نکات مهم ویراستاری محتوا

تقویم ویراستاری,نکات مهم ویراستاری,نکات مهم ویرایش متن

دانستن نکات مهم ویراستاری محتوا به ما کمک می کند تا از پیش نویس های نامرتب خود، متنی جذاب، قابل فهم و کاربر پسند ایجاد کنیم. هنگامی که ایده می گیرید و شروع به نوشتن می کنید، متنی که حاصل می شود تنها یک پیش نویس است و با نسخه قابل انتشار فاصله زیادی دارد. اجرای صحیح نکات ویراستاری متن، می تواند این فاصله را کم کرده و به صفر برساند.

هیچ نویسنده‌ای نسخه اولیه و پیش نویس خود را منتشر نمی کند؛ بلکه ابتدا صبر می کند و منتظر ایده‌های جدید می شود. سپس با اجرای نکات مهم ویراستاری، متن خود را به بهترین شکل ممکن برای خوانندگان قابل فهم و جذاب می سازد.

برای ویراستاری متن، باید چندین بار پیش نویس های خود را مطالعه کرده و تغییراتی را که احساس می کنید لازم است، اعمال نمایید. حتی بهتر است برای انجام هرچه بهتر ویراستاری مقاله خود، از سایر افراد کمک بگیرید و از آن ها بخواهید متن شما را مطالعه کرده، برداشت خود را بگویند و نظرات خود را جهت منطبق تر شدن متن با هدفی که از نوشتن آن داشته‌اید، بازگو نمایند.

ویراستاری چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم ویراستاری چیست، می توان گفت ایجاد تغییرات مثبت و اصلاح متون از نظر نگارشی، فنی، دستور زبان و نظم بخشیدن و مرتب کردن آن ها می باشد. به عبارت دیگر، ویراستاری شامل بررسی مجدد، بازبینی دقیق و اصلاح متن های پیش نویس است.

ویراستاری یک نوع هنر نویسندگی است. ویراستار با مهارت خود در نگارش متن و تسلطی که بر دستور زبان دارد، می‌تواند هر نوشته‌ای را منظم کرده و ایرادات آن را تصحیح کند. حال که می دانید ویراستاری چیست، بهتر است بدانید ویراستاری سه نوع یا شاخه مهم نیز دارد. انواع ویراستاری به شرح زیر می باشد:

  • ویراستاری فنی
  • ویراستاری دستور زبانی و ساختاری
  • ویراستاری محتوایی و تخصصی

تقویم ویراستاری,نکات مهم ویراستاری,نکات مهم ویرایش متن

نکات مهم ویراستاری محتوا سایت و سئو

حتما شما نیز مثال (بخشش، لازم نیست اعدامش کنید…) را شنیده‌اید. این یک نمونه واضح از تاثیر و اهمیت ویراستاری جملات است. درج علائم در مکان صحیح، ویراستاری تخصصی از نظر صحت محتوایی و سایر موارد مشابه، اهمیت بسیار زیادی در نگارش متون و همچنین تولید محتوای وب سایت دارند.

از سوی دیگر اگر متون موجود در سایت شما به خوبی ویراستاری نشوند، یکی از مشکلات احتمالی، درک سخت آن ها و قابل فهم نبودنشان است. این امر سبب می شود کاربران در ابتدای ورود به صفحات سایت شما به دلیل سختی خواندن متون، کلافه شده و وب سایت شما را به سرعت ترک نمایند.

این امر در سئو موجب افزایش Bounce Rate یا نرخ پرش شده و تاثیر منفی بر رتبه صفحات سایت شما در نتایج جستجو خواهد داشت. این تنها یک نمونه از تاثیر مخرب عدم رعایت نکات مهم ویراستاری در محتوای سایت می باشد. از نمونه های دیگر این اثرات مخرب، می تواند به برداشت اشتباه کاربران از محتوای شما و درنتیجه به خطر افتادن اعتبار کاری و برند اشاره کرد.

اهمیت این موارد تا حدی زیادی است که تقریبا در تمامی دروه های آموزش سئو سایت رایگان نیز به آن ها پرداخته می شود. اما نکات مهم ویراستاری متن چه مواردی هستند؟

1. مشخص کردن هدف مقاله

مطابق بودن مفهوم جملات و پاراگراف های اولیه محتوا، با هدف و موضوع اصلی آن، از نکات مهم ویراستاری محتوا می باشد. هنگام ویرایش یک مقاله، در پاراگراف های ابتدایی توجه ویژه‌ای به توصیف صحیح موضوعی که قصد بیان آن را دارید، داشته باشید.

2. انتقال پیام صحیح در هر بخش

 باید از خود بپرسید که هدف از نوشتن مقاله چیست و بررسی کنید که آیا کلمات و جملات ابتدایی شما به طور صحیح این هدف را به خواننده منتقل می کنند یا خیر. خواننده باید با خواندن پاراگراف های ابتدایی متوجه کلیت موضوع شده و بداند که در ادامه چه مطالبی را خواهد آموخت.

پس از بخش اولیه مقاله، نوبت به اجرای نکات مهم ویراستاری در بدنه اصلی یا بخش مرکزی محتوا می رسد. پیامی که قصد انتقال آن را به کاربران دارید، یا راه حل های مربوط به چالش مطرح شده در محتوا، باید در این بخش به طور کامل و با قابلیت درک آسان شرح داده شوند.

در نهایت نوبت به بخش نتیجه گیری مقاله می رسد که شامل پیام شما برای مخاطبان می شود. در این قسمت باید توصیه های خود را در قالب یک یا دو پاراگراف نتیجه گیری کنید.

3. عدم وجود کلمات و جملات تکراری

یکی از مهمترین نکات ویراستاری مقاله، این است که کلمات مشابه به صورت پشت سرهم تکرار نشوند. برای اجرای این امر، به جای استفاده از یک کلمه، سعی کنید از مترادف های آن استفاده نمایید. این تکنیک همچنین برای جلوگیری از افزایش بیش از حد چگالی عبارات کلیدی در مقاله بکار می رود. (استفاده از عبارات کلیدی مترادف یا همان LSI)

4. ویراستاری دستور زبان

یکی از مراحل و نکات مهم ویراستاری، اعمال اصلاحات از نظر دستور زبان و درج علائم با جایگاه صحیح و مناسب است. به این موارد در ادامه خواهیم پرداخت اما بهتر است بدانید ابزارهای آنلاینی نیز برای اعمال این نکات طراحی شده‌اند که البته هنوز به قدر کافی تکامل یافته و قابل اتکا نیستند.

5. ویراستاری خوانایی محتوا

محتوا باید با سهولت هرچه تمام تر خوانده شود. یکی از با اهمیت ترین نکات ویراستاری محتوا سایت، بهبود خوانایی و ویراستاری جملات آن است. بهبود خوانایی شامل موارد زیر می شود.

  • عدم وجود پاراگراف های طولانی (پاراگراف ها نهایتا 6 خط باشند)
  • بکار بردن قید، فاعل، صفت، مفعول و… در جای مناسب خود
  • روان بودن و طولانی نبودن جملات
  • از اصطلاحات خیلی تخصصی و غیر قابل فهم برای کاربران، کمتر استفاده شود و در صورت وجود، تا حد ممکن شرح داده شوند.

6. بررسی های نهایی

پس از انجام مراحل بالا، باید بررسی نهایی نکات ویراستاری محتوا سایت خود را انجام دهید که این نکات به شرح زیر می باشند:

  • با خواندن مجدد مقاله، بررسی کنید که آیا جملات به راحتی قابل درک هستند و از خوانایی مناسبی برخودار می باشند یا خیر.
  • بررسی کنید که آیا پیام مربوط به هر پاراگراف، مکمل پاراگراف های قبلی خود می باشد یا خیر.
  • بررسی کنید آیا هدفی که در بخش ابتدایی مقاله وعده داده شده است، در بخش مرکزی به خوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است یا خیر.
  • بررسی کنید که در انتهای مقاله، به خوبی عمل جمع بندی و نتیجه گیری صورت گرفته است یا خیر.

ویراستاری چیست,ویراستاری متن,ویراستاری محتوا

نکات مهم ویراستاری دستور زبانی و فنی

همان طور در بخش چهارم قسمت قبلی ذکر شد، نکاتی را بیان خواهیم کرد که با اجرای آن ها روی متون، می توانید نوشته خود را حرفه‌ای تر جلوه دهید و پیش نویس خود را به متنی عالی و قابل انتشار تبدیل نمایید.

1. استفاده صحیح از علائم

استفاده از نشانه ها و علائم به طور صحیح و در مکان مناسب خود، می تواند به سهولت خواندن متن کمک نماید. همچنین در صورت عدم استفاده صحیح از نشانه های نگارشی، ممکن است منظور شما کاملا به طور برعکس یا اشتباه به مخاطب منتقل شود.

مواردی مانند مکس های طولانی یا کوتاه، نقل قول، توضیح بیشتر برای جملات یا کلمات و… از طریق علائم، قابل انتقال هستند که باید به طور صحیح استفاده شوند.

2. یکنواخت بودن نوع لحن

در برخی مواقع ممکن است بخواهید متن مربوط به محتوای وب سایت یا حتی شبکه های اجتماعی را با زبان محاوره‌ای و عامیانه بنویسید. این امر کاملا طبیعی است و بستگی به نوع مخاطبان، پلتفرم انتشار محتوا و انتخاب شما دارد.

اما باید دقت داشته باشید که لحن شما باید یکنواخت باشد. به عبارت دیگر نباید بخشی از متن عامیانه بوده و بخش دیگری از آن دارای لحن رسمی باشد. اصلاح لحن، یکی از موارد مهم در ویراستاری جملات و محتوا است.

3. اصلاح غلط های املایی

از دیگر نکات مهم ویرایش متن، اصلاح غلط های املایی و اشتباهات تایپی می باشد. اما برای ویراستاری مقاله وب سایت، در برخی مواقع استثناء هایی وجود دارد. برای مثال، عبارات “مهمترین” و “مهم ترین” هردو بین افراد رایج هستند؛ اما واژه “مهمترین” صحیح است.

یکی از نکات ویراستاری محتوا سایت این است که برخی مواقع ممکن است مجبور باشید بعضی از واژگان را به صورت اشتباه بنویسید؛ زیرا آن ها همان طور (به صورت اشتباه) توسط کاربران جستجو می شوند.

رعایت این نکته در نگارش عناوین و عبارات کلیدی مربوط به مقاله مهم است و در سایر قسمت های محتوا، کلمات را به طور صحیح باید نوشت. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه نمایید.

فرض کنید قصد دارید مقاله وب سایتی را با موضوع “مهمترین زبان های دنیا” ویراستاری کنید. یکی از عبارت “مهمترین زبان های دنیا” و “مهم ترین زبان های دنیا” می تواند برای عنوان مقاله شما انتخاب شود و همانطور که گفته شد، عبارت اول از نظر املایی صحیح و عبارت دوم اشتباه می باشد.

اما برای ویراستاری مقاله سایت، باید توجه کنید که کاربران هدف شما، کدام عبارت را بیشتر جستجو کرده و آن را برای عنوان مقاله خود انتخاب نمایید. در این صورت شما می توانید ورودی بیشتری از موتورهای جستجو کسب نمایید و به سئو سایت خود کمک کنید.

رعایت نکات تایپی در مقالات

علاوه بر نبودن اشتباهات تایپی، باید از فاصله های و نیم فاصله ها به صور صحیح استفاده شود. نیم فاصلی بین دو حرف فاصله‌ای بدون وجود فضای خالی ایجاد می نماید. برای مثال دو واژه “می خواهم” و “می‌خواهم” به ترتیب با فاصله و نیم فاصله نوشته شده‌اند. با توجه به فضای بعد از حروف “می” می توانید تفاوت این دو را متوجه شوید.

اما در ویراستاری مقاله وب سایت برای سئو، نباید در عناوین، تگ های هدینگ و عبارات کلیدی از نیم فاصله استفاده شود، زیرا همانطور که گفته شد این موارد باید دقیقا همانطوری نوشته شوند که کاربران جستجو می کنند و کمتر کاربری هنگام جستجو، از نیم فاصله استفاده می کند.

برای سایر قسمت های مقاله سایت، تفاوت چندانی ندارد که از نیم فاصله (کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + 2) استفاده نمایید یا از فاصله (کلید Space).

نکات مهم ویراستاری در این صفحه بیان شدند و حال شما می توانید با استفاده و اجرای آن ها روی مقالات و متون خود بهترین نسخه از متن خود را تهیه کنید. نکات مهم ویرایش متن برای هر نوع تولید محتوا یکسان هستند؛ بجز برخی موارد جزئی که در ویراستاری محتوای سایت به صورت استثناء وجود دارند.

رعایت برخی از نکات مهم ویراستاری محتوا سایت، به شما کمک می کند حتی در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، جایگاه بهتری را کسب کرده و ورودی یا ترافیک ارگانیک بیشتری را برای سایت خود جذب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود