بررسی نحوه عملکرد موتورهای جستجو

آموزش سئو برای مبتدیان,ایندکس صفحات در گوگل,رتبه بندی در موتور جستجو

در این آموزش سئو مبتدی به معرفی نحوه عملکرد موتورهای جستجو می پردازیم و مفاهیم کراول گوگل، ایندکس صفحات سایت در گوگل و مفهوم رتبه بندی در موتورهای جستجو را برای شما عزیزان مطرح میکنیم. پیشنهاد میکنیم در صورتی که با مفاهیم سئو سایت آشنایی ندارید، حتما این مقالات را بخوانید:

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو، از ابزارهای نرم افزاری آنلاینی (غالبا در قالب یک صفحه وب) است که طراحی آن به صورتی است که به کاربران اجازه می دهد تا بر اساس کلمات و محتوای مورد نظر، صفحات وب را جستجو کرده و پاسخ متناسب با پرسش خود را بیابند. این موتورها می توانند علی رغم تعداد بسیار زیادی و میلیونی وب سایت های آنلاین و از طریق اسکن کردن مداوم اینترنت و ایندکس گذاری صفحات وب، نتایج مورد نظر کاربران را بسیار سریع و در کسری از ثانیه در اختیار آنها قرار دهند.

زمانیکه یک کاربر واژه های مرتبط با پرسش خود را در موتور جستجو وارد می کند، عملکرد موتورهای جستجو و رتبه بندی در موتور جستجو به این صورت است که با مراجعه به عنوان، محتوا و کلمات کلیدی ایندکس گذاری شده صفحات و با استفاده از الگوریتم های از پیش تعیین شده، فهرستی از مرتبط ترین وب سایت ها را در اختیار کابر قرار می دهد. با توجه به این مفاهیم می خواهیم عملکرد موتورهای جستجو را برای شما بررسی و تاثیر آن در سئو را نیز برای شما شرح دهیم.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو

موتورهای جستجو بسته به نحوه طراحی و برنامه نویسی از نظر نحوه ارائه پاسخ به کاربران متفاوت هستند، ولی می توان گفت که عملکرد موتورهای جستجو از سه اصل کلی خزیدن (کرالینگ Crawling)، ایندکس گذاری (Indexing) و رتبه بندی (Ranking) خارج نیست. در ادامه هر کدام از این اصول را به شکل کوتاه تعریف می کنیم.

  1. کراول کردن (Crawl): در این حالت موتور جستجو محتوای اینترنتی را بررسی می کند و به دنبال کد یا محتوا برای هر URL یافت شده می گردد.
  2. ایندکس کردن (Index): در این حالت، موتور جستجو محتوای یافت شده در مرحله کراول را ذخیره سازی و سازماندهی می کند. زمانی که یک صفحه در ایندکس قرار می گیرد، می تواند در نتیجه عبارات جستجو شده کاربران، به عنوان نتیجه نمایش داده شود.
  3. رتبه بندی (Rank): در این حالت، موتور جستجو تلاش می کند تا بهترین پاسخ برای عبارات جستجو شده توسط کاربر را نمایش دهد. موتور جستجو در این عملکرد، نتایج را بر اساس مفیدترین نتیجه برای جستجوی کاربر، رتبه بندی می کند.

موتور جستجو چه چیزی را کراول می کند؟

کراول کردن یا پیمایش، فرآیندی است که در آن موتور جستجو، یک تیم از ربات ها (که به نام خزنده ها یا عنکبوت شناخته می شوند) را میفرستد تا محتوای به روز رسانی شده و جدید را شناسایی کنند، این محتوا مثلا می تواند یک صفحه وب، یک تصویر، یک ویدیو، یک PDF و… باشد، اما فارغ از قالب محتوا، در این روش محتوا بر اساس لینک ها شناسایی می شود.

در این روش ربات ها چند صفحه محدود وب را پیدا می کنند، سپس لینک هایی که بر روی این صفحه وب قرار دارد را دنبال می کنند تا بتوانند URL های جدید پیدا کنند. با جابجایی بر روی این مسیر لینک ها، این خزنده ها می توانند محتوای جدید را پیدا کنند و آن را به ایندکس خودشان اضافه کنند. این ایندکس ها یک دیتابیس بسیار بزرگ از URL های کشف شده هستند؛ تا وقتی که یک جستجو کننده به دنبال اطلاعاتی می گردد که با محتوای موجود در آن URL تطابق دارد، آن URL را بازیابی کرده و به عنوان نتیجه، نمایش دهد.

ایندکس موتور جستجو چیست؟

موتور های جستجو اطلاعات را پردازش کرده و آن ها را در یک ایندکس ذخیره سازی می کنند، که این ایندکس یک دیتابیس بسیار بزرگ از تمام محتوایی است که آن ها کشف کرده اند و این محتوا کیفیت لازم برای پاسخ به جستجوی کاربران را دارند.

آموزش سئو برای مبتدیان,ایندکس صفحات در گوگل,رتبه بندی در موتور جستجو

نحوه رتبه بندی در موتور جستجو

زمانی که یک فرد جستجویی را انجام می دهد، موتور جستجو ایندکس خودش را بررسی می کند تا مرتبط ترین محتوا را بیابد و سپس محتوایی که احتمالا پاسخی برای عبارت جستجو شده کاربر هستند را رتبه بندی می کند. این رتبه بندی در موتور جستجو بر اساس ارتباط موضوعی، به نام رتبه بندی شناخته می شود. به صورت عمومی، شما می توانید فرض کنید که هر چه وبسایت رتبه بالاتری داشته باشد، یعنی این که موتور جستجو فکر می کند آن وبسایت مطالبش با عبارت جستجو شده توسط کاربر تطبیق بیشتری دارد.

شما می توانید دسترسی خزنده های موتور جستجو را به یک بخش یا تمام سایت خودتان بلاک (مسدود) کنید و یا به موتور جستجو دستور بدهید که صفحه های خاصی از سایت شما را در ایندکس قرار ندهد. در حالی که ممکن است شما دلایلی داشته باشید که نخواهید موتور جستجو سایت شما را کراول کند، اما اگر می خواهید محتوای شما برای موتور جستجو قابل مشاهده باشد، شما باید مطمئن شوید که خزنده های موتور جستجو به مطالب شما دسترسی دارند و این مطالب قابلیت ایندکس شدن را دارند. در غیر این صورت، مطالب شما برای موتور جستجو نامرئی خواهد بود.

تا انتهای این بخش، شما می توانید بر اساس چیزهایی که یاد می گیرید با موتور جستجو کار کنید نه این که علیه آن باشید!

انواع موتورهای جستجو از لحاظ فنی

به طور کلی می توان گفت که موتورهای جستجو به 4 دسته کلی تقسیم می شود

  1. خزنده ها: نوعی از موتورهای جستجو که از برای جستجو اینترنت از برنامه های خزنده استفاده می کند.
  2. دایرکتوری: نوعی از موتورهای جستجو که در آن وب سایت ها باید با تایید انسانی در دایرکتوری های موتور وارد و ثبت شوند.
  3. دوگانه: موتورهای جستجویی که از ترکیب روش های خزنده و دایرکتوری استفاده می کنند.
  4. متا: موتورهای جستجوی متا، موتورهایی هستند که چندین موتور جستجوی دیگر را به صورت همزمان جستجو می کنند و پاسخ های آنها را در قالب یک فهرست ارائه می دهند.

بهترین و معروف ترین موتورهای جستجوگر دنیای وب

اولین بار در دهه 90 میلادی بود که موتورهای جستجو به کاربران معرفی شدند. اولین موتور جستجوی مورد استفاده، موتوری به نام Archie بود. از آن زمان به بعد موتورهای جستجوی مختلفی برای استفاده از اینترنت طراحی و معرفی شدند. در حال حاضر فهرست 5 موتور جستجوی برتر از نظر محبوبیت و کاربرد، به شرح زیر است:

  1. گوگل (Google)
  2. مایکروسافت بینگ (Microsoft Bing)
  3. یاهو (Yahoo!)
  4. یاندکس (Yandex)
  5. بایدو (Baidu)

تمامی این توضیحات به شما کمک می کند تا بدانید بهینه سازی برای موتور جستجوگر و ایندکس صفحات در گوگل یعنی چه. در ادامه این موضوع را به طور کامل بررسی می کنیم تا ارتباط این موضوع با عملکرد موتورهای جستجو و سئو را نیز بهتر متوجه شوید.

بهینه سازی موتور جستجوگر (Search engine optimization)

واژه سئو مخفف اصطلاح انگلیسی Search engine optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجو علاوه بر ارائه اطلاعات سودمند به کاربران می توانند به کسب و کارها و برندهای مختلف در زمینه تبلیغ محتوا و وب سایتشان هم کمک کنند.

بهینه سازی وب سایت ها و محتوای آنها برای مطابقت بیشتر با اصول و الگوریتم های رتبه بندی در موتور جستجو، یک بخش بسیار مهم در هر استراتژی بازاریابی است، زیرا بالا رفتن رتبه سایت در فهرست های موتورهای جستجو به معنای افزایش ترافیک ورودی به وب سایت و در نتیجه تبلیغ بیشتر است.

با این تعاریف می توان گفت که به مجموعه همه تکنیک ها و ابزارها و راهبردهای مورد استفاده توسط صاحبان وب سایت ها برای بهتر کردن رتبه بندی سایت و محتوای آن در فهرست های موتورهای جستجو، بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو می گویند.

اگر بخواهیم سئو را تا حد امکان ساده کنیم، می توانیم بگوییم که سئو حول سه اصل کلی و پایه ای فعالیت می کند که عبارتند از:

  1. بهینه سازی فنی سایت
  2. محتوای خوب 
  3. کیفیت بک لینک های سایت

بسیاری از مبتدیان در رابطه با اهمیت موتورهای جستجو اطلاعات زیادی ندارند. بیشتر افراد می دانند که گوگل بیشترین سهم از بازار موتورهای جستجو را دارد، اما بهینه سازی برای بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجو چه اهمیتی دارد؟

حقیقت این است که اگرچه بیش از 30 موتور جستجوی اصلی وجود دارد، جامعه سئو کاران واقعا فقط به گوگل اهمیت می دهند. چرا؟ پاسخ ساده و کوتاه این است که گوگل بیشترین حجم جستجو توسط کاربران را به خودش اختصاص داده است. در صورتی که ما بخش تصاویر گوگل، نقشه های گوگل و یوتیوب (که از دارایی های گوگل است) را هم در نظر بگیریم، می توان گفت که بیش از 90% از جستجوی کاربران بر روی گوگل انجام می شود، یعنی حدود 20 برابر حجم جستجوی بیشتر از کل حجم جستجوی مشترک یاهو و بینگ.

مباحثی که درباره عملکرد موتورهای جستجو و ایندکس صفحات در گوگل تا به اینجا مطرح شد احتمالا باعث شده شما نسبت به سئو سایت علاقه مند شوید. پیشنهاد میکنیم با مطالعه مقالات خزنده وب و ایندکس وب سایت، آموزش سئو خود را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود