مهم

آموزش مفاهیم سئو مخصوص مبتدیان

آشنایی با مفاهیم سئو,آموزش مفاهیم سئو,مفاهیم اولیه سئو

مفاهیم سئو یکی از اصلی ترین موضوعاتی هستند که هر فردی که در صنعت دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، باید در مورد آن ها اطلاعات خوب و جامعی داشته باشد.

برای اینکه شما بتوانید به صورت بهتری در زمینه سئو سایت خود فعالیت داشته باشید و ارتباط با ارزش تری با تیم بهینه سازی وب سایتتان داشته باشید، قبل از هر چزی نیاز است که به طور کامل، مفاهیم اولیه سئو را بیاموزید و آن ها را در روند فعالیت های خود پیاده سازی کنید.

دقت داشته باشید که اگر شما یک وب سایت داشته و اطلاعاتی در مورد روند بهینه سازی آن ندارید، این مسئله در آینده ممکن است برای کسب و کار اینترنتی شما مشکلات عمده ای را به وجود بیاورد.

چه شما شخصا قصد بهینه سازی سایتتان را داشته باشید یا اینکه از یک تیم بهینه سازی استفاده می کنید، ضرری ندارد که اطلاعات خود در زمینه مفاهیم کلی سئو را افزایش دهید و درک کنید که مفاهیم سئو چیست و چه ماهیتی دارند. به هر حال حتی ممکن است که در صورت کمبود اطلاعات شما، برخی از افراد سودجو، به اسم سئوکاران حرفه ای، از شما و وب سایتتان سوء استفاده کنند.

به همین دلیل در این مقاله آموزش مفاهیم سئو، قصد داریم تا مهم ترین و بهترین مفاهیمی که به شما کمک می کنند را به طور کامل شرح دهیم و به شما کمک کنیم تا متوجه شوید که مفاهیم سئو چیست. پس پیشنهاد می کنیم که ادامه این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه بفرمائید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ما مفاهیم سئو را به بخش های زیر تقسیم بندی می کنیم:

  1. سئو داخلی
  2. سئو خارجی
  3. سئو تکنیکال

هر کدام از موارد بالا، دارای مفاهیم و اصطلاحاتی هستند که در ادامه برای شما بررسی می کنیم:

آشنایی با مفاهیم سئو,آموزش مفاهیم سئو,مفاهیم اولیه سئو

مفاهیم سئو داخلی

تمامی اقدامات داخلی سایت برای بهبود سئو را سئو داخلی یا همان سئو On-page گفته می شود. در مفاهیم سئو سایت سئو داخلی شامل فاکتورهای مختلفی است که در ادامه هر یک را برای شما بررسی می کنیم. مهم ترین مفاهیم سئو داخلی عبارت است از:

  1. بهینه سازی عنوان صفحه یا meta title tag
  2. بهینه سازی توضیحات متا (متا تگ دیسکریپشن)
  3. بهینه سازی برچسب ها
  4. بهینه سازی تگ های heading
  5. بهینه سازی محتوا صفحه
  6. بهینه سازی کلمات کلیدی
  7. بهینه سازی لینک داخلی
  8. بهینه سازی آدرس صفحه
  9. نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup)

برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم بسیار مهم، در ادامه مقاله، همراه ما باشید:

1- بهینه سازی عنوان صفحه یا meta title tag

عنوان صفحه در واقع یک جمله در مورد موضوع آن صفحه است که شما آن را شخصا می توانید تولید کنید. عنوان صفحه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند؛ چراکه در SERP ها نمایش داده می شود و در واقع همان لینکی است که شما را با کاربران وب سایتتان، مرتبط می سازد.

بر اساس آماری که به دست ما رسیده است، از هر 10 نفری که لینک وب سایت را مشاهده می کنند، تنها 2 نفر بر روی آن کلیک خواهند کرد. برای اینکه شما بتوانید این عدد را به بیشترین حالت ممکن برسانید، باید به شدت بر روی بهینه سازی عنوان صفحه خود کار کنید.

Meta title tag که شما می توانید برای صفحه خود داشته باشید، از طرف گوگل به میزان حدودا 55 کاراکتر تعیین شده است. این موتور جستجو عناوینی که بیشتر از این تعداد کلمه داشته باشند را به صورت کامل در صفحات نتایج جستجوی خود نشان نمی دهد

ممکن است این نکته را به کرات شنیده باشید؛ اما یکی از تکنیک های اصلی سئو سایت که شما باید آن را برای بهینه کردن عناوین خود به کار ببرید، استفاده از عبارت کلیدی اصلی و در حد توان دیگر عبارت های فرعی صفحه؛ می باشد.

2- بهینه سازی توضیحات متا (متا تگ دیسکریپشن)

توضیحات متا یا همان meta description در واقع یک متن است که بعد از عنوان صفحه در SERP ها نشان داده می شود. گوگل برای آن حدودا 156 کاراکتر در نظر گرفته و متن های بیشتر را نشان نخواهد داد.

دقت کنید که متن توضیحات متا هر صفحه باید خلاصه جذابی باشد که بیشتر عبارت های کلیدی را در خود جای داده است.

3- بهینه سازی برچسب ها

برچسب ها یک لیست از همان عبارت های کلیدی هستند که شما از آن ها در متن خود استفاده کرده اید؛ البته در بیشتر مواقع، این عبارت ها می توانند از عبارت های کلیدی مرتبط دیگر باشند که شما از آن ها استفاده نکرده اید.

این عبارت ها در صفحه، با (,) از یکدیگر جدا شده و به عنوان برچسب های سایت در نظر گرفته می شوند.

مفاهیم سئو,مفاهیم سئو چیست,مفاهیم کلی سئو

4- بهینه سازی تگ های heading

تگ های H به بهبود ساختار محتوای سایت کمک می کنند. این تگ ها هم برای موتور جستجوگر و هم برای کاربران اهمیت ویژه ای خواهند داشت. بنابراین جزو یکی از مهم ترین مفاهیم سئو به شمار رفته و شما نیز باید از آن ها در تولید محتوای خود استفاده کنید.

به طور کلی آشنایی با مفاهیم سئو که در ارتباط با تگ های H هستند، به فعالیت های بعدی بهینه سازی وب سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.

5- بهینه سازی محتوا صفحه

اصلی ترین بخش هر صفحه سایت، محتوا است. تمامی مفاهیم سئو بهینه سازی می شوند تا محتوای صفحه بهترین شکل به کاربران نمایش داده شود و همچنین در نتایج گوگل، صفحه با محتوای بهینه شده در رتبه های برتر قرار گیرد. محتوای یک صفحه تمامی اجزای داخلی صفحه است؛ متن نوشتاری، تصاویر، ویدیوها، پادکست ها و… همگی محتوای صفحه محسوب می شوند. حال این محتوا باید طبق اصول سئو بهینه سازی شود تا در نتایج گوگل به رتبه های برتر برسد.

مهم ترین کاری که برای محتوای یک صفحه باید انجام دهید، این است که آن را برای یک یا چندین کلمه کلیدی هدفمند، بهینه سازی کنید.

6- بهینه سازی کلمات کلیدی

یکی از مهم ترین مفاهیم سئو، آشنایی کامل با کلمات کلیدی است. هر صفحه سایت باید با کلمات کلیدی مشخصی بهینه سازی شود. در غیر این صورت به موقع و به درستی، در نتایج گوگل قرار نمی گیرد. هر کاربری در گوگل عباراتی را برای رفع نیاز خود، یا پیدا کردن محصول خود، جستجو می کند. این عبارات را کلمات کلیدی نام گذاری می کنیم، چون این ها کلماتی هستند که اگر برای صفحه درستی، بهینه سازی شوند، کاربران هدف را به سمت وب سایت ما می کشانند و نتیجه این عمل، فروش و به دنبال آن افزایش درآمد است.

مهم ترین نکته ای که درباره کلمات کلیدی به عنوان یکی از مفاهیم سئو باید بدانید این است که کلمات کلیدی باید برای صفحه درستی بهینه سازی شوند. بهتر است که قبل از بکارگیری کلمات کلیدی، آن ها را دسته بندی کنید تا متوجه شوید، کدام کلمه مناسب کدام صفحه است.

7- بهینه سازی لینک داخلی

راه سازی بین صفحات سایت. این مهم ترین هدف لینک سازی داخلی است. لینک های داخلی همانند جاده و راه عمل می کنند و صفحات سایت را به هم متصل می کنند. این فرآیند از این جهت به عنوان یک مفهوم سئو شناخته می شود چون کاربر را در مسیر درستی از سایت قرار می دهد.

هدف ما از راه اندازی سایت تبدیل کردن کاربران هدف به مشتریان و کاربران وفادار است. برای تحقق این هدف، باید مسیر را به کاربران نشان دهیم. برای این موضوع، می بایست لینک سازی داخلی سایت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

حال که متوجه اهمیت لینک سازی داخلی شدید، در ادامه آموزش مفاهیم سئو این نکته را فراموش نکنید که لینک داخلی باید با انکرتکست درستی به صفحه مقصد لینک شود در غیر این صورت، اثرگذاری خاصی روی سئو سایت نخواهد داشت و اعتبار صفحه را منتقل نمی کند.

8- بهینه سازی آدرس صفحه

یکی از مفاهیم سئو که باید با آشنا شوید، بهینه سازی آدرس صفحه است. اگر به تازگی با سئو آشنا شده اید، قطعا برای شما نیز سوال است که منظور از بهینه سازی آدرس یک صفحه چیست. آدرس همان قدر که در زندگی روزمره ما اهمیت دارد، در دنیای وب نیز به همان اندازه، مهم و ارزشمند است. با آدرس صفحه، کاربران محتوای مدنظرشان را پیدا می کنند. بات های گوگل با آدرس صفحه، آن را کراول می کنند. در نتیجه آدرس صفحه و بهینه سازی آن، اهمیت زیادی به عنوان یک مفهوم سئو دارد.

بهینه سازی آدرس صفحه یعنی آدرس یک صفحه را جوری بسازیم که هم برای کاربر قابل فهم باشد و هم برای بات های گوگل. اگر آدرس یک صفحه به درستی بهینه سازی شود، نوع نقشه مسیر را برای کاربران می سازد.

به آدرس زیر توجه کنید:

https://www.digikala.com/search/category-notebook-netbook-ultrabook/asus/

این آدرس صفحه محصولات لپ تاپ برند Asus در ساتی دیجی کالا است. این یک آدرس کاملا بهینه شده با اصول سئو است، چون:

  1. شامل کلمه کایدی اصلی صفحه دسته بندی است.
  2. تعداد کتگوری های زیرمجموعه صفحه اصلی، به اندازه است
  3. کاملا ساده به کاربران می گوید که این صفحه در چه موقعیتی از سایت دیجی کالا است و کاربران نیز موقعیت خود را شناسایی می کنند.

بنابراین به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم سئو نباید از بهینه سازی آدرس صفحه، فراموش کنید.

9- نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup)

گوگل برای راحتی کاربران و ارائه خلاصه ای از محتوا یا برطرف کردن حدودی نیازهای کاربران، نشانه گذاری اسکیما را راه اندازی کرد تا کاربران بدون دغدغه و حتی نیاز به باز کردن یک لینک، حداقل اطلاعات خود را دریافت کنند. به تصویر زیر دقت کنید:

مفهوم کلی سئو

چیزی که مشاهده می کنید، نوعی اسکیما برای نمایش آب و هوا در نتایج گوگل است. در این حالت، کاربر نیازی نیست برای متوجه شدن آب و هوای یک روز یا یک هفته از شهر خود، روی لینک خاصی کلیک کند. به سادگی در همان نتایج گوگل، چالش یا نیاز خود را برطرف می کند.

نشانه گذاری اسکیما دارای انواع مختلفی است و نتایج جالبی را در SERP گوگل به نمایش می گذارد. به عنوان مثال نوعی اسکیما برای نمایش اطلاعات پرواز فرودگاه هاست. نوعی دیگر نیز برای دادن اطلاعات کلی مانند لیست برترین های یک موضوع در نتایج گوگل است.

اکنون تمامی وب سایت های در دنیای وب در کنار بهینه سازی سایت خود براساس اصول سئو، در تلاشند تا وب سایت خود را با کدهای اسکیما نیز بهینه سازی کنند.

بهینه سازی نتایج جستجو یک سایت با کدهای اسکیما، کار دشواری نیست. می بایست یکسری مراحل ساده را طی کنید.

ساده ترین نوع کدهای اسکیما، سوالات متداول است که شما می توانید با افزونه یوآست به راحتی آب خوردن، آنرا برای تمامی صفحات خود، بهینه سازی کنید.

مفاهیم سئو خارجی

از جمله مفاهیم سئو خارجی که باید به عنوان یک سئوکار حرفه ای، بدانید مواردی است که در ادامه با هم بررسی می کنیم. مهم ترین مفاهیم سئو خارجی موارد زیر هستند:

  1. بک لینک
  2. اعتبار دامنه
  3. اعتبار دامنه (domain authority)
  4. اعتبار صفحه (page authority)
  5. انکرتکست
  6. بک لینک اسپم
  7. رپورتاژآگهی

هر کدام از این موارد را در ادامه این مقاله، بررسی خواهیم کرد:

بک لینک

اگر برایتان سوال است که مهم ترین مفاهیم سئو چیست باید به شما این پاسخ را دهیم که بک لینک یکی از مهم ترین اصطلاحات و مفاهیم سئویی است که باید حتما آن را بدانید. اصطلاحا به لینکی که از سایتی به سایت دیگر، داده می شود، بک لینک گویند.

بک لینک در سئو همانند این موضوع است که مثلا شما در کنار دوستان خود، یا در حوزه کاری خود، کسانی را برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک مجموعه، لینک کنید به یک فروشگاه یا مجموعه خاص. این موضوع مزیت های زیادی برای فروشگاه یا مجموعه مقصد دارد:

  • تعداد مشتری را افزایش می دهد
  • باعث شناخته شدن می شود
  • فروش را افزایش می دهد
  • اعتبار و اعتمادسازی می کند
  • و…

بک لینک در سئو نیز همین مزیت ها را برای وب سایت های مقصد دارد. شما در صورتی که به صورت طبیعی یا مصنوعی از یک وبسایت بک لینک بگیرید، مزیت های زیادی برای وب سایت شما دارد:

  • اگر وب سایت مبدا، یک وب سایت پربازدید باشد، باعث افزایش کاربران ورودی سایت می شود.
  • گوگل به وب سایت هایی که از دیگر وب سایت ها، بک لینک دارند، توجه ویژه ای دارد. (البته در صورتی که بک لینک معتبر داشته باشید، نه بک لینک اسپم)
  • در صورتی داشتن بک لینک های معتبر، رتبه وب سایت شما در نتایج گوگل، به مرور زمان بهتر و بهتر می شود.

بک لینک انواع مختلفی دارد که در ادامه برای شما لیست بهترین انواع بک لینک را شرح می دهیم:

  • بک لینک فالو (Dofollow): این نوع بک لینک به گونه ای است که اعتبار صفحه را نیز منتقل می کند. این یعنی زمانی که صفحه توسط بات های گوگل، ایندکس شود، با طی کردن مسیر بک لینک، اعتبار صفحه مبدا را نیز منتقل می کند. معمولا سایت های کمی، از این نوع بک لینک استفاده می کنند.
  • بک لینک نوفالو (Nofollow): این نوع بک لینک کاملا برعکس بک لینک فالو، اعتبار صفحه را به طور مستقیم منتقل نمی کند، اما به گفته اساتید سئو، این نوع بک لینک از متداول ترین نوع بک لینک در دنیای وب است، به طور غیرمستقیم اعتبار صفحه را منتقل می کند.
  • بک لینک کامنتی: یک روش ساخت بک لینک است و شما با گذاشتن لینک در بخش نظرات سایت ها، بک لینک از سایت مبدا، دریافت می کنید. البته دقت داشته باشید که معمولا وب سایت های مبدا، این نوع لینک ها را از کامنت ها، پاک می کنند.
  • بک لینک سایدبار: یک روش ساخت بک لینک و شما با گذاشتن لینک سایت خود، در سایدبار سایت های ارائه دهنده این خدمات، بک لینک از سایت مبدا، دریافت می کنید.
  • بک لینک پولی: نوعی خدمات بک لینک است که برخی افراد یا سایت ها، با دریافت پول و اطلاعات از شما، برای صفحه یا سایت شما، بک لینک می سازند.
  • بک لینک طبیعی: نوعی بک لینک است که وب سایت مبدا لینک را بدون دریافت هزینه در صفحه سایت خود، قرار می دهد. معمولا این نوع بک لینک، از نوع بک لینک فالو است. 

این مقاله ادامه دارد…

2 نظر در مورد مقاله “ آموزش مفاهیم سئو مخصوص مبتدیان ” ثبت شده است
  1. حسینی

    سلام آقای قمصری عزیز :
    اگر در سایت هایی مثل تریبون یا سایتهای مشابه ثبت نام کنیم و از این سایت ها اقدام به دریافت سفارش ریپورتاژ بکنیم, یعنی سفارش ریپورتاژ متعدد بگیریم و در سایت خودمون منتشر کنیم از نظر گوگل و سئو برای سایت ما مشکلی پیش نمیاد ؟ افت نمیکنه سایتمون >؟؟ این کار از نظر شما ایرادی نداره ؟
    ممنون میشم یه توضیحی در این خصوص بدید؟


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود دوست عزیز
      در صورتی که سایتتون این ظرفیت رو داشته، هیچ مشکلی برای شما پیش نمیاد
      زمانی سایتتون به این ظرفیت می رسه یا میشه گفت که این ظرفیت رو داره که اعتبار دامنه بالایی داشته باشه، تو کلمات کلیدی پررقابت، رتبه های یک تا سه باشه، روزانه بازدید بسیار زیادی داشته باشه و…


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود