20 ابزار سئو فنی

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

ابزارهای سئو فنی (Technical SEO) زیادی برای شرکت ها وجود دارد که ضروری ترین آنها را در این مقاله برای شما دوستان عزیز معرفی می کنیم.

در هنگام شناسایی مشکلات یک وب سایت، از مشکلات مربوط به سرعت سایت گرفته تا بررسی و ایندکس سایت، مهم است که ابزارهای مناسب را برای شناسایی هر گونه مشکل فنی که ممکن است کارایی جستجوی طبیعی سایت را تحت تاثیر قرار دهد، در اختیار داشته باشید.

در ادامه به ارائه لیستی از ابزارهای تکنیکال سئو که هر متخصص سئو باید با آن ها آشنا باشد، پرداخته ایم.

  1. Screaming Frog

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

Screaming Frog یک ابزار ارزیابی ضروری است که حتما باید آن را در اختیار داشته باشید.

به منظور بررسی یک وب سایت ابتدا باید آن را با این ابزار ارزیابی کنید.

با استفاده از بعضی از تنظیمات Screaming Frog این امکان وجود دارد که نکات مثبت غیرواقعی یا خطاهایی را که ممکن است نادیده بگیرید، در یک ارزیابی مد نظر قرار دهید.

این ابزار تست سئو سایت می تواند در شناساسیی مشکلات پایه زیر به شما کمک کند:

  • ننوشتن تایتل های صفحات
  • ننوشتن توضیحات متا
  • ننوشتن عبارت های کلیدی متا
  • بزرگ بودن تصاویر
  • کدهای پاسخگویی خطا داده
  • خطاهای موجود در URL
  • خطاهای موجود در Canonical

عوامل زیر امکانات پیشرفته ای هستند که Screaming Frog می تواند در انجام دادن آن ها به شما کمک کند:

  • شناسایی مشکلات مربوط به صفحه بندی
  • عیب یابی مشکلات مربوط به اعمال سئو سایت های بین المللی
  • بررسی عمیق ساختار وب سایت
  1. Search Console گوگل

ابزارهای تکنیکال سئو,ابزارهای سئو,ابزارهای سئو فنی

ابزار اصلی سئو هر سایتی باید Search Console گوگل باشد.

این ابزار کارآمد اخیرا به طور کامل بهینه سازی شده است و گزارشات، ویژگی ها و اطلاعات بیشتری را به جای ویژگی های نسخه قبلیش در اختیار شما می گذارد.

Search Console گوگل در ایجاد یک فرآیند گزارش دهی به شرکت ها کمک می کند.

گزارش دهی برای شرکت هایی که با سئو سر و کار دارند، یک فرآیند مهم است. اگر که هنوز یک فرآیند گزارش دهی را طراحی نکرده اید، توصیه می کنیم که هرچه سریع تر این کار را انجام دهید.

این فرآیند می تواند در هنگام بروز مشکلاتی مربوط به ایجاد تغییراتی در سایت مانند پاک شدن اکانت های GSC به شما کمک کند. اگر اکانت های GSC پاک شوند، شما می توانید با کمک Search Console گوگل اطلاعات GSC را بازگردانید.

اپلیکیشن های شرکتی هم می توانند با استفاده از API اطلاعات لازم را نسبت به مصرف داده ها در اختیار شما بگذارند.

  1. Google Analytics

اگر که یک پلت فرم تحلیل کننده کارآمد برای تحلیل کارایی جستجوی طبیعی وجود نداشت، معلوم نبود که در دنیای محتوانویسی در چه موقعیتی قرار داشتیم.

Google Analytics یک ابزار رایگان است و می تواند اطلاعاتی را در مورد نحوه شناسایی جریمه ها، مشکلات مربوط به ترافیک و هر مانع دیگری که ممکن است در راه شما ظاهر شود، در اختیارتان بگذارد.

اگر Google Analytics را هم مانند Google Search Console به درستی تنظیم کنید، می توانید به کمک این ابزار یک فرآیند گزارش دهی ماهانه را هم در اختیار داشته باشید.

این فرآیند در موقعیت هایی که مشکلات بسیار بدی در زمینه دسترسی مشتری به Google Analytics پیش می آید، به شما در ذخیره اطلاعات کمک می کند.

Google Analytics از پاک شدن همه اطلاعات مشتریان جلوگیری می کند.

  1. نوار ابزار توسعه وب (Web Developer Toolbar)

سئو فنی

شما می توانید این پلاگین را برای مرورگر گوگل کروم خود دانلود کنید.

نوار ابزار توسعه وب یک پورت رسمی برای افزودنی توسعه وب فایرفاکس است.

شناسایی مشکلات مربوط به کد نویسی مخصوصا در هنگام به کار گیری زبان کد نویسی JavaScript برای طراحی منوها و رابط کاربری از کاربردهای اصلی این افزودنی به شمار می آید.

شما می توانید با کنار گذاشتن JavaScript و CSS به کمک افزودنی نوار ابزار توسعه وب بفهمید که مشکلات فوق در کدام قسمت مرورگر ایجاد شده اند.

ارزیابی وب سایت شما تنها به مشکلات JavaScript و CSS محدود نمی شود.

نوار ابزار توسعه وب در پیدا کردن متن alt، عکس های خراب، مشاهده اطلاعات متا تگ و دیدن سر صفحه های پاسخی هم به شما کمک می کند.

  1. WebPagetest

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

در چند سال اخیر سرعت صفحه یک سایت به یک موضوع مهم تبدیل شده است؛ ارزیاب هایی که سرعت صفحه را بررسی می کنند، ابزارهای مهمی را برای این کار در اختیار شما می گذارند.  

WebPagetest در این زمینه یکی از ابزارهای ضروری سئو است که هر شرکتی باید آن را در اختیار داشته باشد.

این ابزار بررسی سئو می تواند در انجام کارهای زیر به شما کمک کند:

  • تست های سرعت waterfall
  • تست های سرعت رقیب
  • سرعت فیلم های رقیب
  • تعیین زمان مورد نیاز برای بارگذاری کامل یک سایت
  • Time to first byte
  • تعیین زمان شروع به رندر شدن
  • عناصر DOM

WebPagetest به شما در فهمیدن این که چگونه عوامل فنی یک سایت برای ایجاد یک نتیجه نهایی با یکدیگر در تعامل هستند یا فهمیدن زمان نمایش کمک می کند.

  1. Google Page Speed Insights

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

با در نظر گرفتن ترکیبی از معیارهای سنجش سرعت برای موبایل و رایانه های دسکتاپ می توان گفت که PageSpeed Insights یک ابزار کاربردی برای شرکت هایی است که می خواهند از نظر سرعت صفحه سایت با سرعت سایر سایت ها رقابت کنند.

PageSpeed Insights برترین ابزار موجود برای تست کردن سرعت یک سایت نیست ولی یک نقطه شروع خوب محسوب می شود زیرا همیشه سرعت دقیق وب سایت را اعلام نمی کند بلکه تخمینی از آن را در اختیار کاربرانش می گذارد.

این امکان وجود دارد که نتایج ارائه شده توسط Google Page Speed با نتایج ارائه شده توسط سایر ابزارها تفاوت داشته باشند.

در هنگام انجام یک بررسی دقیق باید در نظر داشته باشید که PageSpeed گوگل تنها بخشی از یک تصویر را برای شما ترسیم می کند از این رو توصیه می شود که برای دریافت تصویر کلی نسبت به عملکرد سایتتان از چند ابزار برای تحلیل آن استفاده کنید.

  1. Google Mobile-Friendly Testing Tool

برای یک ارزیاب سایت تعیین ویژگی های فنی یک سایت در رابطه با وسایل قابل حمل مهم است. Mobile-Friendly Testing می تواند با بررسی یک سایت کارایی آن را بر روی گوشی های همراه نشان دهد.

  1. Structured Data Testing Tool گوگل

Structured Data Testing Tool تنها یک کار را انجام می دهد ولی در انجام این کار به خوبی ایفای نقش می کند. این ابزار به شما کمک می کند که نشانه گذاری Schema اطلاعات ساختار بندی شده را برحسب اطلاعات Schema.org که توسط گوگل پشتیبانی می شود، تست کنید.

روش ارائه شده توسط این ابزار یک راهکار برای شناسایی مشکلات موجود در کدنویسی Schema قبل از به کار گیری این کد است.

  1. GTMetrix Page Speed Report

GTMetrix یک کارت گزارش سرعت صفحه است و اطلاعات مختلفی را در مورد سرعت صفحه در اختیار شما می گذارد. با بررسی عمیق درخواست های یک صفحه، فایل های CSS و JavaScript بارگذاری شده و دیگر عناصر یک سایت می توانید بسیاری از عوامل کاهش دهنده سرعت سایت را پاک کنید.

  1. W3C Validator

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

شاید یک کد ولیدیتور مانند W3C Validator را به عنوان یک ابزار سئو در نظر نگیرید ولی این ابزار برای شما کارآمد است.

در صورتی که ندانید می خواهید چه کاری را انجام دهید، احتمال اشتباه ارزیابی کردن نتایج بررسی و ایجاد مشکلات جدید وجود دارد به همین دلیل باید بدانید که هدفتان از به کار گیری W3C Validator چیست.

مثلا برای سنجیدن اعتبار کد سایتی که در XHTML طراحی شده ولی به WordPress انتقال یافته است، می توانید از W3C Validator استفاده کنید.

در هنگام طراحی کد کپی کردن همه آن در WordPress به طور خودکار نوع سند کد را تغییر نمی دهد. این عدم تغییر علت بروز خطاهای بسیار زیاد در صفحات یک سایت در هنگام اجرای تست است.

سایتی که به چنین نحوی طراحی شده است باید به طور کامل با کد جدیدی دوباره طراحی گردد، مخصوصا در صورتی که کد قبلی دیگر وجود نداشته باشد.

  1. SEMrush

دلیل اصلی شهرت SEMrush، افزایش دقت جستجوی عبارت های کلیدی و دیگر جستجوهای فنی است. آنچه که SEMrush را ارزشمند می کند، رقیب تحلیلگر دیتای این ابزار محسوب می شود.

SEMrush یک ابزار تحلیلگر فنی نیست اما اگر یک تحلیلگر رقیب را به طور کامل بررسی کنید، داده های رتبه بندی و تحلیل بازار SEMrush می توانند با اطلاعات خود، شما را غافلگیر کنند.  

شما می توانید به واسطه این اطلاعات استراتژی سئو خود را بهتر طراحی کنید و نسبت به رقبایتان برتری یابید.

ادامه…

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

  1. Ahrefs

سایت ahrefs به عقیده بسیاری از افراد، یک ابزار مهم در زمینه تحلیل فنی لینک ها می باشد. شما می توانید به کمک ابزار Ahrefs با شناسایی الگوهای خاصی در پروفایل یک لینک بفهمید که صاحب یک سایت چه استراتژی را برای لینک سازی دنبال می کند.

در بررسی یک سایت این امکان نیز وجود دارد که مشکلات انکر تکست که یک سایت را به واسطه ویژگی تگ کلود تحت تاثیر قرار می دهد، را شناسایی کنید.

شما همچنین می توانید با کمک Ahrefs نوع لینک هایی را که به سایت ارجاع داده شده اند نظیر شبکه های بلاگی، پروفایل لینک پر ریسک با فروم های متعدد و لینک های web 2.0 و دیگر مشکلات بزرگ را نیز شناسایی کنید.

توانایی شناسایی زمان های حذف بک لینک های سایت، الگوهای لینک سازی سایت و … از دیگر قابلیت های سایت ahrefs هستند.

  1. Majestic

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

Majestic یکی از ابزارهای بررسی سئو سایت دارای مفاهیم لینک سازی خاص است. این ابزار مانند Ahrefs از طریق دانلود گزارش های پروفایل کامل لینک یک سایت در شناسایی الگوهای لینک سازی به شما کمک می کند.

با گزارش بدست آمده در مورد قابلیت لینک سازی یک سایت در اثر مشکلات وابسته ی سایت شما می توانید آنها را شناسایی کنید.

امکان شناسایی همسایگان بد و دامنه های دیگر صاحب یک سایت از قابلیت های سایت majestic است. شما می توانید با گزارش بدست آمده در مورد این همسایگان مشکلاتی را که در قابلیت لینک سازی یک سایت در اثر مشکلات وابستگی های سایت ایجاد شده اند، شناسایی کنید.

سایت majestic مانند بسیاری دیگر از ابزارها کارایی های خاص خود را در محاسبه مشخصات فنی لینک مانند Trust Flow، Citation Flow و دیگر عوامل لینک دهی که به ارتباط، اطمینان و چگالی سایت مرتبط هستند، دارد. شما می توانید به کمک گراف های لینک این عناصر هر مشکلی را که با گذشت زمان در پروفایل لینک ایجاد می شود، شناسایی کنید.

می توان گفت عملکرد هر شرکتی که در فرآیندهای عیب یابی لینک از Majestic استفاده کند، به میزان زیادی افزایش می یابد.

  1. Moz Bar

رقیب پیدا کردن برای ابزار moz کار سختی است. این اپلیکیشن به عنوان یک ابزار فنی سئو چندان شناخته شده نیست ولی امکان تحلیل کامل بسیاری از عناصر را برای شما فراهم می کند. شما بدون جستجو کردن عمیق ابزار moz می توانید عوامل پیشرفته ای مانند تگ های “rel=”canonical، زمان بارگذاری صفحه، نشانه گذاری Schema و همچنین وضعیت HTTP را هم در این برنامه پیدا کنید.

Moz Bar برای بررسی های اولیه ای خوب است که باید قبل از ارزیابی های عمیق سایت انجام شوند. شما می توانید از اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار در انجام ارزیابی های عمیق استفاده کنید.

  1. Barracuda Panguin

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

اگر می خواهید جریمه شدن سایت تان را بررسی کنید، توصیه میکنیم که از Barracuda Panguin استفاده کنید. این ابزار با اتصال به اکانت Google Analytics سایت مورد نظر شما، کار خود را آغاز می کند.

Barracuda Panguin اطلاعات مرتبط با زمان جریمه شدن یک سایت را به همراه اطلاعات GA آن سایت ارائه می کند و از این طریق به سادگی به شما می گوید که سایت تان در چه موقعیت هایی جریمه شده است.

نکته مهمی که باید مد نظر قرار گیرد این است که رابطه دقیقی در این محاسبه وجود ندارد به همین دلیل باید همه داده های اطلاعاتی آن را بررسی نمایید تا بتوانید هر نوع جریمه احتمالی را از دور خارج کنید.

با کمک ابزارهای بررسی سئو مانند Barracuda Panguin نمی توانید در مورد رویدادهای اطلاعاتی تخمین بزنید و در نتیجه دلایل بروز یک رویداد را بررسی کنید.

  1. Google Search Console XML Sitemap Report

این ابزار یکی از آن دسته ابزارهای سئو فنی است که باید در جریان نحوه گزارش نویسی شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد. عیب یابی مشکلات مربوط به نقشه سایت بخش مهمی از ارزیابی سئو سایت است. این درک فنی می تواند به شما در بدست آوردن URL ها اضافه شده به سایت کمک کند.

برای کسانی که اطلاعات زیادی ندارند، بهترین کار برای بهبود سئو سایت، اطمینان از موارد زیر است:

  • یک نقشه سایت باید فاقد URL هایی با کد وضعیت 4xx یا 5xx باشد بلکه باید دارای URL های صحیح با کد وضعیت 200 باشند. گزارش نقشه سایت xml در کنسول جستجوی گوگل در رسیدن به چنین جایگاهی به شما کمک می کند.
  •  URL ها به صورت کاملا دقیق علاوه بر داخل سایت باید در نقشه سایت هم باشند. به عبارت دیگر یک سایت مپ نباید هیچ صفحه سازماندهی نشده ای را در خزنده Screaming Frog داشته باشد.
  • همه URL های پارامتر داری که جزء صفحات مهم و اصلی سایت نیستند، باید از نقشه سایت پاک شوند. بعضی از پارامترها مشکلاتی را در تایید اعتبار نقشه های سایت XML ایجاد میکنند؛ چنین پارامترهایی نباید در URL ها باشند.
  1. BrightLocal

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

اگر وب سایتی را برای یک کسب و کار محلی مدیریت میکنید، سئو سایت شما باید شامل سئو محلی برای بخش قابل توجهی از جذب لینک های موثر باشد.

اعمال سئو باید سئو محلی را هم در بخش زیادی از تلاش های مربوط به جذب لینک شامل شود.

BrightLocal در این زمینه به شما کمک می کند. این اپلیکیشن یک ابزار فنی سئو نیست ولی می تواند به شما در یافتن مشکلات فنی سئو محلی سایتتان کمک کند.

مثلا با BrightLocal می توانید سئو محلی سایت تان را انجام دهید و سپس کارهای دیگری را که باید بر روی سایتی انجام دهید اما انجام نداده اید، شناسایی کنید. این ابزار مانند Yext یک لیست محبوب از سایتیشن هایی (citations) را که باید بر روی سایت اعمال کنید، در اختیار شما می گذارد.

BrightLocal به کمک یکی از ویژگی هایش شما را قادر می سازد تا سایتیشن های یک سایت را ارزیابی یا طراحی کنید. این ابزار همچنین ارزیابی عمیقی از بررسی های انجام شده در مورد سئو محلی و حضور شما در Google My Business را نیز ارائه می کند.

اگر شرکت شما با سئو محلی، زیاد سر و کار دارد، باید استفاده از BrightLocal را حتما در دستور کار خود قرار دهید.

  1. Whitespark

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

این ابزار نسبت به BrightLocal عمق بیشتری دارد. Whitespark در واقع یک فایندر سایتیشن های محلی است و با نشان دادن این که سایت شما نسبت به فضای یک رقیب در چه موقعیتی قرار دارد، ارزیابی عمیق تری را نسبت به سئو محلی سایتتان در اختیارتان می گذارد. Whitespark به این منظور شما را قادر می سازد تا همه سایتیشن های سئو محلی سایت رقیبتان را پیدا کنید.

بخشی از قابلیت های ارزیابی این ابزار این امکان را نیز برای شما فراهم می کند که به کمک گزارش های دقیق مرتبط با موقعیت های محلی خاص گوگل و همچنین گزارش های دقیق مرتبط با رتبه بندی سازمانی که توسط گوگل و بینگ تهیه شده اند، رتبه بندی سایت خود را دنبال کنید.

  1. Botify

Botify یکی از بهترین و کامل ترین ابزارهای فنی سئو محسوب می شود و به دلیل تواناییش در شناسایی هدف کاربر از جستجو و ارائه یک ابزار با قابلیت تحلیل سازی پیشرفته عبارت های کلیدی در سئو فنی مشهور شده است. شما می توانید به کمک Botify بودجه بررسی سایت (Crawl) را در کنار عوامل سئو فنی که در هدف کاربر ادغام شده اند، مد نظر قرار دهید.

فراهم سازی امکان شناسایی همه فاکتورهای سئو فنی مرتبط با رتبه بندی به کمک تحلیل های فنی مفصل و تغییرات مرتبط با نحوه جستجوی کاربران دو قابلیت برجسته دیگر Botify هستند. توانایی ارائه گزارش های دقیق با قابلیت ادغام داده ها با اطلاعاتی که شما در حال کار با آن هستید، کاربرد اصلی این ابزار محسوب می شود.

  1. Excel

ابزار بررسی سئو,ابزار تست سئو سایت,ابزار تست سرعت سایت

بسیاری از کارشناسان سئو نمی دانند که Excel هم می تواند نقش یک ابزار فنی سئو را بازی کند. شما با کمک این ابزار و ترفندهای مخفی آن می توانید کارهای زمان بر را بسیار سریع انجام دهید.

ترفند 1

اکسل به کمک ابزار VLOOKUP امکان جمع آوری دیتا از چند صفحه را بر مبنای دیتایی که شما می خواهید در صفحه اصلی خود قرار دهید، فراهم می کند. این کاربرد شما را قادر می سازد تا با استفاده از اطلاعات بدست آمده از ابزارهای مختلف یک لینک را تحلیل کنید. اگر اطلاعات مرتبط با لینک سازی را از گزارش who links to you the most جی سی اس، مقداری از اطلاعات را از Ahrefs و مقداری دیگر را از Moz بدست آورده اید، نمی توانید همه اطلاعات را با هم ترکیب کنید.

ترفند 2

کد نویسی نقشه های سایت XML چندان ساده نیست. شما می توانید با کمک یک فرآیند کد نویسی که کاربرد ساده ای داشته باشد، یک نقشه سایت را در Excel در عرض چند دقیقه کد نویسی کنید.

ترفند 3

با کمک فرمت بندی شرطی (Conditional Formatting) می توانید لیست های طولانی اطلاعات را در اکسل جمع آوری کنید. این راهکار در بسیاری از موقعیت های اعمال سئو که در آن ها لیست های اطلاعاتی به طور روزانه با یکدیگر مقایسه می شوند، مفید است.

1 نظر در مورد مقاله “ 20 ابزار سئو فنی ” ثبت شده است
  1. نازنین

    Screaming Frog برای سایتهای https جواب نمی دهد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود