هرم نیازهای سئو فنی

استراتژی های سئو فنی,ایندکس شدن صفحات در گوگل,بهینه سازی سئو فنی

سلسله مراتب نیازهای سئو فنی، موقعیت نسبی روند بهینه سازی موتورهای جستجو را نمایش می دهد و برای اولویت بندی استراتژی سئو به کارشناسان سئو سایت و بازاریابان اینترنتی کمک بسیاری می کند.

از سلسله مراتب نیازهای فنی سئو سایت خودتان استفاده کنید تا رشد و شکوفایی آن را درک کنید و متوجه شوید برای بهبود آن باید در مراحل بعدی چه کنید.

چه چیزی باعث می شود که یک سایت، به بهترین سایتی تبدیل شود که می تواند؟ سایت های سالم با عملکرد صحیح که به پتانسیل کامل سئو خودشان رسیده اند، بر اساس تحقیقات بازاریابی و کلمات کلیدی، E.A.T (تخصص، اعتبار، اعتماد)، محتوای مرتبط با هدف جستجوی کاربر، مجموعه بک لینک ها و موارد دیگر، بهینه سازی شده است. اما همه آن ها یک چیز مشترک دارند: نیاز های سئو فنی آن ها تامین شده است.

نیازهای سئو فنی سایت شما، یک سلسله مراتبی را ایجاد می کنند. در صورتی که نیازهای پایین تر در این سلسله مراتب تامین نشود، نیازهای سطح بعدی به سختی تامین می شوند. هر سطح مطابق با الزام های متفاوت در دنیای موتورهای جستجو می باشد: قابلیت کراول، ایندکس پذیری، دسترسی پذیری، قابلیت رتبه بندی و قابلیت دریافت کلیک.

درک این که هر سطح از این هرم سئو فنی شامل چه چیزی می باشد، باعث می شود درک سئو فنی ساده تر شود بدون این که نقش آن در افزایش کیفیت وبسایت نادیده گرفته شود.

استراتژی های سئو فنی,ایندکس شدن صفحات در گوگل,بهینه سازی سئو فنی

  1. قابلیت کراول

پایه هرم نیازهای سئو فنی، قابلیت کراول یک URL می باشد.

قابلیت کراول در رابطه با توانایی یک URL برای کشف شدن توسط ربات های موتور جستجو می باشد. URL هایی که قابل کراول کردن نباشند، ممکن است باز هم در دسترس کاربرانی که به وبسایت شما می آیند باشند، اما به دلیل این که برای ربات های موتور جستجو قابل دیدن نیستند، در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند.

URL های قابل کراول از این رو ویژگی های زیر را دارند:

  • برای موتورهای جستجو شناخته شده هستند: موتورهای جستجو URL ها را با پیمایش لینک ها و خواندن نقشه های سایت، کشف می کنند.
  • دسترسی ربات های موتور جستجو به آن ها محدود نشده است: بیشتر ربات های موتور جستجو مطابق دستورهای meta robots رفتار می کنند و از فرامین موجود در فایل robots.txt که از آن ها می خواهد تا فهرست ها و یا صفحات خاصی را کراول نکند، تبعیت می کنند.
  • تحت پوشش چگالی خزش وبسایت قرار می گیرند: کمتر پیش می آید که این بودجه بر اساس الگوریتم های گوگل بر روی دیگر قسمت های سایت هزینه شود که همین موضوع باعث شکل گیری تاخیر و یا مشکل برای کراول کردن یک URL خاص می شود.

مثلا اولین گام در ارزیابی سئو فنی، کشف کردن صفحاتی است که نمی توانند ایندکس شوند و علت آن را هم باید کشف کنیم. گاهی اوقات این ایندکس نشدن عمدی است و گاهی این یک خطا است و می تواند باعث بهبود سئو شما شوید.

به صورت مشابه، در حالی که چگالی خزش ممکن است محرمانه به نظر برسد و ارزیابی کمی آن ممکن است دشوار باشد، اصل اولیه به این صورت است که وقتی صفحات با اولویت بالا را در اختیار کراول گوگل قرار دهیم، ارزش کراول سایت را بهینه سازی کرده و ترافیک بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می آوریم. سئو فنی از نحوه کشف و اولویت بندی صفحات استفاده می کند تا باعث بهبود کراول شدن صفحات گردد؛ این فعالیت های سئو فنی از داده های قبلی در رابطه با تکرار کراول و شرایط قبلی استفاده می کند که باعث افزایش فعالیت های کراول و بهبود نرخ کراول فعلی می شود.

  1. قابلیت ایندکس شدن

سپس درست بعد از قابلیت کراول در سلسله مراتب نیازهای سئو فنی، قابلیت ایندکس شدن صفحات در گوگل است.

URL هایی که قابلیت ایندکس پذیری دارند، URL هایی هستند که موتور جستجو می تواند آن ها را در لیست صفحاتی قرار دهد که در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شوند. حتی زمانی که یک URL کراول می شود، ویژگی های مختلفی ممکن است مانع ایندکس شدن این صفحات شود.

در ساده ترین حالت، این صفحه بر اساس متا robots و دستورهای robots.txt ایندکس نمی شوند.

اما وقتی که نسخه های معتبرتری برای همان محتوا وجود داشته باشد، گوگل ترجیح می دهد که صفحات دیگر را ایندکس نکند. در این حالت، خزنده ها المان های زیر را شناسایی می کنند:

  • محتوای تکراری
  • اعلام Canonical
  • نسخه های جایگزین مانند صفحات قابل چاپ و صفحات موبایل. (در حال حاضر که گوگل از mobile first index استفاده می کند، نسخه موبایل به جای نسخه دسکتاپ ایندکس می شود)
  • ریدایرکت ها

برای تضمین این که صفحه صحیحی ایندکس شده است، سئو فنی تایید می کند که این المان ها به درستی تنظیم شده است و آن ها بر روی صفحات صحیح اعمال شده است.

  1. دسترسی پذیری و عملکرد وبسایت

یک URL برای نمایش و یا رندر کردن به سادگی در دسترس قرار می گیرد.

یک URL که قابلیت کراول و ایندکس شدن در گوگل دارد، ممکن است در زمانی که ربات موتور جستجو می خواهد آن را کراول کند باز هم در دسترس نباشد. صفحات و سایت هایی که رتبه بندی می شوند اما همیشه مشکلات دسترسی دارند، معمولا در نتایج جستجو جریمه می شوند.

قابلیت دسترس پذیری وب سایت برای ربات ها و یا کاربران بازه گسترده ای از موضوعات مربوطه را پوشش می دهند:

  • عملکرد سرور
  • وضعیت HTTP
  • سایز صفحه / زمان بارگذاری
  • عمق صفحه در معماری سایت
  • صفحات یتیم (Orphan Pages)
  • مقاومت وبسایت نسبت به اسپم یا هک

هدف در این قسمت کشف کردن آستانه ای است که در آن نقطه، قابلیت دسترسی و معیارهای عملکردی به صورت منفی بر روی عملکرد سئو تاثیر می گذارند و می خواهیم این تضمین را ایجاد کنیم که تمام صفحات یک وبسایت حداقل سطح مورد نیاز از نظر سئو فنی را تامین می کنند. از این رو سئو فنی از ابزاری استفاده می کند تا تمام موارد از زمان خاموشی سرور یا وضعیت HTTP که در اختیار ربات ها و کاربران قرار می گیرد، تا سایز منابع (CSS، JS، تصاویر و …) تبدیل شده در زمان درخواست برای صفحه و یا معیارهای زمان بارگذاری مانند TTFB ،FCP و یا TTLB را بررسی کند.

دسترس پذیری وب سایت,رتبه بندی سایت در گوگل,سئو فنی

در صورتی که ارزیابی سئو فنی شما نشان دهد که شما برای صفحات خاص نیاز به لینک دارید، معمولا هدف این است که صفحات یتیم سایت که عملکرد کمی دارند و یا URL هایی که عمق صفحه آن ها خیلی بالا است را حذف کنند. بعضی از این موارد شامل قابلیت دسترسی برای کاربران می باشد؛ یک صفحه که مثلا روی یک دستگاه پاسخ ندهد، قطعا بخش عظیمی از مخاطبین خودش را از دست می دهد و دیگر مهم نیست که کیفیت محتوا و یا بهینه سازی عبارات کلیدی آن به چه صورت است.

زمانی که مشکلات قابلیت دسترسی رفع شوند، می توانیم بگوییم که نیازهای اصلی سئو فنی در آن صفحه تامین شده است. بدون این موارد، سئو صفحه و وبسایت با مشکل رو به رو می شوند. مادامی که ما به سطوح بعدی این سلسله مرتبه پیش می رویم، ما از عوامل مشکل آفرین، به سمت عوامل بهبود دهنده می رسیم.

  1. قابلیت رتبه بندی

قابلیت رتبه بندی سایت در گوگل، اولین گام از دو سطح بالایی در هرم می باشد که مرتبط با بهینه سازی می باشد. به جای تشکیل مبانی سئو، این موارد گاهی به عنوان سئو فنی پیشرفته در نظر گرفته می شوند.

به صورت واضح، URL های کراول پذیر، ایندکس پذیر و در دسترس می توانند رتبه بندی شوند. بعضی از آن ها حتی رتبه بندی های خوبی را دریافت می کنند. اما، URL های عادی با اندکی کمک، می توانند رتبه بندی بسیار خوبی دریافت کنند.

  • استفاده از لینک برای بهبود رتبه بندی

لینک سازی چه به صورت داخلی یا خارجی، باعث می شود که اهمیت و ترافیک از صفحه های محبوب به صفحه هایی که محبوبیت کمتری دارند، برسند. گروه دوم یعنی لینک های خارجی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند. از این رو استراتژی های سئو فنی از بک لینک ها استفاده می کنند تا بهترین مجموعه را شناسایی کنند و یا از ساختارهای لینک سازی داخلی استفاده می کنند تا باعث ارتقای کیفیت و اعتبار صفحات شوند.

نه تنها این لینک سازی های داخلی میتوانند باعث بهبود نرخ کراول (با تقویت تازگی در زمان لینک کردن محتوای جدید و یا به روز رسانی شده) و قدرت تبدیل صفحه شود (با انتقال کاربران به صفحه هایی با قابلیت تبدیل بالا)، بلکه آن ها همچنین باعث انتقال اهمیت در صفحه شده و باعث می شود که سیلوهای محتوایی ایجاد شود، یعنی دو استراتژی که باعث بهبود رتبه بندی صفحه می شود.

  • بهبود جایگاه با بهینه سازی معنایی

سیلوهای محتوایی که با ایجاد لینک های داخلی بین محتوایی که ارتباط معنایی دارند، به گروه های صفحات کمک می کند تا نسبت به یک صفحه منفرد، رتبه بندی بهتری به دست بیاورند. آن ها همچنین باعث می شوند که در زمان توسعه گروه هدف کلمات کلیدی با صفحاتی که بر روی عبارات کلیدی طولانی و مفاهیم با ارتباط معنایی متمرکز هستند، عمق و تخصص بیشتری در محتوای ارائه شده شکل بگیرد.

در بعضی از موارد، بسیار ارزشمند است که شما به شایستگی یک صفحه را نسبت به قسمت های دیگر سایت بررسی کنید، تراکم کلمات کلیدی را ارزیابی کرده، تعداد کلمات و نسبت متن به کد و دیگر عوامل مانند شاخص های کیفیت محتوایی برای یک گروه مشخص از کلمات کلیدی را بررسی کنید.

  1. قابلیت کلیک

قابلیت کلیک که آخرین خانه هرم سئو فنی را تشکیل می دهد شامل رابطه بین سئو و رفتار کاربر می باشد. این سطح نهایی بهینه سازی سئو فنی در رابطه با المان های فنی است که باعث می شود احتمال کلیک کردن کاربر بر روی نتایج سایت شما، بیشتر شود.

به دلیل نحوه نمایش نتایج موتورهای جستجو، این قسمت ممکن است شامل کسب مکان های مطلوب SERP خارج از ترتیب نتایج ارگانیک و غنی سازی لیست بندی های URL باشد.

ساختار محتوا مانند لیست ها، جداول، و هدینگ ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای شما را درک کرده و باعث شکل گیری نتایج ویژه به صورت پویا، carousels (ویژگی جستجوی گوگل) و غیره شود.

به صورت مشابه، داده های ساختار یافته رسمی شامل نشانه گذاری اسکیما، باعث بهبود لیست بندی جستجو با المان های غنی (rich) می شود:

  • ناوبری بردکرامب (Breadcrumb)
  • امتیاز دهی ستاره ای
  • اطلاعات محصولات (قسمت، موجودی، …)
  • اطلاعات رخداد (تاریخ، مکان، …)
  • اطلاعات دستور پخت (تصویر، امتیاز دهی، زمان آماده شدن، کالری ها، …)
  • Site link به صفحات کلیدی بر روی همان سایت
  • جستجوی سایت از SERP ها

به صورت مشابه، ویدئوها و تصاویر با نشانه گذاری مناسب، در جستجوی تصاویر و ویدئوها بسیار مناسب هستند.

مرتبط بودن به هدف جستجوی کاربر و منحصر به فرد بودن محتوا، باعث جذب کاربر می شود. در حالی که این موضوع یک مفهوم انتزاعی می باشد، ابزار فنی مختلف در حال توسعه هستند که برای تحلیل و بهبود ارتباط با هدف جستجوی کاربر می شود. تکنیک هایی مانند یادگیری ماشینی را می توان برای شناسایی هدف جستجوی کاربر و رفتار کلیک کاربر اعمال کرد، در حالی که ابزار کمکی برای تولید محتوا مانند هوش مصنوعی به هدف تسهیل ایجاد محتوای جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

سلسله مراتب نیازهای سئو,قابلیت کلیک,کراول گوگل

در عین حال، سئو فنی هدفش استفاده از ابزار فنی برای شناسایی و نشان دادن مشکلات احتمالی در زمینه ارتباط با هدف جستجوی کاربر و یا محتوای تکراری می باشد که از طریق تحلیل شباهت ها، صورت می گیرد.

در نهایت، سئو فنی داده های رفتار کاربر را با مشخصه های کاربر ترکیب می کند تا بتواند همبستگی ها را شناسایی کند. هدف در این قسمت ایجاد شرایطی است که در آن وبسایت شما می تواند کاربران را جذب کند. این استراتژی می تواند همبستگی های بسیار جالبی بین ساختار صفحات و یا وبسایت، و معیارهای مبتنی بر کاربر مانند بانس ریت سایت، مدت زمان حضور در سایت و یا CTR را کشف کند.

در صورتی که شما پیش زمینه فنی ندارید و نمی توانید نیازهای اساسی در قسمت پایین سلسله مراتب نیازهای سئو فنی را تامین کنید، می توانید از متخصص های سئو فنی و یا ابزار کمکی موجود در این زمینه بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود