سازی خارجی سایت خود استفاده کنید. بنابرین بهتر است که اگر قصد دارید تا به یک وب سایت مدظر خود درخواست لینک کنید، بررسی هایی مبنی بر اینکه آیا لینک های آن وب سایت به صورت follow هستند، انجام دهید. برای انجام این کار پیشنهاد می کنیم تا از افزونه nofollow chrome استفاده کنید.

انکر تکست

انکر تکست در واقع کلماتی هستند که کاربران بر روی آن ها کلیک می کنند، تا به صفحه مورد نظر منتقل شوند. بک لینک هایی که همراه با انکر تکست های مناسب باشند، می توانند در بهبود رنک سایت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.

متاسفانه باید بگوییم که اگر از متدها و استراتژی های سئو کلاه سفید استفاده می کنید، کنترل زیادی بر روی انکر تکست هایتان نخواهید داشت.

ارتباط یا Relevance

Relevance در واقع به روشی گفته می شود که خزنده های موتورهای جستجو برای بررسی اینکه محتوای یک وب سایت با کلماتی که کاربران برای آن جستجو کرده اند، تا چه میزان مرتبط است. اگر یک وب سایت به محتوا سایت شما لینک بدهد، در واقع اعتبار و مرتبط بودن وب سایت شما را تضمین می کند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که محتوای هر دو صفحه سایت ها، کاملا با یکدیگر از لحاظ محتوا، مرتبط باشند.

فاکتورهای تشخیص لینک های غیر مرتبط با off page seo

  • سندهای NAP
  • اشاره به نام تجاری
  • پروفایل Google My business
  • مرورها
  • سیگنال های اجتماعی

سخن پایانی

سئو خارجی سایت به مراتب سخت تر از بهینه سازی داخلی سایت است؛ چراکه شما تمامی فاکتورهای مورد نیاز خود را تحت کنترل ندارید. اما دقت داشته باشید که همین موضوع سبب می شود تا کسب رتبه بهتر توسط off-page seo ارزش و اعتبار بسیار زیادی داشته باشد. البته به این نکته هم دقت داشته باشید که فعالیت های آنلاین و آفلاین بازاریابی های سنتی، به شکل غیر مستقیم تاثیر زیادی بر فاکتورهای بالا دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود