بررسی همه جانبه برنامه های گوگل

برنامه های گوگل,برنامه های گوگل برای وب مستر ها,بهترین برنامه های گوگل با کاربرد عمومی

برنامه های گوگل و نرم افزار های ساخته شده توسط این شرکت، از دیگر خدماتی هستند که در کنار موتور جستجو، توسط این شرکت قدرتمند ارائه شده‌اند. برخی از افراد گمان می کنند که گوگل تنها یک موتور جستجو است و از امکانات بی نظیر و محصولات گوگل اطلاعی ندارند یا حداقل نمی دانند بسیاری از سرویس هایی که استفاده می کنند، توسط گوگل ارائه شده‌اند.

در دنیای مدرن امروز، کمتر کسی را می توان یافت که روزانه حداقل از یکی از محصولات گوگل مانند گوگل مپ، موتور جستجو، ترجمه گر گوگل و… استفاده نکند. اپلیکیشن های گوگل بسیار کاربردی و مفید هستند و می توانند روند انجام امور را برای ما بسیار ساده و سریع کنند.

بهترین برنامه های گوگل با کاربرد عمومی

در ادامه قصد داریم بهترین اپلیکیشن های گوگل و برنامه های ساخته شده توسط آن را بررسی کرده و کاربرد هریک را شرح دهیم تا شما هم بتوانید در صورت نیاز از آن ها استفاده کرده و از مزایای آن ها بهره مند شوید:

 

1. گوگل کروم (Chrome)

یکی از اپلیکیشن های گوگل برای اندروید، ویندوز و IOS مرورگر کروم می باشد. اگرچه طیف گسترده‌ای از مرورگرها برای این سیستم عامل ها موجود است، اما Chrome تجربه وب گردی سریع، آسان و ایمن را در اختیار شما قرار می دهد.

توسط این مرورگر می توانید به راحتی همه آدرس های اینترنتی را بارگذاری نمایید. همچنین کروم می تواند در صورت نیاز تمام رمزهای عبور و نام های کاربری شما را ذخیره کند تا در صورت ورود مجدد به یک سرویس خاص، در زمان شما صرفه جویی شود. به همین دلیل است که بیشتر وبلاگ نویسان، مرورگر Google Chrome را به مرورگرهای دیگر ترجیح می دهند.

مرورگر گوگل کروم به شما این امکان را می دهد که صفحات وب مورد علاقه خود را بوک مارک کنید و دسترسی سریع به آن ها داشته باشید. علاوه بر آن می توانید ترجمه گر Google Translate را به صورت اکستنشن (افزونه) به مرورگر کروم خود اضافه کرده و تمام متون موجود در اینترنت را به زبان فارسی یا هر زبان دیگری ترجمه نمایید.

همچنین افزونه های بسیار کاربردی و جالب دیگری برای این مرورگر ساخته شده‌اند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. شما به راحتی می توانید از بخش تنظیمات گوگل کروم، این افزونه ها را مرورگر خود اضافه کنید. به طور کلی مزایای استفاده از مرورگر گوگل کروم به شرح زیر است:

  • بارگذاری و نمایش بسیار سریع صفحات وب
  • امنیت بسیار بالا
  • قابلیت ادغام با سایر برنامه های گوگل
  • قابل دسترسی در سیستم عامل های مختلف
  • قابلیت شخصی سازی فراوان
  • و…

 

2. گوگل درایو (Google Drive)

یکی دیگر از محصولات گوگل و برنامه های رایگان ارائه شده توسط این شرکت، گوگل درایو است. اگر با فایل ها و اسناد الکترونیک زیادی سرکار دارید، استفاده از این اپلیکیشن به شما توصیه می شود.

برای استفاده، ابتدا باید Google Drive را نصب کنید و فایل های مدنظر را روی آن آپلود نمایید. شما می توانید به راحتی با دستگاه های موبایل، تبلت و کامپیوتر به گوگل درایو خود و فایل های موجود در آن دسترسی داشته باشید و حتی آن ها را برای دیگران ارسال نمایید. مزایای استفاده از گوگل از درایو:

  • ذخیره سازی ایمن فایل ها
  • دسترسی سریع به فایل ها
  • قابلیت جستجو میان فایل های ذخیره شده بر اساس نام، محتوا و فرمت
  • قابلیت اشتراک گذاری فایل های ذخیره شده با دیگران
  • قابلیت تعیین سطح دسترسی جهت مشاهده، درج نظر و ویرایش فایل ها توسط افراد دیگر
  • و…

برنامه های گوگل,برنامه های گوگل برای وب مستر ها,بهترین برنامه های گوگل با کاربرد عمومی

3. سرویس جیمیل (Gmail)

چه برای مقاصد تجاری و استفاده برای کسب کار و چه صرفا جهت برقراری ارتباط با دیگران، شما به یک سرویس پست الکترونیک (ایمیل) قدرتمند نیاز دارید. سرویس جیمیل بدون شک یکی از بهترین برنامه های گوگل می باشد که توسط آن می توانید یک پست الکترونیک برای خود ایجاد نمایید. مزایای استفاده از سرویس جیمیل گوگل را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • قابلیت فیلتر کردن پیام های اسپم (هرزنامه)
  • قابلیت ذخیره سازی پیام ها و فایل های متنی به صورت نامحدود
  • امنیت و سرعت در ارسال پیام

 

4. نقشه گوگل (Google Maps)

یکی از مهمترین و کاربردی ترین برنامه های گوگل، Google Maps است. با استفاده از این اپلیکیشن شما می توانید با یک ضربه مکان فعلی خود در نقشه پیدا کنید و از آنجا بهترین مسیر را برای رفتن به هر نقطه دیگر مشاهده نمایید. این برنامه یکی از کاربردی ترین اپلیکیشن های گوگل برای اندروید می باشد.

علاوه بر آن شما می‌توانید در مسیر خود مراکز خرید، پمپ بنزین ها، رستوران ها و… را جستجو نمایید، میزان ترافیک در مسیر مشخص شده را مشاهده کنید و از مدت زمان رسیدن به مقصد نیز مطلع شوید. با استفاده از گوگل مپ هرگز گم نخواهید شد (حداقل تا زمانی که باتری دستگاهتان تمام نشود). برخی از سایر مزایای استفاده از گوگل مپ:

  • مشاهده نمای خیابان ها و مسیر های اطراف مسیر اصلی
  • قابلیت دانلود نقشه مسیر و مشاهده آن در صورت آفلاین بودن یا عدم دسترسی به اینترنت
  • رایگان بودن
  • دقیق تر بودن نسبت به بسیاری از برنامه های مشابه

 

5. گوگل کیپ (Google Keep)

گوگل کیپ یکی از محصولات گوگل جهت ثبت یادداشت های متنی و صوتی است. این سرویس که از سال 2013 راه اندازی شده است، به شما کمک می کند تا به صورت آنلاین یادداشت برداری کنید. ویژگی های Google Keep به شرح زیر می باشند:

  • امکان یادداشت برداری سریع و ذخیره سازی خودکار
  • امکان ثبت صدا (ویس)
  • اشتراک گذاری موارد ذخیره شده
  • مرتب سازی یادداشت ها از طریق درج برچسب و دسترسی سریع به موارد مورد علاقه

 

6. گوگل ارث (Google Earth)

Google Earth ابزاری شگفت انگیز برای مشاهده مکان های مختلف روی زمین است. با استفاده از این برنامه می‌توانید منظره ماهواره‌ای از هر نقطه‌ای در جهان را با جزئیات تماشا کنید. ویژگی های گوگل ارث را می توان به صورت زیر شرح داد.

  • مشاهده سه بعدی شهر ها، محله ها و ساختمان ها
  • رایگان بودن
  • نقشه ها و داده های به روز
  • اطلاع از مختصات جغرافیایی نقاط مدنظر روی کره زمین

 

7. لنز گوگل (Google Lens)

گوگل لنز یکی دیگر از برنامه های گوگل می باشد که بر اساس هوش مصنوعی کار می کند. این برنامه اشیاء و متون جلوی دوربین گوشی شما را بررسی و اسکن می کند، سپس تمام اطلاعات مربوط به آن را که در اینترنت وجود دارد، در اختیار شما قرار می دهد یا متن مدنظر را ترجمه می کند.

برای مثال می توانید تصویری از جلد یک کتاب را در این برنامه قرار دهید تا تمامی اطلاعات مربوط به آن را در اختیار داشته باشید. یا این که تصویر یک مکان تاریخی را به گوگل لنز بدهید تا تمامی اطلاعات موجود در سطح وب که مربوط به آن مکان می باشند را مشاهده نمایید.

 

8. گوگل اسکولار (Google Scholar)

گوگل اسکولار در واقع یک برنامه متعلق به شرکت گوگل می باشد که همانند یک موتور جستجو قدرتمند عمل می کنند. البته تفاوتی در بین گوگل و گوگل اسکولار وجود دارد، آن هم این است که در گوگل می توان همه چیز را در هر موردی که باشد سرچ کرد و با توجه به هوش مصنوعی هایی که دارد، آن ها را یافت.

اما گوگل اسکولار برای مقالات و پژوهش های علمی کاربرد دارد و می توان گفت به نوعی موضوع دیگری در موتورهای این برنامه قرار داده نشده است. البته باید بیان کنیم که گوگل اسکولار با وجود این که طرفداران زیادی در خصوص دانلود مقاله و پژوهش های علمی دارد، اما هنوز خیلی از افراد با قابلیت های آن ها آشنا نیستند و هنوز نمی دانند که گوگل اسکولار چیست و می تواند چه کاربردی داشته باشد.

اگر بخواهیم‌ گوگل اسکولار را ساده تر شرح دهیم، می توان گفت در اصل گوگل اسکولار کمک بسیار بزرگی می تواند به دانشجویان و حتی افرادی که درحوضه تولید محتوا فعالیت دارند، کند. زیرا موتورهای جستجو این برنامه به نوعی فقط در خصوص مقاله ها و سندها و حتی پژوهش های علمی فعالیت دارند.

البته گوگل اسکولار با وجود این که سال های بسیار زیادی می باشد که در بین مردم رواج یافته است، اما هنوز محبوبیت کاملی همانند گوگل و بقیه برنامه های آن برای اسکولار ایجاد نشده و می توان به جرئت گفت خیلی از افراد از همان مبدا اصلی ‌گوگل برای سرچ مقاله و سند های خود استفاده می کنند.

همچنین در پی گزارشی که گوگل ارائه داد، در سال ۲۰۱۷ این برنامه حدود ۲۱۰ میلیون سند و مقاله پژوهشی و علمی را در خود جای داده بود که قطعا با گذشت چهار سال، این اسناد زیاد تر هم شده اند. شاید کار کردن با این برنامه آسان به نظر برسد اما نکاتی در خصوص نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

برای کار کردن با گوگل اسکولار، هیچ نیازی نیست که راه های سخت و دشواری را پست سر بگذارید. حتی بر خلاف عقیده اکثر مردم کار کردن با گوگل اسکولار، همانند گوگل بسیار ساده است و کافی است که چند نکته را رعایت کنید تا محتوا و مقاله مورد نظر شما با دقت یافت شود.

به عنوان مثال در ابتدا که قصد سرچ مقاله یا محتوای خود را دارید، باید نام آن را سرچ کنید. مثلا اگر مقاله در رابطه با پژوهش های علمی پزشکی می خواهید، باید حتما نام آن را درست سرچ کنید تا با بقیه مقاله ها مخلوط نشود.

برای راحت تر جستجو کردن می توانید مقاله را با جزئیات دیگر مثل نام نویسنده آن، اثر یا… سرچ کنید تا دقیقا گوگل اسکولار مطالب مورد نظر شما را بیابد. در کل آموزش کار با گوگل اسکولار ساده است و یاد گرفتن سرچ در این برنامه هم همانند گوگل ساده است و از آنجایی که اغلب تجربه کار با گوگل را داشتیم، می توانیم بهتر از گوگل اسکولار استفاده کنیم.

همچنین ممکن است که در برخی از مواقع، نام کامل مقاله و محتوای مورد نظر را ندانید و تنها تکه ای کوچک از آن را مطالعه کرده باشید. در این صورت می توانید متنی که در ذهن خود دارید را در قسمت جستجوی این برنامه قرار دهید تا با بهترین موتورهای جستجوی خود، هر محتوایی که متن مورد نظر شما را در خود قرار است برای شما نشان داده شود.

 لازم به ذکر است که در گوگل اسکولار جستجوی پیشرفته هم وجود دارد و اگر فردی نتواند مقاله و محتوای مورد نظر خود را در میان نمایش داده ها بیابد، می تواند از جست و جو پیشرفته استفاده کند.

گوگل,محصولات گوگل

برنامه های گوگل برای وب مستر ها

برخی از برنامه های گوگل و سرویس های ارائه شده توسط این شرکت، مخصوص مدیریت هرچه بهتر وب سایت ها است.

با استفاده از این برنامه ها، می توانید ترافیک وب سایت خود را به همراه بسیاری از اطلاعات مهم دیگر مشاهده کرده و بر اساس آن ها بهترین تصمیم ها را برای استراتژی آینده وب سایت خود بگیرید. در ادامه بهترین سرویس های گوگل برای مدیریت وب سایت ها را معرفی خواهیم کرد.

 

1. کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console)

سرچ کنسول یکی از محبوب ترین برنامه های گوگل برای صاحبان وب سایت ها می باشد. با ایجاد حساب سرچ کنسول برای وب سایت خود، می توانید اطلاعات بسیار مهمی را که برای سئو سایت مهم هستند را مشاهده نمایید. همچنین مشکلات موجود در سایت شما (ارورها) که رفع آن ها موجب می شود سایت مدنظر جایگاه بهتری را در نتایج جستجو گوگل کسب کند، در سرچ کنسول نمایش داده می شوند.

گوگل سرچ کنسول یک ابزار بی نظیر جهت ایجاد استراتژی سئو سایت می باشد؛ به همین دلیل آموزش کامل کار با این سرویس فوق العاده، در دوره جامع آموزش سئو قرار گرفته است.

 

2. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

از دیگر برنامه های گوگل، آنالیتیکس است که محیط آن شباهت زیادی به کنسول جستجو گوگل دارد، با این تفاوت که اطلاعات ارائه شده در آنالیتیکس بیشتر مربوط به فعالیت های تجارت الکترونیک وب سایت می شوند.

در گوگل آنالیتیکس می توانید مشاهده کنید که ترافیک وب سایت شما، از چه منابعی به سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند و کاربران مدنظر، از چه نقاط جغرافیایی بوده و از چه دستگاه و سیستم عامل هایی برای ورود به سایت شما استفاده کرده‌اند.

البته اطلاعات گوگل آنالیتیکس به این موارد محدود نمی شود و شما می توانید داده‌های بسیار بیشتری را در مورد وب سایت خود در این ابزار قدرتمند مشاهده نمایید. گوگل آنالیتیکس در دسته اپلیکیشن های گوگل برای اندروید نیز قرار می گیرد زیرا نسخه اندروید آن نیز ایجاد شده و شما می توانید آن را از گوگل پلی دانلود نمایید.

کاربرد گوگل آنالیتیکس تنها برای وب سایت ها نیست، بلکه می تواند اطلاعات مشابه ذکر شده برای کانال های یوتیوبی را در اختیار یوتیوبر ها و صاحبان کانال ها قرار دهد.

 

3. گوگل تگ منیجر یا GTM (Google Tag Manager)

گوگل تگ منیجر از دیگر برنامه های گوگل برای وب مستران است. این ابزار را می توان یک برنامه مکمل برای گوگل آنالیتیکس درنظر گرفت. به زبان ساده، از طریق گوگل تگ منیجر می توان با اضافه کردن قطعات کد به وب سایت، اطلاعات و داده های خاصی را که مدنظر داریم، از وب سایت استخراج کرده و در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنیم.

اگر بخواهید خودتان کدهای مربوط به استخراج داده ها را بنویسد، نیاز به دانش برنامه نویسی حرفه‌ای خواهید داشت و از سوی دیگر این عمل زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. اما گوگل تگ منیجر کار شما را راحت کرده و به صورت خودکار کدهای لازم مربوط به استخراج اطلاعات مدنظر یا ردیابی رویدادهای خاص در وب سایت را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برنامه های گوگل هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و معمولا طوری طراحی می شوند که انجام امور و فعالیت های روزانه افراد را ساده تر کنند. شاید یکی از دلایل محبوبیت گوگل نزد افراد همین باشد. ابزارها و محصولات گوگل، اکثرا به طور رایگان منتشر می شوند و گوگل استراتژی های دیگری را برای کسب درآمد خود مدنظر می گیرد.

در این صفحه برخی از بهترین اپلیکیشن های گوگل را معرفی کردیم و شما می توانید با استفاده از مطالب ذکر شده، بهترین گزینه ها را مطابق با نیاز خود انتخاب و استفاده نمایید.

 

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود