آشنایی کامل با فاکتور TBT

TBT,Total Blocking Time,ابزار تست سرعت سایت

Total Blocking Time یا TBT که به معنای زمان انسداد کامل می باشد، یک معیار عملکرد وب به شمار می رود که مدت زمان مسدود بودن فاکتورهای اصلی یا Main Thread سایت در زمان بارگذاری یک صفحه به صورت کامل را اندازه گیری می کند. بطور خلاصه TBT به این معناست که وقتی بر روی یک صفحه کلیک کردید تا زمانی که به نیازهای شما پاسخ داده شود، چقدر طول می کشد. در اصل TBT بین دو فاکتور اصلی زیر اندازه گیری می شود و به صورت میلی ثانیه محاسبه می شود.

  • First Contentful Paint (FCP): مدت زمان بارگذاری اولین عنصر سایت بعد از کلیک کاربر
  • Time To Interactive (TTI): مدت زمان بارگذاری سایت برای پاسخ به درخواست های یک کاربر

شاید این عنصر کمتر از Core Web Vitals قابل تشخیص باشد، اما هنوز یک معیار مهمی به شمار می رود که بر رتبه های شما در گوگل تاثیرگذار است. در این مقاله توضیح خواهیم داد که فاکتور TBT چیست؟ و بهترین امتیاز برای فاکتور TBT چه عددی می باشد. همچنین نحوه اندازه گیری آن را هم به طور کامل توضیح خواهیم داد.

فاکتور TBT چیست؟

در ابتدا بهتر است که بطور کامل توضیح دهیم که فاکتور TBT چیست؟ در اصل این فاکتور یک معیار آزمایشی است که مدت زمان مسدود شدن فاکتورهای اصلی سایت بین FCP و TTI را محاسبه می کند و وجود این فاکتور در یک سایت زمان پاسخگویی صفحه را کاهش می دهد. در زمان لود شدن صفحه بعد از کلیک کاربر فاکتورهای اصلی مانند تحلیل فایل های HTML و یا پردازش فایل های جاوااسکریپت مسئول تاخیر در بارگزاری آن هستند.

با این حال امروزه تاخیر در بارگزاری یک صفحه سایت موجب می شود کاربران ناراضی شوند و این تاخیر آن ها را به سمت وب سایت های دیگری سوق دهد. به همین دلیل امروزه هر گونه تاخیر در بارگزاری فایل های سایت در بیشتر از 50 میلی ثانیه طولانی در نظر گرفته می شود.

بنابراین وقتی که یک کار در مدت زمان طولانی در یک صفحه بررسی می شود، مرورگر سیستم قادر نیست آن را متوقف کند و کار کاربر را در اولویت قرار دهد. تنها کاری که مرورگر می کند، این است که منتظر می ماند کار فعلی به پایان برسد و بعد به درخواست های کاربر پاسخ دهد.

بخشی از این فرایند طولانی شدن بارگزاری که از 50 میلی ثانیه فراتر می رود، فاکتور TBT نام دارد. بطور مثال اگر زمان بارگذاری فاکتورهای اصلی سایت یا  main thread در یک صفحه 60 میلی ثانیه طول بکشد، فاکتور TBT در آن بخش 10 میلی ثانیه خواهد بود.

در کل فاکتور TBT مجموع زمان مسدود شدن فاکتورهای اصلی در یک صفحه در نظر گرفته می شود. مثلاً اگر دو کار اصلی در یک صفحه سایت 60 و 80 میلی ثانیه طول بکشند، فاکتور TBT برای هر کدام 10 و 30 میلی ثانیه و مجموع آنها 40 میلی ثانیه خواهد بود که TBT کل آن صفحه را تشکیل می دهد.

تفاوت بین فاکتور TBT و TTI چیست؟

در این بخش از بررسی موضوع فاکتور TBT چیست؟ به بررسی تفاوت های TBT و TTI می پردازیم. در اصل TBT و TTI هر دو معیارهای آزمایشی هستند که زمان پاسخگویی در بارگزاری صفحه را اندازه گیری می کنند. بنابراین هر دو فاکتور ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و هنگامی که به درستی در فرآیند بهینه سازی استفاده شوند، ممکن است نتایج قابل توجهی برای پاسخگویی، تعامل و قابلیت استفاده صفحه به ارمغان بیاورند.

همچنین این را هم بدانید که اگرچه این دو فاکتور اهداف مشابهی دارند، اما TBT و TTI در ردیابی جنبه های مختلف پاسخگویی وب سایت متفاوت هستند. TBT مدت زمانی را محاسبه می کند که فاکتورهای اصلی سایت در پاسخگویی به تعاملات کاربر مسدود شده اند و TTI مدت زمانی را که طول می کشد تا یک صفحه کاملاً تعاملی شود اندازه گیری می کند.

به بیان دقیق تر، TTI زمان نمایش اولین بخش محتوایی سایت تا لحظه تعامل کامل صفحه را اندازه گیری می کند، از سوی دیگر، TBT بر محاسبه مدت زمان مسدود شده برای تمام کارهای طولانی بین First Contentful Paint و Time To Interactive تمرکز دارد.

تفاوت حیاتی دیگر این است که TBT در میلی ثانیه اندازه گیری می شود در حالی که TTI بر حسب ثانیه است.

ارتباط بین فاکتور TBT و Core web vital چیست؟

اگر چه TBT یک فاکتور Core web vital نیست، اما ارتباط نزدیکی با یکی از آنها دارد و آن تاخیر ورودی اول یا First Input Delay (FID.) است. TBT و FID هر دو میزان واکنش پذیری صفحه شما را اندازه گیری می کنند، به این معنی که آنها بر روی مدت زمانی که طول می کشد تا منابع لازم بارگذاری و اجرا شوند تمرکز می کنند تا عناصر صفحه شما بتوانند به سرعت به هرگونه تعامل کاربر پاسخ دهند.

TBT و FID همچنین از این نظر متفاوت هستند که پاسخگویی در زمان لود شدن را به ترتیب با داده های آزمایشی و میدانی اندازه گیری می کنند.

در بررسی مباحث فاکتور TBT چیست بهتر است بدانید که طبق اسناد رسمی گوگل، اگرچه FID یک معیار میدانی field metric است، اما بهبود آن مربوط به توصیه هایی برای بهینه سازی TBT است که می تواند در زمان های آزمایش اندازه گیری شود. به عبارت دیگر، اگر TBT سایت خود را بهینه کنید، امتیاز FID سایت نیز بهبود خواهد کرد. همچنین شایان ذکر است که از زمانی که Core Web Vitals به عنوان بخشی از آپدیت Page Experience در ژوئن 2021 معرفی شد، FID  به یک فاکتور رتبه بندی رسمی تبدیل شد. این بدان معنی است که بهبود TBT به عنوان یک معیار برای بهینه سازی امتیاز FID شما عمل می کند و به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد.

بهترین امتیاز برای فاکتور TBT چیست؟

در این بخش از مقاله فاکتور TBT چیست؟ بهترین امتیاز ممکن برای این بخش را به شما توضیح خواهیم داد. از آنجایی که TBT مدت زمانی را که طول می کشد تا یک صفحه ریسپانسیو شود را منعکس می کند، هر چه امتیاز آن در سایت کمتر باشد، بهتر است، زیرا کاربران شما می توانند بلافاصله با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. برای بررسی دقیق تر، باید امتیاز TBT کمتر از 200 میلی ثانیه را هدف بگیرید.

اما بیایید دقیق تر بررسی کنیم که آستانه دقیق TBT چگونه است و چگونه باید آنها را در سال 2023 تجزیه و تحلیل کنید:

  • اگر نمره فاکتور TBT از 0 تا 200 میلی ثانیه باشد، وضعیت فاکتور سبز یعنی خوب است.
  • اگر نمره فاکتور TBT از 200 تا 600 میلی ثانیه باشد، وضعیت فاکتور نارنجی یعنی نیازمند بهبود است.
  • اگر نمره فاکتور TBT بالای 600 میلی ثانیه باشد، وضعیت فاکتور قرمز یعنی ضعیف است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که همراه با به روزرسانی Google Lighthouse 8.0 در ژوئن 2021، امتیازدهی TBT سخت تر شد. به عنوان مثال، برای نسخه  Lighthouse 6.0، امتیاز 290 میلی ثانیه همچنان خوب در نظر گرفته شد. با این حال، از  Lighthouse 8.0، TBT  خوب بالاتر از 200 میلی ثانیه به پایان می رسد.

با این حال، می توانید انتظار داشته باشید که این معیار اصلاح شود زیرا Google مرتباً معیارهای آن را بررسی می کند و تأثیر آن ها را بر عملکرد وب تحلیل می کند. همچنین، مهندسان گوگل معتقدند پس از به روزرسانی نسخه 8.0، هنوز جای بهبود در امتیاز TBT وجود دارد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

چگونگی اندازه گیری فاکتور TBT

فاکتور TBT باید بر اساس داده های آزمایشی تجزیه و تحلیل شود. اگرچه از نظر تئوری، اندازه گیری TBT در این زمینه امکان پذیر است، اما شما نباید این کار را انجام دهید. چرا؟ زیرا در مورد TBT که در این زمینه آزمایش شده است، ممکن است عوامل مداخله گر زیادی وجود داشته باشد که نمی توان در نظر گرفت. همچنین، معیارهای بهتری برای سنجش پاسخگویی و تعاملی بودن وب سایت شما در این زمینه وجود دارد.

با تمرکز بر این دیدگاه، در اینجا ابزارهایی برای بررسی و تجزیه و تحلیل نمره TBT شما وجود دارد که در این بخش از مقاله فاکتور TBT چیست به معرفی آنها می پردازیم.

Chrome DevTools

اگر از Google Chrome به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده می کنید، می توانید از Chrome DevTools برای اندازه گیری امتیاز TBT خود استفاده کنید و به راحتی همه کارهای طولانی را که بر آن تأثیر می گذارند، شناسایی کنید.

در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه اندازه گیری TBT در Chrome DevTools آورده ایم:

1- Chrome DevTools را با کلیک راست روی «Inspect» در صفحه ای که می خواهید آنالیز کنید، یا Ctrl+Shift+I  در Windows و Command+Option+I در Mac را باز کنید.

2- به بخش «Performance» بروید و روی بخش «Reload» کلیک کنید و منتظر باشید تا ابزار صفحه شما را تجزیه و تحلیل کند.

TBT,Total Blocking Time,ابزار تست سرعت سایت

3- سپس نگاهی دقیق تر به بخش Main گزارش تولید شده بیندازید. برای شناسایی کارهای طولانی که در TBT شما نقش دارند، به دنبال بخش های خاکستری با رنگ قرمز باشید.

4- ماوس را روی این کارها نگه دارید تا ببینید چقدر طول کشیده است تا یک کار خاص بتواند رشته اصلی را مسدود کند. مجموع همه آنها TBT شما را محاسبه می کند.

بهینه سازی فاکتور TBT,تست سرعت سایت,فاکتور TBT

5- برای جزئیات بیشتر در مورد هر کار، می توانید به بخش ” Bottom-up” در زیر بروید.

Lighthouse

روش دیگر برای اندازه گیری  TBT، استفاده از ابزار Lighthouse است. برای انجام این کار، وارد Chrome DevTools شده و به تب “Lighthouse” بروید. سپس، روی دکمه “Analyze page load” کلیک کنید و منتظر بمانید تا Lighthouse داده ها را جمع آوری کند و امتیاز شما را محاسبه کند. پس از ایجاد گزارش، امتیاز دقیق خود را در بخش «Metrics» در رنگ مربوط به آستانه ای که در آن قرار دارید، پیدا خواهید کرد.

WebPageTest

WebPageTest  ویژگی های Chrome DevTools و Lighthouse را با ارائه امتیاز دقیق TBT ترکیب می کند. برای تجزیه و تحلیل TBT با  WebPageTest، به این سایت بروید و تب Core Web Vitals را در صفحه اصلی انتخاب کنید. سپس آدرس صفحه ای را که می خواهید تحلیل کنید وارد کنید.

WebPageTest امتیاز TBT شما را در بالای صفحه در «معیارهای مهم Web Observed Web Vitals» به همراه دو معیار اصلی Web Vitals که می توانند در بخش آزمایش نیز اندازه گیری شوند به شما می دهد.

نحوه بهینه سازی فاکتور TBT

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر کارهای طولانی، می توانید به بخش «Total Blocking Time» در پایین صفحه نتایج بروید تا کارهای طولانی را ببینید که فاکتورهای اصلی سایت شما را مسدود می کنند که بر اساس نوع اسکریپت سازمان دهی شده اند.

TBT,Total Blocking Time,ابزار تست سرعت سایت

نحوه بهبود فاکتور TBT در سایت ها

پس از تجزیه و تحلیل امتیاز TBT خود، اکنون می توانید از آن داده ها و ابزارها برای بهینه سازی آن استفاده کنید. به عنوان نقطه شروع، Lighthouse  می تواند توصیه های خاصی برای بهبود عملکرد TBT شما ارائه دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که معیارها را پایین بیاورید و نتایج را در بخش ” Diagnostics” فیلتر کنید تا راهنمایی های مربوط به TBT را به شما نشان دهد.

TBT,Total Blocking Time,ابزار تست سرعت سایت

توصیه های خاص ممکن است بسته به مشکلات صفحه شما متفاوت باشد، اما هدف همه آنها کاهش زمان TBT برای پاسخگویی بهتر صفحه شما است. با این حال، به طور کلی، چهار راهکار اصلی برای بهبود نمره TBT وجود دارد:

  • کاهش تاثیر کدهای شخص ثالث در سایت
  • کاهش زمان اجری جاوا اسکریپت
  • عملکردهای فاکتورهای اصلی سایت را به حداقل برسانید.
  • تعداد درخواست های منبع را کاهش دهید.

کلام پایانی

بهبود وضعیت بارگزاری سایت و تعامل با کاربر در سریع ترین زمان، از فاکتورهای مهمی است که امروزه گوگل اهمیت زیادی به آن می دهد. در اصل در فرایند بهبود سئو سایت از نظر فنی تمام تلاش شما باید بالابردن سرعت سایت باشد.

در این بخش سعی کردیم توضیح دهیم که فاکتور TBT چیست و چطور می توان در سایت به بهبود آن پرداخت. امیدواریم مطالب ارائه شده در این بخش بتوانند کمک زیادی به شما کنند. اگر فکر می کنید راهکارهای دیگری هم هستند که به بهبود فاکتور TBT منجر می شوند، در بخش نظرات آنها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود