نکات رفع مشکلات پیچیده سئو

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

برای رفع مشکلات پیچیده در سئو سایت خود، در اولین گام می بایست به کشف و شناسایی مشکل بپردازید. در این مقاله آموزش سئو میخواهیم نکات مهمی را به شما آموزش دهیم تا هنگامی که در اثر تغییر الگوریتم های گوگل، با مشکلاتی مانند کاهش ترافیک، کاهش نرخ تبدیل سایت و یا سایر مشکلات سئو برخورد کردید باید این موارد را بررسی کنید.

ارائه SMX با حضور Hannah Thorpe و Arsen Rabinovitch، آخرین به روز رسانی های گوگل را همراه با شناسایی و معرفی ابزارهای تحلیل مرور می کنند تا با استفاده از آن ها، شما بتوانید دوباره سایت خودتان را به گود رقابت بیاورید.

در نمایشگاه SMX East، من در جلسه “رفع مشکلات سئو، زمانی که روش های استاندارد کاربردی ندارند” شرکت کردم که ارائه دهنده های آن، Hannah Thorpe مسئول استراتژی های سئو در Found و Arsen Rabinovitch موسس و مدیر عامل TopHatRank.com بودند. من در این قسمت مهم ترین آموخته های خودم از این ارائه را بیان می کنم.

Hannah Thorpe به تغییرات گوگل و تجربه کشف کاربر اشاره می کند

Hannah Thorpe با ارائه یک تصویر (اسلاید شو) کارش را شروع می کند که یک چک لیست سئو در آن نمایش داده شده است که توسط Rand Fishkin در جلسه قبلی از Whiteboard Friday مورد استفاده قرار گرفته بود.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

مشکل این است که از زمانی که Rand این لیست را منتشر کرده است، تغییرات زیادی ایجاد شده است. یکی از ابعادی که تغییر کرده است، پیشرفت تطبیق های عصبی (بر اساس شبکه های عصبی) می باشد. به عنوان مثال، بر اساس  Danny Sullivan، میتوان گفت 30% از تمام جستجو ها از تطبیق های عصبی استفاده می کنند، که در نمونه جستجوی زیر نشان داده شده است.

رفع مشکلات سئو,سئو سایت,مشکلات پیچیده سئو

در این مثال، ما کاربری را می بینیم که می پرسد چرا بخش TV در گوگل، برای آن ها عجیب شده است و جستجوی او با یک عبارت رایج یعنی “تاثیر برنامه های تلویزیونی کم ارزش احساسی یا همان سوپ اپرا (soap opera)” پاسخ داده می شود. این یک نمونه از نحوه تطابق عصبی می باشد.

یکی دیگر از تغییرات اصلی نیز این است که گوگل در حال تبدیل به یک موتور اکتشافی می باشد که تمرکز آن بیشتر بر روی کشف کردن است نه جستجو کردن. این موضوع در رابطه با گوگل فید (Google Feed) کاملا مشهود می باشد. یک تغییر محسوس دیگر نیز اضافه کردن یک لایه موضوعی می باشد.

مشکلات سئو

در این تصویر، بالای گراف دانش، شما می توانید زیر موضوعاتی که بیشترین ارتباط با جستجوی انجام شده دارند را هم مشاهده کنید.

یکی دیگر از تغییرات محسوس دیگر نیز منجر به افزایش درک گوگل از نهاد های مختلف می باشد. این موضوع باعث می شود که گوگل بتواند در یافتن محتویاتی که بیشترین ارتباط با جستجوی کاربر دارند، عملکرد بهتری را از خودش نشان دهد و در واقع، نیاز های واقعی کاربران را تامین کند ( نکته : دیدگاه من این است که این به دلیل کاهش ارزش لینک ها نیست، بلکه به دلیل بهبود روش برای تعیین ارتباط بین لینک ها می باشد)

سپس Hannah یک جدول ارائه کرده و تفاوت های بین جستجو و کشف را نشان می دهد.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

به عنوان متخصص های سئو، ما مایلیم که جستجوی گوگل را بهینه سازی کنیم نه قابلیت کشف گوگل، زیرا سایت ها از نظر جستجو قابلیت های زیادی دارند. با در نظر داشتن این موضوع، همانطور که Rand Fishkin گفته، ما باید روش های دیگری برای بهینه سازی را در نظر بگیریم.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

Hannah سپس پیشنهاد می کند که با یک روش سه مرحله ای، برای رسیدن به این روش از سئو پیش برویم:

  1. برتری فنی (Technical Excellence)
  2. محتوا با ساختار مناسب
  3. تلاش برای بهترین بودن
  • از بهترین تخصص های فنی خودتان استفاده کنید تا حوزه تمرکز کاری خودتان را دوباره ارزیابی کنید

نیاز برای این ارزیابی مجدد کاملا مشخص است اما چهار علت وجود دارد که این روند ارزیابی با موفقیت روبرو نمی شود:

  1. اجرای این روش به صورت گاه به گاه
  2. یک اکوسیستم در حال تغییر
  3. عدم وجود فرایند کنترل تغییر
  4. مشارکت افراد بسیار زیاد

شما چگونه می توانید سئو را بهتر ارزیابی کنید؟ همه چیز به حوزه تمرکز کاری شما باز می گردد. در رابطه با این موضوعات فکر کنید:

  1. قابلیت اجرای روش
  2. در اولویت قرار دادن زمان به جای اثر
  3. درک افراد مشارکت کننده
  4. کمی سازی همه ارزیابی ها
  • در رابطه با محتویات ساختار یافته خودتان، هوشمندانه عمل کنید

این موضوع مربوط به این است که کاربر ها بتوانند چیزی که می خواهند را راحت تر پیدا کنند. در این جا روشی را ارائه می کنیم که می توانید به صورت هوشمند، قالب محتویات خودتان را مشخص کنید:

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

در اصل، شما می خواهید که نکته اصلی (پاسخ سوال) را در چهار خط اول محتوا ارائه کنید. سپس شما می توانید با نمونه و نظرات مختلف مرتبط با این پاسخ، موضوع را گسترش دهید.

مشخصات قالب بندی این محتوا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از ایده های اولیه در رابطه با نحوه انجام این کار، مطابق با زیر می باشد :

  1. متون خیلی طولانی ننویسید و سعی کنید که پاراگراف های شما کوتاه باشند.
  2. جدول ها را تمیز نگاه دارید و سعی کنید که متن زیادی را در آن ها قرار ندهید.
  3. در لیست های نشانه دار (bulleted lists) متن های زیادی قرار ندهید و فضای بین آن ها را هم زیاد نکنید.
  4. کدهای نشانه گذاری ساختار یافته به محتوای خود اضافه کنید.
  • در حوزه کاری خودتان بهترین باشید

امروزه، این موضوع برای موفقیت اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین بودن به این معنی نیست که شما باید در تمام زمینه ها بهترین عملکرد را ارائه کنید، بلکه شما باید تلاش کنید تنها در حوزه کاری خودتان بهترین باشید و سعی کنید آن حوزه کاری را از آن خودتان کنید.

برای انجام این کار، نخست باید درک کنید که وقتی کاربر به سایت شما می رسد، دقیقا چه خواسته ای دارد. شما باید درک کنید که نیاز آن ها در لحظه ای که به سایت شما می رسند چیست؟ شما باید تمام شرایط ممکن برای بازدید کننده های سایت خودتان را درک کنید و سپس به درستی، به بهترین نحو ترکیبی از این شرایط را برای تامین نیاز کاربر، فراهم کنید.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که تمرکز گوگل بر روی کاربران است نه وبسایت ها. شما هم باید روی کاربر های هدف خودتان متمرکز شوید.

Arsen Rabinovitch نشان می دهد که چگونه می توان مشکلات سئو را ارزیابی کرد و چه ابزاری می تواند دوباره سایت شما را به جایگاه خودش بازگردارند.

امسال، سال بسیار بزرگی برای به روز رسانی های گوگل بود که باعث تغییرات محسوس ترافیک در بسیاری از سایت ها شد.

در زیر، ما به صورت خلاصه به روز رسانی های انجام شده را نشان می دهیم.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

برای بعضی از سایت ها، تاثیر این به روز رسانی ها خیلی گسترده بود. در مثال زیر می توانید مشاهده کنید که نمودار SEM Rush یکی از سایت ها، در طول همین سال دو افت شدید را تجربه کرده است.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

وقتی که شما با این کاهش محسوس ترافیک رو به رو می شوید، زمان استفاده از سئو فرا رسیده است. اولین گام، بررسی علایم این مشکل می باشد.

  1. کاهش رتبه سایت
  2. از دست رفتن ترافیک ارگانیک 
  3. کاهش نرخ تبدیل سایت 

همچنین بهتر است که ما یک خط زمانی داشته باشیم مانند نمونه زیر:

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

زمانی که این تحقیق اولیه را انجام می دهیم، باید مشکلات را شناسایی کنیم. بهتر است نخست تمام احتمالات را بررسی کرده و یکی یکی آن ها را کنار بگذاریم تا به دلایل اصلی برسیم. چند نمونه از این احتمالات شامل موارد زیر می باشد.

  1. بررسی manual actions
  2. بررسی این که آیا علائم ایجاد شده تحت تاثیر عوامل خارجی هستند یا خیر.
  3. بررسی کنیم که آیا مشکل کاهش ناگهانی بازدید سایت ایجاد شده است یا خیر
  4. بررسی این که آیا مدت زمان زیادی است که این مشکلات ایجاد شده اند یا خیر.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

همچنین باید بررسی کنیم که در این شرایط چه چیز هایی تحت تاثیر قرار گرفته اند. آیا کل سایت با مشکل روبرو شده یا فقط چند صفحه با مشکل روبرو شده است؟ همچنین باید بررسی کنید که آیا رقبای شما هم با مشکل روبرو شده اند یا خیر.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

اگر می خواهید جستجوی خودتان را عمیق تر کنید، بهتر است ببینید شما برای کدام عبارت جستجو شده، نرخ کلیک (یا ترافیک) خود را از دست داده اید. علاوه بر این شما می توانید از ابزارهای کمکی مانند SEMRush برای تایید یافته های خودتان استفاده کنید. همچنین حتما گزارش های ارزیابی URL ها در GSC جدید را هم بررسی کنید تا مشخص شود که آیا گوگل در رابطه با آن قسمت مشکلی را گزارش کرده است یا خیر. همچنین این موضوع را بررسی کنید که آیا SERP ها خودشان تغییر کرده اند یا نه. همچنین می توانید گزارش index coverage را بررسی کنید و ببینید که کدام URL ها ایندکس شده اند اما در نقشه سایت وجود ندارد.

آموزش سئو,استراتژی های سئو,چک لیست سئو

در این گزارش  شما می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  1. دسته های گسترده از صفحه های سایت را که تحت پوشش شاخص جستجو قرار می گیرند یا از آن خارج می شوند را بررسی کنید
  2. صفحاتی که توسط robots.txt بلاک شده اند را بررسی کنید.
  3. صفحاتی که توسط تگ NoIndex، از ایندکس خارج شده اند را بررسی کنید.
  4. صفحاتی که کراول شده اند اما ایندکس نشده اند را بررسی کنید.
  5. صفحاتی که تگ canonical مناسبی دارد را جایگزین کنید.

Search Console (سرچ کنسول) مانند معدنی از ابزار عیب یابی است و شما می توانید از گزینه هایی مانند موارد زیر استفاده کنید:

  1. crawl stats را بررسی کنید.
  2. گزارش blocked resources را بررسی کنید.
  3. گزارش html improvements را بررسی کنید.

یکی دیگر از حوزه های غنی از اطلاعات، گزارش بررسی لاگ های سرور شما می باشد. این گزارش ها، فایل هایی هستند که توسط شرکت وب هاستینگ شما نگهداری می شود که اطلاعات بسیار زیادی را در رابطه با جستجو و بازدید کننده های سایت شما ارائه می کند. مثلا شما می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  1. کد وضعیت های نا متعارف را ببینید
  2. تله های عنکبوتی یا Spider traps (تله عنکبوت زمانی است که یک سیستم ایجاد کنید که URL های نامحدود ایجاد کند)
  3. مشکلات بخش Performance را بررسی کنید

هیچ وقت، بررسی بک لینک های خودتان را فراموش نکنید، زیرا ممکن است در این بک لینک ها مشکلاتی وجود داشته باشد که بر روی کل سایت شما تاثیر بگذارد. شما می توانید از یک ابزار بررسی سایت مانند Screaming Frog یا DeepCrawl استفاده کنید. باید تمام مشکلاتی که در این ارزیابی ها پیدا می شود را رفع کنید.

منبع : searchengineland

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود