کیورد گپ چیست؟

آنالیز کیورد گپ,ابزار تحقیق کلمات کلیدی,تحقیق کلمات کلیدی هدف

برای بسیاری از سئوکاران این موضوع همیشه چالش برانگیز است که کیورد گپ چیست؟

این سوالی است که معمولا مدیران سایت ها و سئوکاران هنگام مواجه شدن با کلمات کلیدی می پرسند. کلمه های کلیدی یکی از حیاتی ترین عناصر برای سئو محتوا هستند که می توانند به شدت روی تجربه کاربری و رتبه گیری سایت تاثیر بگذارند.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب از آن جهت اهمیت دارد که می تواند سایت شما را در نتایج جستجو بالا بکشد. اما آیا مطمئن هستید کلمات کلیدی که در محتوای خود به کار برده اید، واقعا چیزهایی هستند که کاربران اینترنت جستجو می کنند؟

این موضوعی است که در مطلب زیر قصد داریم به آن بپردازیم. آشنایی با مفهوم کیورد گپ به شما کمک می کند هیچ کلمه کلیدی مفیدی را برای ارتقای رتبه سایتتان از دست ندهید.

کیورد گپ چیست؟

حتما از خود می پرسید واقعا کیورد گپ چیست؟

این مفهوم به چه دلیل برای سئوکارها اهمیت دارد؟ در پاسخ باید گفت Keyword Gap معیاری است که نشان می دهد کلمات کلیدی که سایت شما از آن ها ترافیک دریافت می کند، چه قدر با کلمات کلیدی رقبایتان تفاوت دارد.

به عبارت بهتر کیورد گپ می تواند با اندازه گیری ترافیک ارگانیکی که از کلمات کلیدی به دست می آورید، را اندازه گیری کند. سپس این مقدار در کنار آمار ترافیک ارگانیک سایت های رقیب قرار می گیرد و با مقایسه نتایج شما قادر خواهید بود کلمات کلیدی که از دست داده اید را کشف کنید.

مزایای آنالیز کیورد گپ چیست؟

آنالیز کیورد گپ با هدف یافتن فرصت های کلمات کلیدی صورت می گیرد. این کار به شما کمک می کند کیوردهایی که پتانسیل خوبی برای کسب و کارتان دارند، را شناسایی کرده و از آن ها استفاده کنید.

انجام تجزیه و تحلیل کیورد گپ نوعی تحقیق رقابتی سئو محسوب می شود و موجب می شود راحت تر بتوانید کلمات کلیدی را که رقبا از آن ها ترافیک زیادی کسب می کنند، بیابید. به خاطر داشته باشید که هدف شما از راه اندازی کسب و کار آنلاین، جلب توجه مشتریان و دستیابی به افزایش فروش است؛ بنابراین نباید از هیچ فرصتی برای دریافت بازدید کاربران اینترنت غافل شوید.

در ادامه می توانید فهرستی از مزایای آنالیز کیورد گپ را مشاهده کنید:

  • آنالیز کیورد گپ به شما کمک می کند از فیلترهای مختلف برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • با این روش می توانید کیوردهایی که ترافیک را به سمت رقبای شما هدایت می کنند بشناسید.
  • بعد از آنالیز کیورد گپ امکان تهیه فهرستی از کلمات کلیدی مناسب را خواهید داشت.
  • به کمک آنالیز کیورد گپ قادر خواهید بود میزان کلیک به ازای هر کلمه کلیدی را کشف کنید و در نتیجه کلماتی که هیچ کلیکی دریافت نکرده اند را در صفحات جدید خود به کار نبرید.
  • در حین تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی متوجه خواهید شد که کدام کلمات بین سایت های رقیب همپوشانی دارد. به این نحو شما پرکاربردترین کلمات کلیدی را پیدا کرده اید.
  • آنالیز کیورد گپ بین ترافیک دریافتی از موبایل و دسکتاپ تفاوت قائل شده و میزان ترافیک دریافتی از هر کدام را به شما نمایش می دهد.

چگونه یک کیورد گپ موثر انجام دهیم؟

بعد از اینکه به خوبی فهمیدیم کیورد گپ چیست و چه مزایایی دارد شاید بهتر باشد روش های عملی برای آنالیز کیورد گپ را نیز بررسی کنیم.

Similarweb یک پلتفرم عالی برای پیدا کردن کلمات کلیدی است که ترافیک واقعی سایت را به شما نشان می دهد. چطور باید با استفاده از این ابزار کیورد گپ را به طور موثر آنالیز کنیم؟ برای این کار کافی است در پلتفرم Similarweb وارد صفحه اصلی شوید و بخش مربوط به کیورد گپ را انتخاب کنید. پس از آن دامنه سایت خود و قبای مورد نظر را وارد می کنید و مقایسه کلمات کلیدی آغاز می شود.

داده های مختلفی از قبیل کلمات کلیدی که رقبا با آن ها ترافیک دریافت می کنند، در قالب یک نمودار به شما نمایش داده می شود. در این نمودار همچنین می توانید به آمار رتبه بندی، سختی کلمات کلیدی و مواردی مانند آن دسترسی داشته باشید که به شما در تحلیل کلمات کلیدی رقبا کمک می کند. در نهایت چیزی که از این نمودار به دست می آورید این است که می دانید کدام کلمات کلیدی پتانسیل ترافیک بیشتری را دارند و باید آن ها را در صفحات سایت خود بگنجانید.

استفاده از آنالیز کیورد گپ برای تدوین استراتژی سئو

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید که لباس شنا می فروشید. در بستر اینترنت هزاران وب سایت دیگر نیز وجود دارند که برای فروش لباس شنا با شما رقابت می کنند؛ بنابراین لازمه موفقیت این است که مطمئن شوید هر کلیدواژه ای که رقبای شما را، به سمت افزایش ترافیک و فروش هدایت می کند، در محتوای صفحات شما نیز به کار می رود.

در نتایج مربوط به کیورد گپ احتمالا بسیاری از مواردی که نشان داده شده اند به کلمه کلیدی مورد نظر شما ارتباطی ندارند. برای اینکه تجزیه و تحلیل موثرتری داشته باشید، می توانید از روش های زیر برای محدود کردن نتایج استفاده کنید:

ارگانیک یا پولی؟: مشخص کنید که می خواهید صرفا ترافیک ارگانیک را ببینید یا ترافیک به دست آمده از روش های پولی را نیز ارزیابی خواهید کرد.

جهانی یا منطقه ای؟: ممکن است بخواهید ترافیک هایی که یک سایت از منطقه مکانی خاصی دریافت می کند را مشاهده کنید. به عنوان مثال دیجی کالا یک فروشگاه  آنلاین محبوب در ایران شناخته می شود و احتمالا آنالیز کیورد گپ مربوط به بازدیدهای خارجی کمکی به شما نمی کند. پس حالت منطقه ای را انتخاب کنید و روی ترافیک حاصل از کاربران ایرانی متمرکز شوید تا کلمات کلیدی موثر در این کشور را پیدا کنید.

دسکتاپ یا موبایل؟: کاربران موبایل و دسکتاپ چه کلمات کلیدی را جستجو می کنند؟ ممکن است سایت هایی که بیشترین ترافیک موبایل را دریافت می کنند شرکت های ایرانی باشند اما در وضعیت دسکتاپ اوضاع می تواند برعکس باشد؛ بنابراین از تجزیه و تحلیل این موارد غافل نشوید.

توجه: برای بهره مندی از قابلیت آنالیز کیورد گپ ابزار تحلیل سئو سایت Similarweb می بایست اکانت اشتراکی تهیه کنید. این اکانت را هم می توانید از برخی سایت های ارائه دهنده خدمات اشتراکی ابزارهای سئو تهیه کنید و هم می توانید با ارتباط مستقیم با کارشناسان این ابزار، با داشتن حساب دلاری، این اکانت را تهیه کنید.

آنالیز کیورد گپ,ابزار تحقیق کلمات کلیدی,تحقیق کلمات کلیدی هدف

تصویر بالا مربوط به هزینه های تهیه اکانت Similarweb از مجموعه افراک است.

معیارهای مهم برای تجزیه و تحلیل کیورد گپ ها

3 معیار مهم برای اینکه به خوبی بتوانید این مدل کلمات کلیدی را برای حوزه کاری خود، بیابید، هست که در ادامه برای شما بررسی می کنیم:

1- حجم جستجو (Search volume): پیدا کردن حجم جستجو کلمات کلیدی با ابزارهای مختلف قابل اندازه گیری است. شما می توانید با ابزارهایی نظیر Ahrefs، ابزار Semrash و… رجوع به بخش Keyword Analysis حجم جستجو را پیدا کنید. البته به صورت حدودی نیز می توانید حجم جستجو کلمات کلیدی را به وسیله ابزار رایگان گوگل، بدست آوردید.

2- سختی کلمات کلیدی (Keyword difficulty): سختی کلمات کلیدی نیز فاکتور مهمی برای پیدا کردن کیورد کپ ها هستند. این فاکتور نیز توسط ابزارهای بالا، قابل اندازه گیری است.

3- هدف جستجو (Search intent): هدف جستجو کاربران از جستجو کلمات کلیدی هدف شما چیست. این مورد را به سادگی می توانید متوجه شوید، به عنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی موبایل دارید، 90 درصد کاربران شما در دنیای وب، به دنبال خرید موبایل هستند، اندکی کمی به دنبال کسب اطلاعات و مقایسه کالاها هستند. اما اگر شما فروشگاه اینترنتی تلویزیون دارید، به دلیل نبود اطلاعات کافی کاربران از انواع تلویزیون ها، حداقل 40 درصد کاربران در وب با جستجو کلمات کلیدی حوزه کاری شما، به دنبال کسب اطلاعات هستند.

4- میزان ترافیک: پیدا کردن میزان ترافیک و ورودی یک صفحه یا یک کلمه کلیدی با ابزارهای مختلفی قابل انجام است. شما اگر به خوبی متوجه شوید که کیورد گپ چیست به راحتی متوجه اهمیت این موضوع می شود.

5- پیدا کردن نوع ترافیک: این موضوع نیز در آنالیز کیورد گپ بسیار اهمیت دارد. شناسایی اینکه چقدر کاربران شما وارد لینک های پولی می شوند یا اینکه چقدر رقبای شما برای گوگل ادز و بک لینک های پولی هزینه می کنند و بدست آوردن یک آمار حدودی، در پروسه کیورد گپ بسیار مهم است.

تحلیل رقبا,تحلیل کلمات کلیدی,کیورد گپ

تصویر بالا یک بخش آنالیز کیورد گپ ابزار Semrash است. همان طور که در تصویر می بینید، آنالیزی برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقابتی سایت های محصولات ورزشی برند است.

نتیجه گیری

با تجزیه و تحلیل سایت های رقیب می توانید بفهمید که آن ها از چه کلمات کلیدی برای رتبه گیری و افزایش ترافیک استفاده می کنند. سپس بر اساس اینکه آیا آن کیوردها با اهداف سایت شما مطابقت دارند یا نه، می توانید از کلیدواژه های قدرتمند در محتوای صفحات خود بهره مند شوید.

آنالیز کیورد گپ به شما کمک می کند کلیدواژه هایی که بیشترین حجم ترافیک ارگانیک یا پولی را دریافت می کنند کشف کنید. به همین خاطر این مفهوم نقش پررنگی در استراتژی سئو شما خواهد داشت و کیوردهایی که باید روی آن ها متمرکز شوید را تعیین می کند. کیورد گپ با یک مقایسه ساده بین کلمات کلیدی شما و سایت های رقیب، فرصت هایی که از دست داده اید را پیدا کرده و به شما ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود