بررسی الگوریتم برت و آپدیت BERT گوگل

آپدیت BERT گوگل

آپدیت BERT گوگل جدیدترین آپدیتی است که این موتور جستجو آن را ایجاد کرده است و به گفته خود گوگل، مهم ترین بروز رسانی که در 5 سال اخیر اتفاق افتاده است همین آپدیت BERT می باشد که در ادامه این مقاله سئو سایت، به بررسی کامل و جامع آن خواهیم پرداخت.

BERT یک بروزرسانی بسیار مهم گوگل است

در متن اعلامیه گوگل بیان شده است که این پیشرفت ها و بروز رسانی ها به بهبود درک زبان کمک می کند؛ به ویژه برای جستجوها و گفتگوهای طبیعی. آپدیت BERT گوگل در واقع کمک می کند تا جستجوهایی که انجام می شود، بهتر درک شده و نتایجی که به نمایش در می آید، مناسب ترین مواردی باشند که می توان برای یک جستجو در یک زبان خاص ارائه کرد. به خصوص برای نمایش جستجوهای مکالمه مانند طولانی یا جستجوهایی که در آن عباراتی مانند “برای” یا “به” مفهوم و معنای مهمی دارند و در هدف جستجو تاثیر خواهند گذاشت. بر اساس این بروز رسانی، موتور جستجو قادر خواهد بود تا زمینه کلمات موجود در جستجو شما را بفهمد. و در نهایت شما می توانید به طبیعی ترین شکل ممکن به دنبال مطلبی که می خواهید، بگردید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: بررسی همه جانبه الگوریتم های گوگلپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ماهیت و مفهوم آپدیت BERT گوگل چیست؟

به گفته برترین متخصصین سئو سایت، آپدیت برت گوگل یک روش آموزش پردازش زبان طبیعی است که می تواند برای متن های بسیار طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. این بروز رسانی مواردی از قبیل شناخت موجودیت، بخشی از تگ های گفتگو و پاسخگویی به سؤالات را در میان سایر فرایندهای زبان طبیعی انجام می دهد. BERT به گوگل کمک می کند تا متن زبان طبیعی جستجوها را به بهترین شکل ممکن درک کند. گوگل این تکنولوژی را به صورت open-sourced ارائه کرده است و در واقع دیگران تغییراتی در آن ایجاد کرده اند.

الگوریتم BERT یا همان Bidirectional Encoder Representations from Transformers، یک الگوریتم یادگیری بسیار عمیق است که اطلاعات مربوط به زبان را مورد پردازش قرار می دهد. همچنین به موتور جستجو اعلام می کند که یک کلمه در یک متن با چندین حروف غیر مرتبط، چه معنایی می تواند داشته باشد.

الگوریتم برت گوگل و تجربه جستجو

اگرچه الگوریتم موتور جستجوی گوگل در زمینه رمز گشایی زبان های انسانی به این موتور جستجو کمک می کند اما در زمینه تجربیات کاربران در ارتباطات با جستجو هم اهمیت دارد.

به یاد داشتن این موضوع اهمیت دارد که هدف گوگل، سازماندهی همه محتواهای موجود در وب و ارائه بهترین پاسخ ها به کابران است. به همین دلیل، این موتور جستجو نیاز دارد تا بفهمد که مردم به دنبال چه چیزهایی هستند و صفحات موجود در وب درباره چه چیزهایی صحبت می کنند. به این ترتیب گوگل می تواند بهترین تناسب را میان کلید واژه ها و محتواهای وب برقرار کند.

برای مثال زمانی که شما عبارت «بانک غذا» را جستجو می کنید، موتور جستجو باید بفهمد که شما به دنبال یک موسسه مالی به نام غذا نیستید. علاوه بر این اگر شما جستجوی خود را با نگارش اشتباه انجام دهید (بانک غضا)، باز هم گوگل باید بتواند منظور اصلی شما را درک کند.

گوگل با کمک الگوریتم برت، نه تنها معنای کلمه مورد استفاده در عبارت مورد جستجو را تشخیص می دهد بلکه یک گام بیشتر هم برداشته و تلاش می کند تا منظور از عبارت مورد جستجو را هم تشخیص می دهد.

موضوع بعدی که در پاسخ دهی به این پرسش الگوریتم برت BERT چیست باید به آن بپردازیم، موضوع تاثیر این الگوریتم بر SERP ها است.

تاثیر الگوریتم برت گوگل بر SERP ها

گوگل در زمان عرضه الگوریتم برت گوگل این پیش بینی را هم اعلام کرد که چیزی در حدود 10 از جستجوهای انجام شده تحت تاثیر این الگوریتم جدید قرار خواهند گرفت. اما بسیاری از سایت ها برای آنکه جایگاه خود در رتبه بندی گوگل را از دست ندهند، دست به ایجاد تغییرات و اصلاحات در پویش ها و استراتژی های سئوی خود مطابق با آپدیت BERT گوگل زدند.

البته نکته دیگری که در زمینه SERP باید در نظر داشتن این است که برت یک الگوریتم تنبیهی نیست. به عبارت دیگر برت سایت هایی که عملکرد بدی دارند را از نظر رتبه بندی تنبیه نمی کند. کارکرد این الگوریتم در جهت بهتر کردن هماهنگی و هم راستایی میان جستجو کنندگان و محتوای صفحات است.

BERT و سئو داخلی سایت

شما باید بدانید که آپدیت BERT گوگل چه تاثیری در روند سئو سایت و عملکرد سئوکاران خواهد داشت و آن ها باید به چه مواردی توجه داشته باشند. به گفته متخصصین برتر سئو سایت، آپدیت BERT به آن دسته از وب سایت هایی که سئو داخلی ضعیفی دارند، نمی تواند کمک چندانی بکند. این آپدیت، 11 شاخصه مهمی که در مورد زبان طبیعی وجود دارد را تقویت کرده و آن ها را بهبود می بخشد. این بروز رسانی می تواند بر درک انسان ها نیز غلبه کند؛ چراکه ممکن است یک نیروی انسانی، ساعت ها به یک سخنرانی گوش کرده و متوجه چیزی نشوند؛ زبان شناسان همیشه در مورد مسائل مربوط به عبارات گفتگو، بحث های زیادی کرده اند.

حال اگر تمرکزی که بر یک صفحه سایت وجود دارد، قابل قبول نباشد، تکلیف چیست؟ در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که انسان ها وقتی از کسی چیزی می شنوند، از او درخواست می کنند تا دوباره حرف خود را تکرار کند. در روند کاری موتورهای جستجو، ضمایر همیشه مشکل هایی را به وجود آورده اند. آپدیت BERT الگوریتم گوگل به این قضیه کمک زیادی کرده است و در حقیقت متن هایی که ماهیت دو یا چندگانه داشته اند، ارتقا پیدا کرده اند.

به هر حال کارهای زیادی برای متخصصین سئو وجود دارد که باید انجام دهند؛ به عنوان مثال داده های ساختار نیافته سایت ها باید به داده های ساختار یافته تبدیل شوند یا اینکه از نشانه هایی خاص مثل لینک های داخلی باید در صفحاتی که محتوای کمی دارند، استفاده کرد.

آپدیت BRET یا آپدیت برت گوگل چیست

آیا آپدیت BERT گوگل بر بازاریابی محتوا تاثیر می گذارد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله؛ آپدیت جدید الگوریتم گوگل، بر بازاریابی محتوا سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس مقاله های گوگل، امروز محتوا ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و صاحبان سایت ها باید بیشتر تمرکز خود را بر این موضوع بگذارند که محتواهای کاملا مرتبط با جستجوها و پرسش های کاربران ایجاد کنند.

بروز رسانی BERT الگوریتم گوگل به این موضوع کمک زیادی می کند. در نتیجه، شما باید مرتبط بودن محتوای سایت با جستجوهای کاربران را به عنوان اولین اولویت بازاریابی محتوا خود قرار دهید. در این صورت شما می توانید بهترین و هدفمندترین مخاطبین را برای صفحات خود جذب کنید. rich snippet های گوگل نیز در این موضوع دخیل بوده و به افزایش ارتباط نتایج ارائه شده و جستجوهای انجام شده توسط کاربران کمک می کنند.

درک بهتر کلمات جستجو شده به واسطه الگوریتم BERT

همانطور که گفته شد، آپدیت BERT گوگل ، درک گوگل را از عبارتی که جستجو می شود، بهبود می بخشد. نکته ای که باید بدانید این است که آپدیت برت گوگل، عبارت هایی که جستجو می شوند را بررسی می کند نه صفحات سایت های مختلف را. با این حال مسئله این است که سئو داخلی اهمیت بسیار بیشتری نسبت به قبل پیدا خواهد کرد و صاحبان سایت ها باید با استفاده از روش های بسیار دقیق و کاربردی، از عبارت های کلیدی در متن محتوای خود استفاده کنند.

آپدیت جدید گوگل مثل یک افزونه وردپرس می باشد؛ به این معنا که پس از اعلان عمومی، توسط افراد مختلف، شخصی سازی شده و ارتقا پیدا کرده است. در اینجاست که متوجه می شویم آن دسته از محتواهای کپی شده و ضعیف، نمی توانند بهره ای از این بروز رسانی ببرند. به عنوان مثال یک کلمه ممکن است که در یک منطقه یا یک صنعت معنای جداگانه ای داشته باشد که در زمینه های دیگر با معنایی دیگر شناخته شده باشد. کاری که این آپدیت گوگل انجام می دهد، این است که دقیقا صفحاتی را برای یک عبارت به نمایش در می آورد که کاملا با هدف جستجو و معنای آن عبارت در صنعت مورد نظر، ارتباط داشته باشد.

نکته که باید بدانید این است که آپدیت برت گوگل در واقع  یک نقطه شروع در زمینه درک زبان طبیعی است و در آینده طبیعتا پیشرفت های چشمگیری در این زمینه را مشاهده خواهیم کرد. امیدواریم که با استفاده از این مقاله آموزش سئو بتوانید تغییرات مناسب را در روند فعالیت های خود به طوری که مطابق با بروز رسانی BERT گوگل باشد، ایجاد کنید.

3 نظر در مورد مقاله “ بررسی الگوریتم برت و آپدیت BERT گوگل ” ثبت شده است
  1. حسن قاسمی

    مرسی از سایت بی نظیرتون . اطلاعات عالی بود . اما فکر میکنم این بروزرسانی برای زبان فارسی کاربرد نداشته باشه هنوز . نظر شما چیه جناب قمصری ؟؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما
      خیر؛ این بروز رسانی الگوریتم گوگل هنوز برای زبان فارسی عملکردی ندارد.


  2. Mohammad

    ممنون از مطلب مفیدتون. لطفا بیشتر در مورد بروزرسانی های گوگل محتوا بذارید تا بتونیم استفاده کنیم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود