آموزش تدوین استراتژی کلمات کلیدی سایت

آموزش سئو کلمات کلیدی,آموزش شناسایی کلمات کلیدی,ابزار ترکیب کننده کلمات کلیدی

استراتژی کلمات کلیدی شاید یکی از مهمترین قدم هایی باشد که در زمان شروع فرآیند سئو سایت باید به آن توجه داشت. در حقیقت تمام هدف ما از هزینه بر روی یک سایت این است که مشتری های هدف خود را به وسیله سئو یا برندسازی پیدا کنیم، که در این میان سئو راه ارزانتری به حساب می اید؛ اما آماده سازی برنامه تحقیق و استفاده از کلمات کلیدی طرحی است که با اجرای درست آن می توان فهمید کاربر هدف ما چطور در یک موتور جستجو، به دنبال خدماتی است که ما در وب سایت خود، ارائه می کنیم.

در نهایت با پیدا کردن آن ها و پیاده کردن یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا برای آن موارد، می توان به یک نتیجه دلخواه رسید.

در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که استراتژی کلمات کلیدی در سئو به چه معناست و چطور می توان یک استراتژی مناسب در این زمینه پیاده سازی کرد تا به نتیجه دلخواه رسید.

منظور از استراتژی کلمات کلیدی چیست؟

استراتژی کلمات کلیدی طرحی است که بر اساس آن کوئری ها و یا کلماتی که می خواهید در آن ها به رتبه های بالایی در گوگل برسید، را مشخص می سازد. همچنین مشخص می کند که چطور می خواهید با این کلمات به صفحه اول گوگل برسید و به چه صورتی روی این کلمات کار کنید.

در حقیقت این استراتژی به شما کمک می کند که کلمات کلیدی موردنظر خود را اولویت بندی کنید و به طور موثری هر کلمه را برای هدف موردنظر به کار ببرید. البته این موضوع با تحقیق کلمات کلیدی متفاوت است. در تحقیق کلمات کلیدی شما داده ها و اطلاعات موردنظر خود را پیدا می کنید و استراتژی کلمات کلیدی به این داده ها معنا و جهت می دهد. این استراتژی به شما این اطمینان را می دهد که تلاش ها و کارهایی که در زمینه سئو سایت انجام می دهید با اهداف و منابع کسب و کار شما در هماهنگی است.

بطور مثال فرض کنید تحقیقات کلمات کلیدی نشان می دهد که کلمه ای مانند طراحی سایت، چندین برابر بیشتر از کلمه طراحی سایت فروشگاهی توسط کاربرها جستجو می شود. اما بر اساس استراتژی کلمات کلیدی نشان می دهد که باید روی کلمه دومی که رقابت کمتری دارد، کار کنید؛ چون بیشتر به اهدافی که در نظر دارید، نزدیک است.

چگونگی تدوین استراتژی کلمات کلیدی

اگر یاد بگیرید که چطور یک استراتژی کلمات کلیدی متناسب با وب سایت خود آماده سازی کنید، خواهید توانست از کارهایی که در زمینه سئو سایت انجام می دهید، بیشترین بهره را برده و ترافیک وب سایت خود را بالاتر ببرید. در ادامه 10 نکته و راهکاری که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد را شرح می دهیم:

1. کلمات کلیدی که در آنها رتبه دارید را پیدا کنید

با بررسی موارد و کلمات کلیدی که در آنها رتبه های خوبی دارید، می توانید معیارهای عملکرد خود را تعیین و فرصت هایی که به بهبود نیاز دارند را به راحتی مشخص نمایید. برای این منظور باید به سرچ کنسول وب سایت تان بروید و مطابق شکل به بخش Search results مراجعه کنید.

آموزش سئو کلمات کلیدی,آموزش شناسایی کلمات کلیدی,ابزار ترکیب کننده کلمات کلیدی

سپس در این صفحه به بخش “Queries” در پایین صفحه بروید و کلماتی که در آنها رتبه بالایی در گوگل دارید، را پیدا کنید. همچنین داده های زیر در این بخش برای شما نمایش داده خواهند شد:

  • Clicks: تعداد دفعاتی که کاربران بر روی نتایج سایت شما کلیک کرده اند.
  • Impressions: تعداد دفعاتی که نتایج وب سایت شما به کاربران نمایش داده شده اند.
  • CTR: نرخ کلیک ( درصد ایمپرشن هایی که بر روی آنها کلیک شده است)
  • Position: میانگین رتبه بندی کلمات کلیدی شما در محدوده زمانی مشخص شده( هر چه کمتر باشد بهتر است)

مطابق تصویر پایین بر روی گزینه “Export” کلیک کنید تا دیتای کامل این بخش در یک شیت گوگل برای شما ذخیره شود.

استراتژی کلمات کلیدی,استراتژی کلمات کلیدی سایت,انتخاب کلمه کلیدی صحیح

برای اینکه ببینید کدام یک از صفحات و کلمات کلیدی شما به بهبود نیاز دارند، کلمه کلیدی و صفحه مورد نظر خود را در ابزار تحلیل سئو سایت Semrush در بخش On-Page SEO Checker وارد نمایید. این ابزار صفحه هدف و کلمه کلیدی اصلی آن را آنالیز خواهد کرد و مطابق تصویر به شما 10 ایده مناسب برای کار کردن بر روی سایت، را پیشنهاد خواهد داد. مطابق تصویر بر روی گزینه ideas کلیک کنید تا ببینید چه کارهایی باید انجام دهید.

کلمه کلیدی

2. اهداف اصلی بازاریابی مورد نظر برای سایت تان را در مشخص کنید

یکی از کارهای مهم این است که در کنار مشخص کردن استراتژی کلمات کلیدی، اهداف اصلی بازاریابی خود را هم در نظر داشته باشید. به این دلیل که بین استراتژی های در نظر گرفته شده برای کلمات کلیدی و اهداف بازاریابی شما مغایرتی وجود نداشته باشد.

فرض کنید در حال عرضه یک پودر پروتئین گیاهی هستید. برنامه هایی مانند ارسال یک خبرنامه ایمیلی، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و… را در سر دارید. اما کار درست این است که در کنار این موارد کلمات کلیدی مرتبط را هم با سئو، بهینه کنید.

با ساختن یک صفحه لندینگ و انتشار محتوای مرتبط در وبلاگ می توانید ترافیک بهتری در این زمینه بدست آورید. این سبک کار کردن یعنی تبلیغات در کنار سئو، باعث می شود بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید. حتی این کار می تواند سودآوری کلی کمپینی که راه اندازی کرده اید، را هم بهبود ببخشد و نام تجاری شما را به شکل بهترین به دیگران عرضه کند.

نکته مهم بعدی این است که همراستایی استراتژی کلمه کلیدی با اهداف بازاریابی، پیام های برندتان را در مسیر درست نگه میدارد. به عنوان مثال، تحقیقات کلمات کلیدی ممکن است به شما بگوید که «ساعت‌ های ارزان» جستجوی بالایی در گوگل دارد. اما هدف قرار دادن آن کلمه کلیدی ممکن است با موقعیت شما به عنوان یک فروشنده برند لوکس تضاد داشته باشد.

بنابراین، بسیار مهم است که استراتژی کلمه کلیدی خود را بر اساس آنچه که به برند شما مرتبط است، بگیرید. و صرفاً مشغول تحقیق کلمات کلیدی نباشید.

3. شناسایی کلمات کلیدی Opp

کلمات کلیدی Opp یا به اصطلاح Keyword Opportunities، کلمات کلیدی هستند که در آنها هنوز رتبه ای در گوگل به دست نیاورده اید و کار کردن بر روی این کلمات کلیدی باعث می شود به بخش دیگری از مخاطبان هدف خود به راحتی دست پیدا کنید.

شما می توانید با ابزارها و متدهای زیادی کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه از سایت خود را پیدا کنید. یکی از بهترین ابزارها، بخش Keyword Gap در Semrush می باشد. مطابق تصویر دامنه وب سایت خود و 4 رقیب اصلی خود را وارد کرده و بر روی گزینه Compare کلیک نمایید.

آموزش سئو کلمات کلیدی,آموزش شناسایی کلمات کلیدی,ابزار ترکیب کننده کلمات کلیدی

مطابق تصویر پایین به بخش پایین صفحه اسکرول کنید و بر روی گزینه Missing کلیک کنید تا کلمات کلیدی که رقبای شما بر روی آنها کار میکنند و شما این کار را انجام نداده اید، را پیدا کنید. همچنین با کلیک بر روی گزینه Utapped کلمات کلیدی را پیدا می کنید که رقبای شما در آنها رتبه دارند و شما کار خاصی بر روی آن کلمات انجام نداده اید.

آموزش سئو کلمات کلیدی,آموزش شناسایی کلمات کلیدی,ابزار ترکیب کننده کلمات کلیدی

همچنین می توانید از ابزار Keyword Magic Tool سمراش استفاده کنید. کلمه کلیدی موردنظر و کشور خود را وارد کرده و گزینه Search را بزنید. بعد از نشان دادن نتیجه ها بر روی گزینه Broad Match کلیک کنید تا نتایج بهتری را در این زمینه بدست آورید. این ابزار و این موارد به شما کمک میکنند تا بهترین کلمات کلیدی را برای استراتژی کلمات کلیدی موردنظر وب سایت خود پیدا کنید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود