آموزش نرم افزار اسکریمینگ فراگ

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

آموزش اسکریمینگ فراگ از مواردی است که این روزها بسیار مورد توجه افراد علاقه مند و فعال در حوزه سئو و بهینه سازی سایت قرار گرفته است. اسکریمینگ فراگ یک نرم افزار فوق العاده برای مشاهده و مدیریت فاکتورهای سئو سایت در بخش های سئو داخلی و تکنیکال (فنی) است. از آن جا که نسخه کرک شده این نرم افزار موجود می باشد، نصب اسکریمینگ فراگ نیز رایگان و بسیار ساده است.

اسکریمینگ فراگ چیست؟

در بخش بالا به صورت خلاصه بیان کردیم که اسکریمینگ فراگ چیست، حال به پاسخ مفصل تری برای این سوال خواهیم پرداخت. اسکریمینگ فراگ یک نرم افزار جهت بررسی دقیق موارد مربوط به سئو داخلی مانند لینک های داخلی، تصاویر، عناوین صفحات، دیسکریپشن ها و… می باشد.

همچنین موارد مربوط به سئو فنی مانند ایندکس یا نوایندکس بودن صفحات، وضعیت ریدایرکت ها، صفحات AMP، کدهای سرور هرصفحه و… توسط این نرم افزار قدرتمند قابل بررسی هستند.

نرم افزار اسکریمینگ فراگ روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک قابل نصب است. نسخه رایگان این نرم افزار دارای امکانات زیادی است اما با تهیه نسخه پریمیوم آن این قابلیت ها بیشتر شده و URL های بیشتری از سایت مدنظر را می توانید مورد بررسی قرار دهید.

آخرین ورژن ارائه شده برای این نرم افزار، Screaming Frog SEO Spider v18.1 می باشد که می توانید نسخه کرک شده آن را از سایت هایی مانند p30download.ir یا downloadly.ir دانلود نمایید.

نحوه کار اسکریمینگ فراگ

نحوه کار اسکریمینگ فراگ به این صورت است که رباتی مشابه به ربات های موتورهای جستجو را وارد وب سایت مدنظر کرده و فاکتورهای مهم سئو را در آن سایت مورد بررسی قرار داده، سپس اطلاعات مربوط به بررسی های انجام شده را ذخیره و در اختیار شما قرار می دهد.

دقت داشته باشید که نحوه کار اسکریمینگ فراگ به گونه‌‎ای است که هنگام انجام عملیات کراول و بررسی، نیاز است به اینترنت متصل باشید؛ اما پس از اتمام عملیات کراول توسط این نرم افزار، به صورت آفلاین نیز می توانید اطلاعات استخراج شده را مشاهده نمایید.

مدت زمان لازم برای بررسی کامل یک سایت توسط این نرم افزار، به دو فاکتور میزان بزرگی سایت مدنظر و سیستمی که اسکریمینگ فراگ را روی آن نصب کرده‌اید بستگی دارد. هرچه سیستم مذکور از کانفیگ بالاتری برخوردار باشد (رم، CPU و… بیشتری داشته باشد)، زمان بررسی سایت توسط اسکریمینگ فراگ نیز کاهش می یابد.

آموزش نصب اسکریمینگ فراگ

اولین مرحله در نصب اسکریمینگ فراگ، دانلود این نرم افزار است. همان طور که گفته شد نسخه های رایگان و پریمیوم این نرم افزار وجود دارد، همچنین نسخه پریمیوم آن به صورت کرک شده و رایگان، در اینترنت و منابعی که پیش تر ذکر شدند موجود می باشد.

پس از دانلود، جهت نصب اسکریمینگ فراگ باید فایل نصبی این نرم افزار را اجرا نمایید. مراحل نصب بسیار آسان است؛ کافی است محل نصب نرم افزار را مشخص کرده و سایر مراحل را با زدن گزینه next طی کنید.

آموزش کار با اسکریمینگ فراگ

اولین مرحله در آموزش اسکریمینگ فراگ، وارد کردن آدرس سایت مدنظر در نرم افزار است. برای شروع کار با اسکریمینگ فراگ، کافی است URL سایت را در فیلد Enter URL to spider را وارد کرده و دکمه Start را بزنید. البته نکته مهم قبل از شروع کار با اسکریمینگ فراگ این است که اگر شما با تنظیمات پیش فرض این نرم افزار شروع به بررسی یک سایت کنید، ممکن است انجام فرآیند آن ساعت ها زمان نیاز داشته باشد.

بنابراین اگر قصد دارید جهت افزایش سرعت آنالیز سایت، برخی از بررسی ها را غیرفعال کنید، می توانید این کار را از تب Configuration و زیرمنو Spider انجام دهید. توانایی کار با این بخش و انجام تنظیمات صحیح از مهمترین موارد در آموزش اسکریمینگ فراگ می باشد.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

در تب Configuration بجز گزینه Spider، گزینه های دیگری جهت تنظیمات و تعیین نحوه کراول سایت توسط اسکریمینگ فراگ مانند Content، robots.txt، URL Rerwiting و… وجود دارند.

آشنایی با محیط اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ چیست,کار با اسکریمینگ فراگ

برای آموزش اسکریمینگ فراگ، باید با محیط، تب ها و پنجره های آن آشنا شوید. محیط اسکریمینگ فراگ دارای سه پنجره اصلی و دو منو مهم است که می توانید آن ها را در تصویر بالا مشاهده نمایید. پس از وارد کردن URL سایت مدنظر و اتمام عملیات آنالیز، در پنجره شماره 1 و 3، اطلاعاتی ثبت می شود.

پنجره شماره 1، دارای یک منو نیز می باشد، هر گزینه‌ای که در این منو فعال شود، اطلاعات مربوط به همان گزینه در پنجره شماره 1 نمایان خواهد شد. همچنین شما می توانید با استفاده از پنجره شماره 3 و انتخاب گزینه های آن، اطلاعات دقیق تری را از موارد انتخاب شده در پنجره شماره 1 مشاهده کنید.

برای مثال اگر در منو پنجره شماره 1، تب Meta Description را انتخاب نمایید، می توانید دیسکریپشن یا همان متا توضیحات مربوط به هر صفحه را مشاهده نمایید. هنگامی که این تب در منو مذکور انتخاب شود، در پنجره شماره 3 گزینه های جزئی تری در رابطه با دیسکریپشن صفحات قابل دسترسی هستند. کافی است روی گزینه مدنظر کلیک کرده تا در پنجره شماره 1، اطلاعات مربوط آن را مشاهده نمایید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

به عنوان مثال با زدن گزینه Over 155 Characters در پنجره شماره 3، تمامی صفحات دارای دیسکریپشن بیش از 155 کاراکتر در پنجره شماره 1 ظاهر می شوند.

حال اگر در پنجره شماره 1، روی یک URL مشخص کلیک کنید، اطلاعات دقیق تری در مورد صفحه مدنظر در پنجره شماره 2 ظاهر خواهد شد. برای مثال، تمامی لینک های داخلی که به صفحه انتخاب شده در پنجره شماره 1 داده شده‌اند، به همراه مواردی مانند انکرتکست، صفحه مبداء، فالو یا نوفالو بودن لینک مدنظر و… را می توانید در پنجره شماره 3 مشاهده کنید. برای مشاهده این موارد، کافی است از منو مربوط به پنجره شماره 3، گزینه Inlinks را انتخاب کنید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

در تصویر بالا جهت دیدن سایر موارد مربوط به لینک ها، کافی است در پنجره شماره 3 به سمت راست و چپ اسکرول کنید.

توجه داشته باشید که در پنجره شماره 1 امکان فیلتر کردن داده ها نیز وجود دارد. هر تبی که از منوی مربوط به این پنجره انتخاب شده باشد، در قسمت فیلتر گزینه هایی مربوط به همان تب جهت فیلتر کردن داده ها قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن امکان جستجو بین URL ها در سرچ باکس مربوط به پنجره شماره 1 وجود دارد.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در منو تب Page Titles فعال شده است، به همین دلیل در بخش فیلتر گزینه های موجود مربوط به تایتل صفحات می باشند. حال اگر در منو تب دیگری فعال شود، گزینه های قابل فیلتر نیز بر اساس آن تغییر خواهند کرد.

موارد قابل بررسی با اسکریمینگ فراگ

از مهمترین بخش های آموزش اسکریمینگ فراگ این است که بدانید دقیقا چه موارد و فاکتورهای توسط این نرم افزار قابل بررسی هستند. همان طور که گفته شد اسکریمینگ فراگ سایت را کراول کرده و داده های بسیار ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهد. در ادامه برخی از مهمترین این اطلاعات را بیان خواهیم کرد.

1. کدهای پاسخ سرور

توسط اسکریمینگ فراگ می توانید کد پاسخ سرور مربوط به هر صفحه را مشاهده نمایید. کدهای وضعیت HTTP مربوط به هر صفحه مانند 200، 301، 302، 404، 500 و… در نرم افزار اسکریمینگ فراگ قابل مشاهده و شناسایی هستند. همچنین می توانید طبق تصویر زیر، علاوه بر کد پاسخ سرور مواردی مانند قابلیت ایندکس صفحه مدنظر را مشاهده کنید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

2. بررسی ساختار URL های سایت

یکی از فاکتورهای سئو، ساختار صحیح URL ها است. اسکریمینگ فراگ تمامی URL های سایت را با درنظر گرفتن استانداردهای سئو برای URL بررسی کرده و نتیجه را در اختیار شما قرار می دهد.

برای مثال در بخش مربوط به URL ها می توانید موارد دارای اسپیس، حروف بزرگ انگلیسی، URL های شکسته و… فیلتر کرده و آن ها را مشاهده کنید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

3. بررسی تگ های تایتل

یکی از موارد مهم در آموزش اسکریمینگ فراگ این است که بدانید طول تگ تایتل برچه اساسی اندازه گیری می شود. در اکثر آموزش های سئو سایت بیان می شود که طول تگ عنوان یا همان تایتل، نباید بیش از 60 کاراکتر باشد. اما باید بدانید که این معیار از دید گوگل بر اساس پیکسل اندازه گیری می شود، نه تعداد کاراکترها.

از دید گوگل، طول تگ های تایتل صفحات نباید بیش از 554 پیکسل باشد. بنابراین در مواقعی ممکن است عنوان یک صفحه کمتر از 60 کاراکتر بوده اما از 554 پیکسل بیشتر باشد؛ در این حالت گوگل در نتایج جستجو، بازهم پیکسل های اضافه را حذف خواهد کرد.

در اسکریمینگ فراگ، می توانید طول عناوین صفحات را هم بر اساس کاراکتر و هم بر اساس پیکسل مشاهده نمایید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. همچنین امکان مشاهده صفحات دارای عنوان تکراری یا صفحات بدون عنوان در این نرم افزار وجود دارد.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

4. تحلیل متا دیسکریپشن (متا توضیحات)

از دیگر نکات مهم در آموزش اسکریمینگ فراگ، آموزش استخراج و تحلیل اطلاعات مربوط به دیسکریپشن صفحات است. برای مشاهده متا دیسکریپشن صفحات در اسکریمینگ فراگ، کافی است از منو بالا صفحه، وارد تب Meta Description شوید.

طول مناسب برای دیسکریپشن، مانند عناوین بر اساس پیکسل محاسبه می شود و این مقدار نباید بیش از 1005 پیکسل باشد. با استفاده از پنجره سمت راست در نرم افزار (پنجره شماره 3) یا بخش فیلتر، می توانید صفحات دارای دیسکریپشن بیش از 155 کاراکتر، بیش از 1005 پیکسل، صفحات بدون دیسکریپشن، صفحات دارای دیسکریپشن تکراری و… را مشاهده نمایید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

5. بررسی تصاویر موجود در سایت

همان طور که حتما می دانید، سرعت بارگذاری صفحات وب، یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای سئو محسوب می شود و حجم تصاویر، تاثیر زیادی بر این معیار مهم دارد. در اسکریمینگ فراگ می توانید مواردی مانند تصاویر دارای حجم بیش از 100 کیلوبایت، تصاویر بدون Alt، تصاویر با Alt بیش از 100 کاراکتر و… را مشاهده کرده و در صورت نیاز، ایرادات آن ها را اصلاح نمایید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

6. تحلیل و بررسی سایت مپ های سایت

اسکریمینگ فراگ سایت مپ های موجود در وب سایت شما را نیز مورد بررسی قرار می دهد. همچنین شما می توانید صفحات و URL های موجود در سایت مپ ها، سایت مپ های دارای بیش از 50 هزار URL، سایت مپ های دارای حجم بیش از 50 مگابایت، صفحاتی که در سایت مپ ها وجود ندارند و سایر موارد مهم مربوط به سایت مپ را در تب Sitemaps موجود در منوی فوقانی این نرم افزار مشاهده نمایید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

7. بررسی محتوا صفحات سایت

از تب Content موجود در منوی بالای صفحه اسکریمینگ فراگ، می توانید اطلاعاتی بسیار مهمی را در رابطه با محتوای صفحات سایت کراول شده مشاهده نمایید.

مواردی مانند محتوای تکراری (Exact Duplicates)، محتوای مشابه (Near Duplicates)، صفحات دارای محتوای کم و… در این بخش قابل مشاهده هستند.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

8. تحلیل کدهای جاوا اسکریپت

ربات های گوگل تا حدی پیشرفت کرده‌اند که حتی می توانند محتوای فایل های جاوا اسکریپت موجود در سایت را بررسی نمایند. اما کراول کردن این کدها زمان زیادی نیاز دارد و منابع زیادی از گوگل را مصرف می کند.

به همین دلیل باید مطمئن باشید که این فایل ها و کدها مربوط به آن ها در بهینه ترین حالت ممکن قرار دارند؛ در غیر این صورت بودجه خزش (Crawl Budget) سایت شما بیهوده مصرف می شود.

یکی دیگر از مباحث آموزش اسکریمینگ فراگ، بررسی کدهای جاوا اسکریپت موجود در سایت است. توسط تب JavaScript در منوی فوقانی نرم افزار، تمامی اطلاعات مهم مربوط به کدهای جاوا اسکریپت قابل مشاهده هستند.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

دقت داشته باشید که برای درک کامل اطلاعات مربوط به فایل های جاوا اسکریپت، علاوه بر داشتن دانش سئو، به کمی دانش برنامه نویسی نیز نیاز دارید.

9. بررسی سرعت سایت

یکی از ویژگی های فوق العاده نرم افزار اسکریمینگ فراگ، بررسی سرعت سایت با استفاده از API پیج اسپید اینسایت است. Google Page Speed Insight ابزاری جهت بررسی سرعت سایت می باشد که توسط گوگل ارائه شده است.

اسکریمینگ فراگ با استفاده از API (زبان ارتباط بین دو نرم افزار) سرعت صفحات سایت شما را از طریق ابزار پیج اسپید گوگل محاسبه کرده و نتایج حاصل شده را در اختیار شما قرار می دهد. اطلاعات مربوط به سرعت سایت، در تب Page Speed موجود در منوی بالایی، قابل مشاهده هستند.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

10. اطلاعات مربوط به هدینگ های 1 و 2 (H1 و H2)

همانطور که می دانید محتوای موجود در تگ های هدینگ، بخصوص تگ های H1 و H2 بسیار در سئو و رتبه گرفتن صفحات در نتایج جستجو موثر است. همانند سایر اقسام صفحه، این تگ ها نیز دارای استاندارد ها و مواردی هستند که باید رعایت شوند.

در اسکریمینگ فراگ، مهم ترین اطلاعات مربوط به تگ های هدینگ 1 و 2 را می توانید از تب مربوط به خود مطابق تصویر زیر مشاهده نمایید. (گزینه های قابل فیلتر برای این دو تب یکسان هستند)

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

آموزش ذخیره اطلاعات در اسکریمینگ فراگ

جهت ذخیره سازی اطلاعات استخراج شده توسط اسکریمینگ فراگ، کافی است از منوی اصلی نرم افزار گزینه File و سپس Save as را انتخاب کرده و پس از آن مکان ذخیره سازی فایل را مشخص نمایید.

آموزش اسکریمینگ فراگ,آموزش نصب اسکریمینگ فراگ,اسکریمینگ فراگ

انجام این فرآیند یک فایل با پسوند seospider را برای شما ذخیره سازی می کند که توسط نرم افزار اسکریمینگ فراگ اجرا می شود؛ شما از این طریق می توانید به اطلاعات مربوط به سایتی که آن را بررسی کرده‌اید، دسترسی مجدد داشته باشید یا آن را برای سایر افراد ارسال نمایید. (توجه داشته باشید که این فایل فقط توسط نرم افزار اسکریمینگ فراگ قابل اجرا است)

در این صفحه گفتیم اسکریمینگ فراگ چیست و نصب و نحوه کار با آن را آموزش دادیم. اما آخرین نکته در آموزش اسکریمینگ فراگ این است که بدانید این نرم افزار هیچ تغییری را در سایت شما ایجاد نمی کند.

صرفا بررسی سایت با استفاده از این نرم افزار، موجب بهبود سئو و رتبه صفحات سایت شما در نتایج جستجو نخواهد شد. بلکه شما باید با استفاده از اطلاعات و داده های استخراج شده از این نرم افزار و با اتکا به دانش سئو خود، سایت مدنظر را بهبود ببخشید.

به عبارت دیگر برای استفاده و بهره بردن از اطلاعات اسکریمینگ فراگ، باید دانش سئو خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهید. اگر سئو را نمی شناسید و با معیارهای آن آشنا نیستید، اسکریمینگ فراگ نمی تواند کمک چندانی به شما کند. جهت افزایش اطلاعات و دانش خود در حوزه سئو، می توانید از دوره غیر حضوری سئو استفاده نمایید.

جهت درک بهتر این موضوع، بررسی سایت توسط اسکریمینگ فراگ را با دادن آزمایش خون مقایسه کنید. آزمایش خون صرفا سبب بهبود مریضی فرد بیمار نخواهد شد؛ بلکه تنها مشکلات بدن فرد را نمایش می دهد. حال اگر بخواهید از این مشکلات مطلع شوید و برگه جواب آزمایش را به درستی بخوانید، لازم است دانش کافی در علم پزشکی داشته و اصطلاحات آن را بدانید. دقیقا مانند درک و استفاده از اطلاعات اسکریمینگ فراگ که نیاز به داشتن دانش سئو دارد.

4 نظر در مورد مقاله “ آموزش نرم افزار اسکریمینگ فراگ ” ثبت شده است
  1. سهیلا

    سلام سپاس از توضیحات جامعتون
    از کدوم قسمت میشه صفحات ایندکس نشده رو مشاهده کرد!؟


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سلام
      وقتتون بخیر

      برای پیدا کردن صفحات ایندکس نشده، باید به بخش page در ابزار سرچ کنسول گوگل، مراجعه کنید
      برای این موضوع، پیشنهاد میکنم که مقاله زیر رو مطالعه کنید:

      https://www.newseo.ir/seo-learning/8-reasons-for-not-display-in-google-results


  2. مهدی

    بسیار عالی و آموزنده بود
    ممنونم


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود