چک لیست سئو 2024 | مراحل و نکات مهم

ایجاد نقشه سایت,چک لیست سئو,چک لیست سئو چیست

اگر به دنبال چک لیست سئو هستید که به شما در افزایش بازدید و رتبه بندی ارگانیک سایتتان در گوگل کمک کند، ما در این مقاله می خواهیم با توجه به جدیدترین نکات و تکنیک های سئو، یک چک لیست اصولی و کامل سال 2023 را به شما ارائه دهیم.

ما چک لیست نهایی لازم برای موفقیت در جستجوگرها را در سال 2023 گردآوری کرده ایم، که شامل 41 نکته تکنیکی و راهکارهایی است که باید آن ها را بدانید و بر اساس آن، سئو وب سایت خود را بهبود ببخشید.

از اصول سئو تا مواردی که باید هنگام تجزیه و تحلیل سیگنال های خارج از صفحه خود بدانید، از این به عنوان یک مرجع استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما به بهترین روش عمل می کند و مسائلی را که از دست داده اید جلوی خود را نمی گیرید.

ما در این مقاله به سرفصل های زیر، می پردازیم:

  • نحوه استفاده از چک لیست سئو
  • چک لیست سئو مقدماتی
  • چک لیست تحقیق عبارات کلیدی سایت
  • چک لیست سئو تکنیکال
  • چک لیست سئو داخلی
  • چک لیست سئو خارجی

نحوه استفاده از چک لیست سئو

ما این چک لیست را به بخشهایی تقسیم کرده ایم که حوزه های اصلی تمرکز روی سئو را شامل می شود. اصول اولیه، تحقیق کلمات کلیدی، سئو فنی، سئو داخلی و تولید محتوا و فاکتورهای سئو خارجی.

شانس خوبی وجود دارد که سایت شما در حال حاضر بسیاری از این نکات را پوشش داده باشد و اما ممکن است شما مواردی را فراموش کرده باشید.

با این حال، ما همچنین می دانیم که همه وب سایت ها فرصت بهبود دارند و اطمینان داریم که با کمی زمان و در نظر گرفتن این چک لیست سئو 2023، به سادگی مواردی که فراموش کرده اید را در نظر می گیرید.

برخی از این نکات ممکن است مربوط به شما نباشد و این اشکالی ندارد!

اما چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که با این چک لیست، سئو سایت خود را بروز نگه داشته و بهبود ببخشید.

ما پیشنهاد می کنیم که برای استفاده از این چک لیست، ابتدا تک تک مواردی که در این لیست هست را بررسی کنید تا مشخص شود که چه کارهایی را برای سئو سایت خود، انجام نداده اید و چه کارهایی نیاز به پیگیری داشته و چه مواردی را باید بروز رسانی کنید.

چک لیست سئو مقدماتی

این چک لیست سئو 2023 مقدماتی شامل مواردی است که شاید ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما می تواند تلنگری باشد برای توجه بیشتر به موارد ساده اما پر اهمیت.

1- فعال سازی سرچ کنسول سایت

یکی از مهم ترین و اساسی ترین اقدامات شما برای سئو سایت، فعال سازی سایت خود در سرچ کنسول گوگل است. این ابزار گوگل به شما کمک می کند که به سادگی عملکرد وب سایتتان را تحلیل کنید. روند رو به رشد یا افت وب سایت را چک کنید. ارورهای سایت ها را مشاهده کنید و … .

ایجاد نقشه سایت,چک لیست سئو,چک لیست سئو چیست

تمامی این موارد در کنار راهکارهایی برای پیش بینی آینده سایت و همین طور جلوگیری از پسرفت، مواردی است که تنها با سرچ کنسول قابل انجام است.

برای فعال سازی سرچ کنسول، کافیست وارد این لینک شوید و در آنجا به روش های مختلف، سرچ کنسول خود را فعال کنید.

نیوسئو در دوره جامع آموزش سئو، به طور کاملا حرفه ای و تخصصی بخش های مختلف سرچ کنسول را آموزش داده است.

2- فعال سازی وب سایت در گوگل آنالیتیکس

Google Analytics یک ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی رایگان است که به شما امکان می دهد داده ها و بینش هایی را درباره تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، افرادی که هستند و نحوه تعامل با آنها را مشاهده کنید.

البته که گوگل آنالیتیکس، در ایران دارای محدودیت هایی است، اما بهتر است بدانید که برای پیشرفت وب سایت خود، بهتر است که موانعی را حتی به سختی، دور بزنید تا عملکرد وب سایت خود را بهبود ببخشید.

چک لیست سئو مقدماتی,فایل robots.txt,لیست سئو

تجربه کاربری (UX) که وب سایت ارائه می دهد، شاخص بزرگی از ترافیک سایت و متوسط زمانی است که بازدیدکننده ها در سایت صرف می کنند.

Google Analytics می تواند به شما کمک کند ببینید تجربه کاربری وب سایتتان چگونه است. از سوی دیگر می توانید ببینید مخاطبین سایت شما چطور سایتتان را بررسی می کنند. بدین ترتیب می توانید کاری کنید که مخاطبین به طور یکپارچه وب سایت شما را بررسی کنند و برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود به زحمت نیفتند.

فاکتور رنک دهی ضروری دیگر برای UX سایت، وجود صفحات و لینک های شکسته در سایت شماست. ابزارهای بررسی لینک می توانند به شما برای حذف چنین لینک هایی کمک کرده و شما را مطمئن کنند که کاربران شما آنها را نمی بینند. حتما به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای چک لیست سئو 2023 از این مورد فراموش نکنید.

3- نصب افزونه سئو در صورت استفاده از پلت فرم وردپرس

یکی دیگر از مواردی که بهتر است در چک لیست سئو 2023 در نظر بگیرید، نصب افزونه های کاربردی سئو در پنل وردپرس سایت خود است. اگر از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می کنید، باید یک پلاگین سئو را نصب و پیکربندی کنید تا بتوانید به راحتی برخی از نیازهای بهینه سازی صفحات سایت خود، را برطرف کنید.

یکی از پرطرفدارترین افزونه های وردپرس برای سئو، افزونه یوآست است. این افزونه قابلیت های زیادی داشته که در بهینه سازی محتوا و ساختار یک صفحه، کمک ویژه ای می کند.

اما توصیه ما این است که به نکات سئو و قوانین یوآست توجهی نکنید. مثلا در صورتی که نوشته است، چگالی کلمات کلیدی شما مناسب نیست، به آن دقت نکنید و خودتان این مورد را بررسی کنید.

ما تنها این توصیه را می کنیم که از ابزارهای این افزونه استفاده کنید مثل نوشتن توضیحات متا، تعیین نام آدرس صفحات و تغییراتی بر روی آن و … .

نصب افزونه سئو

4- ایجاد نقشه سایت (Sitemap)

زمانی که بدانید چک لیست سئو چیست، متوجه می شوید که یکی از مهم ترین موارد در آن، نقشه سایت است. هدف از نقشه سایت این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام صفحات باید ایندکس شوند و کدام یک از صفحات دارای تگ کنونیکال هستند.

این نقشه چیزی که شما تصور می کنید همانند نقشه گالیور نیست. این نقشه شامل آدرس صفحات شماست که مشخص می کند کدام صفحات اصلی و کدام صفحات فرعی هستند و کدام صفحه هدف و کدام صفحه اهمیت کمتری دارد و حتی کدام صفحه نباید اصلا ایندکس شود.

گوگل از انواع مختلف نقشه سایت پشتیبانی می کند اما پیشنهاد ما به شما این است که حتما از نقشه سایت XML استفاده کنید. برای دسترسی به نقشه سایت، از آدرس زیر به آن، خواهید رسید:

https://www.domain.com/sitemap.xml

اگر از افزونه جامعی برای سئو سایت خود، در ورپرس استفاده کنید، معمولا این افزونه های سئو به خودی خود، به شما کمک می کنند که نقشه سایت خود را ایجاد کنید.

در آخر بعد از اینکه نقشه سایت خود را ایجاد کردید می بایست آن را در سرچ کنسول گوگل، قرار دهید.

5- ساختن فایل Robots.txt

بعد از اینکه به خوبی متوجه شدید منظور از چک لیست سئو چیست، به این نتیجه می رسید که باید به طور دقیق و مرحله به مرحله، این موارد را پیگیری و ایجاد کنید. یکی از مواردی اول از همه در شروع کار سایت، باید ایجاد کنید، فایل robot.txt است. اما در مرحله اول نیاز است بدانید فایل Robots.txt چیست؟ در این فایل مشخص می شود کدام صفحات باید کراول شوند و کدام صفحات خیر.

اگر تا به حال به این موضوع فکر نکرده اید و اکنون پس از مدت ها با چک لیست سئو 2023 روبرو شده اید، به روش زیر می توانید این فایل را ببینید:

https://www.domain.com/robots.txt

اما اگر تازه سایت خود را راه اندازی کرده اید، روش های مختلفی برای ساخت این فایل وجود دارد که در ادامه چک لیست سئو با هم بررسی می کنیم.

یکی از این روش های استفاده از افزونه های سئو برای سایت های وردپرسی است. اما خود نیز می تواند با یادگیری نحوه ایجاد فایل روبات، آن را در هاست خود، قرار دهید.

چک لیست سئو تکنیکال

در ادامه قصد داریم چک لیست برای بهینه سازی تکنیکالی سئو سایت شما آماده کنیم. تمامی این توضیحات تجربیات کارشناسان و متخصصان سئو مجموعه نیوسئو است:

1- بررسی و رفع خطاهای سایت با سرچ کنسول

در سرچ کنسول گوگل شما شاهد بخش هایی هستید مانند Coverage که برای شما خطاهایی را مشخص می کند. این خطاها ممکن است لینک های خراب، خطاهایی مربوط به کدهای structured data، اسپم های ایجاد شده توسط کاربر و … باشد.

البته این مورد را نباید فراموش کنید که معمولا سرچ کنسول گوگل خطاهای جدی و جدید را با ایمیل، به شما اطلاع می دهد.

2- بررسی میزبانی وب (Web hosting check)

سرویس مناسب میزبانی وب علاوه بر اعتبار سرور باعث می شود که سایت، زمان UpTime بیشتر و سرعت بارگذاری بهتری داشته باشد که می تواند باعث بهبود سئو سایت شما شود. در هر ارزیابی سئو شما باید عملکرد هاست فعلی وبسایت خود را مرور کنید و اگر نیازی بود، تغییراتی ایجاد کرده و ارائه دهنده خدمات هاست بهتری انتخاب کنید.

وقتی می خواهید عملکرد ارائه دهنده خدمات فعلی هاست خود را ارزیابی کنید، منابعی مانند HostingBooth می توانند به شما کمک زیادی کنند. در چک لیست نهایی سئو، زمانی که قصد دارید کار سئو را شروع کنید، بررسی میزبانی وب، را فراموش نکنید.

3- زمان Uptime سایت

در ارزیابی سئو سایت خود، باید زمان Uptime ای که وب سایت شما به کاربران خود ارائه می دهد بررسی کنید. زمان Uptime سایت، طول مدت زمانی است که وبسایت برای کاربران خود در دسترس است. وبسایتی که زمان های DownTime زیادی دارد، باعث می شود ترافیک خود را از دست بدهید و روی رنک و رتبه سایت شما نیز تاثیر می گذارد. برای آنکه از Uptime سایت خود مراقبت کنید، می توانید از ابزارهایی مانند Uptime Robot ،Site 24*7 و Pingometer استفاده کنید.

4- بررسی سرعت بارگذاری وب سایت

از ابزاری مانند PageSpeed insights برای تشخیص سرعت فعلی وبسایت خود استفاده کنید. زمانی که سرعت بارگزاری صفحات خود را با این ابزار بررسی کنید، با داده هایی روبرو می شوید که هر کدام بیانگر دلیل کندی لود صفحات است. پیشنهاد می شود که ارورهای بدست آمده از بررسی سرعت سایت با این ابزار، را به یک برنامه نویس حرفه ای دهید تا سرعت سایت شما را با بهینه سازی سورس کد سایت، افزایش دهد.

ایجاد نقشه سایت,چک لیست سئو,چک لیست سئو چیست

5- بررسی پنالتی گوگل

حقیقت این است که گوگل می تواند آزادانه شما را به دلیل توجه نکردن به آپدیت ها یا دیگر دستورالعمل های خود جریمه کند. پنالتی گوگل می تواند تخریب زیادی برای اعتبار سایت شما به همراه داشته باشد و سئو سایت شما را به کل بالااستفاده نماید.

در صورتی که شما از پنالتی اعمال شده بر سایت خود آگاهی نداشته باشید، هر گونه تلاش شما برای بهبود نمره پایین سئو بی تاثیر خواهد بود.

بنابراین، به عنوان یک فاکتور مهم در چک لیست سئو، باید بررسی کنید و ببینید آیا وب سایت شما از جانب گوگل پنالتی گرفته است یا خیر. چند ابزار برای این کار موجود هستند مثل Panguin Google Penalty Check Tool و Fruition’s Google Penalty Checker Tool.

6- بررسی امنیت سایت

امنیت سایت یک فاکتور ضروری است که رنک و رتبه وب سایت را مشخص می کند. اگر شما صاحب یک وب سایت فروشگاه اینترنتی هستید، موضوع امنیت مهم تر هم می شود. از آنجا که در حال حاضر گواهینامه SSL اهمیت بسیار زیادی برای وبسایت ها دارد، حتما باید این گواهینامه را اتخاذ کرده یا زمانی که ارزیابی بعدی سئو سایت خود را انجام می دهید، گام هایی برای دریافت آن بردارید.

7- بروزرسانی تجربه کاربری (UX) در صفحات

اولین و یکی از مهمترین موارد در چک لیست سئو، تطابق صفحات با معیارهای تجربه کاربری یا همان User Experience مناسب است، صفحات خود را با معیارهای تجربه کاربری صفحات، موجود در Core Web Vitals سرچ کنسول تطابق دهید، از جمله آن ها می توان به بهینه بودن صفحات برای تلفن های همراه، مرور ایمن ،امنیت HTTPS، اشاره کرد.

موارد مهم موجود در Core Web Vitals که باید به آن ها توجه کنید:

  • First Input Delay (FID) ( اولین تأخیر ورودی): FID برای صفحات تعاملی اندازه گیری می شود. برای اطمینان از تجربه کاربری خوب، صفحه باید دارای FID کمتر از 100 میلی ثانیه باشد.
  • Largest Contentful Paint (LCP) ( بزرگترین رنگ محتوا): LCP عملکرد بارگذاری بزرگترین عنصر محتوایی در صفحه را اندازه گیری می کند که باید در عرض 2.5 ثانیه اتفاق بیفتد تا تجربه کاربری خوبی ارائه شود.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) (تغییر چیدمان کلی صفحه): CLS تغییر جایگاه المان ها از نظر بصری را اندازه گیری می کند. این متریک باید کمتر 0.1 ثانیه باشد.

در گزارشات Core Web Vitals موجود در سرچ کنسول می توانید موارد بالا را برای هریک از صفحات سایت مشاهده کنید و همچنین این آمار را بر روی نمودار ببینید.

همچنین برای بهبود تجربه کاربری صفحات باید به موارد زیر هم توجه کنید:

  • استفاده از Lazy Loading یا بارگذاری تنبل برای تصاویر غیرضروری.
  • استفاده از فرمت های مناسب برای تصاویر.
  • بهینه سازی فایل های JavaScript

اگر با برخی از انجام موارد بالا آشنایی ندارید می توانید از برنامه نویسان وب کمک بگیرید.

8- بررسی لینک های شکسته داخلی و خارجی

لینک های شکسته می توانند باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف برای کاربران و همچنین ایجاد مشکل در خزیدن ربات های موتورهای جستجو شود. اگر کاربران روی لینکی در وب سایت شما کلیک کنند و دریابند که آن ها به آدرس صحیح مورد نظر نمی رسند، موجب تاثیر منفی در تجربه کاربری می شود.

باید به موارد زیر دقت کنید و در صورت وجود مشکل، آن ها را مرتفع سازید:

  • ریدایرکت های 301 و 302 به درستی هدایت می شوند.
  • صفحات دارای ارور 404
  • صفحات یتیم (صفحاتی که به آن ها هیچ لینکی داده نشده است)

برای رفع لینک های شکسته، باید URL هدف را به روز کنید یا اگر لینک دیگر وجود ندارد آن را به طور کلی حذف کنید.

9- از شر محتوای تکراری یا بی کیفیت خلاص شوید

ایجاد نقشه سایت,چک لیست سئو,چک لیست سئو چیست

طبق چک لیست سئو باید مطمئن شوید که محتوای تکراری یا بی کیفیت در سایت شما وجود ندارد. عدم وجود محتوای تکراری در سایت یکی از مهمترین نکات سئو می باشد، وجود محتوای تکراری می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله تکرار صفحه از ناوبری های مختلف، داشتن چندین نسخه از سایت و محتواهای یکسان.

یکی دیگر از نکات سئو این است که فقط یک نسخه از سایت شما در گوگل ایندکس شوند، به عنوان مثال موتورهای جستجو به جای یک وب سایت، همه این دامنه ها را ایندکس کنند:

  • https://www.abc.com
  • https://abc.com
  • http://www.abc.com
  • https://abc.com

عملیات رفع محتوای تکراری را می توان به روش های زیر پیاده سازی کرد:

  • Redirect 301 از نسخه کپی به نسخه اصلی موجود در سایت. بطور مثال
  • https://www.abc.com را به عنوان نسخه اصلی برگزینید و سایر آدرس ها را به آن ریدایرکت 301 دهید.
  • اعمال canonical یا no-index برای صفحات کپی
  • در صورت امکان هرگونه محتوای تکراری یا کپی را حذف کنید.

10- منتقل کردن سایت به پروتکل HTTPS

ایجاد نقشه سایت,چک لیست سئو,چک لیست سئو چیست

در سال 2014، گوگل اعلام کرد که پروتکل HTTPS یک معیار رتبه بندی و سئو است. بنابراین، اگر در سال 2021 سایت شما هنوز HTTP است، باید آن را تغییر دهید.

HTTPS از اطلاعات کاربران شما محافظت و آن ها را رمزگذاری می کند تا از هک شدن یا سرقت اطلاعات جلوگیری شود.

11- ایجاد الگو مرتب برای URL ها

طبق گفته مستقیم گوگل : “ساختار URL سایت باید تا حد امکان ساده باشد.”

یکی از موارد موجود در بحث نحوه چک کردن سئو سایت بررسی URL های آن است، وجود تعداد زیاد کلمات غیرضروری در URL که به محتوای یکسان یا مشابه در سایت شما اشاره می کنند، موجب پیچیدگی URL می شوند و مشکلاتی را برای خزنده ها ایجاد کنند، در نتیجه، ممکن است ربات گوگل نتواند تمام محتوای سایت شما را ایندکس کند.

بنا بر مطالب گفته شده، باید URL ها را ساده، کوتاه و بدون کلمات غیرضروری بنویسیم.

2 نظر در مورد مقاله “ چک لیست سئو 2024 | مراحل و نکات مهم ” ثبت شده است
  1. رامین

    درود برشما
    سوال من مربوط به لینک سازی خارجیه
    من در آپارت و نماشا لینک سازی انجام دادم در تعداد بالا یه مدت دو ماه اما در سایت ahrefs هیچ بک لینکی رو از این دو سایت نمایش نمیده
    ممنون میشم راهنمایی کنید


    • ناظر سایت

      باید روش های مختلفی رو امتحان کنید
      بعضی از منابع برای بک لینک مناسب نیستند


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود